• Tartalom

6/2022. (II. 17.) HM utasítás

6/2022. (II. 17.) HM utasítás

a Honvédelmi Katasztrófavédelmi Rendszer Szervezeti és Működési Szabályzatának kiadásáról

2022.02.19.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontja alapján a következő utasítást adom ki:

1. § Az utasítás hatálya a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény 80. § 13. pontja szerinti honvédelmi szervezetre terjed ki.

2. § Az utasítás 1. mellékleteként kiadom a Honvédelmi Katasztrófavédelmi Rendszer Szervezeti és Működési Szabályzatát.

3. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

4. §1

1. melléklet a 6/2022. (II. 17.) HM utasításhoz


A HONVÉDELMI KATASZTRÓFAVÉDELMI RENDSZER SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATA

1. Értelmező rendelkezések

1. E szabályzat alkalmazásában
a) beavatkozó szervezet: a katasztrófavédelmi feladatokra kijelölt és felkészített szervezet,
b) felkészülés és megelőzés időszaka: a veszélyhelyzettől, illetve bekövetkezésének veszélyétől mentes időszak, amikor a védekezésben részvételre, illetve közreműködésre tervezett szervezetek felkészítést, kiképzést, begyakorlást hajtanak végre,
c) helyreállítás időszaka: a közvetlen életveszély, illetve a vagyontárgyak megrongálódásának időszakát követő időszak, melynek során a hosszú távú következmények felszámolása és az eredeti helyzet visszaállítása történik,
d) katasztrófaveszély: olyan folyamat vagy állapot, amelynek következményeként okszerűen lehet számolni a katasztrófa bekövetkezésének valószínűségével, és amely ez által veszélyezteti az emberi egészséget, környezetet, az élet- és vagyonbiztonságot,
e) katasztrófavédelmi készenléti fokozat: a katasztrófavédelmi riasztás utáni tevékenységi rendet fokozatonként meghatározó rendszabályok összessége,
f) katonai körzet: a Honvédelmi Katasztrófavédelmi Rendszer (a továbbiakban: HKR) területalapú feladat-végrehajtásának földrajzi alapegysége, amelyen belül a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) végrehajtja katasztrófavédelmi tevékenységét,
g) veszélyeztetett szervezet: a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat kivételével azon honvédelmi szervezet, melynek elhelyezkedése, feladatai vagy tevékenysége következtében katasztrófa bekövetkezésének következményei közvetlenül vagy közvetett módon veszélyeztetnek,
h) védekezés időszaka: azon időszak, amikor a katasztrófa vagy annak veszélye miatt a károk keletkezésének megelőzése, elhárítása vagy a következmények felszámolása szükségessé teszi az MH közreműködését, a HKR egészének vagy egyes elemeinek aktivizálását.

2. A katasztrófák típusai:
a) természeti (elemi) csapásokkal – különösen vizek áradása, rendkívüli időjárási helyzet, földrengés – összefüggő katasztrófa,
b) nukleáris tevékenységgel összefüggő katasztrófák, ezen belül hazai nukleáris, illetve radioaktív anyagokat tartalmazó és tároló létesítményeknél, a nukleáris és radioaktív anyagok szállításakor, az ország területén kívül és nukleáris energiaforrással rendelkező űrobjektumok földre való visszatérésekor bekövetkező katasztrófa,
c) ipari, vegyipari anyagok alkalmazásával összefüggő katasztrófa,
d) veszélyhelyzeti szintet elérő közlekedési – légi, közúti, vasúti, vízi – baleset,
e) járványügyi katasztrófa,
f) tömeges migráció által okozott humanitárius katasztrófa és
g) a fenti felsorolásba nem tartozó minden olyan, a veszélyhelyzet kihirdetésére alkalmas, illetve e helyzet kihirdetésének szintjét el nem érő olyan állapot vagy helyzet, amely emberek életét, egészségét, anyagi értékeiket, a lakosság alapvető ellátását, a természeti környezetet, a természeti értékeket olyan módon vagy mértékben veszélyezteti, károsítja, hogy a kár megelőzése, elhárítása vagy a következmények felszámolása meghaladja az erre rendelt szervezetek előírt együttműködési rendben történő védekezési lehetőségeit, és különleges intézkedések bevezetését, valamint az önkormányzatok és az állami szervek folyamatos és szigorúan összehangolt együttműködését, illetve nemzetközi segítség igénybevételét igényli.

2. A HKR rendeltetése, általános feladatai és szervezeti felépítése

3. A HKR rendeltetése:
a) a honvédelmi ágazaton belül bekövetkező veszélyhelyzet kialakulásának, valamint súlyos szerencsétlenség, baleset bekövetkezésének megelőzése, a veszélyeztetett személyi állomány, vagyontárgyak megóvása, mentése,
b) az országos katasztrófavédelmi rendszer keretén belül a katasztrófavédelemre rendelt szervekkel együttműködve, a felkészített honvédségi erőkkel és eszközökkel közreműködés a katasztrófák károsító hatásai elleni védekezésben, illetve a helyreállításban és
c) felkérés esetén – a vonatkozó jogszabályokban meghatározott keretek között – részvétel a nemzetközi katasztrófavédelmi segítségnyújtásban.

4. A HKR elemeit biztosító kijelölt honvédelmi szervezetek a felkészülés és megelőzés időszakában
a) kidolgozzák, naprakészen tartják a HKR felépítését, működését meghatározó jogszabályokat, közjogi szervezetszabályozó eszközöket, egyéb szabályozókat, így különösen a HKR Szervezeti és Működési Szabályzatát, az MH Katasztrófavédelmi Tervét (a továbbiakban: MH KT), a Katasztrófavédelmi Alkalmazási Terveket (a továbbiakban: KAT),
b) feldolgozzák, elemzik és értékelik a korábbi közreműködés tapasztalatait,
c) kijelölik, felkészítik, kiképezik a végrehajtó erőket, biztosítják alkalmazhatóságukat és készenlétüket,
d) nyilvántartják a katasztrófaveszélyes létesítményeket, kidolgozzák, végrehajtják és betartatják az előírt biztonsági követelményeket és védelmi intézkedéseket,
e) katasztrófavédelmi gyakorlatokat terveznek, hajtanak végre, és
f) együttműködnek a hazai és nemzetközi katasztrófavédelmi szervekkel.

5. A HKR aktivizált elemei a katasztrófaveszély időszakában
a) a katasztrófával kapcsolatos információkat gyűjtenek, azokat elemzik, értékelik,
b) kidolgozzák a katasztrófaveszély típusának megfelelő műveleti elgondolást,
c) pontosítják az alkalmazásra tervezett munkacsoportokat, ellenőrzik az erőket és eszközöket,
d) meghatározott készenléti fokozatba helyezik a közreműködésre tervezett erőket,
e) felkérés esetén együttműködnek az adott veszélyhelyzetre vonatkozó országos szintű tervek kidolgozásában, pontosításában, és
f) a kialakult helyzet függvényében biztosítják az erők kirendelését.

6. A HKR aktivizált elemei a védekezés időszakában
a) védik és mentik a Honvédelmi Minisztérium (a továbbiakban: HM), a HM szervezetek és az MH személyi állományát, anyagi javait,
b) közreműködnek a katasztrófák károsító hatásai elleni védekezésben, valamint a következményeinek felszámolásában, és
c) felkérés, kormánydöntés esetén részt vesznek a nemzetközi katasztrófavédelmi segítségnyújtásban.

7. A HKR aktivizált elemei a helyreállítás időszakában a Kormány döntése, a Katasztrófavédelmi Koordinációs Tárcaközi Bizottság (a továbbiakban: KKB) vagy a KKB Nemzeti Veszélyhelyzet-kezelési Központja (a továbbiakban: NVK), a védelmi igazgatási szervek felkérésére, a honvédelemért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) vagy a Magyar Honvédség parancsnoka (a továbbiakban: MH PK) döntése alapján, az MH speciális képességeinek igénybevételével közreműködnek a katasztrófák következményeinek hosszú távú felszámolásában.

8. A HKR elemei:
8.1. A HKR-nek a HM-beli feladatokat ellátó eleme a HM Honvédelmi Operatív Törzs (a továbbiakban: HM HOT).
8.2. Az MH-n belül:
a) az MH felső szintű vezetési elemeként működő Magyar Honvédség Parancsnoksága (a továbbiakban: MHP) Integrált Műveleti Központ (a továbbiakban: IMK),
b) középszintű vezetési elemként az operatív csoport,
c) alsó szintű vezetési feladatokat ellátó helyi vezetési elem,
d) a végrehajtó erők,
e) az Ágazati Információs Központ (a továbbiakban: ÁIK) és
f) a Járványügyi Védekezési Csoport (a továbbiakban: JVCS).

9. A HM HOT működésének időszakában
a) kidolgozza a HM HOÁT KKB-ban való képviseletével összefüggő, a honvédelmi ágazatra háruló feladatok végrehajtásához szükséges előterjesztéseket,
b) előkészíti a miniszter és a HM HOÁT döntéseit,
c) a HM HOÁT által meghatározottak szerint koordinálja a minisztériumi szintű feladatok végrehajtását,
d) a HM nevében, a HM Védelmi Igazgatási Főosztály (a továbbiakban: HM VIF) bevonásával folyamatosan együttműködik a védelmi igazgatás területi szerveivel, valamint a KKB NVK-val, melyen keresztül kapcsolatot tart a védekezésben érintett központi államigazgatási szervekkel és a honvédelemben közreműködő szervekkel,
e) gyűjti és elemzi a várható és a kialakult helyzettel kapcsolatos információkat,
f) végzi a HM és az MH katasztrófák elleni védekezésben való közreműködésével kapcsolatos HM-en belüli, továbbá a HM-en kívüli minisztériumi szintű koordinációt,
g) közreműködik a védelmi igazgatás területi szerveinek hatáskörébe utalt döntések előkészítésében és végrehajtásában,
h) ágazati szakértőt biztosít a KKB NVK-ba, és
i) folyamatosan együttműködik az MHP IMK-val, és visszaellenőrzés által pontosított információkkal látja el az MHP IMK-t az MH védekezésben való közreműködésével kapcsolatos igények vonatkozásában.

10. A HM HOT vezetője a HM HOÁT, aki kijelölt váltásvezetők útján vezeti a HM HOT-ot.

11. Az MHP IMK részleges vagy teljes állománnyal az MH PK intézkedése alapján, a HM HOÁT egyidejű tájékoztatása mellett kerül aktivizálásra.

12. Az operatív csoport, az ÁIK és a JVCS felépítését, részletes feladatait, összetételét a megalakításukra kötelezett szervezet parancsnoka a KAT-ban rögzíti.

13. Az operatív csoport a katasztrófa időszakában az MHP IMK irányítása alapján az alárendeltségében lévő honvédségi szervezetek helyi vezetési eleme útján vagy közvetlenül vezeti a végrehajtó erőket.

14. Az operatív csoport megalakítására kötelezett honvédségi szervezetek részére katonai körzetek jelölhetők ki.

15. A helyi vezetési elem a HKR végrehajtó szintű, katonai vezetési feladatokat ellátó eleme, amelynek feladata az elöljáró operatív csoport vagy az MHP IMK közvetlen irányítása alatt a védekezés időszakában az alárendeltségébe tartozó végrehajtó erők közvetlen vezetése.

16. A végrehajtó erők a feladat-végrehajtásra kijelölt és felkészített erők, munkacsoportok, melyek a HKR aktivizálását követően végzik különösen a várható következmények előrejelzését, megelőzését, közreműködnek a védekezésben, a következmények felszámolásában és a helyreállításban.

17. Nukleáris, vegyi és biológiai veszélyhelyzetben az MHP IMK döntéseinek szakmai megalapozása és a közvetlenül veszélyeztetett honvédelmi szervezetek azonnali értesítése érdekében az MH ÁIK-ot működtet.

18. Az MH JVCS a járvány okozta katasztrófa időszakában szakmai testületként működik és javaslatot tesz az MHP IMK útján az MH PK részére a szükséges járványügyi intézkedésekre.

3. Feladatok a védekezés időszakában

19. Az operatív csoport feladatai:
a) az MHP IMK irányítása alapján közvetlenül vagy a helyi vezetési elemen keresztül vezeti az alárendelt végrehajtó erőket,
b) információkat gyűjt, elemez és továbbítja azt az MHP IMK részére,
c) a védekezési feladatok befejezése után irányítja az alárendelt erők visszatelepítését, és
d) értékeli a végrehajtást, elkészíti az összefoglaló jelentést, összegyűjti és elemzi a tapasztalatokat, javaslatokat terjeszt fel a szükségesnek ítélt változtatásokról a döntésre jogosult vezetőnek.

20. A végrehajtó erők feladatai:
a) közreműködés az MHP IMK, az elöljáró operatív csoport, valamint a helyi vezetési elem feladatszabása alapján a katasztrófák elleni védekezésben,
b) nukleáris, vegyi és biológiai veszély előrejelzésére, felmérésére ellenőrző és jelző szervezet működtetése, mérési adatok folyamatos szolgáltatása Magyarország területén a gamma háttérsugárzás szintjéről, helyi riasztás adása veszélyes ipari anyag jelenléte esetén, adatszolgáltatás a nukleáris és vegyi katasztrófák értékeléséhez és
c) arra vonatkozó döntés esetén közreműködés a nemzetközi segítségnyújtásban.

21. Az MH Atom, Biológiai, Vegyi Riasztási és Értesítési Rendszer HKR-be kijelölt elemei közreműködnek a HKR feladataiban, katasztrófaveszély, valamint veszélyhelyzet esetén vegyi és sugárzási adatokat szolgáltatnak az MHP IMK részére a Magyarország területén kialakult esetleges vegyi és sugár helyzetről.

22. A végrehajtó erők munkacsoportjai felépítését, feladataikat és képességeiket az MH KT rögzíti.

23. A katasztrófavédelmi tevékenység során, szükség esetén az MHP IMK parancsnok vagy az operatív csoportot működtető szervezet vezetőjének javaslata alapján a HKR-be kijelölt végrehajtó erőkből előzetesen kialakított munkacsoportoktól eltérő végrehajtó szervezetek is kialakíthatók, és felkészítés után alkalmazhatók.

24. A katasztrófavédelmi tevékenységet végző katonai erők sem polgári, sem más szerv alárendeltségébe nem kerülnek, vezetésük az MH Művelet Vezetési Rendszere (a továbbiakban: MH MVR) vezetési rendje szerint történik. A katasztrófavédelmi munkák helyszínén a katonai végrehajtó erők szakmai feladatait a helyi védelemvezető határozza meg a kirendelt végrehajtó erők parancsnokai útján.

25. A feladatok végrehajtásában csak a kijelölt és felkészített, munkavédelmi oktatásban részesített, a szükséges egyéni védőeszközökkel, egészségvédelmi felszereléssel ellátott erők vehetnek részt.

26. Ha a kialakult helyzet az igénybevételt nem indokolja, azonban a fokozott alkalmazási készség elérése indokolt, az MH PK a kijelölt erők részére ideiglenes készenléti szolgálatot rendelhet el.

27. A HM Katonai Irányítási és Válságkezelési Főosztály (a továbbiakban: HM KIVF) meghatározott állományának ügyeleti és készenléti szolgálatba vezénylésével részt vesz a HM HOT munkájában, továbbá biztosítja a HM HOT működésének infrastrukturális feltételeit.

28. A HM VIF meghatározott állományának ügyeleti és készenléti szolgálatba vezénylésével részt vesz a HM HOT munkájában.

29. A HM és az MH kommunikációs tevékenységéért felelős szervei az egységes kormányzati kommunikáció alapján, egymással összehangoltan végzik a HKR-hez kapcsolódó saját hatáskörükbe tartozó kommunikációs feladatokat.

30. Az MHP Hadműveleti Csoportfőnökség (a továbbiakban: MHP HDMCSF) működteti az MHP IMK-t, és meghatározott állományával részt vesz az MHP IMK munkájában.

31. Az MH Egészségügyi Központ (a továbbiakban: MH EK)
a) az egészségügyi ellátórendszer fejlesztéséről szóló 2006. évi CXXXII. törvényben és az MH KT-ban meghatározottak alapján ellátja a katasztrófavédelemmel összefüggő feladatait,
b) az MHP IMK útján végrehajtja a katasztrófavédelmi feladatok egészségügyi biztosítását, felügyeli a közreműködő állomány munkafeltételeit,
c) működteti az MH EK operatív csoportját, és
d) a JVCS beavatkozást szükségessé tevő járványügyi helyzetek esetén végzi az MH KT-ban részére meghatározott közegészségügyi-járványügyi feladatokat, melynek keretében működteti a JVCS-t.

32. Az MH Tartalékképző és Támogató Parancsnokság (a továbbiakban: MH TTP)
a) működteti az MH TTP operatív csoportot, végrehajtja a 20. pontban meghatározott feladatokat,
b) az MHP IMK intézkedése alapján irányítja a katasztrófavédelmi feladatokra kijelölt munkacsoportok központi logisztikai támogatását,
c) az MHP Logisztikai és Gazdálkodási Csoportfőnökség vonatkozó feladatszabása alapján tervezi, szervezi, szükség esetén végrehajtja a katasztrófavédelmi feladat logisztikai támogatásához szükséges beszerzési feladatokat,
d) végzi a katasztrófavédelmi feladatokkal összefüggésben más tárcáktól, civil szervezetektől és szolgáltatóktól érkező felajánlások engedélyeztetési eljárását, és meghatározza az átvétel szakmai követelményeit és feladatait,
e) az MH Geoinformációs Szolgálat mint alárendeltje által geoinformációs, térképészeti, valamint meteorológiai adatokat biztosít a katasztrófák elleni védelem megszervezéséhez,
f) az MH Görgei Artúr Vegyivédelmi Információs Központ (a továbbiakban: MH GAVIK) mint alárendeltje által működteti az ÁIK-ot, és
g) az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság mint alárendeltje által végzi a honvédek jogállásáról szóló 2012. évi CCV. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 9/2013. (VIII. 12.) HM rendelet 248. § (3) bekezdésében foglalt szakfeladatokat.

33. Az MH vitéz Szurmay Sándor Budapest Helyőrség Dandár (a továbbiakban: MH BHD) működteti az MH BHD operatív csoportját, végrehajtja a 20. pontban meghatározott feladatokat, valamint tervezi, szervezi és végrehajtja a HM HOT és az MHP IMK működésének valós biztosítási feladatait, különösen a híradó-informatikai, élelmezési és pihentetési feladatokat.

4. Feladatok a felkészülés és megelőzés időszakában

34. Az MH PK kijelöli
a) az operatív csoport működtetésére kötelezett honvédségi szervezeteket,
b) a katonai körzeteket,
c) azok bázislaktanyáit,
d) a kijelölt katonai körzetekben végrehajtott katasztrófavédelmi közreműködési feladatokat vezető honvédségi szervezeteket és
e) a munkacsoportokat, valamint az azok megalakításáért felelős honvédségi szervezeteket.

35. A HM KIVF
a) felelős a katasztrófavédelemről szóló és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény (a továbbiakban: Kat.) 82. § (3) bekezdése szerinti miniszteri rendelet tervezetének szakmai előkészítéséért – a HM veszélyes katonai objektum felügyeleti hatósági feladatokat ellátó önálló szervezeti egysége bevonásával –,
b) előkészíti a HKR Szervezeti és Működési Szabályzatát,
c) előkészíti és jóváhagyásra felterjeszti a HKR költségvetési előirányzatai felhasználására vonatkozó irányelveket, a katasztrófavédelmi elemi költségvetést, valamint a hozzá kapcsolódó éves beszerzési tervet,
d) végzi a HKR fenntartására és fejlesztésére fordítandó költségvetési előirányzat elosztásának szakmai koordinációját, éves tervezési, továbbá annak időarányos felhasználása ellenőrzési feladatait, valamint az azzal kapcsolatos HM és MH közötti koordinációs feladatokat,
e) tervezi és végrehajtja a HM HOT-ba vezényelhető állomány katasztrófavédelmi szakmai felkészítését,
f) koordinálja a KKB-val és annak szerveivel való kapcsolattartást, képviseli a HM-et a katasztrófavédelemmel kapcsolatos országos és nemzetközi rendezvényeken,
g) végzi a katasztrófavédelmi gyakorlatok tervezésének és végrehajtásának minisztériumi szintű koordinációs feladatait,
h) koordinálja a HM HOÁT KKB tagságából adódó honvédelmi ágazati katasztrófavédelmi feladatokat, és
i) biztosítja a HM HOT és a katasztrófavédelmi feladatokban való honvédségi közreműködés minisztériumi feladatait végző válságkezelési csoport működtetéséhez szükséges feltételeket.

36. A HM VIF
a) koordinálja a HM HOÁT KKB tagságából adódó védelmi igazgatási feladatokat,
b) szakmai segítséget nyújt a védelmi igazgatás területi szervei részére intézkedési tervek kidolgozásához,
c) a katasztrófavédelmi szervekkel együttműködve részt vesz a védelmi igazgatás területi szerveinek elnökei részére szervezett komplex védelmi igazgatási továbbképzések megszervezésében, végrehajtásában,
d) javaslatot tesz a HM HOÁT részére a központi államigazgatási szervekkel való védelmi igazgatási szakmai kapcsolattartás rendjére,
e) meghatározott állományának készenléti vagy ügyeleti szolgálatba vezénylésével biztosítja a HM HOT aktivizálhatóságát és annak működését, és
f) közreműködik a HM HOT-ba vezényelhető állomány katasztrófavédelmi szempontú védelmi igazgatási szakmai felkészítésében.

37. A HM Hatósági Főosztály (a továbbiakban: HM HF)
a) nyilvántartja az ágazati objektumok veszélyességi minősítését,
b) működteti a veszélyes anyag és veszélyes objektum nyilvántartó adatbázist, amelynek felhasználhatóságát biztosítja az MHP HDMCSF és az MH GAVIK részére, és
c) közreműködik a Kat. 82. § (3) bekezdése szerinti miniszteri rendelet szakmai előkészítésében.

38. Az MHP HDMCSF
a) összeállítja az MH KT-t és irányítja az operatív csoport megalakítására kötelezett honvédségi szervezetek KAT-jainak kidolgozását,
b) részt vesz a katasztrófavédelmi gyakorlatok előkészítésében és levezetésében,
c) összehangolja a más magasabb szintű parancsnokság, az MH PK közvetlen alárendeltségébe tartozó szervezetek és a végrehajtó erők katasztrófavédelemmel kapcsolatos operatív tervező és kidolgozó munkáját, irányítja azok katasztrófavédelmi felkészítését,
d) biztosítja az MHP IMK riasztási, aktivizálási feltételeit,
e) szervezi és végrehajtja a katasztrófavédelmi feladatokra kijelölt erők felkészítésének, készenlétének, továbbá felkészültségének ellenőrzését, és
f) előkészíti, valamint levezeti az MHP IMK katasztrófavédelmi feladatokra történő szakmai felkészítését.

39. Az MHP Infokommunikációs és Információvédelmi Csoportfőnökség
a) kidolgozza és kiadja a HKR infokommunikációs és információvédelmi támogatására vonatkozó szakutasítást,
b) eljár a HKR feladatok stratégiai szintű irányításának és végrehajtásának szakterületi kérdéseiben, és
c) részt vesz az illetékességébe tartozó szakterületek ellenőrzésében.

40. Az MHP Logisztikai és Gazdálkodási Csoportfőnökség
a) meghatározza a katasztrófavédelmi feladatok logisztikai támogatási rendjét, a haditechnikai, hadtáp, közlekedési és infrastrukturális biztosítás rendszerét,
b) kidolgozza és kiadja a HKR logisztikai támogatására vonatkozó szakutasítást,
c) koordinálja a katasztrófavédelmi feladatokhoz kapcsolódó logisztikai felkészítések végrehajtását, a technikai eszközök felkészítésének rendjét, és
d) részt vesz az illetékességébe tartozó szakterületek ellenőrzésében.

41. Az MHP Haderőnemi Szemlélőség (logisztika) figyelemmel kíséri a honvédségi szervezetek katasztrófavédelmi költségvetéseinek elkészítését és az előirányzatok felhasználását.

42. Az MH EK
a) biztosítja a HKR-be kijelölt egészségügyi munkacsoportjait, azok riasztásának és igénybevételének feltételeit, megtervezi és szervezi azok állományának felkészítését,
b) ellátja az MH KT-ban és a jogszabályokban meghatározott ellátási kötelezettségei szerinti feladatait,
c) szakmai felügyeletet gyakorol az MH katasztrófavédelmi feladatokra kijelölt erői egészségügyi ellátása és egészségügyi tevékenysége felett,
d) kidolgozza és kiadja a HKR egészségügyi támogatására vonatkozó szakutasítást,
e) biztosítja az MH EK operatív csoport működési feltételeit, és
f) biztosítja a JVCS működési feltételeit.

43. Az MH TTP
a) biztosítja az MH TTP operatív csoport működési feltételeit,
b) kiemelt figyelmet fordít az alárendeltségébe tartozó, veszélyes anyagot tároló objektumok védelmére,
c) kidolgozza a szakmai követelményeket a HKR logisztikai támogatásához szükséges (hadtáp, haditechnikai, katonai elhelyezési) központi készletek megalakítására, raktározására, frissítésére, kiadáshoz történő előkészítésére,
d) évente ellenőrzi a készletteljességet és a tárolás feltételeit, hatáskörében kezdeményezi a szükséges beszerzéseket, és
e) javaslatot dolgoz ki az MH szintű katasztrófavédelmi feladatok központi logisztikai támogatásának végrehajtására.

44. Az MH BHD biztosítja az MHP IMK riasztási, aktivizálási és működési feltételeit, valamint biztosítja az MH BHD operatív csoport működési feltételeit, valamint végrehajtja a katonai szervezetek igényei alapján az EDR programozási szakfeladatokat és biztosítja a forgalmazáshoz szükséges adatokat.

45. Az operatív csoport megalakítására kötelezett honvédségi szervezetek
a) kidolgozzák a KAT-ot és a kapcsolódó szabályozókat,
b) hatáskörükben kijelölik a katasztrófavédelmi munkacsoportok megalakításáért felelős honvédségi szervezeteket,
c) ellenőrzik a végrehajtó erők kijelölését, felkészítését, okmányrendszereinek, anyagaiknak, riasztásuk és alkalmazásuk feltételeinek meglétét,
d) vezetik a végrehajtó erők katasztrófavédelemmel kapcsolatos tervező és kidolgozó munkáját,
e) végrehajtják az operatív csoport állományának kijelölését, felkészítését, biztosítják annak riasztási, aktivizálási és működési feltételeit,
f) felügyelik az alárendeltségükbe tartozó honvédségi szervezetek katasztrófavédelmi kiképzését,
g) részt vesznek a katasztrófavédelmi gyakorlatok előkészítésében és levezetésében, elkészítik a gyakorlatok parancsnokságszintű levezetési tervét,
h) felügyelik az alárendelt honvédségi szervezetek belső védelmi terveinek kidolgozását,
i) végrehajtják az MH Információ Kapcsolati Rendszerben (a továbbiakban: IKR) és az MH KT-ban rögzített adatszolgáltatási feladatokat, és
j) biztosítják az operatív csoport működési feltételeit.

46. A végrehajtó erőket biztosító honvédségi szervezetek
a) végrehajtják a HKR-be kijelölt erők kiképzését, katasztrófavédelmi felkészítést folytatnak,
b) megszervezik és végrehajtják a katasztrófavédelmi feladatokra kijelölt erők, technikai eszközök felkészítését,
c) megszervezik a végrehajtó erők munkacsoportjait,
d) részt vesznek a tervezett katasztrófavédelmi gyakorlatokon,
e) elkészítik és rendszeresen pontosítják a katasztrófavédelemmel kapcsolatos adattáraikat, nyilvántartásaikat,
f) biztosítják a HKR-be kijelölt erők és eszközök folyamatos alkalmazhatóságát,
g) folyamatosan ellenőrzik a katasztrófák megelőzését biztosító terveiket, a rendszabályok betartását,
h) kidolgozzák a saját katasztrófavédelmi tervüket, és arról szolgálati úton tájékoztatják az MHP HDMCSF-et és a segítségnyújtásra felkért külső helyi katasztrófavédelmi szerveket,
i) biztosítják a katasztrófavédelmi tervük végrehajtásának személyi és tárgyi feltételeit,
j) végrehajtják az IKR-ben és az MH KT-ban rögzített adatszolgáltatási feladatokat, és
k) végrehajtják a munkacsoportok érintett állományának infokommunikációs eszközökre történő felkészítését és forgalmi adatokkal történő ellátását.

5. A honvédelmi szervezetek tevékenysége őket érintő katasztrófaveszély esetén

47. A honvédelmi ágazatot érintő súlyos szerencsétlenség, katasztrófa vagy katasztrófa veszélye esetén a veszélyeztetett szervezet vezetője vagy ügyeleti szolgálata
a) azonnal intézkedik a személyek mentésére, az életveszély elhárítására, a technikai és anyagi eszközök mentésére, és
b) azonnal értesíti a szolgálati elöljárót és az elöljáró ügyeleti szolgálatot, valamint a mentésben közreműködésre tervezett külső szerveket, szervezeteket, ha azok közreműködése szükséges.

6. A döntés-előkészítés rendje

48. Az MHP IMK, az operatív törzs, valamint a katasztrófák elleni védekezésre kijelölt honvédségi szervezet parancsnoka a Kormány és a KKB döntéseinek megfelelően, a KKB NVK-n keresztül, valamint a védelmi igazgatás területi szerveitől érkező igények, a tárcán kívülről érkező információk, továbbá ezekkel egyidejűleg a HM HOT által biztosított, visszaellenőrzött igények és információk feldolgozásával felméri a rendelkezésre álló erők, eszközök, anyagi készletek alapján az igények kielégíthetőségének fokát, valamint azok MH általi teljesíthetőségét.

49. A minisztériumi felső vezetők döntéseinek szakmai megalapozása érdekében a HM HOT az MHP IMK-val együttműködésben javaslatokat dolgoz ki.

50. Az MH PK döntéseinek szakmai megalapozása érdekében az MHP IMK – szükség esetén az operatív csoport, a JVCS és az ÁIK bevonásával – javaslatokat dolgoz ki.

51. Az MH PK hatáskörét meghaladó mértékű igénybevétel esetén az MHP IMK parancsnoka az MH PK előzetes jóváhagyásával, a HM HOT útján végzi a miniszteri szintű döntés előkészítését.

52. Az MHP IMK miniszteri szintű döntésre vonatkozó javaslata tartalmazza a feladatok végrehajtásának sorrendjét, időszükségletét, a kiképzett bevonható erők nagyságát, alkalmazásának helyét és időtartamát, a tartalékképzés mértékét, a még bevonható erők, eszközök, anyagi készletek nagyságát, elhelyezkedését, összevonásának, ellátásának lehetőségét a várható alkalmazás körzetében.

53. A döntés-előkészítéshez szükséges információk áramlása a HKR speciális irányítási-vezetési struktúrájának és döntési szintjeinek megfelelően történik.

54. Elvárás a végrehajtó erőktől és a más magasabb szintű vezetési elemektől a beérkező információk gyűjtése és megfelelő szelektálása annak érdekében, hogy a döntések a megfelelő jogkörrel rendelkező legalacsonyabb szinten szülessenek meg, és a magasabb szintű vezetési elemek részére csak a részükre releváns információk, valamint az alsóbb döntési szintek hatásköreit meghaladó kérések kerüljenek továbbításra.

7. Együttműködés és kapcsolattartás rendje

55. Együttműködés az ágazaton belül
55.1. A felkészülés és megelőzés időszakában
a) a HM KIVF koordinálja az ágazaton belüli együttműködési feladatokat, különösen a HKR-hez kapcsolódó jogszabály és belső szabályozók előkészítési, az állomány felkészítésére irányuló, továbbá a katasztrófavédelmi gyakorlatok végrehajtásához kapcsolódó feladatokban,
b) az MHP IMK-t, az operatív csoportot, az ÁIK-ot és a JVCS-t működtető szervezetek az MH KT-ban meghatározott rend szerint működnek együtt, és évente legalább egy alkalommal egyeztetik terveiket.
55.2. A védekezés és a helyreállítás időszakában
a) a HM HOT és az MH katasztrófavédelmi tevékenysége vezetéséért felelős MHP IMK együttműködnek egymással,
b) az MH szervek az MH KT-ban meghatározott rend szerint működnek együtt.

56. Együttműködés külső szervekkel
56.1. A felkészülés és megelőzés időszakában a katasztrófavédelemben részt vevő központi és területi államigazgatási, továbbá országos illetékességű szervekkel történő együttműködés és kapcsolattartás feladatai különösen a védekezés feladatainak közös végrehajtásához szükséges kapcsolatrendszer kialakítása, a katasztrófavédelmi tervek és a kölcsönösen támasztott követelmények egyeztetése, valamint a HM és az MH védekezésben történő közreműködéséhez szükséges feltételek biztosításának előkészítése, melynek keretein belül különösen
a) a HM KIVF kapcsolatot tart a KKB és annak munkaszervei működtetéséért felelős szervezetekkel,
b) a HM VIF kapcsolatot tart a központi államigazgatási szervekkel és a védelmi igazgatás területi szerveivel,
c) az MHP HDMCSF a HKR vonatkozásában az MH PK hatáskörébe utalt feladatok tekintetében együttműködik a katasztrófavédelemben közreműködő központi államigazgatási és országos illetékességű szervekkel,
d) az ÁIK működtetéséért felelős szervezet, valamint az ÁIK a működése során együttműködik a katasztrófavédelmi feladatokban érintett tárcák ágazati információs központjaival, nukleárisbaleset-elhárítási feladatok kapcsán az Országos Atomenergia Hivatal Veszélyhelyzeti Intézkedési, Gyakorló és Elemző Központtal, valamint a Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Nukleáris Baleseti Információs és Értékelő Központtal,
e) a HM HOT és az MHP IMK által a KKB NVK-ba delegálható ágazati szakértői és összekötői feladatokra kijelölhető állomány részt vesz a KKB NVK rendezvényein, felkészítésein, gyakorlatain.
56.2. A védekezés és helyreállítás időszakában
a) a HM a HM HOT állományából a KKB NVK-ba delegált ágazati szakértőjén keresztül tartja a kapcsolatot a védekezésben közreműködő központi államigazgatási és országos illetékességű szervekkel,
b) az MHP a HM HOT útján, továbbá a KKB NVK-ba delegált összekötőjén keresztül tartja a kapcsolatot a védekezésben közreműködő központi államigazgatási és országos illetékességű szervekkel,
c) a KKB NVK-ba delegált HM ágazati szakértő és MH összekötő kapcsolatot tart az őket KKB NVK-ba delegáló HKR elemekkel, szükség esetén a JVCS-vel és az ÁIK-kal. Az ágazati szakértő és összekötő az őket delegáló HKR elemek részére egyidejűleg továbbítja az országos szintű védekezés koordinációjáért felelős KKB NVK-nál megjelenő, HM-et és MH-t érintő igényeket, információkat,
d) a honvédelmi szervezet által kijelölt összekötők szükség esetén kitelepülnek a védekezés szakmai irányítását országos, területi vagy helyi szinten végző szervekhez, ezzel biztosítva az együttműködés minden szinten megvalósuló folyamatosságának feltételeit,
e) a HM HOT és az MHP IMK által a KKB NVK-ba delegált ágazati szakértő és összekötő a HM HOT és az MHP IMK váltásvezetők által, valamint a KKB NVK vezető által meghatározottak, a HM HOT-ra és az MHP IMK-ra vonatkozó szolgálati intézkedések, valamint a KKB NVK ügyrendje alapján hajtják végre feladataikat,
f) az MH EK, valamint működése során az MH EK operatív csoportja és a JVCS kapcsolatot tart a katasztrófa során megsérült, illetve ellátásra szorult személyek egészségügyi ellátásával, valamint a közegészségügyi és járványügyi tevékenységével kapcsolatosan a civil egészségügyi szervekkel,
g) a HKR-ben közreműködő honvédségi szervezetek, valamint működésük során az MHP IMK, az operatív csoport, a helyi vezetési elem, az ÁIK és a JVCS az MH KT-ban és a vonatkozó jogszabályokban és közjogi szervezetszabályozó eszközökben meghatározott rendnek megfelelően, az MHP HDMCSF csoportfőnökének szakmai irányítása mellett minden időszakban együttműködik a katasztrófavédelemben közreműködő területi és helyi közigazgatási szervekkel, valamint a veszélyes tevékenységet folytató egyes létesítményekkel.

57. A kapcsolattartás a felkészülés és a védekezés és helyreállítás időszakában egyaránt az MH Kormányzati Célú Elkülönült Hírközlő Hálózat (a továbbiakban: MH KCEHH), a Kormányzati Célú Hálózat, a nyilvános elektronikus hírközlő (közcélú) hálózatok és az Egységes Digitális Rádiórendszer alkalmazásával történik.

58. Katasztrófavédelmi irányító, ügyeleti, készenléti feladatok ellátására tartósan vagy ideiglenesen kijelölt személy feladat-végrehajtáshoz szükséges szolgálati rádiótelefonnal történő ellátása a szolgálatirádiótelefon-ellátás és -használat szabályairól rendelkező HM utasítás alapján történik.

8. A felkészülés és végrehajtás időszaki feladatok tervezése

59. A felkészülés és megelőzés időszaki feladatok tervezése központilag a HM és az MH feladattervezési rendszerén, valamint a katasztrófavédelmi költségvetési előirányzatok tervezési rendszerén keresztül, továbbá a kiképzési, felkészítési és rendezvénytervek útján valósul meg.

60. A katasztrófák elleni védekezésre történő felkészülés feladatai kiterjednek a rendkívüli munkavégzési körülmények közötti munkavégzésre vonatkozó munkavédelmi követelmények teljesüléséhez szükséges személyi, szervezési és tárgyi feltételek biztosításának megszervezésére, a megelőzési elvek alkalmazására, valamint a védekezés időszakára vonatkozó, az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzést lehetővé tevő eljárásokra, rendszabályokra.

61. A katasztrófák elleni védekezésre történő felkészülés feladatait a HM és az érintett HM szervezetek, valamint honvédségi szervezetek az éves és havi munkatervben, kiképzési, felkészítési és rendezvénytervekben tételesen lebontva szerepeltetik.

9. Adatbázisok felállítása és kezelése, valamint a feladatok végrehajtását követő intézkedések

62. A HM HOT, az MHP IMK és az operatív csoport működtetéséért felelős szervezetek létrehozzák és folyamatosan pontosítják a katasztrófavédelmi feladataikhoz kapcsolódó adatbázisaikat. Az adatbázisokat informatikai eszköz igénybevételével továbbítható formában kell tárolni. A HKR vezetési elemeket működtető szervezet parancsnoka, vezetője meghatározza a naprakészséget biztosító információk kezelésének, feldolgozásának, rögzítésének felelőseit.

63. A védekezésbe bevont honvédségi szervezetek parancsnokai intézkednek a védekezés folyamán keletkezett károk, vagyoni hátrányokozás, a felmerült költségtérítési igény és más azonnali jelentésre kötelezett események elkülönített nyilvántartására, azok MHP IMK részére történő felterjesztésére, melyeket a katasztrófavédelmi feladatok végrehajtását követően haladéktalanul összesíteni kell.

64. Feladatszabás, ellenőrzés és beszámoltatás rendje
64.1. A HM HOÁT a HM közigazgatási államtitkárral (a továbbiakban: HM KÁT) egyetértésben kiadott belső rendelkezésben határozza meg a HKR működésére vonatkozó, minisztériumi szintű szakmai elvárásait, valamint a rendelkezésre álló katasztrófavédelmi költségvetés felhasználásának irányelveit.
64.2. Az MH PK éves feladatszabó értekezletén meghatározza a katasztrófavédelem legfontosabb feladatait és a felkészülés követelményeit.
64.3. Az érintett szervezetek parancsnokainak éves írásos és szóbeli beszámolójában, valamint a költségvetési beszámolóknál külön jelenik meg a katasztrófák elleni védekezés feladatainak végrehajtása.
64.4. Az általános ellenőrzési renden kívül a katasztrófavédelmi tervek ellenőrzésére jogosult az MHP HDMCSF, a katasztrófavédelmi költségvetési előirányzatok felhasználásának minisztériumi szintű szakmai ellenőrzésére a HM KIVF.
64.5. A munkavédelmi és környezetvédelmi szakterület vonatkozásában a HM HF az ágazat egészére kiterjedő ellenőrzési hatáskörrel rendelkezik.
64.6. A HKR-be kijelölt irányító szervezetek és alárendeltjeik az éves munka- és ellenőrzési tervükben évente egy alkalommal tervezik be a kijelölt erők és eszközök ellenőrzését.
64.7. A feladatok végrehajtásának ellenőrzése az MH PK által jóváhagyott ellenőrzési terv, illetve az adott szervezet tekintetében illetékes más szolgálati elöljáró terve szerint történik.

10. Az ágazati létesítmények katasztrófavédelmi tervezése

65. Az ágazati létesítmény parancsnoka
a) a felkészülés és megelőzés időszakában kidolgozza, és legalább háromévente, de az objektum, valamint környezetének megváltozását követően azonnal felülvizsgálja az objektumvédelmi tervet, és arról tájékoztatja a katasztrófavédelmi feladatok végrehajtásáért felelős szervezetet, valamint a segítségnyújtásra felkért külső helyi katasztrófavédelmi szerveket,
b) biztosítja az objektumvédelmi terv végrehajtásának személyi és tárgyi feltételeit, és
c) a katasztrófavédelmi feladatok végrehajtásáért felelős szervezet bevonásával katasztrófavédelmi gyakorlatot vezet a létszám 50%-át meghaladó személyi változás esetén, de legalább évente egyszer.

11. A honvédelmi szervezet tevékenysége közvetlen katasztrófaveszély esetén

66. A honvédelmi ágazatot érintő súlyos szerencsétlenség és katasztrófa vagy katasztrófaveszély esetén a veszélyeztetett honvédelmi szervezet állományilletékes parancsnoka (ügyeleti szolgálata)
a) azonnal értesíti a szolgálati elöljárót, elöljáró ügyeleti szolgálatot és a mentésben közreműködésre tervezett külső szerveket, és
b) az objektumvédelmi tervben foglaltak, illetve az MHP IMK parancsnok intézkedése alapján azonnal megkezdi a személyek mentését, az életveszély elhárítását, a technikai és anyagi eszközök mentését, a következmények felszámolását.

12. A HKR elemeinek riasztása, aktivizálása, kirendelése, ágazaton kívüli igénybevételének rendje

67. A HKR elemeinek riasztása, értesítése az MH KCEHH Stacioner rendszer, a nyilvános elektronikus hírközlő (közcélú) hálózatok és az Egységes Digitális Rádiórendszer igénybevételével, az ügyeleti szolgálatok útján valósul meg. A készenléti szolgálatot ellátó személyek kiértesítésének, berendelésének szervezési és technikai feltételeit az illetékes szervezet parancsnoka, vezetője biztosítja.

68. A katasztrófavédelmi készenléti fokozatok, azok tartalma, a katasztrófavédelmi készenléti szolgálatot adó végrehajtó munkacsoportok összetétele, valamint a kijelölt állomány kirendelés előtti feladatai az MH KT-ban kerülnek meghatározásra.

69. A veszélyeztetett honvédelmi szervezet riasztását az ágazat központi ügyeleti szerve a HM HOT váltásvezető jóváhagyásával, vagy az MH központi ügyeleti szerve az MHP IMK parancsnok jóváhagyásával végzi.

70. A honvédelmi erők kirendelésének általános rendje szerint a katasztrófa típusa szerinti országos illetékességű irányító szerv, illetve a védelmi igazgatás területi szerve az igénybevételre vonatkozó kérését a KKB-hez vagy a KKB NVK-hoz terjeszti fel. A KKB vagy a KKB NVK az igényeket továbbítja az ágazat központi ügyeleti szervének, aki haladéktalanul továbbítja azt az MH központi ügyeleti szervének. Ha a KKB nem kerül összehívásra, és a KKB NVK nem kerül aktivizálásra, az igénybevételre vonatkozó kérést közvetlenül az ágazat központi ügyeleti szerve részére kell megküldeni, aki erről haladéktalanul értesíti a HM HOT váltásvezetőjét, valamint az MH központi ügyeleti szerve útján az MHP IMK parancsnokát. A kirendelésről az MH PK vagy az MH PK hatáskörét meghaladó mértékű kirendelés esetén a miniszter dönt. Ha a KKB NVK, valamint a HKR HM szintű koordinációs és MH szintű vezető elemei aktivizálásra kerültek, az MH-t érintő igények és információk elsősorban a KKB NVK-ba delegált ágazati szakértőn és MH összekötőn keresztül érkeznek egyidejűleg a HM HOT-hoz és az MHP IMK-hoz.

71. Azonnali intézkedést igénylő helyzetben, az MHP IMK parancsnokának döntése alapján – az MH PK, valamint a HM HOÁT egyidejű tájékoztatása mellett – az MHP IMK részleges vagy teljes állománnyal kerül aktivizálásra.

72. Az MH PK tájékoztatja a HM HOÁT-ot az MH-n belüli HKR elemek részleges vagy teljes aktivizálásáról.

73. Rendkívüli esetben, ha a katasztrófa következtében az élet- és vagyonmentés indokolja az azonnali intézkedést és katonai képességek közreműködését, a védelmi igazgatási, rendvédelmi vagy az Országos Mentőszolgálathoz tartozó szervek igénye alapján, vagy ha az ebből adódó késedelem súlyos következménnyel járna, közvetlenül az érintett által felkért honvédségi szervezet parancsnoka a regionális együttműködés kereteire figyelemmel, saját hatáskörben dönt a segítségnyújtásról, melynek során a közreműködés mértéke és jellege nem veszélyeztetheti az adott honvédségi szervezet alaprendeltetés szerinti feladatellátásának maradéktalan biztosítását, a készenlét fenntartását, a hadrafoghatóság szintjét.

74. A 73. pontban meghatározott kirendelés és feladat-végrehajtás jóváhagyását az adott honvédségi szervezet parancsnoka a tevékenység megkezdésével egyidejűleg a hadműveleti ügyeleti szolgálatok útján, aktivizált HKR esetén az MH MVR megfelelő vezetési rendjének útján kezdeményezi az MH PK-nál.

75. A rendkívüli kirendelésről a KKB NVK-t – annak működése esetén – az MHP IMK parancsnoka kiküldött MH összekötőn keresztül tájékoztatja.

76. A rendkívüli kirendelés időtartama kizárólag a közvetlen életveszély és a jelentős anyagi kár bekövetkezése közvetlen veszélyének fennállásáig vagy a védekezésben részt vevő társszervek, szervezetek részére történő feladatátadásig terjedhet ki.

77. A 73. és a 76. pontban foglalt feltételek megszűnését követően, a további közreműködésre vonatkozó elöljárói feladatszabás hiányában a kirendelt képességeket haladéktalanul vissza kell vonni.

78. A rendkívüli kirendelések során felmerülő veszteségek pótlásáról, költségek elszámolásáról és járandóságok biztosításáról a kirendelő honvédségi szervezet parancsnokának összefoglaló jelentésére és előterjesztésére figyelemmel az MH PK dönt.

79. A honvédségi közreműködésre vonatkozó igényt a kezdeményezőnek – a felkészülés érdekében – a KKB-hoz történő felterjesztéssel egyidejűleg az ágazat központi ügyeleti szervének is meg kell küldeni.

13. Készenléti szolgálatok

80. A HM HOT, az MHP IMK és az operatív csoport állománya, az ÁIK kijelölt állománya, valamint a kijelölt végrehajtó erők meghatározott munkacsoportjai heti váltásban, havi szolgálatvezénylés alapján laktanyán kívüli készenléti szolgálatot látnak el.

81. Aktivizálást követően a HM HOT, az MHP IMK, az operatív csoport állománya és az ÁIK kijelölt állománya szolgálati helyükön hajtják végre katasztrófavédelmi feladataikat 24 órás váltásos munkarendben.

82. A HKR érdekében készenléti szolgálatba vezényelhetők körét személyügyi határozatban vagy kijelölő parancsban kell rögzíteni.

83. A 80. pont szerinti készenléti szolgálatok napi szolgálati időn belüli, valamint azon kívüli időszakában a szolgálati helyre történő kötelező beérkezési idejét az adott készenléti szolgálat szolgálati intézkedésének tartalmaznia kell.

84. Az MHP IMK az MH PK intézkedése alapján, az MHP IMK parancsnok javaslatára további személyekkel kiegészíthető.

85. Ha a kialakult helyzet az igénybevételt nem indokolja, azonban a fokozott alkalmazási készség elérése indokolt, az MH PK a kijelölt erők részére ideiglenes készenléti szolgálatot rendelhet el.

14. A katasztrófavédelemmel kapcsolatos képzés, felkészítés, kiképzés

86. A HM HOT szakmai felkészítését évente egy alkalommal a HM KIVF szervezi és hajtja végre. A felterjesztett felkészítési tervet a HM HOÁT hagyja jóvá.

87. Az MHP IMK szakmai felkészítését az MHP HDMCSF szervezi és hajtja végre évente két alkalommal, az állomány szolgálatellátásra történő felkészítését havonta egy alkalommal. Az MHP HDMCSF által az MHP IMK katasztrófavédelmi felkészítésére vonatkozó felkészítési tervet az MH PK hagyja jóvá.

88. Az operatív csoportot működtető szervezet megszervezi az alárendeltségébe tartozó védekezésre kijelölt szervezetek állományának felkészítését.

89. A honvédségi szervezet parancsnoka, vezetője végrehajtja az érintett állomány kiképzését és a védelmi tervben meghatározott feladatok begyakorlását.

90. Az MH Altiszti Akadémia, valamint az MH Ludovika Zászlóalj a honvédségi szervezetek igényei szerint megszervezi a tanfolyamrendszerű katasztrófavédelmi képzést.

91. Az MHP HDMCSF, valamint az operatív csoport megalakítására kötelezett honvédségi szervezetek ellenőrzik az alárendeltségükben lévő védekezésre kijelölt honvédségi szervezetek állományának katasztrófavédelmi felkészítését.

15. A HKR működtetése, fenntartása és fejlesztése

92. A HKR működtetése, fenntartása és fejlesztése az országos katasztrófavédelmi rendszerhez történő illeszkedés követelményeinek betartásával, a katasztrófák elleni védekezés nemzeti stratégiájában, a honvédelmi tárca Védelmi Tervező Rendszerében meghatározott feladatok, az MHP fejlesztési igényei, valamint a KKB határozatainak figyelembevételével történik.

93. A rendszer működtetését, fenntartását és fejlesztését biztosító előirányzat a HM fejezetnél katasztrófavédelem cím alatt, a végleges felhasználás helyének megfelelő alcímen kerül tervezésre.

94. A HM és MH munkatervek alapján érintett HM szervek, szervezetek és MH szervek, szervezetek a HKR-ben közreműködő honvédelmi szervezetek igényeivel összhangban bedolgozást készítenek a HKR működésével kapcsolatos irányelveket tartalmazó HM HOÁT által a HM KÁT egyetértésével kiadott belső rendelkezés tervezetébe a HM KIVF-en keresztül.

95. A rendszer működtetését, fenntartását és fejlesztését biztosító költségvetési előirányzatok tervezése és felhasználása a HM KIVF által – az érintett szervezetek bevonásával előkészített – és a HM HOÁT által a HM KÁT egyetértésével kiadott belső rendelkezésben meghatározott irányelvek szerint történik.

96. A meghatározott irányelvek alapján a katasztrófavédelmi előirányzatot felhasználó szervezetek bevonásával a HM KIVF elkészíti az elemi költségvetési tervet, melyet a HM Védelemgazdasági Hivatal terjeszt fel jóváhagyásra.

97. A katasztrófavédelmi költségvetési előirányzatok féléves és éves felhasználásáról szóló számszaki és szöveges beszámolóikat a költségvetési előirányzatokat felhasználó szervek, szervezetek a HM és MH munkaterv alapján tárgyév július 31-ig és a tárgyévet követő január 31-ig felterjesztik a HM HOÁT részére a HM KIVF útján.

98. A HM KIVF a beérkezett bedolgozások alapján szeptember 1-ig időszakos, valamint a tárgyévet követő február 15-ig összesített beszámolót terjeszt fel a HM HOÁT részére a HKR célra biztosított költségvetési előirányzatok felhasználásáról, melyet tájékoztatás céljából egyidejűleg megküld a HM Kiemelt Gazdálkodási Koordinációs Főosztály részére is.
1

A 4. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdsée alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére