5/2019. (V. 10.) AM utasítás
5/2019. (V. 10.) AM utasítás
az Országos Meteorológiai Szolgálat Szervezeti és Működési Szabályzatának kiadásáról1
2019.05.12.
A kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény 36. § (3) bekezdésében foglalt jogkörömben eljárva, a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdésére figyelemmel a következő utasítást adom ki:
1. § Az Országos Meteorológiai Szolgálat szervezetét és működésének rendjét meghatározó Szervezeti és Működési Szabályzatot jelen utasítás 1. mellékleteként kiadom.
2. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
3. §2
1. melléklet az 5/2019. (V. 10.) AM utasításhoz
AZ ORSZÁGOS METEOROLÓGIAI SZOLGÁLAT SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATA
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. Az Országos Meteorológiai Szolgálat (a továbbiakban: OMSZ) a környezetügyért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) által irányított, központi hivatalként működő központi költségvetési szerv.
2. Az OMSZ létrehozásáról rendelkező okirat, illetve jogszabály:
2.1. a jogelőd állami intézetet létrehozó: I. Ferenc József osztrák császár és magyar király által kiadott létesítő okirat, megjelent a Budapesti Közlöny 1870. május 3-i számában.
2.2. az Országos Meteorológiai Szolgálatot létrehozó: 1/1970. (VI. 11.) OMFB rendelet.
3. Alapító okirat száma és kelte
IfPF/1258/3/2017.; 2017. november 2.
4. Az OMSZ törzskönyvi azonosító száma: 311762
5. Alaptevékenység
Az alaptevékenységet meghatározó jogszabály: az Országos Meteorológiai Szolgálatról szóló 277/2005. (XII. 20.) Korm. rendelet.
5.1. Az OMSZ alaptevékenysége
5.1.1. a nemzetközi kötelezettségekkel összhangban földfelszíni, magaslégköri és távérzékelési – általános és egyéb szakirányú – meteorológiai és háttérlevegő-szennyezettségi mérő, észlelő, távközlési és adatfeldolgozó rendszert üzemeltet, tart fenn és fejleszt;
5.1.2. a mérések és észlelések alapján adatokat gyűjt, feldolgoz, valamint nemzetközi megállapodásai alapján mért és észlelt adatokat (a továbbiakban együtt: meteorológiai alapadat) nemzetközi szervezeteknek átad, azoktól átvesz, cserél;
5.1.3. a meteorológiai alapadatokat rendszerezve, meteorológiai adatbázisban (a továbbiakban: meteorológiai adatbázis) tárolja és archiválja;
5.1.4. a meteorológiai alapadatokból, valamint a nemzetközi megállapodások alapján átvett adatokból, számításokból és elemzésekből – ideértve valamennyi alkalmazott meteorológiai és klimatológiai tevékenységet is – további számításokat, elemzéseket és meteorológiai előrejelzéseket készít, illetve ezeket nemzetközi megállapodások alapján nemzetközi szervezeteknek átadja, azoktól átveszi, cseréli;
5.1.5. a Kárpát-medence területére nagy tér- és időbeli felbontással modell előrejelzéseket készít, elsősorban a meteorológiai veszélyjelzési feladatok ellátása érdekében, s az ehhez kapcsolódó időjárás-előrejelző modelleket és a szükséges informatikai infrastruktúrát fejleszti és működteti;
5.1.6. a számítások és elemzések alapján a meteorológiai folyamatokról, így különösen a szélsőséges időjárási helyzetekről, a főbb éghajlati tényezőkről évente, a tárgyévet követő év március 31-ig a miniszter részére jelentést készít;
5.1.7. hivatalból és haladéktalanul meteorológiai alapadatokat átad, meteorológiai alapadatok alapján végzett számításokat, elemzéseket, meteorológiai előrejelzéseket nyújt a lakosság és az intézkedésre feljogosított szervek részére, így különösen
5.1.7.1. az élet-, egészség- és vagyonvédelmi,
5.1.7.2. a katasztrófavédelmi,
5.1.7.3. a mezőgazdaságot, a vízgazdálkodást, a vízkárelhárítást érintő intézkedések meghozatalához a szélsőséges meteorológiai jelenség, folyamat okozta veszélyhelyzet, környezeti katasztrófa, illetve az ipari, nukleáris baleset megelőzése, elhárítása, bekövetkezésük esetén azok megszüntetése, felszámolása érdekében;
5.1.8. rendszeres tájékoztatást nyújt az interneten keresztül a legfontosabb meteorológiai alapadatokról és azok alapján készített rövid, közép- és hosszú távú meteorológiai előrejelzésekről;
5.1.9. az üvegházhatású gázok kibocsátásával kapcsolatos adatszolgáltatásról szóló jogszabály szerinti hatósági jogkört gyakorol;
5.1.10. ellátja a Levegőtisztaság-védelmi Referencia Központ működtetőjeként az Országos Légszennyezettségi Mérőhálózat minőségirányítási és adatközponti feladatait, valamint a légszennyezés és levegőterheltségi szint mérésére alkalmazott, folyamatos mérésre alkalmas gázelemzők és pormonitorok típusjóváhagyását;
5.1.11. előkészíti a nemzetközi szerződésekből eredő jelentéstételi kötelezettségek teljesítése érdekében a környezeti levegő minőségének állapotára vonatkozó adatokat, valamint az ilyen jellegű kötelezettségek teljesítése érdekében légszennyező anyagokra vonatkozó emissziós leltárt készít és vezet;
5.1.12. működteti és fenntartja a Magyar Meteorológiai Gyűjteményt;
5.1.13. ellátja azokat a feladatokat, amelyeket jogszabály a hatáskörébe utal.
5.2. Alaptevékenység szakfeladat száma és megnevezése
5.2.1. Alaptevékenysége a kormányzati funkciók, államháztartási feladatok és szakágazatok osztályozási rendjéről szóló 68/2013. (XII. 29.) NGM rendelet szerinti besorolása:
5.2.1.1. Kormányzati funkció
041180 Meteorológiai szolgáltatás
041170 Műszaki vizsgálat, elemzés
082042 Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása
082043 Könyvtári állomány feltárása, megőrzése, védelme
082044 Könyvtári szolgáltatások
082052 Levéltári szolgáltatás, tudományos, publikációs és információközvetítő tevékenység
082061 Múzeumi gyűjteményi tevékenység
082062 Múzeumi tudományos feldolgozó és publikációs tevékenység
082063 Múzeumi kiállítási tevékenység
082064 Múzeumi közművelődési, közönségkapcsolati tevékenység
5.2.1.2. Államháztartási szakágazati besorolás
749000 M.n.s. egyéb szakmai, tudományos, műszaki tevékenység
6. Vállalkozási tevékenység
Az OMSZ szabad kapacitásainak hasznosítása érdekében, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 46. § (2) bekezdésében foglaltak szerint vállalkozhat, feltéve, hogy ez nem veszélyezteti az alapító okiratban meghatározott alaptevékenységét és ebből fakadó kötelezettségeinek teljesítését. Alapfeladatainak ellátását nem veszélyeztetve – kérelem alapján és ellenérték fejében – alaptevékenységét kiegészítő szolgáltatási és a költségvetésben tervezett összkiadásainak 20%-áig vállalkozási tevékenységet végezhet, melynek során
6.1. az egyéni kérésnek megfelelően adatokat gyűjt, elemzéseket, számításokat készít, illetve
6.2. a meteorológiai tevékenységgel kapcsolatos egyéb szolgáltatásokat nyújt.
A vállalkozási tevékenységek ellenértéke az OMSZ bevételét képezi. A vállalkozásból származó bevételeket és a vállalkozási tevékenység kiadásait az alaptevékenységektől elkülönítetten kell megtervezni, nyilvántartani és elszámolni.
7. Az 5. pontban megjelölt feladatok forrása a költségvetési előirányzat, az előirányzat-felhasználási keretszámla száma: 10032000-01711600.
8. Az OMSZ székhelye
OMSZ Központ, 1024 Budapest, Kitaibel Pál u. 1.
9. Az OMSZ telephelyei és mérőhálózatai
9.1. Az OMSZ telephelyei:
Kékestetői Meteorológiai Obszervatórium, 3221 Gyöngyös-Kékestető, hrsz. 7309/2
Marczell György Főobszervatórium, 1181 Budapest, Gilice tér 39.
Siófoki Viharjelző Obszervatórium, 8600 Siófok, Vitorlás u. 17.
Soproni Meteorológiai Obszervatórium, 9400 Sopron, Kuruc krt. 6.
Szegedi Magaslégköri Obszervatórium, 6428 Szeged, Bajai út 11.
9.2. Meteorológiai obszervatóriumok:
Kékestetői Meteorológiai Obszervatórium, 3221 Gyöngyös-Kékestető, hrsz. 7309/2
K-pusztai Háttérszennyezettség-mérő Obszervatórium, Kecskemét-Méntelek
Marczell György Főobszervatórium, 1181 Budapest, Gilice tér 39.
Siófoki Viharjelző Obszervatórium, 8600 Siófok, Vitorlás u. 17.
Soproni Meteorológiai Obszervatórium, 9400 Sopron, Kuruc krt. 6.
Szegedi Magaslégköri Obszervatórium, 6428 Szeged, Bajai út 11.
Napkori Meteorológiai Radarállomás, 4552 Napkor, Váradi kert
Pogányvári Meteorológiai Radarállomás, Dióskál-Alsópogányvár
Szentesi Meteorológiai Radarállomás, Szentes, hrsz. 01231/56
Hármashegyi Meteorológiai Radarállomás, Hosszúhetény külterület, hrsz. 0274/1/A
9.3. Meteorológiai állomások:
Győri Meteorológiai Állomás, 9020 Győr, Pesti út 14.
Nagykanizsai Meteorológiai Állomás, 8800 Nagykanizsa, Camping u.
Paksi Meteorológiai Állomás, 7031 Paks, PA Zrt. déli bejáró
9.4. Egyéb megfigyelő állomáshálózatok:
automata aeroszolminta-vevő állomások,
automata repülésmeteorológiai állomások,
automata meteorológiai állomások,
csapadékmérő állomások,
gammadózisteljesítmény-mérő állomások,
hidrometeorológiai állomások,
háttérszennyezettség-mérő állomások.
A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZAT HATÁLYA
10. A Szervezeti és Működési Szabályzat (a továbbiakban: SZMSZ) hatálya kiterjed az OMSZ valamennyi szervezeti egységére.
AZ OMSZ VEZETŐINEK, MUNKATÁRSAINAK FELADAT- ÉS HATÁSKÖRE, AZ OMSZ KÉPVISELETE
1. Az elnök
11. Az OMSZ élén elnök áll, aki
11.1. biztosítja az OMSZ jogszerű működési rendjét, felelős az OMSZ szakmai működéséért és gazdálkodásáért, a meteorológiai adatbázis folyamatos karbantartásáért, védelméért és biztonságos megőrzéséért, továbbá
11.2. a törvényben, illetve az OMSZ jogállásáról, valamint általános feladat- és hatásköréről szóló külön jogszabályban előírtak szerint jár el a nemzetközi tárcaegyezmények kötése, az érintett nemzetközi szervezetekben való képviselet terén, illetve gondoskodik a nemzetközi szervezetek OMSZ-t érintő határozatainak végrehajtásáról,
11.3. közreműködik az országos nukleárisbaleset-elhárítási rendszer tevékenységében.
12. Az elnök személyes hatáskörben jár el
12.1. az OMSZ általános irányítását és bármely irányú tevékenységének egészét, valamint
12.2. az OMSZ nemzetközi kapcsolattartását érintő átfogó jelentőségű ügyekben.
13. Az elnök közvetlen irányítása és ellenőrzése alá tartoznak az OMSZ egészének működésére kiható, valamint az elnöki tevékenységet segítő feladatok, azaz:
13.1. a humán erőforrás tervezése;
13.2. a jogi tevékenység;
13.3. a belső ellenőrzési feladatok;
13.4. a folyamatba épített vezetői ellenőrzési rendszer működtetése, fejlesztése, ellenőrzési nyomvonal kialakítása, kockázatelemzés készítése;
13.5. a nemzetközi és belföldi kapcsolatok szervezésének, adminisztrációjának ellátása, a szakmai végrehajtás segítése, ellenőrzése;
13.6. a munkavédelem és tűzvédelem;
13.7. a minőségügyi tevékenység;
13.8. külső és belső kommunikációs tevékenység;
13.9. a repülésbiztonság OMSZ-t érintő általános irányítási, ellenőrzési és felügyeleti hatáskör ellátása.
14. Az elnök felügyeli:
14.1. az éghajlati,
14.2. levegőkörnyezeti,
14.3. a gazdálkodási,
14.4. a megfigyelési,
14.5. az informatikai,
14.6. a kutatási és fejlesztési,
14.7. az előrejelzési, valamint
14.8. a szolgáltatási
feladatokat.
15. Az elnök gyakorolja mindazokat a munkáltatói jogokat, amelyeket a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény, a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.), illetve egyéb jogszabály a hivatali szervezet vezetőjének hatáskörébe utal.
16. Az elnök feletti munkáltatói jogkört – a kinevezés és felmentés tekintetében – a miniszter gyakorolja. Az egyéb munkáltatói jogok gyakorlását az Agrárminisztérium mindenkor hatályos Szervezeti és Működési Szabályzata szabályozza. Az elnök hatáskörét vagy hatáskörének egy részét – az utólagos beszámolási kötelezettség fenntartása mellett –átruházhatja, kivéve azokat, amelyekben az intézkedési jogosultságot jogszabály vagy a miniszter utasítása kizárólagosan a személyes hatáskörébe utal.
17. Az elnök az ügydöntői és intézkedési jogkört, az OMSZ-t érintő bármely ügyben, az ügy bármely szakaszában magához vonhatja; bármely szervezeti egység vezetőjét vagy munkatársát – az SZMSZ-ben meghatározott feladatkörétől eltérően is – kijelölheti az általa megjelölt feladat elvégzésére, továbbá – a jogszabályok keretei között – az ügy intézésének módjára is utasítást adhat.
2. A helyettesítési rend
18. Az elnököt távollétében vagy akadályoztatása, illetve az álláshely ideiglenes betöltetlensége esetén általános jogkörrel a szakmai elnökhelyettes helyettesíti, aki a gazdasági és pénzügyi feladatok tekintetében köteles a gazdasági elnökhelyettessel, a nemzetközi együttműködéssel kapcsolatos feladatok tekintetében köteles a nemzetközi elnökhelyettessel egyeztetni.
19. Az elnökhelyettes az elnöki hatáskörben történő döntéseiről a visszatérő elnököt tájékoztatja. Az elnökhelyettes egyidejűleg főosztályvezetőként ellátja az alárendelt főosztályok irányítását.
3. A gazdasági elnökhelyettes
20. A gazdasági elnökhelyettes irányítja a Gazdasági és Üzemeltetési Főosztályt, amelyhez a következő főbb szakmai feladatok tartoznak:
20.1. gazdálkodási, pénzügyi, számviteli, illetmény-számfejtési, munkaügyi feladatok;
20.2. éves költségvetési terv, éves költségvetési beszámoló készítése;
20.3. az OMSZ-re vonatkozó adók és járulékok nyilvántartásának vezetése, bevallása;
20.4. beruházási és felújítási feladatok koordinálása, esetenkénti bonyolítása;
20.5. adatszolgáltatás nyújtása az arra jogosultaknak;
20.6. szolgáltatásokkal kapcsolatos árajánlatok, szerződések készítése;
20.7. pályázati és közbeszerzési feladatok koordinálása.
21. A gazdasági elnökhelyettest távollétében, akadályoztatása, illetve az álláshely ideiglenes betöltetlensége esetén a kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzésekor a Gazdálkodási Osztály vezetője helyettesíti.
4. A szakmai elnökhelyettes
22. A szakmai elnökhelyettes irányítja a Megfigyelési Főosztályt, amelyhez a következő főbb szakmai feladatok tartoznak:
22.1. mérőhálózat fejlesztési, innovációs és módszertani feladatok;
22.2. időjárási radarhálózat és az egyéb távérzékelési hálózatok üzemeltetése;
22.3. földfelszíni meteorológiai és levegőkörnyezeti mérőhálózat üzemeltetésével, karbantartásával kapcsolatos feladatok;
22.4. légkörfizikai mérések és megfigyelések biztosítása;
22.5. meteorológiai műszerkalibráló labor üzemeltetése;
22.6. levegőkörnyezeti laborok üzemeltetése;
22.7. mérési és megfigyelési adatok valós idejű ellenőrzése;
22.8. Marczell György Főobszervatórium üzemeltetése.
5. A nemzetközi elnökhelyettes
23. A nemzetközi elnökhelyettes irányítja az Előrejelzési és Éghajlati Főosztályt, amelyhez a következő főbb szakmai feladatok tartoznak:
23.1. különböző távra szóló előrejelzések, veszélyjelzések, riasztások kiadása;
23.2. a polgári repülés meteorológiai kiszolgálása;
23.3. hidrológiai célú és egyéb speciális előrejelzések és veszélyjelzések készítése;
23.4. előrejelzési szolgáltató tevékenység végzése;
23.5. előrejelzési kiadványok készítése, fejlesztése;
23.6. alapkutatások végzése, rövid és középtávú előrejelzési produktumok fejlesztése;
23.7. nowcasting és ultrarövid távú előrejelzésekkel kapcsolatos módszertan fejlesztése;
23.8. repülésmeteorológiai szakhatósági állásfoglalások, engedélyek kiadása;
23.9. az alkalmazott modellek és a kiadott előrejelzések verifikációja;
23.10. adatarchívum fenntartása, éghajlati adatok ellenőrzése, éghajlati adatok rögzítése;
23.11. éghajlati feldolgozások, adatszolgáltatások biztosítása;
23.12. a nemzetközi együttműködésekből adódó feladatok koordinálása.
6. Az elnök titkárságának vezetője
24. Az elnök hatáskörébe tartozó feladatok adminisztratív és koordinációs előkészítését, valamint az elnök hatáskörébe tartozó feladatok folyamatos ellátását az elnök titkársága (a továbbiakban: Titkárság) biztosítja.
25. A Titkárságot vezető (a továbbiakban: titkárságvezető):
25.1. főosztályvezetőként végzett tevékenységét az elnök irányítja;
25.2. meghatározza a Titkárság munkatervét, elkészíti a Titkársághoz tartozó álláshelyeken ellátandó feladatok leírását, továbbá szervezi és ellenőrzi a feladatok végrehajtását;
25.3. ellátja a Titkárság feladatköréhez kapcsolódó ügyeket;
25.4. segíti az elnök munkáját, ellátja mindazon ügyeket, amelyeket az elnök állandó vagy eseti jelleggel a feladat- és hatáskörébe utal;
25.5. koordinálja és szervezi a szolgáltatásfejlesztési tevékenységet;
25.6. irányítja az OMSZ külső és belső kommunikációs tevékenységét.
26. A titkárságvezetőt a feladat- és hatáskörébe utalt ügyekben – akadályoztatása esetén – a Titkárság eseti jelleggel kijelölt kormánytisztviselője helyettesíti.
7. A főosztályvezető
27. A főosztályvezető irányítja, szervezi és ellenőrzi a vezetése alatt álló főosztály tevékenységét; intézkedik a főosztály feladatkörébe tartozó, valamint a személyes hatáskörébe utalt ügyekben.
28. Felelős a főosztály tevékenységének megszervezéséért, a munkafeltételek és az eredményes munkavégzéshez szükséges tájékoztatás biztosításáért, a főosztály ügykörébe tartozó feladatok ellátásának jogszerűségéért és szakmai színvonaláért, az előírt határidők megtartásáért.
29. Megilleti az intézkedés joga a vezetése alatt álló főosztály feladatkörébe tartozó minden olyan ügyben, amely nem tartozik az elnök, illetve az elnökhelyettesek hatáskörébe.
30. Intézkedést köteles kezdeményezni az irányítását ellátó vezetőnél a feladatellátást veszélyeztető körülmény észlelése esetén.
31. Felelős az általa irányított szervezeti egységekhez tartozó álláshelyeken ellátandó feladatok leírásának elkészítéséért.
32. A főosztályvezetőt akadályoztatása vagy távolléte esetén az általa írásban megbízott osztályvezető helyettesíti.
8. Az osztályvezető
33. Az osztályvezető a jogszabályokban és a közjogi szervezetszabályozó eszközökben meghatározottak, illetőleg a főosztályvezető vagy felettes vezetőjének utasítása szerint vezeti az osztályának munkáját.
34. Intézkedik az osztály ügykörébe tartozó feladatok folyamatos végrehajtása érdekében, munkakapcsolatot tart az osztály ügykörének megfelelő tevékenységet végző szervekkel.
35. Felelős az osztály feladatainak jogszerű, a szakmai követelményeknek megfelelő, határidőben történő teljesítéséért.
36. Az osztályvezetőt akadályoztatása vagy távolléte esetén a főosztályvezető, illetve felettes vezetője által írásban megbízott másik osztályvezető vagy az osztályvezető által kijelölt kormánytisztviselő helyettesíti.
9. Nem vezető beosztású munkatársak
37. Az osztályvezető az adott ügy végrehajtásával – az ellátandó feladatok alapján – az érintett álláshely szerinti kormánytisztviselőt (a továbbiakban: ügyintéző) bízza meg (szignálja), amelytől irányítási területén eltérhet.
38. Az ügyintéző ellátja az álláshelye szerinti feladatokat, valamint azokat az egyéb tevékenységeket, amelyeknek elvégzésével a vezetője ezzel összefüggésben esetileg megbízta.
39. Az ügyintéző a feladatait a jogszabályoknak és a szakmai követelményeknek megfelelően, a határidők betartásával kell teljesítenie.
40. Az ügyintéző jogosult és köteles intézkedést kezdeményezni vezetőjénél a munkavégzését akadályozó körülmény esetén.
41. Az ügyintézőt akadályoztatása vagy távolléte esetén a közvetlen felettese által kijelölt másik ügyintéző helyettesíti.
10. A munkajogviszonyban foglalkoztatott munkatársak
42. A munkajogviszonyban foglalkoztatott munkatársakra az Mt. szabályai az irányadók, különös tekintettel a kormányzati igazgatási szerveknél foglalkoztatott munkavállalókra vonatkozó, valamint az OMSZ közszolgálati szabályzatában foglalt eltérő rendelkezésekre.
11. Az OMSZ képviselete
43. Az OMSZ tevékenységével kapcsolatosan az elnököt általános képviseleti jog illeti meg, mely kiterjed a nemzetközi meteorológiai szervezetekben való képviseletre is.
44. Az elnök képviseleti jogát – esetenként vagy az ügyek meghatározott csoportjára nézve – írásban átruházhatja.
45. A képviseletre jogosult köteles a feladatkörében érintett szervezeti egységekkel előzetesen egyeztetett hivatali álláspontot képviselni, továbbá az általa képviselt ügyről az illetékes vezetőt tájékoztatni.
46. A más szerv által létesített bizottságban az OMSZ képviseletéhez az elnök előzetes írásbeli hozzájárulása szükséges.
AZ OMSZ SZERVEZETI TAGOZÓDÁSA, FELADATKÖRÖK
47. Az OMSZ tevékenységét a következő szervezeti tagozódásban látja el:
47.1. Elnöki Titkárság,
47.2. Gazdasági és Üzemeltetési Főosztály,
47.3. Megfigyelési Főosztály,
47.4. Előrejelzési és Éghajlati Főosztály.
48. Az OMSZ alaplétszámába tartozó álláshelyek száma: 188 fő.
12. Az Elnöki Titkárság feladatköre
49. Az Elnöki Titkárság
49.1. ellátja a belső ellenőrzési feladatokat (segíti az elnököt az ellenőrzési nyomvonal és kockázatkezelés kialakításában, működtetésében, fejlesztésében);
49.2. ellátja az OMSZ jogi képviseletét, jogi tanácsot ad, jogi ügyekben állást foglal, elkészíti és véleményezi az OMSZ munkatársai által igényelt okiratokat, beadványokat és szerződéseket;
49.3. végzi az OMSZ külső és belső kommunikációs feladatainak koordinálását, szervezését;
49.4. koordinálja az OMSZ szolgáltatásfejlesztési, adatpolitikai tevékenységét;
49.5. ellátja az adatvédelmi feladatokat;
49.6. felügyeli a minőségirányítási rendszert és a folyamatos működtetéssel kapcsolatos feladatokat, valamint irányítja a belső auditori rendszert;
49.7. ellátja a munkavédelmi és tűzvédelmi feladatokat;
49.8. irányítja az integritási tevékenységet;
49.9. elvégzi a humánerőforrás-tervezési feladatokat;
49.10. szakmailag és technikailag segíti az elnök tevékenységét, nyilvántartja a programjait, szervezi külső és belső kapcsolatait;
49.11. kezeli az elnöki irattárat;
49.12. kapcsolatot tart az illetékes kormányzati igazgatási és társszervekkel;
49.13. összehangolja a szakmai tervek és beszámolók készítését;
49.14. koordinálja a szakmai folyóiratok szerkesztését, terjesztését.
13. A Gazdasági és Üzemeltetési Főosztály feladatköre
50. A Gazdasági és Üzemeltetési Főosztály
50.1. elkészíti az éves költségvetési tervet, az éves költségvetési beszámolót, a negyedéves mérleget, továbbá az előírt adatszolgáltatásokat;
50.2. működteti és bonyolítja a pénzügyi tevékenységet, a hatályos jogszabályok alapján a számviteli rendszert;
50.3. végzi
50.3.1. az előirányzat-felhasználással és előirányzat-módosítással kapcsolatos feladatokat,
50.3.2. a pályázatok koordinálását, nyilvántartását,
50.3.3. a közbeszerzések koordinálását,
50.3.4. a vonatkozó adók, járulékok nyilvántartásának vezetését, bevallását,
50.3.5. az OMSZ állami és üzleti tevékenységének közgazdasági elemzését,
50.3.6. az OMSZ vagyongazdálkodási feladatait;
50.4. ellátja az illetmény-számfejtési, közszolgálati, munkaügyi feladatokat;
50.5. működteti a központi iktatást;
50.6. koordinálja és esetenként végzi a felújítási és beruházási feladatokat;
50.7. működteti és üzemelteti a központi épületet;
50.8. gondoskodik a vidéki állomások épületeinek érintésvédelmi, tűzvédelmi és villámvédelmi jegyzőkönyveinek érvényességéről;
50.9. kapcsolatot tart az illetékes kormányzati igazgatási és egyéb szervekkel;
50.10. időjárás-előrejelzési, éghajlati és a megfigyelési szolgáltatásokkal kapcsolatban árajánlatokat állít össze, szerződéseket készít;
50.11. biztosítja az OMSZ működéséhez szükséges informatikai és távközlési rendszer mindenkori üzemképességét és biztonságát, a szakmai részlegek munkájához szükséges adatok és információk rendelkezésre állását, az OMSZ produktumok és megfigyelési adatok célba juttatását, közzétételét;
50.12. üzemelteti és a hatályos informatikai stratégiának megfelelően, fejleszti az OMSZ informatikai biztonsági rendszerét;
50.13. üzemelteti a műholdvevőket, elemzi és értékeli a vett adatokat, valamint ellátja a fejlesztési és kapcsolattartási feladatokat;
50.14. fejleszti a nemzetközi előírások és a felhasználói igények figyelembevételével a távközlési és informatikai komplexum hardver- és szoftverrendszerét;
50.15. tervezi és lebonyolítja az informatikai rendszerhez kapcsolódó, fenntartással és fejlesztéssel összefüggő beszerzéseket.
14. A Megfigyelési Főosztály feladatköre
51. A Megfigyelési Főosztály
51.1. hagyományos eszközökkel földfelszíni méréseket végez (elsősorban az éghajlati megfigyelőhálózat és a csapadékmérő hálózat állomásain);
51.2. automatizált földfelszíni meteorológiai megfigyeléseket és méréseket folytat;
51.3. légkörfizikai megfigyeléseket és méréseket végez;
51.4. repülésmeteorológiai megfigyeléseket végez és adatszolgáltatást nyújt;
51.5. rádióelektronikai eszközökkel méréseket, megfigyeléseket végez;
51.6. magaslégköri méréseket végez;
51.7. üzemelteti az OMSZ műszerkalibráló laboratóriumát, elvégzi a mérőeszközök előírás szerinti karbantartását, kalibrálását;
51.8. szervezi és ellenőrzi a meteorológiai észlelők által végzett tevékenységeket, gondoskodik a szakmai továbbképzésükről;
51.9. ellátja a megfigyelőhálózat fejlesztésével kapcsolatos teendőket;
51.10. részt vesz a meteorológiai információk terjesztésében;
51.11. együttműködési megállapodásban rögzített módon üzemelteti az Magyar Honvédség Geoinformációs Szolgálat szakmai felügyelete alatt működő repülőtéri meteorológiai mérőrendszereket;
51.12. külső partnerek megrendelésére karbantartja a meteorológiai mérőrendszereket, kalibrálja az érzékelőket;
51.13. együttműködési megállapodás alapján biztosítja a repülésmeteorológiai tevékenység biztonságos, hatékony és folyamatos ellátását a főosztályt érintő feladatok tekintetében;
51.14. működteti és üzemelteti a Marczell György Főobszervatóriumot;
51.15. gondoskodik a meteorológiai adatok, produktumok ellenőrzéséről, rögzíti és ellenőrzi az éghajlati adatokat;
51.16. az üvegházhatású gázok leltárának összeállítása és a kapcsolódó nemzeti jelentések elkészítése, az üvegházhatású gázok kibocsátásával kapcsolatos adatszolgáltatásról szóló jogszabály szerinti hatósági jogkört gyakorol;
51.17. a nemzetközi szerződésekből eredő jelentéstételi kötelezettségek teljesítése érdekében a légszennyező anyagokra vonatkozó emissziós leltárt készít;
51.18. levegőkörnyezet-elemzés és -kutatás, ezen belül:
51.18.1. az OMSZ levegőkémiai adatbázisának archiválása és karbantartása,
51.18.2. a hazai és nemzetközi elvárásokkal összhangban a hazai háttérszennyezettség-mérő hálózat és az analitikai laboratórium üzemeltetése,
51.18.3. a hazai és nemzetközi adatközpontoknak közvetlen adatszolgáltatás végzése,
51.18.4. különböző tér- és időskálákon légköri terjedési és diszperziós modellezési feladatok végrehajtása;
51.19. az 51.1–51.18. pontokban foglalt tevékenységekhez kapcsolódó kutatási és fejlesztési tevékenység ellátása;
51.20. az Országos Légszennyezettségi Mérőhálózat (a továbbiakban: OLM) szakmai irányítási, operatív feladatainak ellátása, az OLM minőségellenőrzése (mérőeszközök kalibrálása, összehasonlító vizsgálatok, körmérések);
51.21. az OLM adatainak gyűjtése, végleges érvényesítése, feldolgozása és értékelése, valamint a hazai és nemzetközi adatszolgáltatás végzése;
51.22. a folyamatos mérésre alkalmas gázelemző és pormérő készülékek típusjóváhagyási vizsgálata a jogszabályi követelmények szerint.
15. Az Előrejelzési és Éghajlati Főosztály feladatköre
52. Az Előrejelzési és Éghajlati Főosztály
52.1. különböző távra szóló időjárási előrejelzéseket, veszélyjelzéseket, riasztásokat és figyelmeztetéseket, figyelmeztető előrejelzéseket, valamint szezonálisan tavi vihar-előrejelzéseket készít;
52.2. a polgári repülés számára biztosítja a repülésmeteorológiai előrejelzéseket és veszélyjelzéseket;
52.3. hidrológiai célú előrejelzéseket és veszélyjelzéseket készít;
52.4. ipari balesetek, természeti katasztrófák esetén speciális előrejelzéseket és veszélyjelzéseket ad ki;
52.5. nukleárisbaleset-elhárítással kapcsolatos előrejelzéseket készít;
52.6. biztosítja az OMSZ részvételét a Katasztrófavédelmi Koordinációs Tárcaközi Bizottság Nemzeti Veszélyhelyzet-kezelési Központban és különböző védekezési munkabizottságaiban, valamint a Miniszterelnöki Kabinetiroda Nemzeti Rendezvényekért Felelős Osztálya által szervezett Operatív Törzsben;
52.7. szerződések keretében az OMSZ állami feladatain felül jelentkező előrejelzési szolgáltató tevékenységet végez;
52.8. előrejelzési kiadványokat készít és fejleszt;
52.9. alapelőrejelzésekkel, veszélyjelzésekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos vizsgálatokat, kutatásokat, fejlesztéseket végez;
52.10. nowcasting és ultrarövid távú előrejelzésekkel kapcsolatos módszertani fejlesztéseket végez;
52.11. repülésmeteorológiai szakhatósági állásfoglalásokat, véleményeket, engedélyeket ad ki;
52.12. végrehajtja az alkalmazott modellek és a kiadott előrejelzések objektív és szubjektív verifikációját;
52.13. alapvető feladatként biztosítja a repülésmeteorológiai tevékenység biztonságos, hatékony és folyamatos ellátását a főosztályt érintő feladatok tekintetében;
52.14. gondoskodik a meteorológiai adatbázis fejlesztéséről, a meteorológiai adatok, produktumok fogadásáról, biztonságos tárolásáról, valamint az adatok, információk hozzáféréséről;
52.15. fenntartja és fejleszti a rövid távú numerikus előrejelző modelleket;
52.16. feldolgozza a középtávú előrejelzési modellproduktumokat;
52.17. az operatív előrejelző gyakorlatban használt megjelenítő és interpretációs rendszereket dolgoz ki, fejleszt, valamint üzemeltet;
52.18. fejleszti a regionális klímamodelleket;
52.19. éghajlati elemzéseket, feldolgozásokat, adatszolgáltatásokat biztosít;
52.20. biztosítja az éghajlat regionális előrejelzésével kapcsolatos módszertani hátteret;
52.21. statisztikai és dinamikai vizsgálatok végzése a globális éghajlatváltozás hazai sajátosságainak pontosítása érdekében;
52.22. szerződések keretében az OMSZ állami feladatain felül jelentkező alaptevékenységébe tartozó éghajlati szolgáltató tevékenységet végez;
52.23. fenntartja az adatarchívumot, ellenőrzi az éghajlati adatokat.
16. A Nemzetközi és Tudományos Kapcsolatok Osztályának feladatköre
53. A Nemzetközi és Tudományos Kapcsolatok Osztálya
53.1. irányítja a nemzetközi szakmai szervezetekkel, valamint a különböző országok nemzeti meteorológiai szolgálataival való kapcsolattartást és szakmai együttműködést, ellátja a kapcsolatos szervezési és koordinációs feladatokat;
53.2. felügyeli és nyilvántartja a nemzetközi utazások tervezését, szervezését;
53.3. szervezi az elnök nemzetközi protokoll kötelezettségeiből adódó tevékenységeket;
53.4. részt vesz a nemzetközi együttműködésekből adódó feladatok koordinálásában;
53.5. ellátja a nemzetközi és belföldi kapcsolatok szervezését, adminisztrációját, segíti és ellenőrzi a szakmai végrehajtást;
53.6. irányítja a tudományszervezési feladatokat és a részvételt az Magyar Tudományos Akadémia és az OMSZ tudományos bizottságaiban;
53.7. koordinálja az OMSZ könyvtárának, valamint a Magyar Meteorológiai Gyűjteménynek a fenntartását, gyarapítását, a munkatársak szakmai munkájának elősegítését, továbbá mind a szolgálaton belüli, mind kívülről érkező olvasók, érdeklődők kiszolgálását.
AZ OMSZ TANÁCSADÓI ÉS KOORDINÁCIÓS ÉRTEKEZLETEI
17. A vezetői értekezlet
54. A vezetői értekezlet az OMSZ munkaértekezlete, amely az OMSZ feladatkörébe tartozó jelentősebb, időszerű feladatok és intézkedések megtárgyalására, a koordinált és egységes álláspont kialakítására, a vezetők sokoldalú és kölcsönös tájékoztatására, valamint a szervezeti egységek tevékenységének folyamatos összehangolására szolgáló munkaszerv.
55. Tagjai az elnök és a főosztályvezetők. Az elnök az értekezletre más személyeket is meghívhat.
56. Üléseit havonta tartja, amelyen elhangzottakról összefoglaló emlékeztető készül. A főosztályvezetők az ülést követően osztályvezetőik részére értekezletet tartanak.
18. Az Érdekegyeztető Fórum
57. A munkahelyi közszolgálati kérdések rendezésére az OMSZ Érdekegyeztető Fóruma szolgál. A munkahelyi kormánytisztviselői érdekegyeztetésben az elnök és az OMSZ-nél működő szakszervezetek választott tisztségviselői vesznek részt. A tárgyalópartnerek a vitás kérdések egyeztetésébe szakértőket is bevonhatnak.
58. Az elnök köteles kikérni a szakszervezet véleményét a kormánytisztviselők és a munkaviszonyban állók munkavégzésére, munka- és pihenőidejére, valamint juttatásaira vonatkozó, a hivatalvezető hatáskörébe utalt szabályozási tárgykörökben kiadásra kerülő szabályzatokról.
59. A szakszervezet tájékoztatást kérhet
59.1. az 58. pontban felsorolt tárgykörökben készült tervezetek, statisztikai létszám- és illetményadatok, számítások, elemzések és irányelvek megismerése érdekében;
59.2. a kormányzati szolgálati jogviszonyt érintő jogszabályok végrehajtásáról;
59.3. a belső megállapodások megtartásáról.
60. A szakszervezet javaslatot tehet
60.1. a kormánytisztviselőket és a munkavállalókat érintő intézkedésekre;
60.2. a kormánytisztviselőket és a munkavállalókat érintő belső szabályozás egységes értelmezésére, valamint
60.3. a kormánytisztviselőket és a munkavállalókat érintő belső szabályozási tárgykörökre.
AZ OMSZ BELSŐ ELLENŐRZÉSE
61. Az OMSZ belső ellenőrzésének rendjét a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet, valamint az Országos Meteorológiai Szolgálat Belső Ellenőrzési Kézikönyvének kiadásáról szóló mindenkor hatályos OMSZ utasítás határozza meg.
VEGYES RENDELKEZÉSEK
62. A kockázatkezelésről külön OMSZ utasítás rendelkezik.
63. Az OMSZ nevében feladatainak ellátása során fizetési vagy más teljesítési kötelezettség vállalását, az utalványozásra, valamint a szerződéskötésekre vonatkozó előírásokat, a kötelezettségvállalás, utalványozás, valamint a szerződéskötés rendjéről szóló mindenkor hatályos OMSZ utasítás szabályozza.
64. A vagyonnyilatkozat-tételre kötelezett feladatköröket az 1. függelék tartalmazza.
65. Az OMSZ szervezeti ábráját a 2. függelék tartalmazza.
1. függelék
Vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek
az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény alapján
az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény alapján
1. Vagyonnyilatkozat-tételre kötelezett
1.1. valamennyi főosztályvezető (ötévenként),
1.2. valamennyi osztályvezető (ötévenként),
1.3. az álláshelyen ellátandó feladatleírás alapján a pénzeszközök felhasználására, a gazdálkodás ellenőrzésére jogosító feladatköröket ellátó munkatárs (kétévenként),
1.4. az álláshelyen ellátandó feladatleírás alapján közbeszerzési eljárásban közreműködő feladatköröket ellátó munkatárs (évenként),
1.5. az álláshelyen ellátandó feladatleírás alapján pályázati projekt-vezetői feladatköröket ellátó munkatárs (kétévenként).
2. Vagyonnyilatkozatot kell tenni a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséget megalapozó jogviszony, beosztás létrejötte, feladatkör betöltése érdekében azt megelőzően, illetve megszűnését követő harminc napon belül.
3. Ha a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség egyidejűleg több szempontból is kötelező, a szigorúbb szabályozás az irányadó.
2. függelék
Szervezeti ábra
1
Az utasítást a 3/2022. (IV. 29.) AM utasítás 3. pontja hatályon kívül helyezte 2022. április 30. napjával.
2
A 3. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás