414/2020. (VIII. 30.) Korm. rendelet
414/2020. (VIII. 30.) Korm. rendelet
a vasúti közlekedés biztonságával összefüggő hatósági eljárásokról, valamint a vasúti közlekedési hatóság felügyeleti tevékenysége részletes szabályairól
A Kormány
a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (1) bekezdés 21. pontjában,
a 19. § tekintetében a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 31. § (1) bekezdés a) pont ac) alpontjában
kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § E rendelet hatálya kiterjed
a) a vasúti társaságokra,
b) az egységes biztonsági tanúsítvánnyal, vasútbiztonsági engedéllyel rendelkező iparvágányokra, saját célú vasúti pályahálózatokra, kisvasutakra, múzeumvasutakra,
c) a bejelentési kötelezettség hatálya alá tartozó vasúti társaságokra.
2. Értelmező rendelkezések
2. § E rendelet alkalmazásában
a) közös biztonsági mutatók: a vasúti pályahálózat működtetője vagy a vállalkozó vasúti társaság működésének biztonságát jellemző, az összehasonlíthatóságot és a biztonsági színvonal értékelését lehetővé tevő adatok,
b) rendkívüli esemény: a légi-, a vasúti és a víziközlekedési balesetek és egyéb közlekedési események szakmai vizsgálatáról szóló 2005. évi CLXXXIV. törvény 2. § j)–l) pontjában meghatározott súlyos vasúti baleset, vasúti baleset és váratlan vasúti esemény.
3. A vasúti biztonságirányítási rendszer
3. § (1) A pályahálózat-működtetőnek és a vállalkozó vasúti társaságnak olyan vasúti biztonságirányítási rendszerrel (a továbbiakban: biztonságirányítási rendszer) kell rendelkeznie, amely
a) lehetővé teszi a közös biztonsági célok elérését,
b) megfelel a nemzeti vasútbiztonsági szabályoknak,
c) teljesíti a kölcsönös átjárhatóságot lehetővé tevő műszaki előírásokat (a továbbiakban: ÁME),
d) eleget tesz a közös biztonsági módszerek alkalmazására vonatkozó előírásoknak,
e) megfelel az 1. mellékletben a biztonságirányítási rendszerre és annak alapelemeire meghatározott követelményeknek.
(2) A biztonságirányítási rendszert úgy kell kialakítani, hogy figyelembe vegye a folytatott tevékenység jellegét és mértékét, a szolgáltatási területet és a folytatott tevékenység egyéb feltételeit.
(3) A biztonságirányítási rendszer biztosítja a pályahálózat-működtető vagy a vállalkozó vasúti társaság tevékenységéhez kapcsolódó kockázatok kezelését, beleértve a karbantartás biztosítását, az anyagbeszerzéseket és az alvállalkozók igénybevételét is.
(4) A biztonságirányítási rendszert úgy kell kialakítani, hogy megfeleljen a jogszabályban vagy nemzetközi egyezményben meghatározott felelősségi előírásoknak, a szükséges és észszerű mértékben figyelembe vegye a más szereplők tevékenysége következtében feltehető kockázatokat.
(5) A pályahálózat-működtető, valamint a vertikálisan integrált vállalkozás a biztonságirányítási rendszerét úgy alakítja ki, hogy figyelembe veszi a vállalkozó vasúti társaság és a nemzetközi csoportosulás tevékenységének kockázatait, és lehetővé teszi, hogy ezek tevékenységüket az ÁME-kkal, a nemzeti vasútbiztonsági szabályokkal és a vasútbiztonsági tanúsítványban foglaltakkal összhangban végezhessék.
(6) A pályahálózat-működtető és az integrált vasúti társaság, valamint az általuk működtetett pályahálózaton forgalmat lebonyolító vállalkozó vasúti társaságok és nemzetközi csoportosulások – a pályahálózat-működtető vagy az integrált vasúti társaság biztonságirányítási rendszere alapján – megállapodásban rögzítik a rendkívüli események során követendő eljárást.
(7) A vasúti társaság felelős a vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkakörökben foglalkoztatottak képzéséért, azok magas színvonalon történő lebonyolításért, valamint azért, hogy az országos jelentőségű vasútvonalakon vonatokat közlekedtető vasúti járművezető rendelkezzen vasúti járművezetői engedéllyel és tanúsítvánnyal.
(8) A vasúti társaság a vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkakörben foglalkoztatott munkavállalóit a biztonságirányítási rendszerére vonatkozóan rendszeres képzésben részesíti, amely magában foglalja a vasúti biztonsági kultúra megvalósítására vonatkozó ismeretek oktatását is.
(9) A (8) bekezdésben meghatározott képzés tartalmát és gyakoriságát a vasúti társaság biztonságirányítási rendszerében határozza meg.
4. § (1) Amennyiben a vasúti társaság vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkaköreiben foglalkoztatott személyek képzése nem vizsgaköteles, és a képzésről bizonyítványt nem bocsátanak ki, a képzést lefolytató szervezet a vasúti társaság részére a képzésről igazolást ad ki.
(2) A vasúti közlekedési hatóság (a továbbiakban: hatóság) ellenőrzi a bizonyítvány vagy igazolás, valamint az azok alapjául szolgáló képzés és vizsga az ÁME-knak és a nemzeti szabályoknak való megfelelését.
(3) A vasúti társaság a biztonságirányítási rendszerében határozhatja meg azokat a feltételeket, amelyek teljesülése esetén elismeri az általa foglalkoztatott vasúti járművezetők és a vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkakörökben foglalkoztatott személyek más vasúti társaságnál szerzett szakmai képzését, képesítéseit és tapasztalatait.
(4) A vasúti társaság a vasúti járművezetők és más, a vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkakörökben foglalkoztatott munkavállalók kérésére a munkaviszony megszűnésével egyidejűleg a képzést, képesítéseket és tapasztalatot igazoló iratokat eredetben vagy hiteles másolatban kiadja, a biztonságirányítási rendszerében meghatározott eljárási rend szerint.
4. Biztonsági jelentés és éves beszámoló jelentés
5. § (1) A pályahálózat-működtető és a vállalkozó vasúti társaság minden év május 31-ig az előző évre vonatkozóan a (3) bekezdésben meghatározott tartalommal éves biztonsági jelentést készít és nyújt be a hatósághoz.
(2) A biztonsági jelentésnek a (3) bekezdés d) és e) pontjában foglalt részét a vasúti társaság a közlekedésbiztonsági szerv és a Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság részére is megküldi.
(3) A biztonsági jelentés – az 5. mellékletben foglaltak figyelembevételével – tartalmazza
a) a pályahálózat-működtető és a vállalkozó vasúti társaság vasútbiztonsági célkitűzéseinek teljesítéséről, valamint a vasútbiztonsági tervek megvalósításáról szóló tájékoztatást,
b) a nemzeti szabályokban meghatározott mutatók és a közös biztonsági mutatók alakulásáról szóló tájékoztatást, amennyiben azok a jelentést adó vasúti társaság működésére jellemzőek,
c) a belső biztonsági ellenőrzések eredményeit,
d) a vállalkozó vasúti tevékenységek és az infrastruktúra működésének hiányosságait és üzemzavarait, beleértve az érintett szereplők által a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény (a továbbiakban: Vtv.) 31. § (1c) bekezdés b) pontja szerinti értesítésekről szóló összefoglalót,
e) a vonatok közlekedésével, az infrastruktúra működésével összefüggő, jelentésköteles rendkívüli eseményekre vonatkozó statisztikai adatokat és
f) a vonatkozó közös biztonsági módszerek alkalmazásáról szóló jelentést.
(4) A Vtv. 80. § (2) bekezdése alapján a hatóság által készített éves beszámoló jelentés tartalmazza
a) a vasútbiztonság alakulását, beleértve az 5. mellékletben meghatározott közös biztonsági mutatók összefoglalását,
b) a vasútbiztonságra vonatkozó jogszabályok és egyéb szabályozások változásait,
c) a biztonsági tanúsítványokkal és biztonsági engedélyekkel kapcsolatos változásokat,
d) a vasúti pályahálózat működtetésével és a vasúti társaságok ellenőrzésével kapcsolatos eredményeket és tapasztalatokat, ideértve a vizsgálatok és ellenőrzések számát és eredményét is,
e) a karbantartásáért felelős szervezetek feladatainak meghatározását, tanúsításának, értékelésének és nyilvántartásának anyagi jogi szabályait, valamint a karbantartási rendszerre vonatkozó részletes szabályokról szóló miniszteri rendeletben meghatározott kötelezettség alóli eltérésre vonatkozó adatokat és azok indokolását,
f) a hagyományos transzeurópai vasúti rendszer energia alrendszere vonatkozásában a kölcsönös átjárhatóságot lehetővé tévő, nem hitelesített rendszerelemek leírását és a hitelesítés hiányának okait, beleértve a nemzeti szabályok alkalmazását is,
g) a hagyományos transzeurópai vasúti rendszer infrastruktúra alrendszere vonatkozásában a kölcsönös átjárhatóságot lehetővé tévő, nem hitelesített rendszerelemek leírását és a hitelesítés hiányának okait, beleértve a nemzeti szabályok alkalmazását is,
h) a hagyományos transzeurópai vasúti rendszer mozdonyok és személyszállító járművek jármű alrendszerére vonatkozóan a kölcsönös átjárhatóságot lehetővé tévő, nem hitelesített rendszerelemek leírását és a hitelesítés hiányának okait, beleértve a nemzeti szabályok alkalmazását is,
i) a vállalkozó vasúti társaságok és pályahálózat-működtetők által a vonatkozó közös biztonsági módszerek alkalmazását illetően szerzett tapasztalatokat.
(5) Az éves beszámoló jelentésnek az Európai Unió Vasúti Ügynöksége (a továbbiakban: Ügynökség) részére történő megküldését megelőzően a hatóság egyeztet a közlekedésbiztonsági szervezettel. Amennyiben a közlekedésbiztonsági szervezet az éves beszámoló jelentésre észrevételt tesz, azt az éves beszámoló jelentésnek tartalmaznia kell.
(6) Amennyiben az Ügynökséghez történt benyújtást követően a biztonsági jelentésben leírtaktól eltérő új tények merülnek fel, a vasúti közlekedési hatóság a lehető legrövidebb időn belül, de legkésőbb a következő éves beszámolóban a helyesbítő vagy módosító adatokat az Ügynökségnek megküldi.
5. Az egységes biztonsági tanúsítvány
6. § A hatóság a Vtv. 33. § (1) bekezdése szerinti egységes biztonsági tanúsítványt az (EU) 2018/762 bizottsági felhatalmazáson alapuló rendeletben foglalt előírások teljesítése esetén adhatja ki kérelemre a vasúti társaságnak, amelyik szolgáltatási területe kizárólag Magyarország területére terjed ki.
7. § (1) Az egységes biztonsági tanúsítvány iránt a Vtv. 6–9. §-a szerinti működési engedéllyel rendelkező vasúti társaság az (EU) 2018/763 bizottsági végrehajtási rendelet I. mellékletében meghatározott tartalmú kérelmet nyújt be. A kérelmet a (3) bekezdésben meghatározott kivétellel az (EU) 2018/763 bizottsági végrehajtási rendelet 1. cikkében előírtak szerint kell benyújtani.
(2) A vállalkozó vasúti társaság a kérelemhez csatolja az alábbiakat igazoló dokumentumokat:
a) a vállalkozó vasúti társaság létrehozta a biztonságirányítási rendszerét, és eleget tesz az ÁME-kben, a közös biztonsági módszerekben, a közös biztonsági célokban és az egyéb vonatkozó szabályozásban foglalt követelményeknek annak érdekében, hogy kezelje a kockázatokat, és biztonságos közlekedési szolgáltatásokat nyújtson a pályahálózaton, és
b) a vállalkozó vasúti társaság megfelel a vonatkozó nemzeti szabályokban foglalt követelményeknek.
(3) A hatóság elkészíti és naprakészen tartja a különböző tevékenységi területekre alkalmazandó nemzeti szabályok és a vonatkozó nemzeti eljárási szabályok leírását és adott esetben magyarázatát tartalmazó útmutatót, és azt a honlapján közzéteszi.
(4) Ha a vasúti társaság magyarországi pályahálózaton, a hasonló hálózati jellemzőkkel és hasonló üzemeltetési szabályokkal rendelkező szomszédos uniós tagállamokban található, a tervezett tevékenységi terület határához közeli állomásokra kíván szolgáltatásokat üzemeltetni, az egységes biztonsági tanúsítvány – a szomszédos uniós tagállamok nemzeti biztonsági hatóságaival folytatott konzultációt követően – a tevékenységi terület kiterjesztésének kérelmezése nélkül az ilyen állomásokra is érvényes.
(5) A Magyarországgal szomszédos nem európai uniós ország határforgalmában a nemzetközi egyezményekben meghatározott hatóságokkal működik együtt.
(6) A hatóság, az érintett európai uniós tagállamok nemzeti biztonsági hatóságai a biztonsági tanúsító szerv felé megerősítik, hogy az egységes biztonsági tanúsítvány kiállítását megelőzően teljesülni fognak a bejelentett vonatkozó szabályok és a vonatkozó határokon átnyúló megállapodásokban szereplő kötelezettségek.
(7) Az 1. § b) pontjában meghatározott vasúti vállalkozások részére az (1) bekezdésben meghatározott tanúsítványt a hatóság adja ki.
8. § (1) Ha az egységes biztonsági tanúsítványt az Ügynökség állítja ki, az Ügynökség által továbbított kérelmet és mellékleteit a hatóság a 7. § (2) bekezdés b) pontjában foglaltak tekintetében megvizsgálja. A vizsgálat keretében a hatóság jogosult – az Ügynökséggel egyeztetett módon – helyszíni vizsgálatot vagy ellenőrzést tartani, valamint határidő tűzésével kiegészítő információt kérni.
(2) Ha az egységes biztonsági tanúsítványt az Ügynökség állítja ki, és
a) a hatóság a kérelem elutasítását, vagy
b) a hatóság a kérelem elfogadását
javasolja, amellyel az Ügynökség nem ért egyet, az Ügynökséggel folytatott egyeztetés során a hatóság véleményét megváltoztatja vagy az ügyet választott bírósági eljárás céljából az Európai Unió Vasúti Ügynökségéről és a 881/2004/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2016. május 11-i (EU) 2016/796 európai parlamenti és tanácsi rendelet 55. cikke alapján létrehozott fellebbezési tanácshoz továbbítja. Az Ügynökséggel folytatott egyeztetés során a hatóság kezdeményezheti a vállalkozó vasúti társaság bevonását az eljárásba, ha azt a kérelem elbírálása szempontjából szükségesnek tartja.
(3) A hatóság az (EU) 2018/763 bizottsági végrehajtási rendelet II. mellékletében meghatározott értékelési eljárás szerint folytatja le a kérelem bírálatát és dönt az egységes biztonsági tanúsítvány kiadhatóságáról.
(4) A hatóság az egységes biztonsági tanúsítványt az (EU) 2018/763/EU bizottsági végrehajtási rendelet III. mellékletében meghatározott tartalommal adja ki.
(5) A városi, elővárosi vasúti társaságok és a Vtv. 84/C. §-a, 84/D. §-a, 85/A. §-a és a 85/D. §-a szerinti, bejelentési kötelezettség hatálya alá tartozó vasúti tevékenységet végző szervezetek, amelyek önként vasútbiztonsági tanúsítvány iránti kérelmet nyújtanak be, a 3. mellékletben meghatározott eltérésekkel kell megfelelniük az (1) és (2) bekezdésben foglaltaknak.
6. A vasútbiztonsági engedély
9. § A Vtv. 34. § (1) bekezdése szerinti vasútbiztonsági engedélyt a hatóság az (EU) 2018/762 bizottsági felhatalmazáson alapuló rendeletben foglalt előírások teljesítése esetén adja ki.
10. § (1) A hatóság honlapján közzé teszi és naprakészen tartja a kérelem benyújtását segítő útmutatót, amely tartalmazza
a) a biztonsági engedély megszerzése követelményeinek magyarázatát,
b) a különböző vasúti infrastruktúra üzemeltetési tevékenységekre alkalmazandó nemzeti szabályok és a vonatkozó nemzeti eljárási szabályok leírását és magyarázatát.
(2) A hatósághoz benyújtott vasútbiztonsági engedély iránti kérelemhez mellékelni kell a 2. mellékletben meghatározott dokumentumokat.
(3) A hatóság a benyújtott dokumentumok vizsgálata alapján a hatósági döntés megalapozására további dokumentumokat kérhet be.
(4) Ha a helyi, városi, elővárosi vasúti pályahálózat összeköttetésben van bármely más vasúti pályahálózattal, akkor a vasútbiztonsági engedélykérelemhez csatolni kell a (2) bekezdésben foglaltakon túl az érintett pályahálózat-működtetővel vagy integrált vasúti társasággal egyeztetett kiegészítő forgalmi utasítást.
11. § (1) A hatóság a vasúti pályahálózat-működtető társaságok biztonságirányítási rendszerének értékelését az (EU) 2018/763 bizottsági végrehajtási rendelet II. mellékletében meghatározott követelmények megfelelőségének vizsgálatával folytatja le és dönt a vasútbiztonsági engedély kiadásáról.
(2) A városi, elővárosi vasúti társaságok és a Vtv. 84/C. §-a, 84/D. §-a, 85/A. §-a és 85/D. §-a szerinti, bejelentési kötelezettség hatálya alá tartozó vasúti tevékenységet végző szervezetek, amelyek saját döntésük alapján vasútbiztonsági engedély iránti kérelmet nyújtanak be, a 3. mellékletben meghatározott eltérésekkel kell megfelelniük az (1) bekezdésben foglaltaknak.
(3) Határokon átnyúló pályahálózat esetében a hatóság együttműködik az érintett szomszédos állam illetékes nemzeti biztonsági hatóságával.
7. A bejelentési kötelezettség hatálya alá tartozó vasúti társaságokra vonatkozó szabályok
12. § (1) A Vtv. 84/C. §-a, 84/D. §-a, 85/A. §-a és 85/D. §-a szerinti, bejelentési kötelezettség hatálya alá tartozó vasúti tevékenységet végző szervezet a bejelentését a hatósághoz teszi meg.
(2) A hatóság közzéteszi és naprakészen tartja a különböző bejelentésre kötelezett vasúti infrastruktúra üzemeltetési és vasúti tevékenységekre alkalmazandó szabályok és a vonatkozó nemzeti eljárási szabályok leírását és magyarázatát tartalmazó útmutatót.
(3) A bejelentésnek meg kell felelnie a 4. mellékletben meghatározott követelményeknek.
(4) A hatóság nemzeti eljárási szabályok leírását és magyarázatát tartalmazó tájékoztatóban meghatározott értékelési eljárás szerint folytatja le a bejelentés bírálatát és dönt a bejelentés tudomásul vételéről.
8. A hatóság felügyeleti tevékenysége
13. § (1) A hatóság a Vtv. 35. § (5) bekezdésében meghatározott felügyeleti tevékenysége keretében ellenőrzi, hogy a vállalkozó vasúti társaság és a pályahálózat-működtető a jóváhagyott biztonságirányítási rendszerének megfelelően végzi-e tevékenységét. E tevékenysége során a felügyeletre vonatkozó közös biztonsági módszerben meghatározott elvek szerint jár el.
(2) A hatóság felügyeleti tevékenysége során ellenőrzi, hogy a vasúti társaság vagy a pályahálózat-működtető alkalmazza-e
a) a biztonságirányítási rendszert, egyúttal ellenőrzi annak hatékonyságát is,
b) a biztonságirányítási rendszer egyedi vagy részleges elemeit, beleértve a működési tevékenységeket, a karbantartást, az anyagellátást, valamint az alvállalkozóknak az eredményesség ellenőrzése céljából való igénybevételét és
c) a vonatkozó közös biztonsági módszereket.
(3) A felügyeleti tevékenység biztosításának céljából a vállalkozó vasúti társaság két hónappal az új vasúti szállítási műveletének megkezdése előtt tájékoztatja erről a hatóságot, megadja az új vasúti szállítási műveletet végző személyzetének kategóriánkénti felsorolását és az új vasúti szállítási műveletet végző járművek típusait.
(4) Az egységes biztonsági tanúsítvánnyal rendelkező vállalkozó vasúti társaság a változást követően haladéktalanul tájékoztatja a hatóságot a (3) bekezdésben megadott információk jelentős változásáról.
(5) Amennyiben a felügyeleti tevékenysége során a hatóság biztonsági kockázatot állapít meg, a biztonsági kockázat mértékével arányos átmeneti biztonsági intézkedéseket alkalmazhat, azonnali hatállyal korlátozhatja vagy felfüggesztheti az adott tevékenységet, továbbá a vasútbiztonsági engedélyt, vagy az egységes biztonsági tanúsítványt visszavonhatja.
(6) Ha az (5) bekezdésben meghatározott esetben az egységes biztonsági tanúsítványt az Ügynökség állította ki, a hatóság haladéktalanul tájékoztatja az Ügynökséget, és megküldi a döntését alátámasztó bizonyítékokat.
(7) Ha az Ügynökség azt állapítja meg, hogy a hatóság aránytalan intézkedéseket alkalmazott, és felkéri a hatóságot ezen intézkedések visszavonására vagy kiigazítására, de a hatóság az Ügynökség kérésével nem ért egyet, – szükség esetén az érintett vállalkozó vasúti társaság bevonásával – egyeztet az Ügynökséggel.
(8) Ha a (7) bekezdés szerinti egyeztetés eredménytelen, a hatóság átmeneti biztonsági intézkedések alkalmazására vonatkozó határozata hatályban marad.
14. § (1) A hatóság átmeneti biztonsági intézkedésekre vonatkozó határozata az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 107. §-a szerinti ideiglenes biztosítási intézkedésnek minősül.
(2) Ha az átmeneti biztonsági intézkedés időtartama meghaladja a három hónapot, a hatóság kéri az Ügynökségtől az egységes biztonsági tanúsítvány korlátozását vagy visszavonását.
(3) A 13. § (1) bekezdése szerinti felügyeleti tevékenysége során a hatóság jogosult ellenőrizni a vasúti társaságok, a karbantartásért felelős szervezetek, valamint a vasúti rendszer biztonságos üzemeltetését befolyásoló szereplők (gyártók, karbantartási szolgáltatók, üzembentartók, szolgáltatók, ajánlatkérők, berakodók, kirakodók, töltők, lefejtők) és a Vtv. 36. § (3) bekezdése szerinti képzőszervezet biztonsági teljesítményét, amennyiben ezek tevékenysége hatást gyakorol a vasúti közlekedés biztonságára.
(4) A hatóság felhívhatja a vállalkozó vasúti társaság vagy a pályahálózat-működtető figyelmét arra, hogy tevékenysége nem felel meg az (1) bekezdésben foglaltaknak.
(5) A hatóság a felügyeleti tevékenysége során a vasúti társaságnak az egységes biztonsági tanúsítvány kiállítását követő felügyelete céljából jogosult felhasználni a 7. § (2) bekezdés a) pontja szerinti dokumentációból az általa vagy az Ügynökség által elvégzett vizsgálat során megszerzett információkat.
(6) A hatóság a felügyeleti tevékenysége során jogosult felhasználni a vasúti biztonsági engedélyezési eljárás során gyűjtött információkat.
(7) Az egységes biztonsági tanúsítvány megújítására vonatkozó eljárás során a hatóság felhasználja a felügyeleti tevékenységek során gyűjtött információkat.
15. § (1) A hatóság az érintett vállalkozó vasúti társaság működési helye szerinti európai uniós tagállam nemzeti biztonsági hatóságával együttműködik annak érdekében, hogy
a) összehangolják a felügyeleti tevékenységüket az adott vasúti társaság tekintetében, és
b) ezáltal megosszák egymás között a – különösen az ismert kockázatokra és a vasúti társaság biztonsági teljesítményére vonatkozó – kulcsfontosságú információkat.
(2) A hatóság az érintett európai uniós tagállam nemzeti biztonsági hatóságával és az Ügynökséggel megosztja a rendelkezésére álló információkat, amennyiben megítélése szerint a felügyelettel érintett vasúti társaság nem hozza meg a szükséges kockázatkezelési intézkedéseket.
(3) Az együttműködésnek a felügyelet vonatkozásában kellő lefedettséget, valamint a vizsgálatok és ellenőrzések megkettőzésének elkerülését kell eredményeznie.
(4) A hatóság jogosult – az Ügynökség iránymutatásának figyelembevételével – más nemzeti biztonsági hatósággal közös felügyeleti tervet kialakítani annak érdekében, hogy az ellenőrzésekre és egyéb vizsgálatokra rendszeres időközönként sor kerüljön.
9. Záró rendelkezések
16. § Ez a rendelet 2020. október 31-én lép hatályba.
17. § Azoknak a vasúti társaságoknak, amelyek a vasútbiztonsági tanúsítványra, a biztonsági engedélyre, a biztonságirányítási rendszerekre, a biztonsági jelentésre, valamint az egyes hatósági engedélyezési eljárásokra vonatkozó részletes szabályokról szóló 40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet alapján kiadott érvényes vasútbiztonsági engedéllyel vagy vasútbiztonsági tanúsítvánnyal rendelkeznek, e rendelet szerinti biztonsági jelentést kell benyújtaniuk a hatóság részére.
18. § (1) Ez a rendelet
a) a vasútbiztonságról szóló, 2016. május 11-i (EU) 2016/798 európai parlamenti és tanácsi irányelv 5., 9., 12., 13., 17., 19. és 33. cikkének, továbbá I. mellékletének, valamint
b) a közösségi vasúti rendszereken mozdonyokat és vonatokat működtető mozdonyvezetők minősítéséről szóló, 2007. október 23-i 2007/59/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 13. cikk (3) bekezdésének, 15. cikkének, valamint 18. cikk (1) bekezdésének
való megfelelést szolgálja.
(2) Ez a rendelet
a) a 2016/798 európai parlamenti és tanácsi irányelv alapján a biztonságirányítási rendszerek követelményeire vonatkozó közös biztonsági módszerek meghatározásáról, valamint az 1158/2010/EU és az 1169/2010/EU bizottsági rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2018. március 8-i (EU) 2018/762 bizottsági felhatalmazáson alapuló rendelet, továbbá
b) a 2016/798/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv alapján egységes biztonsági tanúsítványok vasúti társaságok részére történő kiadására vonatkozó gyakorlati szabályok megállapításáról, valamint a 653/2007/EK bizottsági rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2018. április 9-i (EU) 2018/763 bizottsági végrehajtási rendelet
végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg.
19. §1
1. melléklet a 414/2020. (VIII. 30.) Korm. rendelethez
1. A biztonságirányítási rendszerre vonatkozó követelmények:
A biztonságirányítási rendszer minden lényeges részét dokumentálni kell. Ismertetni kell a felelősségek megosztását a vasúti társaság szervezetén belül. Be kell mutatni, hogy a vasúti társaság vezetése hogyan valósítja meg az ellenőrzést a különböző szinteken, hogyan vonja be a rendszerbe a vasutas munkavállalókat és azok képviselőit mindegyik szinten, és hogyan gondoskodik a biztonságirányítási rendszer folyamatos továbbfejlesztéséről. A biztonságirányítási rendszer összeállítása során alkalmazni kell az emberi tényezőkre vonatkozó ismereteket és módszereket. A vállalkozó vasúti társaságok és a pályahálózat-működtetők a biztonságirányítási rendszeren keresztül elősegítik a kölcsönös bizalom, megbízhatóság és tanulás kultúráját, amelyben a személyzet ösztönözve van arra, hogy hozzájáruljon a biztonság fokozásához, a bizalmas jelleg biztosítása mellett.
2. A biztonságirányítási rendszer alapelemei:
a) a vasúti társaság vezetője által jóváhagyott és minden vasutas munkavállalóval ismertetett biztonsági politika;
b) a vasúti társaság minőségi és mennyiségi céljai a biztonság fenntartására és javítására, valamint a célok eléréséhez szükséges tervek és eljárások;
c) azok az eljárások,
ca) amelyek az ÁME-kben vagy a nemzeti szabályokban, valamint más jogszabályokban vagy hatósági határozatokban szereplő meglévő, új és módosított műszaki, valamint működési előírásoknak való megfelelést szolgálják,
cb) amelyek a berendezések, létesítmények teljes életciklusa és működtetése alatt a szabványoknak és más előírásoknak való megfelelőségét szolgálják;
d) eljárások és módszerek a kockázatok azonosítására és értékelésére és a kockázatkezelési intézkedések végrehajtására, minden olyan esetben, amikor az üzemeltetési feltételekben bekövetkezett változások vagy új berendezések, eszközök, anyagok stb. alkalmazása újabb kockázatot jelent az infrastruktúrára vagy az ember–gép–szervezet közötti kapcsolatra nézve;
e) képzési programok a vasutas munkavállalók szaktudásának szinten tartására és továbbfejlesztésére, annak érdekében, hogy feladataikat ennek megfelelően végezzék, beleértve a fizikai és a pszichológiai alkalmasság fenntartására vonatkozó intézkedéseket is;
f) intézkedések a szervezeten belüli és, ahol szükséges, a vasútrendszer szervezetei közötti megfelelő információáramlás érdekében;
g) eljárások és alaki követelmények kidolgozása a vasútbiztonsági információk dokumentálására, valamint eljárások a döntő fontosságú vasútbiztonsági információk konfigurációjának ellenőrzésére;
h) az illetékes hatóságokkal egyeztetett módon a balesetek és a váratlan vasúti események haladéktalan bejelentésére, valamint vizsgálatának végrehajtására létrehozott, folyamatos ügyeletet és készenlétet ellátó biztonsági szervezet, továbbá a balesetek és váratlan vasúti események kivizsgálása és elemzése alapján a szükséges megelőző intézkedések meghozatalát biztosító rendszer kialakítása;
i) a balesetek és váratlan vasúti események következményeinek elhárításához szükséges – az illetékes hatóságokkal egyeztetett – riasztási, bevetési és mindezzel összefüggő tájékoztatási intézkedések rendszere;
j) a biztonságirányítási rendszer belső ellenőrzési rendszere;
k) minden egyéb olyan elem, amely a pályahálózat-működtető és a vállalkozó vasúti társaság saját tevékenységéből eredő kockázatok kiértékelése alapján szükséges a biztonsági kockázatok kezeléséhez,
l) az országos működési engedéllyel rendelkező vasúti társaság esetében a vasúti járművezetői tanúsítvány kiadása és megújítása során követendő eljárás, valamint a tanúsítvány megszerzéséhez szükséges alapvizsga, és megújításához az időszakos vizsgák gyakoriságának meghatározása, továbbá a tanúsítvány kiállítására, megújítására, felfüggesztésére vagy visszavonására vonatkozó munkáltatói döntés felülvizsgálatára irányuló, a vasúti járművezető kérelmére indítható eljárás ismertetése; valamint
m) a vasúti járművezetők ellenőrzésére hivatott rendszer, amelyben biztosítják és ellenőrzik, hogy az általuk alkalmazott vagy szerződtetett vasúti járművezetők engedélyei és tanúsítványai érvényesek legyenek; a rendszer tartalmazza továbbá azokat a megteendő intézkedéseket, amelyek alkalmazására akkor kerül sor, ha az ellenőrzés eredményei megkérdőjelezik egy vasúti járművezetőnek az állásra és az engedély vagy tanúsítvány érvényességének meghosszabbítására való alkalmasságát.
2. melléklet a 414/2020. (VIII. 30.) Korm. rendelethez
3. melléklet a 414/2020. (VIII. 30.) Korm. rendelethez
A városi, elővárosi vasúti társaságok biztonságirányítási rendszerében az (EU) 2018/762 bizottsági felhatalmazáson alapuló rendelet I. MELLÉKLET A vasúti társaságok biztonságirányítási rendszerére vonatkozó követelmények (a továbbiakban: I. Melléklet) és a II. MELLÉKLET A pályahálózat-működtetők biztonságirányítási rendszerére vonatkozó követelmények (a továbbiakban: II. Melléklet) helyett az alábbi eltéréseket kell alkalmazni:
1. Az I. Melléklet 3.1.2.1. pontja és a II. Melléklet 3.1.2.1. pontja szerinti követelmény helyett alkalmazandó követelmények:
A változtatások végrehajtása előtt azonosítania kell a lehetséges biztonsági kockázatokat és a megfelelő biztonsági intézkedéseket, beleértve a magából a változtatásból adódó biztonsági kockázatokat is.
2. Az I. Melléklet 4.5.1.2. pontja és a II. Melléklet 4.5.1.2. pontja szerinti követelmény helyett alkalmazandó követelmények:
A szervezetnek önértékelést kell készíteni
a) a biztonsággal kapcsolatos döntések összegzésére;
b) a szervezet következő év(ek)re vonatkozó biztonsági célkitűzéseire;
c) a balesetekre / váratlan eseményekre vonatkozó belső vizsgálatok és az egyéb nyomon követési tevékenységek eredményeiről;
d) a nemzeti közlekedési hatóság által megfogalmazott követelmények megvalósulásáról;
3. Az I. Melléklet 5.3.3. pontja és a II. Melléklet 5.3.3. pontja szerinti követelmény helyett alkalmazandó követelmények:
A szervezetnek nyomon kell követnie a következőket:
a) az alvállalkozók, partnerek és beszállítók valamennyi tevékenységének és műveletének biztonsági teljesítménye, annak biztosítása érdekében, hogy azok megfeleljenek a szerződésben meghatározott követelményeknek;
b) az alvállalkozók, partnerek és szolgáltatók tudatossága az általuk a szervezet tevékenységére jelentett biztonsági kockázatok tekintetében.
4. Az I. Melléklet 5.5.1. pontja és a II. Melléklet 5.5.1. pontja szerinti követelmény helyett alkalmazandó követelmények:
A szervezetnek azonosítania kell a vészhelyzeteket és az azok kezelésére, valamint a rendes üzemeltetési feltételeknek helyreállítására szolgáló, kellő időben meghozandó intézkedéseket.
5. Az I. Melléklet 5.5.3. pontja és a II. Melléklet 5.5.3. pontja szerinti követelmény helyett alkalmazandó követelmények:
A szervezetnek azonosítania és dokumentálnia kell valamennyi fél szerepét és felelősségi körét a veszélykezelés területén.
6. Az I. Melléklet 6.1.1. pontja és a II. Melléklet 6.1.1. pontja szerinti követelmény helyett alkalmazandó követelmények:
A szervezetnek nyomon követést kell végeznie a következő célokból:
a) a biztonságirányítási rendszer részét képező valamennyi folyamat és eljárás, többek között az üzemeltetési, szervezeti és műszaki kockázatkezelési intézkedések megfelelő alkalmazásának és hatékonyságának ellenőrzése;
b) annak ellenőrzése, hogy a biztonságirányítási rendszer egészét helyesen alkalmazzák-e, és hogy a rendszer biztosítja-e az elvárt eredményeket;
c) annak vizsgálata, hogy a biztonságirányítási rendszer megfelel-e az e rendeletben foglalt követelményeknek;
d) adott esetben, ha az a), b) és c) pont alapján bármilyen releváns meg nem felelést észlelnek, a korrekciós intézkedések hatékonyságának meghatározása, végrehajtása és értékelése.
7. Az I. Melléklet 7.2.1. pontja és a II. Melléklet 7.2.1. pontja szerinti követelmény helyett alkalmazandó követelmények:
A szervezetnek folyamatosan fejlesztenie kell a biztonságirányítási rendszere megfelelőségét és hatékonyságát, különös tekintettel a következő tevékenységekre:
a) folyamatok nyomon követése;
b) biztonsági intézkedések belső ellenőrzése;
c) vezetőségi intézkedések felülvizsgálata;
d) a balesetekből és váratlan eseményekből való tanulás, folyamatfejlesztés.
4. melléklet a 414/2020. (VIII. 30.) Korm. rendelethez
5. melléklet a 414/2020. (VIII. 30.) Korm. rendelethez
A 19. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás