• Tartalom

9/2016. (HK 2.) HM KÁT–HVKF együttes intézkedés

9/2016. (HK 2.) HM KÁT–HVKF együttes intézkedés

a Honvédelmi Minisztérium fejezet Költségvetés Gazdálkodási Információs Rendszer felhasználói jogosultságok, valamint a kapcsolódó infrastrukturális elemek igénylésének és kiosztásának eljárásrendjéről1

2016.02.20.
A honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény 52. § (1) bekezdése, továbbá a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 290/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet 6. § (3) bekezdés c) pontja alapján – figyelemmel a Honvédelmi Minisztérium fejezet Költségvetés Gazdálkodási Információs Rendszerről szóló 80/2014. (XII. 5.) HM utasítás 13. § (2) bekezdés f) pontjában foglaltakra – a következő

együttes intézkedést

adjuk ki:


1. Általános rendelkezések

1. Az együttes intézkedés hatálya a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM), a honvédelemért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) irányítása alá tartozó központi hivatalokra, a miniszter közvetlen alárendeltségébe tartozó szervezetekre, valamint a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) katonai szervezeteire (a továbbiakban együtt: honvédelmi szervezetek) terjed ki.

2. Felkérjük a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat (a továbbiakban: KNBSZ) főigazgatóját, hogy az együttes intézkedésben meghatározott feladatok végrehajtásában közreműködni szíveskedjen.


2. A jogosultság igénylésének
és engedélyezésének rendje

3. A honvédelmi szervezetek állományának (a továbbiakban: felhasználó) a Honvédelmi Minisztérium fejezet Költségvetés Gazdálkodási Információs Rendszerében (a továbbiakban: HM KGIR) történő munkavégzéséhez hozzáférési jogosultság (a továbbiakban: jogosultság) engedélyezése szükséges.

4. A felhasználók részére a jogosultság engedélyezését, módosítását vagy megszüntetését, illetve az infrastrukturális feltételek biztosítását a honvédelmi szervezet a HM KGIR felhasználóinak regisztrálásához és jogosultságainak definiálásához megnevezésű, 3/A-C jelű adatlap (a továbbiakban: adatlap) kitöltésével kezdeményezi a 7. és 8. pontban foglaltak szerint.

5. A 7. és 8. pontban foglalt igénylések és kezdeményezések során csak a HM KGIR Portál kezdőoldalán a KGIR Üzemeltetési Tájékoztatóból vagy a HM KGIR Útválasztón, az Űrlapok mappából letöltött aktuális adatlap alkalmazható.

6. Az adatlap karbantartását a HM Védelemgazdasági Hivatal (a továbbiakban: HM VGH) végzi.

7. A 3/A-B jelű adatlapot kell kitölteni
a) új felhasználó definiálása és jogosultság igénylése,
b) meglévő felhasználó
ba) jogosultságainak módosítása,
bb) további jogosultsága igénylése vagy
bc) jogosultságainak megszüntetése vagy
c) a központilag lezárt felhasználók ismételt aktívvá tétele
esetén.

8. A 3/C jelű adatlapot kell kitölteni
a) a HM KGIR hálózati végpont, munkaállomás, monitor, nyomtató és egyéb, a működéshez szükséges eszköz (a továbbiakban: HM KGIR hardverelemek) igényléséhez vagy
b) a HM KGIR hardverelemek áthelyezéséhez, megszüntetéséhez.

9. Az adatlapot elektronikus úton, Microsoft Excel szoftverrel – az 5. pont szerinti mappában elérhető –, Adatlap kitöltési segédlet alkalmazásával kell kitölteni, és el kell menteni a Sajátgép háttértárolójára.

10. A tartalmilag és formailag helyesen kitöltött adatlapot a 17. pont szerinti engedélyező honvédelmi szervezet részére kell megküldeni

11. Minden felhasználóra külön adatlapot kell kitölteni, amelyet a honvédelmi szervezet vezetője vagy az általa kijelölt személy ír alá.

12. Egy adatlapon csak egy alrendszer rendszergazdához tartozó jogosultságok igényelhetők.

13. HM KGIR jogosultságot igényelni csak olyan felhasználó vonatkozásában lehet, aki a Felhasználói Nyilatkozatot aláírta, és azt a honvédelmi szervezet személyügyi szerve a személyügyi anyaggyűjtőjében elhelyezte. A nyilatkozat meglétét az adatlapon a felhasználó és a honvédelmi szervezet személyügyi szervének vezetője aláírásával igazolja.

14. A felhasználók új jogosultságainak igénylése mellett az esetlegesen lezárandó jogosultságokat is fel kell tüntetni.

15. A honvédelmi szervezet vezetője vagy az általa kijelölt személy az adatlap kitöltésével és a HM VGH részére történő megküldésével kezdeményezi a jogosultság megszüntetését a felhasználó szolgálati viszonyának, kormányzati szolgálati vagy közalkalmazotti jogviszonyának, munkaviszonyának megszűnésekor, vagy ha a felhasználó beosztása vagy munkaköre ellátásához már nem szükséges jogosultság. Az adatlap információi alapján a HM VGH a felhasználóhoz rendelt jogosultságokat lezárja.

16. A jogosultság engedélyezése esetén az adatlapot a 17. pont szerinti engedélyező honvédelmi szervezet továbbítja a HM VGH részére.

17. A jogosultság-igénylés engedélyezésére jogosult:
a) alapjogosultság, központi és üzemeltetési jogosultság igénylése esetén az alrendszer rendszergazda és
b) a KNBSZ nemzetbiztonsági szempontból érzékeny adatköreihez hozzáférést biztosító jogosultság esetén az alrendszer rendszergazda és azt követően a KNBSZ főigazgatója vagy az általa felhatalmazott személy.

18. A HM KGIR jogosultságok listája a honvédelmi szervezetek és az alrendszer rendszergazdák részére – alrendszerenkénti bontásban – a HM KGIR Portál kezdőoldalán a Modulgazdai portál menüpont alatt érhető el. A lista karbantartását az alrendszer rendszergazdák a HM VGH részére történő pontosítás megküldésével végzik.
19. A KNBSZ nemzetbiztonsági szempontból érzékeny adatköreihez hozzáférést biztosító jogosultság csak a nemzetbiztonsági szakvélemény érvényességi idejére állítható ki. Az adatlapon az igénylő szervezet köteles feltüntetni a szakvélemény érvényességének idejét és határozott idejű hozzáférés esetén annak záró dátumát. Az adatlapokat a KNBSZ C2 Igazgatóság részére kell megküldeni. A KNBSZ a jogosultság érvényességéről “Hozzájáruló nyilatkozat”-ot állít ki, amelyet megküld az alrendszer rendszergazda részére, aki gondoskodik az igénylő szervezet tájékoztatásáról. A KNBSZ írásban értesíti az alrendszer rendszergazdát a jogosultság engedélyezésére vonatkozó igénylés nemleges elbírálásáról, valamint a jogosultság megszüntetésének kezdeményezéséről is.


3. A jogosultság kiosztásával
kapcsolatos szabályok

20. A 16. pont szerinti, az engedélyező honvédelmi szervezet által aláírt adatlap kézhezvételét követően a HM VGH főigazgatója által a jogosultság adminisztrálására írásban kijelölt állomány (a továbbiakban: kijelölt állomány) köteles meggyőződni az adatlap hitelességéről, valamennyi szükséges aláírás, valamint új felhasználó esetén a Felhasználói Nyilatkozatról szóló igazolás meglétéről, amelyek hiánya esetén az adatlap nem dolgozható fel.

21. A jóváhagyás nélküli, valamint a hiányosan vagy helytelenül kitöltött adatlapot a HM VGH visszaküldi az igénylő vagy kezdeményező honvédelmi szervezet részére.

22. A HM VGH az adatlapon engedélyezett jogosultság kiosztását a 24–26. pontban foglaltak szerint hajtja végre, amelynek tényét a kijelölt állomány az adatlapon aláírásával igazolja, valamint az adatlapot nyilvántartásba veszi.

23. A jogosultságok rendszeres felülvizsgálata érdekében a HM VGH évente egy alkalommal, indokolt esetben soron kívül, megküldi az érvényes jogosultsággal rendelkezők és a jogosultságok listáját az igénylő honvédelmi szervezetek részére, amelyek indokolt esetben a kézhezvételt követő 30. napig kezdeményezik a jogosultságok pontosítását. Ezzel egyidejűleg a HM VGH a KNBSZ nemzetbiztonsági szempontból érzékeny adatköréhez érvényes jogosultsággal rendelkezők névsorát a KNBSZ C2 Igazgatóságára tájékoztatásul megküldi.


4. A felhasználók értesítése
a jogosultság kiosztásáról

24. Új felhasználó esetén, a felhasználó HM KGIR Központi Címtára szerinti jelszavát – amelynek segítségével a felhasználó eléri a munkaállomás operációs rendszerét, a HM KGIR belső levelező rendszert és az egyéb kapcsolódó szolgáltatásokat – és a vonatkozó tudnivalókat a HM VGH a honvédelmi szervezet részére ügyviteli úton, zárt borítékban küldi meg.

25. A bejelentkezési jelszót a HM KGIR portálhoz a levelező rendszeren keresztül kell kiküldeni. Az engedélyezett jogosultságok ekkor már a felhasználóhoz vannak rendelve, és a számára kijelölt KGIR szakmai feladat végrehajtása megkezdhető.

26. Meglévő felhasználó új jogosultságának igénylése esetén a jogosultság kiosztása után a kért HM KGIR környezetbe való bejelentkezéskor a már megváltozott menü látható, a felhasználó számára kijelölt KGIR szakmai feladat végrehajtása az új menüpontok alatt megkezdhető.


5. Záró és átmeneti rendelkezések

27. Ez az együttes intézkedés a közzétételét követő napon lép hatályba.*

28. Az együttes intézkedés hatálybalépését követő
a) 7. napig a HM VGH módosítja a 3/A-B adatlapokat és az “Adatlap kitöltési segédlet”-et, és
b) 60. napig az alrendszer rendszergazdák és a KNBSZ – figyelemmel a Honvédelmi Minisztérium fejezet Költségvetés Gazdálkodási Információs Rendszerről szóló 80/2014. (XII. 5.) HM utasítás 18. § (4) bekezdésében foglaltakra – módosítják a HM KGIR jogosultságok igénylésére és kiosztására vonatkozó belső eljárásrendjüket.

Dr. Dankó István s. k.,
HM közigazgatás államtitkár

A távollévő HVKF helyett:
Dr. Orosz Zoltán altábornagy s. k.,
Honvéd Vezérkar főnök helyettes
1

Az intézkedést a 27/2020. (V. 15.) HM utasítás 22. § a) pontja hatályon kívül helyezte 2020. május 16. napjával.

*

Az együttes intézkedés aláírásának napja 2015. december 5.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére