8/2017. (IV. 20.) BM utasítás
a papíralapú küldemények elektronikus irattá történő átalakításáról szóló 3/2017. (I. 24.) BM utasítás módosításáról1
2017.04.21.
„2/A. § (1) Az elektronikus másolat készítője összeveti a papíralapú iratot az elektronikus másolattal, majd a másolatot ellátja „Az eredeti papíralapú dokumentummal egyező” hitelesítési záradékkal, és csatolja a belügyi szerv által használt iratkezelő rendszerbe. (2) A csatolt hiteles másolati állomány megváltoztathatatlanságát a belügyi szerv által használt iratkezelő rendszer biztosítja.
2/B. § (1) A hiteles elektronikus másolat iratkezelő rendszerbe csatolását követően a papíralapú irat azonosítására szolgáló jelölés az iratkezelő rendszer által kezelt jegyzőkönyvbe kerül. (2) Ha a papíralapú irat jegyzőkönyvből való törlésére az iratkezelő rendszerben a felvételt követő 90 napon belül nem kerül sor, a belügyi szerv megteszi a megsemmisítéshez szükséges külön jogszabály szerinti intézkedéseket.
(3) A döntésre jogosult kezdeményezheti a jegyzőkönyvből törölt papíralapú irat újbóli felvételét a jegyzőkönyvre.
(4) A belügyi szervek iratkezelési szabályzatukban meghatározzák azt a döntésre jogosult személyi kört, amely jogosult a papíralapú irat jegyzőkönyvből való törlésére a felvételt követő 90 napon belül.
(5) A jegyzőkönyvek összesítését a belügyi szervek az iratkezelési szabályzatukban meghatározott eljárási rendben végzik a 90 napnál régebbi iratok tekintetében.
(6) A belügyi szervek irattári tervükben meghatározzák a hiteles elektronikus másolattá alakítandó, de emellett papír alapon is megőrzendő ügyköröket.
(7) A belügyi szervek évente felülvizsgálják a (6) bekezdés szerinti ügyköröket. 2/C. § A belügyi szervek az ügyfél által küldött eredeti hatósági határozatokat, bizonyítványokat, igazolványokat, közokiratokat, magánokiratokat, valamint az egészségügyi és pszichés állapotra vonatkozó dokumentumokat a hiteles elektronikus másolat készítését követően visszaküldik az ügyfélnek, ha jogszabály másként nem rendelkezik. 2/D. § A belügyi szervek – a 6. §-ban meghatározott kivétellel – az általuk használt iratkezelő rendszert 2017. június 30-ig alkalmassá teszik a hiteles elektronikus másolatkészítés és az elektronikus formában tárolt iratok közlevéltári átvételének eljárásrendjéről és műszaki követelményeiről szóló 34/2016. (XI. 30.) EMMI rendeletben előírt digitális levéltári átadás támogatására.”
„3. § A belügyi szervek az elektronikusan hitelesített iratok papíralapú példányainak jegyzőkönyveit első alkalommal 2017. október 1-jén összesítik és intézkednek a papíralapú példányok megsemmisítése iránt.”
„4. § (1) A belügyi szervek 2017. április 30-ig iratkezelési szabályzatukat felülvizsgálják és – jelen utasítással összhangban – a szükséges módosításokat elvégzik. (2) A belügyi szervek iratkezelési szabályzata vagy egyéb belső szabályzata rendelkezik
a) a hiteles elektronikus másolat készítésére feljogosított személy kijelöléséről,
b) az a) pont szerinti személy
ba) személyazonosítására alkalmas hatósági igazolványban foglalt neve,
bc) számára kiadott elektronikus aláírás kiadási és visszavonási dátumának
c) a hiteles másolatkészítés jogszabályban foglalt követelményei műszaki megvalósításának módjairól,
d) a c) pont szerinti műszaki megvalósítási módok jogszabályszerű működéséért való személyi felelősség rendjéről.
(3) A belügyi szervek iratkezelési szabályzatának vagy egyéb belső szabályzatának mellékletét képezi a hiteles másolatkészítés jogszabályban foglalt követelményei műszaki megvalósításának módjáról az iratkezelő rendszer fejlesztője által készített műszaki dokumentáció.”
„6. § A 2/D. §-ban foglalt rendelkezést az Alkotmányvédelmi Hivatal tekintetében 2018. január 1-jéig kell végrehajtani.”
a) a „Belügyminisztériumra” szövegrész helyébe a „Belügyminisztérium hivatali szervezeteire”,
b) a „(továbbiakban: belügyi szervek)” szövegrész helyébe az „(a továbbiakban együtt: belügyi szervek)”
6. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.