16/2020. (V. 15.) ITM utasítás
16/2020. (V. 15.) ITM utasítás
a protokolláris és hivatalos rendezvényi reprezentációra fordítható kiadásokról és a tolmácsolás igénylésének rendjéről
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában foglaltak alapján az Innovációs és Technológiai Minisztérium tevékenységével kapcsolatos protokolláris, illetve a minisztérium hivatalos rendezvényein biztosított reprezentációra fordítható kiadások eljárásrendjére, költségtérítésére és a tolmácsolás igénylésének rendjére a következő utasítást adom ki:
1. Az utasítás hatálya
1. § Az utasítás hatálya kiterjed az Innovációs és Technológiai Minisztérium (a továbbiakban: minisztérium) Igazgatás Szervezeti és Működési költségvetés terhére elszámolható reprezentációs és tolmácsolási kiadásokra.
2. Értelmező rendelkezések
2. § (1) Reprezentációnak minősül:
a) a miniszter, a közigazgatási államtitkár, az államtitkár, a kormánybiztos, a helyettes államtitkár, a miniszteri biztos, a miniszter kabinetfőnöke, a Miniszteri Kabinet titkárságvezetője külföldi vendégeinek vendéglátásával kapcsolatos költsége, így különösen étkezési és szállásköltség, tárgyalási bekészítés, terembérleti díj, dekoráció, idegenvezető, virág, kulturális program, városnézés, oktatási intézmény, alapítvány, vállalat megtekintésének költségei;
b) a politikai felsővezető, a közigazgatási államtitkár, a kormánybiztos, a helyettes államtitkár, a miniszteri biztos, a miniszter kabinetfőnöke, a Miniszteri Kabinet titkárságvezetője belföldi vendégei részére adott villásreggeli, ebéd, vacsora, állófogadás, a miniszter vendégei részére biztosított szállás költségei;
c) a főosztályvezető által külföldi vendégek részére adandó ebédek, vacsorák, amelyeket az irányítást ellátó politikai felsővezető, helyettes államtitkár – vagy a miniszter által irányított szervezeti egység esetén a közigazgatási államtitkár – a 6. § szerint engedélyez;
d) hivatalos belföldi rendezvények, pl. kitüntetésátadás, nemzeti ünnepek, évfordulók alkalmával szervezett ünnepségek, konferenciák, szakmai vagy diplomáciai tárgyalások, tanácskozások, ülések, sajtótájékoztatók, sajtóbeszélgetések;
e) személyi reprezentáció;
f) hivatalos célú ajándékozás;
g) a protokollkonyha szolgáltatásai.
(2) Az utasítás alkalmazása során a betöltetlen politikai felsővezetői, közigazgatási államtitkári, helyettes államtitkári pozíciót ellátó megbízott személyét az ellátott pozícióhoz tartozó juttatások illetik meg.
3. A reprezentációra fordítható kiadások
3. § A reprezentációs szolgáltatások igénybevételénél szigorúan a költségtakarékos megoldások alkalmazására kell törekedni. A hivatalos vendéglátásra az 1. melléklet szerinti keretösszegekig teljesíthető kiadás – Magyarországon a forint összeg, külföldön az euró összeg érvényes. Az esetleges eltérés engedélyezésére a gazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkár jogosult.
4. § A protokollkonyha szolgáltatásait (ásványvíz, kávé, tea bekészítése, illetve felszolgálása) kizárólag a protokollkonyhával felszerelt minisztériumi épületek tárgyalótermeiben tartott hivatalos tárgyalásaik alkalmával a politikai felsővezető, a közigazgatási államtitkár, a helyettes államtitkár, a kormánybiztos, a miniszter kabinetfőnöke, a miniszteri biztos és a Miniszteri Kabinet titkárságvezetője létszámkorlátozás nélkül, a főosztályvezető a bekészítést legalább 10 fő részvétele esetén veheti igénybe, a 6. melléklet szerinti igénylőlapon. Belső egyeztetésen vagy 10 főnél kevesebb részvétele esetén a 10. § szerinti személyi reprezentációs keret terhére történik a vendéglátás. A protokollkonyhával nem rendelkező minisztériumi épületekben tartott tárgyalásokra – kiszállítással – bekészítés, illetve felszolgálás nélkül ásványvíz, kávé és tea igényelhető a minisztérium Fő utcai épületének protokollkonyhájából, a 6. melléklet szerinti igénylőlapon. Pogácsa, édes-sós aprósütemény, szendvics, illetve ünnepélyes alkalmakkor pezsgő és gyümölcslé csak a politikai felsővezető, a közigazgatási államtitkár, a helyettes államtitkár, a kormánybiztos, a miniszteri kabinetfőnök, a miniszteri biztos és a Miniszteri Kabinet titkárságvezetője aláírásával igényelhető, a 2. melléklet szerinti protokoll-igénylőlapon.
5. § Hazánkba érkező vendég állami vezető hivatalos és munkalátogatása során a vendéglátás mértékét elsősorban a viszonosság határozza meg. Díszétkezés a magyarországi tartózkodás során egy alkalommal szervezhető, ettől való eltérést a közigazgatási államtitkár engedélyezhet.
6. § Főosztályvezető az irányítását ellátó helyettes államtitkár – vagy a miniszter által irányított szervezeti egység esetén a közigazgatási államtitkár – előzetes engedélyével láthat vendégül külföldi delegációt.
7. § (1) A rendezvény alkalmából történő vendéglátás szintjét a legmagasabb rangú magyar vendéglátó rangja, illetőleg a vendégül látott külföldi személy rangja határozza meg. A rendezvények meghívottjai, közreműködői és egyéb kisegítői a következő kategóriákba sorolhatók (1. melléklet):
a) Vendég I. kategóriába tartoznak a minisztériumi vezetők és vendégeik, valamint a vendéglátás során közreműködő tolmács,
b) Vendég II. kategóriába tartoznak a protokollosok, személyi biztosítók, tolmács, orvos, idegenvezetők, egyéb kísérők,
c) Vendég III. kategóriába tartoznak a gépkocsivezetők, rendezvénybiztosítók, fizikai kisegítő alkalmazottak.
(2) A kategóriák a magyar és a külföldi kísérőkre egyaránt vonatkoznak.
8. § Sajtókíséret részére étkezés általában nem biztosítható. A nemzetközi gyakorlatnak és a viszonosságnak megfelelően, külföldi küldöttség látogatásakor, vidéki program esetén, a sajtókíséret részére egy alkalommal ebéd vagy vacsora adható, a Vendég II. költségkeretnek megfelelően.
9. § A Miniszteri Kabinet, illetve az államtitkárok által igényelt eseti beszerzések (pl. virág, koszorú, soron kívüli ajándékvásárlás) és szolgáltatások (pl. parlamenti látogatás, múzeumi belépők) készpénzes kifizetéssel is megrendelhetőek a Protokoll Osztály, illetve a Rendezvénykoordinációs és Utazásszervezési Osztály rendelkezésére bocsátott havi keret terhére.
A havi keret előleg összegét adott költségvetési év elején a Gazdálkodási Főosztály vezetője hagyja jóvá.
10. § (1) Személyi reprezentációs keretre jogosult a politikai felsővezető, a közigazgatási államtitkár, a helyettes államtitkár, a kabinetfőnök, a főosztályvezető, valamint a politikai felsővezető, a közigazgatási államtitkár és a helyettes államtitkár titkárságát vezető titkárságvezető az irányítása alá tartozó szervezeti egységek reprezentációs kiadásainak fedezetére.
(2) A hivatalos célú tárgyalások alkalmával felmerülő, számlával igazolt kiadások finanszírozására szolgáló személyi reprezentációs keretösszege
a) a miniszter részére bruttó 70 000 forint,
b) a miniszter kabinetfőnöke részére bruttó 30 000 forint,
c) az államtitkár, a közigazgatási államtitkár, kormánybiztos részére bruttó 20 000 forint,
d) a helyettes államtitkár, miniszteri biztos részére bruttó 15 000 forint,
e) az önálló szervezeti egységet vezető főosztályvezető, a miniszter, államtitkár, közigazgatási államtitkár, a helyettes államtitkár titkárságát vezető kabinetfőnök és titkárságvezető részére bruttó 8 000 forint
havonta.
(2a)1 A számlával igazolt kiadások finanszírozására szolgáló személyi keretösszeg
a) a Közlekedésbiztonsági Szervezet vezetője részére havonta bruttó 20 000 forint, azzal, hogy ezen összeg a (2) bekezdés e) pontjában meghatározott keretösszegen felüli összeg, és kizárólag a Közlekedésbiztonsági Szervezet hatáskörébe tartozó feladatok ellátása során,
b) a Közúti Közlekedési Ellenőrzési Főosztály vezetője részére havonta bruttó 60 000 forint, azzal, hogy ezen összeg a (2) bekezdés e) pontjában meghatározott keretösszegen felüli összeg, és kizárólag a közúti ellenőr munkakörben dolgozó munkatársak által
igénybe vett védőital beszerzésére fordítható.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott kiadások között különösen víz, üdítőital, kávé, tea, tej, tejtermékek, cukor és édesítőszer, illetve egyéb ízesítők, olajos magvak, dió, mogyoró, édes és sós sütemény, sós és édes késztermék, gyümölcs, zöldség, szalvéta és virág vásárlásának, csomagolásának, szállításának ellenértéke számolható el.
(4) A főosztályvezető a legelső reprezentációs előlege felvétele alkalmával az igénylő feljegyzéshez csatolja a főosztályvezetői kinevezése, illetőleg a beosztási okirata másolatát úgy, hogy a másolatban a nevén, a szervezeti egységén és a főosztályvezetői kinevezésén kívül minden egyéb adatot olvashatatlanná tesz.
4. Hivatali célú ajándék
11. § Hivatali célú ajándékot (a továbbiakban: ajándék) adhat saját jogán a politikai felsővezető, a közigazgatási államtitkár, a helyettes államtitkár, a kormánybiztos, a miniszter kabinetfőnöke, a miniszteri biztos és a Miniszteri Kabinet titkárságvezetője. Főosztályvezető az irányítását ellátó államtitkár – vagy a miniszter által irányított szervezeti egység esetén a miniszter kabinetfőnöke – előzetes engedélyével ajándékozhat.
12. § A kialakult nemzetközi gyakorlatnak megfelelően a Magyarországra látogató külföldi küldöttségek esetében főszabályként a delegációvezetőt lehet megajándékozni, továbbá a viszonosság elvének szigorú figyelembevételével a delegációtagokat is. Kiutazó magyar küldöttség esetében a partnernek, illetve a magyar küldöttség munkáját segítő munkatársnak adható ajándék. Az ajándékozás keretösszegét és a jogosultak körét az 1. melléklet tartalmazza.
13. § Az ajándékozott tárgyakra miniszteri találkozók esetén a Protokoll Osztály tesz javaslatot, egyéb találkozók, illetve rendezvények esetén a Rendezvénykoordinációs és Utazásszervezési Osztály tesz javaslatot, valamint intézkedik a beszerzésükről és nyilvántartja azokat.
5. Tolmácsolási szolgáltatás
14. § A Rendezvénykoordinációs és Utazásszervezési Osztály feladatkörébe tartozik
a) a tolmácsolási tevékenységgel kapcsolatos ügyintézési és koordinációs feladatok ellátása, szolgáltatás megrendelése (konszekutív és szinkrontolmács megrendelése, tolmácsolási szolgáltatást végző személlyel vagy szolgáltatóval való kapcsolattartás),
b) az előirányzatok tervezéséhez szükséges javaslat elkészítése az elemi költségvetés tervezése során, az előirányzattal való gazdálkodás, valamint
c) a teljesített szolgáltatást követően az eredeti számla és a teljesítésigazolás megküldése a Gazdálkodási Főosztály részére.
15. § Külső szolgáltatót, személyt, irodát tolmácsolási feladatok ellátásával kizárólag a Rendezvénykoordinációs és Utazásszervezési Osztály vezetője bízhat meg.
6. A repülőtéri kormányváró használata
16. § A politikai felsővezető, a közigazgatási államtitkár, a helyettes államtitkár, a kormánybiztos, a miniszter kabinetfőnöke és a miniszteri biztos külföldre történő utazás és külföldről történő hazautazás esetén, illetve külföldi küldöttség fogadása, kísérése céljából jogosultak a kormányváró helyiségek használatára. Magáncélú utazás esetén a kormányváró használatára kizárólag a miniszter jogosult.
17. § A kormányvárót a politikai felsővezetők, a közigazgatási államtitkár, a helyettes államtitkárok, a kormánybiztosok, a miniszter kabinetfőnöke és a miniszteri biztosok, valamint indokolt esetben a kíséretükben utazó delegációtagok is igénybe vehetik kiutazáskor. Külföldi repülőtereken csak a miniszter és kísérete veheti igénybe a kormányvárót. A kormányváróban kávé, alkoholmentes üdítőital, tea fogyasztható. Alkoholtartalmú ital fogyasztásának költségei az igénybe vevőt terhelik.
18. § A kormányváró igénybe vehető alacsonyabb rangú külföldi vendég részére is, ha minisztériumi tárgyalópartnere politikai felsővezető, közigazgatási államtitkár, helyettes államtitkár, kormánybiztos, miniszter kabinetfőnöke vagy miniszteri biztos. Külföldi vendégekre nem vonatkozik a kormányváróban történő szeszes ital fogyasztásának korlátozása.
7. Szolgáltatások igénybevétele
19. § A 33. §-ban meghatározottak alapján igénybe vett és lebonyolított – az 5–8. §-ban nevesített – reprezentációs szolgáltatáshoz a 2. melléklet szerinti protokoll-igénylőlapot kell kitölteni és megküldeni a Rendezvénykoordinációs és Utazásszervezési Osztály részére. A Rendezvénykoordinációs és Utazásszervezési Osztály költségvetési éven belül folyamatos sorszámozással nyilvántartja az igényeket, és monitorozza a minisztérium Igazgatás Szervezeti és Működési költségvetésében az elemi költségvetés visszatervezésével jóváhagyott keretösszeget.
20. § A 4. §-ban foglalt protokollkonyhai szolgáltatáshoz a 6. melléklet szerinti igénylőlapot kell kitölteni, legalább főosztályvezetői aláírással. Az igénylőlapot igénybevétel előtt legalább három munkanappal kell a rendezvény helyszíne szerinti minisztériumi épület protokollkonyhájára, protokollkonyhával nem rendelkező épület esetében a minisztérium Fő utcai épületének protokollkonyhájára eljuttatni.
21. § A Protokoll Osztály a Miniszteri Kabinet által igényelt protokollszolgáltatásokért, rendezvények előkészítéséért, szervezéséért és lebonyolításáért felelős. A szolgáltatásokhoz a 2. melléklet szerinti protokoll-igénylőlapot kell kitölteni.
22. § A Rendezvénykoordinációs és Utazásszervezési Osztály biztosítja az 5–8. § szerinti rendezvények lebonyolításához szükséges eszközöket (ültetőtábla, jegyzettömb, toll, zászló, zászlótartó). Az eszközökre vonatkozó igényt a rendezvény előtt legalább három munkanappal kell elektronikus úton az rkuo@itm.gov.hu e-mail-címen jelezni. Az igényelt eszközök személyes átvétele és visszavétele a Rendezvénykoordinációs és Utazásszervezési Osztályon történik.
23. § Ajándék igényléséhez az 5. melléklet szerinti igénylőlapot kell kitölteni, és az ajándék tervezett átadása előtt legalább három munkanappal a Rendezvénykoordinációs és Utazásszervezési Osztályra kell eljuttatni. Az ajándék igénylője politikai felsővezető, közigazgatási államtitkár, helyettes államtitkár, kormánybiztos, a miniszter kabinetfőnöke, miniszteri biztos, a Miniszteri Kabinet titkárságvezetője és főosztályvezető lehet. Főosztályvezető az irányítását ellátó államtitkár – vagy a miniszter által irányított szervezeti egység esetén a miniszter kabinetfőnöke – előzetes engedélyével igényelhet ajándékot.
24. § Tolmácsolási szolgáltatást az önálló szervezeti egységek vezetői igényelhetnek a 7. melléklet szerinti igénylőlap kitöltésével. Angol, német, francia nyelvek esetében az igénylőlapot legkésőbb a szolgáltatás napját megelőző öt munkanappal, egyéb nyelvek esetén nyolc munkanappal korábban kell megküldeni a Rendezvénykoordinációs és Utazásszervezési Osztály részére.
25. § A kormányváró igénylése a 2. melléklet szerinti protokoll-igénylőlapon történik. Az igénylő politikai felsővezető, közigazgatási államtitkár, helyettes államtitkár, kormánybiztos, miniszteri biztos és a miniszteri kabinetfőnök lehet. Az igénylőlapot legkésőbb három munkanappal a kiutazás előtt kell megküldeni a Rendezvénykoordinációs és Utazásszervezési Osztály részére.
26. § A hivatali vendéglátási kiadások – utólagos elszámolási kötelezettség mellett – a 33–34. §-ban foglalt általános eljárástól eltérően
a) a politikai felsővezető, közigazgatási államtitkár, helyettes államtitkár esetében legfeljebb bruttó 1 000 000 forintig,
b) az a) pontban megjelölt vezetőkön kívül legfeljebb bruttó 200 000 forintig
VIP-kártyával is kiegyenlíthetőek, az 1. melléklet szerinti személyenkénti keretösszegek betartásával. Az elszámoláshoz a 3. melléklet szerinti elszámolólapot kell csatolni. Az elszámolólapot a Gazdálkodási Főosztályra kell megküldeni a kártya használatát követő öt munkanapon belül, amelyhez csatolni szükséges a minisztérium nevére és az Alapító Okiratában szereplő székhelyének címére (1011 Budapest, Fő u. 44–50.) kiállított számlákat.
8. A minisztérium rendezvényeinek tervezése és lebonyolítása
27. § (1) A rendezvényekkel kapcsolatos feladatok összehangolása érdekében a Rendezvénykoordinációs és Utazásszervezési Osztály elkészíti a rendezvényterv felmérő adatlapját, és jóváhagyásra megküldi a Gazdálkodási Főosztály és a Kötött Források Felhasználásának Főosztálya részére.
(2) A miniszter közvetlen irányítása alá tartozó szervezeti egységek és az államtitkárságok november 30. napjáig a Rendezvénykoordinációs és Utazásszervezési Osztály által megküldött felmérő adatlapon elkészítik rendezvénytervüket az elemi költségvetés tervezésének folyamatába építve, amelyet a Rendezvénykoordinációs és Utazásszervezési Osztály összesít.
(3) A rendezvényterv forrásaként a minisztérium Igazgatás Szervezeti és Működési költségvetésében, az egyedi szakmai célú rendezvények esetén a szakmai programok költségvetésében, valamint az európai uniós, egyéb külföldi és hazai finanszírozású projektek költségvetésében jóváhagyott reprezentációs keret szolgál. A rendezvénytervet a Rendezvénykoordinációs és Utazásszervezési Osztály december 31. napjáig megküldi a Gazdálkodási Főosztály, valamint a Kötött Források Felhasználásának Főosztálya részére.
28. § Az Európai Uniós és Nemzetközi Kapcsolatokért Felelős Helyettes Államtitkári Titkárság vezetője a rendezvénykeret felosztásáért, kezeléséért és ellenőrzéséért felelős szervezeti egység vezetőjeként jogosult az adott rendezvényről az elrendelő vezetőtől részletes tájékoztatást, indokolást kérni, valamint a rendezvény tartalmi és formai követelményeit ellenőrizni.
29. § A minisztérium bruttó 2 millió forintot elérő költségvetésű hivatalos rendezvényeinek előkészítését és lebonyolítását – ha azok nem tartoznak a Protokoll Osztály hatáskörébe – a Rendezvénykoordinációs és Utazásszervezési Osztály végzi.
30. § A miniszter közvetlen irányítása alatt álló szervezeti egységek és az államtitkárságok szükség szerint félévente felülvizsgálják az éves rendezvénytervet. A felülvizsgált rendezvénytervet a Rendezvénykoordinációs és Utazásszervezési Osztály megküldi a Gazdálkodási Főosztály, valamint a Kötött Források Felhasználásának Főosztálya részére.
31. § A rendezvénykeret jobb tervezhetősége érdekében – a nem tervezett rendezvényekre – a tárgyév elején a rendezvénytervben rendelkezésre álló összeg 20%-a tartalékalapot képez.
9. A reprezentációs és tolmácsolási feladatokhoz kapcsolódó kiadások pénzgazdálkodási előírásai
32. § A protokollkonyha és az ajándékraktár feltöltésének költségeit és közterheit a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság éves költségvetése tartalmazza. Az ajándékbeszerzés koordinálása a Rendezvénykoordinációs és Utazásszervezési Osztály feladatkörébe tartozik.
33. § A 3–9. § szerinti reprezentációs kiadások kötelezettségvállalására az igénylő szervezeti egység vezetője, a bruttó 2 millió forintot elérő költségvetésű hivatalos rendezvények esetén – ha azok nem tartoznak a Protokoll Osztály hatáskörébe – az Európai Uniós és Nemzetközi Kapcsolatokért Felelős Helyettes Államtitkári Titkárság vezetője, illetve a személyi reprezentációs kiadások kötelezettségvállalására a 10. §-ban meghatározott személyek jogosultak, kivételt képeznek az európai uniós, egyéb külföldi és hazai finanszírozású projektek terhére megvalósuló szolgáltatások, melyek esetében a projektekhez kapcsolódó egyedi miniszteri utasítások az irányadók.
34. § Ha az egy eseményhez kapcsolódó megrendelések összértéke meghaladja a bruttó 100 000 forintot, a kötelezettségvállaláshoz az igénylő szervezeti egység vezetőjét irányító állami vezető jóváhagyása és a Gazdálkodási Főosztály előzetes ellenjegyzése is szükséges. Amennyiben az egy eseményhez kapcsolódó megrendelések összértéke eléri a bruttó 200 000 forintot, a kötelezettségvállaláshoz a közigazgatási államtitkár jóváhagyása szükséges. A kötelezettségvállalás ellenjegyzője a Gazdálkodási Főosztály vezetője vagy az általa – a gazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkár egyetértésével – írásban kijelölt személy.
35. §2 A Miniszteri Kabinet által igényelt protokollszolgáltatások kötelezettségvállalója a Protokoll Osztály vezetője, akadályoztatása esetén a Miniszteri Kabinet titkárságvezetője. Ha az egy eseményhez kapcsolódó megrendelések összértéke eléri a bruttó 200 000 forintot a kötelezettségvállaláshoz – az 1. melléklet szerinti személyként meghatározott értékhatártól történő eltérést is ideértve – a közigazgatási államtitkár jóváhagyása és a Gazdálkodási Főosztály előzetes ellenjegyzése is szükséges. A kötelezettségvállalás ellenjegyzője a Gazdálkodási Főosztály vezetője vagy az általa – a gazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkár egyetértésével – írásban kijelölt személy.
36. § A minisztérium rendezvényeivel kapcsolatos kötelezettségek analitikus nyilvántartását az ügyviteli rendszerben a Gazdálkodási Főosztály vezeti.
37. § (1) Az igényelt protokollszolgáltatások teljesítésigazolására az igénylő szervezeti egység vezetője, a bruttó 2 millió forintot elérő költségvetésű hivatalos rendezvények esetén – ha azok nem tartoznak a Protokoll Osztály hatáskörébe – a Rendezvénykoordinációs és Utazásszervezési Osztály vezetője jogosult, kivételt képeznek az európai uniós, egyéb külföldi és hazai finanszírozású projektek terhére megvalósuló szolgáltatások, melyek esetében a projektekhez kapcsolódó egyedi miniszteri utasítások az irányadók.
(2) A Miniszteri Kabinet által igényelt protokollszolgáltatások számláinak teljesítésigazolására a Protokoll Osztály vezetője, akadályoztatása esetén a Miniszteri Kabinet titkárságvezetője jogosult.
(3) A személyi reprezentációs kiadások teljesítésigazolására a 10. §-ban meghatározott személyek jogosultak, kivételt képeznek az európai uniós, egyéb külföldi és hazai finanszírozású projektek terhére megvalósuló személyi reprezentációs kiadások, melyek teljesítésigazolása a projektekhez kapcsolódó egyedi miniszteri utasítások szerint történik.
38. § (1) A bruttó 200 000 forintot elérő protokollszolgáltatások kifizetés engedélyezésére – ha azok nem tartoznak a Protokoll Osztály hatáskörébe – az Európai Uniós és Nemzetközi Kapcsolatokért Felelős Helyettes Államtitkári Titkárság vezetője jogosult, kivételt képeznek az európai uniós, egyéb külföldi és hazai finanszírozású projektek terhére megvalósuló szolgáltatások, melyek esetében a projektekhez kapcsolódó egyedi miniszteri utasítások az irányadók.
(2) A Miniszteri Kabinet által igényelt protokollszolgáltatások kifizetés engedélyezésére a Protokoll Osztály vezetője, akadályoztatás esetén a Miniszteri Kabinet titkárságvezetője jogosult.
(3) A személyi reprezentációs kiadások kifizetés engedélyezője minden esetben a Gazdálkodási Főosztály vezetője vagy az általa – a gazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkár egyetértésével – írásban kijelölt személy.
(4) A bruttó 200 000 forintot el nem érő protokollszolgáltatások kifizetés engedélyezésére az igénylő szervezeti egység vezetője. Kivételt képeznek az európai uniós, egyéb külföldi és hazai finanszírozású projektek terhére megvalósuló személyi reprezentációs kiadások, melyek teljesítésigazolása a projektekhez kapcsolódó egyedi miniszteri utasítások szerint történik.
39. § (1) A személyi reprezentációs keret negyedévi összegét előre, egy összegben a 10. §-ban meghatározott jogosult vagy az általa írásban meghatalmazott személy veheti fel a minisztérium házipénztárában, pénztári időben. A személyi reprezentációs keret felvételének feltétele a megelőző negyedévi személyi reprezentációs kerettel való elszámolás és annak elfogadása. A jogosult a 4. melléklet szerinti kitöltött elszámolást, valamint a minisztérium nevére és az Alapító Okiratában szereplő székhelyének címére (1011 Budapest, Fő u. 44–50.) kiállított számlákat a Gazdálkodási Főosztályon adja le legkésőbb az adott negyedév utolsó hónapjának 15. napjáig, a negyedik negyedévben december 10. napjáig.
(2) A miniszteri kerettel és a saját keretével a miniszteri kabinetfőnök számol el. Az elszámolás aláírásával a Protokoll Osztály vezetője, akadályoztatása esetén a Miniszteri Kabinet titkárságvezetője igazolja a teljesítést, és az aláírt elszámolást a számlákkal együtt a negyedév utolsó hónapjának 25. napjáig, negyedik negyedévben december 10. napjáig megküldi a Gazdálkodási Főosztálynak.
(3) Számlaként csak az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 169. §-a szerinti adattartalommal kiállított bizonylat fogadható el, melyet a Gazdálkodási Főosztály köteles tartalmi és alaki szempontból ellenőrizni.
40. § A tárgynegyedévben személyi reprezentációs keret fel nem használt részét a Gazdálkodási Főosztály az elszámolás alapján bevételezi, azt a tárgyéven belül a következő negyedévben a jogosult felhasználhatja.
41. § A tolmácsolási feladatok forrásaként a minisztérium Igazgatás Szervezeti és Működési költségvetésében, az egyedi szakmai célú tolmácsolások esetén a szakmai programok költségvetésében, valamint az európai uniós, egyéb külföldi és hazai finanszírozású projektek költségvetésében jóváhagyott tolmácsolási keret szolgál.
42. § Ezen kiadások kötelezettségvállalására bruttó 200 000 forint alatt a Rendezvénykoordinációs és Utazásszervezési Osztály vezetője a Gazdálkodási Főosztály előzetes pénzügyi ellenjegyzése nélkül is jogosult, kivételt képeznek az európai uniós, egyéb külföldi és hazai finanszírozású projektek terhére megvalósuló szolgáltatások, melyek esetében a projektekhez kapcsolódó egyedi miniszteri utasítások az irányadók. Az előzetes kalkulációk alapján a bruttó 200 000 forintot elérő tolmácsolások esetében a kötelezettségvállaláshoz a közigazgatási államtitkár jóváhagyása és a Gazdálkodási Főosztály előzetes pénzügyi ellenjegyzése is szükséges.
43. § A tolmácsolással kapcsolatos kötelezettségek analitikus nyilvántartását a Gazdálkodási Főosztály vezeti.
44. § (1) Az igényelt tolmácsolási szolgáltatások teljesítésigazolására az igénylő szervezeti egység vezetője jogosult, kivételt képeznek az európai uniós, egyéb külföldi és hazai finanszírozású projektek terhére megvalósuló szolgáltatások, melyek esetében a projektekhez kapcsolódó egyedi miniszteri utasítások az irányadók.
(2) A bruttó 200 000 forintot elérő tolmácsolási szolgáltatások kifizetés engedélyezésére az Európai Uniós és Nemzetközi Kapcsolatokért Felelős Helyettes Államtitkári Titkárság vezetője jogosult, kivételt képeznek az európai uniós, egyéb külföldi és hazai finanszírozású projektek terhére megvalósuló szolgáltatások, melyek esetében a projektekhez kapcsolódó egyedi miniszteri utasítások az irányadók.
(3) A bruttó 200 000 forintot el nem érő tolmácsolási szolgáltatások kifizetés engedélyezésére az igénylő szervezeti egység vezetője jogosult, kivételt képeznek az európai uniós, egyéb külföldi és hazai finanszírozású projektek terhére megvalósuló szolgáltatások, melyek esetében a projektekhez kapcsolódó egyedi miniszteri utasítások az irányadók.
10. Záró rendelkezések
45. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
46. §3 Ezen utasításnak az egyes NFM és ITM utasítások módosításáról szóló 20/2021. (VII. 26.) ITM utasítással (a továbbiakban: Mód1.) megállapított 35. §-át a Mód1. hatálybalépésekor4 folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
47. §5
1. melléklet a 16/2020. (V. 15.) ITM utasításhoz
I. Hivatali vendéglátásra jogosultak köre és a vendéglátásra fordítható bruttó keretösszegek személyenkénti felső határai belföldön és külföldön
Megnevezés |
Miniszter |
Államtitkár, közigazgatási államtitkár, kormánybiztos |
Helyettes államtitkár, |
Főosztályvezető* |
belföld/külföld |
belföld/külföld |
belföld/külföld |
belföld |
|
Díszétkezés |
18 000 Ft/100 € |
15 000 Ft/100 € |
– |
– |
Villásreggeli |
13 000 Ft/55 € |
10 000 Ft/45 € |
– |
- |
Ebéd, vacsora |
15 000 Ft/80 € |
13 000 Ft/60 € |
10 000 Ft/50 € |
7 000 Ft* |
Állófogadás |
13 000 Ft/60 € |
10 000 Ft/50 € |
8 000 Ft/40 € |
– |
Kávészünet(ek) |
2 000 Ft/nap |
|||
Kávészünet(ek) külső helyszínen |
4 000 Ft/nap |
|||
A programokon közreműködők ellátása |
|
– |
II. Ajándékozásra jogosultak köre és az ajándék bruttó összegének személyenkénti felső határa
AJÁNDÉKOZOTT |
AJÁNDÉKOZÓ |
||
Miniszter, államtitkár, közigazgatási államtitkár, kormánybiztos |
Helyettes államtitkár, miniszteri kabinetfőnök, miniszteri biztos |
Főosztályvezető* |
|
Miniszter, államtitkár, közigazgatási államtitkár |
60 000 Ft |
30 000 Ft |
– |
Helyettes államtitkár |
30 000 Ft |
20 000 Ft |
10 000 Ft* |
Főosztályvezető |
10 000 Ft |
10 000 Ft |
8 000 Ft* |
Küldöttségek kísérete |
8 000 Ft |
5 000 Ft |
– |
2. melléklet a 16/2020. (V. 15.) ITM utasításhoz
Sorszám:
Kötelezettségvállalás száma:
PROTOKOLL-IGÉNYLŐLAP
1. Adatok:
|
A szervezeti egység neve / rövidítése |
||
|
Igénylő neve, beosztása |
|
|
|
A rendezvény megnevezése |
||
|
helyszíne |
||
|
időpontja (éééé.hh.nn.) |
||
|
Legmagasabb rangú vendéglátó |
miniszter/parlamenti államtitkár/államtitkár |
|
|
Forrás megnevezése |
|
2. Igényelt szolgáltatások:
|
A reprezentáció fajtája |
Létszám |
Alkalom |
Költség |
||
|
külföldi |
belföldi |
összesen |
|||
|
1. Kávé, tea, ásványvíz*/Protokollkonyha* |
|
|
|
|
|
|
2. Reggeli/ebéd/vacsora* |
|
|
|
|
|
|
3. Terembérleti díj |
|
|
|
|
|
|
4. Szállásköltség |
|
|
|
|
|
|
5. Virágvásárlás |
|
|
|
|
|
|
6. Ajándék** |
|
|
|
|
|
|
7. Kormányváró |
|
|
|
|
|
|
8. Egyéb_______ |
|
|
|
|
|
|
Kiadás összesen |
|
|
|
|
|
Kelt: Budapest, ………………
Igénylő**** |
Kötelezettségvállaló*** |
|
|
Ellenjegyző |
Kötelezettségvállalást jóváhagyó*** |
Gazdálkodási Főosztály |
|
____________________________
* Kérjük megjelölni!
** Ezen szolgáltatás igénybevétele esetén lásd 11–13. §, és kitöltendő az 5. melléklet is.
*** A 33. és 35. §-ban foglaltak szerint.
**** A 4. §-ban foglaltak szerint.
3. melléklet a 16/2020. (V. 15.) ITM utasításhoz
Kötelezettségvállalás száma:
ELSZÁMOLÓLAP
HIVATALI VENDÉGLÁTÁSI KIADÁSOKHOZ
(minisztériumi bankkártyás fizetés esetén)
1. Adatok:
|
A szervezeti egység neve / rövidítése |
||
|
Felhasználó neve, beosztása |
|
|
|
A protokollszolgáltatás helyszíne |
||
|
időpontja (éééé.hh.nn. óó:pp) |
||
|
Legmagasabb rangú vendéglátó |
miniszter / parlamenti államtitkár / államtitkár |
|
|
Forrás megnevezése |
|
2. Igényelt szolgáltatások:
|
Megnevezés |
Létszám |
Költség |
||
|
külföldi |
belföldi |
összesen |
||
|
A reprezentáció fajtája |
|
|
|
|
|
1. Reggeli/ebéd/vacsora* |
|
|
|
|
|
2. Egyéb ________ |
|
|
|
|
|
Kiadás összesen |
|
|
|
|
Kelt: Budapest, ……………
Felhasználó** |
|
|
|
teljesítést igazoló*** |
kifizetést engedélyező |
|
Gazdálkodási Főosztály |
________________________
* Kérjük megjelölni!
** Egyben kötelezettségvállaló.
*** Projekt esetében a mindenkor hatályos egyedi miniszteri utasítások az irányadók.
4. melléklet a 16/2020. (V. 15.) ITM utasításhoz
SZEMÉLYI REPREZENTÁCIÓS KIADÁSOKRÓL
Kerettel rendelkező vezető neve: |
|
Időszak (év, hó, negyedév): |
|
A reprezentációs kiadás felhasználásának célja: |
Hivatalos célú megbeszélések résztvevőinek vendéglátása |
Forrás megnevezése: |
|
|
|
Számla száma |
Összege (Ft) |
|
1. |
|
|
|
2. |
|
|
|
3. |
|
|
|
4. |
|
|
|
5. |
|
|
|
6. |
|
|
|
7. |
|
|
|
8. |
|
|
|
9. |
|
|
|
10. |
|
|
|
|
Összesen: |
|
kötelezettségvállaló |
|
|
|
teljesítést igazoló* |
kifizetést engedélyező |
kerettel rendelkező vezető |
Gazdálkodási Főosztály |
|
Az elszámolás alapján kifizethető: ………… Ft |
5. melléklet a 16/2020. (V. 15.) ITM utasításhoz
Sorszám:
AJÁNDÉK-IGÉNYLŐLAP
1. Megrendelő és megajándékozott:
|
A szervezeti egység neve / rövidítése |
||
|
Igénylő neve, beosztása |
|
|
|
Esemény megnevezése |
|
|
|
Ajándékozó neve, beosztása |
||
|
Ajándék átadásának helyszíne, időpontja |
||
|
Megajándékozott neve, beosztása |
2. Igényelt ajándék:
|
Ajándék típusa |
Könyv/CD/ital/porcelán/egyéb:* |
|
Ajándék átvételének határideje (nap, óra) |
|
|
Megjegyzés |
|
Rendezvénykoordináció által biztosított ajándék (eseményt megelőzően) |
Mennyiség |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kelt: Budapest, …………… Kelt: Budapest, ……………
Igénylő |
Átvevő neve, aláírása |
megrendelő szervezeti egység vezetője |
igénylő szervezeti egység részéről |
Kelt: Budapest, ……………
Engedélyező**
|
Átadásra nem került ajándékok (visszavételezés) |
Mennyiség |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kelt: Budapest, ……………
Átadó neve, aláírása |
Átvevő neve, aláírása |
igénylő szervezeti egység részéről |
a Rendezvénykoordinációs és Utazásszervezési Osztály |
|
részéről |
__________________
* Kérjük megjelölni!
** A 11. § szerinti engedélyező.
6. melléklet a 16/2020. (V. 15.) ITM utasításhoz
Költséghely:
IGÉNYLŐLAP
PROTOKOLLKONYHAI SZOLGÁLTATÁS IGÉNYBEVÉTELÉRE
1. Adatok:
|
A szervezeti egység neve / rövidítése |
|
|
|
Igénylő neve, beosztása |
|
|
|
Esemény megnevezése |
|
|
|
helyszíne (cím, terem) |
|
|
|
időpontja (éééé.hh.nn.) |
|
|
|
Legmagasabb rangú vendéglátó |
miniszter/államtitkár/közigazgatási államtitkár /kormánybiztos/ |
2. Igényelt szolgáltatások:
|
Megnevezés |
Résztvevők száma |
|
1. Kávé: |
|
|
2. Tea: |
|
|
3. Ásványvíz: |
|
Igénylő neve:** |
(dátum, aláírás) |
|
|
|
____________________
* Kérjük megjelölni!
** Lásd 4. §.
7. melléklet a 16/2020. (V. 15.) ITM utasításhoz
Sorszám:
TOLMÁCSOLÁS IGÉNYLŐLAP
1. Megrendelő:
|
Szervezeti egység: |
|
|
Igénylő neve, beosztása, telefonszáma: |
|
|
Forrás megnevezése: |
|
2. Igényelt szolgáltatás:
|
Esemény megnevezése: |
|
|
Ügyletkód:*** |
|
|
Részt vevő állami vezető(k): |
|
|
Időpont (nap, óra, -tól -ig): |
|
|
Helyszín (cím, terem stb.): |
|
|
Milyen nyelvről milyen nyelvre: |
|
|
Megrendelés típusa: |
konszekutív, szinkron* |
|
Megjegyzés (pl. javaslat a tolmács személyére): |
|
* Kérjük megjelölni!
|
Előzetes kalkuláció:** |
legfeljebb: |
|
Végleges összeg:** |
|
** Rendezvénykoordinációs és Utazásszervezési Osztály tölti ki
*** Gazdálkodási Főosztály tölti ki
Kelt: Budapest, ……………………………
|
|
|
|
_________________
* Projekt esetében a hatályos egyedi miniszteri utasítások az irányadók.
A 10. § (2a) bekezdését a 19/2021. (VII. 15.) ITM utasítás 1. §-a iktatta be.
A 35. § a 20/2021. (VII. 26.) ITM utasítás 10. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 46. §-t újonnan a 20/2021. (VII. 26.) ITM utasítás 10. § (2) bekezdése iktatta be.
A hatálybalépés időpontja 2021. július 27.
A 47. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás