30/2018. (VIII. 30.) EMMI rendelet
30/2018. (VIII. 30.) EMMI rendelet
a kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről szóló 51/2012. (XII. 21.) EMMI rendelet módosításáról1
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 94. § (1) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 92. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva – a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 116. § 23. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró innovációért és technológiáért felelős miniszterrel egyetértésben – a következőket rendelem el:
1. § A kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről szóló 51/2012. (XII. 21.) EMMI rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 5. alcíme a következő 21. §-sal egészül ki:
2. § A Rendelet 7. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
3. § A Rendelet 14. melléklet Kerettanterv a szakgimnáziumok 9–12. évfolyama számára cím, Tantárgyi struktúra és óraszámok című alcímében a „Katonai” szövegrészek helyébe a „Honvédelmi” szöveg lép.
4. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
1. melléklet a 30/2018. (VIII. 30.) EMMI rendelethez
A feladatok egy része olyan kutatómunkát is tartalmaz, amely hasonló ismeretek megszerzését jelöli meg feladatként.
Tematikai egység |
1. Alaki felkészítés I. |
Órakeret |
|||
Előzetes tudás |
Testnevelés és sport tantárgyból a rendgyakorlatok ismerete. |
||||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
A tanuló ismerje meg az alaki tevékenység szerepét és jelentőségét a katonák kiképzésében és életében. Egyéni mozdulatok elsajátítása álló helyben. |
||||
Fejlesztési követelmények |
Ismeretek |
Kapcsolódási pontok |
|||
- Annak bemutatása, hogy a napi életben miért van különös jelentősége az egységességnek és a fegyelemnek. |
- Az alakiság alapfogalmai. |
Testnevelés és sport: rendgyakorlatok, állóképesség. |
|||
Kulcsfogalmak |
Alakiság, alakzat, oszlop, vonal, térköz, távköz, tiszteletadás, tisztelgés, fővetés, főhajtás, Magyarország lobogója, csapatzászló. |
Tematikai egység |
2. Hadtörténelmi alapismeretek |
Órakeret |
|||
Előzetes tudás |
Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek tantárgyból a magyar és egyetemes történelemre vonatkozó, az általános iskolában tanult ismeretek. |
||||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
A tanuló ismerje meg a hadviselés filozófiai alapjait, a jelentősebb hadikultúrák jellemzőit. Tudatosodjon benne, hogy a magyar katonanemzet, és a honvédelem minden történelmi időben a nemzet fennmaradását szolgálja. Ismerje, hogy a középkorban a Magyar Királyság meghatározó katonai hatalom volt, egészen Hunyadi Mátyás haláláig. Ismerje a hősök tiszteletének, hagyományainknak, nemzeti és katonai ünnepeinknek a jelentőségét. Ismerje a Magyar Honvédségben rendszeresített rendfokozatokat és azok rendszerezését. |
||||
Fejlesztési követelmények |
Ismeretek |
Kapcsolódási pontok |
|||
- A háború okainak, történeti megítélésének, |
- A hadviselés filozófiai alapjai. |
Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek: általános iskolai ókor, középkor és újkori ismeretek. |
|||
Kulcsfogalmak |
Honfoglalás, államalapítás, Pozsony, filozófia, hadikultúra, háború, végvárrendszer, tavaszi hadjárat, fegyveres semlegesség elve, Ludovika, Nándorfehérvár, Kenyérmező, Mohács, Caporetto, Doberdó, Don-kanyar, Gorlice, rendfokozat, állománycsoport, legénység, altiszti állomány, tiszti állomány, tisztesek, zászlósok, főtisztek, tábornokok, fegyvernemi nap, Hősök napja. |
Tematikai egység |
3. Túlélési ismeretek, táborozástechnika |
Órakeret |
|||
Előzetes tudás |
Általános iskolában természetismeret, valamint biológia–egészségtan tantárgyakból az emberi test működéséről, az ehető és mérgező növényekről, a környezeti tényezők élőlényekre kifejtett hatásáról tanultak ismerete. |
||||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
A sikeres túléléshez szükséges képességek fejlesztése, a túlélőt érő hatások és a túlélést befolyásoló körülmények megismertetése. Alapvető táborozástechnikai ismeretek elsajátítása a gyakorlatban. |
||||
Fejlesztési követelmények |
Ismeretek |
Kapcsolódási pontok |
|||
- Csoportmunkában annak megvitatása, hogy milyen esetekben kerülhet egy átlagember túlélési helyzetbe. |
- A túlélés alapjai, a rendkívüli helyzetekben követendő eljárások. |
Biológia–egészségtan: |
|||
Kulcsfogalmak |
Fizikai és pszichikai felkészülés, motiváció, túlélés, szükségfegyver, menedék, ehetőségi teszt, személyi álcázás, hangálcázás, fényálcázás, szagálcázás, mozgás és nyomok álcázása. |
Tematikai egység |
4. Lőelmélet |
Órakeret |
|||
Előzetes tudás |
Fizika tantárgyból a légellenállásról, a gravitációról, az erőről és az ellenerőről tanultak ismerete. |
||||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
Alapvető lőelméleti ismeretek elsajátítása, a lövés lényegi folyamatának megismerése. |
||||
Fejlesztési követelmények |
Ismeretek |
Kapcsolódási pontok |
|||
- Annak ismerete, hogy a lövés mindig emberi döntés következménye, amelyért a felelősséget |
- A ballisztika és a lövés fogalma. |
Fizika: a lőfegyverek működésének alapelvei, ballisztikai alapismeretek |
|||
Kulcsfogalmak |
Ballisztika, röppálya, fedett tér, holttér, normál lőviszony, különleges lőviszony, csapott célgömbbel való célzás, szórás, tüzelési testhelyzet, éleslőszer, kisegítő lőszerek, vaklőszer, oktatólőszer, hüvely, lőportöltet, csappantyú, lövedék, normál lövedék, különleges lövedék. |
Tematikai egység |
5. Katonai testnevelés |
Órakeret |
|||
Előzetes tudás |
Testnevelés és sport tantárgyból az állóképesség-fejlesztésről, továbbá az önvédelmi és küzdőfeladatokról tanultak ismerete. |
||||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
A katonák fizikai felkészítésének, a katonai testnevelés, kiképzés jellemzőinek megismerése. Az erőnlétfejlesztés alapelveinek elsajátítása. Alapvető önvédelmi fogások megismerése. |
||||
Fejlesztési követelmények |
Ismeretek |
Kapcsolódási pontok |
|||
- A jó erőnlét szükségességének ismerete a katonai kiképzettségben. |
- A katonai testnevelés célja. |
Testnevelés és sport: biztonsági követelmények az önvédelemben, szabadulás fogásból, grundbirkózás, dzsúdó. |
|||
Kulcsfogalmak |
Testgyakorlás, fizikai felkészültség, erőnlét, állóképesség, egészséges táplálkozás, önvédelem, harcképtelenség, állásküzdelem, fogáskeresés, földharc. |
Tematikai egység |
6. A Magyar Honvédség |
Órakeret |
|||
Előzetes tudás |
Történelem tantárgyból a magyar haderővel kapcsolatos ismeretek. |
||||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
Annak tudatosítása, hogy szükség esetén a haza védelme minden állampolgár kötelessége. Az Alaptörvényben és a honvédelemről szóló törvényben rögzített állampolgári kötelezettségek megismerése. |
||||
Fejlesztési követelmények |
Ismeretek |
Kapcsolódási pontok |
|||
- A hadkötelezettség bemutatása a gyakorlatban. |
- A különleges jogrend felosztása, jogi szabályozása és főbb jellemzői. |
Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek: a honvédelemre, hadkötelezettségre vonatkozó jogszabályok; hadviselés, fegyvernemek különböző korokban. |
|||
Kulcsfogalmak |
Különleges jogrend, Honvédelmi Tanács, békeidőszak, nem rendkívüli jogrend, rendkívüli állapot, szükségállapot, váratlan támadás, veszélyhelyzet, megelőző védelmi helyzet, terrorveszélyhelyzet, hadkötelezettség, polgári védelmi kötelezettség, kötelék, raj, szakasz, század, zászlóalj, ezred, dandár, parancsnok, törzs, vezénylőzászlós, lövész, harckocsizó, tüzér, felderítő, légvédelmi kötelék, vegyivédelmi kötelék, híradókötelék, műszaki kötelék, elektronikai harci kötelék, logisztika, haderőnem, fegyvernem, szakcsapat, harci kötelék, harci támogató kötelék, harci kiszolgáló-támogató kötelék, szárazföldi erők, légierő, összfegyvernemi kötelék, hivatásos katona, szerződéses katona, önkéntes tartalékos, hadköteles. |
A fejlesztés várt eredményei a két évfolyamos ciklus végén |
A tanuló |
Tematikai egység |
1. Alaki felkészítés II. |
Órakeret |
|||
Előzetes tudás |
Az „Alaki felkészítés I.” és „A Magyar Honvédség” tematikai egységek ismerete. |
||||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
Az alaki tevékenység hadseregekben betöltött szerepének, a katonai alakzatok harc közbeni jelentőségének megértetése. |
||||
Fejlesztési követelmények |
Ismeretek |
Kapcsolódási pontok |
|||
- A katonai egyenruhák változásának, továbbá |
- Az egyenruha jelentése, |
Testnevelés és sport: rendgyakorlatok, állóképesség. |
|||
Kulcsfogalmak |
Egyenruha, díszegyenruha, hadigyakorló öltözet, fegyvernemi jelzések, menetelés, menetalakzat, díszlépés, katonai ünnepség, díszalegység, katonai eskü, tisztavatás. |
Tematikai egység |
2. Egészségügyi ismeretek |
Órakeret |
|||
Előzetes tudás |
„A Magyar Honvédség” című tematikai egység ismerete. Az elsősegélynyújtásról az általános iskolában tanultak ismerete. |
||||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
Alapvető egészségügyi és elsősegélynyújtási ismeretek elsajátítása, eljárások és |
||||
Fejlesztési követelmények |
Ismeretek |
Kapcsolódási pontok |
|||
- A baleseti helyszínen végrehajtandó tevékenység lépéseinek ismerete. |
- Elsősegélynyújtással kapcsolatos legfontosabb alapfogalmak. |
Biológia-egészségtan: az emberi szervezet működése, légzés, keringés, mozgás, elsősegélynyújtás mozgásszervi sérüléseknél, újraélesztés. |
|||
Kulcsfogalmak |
Sérült, beteg, időfaktor, eszméletlenség, Rautek-féle műfogás, stabil oldalfekvés, hirtelen szívhalál, újraélesztés, BLS, AED, nyomókötés, fedőkötés, szaksegély, sebesültgyűjtő fészek, első orvosi segély, ROLE I., ROLE II., ROLE III., ROLE IV., MEDEVAC. |
Tematikai egység |
3. Haditechnikai ismeretek |
Órakeret |
|||
Előzetes tudás |
„A Magyar Honvédség” és a „Lőelmélet” című tematikai egységek ismerete. |
||||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
A fegyvertörténet legfontosabb állomásainak, a legfontosabb haditechnikai eszközök fogalmának, főbb jellemzőinek ismerete. A köznyelvben gyakran szinonimaként használt haditechnikai eszközök fogalmi elhatárolása. A Magyar Honvédségben rendszeresített fontosabb haditechnikai eszközök legfontosabb képviselőinek felismerése ábra vagy kép segítségével, legfontosabb tulajdonságaik megismerése. |
||||
Fejlesztési követelmények |
Ismeretek |
Kapcsolódási pontok |
|||
- A fegyverek történetének legfontosabb állomásai. A legfontosabb újítások ismerete a tűzfegyverek fejlődése során. |
- Lőfegyver, tűzfegyver fogalma, újítások a tűzfegyverek fejlődése során. |
Fizika: a lőfegyverek működésének alapelvei. |
|||
Kulcsfogalmak |
Fegyver, lőfegyver, tűzfegyver, maroklőfegyver, pisztoly, revolver, géppisztoly, karabély, gépkarabély, puska, légpuska, géppuska, köztes lőszer, löveg, gránát, támadó kézigránát, védő kézigránát, akna, harcjármű, páncélozott szállítójármű, harckocsi, helikopter, robotrepülőgép, pilóta nélküli repülőgép, forgó szárnyú és merev szárnyú légieszköz. |
Tematikai egység |
4. Térkép- és tereptani alapismeretek |
Órakeret |
|||
Előzetes tudás |
Földrajz tantárgyból a térképészet alapelvei, térképtípusok, felszínformák, a földrajzi fokhálózat és a Globális Helymeghatározó Rendszer (GPS) fogalmának ismerete. |
||||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
A terep fogalmának és hatásának megismerése, továbbá a terep és alkotóelemei szerepének megértése a katonai műveletekben. |
||||
Fejlesztési követelmények |
Ismeretek |
Kapcsolódási pontok |
|||
- A terepelemek jellemzőinek elemzése abból |
- A terep osztályozása. |
Matematika: koordinátarendszerek, háromszögelés. |
|||
Kulcsfogalmak |
Terep, terepelem, tájtípus, jelkulcs, szintvonal, alapszintköz, szelvényezés, IMW-szelvényezési rendszer, tájoló, földrajzi észak, hálózati észak, mágneses észak, geoid, forgási ellipszoid, WGS, UTM, MGRS, azimut. |
Tematikai egység |
5. Biztonságpolitikai és válságreagáló alapismeretek |
Órakeret |
|||
Előzetes tudás |
Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek tantárgyból a XX. századról tanultak ismerete. Földrajz tantárgyból a globalizáció jellemzőiről tanultak ismerete. A „Magyar Honvédség” című tematikai egység ismerete. |
||||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
A biztonsági kihívásokkal kapcsolatos általános alapfogalmak és jellemzők megismerése. |
||||
Fejlesztési követelmények |
Ismeretek |
Kapcsolódási pontok |
|||
- Közös vita a biztonságpolitikával összefüggő kérdésekről. |
- A biztonsági kihívás fogalma, típusai. |
Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek: szövetségi rendszerek és hadviselés különböző korokban. |
|||
Kulcsfogalmak |
Biztonsági kihívás, globalizáció, globális, kontinentális, regionális, szubregionális, lokális, illegális migráció, kollektív védelem, kollektív biztonság, konszenzus, Észak-atlanti Tanács, válságreagáló műveletek, proliferáció, konszenzus, „out of area” misszió, kiberbűnözés, európai integráció, terrorizmus, terrorista, béketámogatás, békeművelet, béketeremtés, békefenntartás, békekikényszerítés, békeépítés, humanitárius segélynyújtás, nem háborús művelet, embargó, kiürítés, kimenekítés, UNFICYP, IFOR, SFOR, KFOR, ISAF, MFO, EUFOR-ALTHEA. |
Tematikai egység |
6. Általános katonai ismeretek |
Órakeret |
|||
Előzetes tudás |
„A Magyar Honvédség” és a „Biztonságpolitikai és válságreagáló alapismeretek” című tematikai egységek ismerete. |
||||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
A harc fogalmának, fontosabb kategóriáinak, a támadás és a védelem alapjainak megismerése. |
||||
Fejlesztési követelmények |
Ismeretek |
Kapcsolódási pontok |
|||
- Példák segítségével nyomon követni a harc helyének és szerepének változását a történelem során. |
- A hadviselés változása a középkortól napjainkig. |
Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek: háborúk, hadseregek, hadviselés különböző korokban; nemzetközi egyezmények a hadviselés szabályairól. |
|||
Kulcsfogalmak |
Harc, összfegyvernemi harc, csapás, tűz, manőver, érdekeltségi terület, hadműveleti terület, mélységi terület, közeli terület, mögöttes terület, rajállás, szakasztámpont, századtámpont, zászlóalj-védőkörlet, harci alakzatok, NATO fonetikus ABC, Morse-kód, S.O.S., láncreakció, maghasadás, magfúzió, biológiai harcanyag, mérgező harcanyag, idegméreg, vérméreg, hólyaghúzó, fojtó, kábítószer, vegyi- és sugárfelderítés, ABV-védőruha, függelmi viszony, szolgálati elöljáró, hivatali felettes, szakmai elöljáró, rangidős, szolgálati érintkezés, kihallgatás, parancskihirdetés, ügyeleti szolgálat. |
Tematikai egység |
7. Hadijogi alapismeretek |
Órakeret |
|||
Előzetes tudás |
„A Magyar Honvédség” és az „Általános katonai ismeretek” című tematikai egységek ismerete. |
||||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
A harcképtelenség ismérveinek és annak megismerése, hogy milyen esetekben illeti meg az elfogott katonát a hadifogolystátusz. A zsoldosok, a kémek és a terroristák jellemző vonásainak megkülönböztetése, a hadifoglyokkal történő bánásmód alapvető szabályainak, a polgári lakosság védelmére vonatkozó szabályok megismerése. |
||||
Fejlesztési követelmények |
Ismeretek |
Kapcsolódási pontok |
|||
- A hágai és a genfi egyezmények tartalma. |
- A hadijog szükségessége, |
Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek: nemzetközi egyezmények |
|||
Kulcsfogalmak |
Hágai és genfi egyezmény, harcos, civil, hadifogoly, zsoldos, kém, hadicsel, hitszegés, meglepő akna, háborús bűn, Nemzetközi Büntetőbíróság, népirtás, emberiesség elleni bűntett, háborús bűntett. |
A fejlesztés várt eredményei a két évfolyamos ciklus végén |
A tanuló |
a haza hősies megvédésére, illetve a szülőföldhöz való ragaszkodás különböző megnyilvánulásaira. A magyarság fennmaradása annak is köszönhető, hogy a felnőtt nemzedék minden korban át tudja adni azt a gazdag történeti hagyományt, amely példát és lelkesítő ösztönzést ad az újabb nemzedék számára is. Belenőve egy élő nemzeti közösségbe, a szűkebb és tágabb szülőföld természeti szépsége, a magyar kultúra különlegessége és a közösség megtartó ereje olyan értékekké válhat a fiatalok szemében, amely együtt megteremti az érzelmi hátteret a hazához való hűséghez, a hazáért való tenni akaráshoz és önfeláldozáshoz.
A feladatok egy része olyan kutatómunkát is tartalmaz, amely hasonló ismeretek megszerzését jelöli meg feladatként.
Tematikai egység |
1. Alaki felkészítés |
Órakeret |
|||
Előzetes tudás |
Testnevelés és sport tantárgyból a rendgyakorlatok ismerete. |
||||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
A tanuló ismerje meg az alaki tevékenység szerepét és jelentőségét a katonák kiképzésében és életében. Egyéni mozdulatok elsajátítása álló helyben. |
||||
Fejlesztési követelmények |
Ismeretek |
Kapcsolódási pontok |
|||
- Annak bemutatása, hogy a napi életben miért van különös jelentősége az egységességnek és |
- Az alakiság alapfogalmai. |
Testnevelés és sport: rendgyakorlatok, állóképesség. |
|||
Kulcsfogalmak |
Alakiság, alakzat, oszlop, vonal, térköz, távköz, tiszteletadás, tisztelgés, fővetés, főhajtás, Magyarország lobogója, csapatzászló. |
Tematikai egység |
2. Túlélési ismeretek, táborozástechnika |
Órakeret |
|||
Előzetes tudás |
Általános iskolában természetismeret, valamint biológia–egészségtan tantárgyakból az emberi test működéséről, az ehető és mérgező növényekről, a környezeti tényezők élőlényekre kifejtett hatásáról tanultak ismerete. |
||||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
A sikeres túléléshez szükséges képességek fejlesztése, a túlélőt érő hatások és a túlélést befolyásoló körülmények megismerése. |
||||
Fejlesztési követelmények |
Ismeretek |
Kapcsolódási pontok |
|||
- Csoportmunkában annak megvitatása, hogy milyen esetekben kerülhet egy átlagember túlélési helyzetbe. |
- A túlélés alapjai, a rendkívüli helyzetekben követendő eljárások. |
Biológia–egészségtan: |
|||
Kulcsfogalmak |
Fizikai és pszichikai felkészülés, motiváció, túlélés, szükségfegyver, menedék, ehetőségi teszt, személyi álcázás, hangálcázás, fényálcázás, szagálcázás, mozgás és a nyomok álcázása. |
Tematikai egység |
3. Hadtörténelmi alapismeretek |
Órakeret |
|||
Előzetes tudás |
Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek tantárgyból a magyar és egyetemes történelemre vonatkozó ismeretek. |
||||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
A tanuló ismerje meg a hadviselés filozófiai alapjait, a jelentősebb hadikultúrák jellemzőit. Tudatosodjon benne, hogy a magyar katonanemzet, és a honvédelem minden történelmi időben a nemzet fennmaradását szolgálja. Ismerje, hogy |
||||
Fejlesztési követelmények |
Ismeretek |
Kapcsolódási pontok |
|||
- A háborúk okainak, történeti megítélésének, a hadsereg fogalmának megismerése. |
- A hadviselés filozófiai alapjai. |
Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek: ókor, középkor és újkori ismeretek. |
|||
Kulcsfogalmak |
Honfoglalás, államalapítás, Pozsony, filozófia, hadikultúra, háború, végvárrendszer, tavaszi hadjárat, fegyveres semlegesség elve, Ludovika, Nándorfehérvár, Kenyérmező, Mohács, Caporetto, Doberdó, Don-kanyar, Gorlice, rendfokozat, állománycsoport, legénység, altiszti állomány, tiszti állomány, tisztesek, zászlósok, főtisztek, tábornokok, fegyvernemi nap, Hősök napja. |
Tematikai egység |
4. Lőelmélet |
Órakeret |
|||
Előzetes tudás |
Fizika tantárgyból a légellenállásról, a gravitációról, az erőről és az ellenerőről tanultak ismerete. |
||||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
Alapvető lőelméleti ismeretek elsajátítása, a lövés lényegi folyamatának megismerése. |
||||
Fejlesztési követelmények |
Ismeretek |
Kapcsolódási pontok |
|||
- Annak ismerete, hogy a lövés mindig emberi döntés következménye, amelyért a felelősséget |
- A ballisztika és a lövés fogalma. |
Fizika: a lőfegyverek működésének alapelvei, ballisztikai alapismeretek |
|||
Kulcsfogalmak |
Ballisztika, röppálya, fedett tér, holttér, normál lőviszony, különleges lőviszony, csapott célgömbbel való célzás, szórás, tüzelési testhelyzet, éleslőszer, kisegítő lőszerek, vaklőszer, oktatólőszer, hüvely, lőportöltet, csappantyú, lövedék, normál lövedék, különleges lövedék. |
Tematikai egység |
5. A Magyar Honvédség |
Órakeret |
|||
Előzetes tudás |
Történelem tantárgyból a magyar haderővel kapcsolatos ismeretek. |
||||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
Annak tudatosítása, hogy szükség esetén a haza védelme minden állampolgár kötelessége. Az Alaptörvényben és a honvédelemről szóló törvényben rögzített állampolgári kötelezettségek megismerése. |
||||
Fejlesztési követelmények |
Ismeretek |
Kapcsolódási pontok |
|||
- A hadkötelezettség bemutatása a gyakorlatban. |
- A különleges jogrend felosztása, jogi szabályozása és főbb jellemzői. |
Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek: a honvédelemre, hadkötelezettségre vonatkozó jogszabályok; hadviselés, fegyvernemek különböző korokban. |
|||
Kulcsfogalmak |
Különleges jogrend, Honvédelmi Tanács, békeidőszak, nem rendkívüli jogrend, normál jogrend, rendkívüli állapot, szükségállapot, váratlan támadás, veszélyhelyzet, megelőző védelmi helyzet, terrorveszélyhelyzet, hadkötelezettség, honvédelmi munkakötelezettség, polgári védelmi kötelezettség, kötelék, raj, szakasz, század, zászlóalj, ezred, dandár, parancsnok, törzs, vezénylőzászlós, haderőnem, fegyvernem, szakcsapat, harci kötelék, harci támogató kötelék, harci kiszolgáló-támogató kötelék, szárazföldi erők, légierő, összfegyvernemi kötelék, személyi állomány, tényleges állomány, hivatásos katona, szerződéses katona, honvéd tisztjelölt, honvéd altisztjelölt, önkéntes tartalékos, hadköteles, parancs, egységes alapkiképzés. |
Tematikai egység |
6. Haditechnikai ismeretek |
Órakeret |
|||
Előzetes tudás |
„A Magyar Honvédség” és a „Lőelmélet” című tematikai egységek ismerete. |
||||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
A fegyvertörténet legfontosabb állomásainak, a legfontosabb haditechnikai eszközök fogalmának, főbb jellemzőinek ismerete. A köznyelvben gyakran szinonimaként használt haditechnikai eszközök fogalmi elhatárolása. A Magyar Honvédségben rendszeresített fontosabb haditechnikai eszközök legfontosabb képviselőinek felismerése ábra vagy kép segítségével. |
||||
Fejlesztési követelmények |
Ismeretek |
Kapcsolódási pontok |
|||
- A fegyverek történetének legfontosabb állomásai. A legfontosabb újítások ismerete |
- Lőfegyver, tűzfegyver fogalma, újítások a tűzfegyverek fejlődése során. |
Fizika: a lőfegyverek működésének alapelvei. |
|||
Kulcsfogalmak |
Fegyver, lőfegyver, tűzfegyver, maroklőfegyver, pisztoly, revolver, géppisztoly, karabély, gépkarabély, puska, légpuska, géppuska, köztes lőszer, löveg, gránát, támadó kézigránát, védő kézigránát, akna, harcjármű, páncélozott szállító jármű, harckocsi, helikopter, robotrepülőgép, pilóta nélküli repülőgép, forgó szárnyú és merev szárnyú légieszköz. |
Tematikai egység |
7. Hadijogi alapismeretek |
Órakeret |
|||
Előzetes tudás |
„A Magyar Honvédség” című tematikai egységek ismerete. |
||||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
A harcképtelenség ismérveinek és annak megismerése, hogy milyen esetekben illeti meg az elfogott katonát a hadifogolystátusz. A zsoldosok, a kémek és a terroristák jellemző vonásainak megkülönböztetése, a hadifoglyokkal történő bánásmód alapvető szabályainak, a polgári lakosság védelmére vonatkozó szabályok megismerése. |
||||
Fejlesztési követelmények |
Ismeretek |
Kapcsolódási pontok |
|||
- A hágai és a genfi egyezmények tartalma. |
- A hadijog szükségessége, a genfi és a hágai egyezmények létrejöttének körülményei. |
Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek: nemzetközi egyezmények |
|||
Kulcsfogalmak |
Hágai és genfi egyezmény, harcos, civil, hadifogoly, zsoldos, kém, hadicsel, hitszegés, meglepő akna, háborús bűn, Nemzetközi Büntetőbíróság, népirtás, emberiesség elleni bűntett, háborús bűntett. |
Tematikai egység |
8. Egészségügyi ismeretek |
Órakeret |
|||
Előzetes tudás |
„A Magyar Honvédség” című tematikai egység ismerete. Az elsősegélynyújtásról |
||||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
Alapvető egészségügyi és elsősegélynyújtási ismeretek elsajátítása. A döntésképesség fejlesztése a döntéshez szükséges tényezők felismerése, mérlegelése révén. A NATO harctéri egészségügyi ellátás alapelveinek megismerése. |
||||
Fejlesztési követelmények |
Ismeretek |
Kapcsolódási pontok |
|||
- A baleseti helyszínen végrehajtandó tevékenység lépéseinek ismerete. |
- Elsősegélynyújtással kapcsolatos legfontosabb alapfogalmak. |
Biológia-egészségtan: az emberi szervezet működése, légzés, keringés, mozgás, elsősegélynyújtás mozgásszervi sérüléseknél, újraélesztés. |
|||
Kulcsfogalmak |
Sérült, beteg, időfaktor, eszméletlenség, Rautek-féle műfogás, stabil oldalfekvés, hirtelen szívhalál, újraélesztés, BLS, AED, nyomókötés, fedőkötés, szaksegély, sebesültgyűjtő fészek, első orvosi segély, ROLE I., ROLE II., ROLE III., ROLE IV., MEDEVAC. |
Tematikai egység |
9. Térkép- és tereptani alapismeretek |
Órakeret |
|||
Előzetes tudás |
Földrajz tantárgyból a térképészet alapelvei, térképtípusok, felszínformák, a földrajzi fokhálózat és a Globális Helymeghatározó Rendszer (GPS) fogalmának ismerete. |
||||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
A terep fogalmának és hatásának megismerése, továbbá a terep és alkotóelemei szerepének megértése a katonai műveletekben. |
||||
Fejlesztési követelmények |
Ismeretek |
Kapcsolódási pontok |
|||
- A terepelemek jellemzőinek elemzése abból |
- A terep osztályozása. |
Matematika: koordinátarendszerek, háromszögelés. |
|||
Kulcsfogalmak |
Terep, terepelem, tájtípus, jelkulcs, szintvonal, alapszintköz, szelvényezés, IMW-szelvényezési rendszer, tájoló, földrajzi észak, hálózati észak, mágneses észak, geoid, forgási ellipszoid, WGS, UTM, MGRS, azimut. |
Tematikai egység |
10. Biztonságpolitikai és válságreagáló alapismeretek |
Órakeret |
|||
Előzetes tudás |
Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek tantárgyból a XX. századról tanultak ismerete. Földrajz tantárgyból a globalizáció jellemzőiről tanultak ismerete. A „Magyar Honvédség” című tematikai egység ismerete. |
||||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
A biztonsági kihívásokkal kapcsolatos általános alapfogalmak és jellemzők megismerése. |
||||
Fejlesztési követelmények |
Ismeretek |
Kapcsolódási pontok |
|||
- Közös vita a biztonságpolitikával összefüggő kérdésekről. |
- A biztonsági kihívás fogalma, típusai. |
Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek: szövetségi rendszerek és hadviselés különböző korokban. |
|||
Kulcsfogalmak |
Biztonsági kihívás, globalizáció, globális, kontinentális, regionális, szubregionális, lokális, illegális migráció, kollektív védelem, kollektív biztonság, konszenzus, Észak-atlanti Tanács, válságreagáló műveletek, proliferáció, konszenzus, „out of area” misszió, kiberbűnözés, európai integráció, terrorizmus, terrorista, béketámogatás, békeművelet, béketeremtés, békefenntartás, békekikényszerítés, békeépítés, humanitárius segélynyújtás, nem háborús művelet, embargó, kiürítés, kimenekítés, UNFICYP, IFOR, SFOR, KFOR, ISAF. |
Tematikai egység |
11. Általános katonai ismeretek |
Órakeret |
|||
Előzetes tudás |
„A Magyar Honvédség” és a „Biztonságpolitikai és válságreagáló alapismeretek” című tematikai egységek ismerete. |
||||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
A harc fogalmának, fontosabb kategóriáinak, a támadás és a védelem alapjainak megismerése. |
||||
Fejlesztési követelmények |
Ismeretek |
Kapcsolódási pontok |
|||
- Példák segítségével nyomon követni a harc helyének és szerepének változását a történelem során. |
- A hadviselés változása |
Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek: háborúk, hadseregek, hadviselés különböző korokban; nemzetközi egyezmények a hadviselés szabályairól. |
|||
Kulcsfogalmak |
Harc, összfegyvernemi harc, csapás, tűz, manőver, érdekeltségi terület, hadműveleti terület, mélységi terület, közeli terület, mögöttes terület, rajállás, szakasztámpont, századtámpont, zászlóalj-védőkörlet, harci alakzatok, NATO fonetikus ABC, láncreakció, maghasadás, magfúzió, biológiai harcanyag, mérgező harcanyag, idegméreg, vérméreg, hólyaghúzó, fojtó, kábítószer, vegyi- és sugárfelderítés, ABV-védőruha, függelmi viszony, szolgálati elöljáró, hivatali felettes, szakmai elöljáró, rangidős, szolgálati érintkezés, kihallgatás, parancskihirdetés, ügyeleti szolgálat. |
A fejlesztés várt eredményei a két évfolyamos ciklus végén |
A tanuló |
A rendelet a 2010: CXXX. törvény 12. § (3) bekezdése alapján hatályát vesztette 2018. szeptember 1. napjával.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás