• Tartalom

35/2017. (VIII. 31.) NFM rendelet

35/2017. (VIII. 31.) NFM rendelet

a nemzeti fejlesztési miniszter ágazatába tartozó szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményeiről szóló 35/2016. (VIII. 31.) NFM rendelet módosításáról1

2017.09.01.

A szakképzésről szóló 2011. évi CLXXXVII. törvény 90. § a) és f) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 109. § 15a. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva – a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 90. § 16. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró nemzetgazdasági miniszterrel egyetértésben – a következőket rendelem el:

1. § (1) A nemzeti fejlesztési miniszter ágazatába tartozó szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményeiről szóló 35/2016. (VIII. 31.) NFM rendelet (a továbbiakban: R.) 1. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

(2) Az R. 2. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.

(3) Az R. 4. melléklete a 3. melléklet szerint módosul.

2. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1. melléklet a 35/2017. (VIII. 31.) NFM rendelethez


Az R. 1. melléklete a következő III. alcímmel egészül ki:

„III. A nemzeti fejlesztési miniszter hatáskörébe tartozó postai szakképesítések jegyzéke, amelyek szakmai és vizsgakövetelményei e rendelettel kerülnek kiadásra

 

A

B

C

D

1.

Sorszám

Szakképesítés azonosító száma

Szakképesítés/részszakképesítés/
szakképesítés-ráépülés megnevezése

Szakmacsoport megnevezése

2.

1.

54

841

09

Postai üzleti ügyintéző

Kereskedelem-marketing,
üzleti adminisztráció


2. melléklet a 35/2017. (VIII. 31.) NFM rendelethez


Az R. 2. melléklete a következő III. alcímmel egészül ki:

„III. A nemzeti fejlesztési miniszter hatáskörébe tartozó postai szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményei
Az 1. sorszámú Postai üzleti ügyintéző megnevezésű szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményei

1.    AZ ORSZÁGOS KÉPZÉSI JEGYZÉKBEN SZEREPLŐ ADATOK
1.1. A szakképesítés azonosító száma: 54 841 09
1.2. Szakképesítés megnevezése: Postai üzleti ügyintéző
1.3. Iskolai rendszerű szakképzésben a szakképzési évfolyamok száma: 2
1.4. Iskolarendszeren kívüli szakképzésben az óraszám: 800–1000 óra

2.    EGYÉB ADATOK
2.1. A képzés megkezdésének feltételei: –
2.1.1. Iskolai előképzettség: érettségi végzettség
2.1.2. Bemeneti kompetenciák: –
2.2. Szakmai előképzettség: –
2.3. Előírt gyakorlat: –
2.4. Egészségügyi alkalmassági követelmények: –
2.5. Pályaalkalmassági követelmények: –
2.6. Elméleti képzési idő aránya: 60%
2.7. Gyakorlati képzési idő aránya: 40%
2.8. Szintvizsga: –
2.9. Az iskolai rendszerű képzésben az összefüggő szakmai gyakorlat időtartama:
5 évfolyamos képzés esetén a 10. évfolyamot követően 140 óra, a 11. évfolyamot követően 140 óra;
2 évfolyamos képzés esetén az első szakképzési évfolyamot követően 160 óra

3.    PÁLYATÜKÖR
3.1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakörök, foglalkozások:

 

A

B

C

3.1.1.

FEOR száma

FEOR megnevezése

A szakképesítéssel betölthető munkakörök

3.1.2.

4227

Postai ügyfélkapcsolati foglalkozású

Postai küldeményfelvevő

3.1.3.

Főpénztáros, postai

3.1.4.

Pénzforgalmi ügyintéző, postai

3.1.5.

Postaforgalmi helyettes

3.1.6.

Postanet ügyfélszolgálati ügyintéző


3.2. A szakképesítés munkaterületének rövid leírása:
Rendelkezik a szakképesítéssel betölthető munkakörök ellátásához meghatározott valamennyi kompetenciával az elvárt szinten.
Elvégzi a munkaköréhez tartozó – pl. felvételi, értékesítési, kézbesítési, ellenőrzési és egyéb – tevékenységeket.
Támogatja és tevékenyen közreműködik az egyénre és a szervezet egészére vonatkozó elvárás teljesítésében.
A szakképesítéssel rendelkező képes:
–    együttműködni munkahelyi vezetőivel, munkatársaival a szervezet tervelvárásainak teljesítésében;
–    kezelni a tevékenység elvégzését támogató informatikai rendszereket;
–    hatékony, ügyfélorientált módon szolgáltatást nyújtani;
–    elvégezni a munkaköréhez kapcsolódó felvételi tevékenységet;
–    elvégezni a munkaköréhez kapcsolódó értékesítési tevékenységet;
–    elvégezni a munkaköréhez kapcsolódó kézbesítési tevékenységet;
–    elvégezni a munkaköréhez kapcsolódó ellenőrzési tevékenységet;
–    elvégezni a munkaköréhez kapcsolódó ügyfélszolgálati tevékenységet;
–    elvégezni a munkaköréhez kapcsolódó egyéb tevékenységet.

3.3. Kapcsolódó szakképesítések:

 

A

B

C

3.3.1.

A kapcsolódó szakképesítés, részszakképesítés, szakképesítés-ráépülés

3.3.2.

azonosító száma

megnevezése

a kapcsolódás módja

3.3.3.

54 841 10

Jegyvizsgáló

azonos ágazat

3.3.4.

54 841 02

Közúti közlekedésüzemvitel-ellátó

azonos ágazat

3.3.5.

54 841 03

Légi közlekedésüzemvitel-ellátó

azonos ágazat

3.3.6.

54 841 11

Logisztikai és szállítmányozási ügyintéző

azonos ágazat

3.3.7.

54 841 05

Vasútforgalmi szolgálattevő

azonos ágazat

3.3.8.

54 841 06

Vasúti árufuvarozási ügyintéző

azonos ágazat



4.    SZAKMAI KÖVETELMÉNYEK

 

A

B

4.1.

A szakképesítés szakmai követelménymoduljainak az állam által elismert szakképesítések szakmai követelménymoduljairól szóló kormányrendelet szerinti

4.2.

azonosító száma

megnevezése

4.3.

11992-16

Kereskedelmi ismeretek

4.4.

12057-16

Kereskedelmi gazdálkodás

4.5.

10032-12

Marketing

4.6.

10845-16

Postai ügyintézés

4.7.

11498-12

Foglalkoztatás I. (érettségire épülő képzések esetén)

4.8.

11499-12

Foglalkoztatás II.



5.    VIZSGÁZTATÁSI KÖVETELMÉNYEK
5.1. A komplex szakmai vizsgára bocsátás feltételei:
Az iskolarendszeren kívüli szakképzésben az 5.2. pontban előírt valamennyi modulzáró vizsga eredményes letétele.
Az iskolai rendszerű szakképzésben az évfolyam teljesítését igazoló bizonyítványban foglaltak szerint teljesített tantárgyak – a szakképzési kerettantervben meghatározottak szerint – egyenértékűek az adott követelménymodulhoz tartozó modulzáró vizsga teljesítésével.
5.2. A modulzáró vizsga vizsgatevékenysége és az eredményesség feltétele:

 

A

B

C

5.2.1.

A szakképesítés szakmai követelménymoduljainak

5.2.2.

azonosító száma

megnevezése

a modulzáró vizsga vizsgatevékenysége

5.2.3.

11992-16

Kereskedelmi ismeretek

írásbeli

5.2.4.

12057-16

Kereskedelmi gazdálkodás

írásbeli

5.2.5.

10032-12

Marketing

írásbeli

5.2.6.

10845-16

Postai ügyintézés

írásbeli/szóbeli

5.2.7.

11498-12

Foglalkoztatás I. (érettségire épülő képzések esetén)

írásbeli

5.2.8.

11499-12

Foglalkoztatás II.

írásbeli


Egy szakmai követelménymodulhoz kapcsolódó modulzáró vizsga akkor eredményes, ha a modulhoz előírt feladat végrehajtása legalább 51%-osra értékelhető.
5.3. A komplex szakmai vizsga vizsgatevékenységei és vizsgafeladatai:
5.3.1. Gyakorlati vizsgatevékenység
A vizsgafeladat megnevezése: Postai munkafolyamatok
A vizsgafeladat ismertetése: Interaktív vizsgafeladat
A vizsgafeladat időtartama: 90 perc
A vizsgafeladat értékelési súlyaránya: 40%
5.3.2. Központi írásbeli vizsgatevékenység
A vizsgafeladat megnevezése: Postai üzleti tevékenységhez kapcsolódó ismeretek
A vizsgafeladat ismertetése:
A központi vizsga az alábbi témaköröket foglalja magában:
A kereskedelmi értékesítés szinterei
Az áruátvétel folyamata, szempontjai, igazolása
Az árukihelyezés szabályai
Az árak feltüntetésére vonatkozó szabályok
Az áru- és vagyonvédelmi rendszerek jellemzői
Készletgazdálkodás, mutatószámai, értelmezésük, hatása az eredményre
A várható bevétel és költségek tervezésének módszerei
Költségek fajtái, nagyságát meghatározó tényezők, költséggazdálkodás mutatói
Létszám- és bérgazdálkodás elemzése
A forgalomalakulás a gazdálkodás értékeléséhez szükséges alapvető statisztikai elemzési módszerek
A piackutatás céljai, módszerei
A piac elemzésének módszerei
A fogyasztói szokások felmérésének módszerei
Az értékesítés megtervezésének szempontjai, folyamata
Az értékesítési akciók szervezésének szempontjai, folyamata
Az értékesítést ösztönző módszerek
A postai tevékenység szabályozói
Pénzkezelés biztonsága
A postai küldemények, szolgáltatások fajtái, jellemzői
Pénzforgalmi tevékenység ellátásának szabályai, lehetséges módozatai és jellemzői
Banki, biztosítási és befektetési termékek jellemzői
Nemzetközi postai szolgáltatások fajtái és jellemzői
Elszámolási, zárási tevékenység
Kezelésbiztonsági és üzleti titokvédelmi szabályok
A feladatlapon – feleletválasztós és kifejtős kérdésekre válaszolva – meghatározott munkahelyre, munkafolyamatra vonatkozóan a postai szolgáltatásokkal kapcsolatos feladatok és kötelezettségek meghatározása
A vizsgafeladat időtartama: 180 perc
A vizsgafeladat értékelési súlyaránya: 30%
5.3.3. Szóbeli vizsgatevékenység:
A vizsgafeladat megnevezése: Postai szolgáltató tevékenységgel kapcsolatos feladatok
A vizsgafeladat ismertetése: A szóbeli vizsgatevékenység központilag összeállított vizsgakérdései a postai üzleti ügyintéző szakmai ismereteinek valamennyi témakörét tartalmazza.
A vizsgafeladat időtartama: 30 perc (felkészülési idő 20 perc)
A vizsgafeladat értékelési súlyaránya: 30%
5.4. A vizsgatevékenységek szervezésére, azok vizsgaidőpontjaira, a vizsgaidőszakokra, a vizsgatevékenységek vizsgatételeire, értékelési útmutatóira és egyéb dokumentumaira, a vizsgán használható segédeszközökre vonatkozó részletes szabályok:
A szakképesítéssel kapcsolatos előírások az állami szakképzési és felnőttképzési szerv honlapján érhetők el a Vizsgák menüpont alatt.
5.5. A szakmai vizsga értékelésének a szakmai vizsgaszabályzattól eltérő szempontjai: –

6.    ESZKÖZ- ÉS FELSZERELÉSI JEGYZÉK

 

A

6.1.

A képzési és vizsgáztatási feladatok teljesítéséhez szükséges eszközök minimumát meghatározó eszköz- és felszerelési jegyzék

6.2.

Érvényesítésre, illetve bérmentesítésre alkalmas eszközök és ezek működéséhez szükséges kiegészítők

6.3.

Nyomtatványok

6.4.

Biztonsági berendezések

6.5.

Szükséges informatikai rendszer konfiguráció

6.6.

Anyagmozgatás és irányítási feladat ellátásához szükséges eszközök


7.    EGYEBEK”

3. melléklet a 35/2017. (VIII. 31.) NFM rendelethez


Az R. 4. melléklete a következő III. címmel egészül ki:

„III. Egyes szakképesítések tekintetében megszerzett jogosultságok megfeleltetése a 37/2003. (XII. 27.) OM rendelettel, az 1/2006. (II. 17.) OM rendelettel,
a 133/2010. (IV. 22.) Korm. rendelettel, továbbá a 150/2012. (VII. 6.) Korm. rendelettel kiadott Országos Képzési Jegyzékben szereplő, a nemzeti fejlesztési miniszter ágazatába tartozó postai szakképesítések között

 

 

A

B

C

D

1.

Srsz.

A 150/2012. (VII. 6.) Korm. rendelet szerinti szakképesítés
azonosító száma és megnevezése

A 133/2010. (IV. 22.) Korm. rendelet szerinti
szakképesítés

Az 1/2006. (II. 17.) OM rendelet
szerinti szakképesítés azonosító

A 37/2003. (XII. 27.) OM rendelet
szerinti szakképesítés

azonosító szám

megnevezés

azonosító száma és megnevezése

száma és megnevezése

azonosító száma és megnevezése

2.

1.

54 841 09

Postai üzleti ügyintéző

52 841 02 0000 00 00
Postai ügyintéző

52 841 02 0000 00 00
Postai ügyintéző

52 7026 01
Postai forgalomellátó


1

A rendelet a 2010: CXXX. törvény 12. § (3) bekezdése alapján hatályát vesztette 2017. szeptember 2. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére