69/2015. (III. 30.) Korm. rendelet
egyes fejlesztéspolitikai tárgyú kormányrendeleteknek a 2007–2013 programozási időszak zárásával összefüggő módosításáról1
2015.03.31.
1. A 2007–2013 programozási időszakban az Európai Regionális Fejlesztési Alapból, az Európai Szociális Alapból és a Kohéziós Alapból származó támogatások felhasználásának rendjéről szóló 4/2011. (I. 28.) Korm. rendelet módosítása
(A Nemzeti Fejlesztési Kormánybizottság)
l) ellátja a 2007–2013 programozási időszak zárásával összefüggő egyes, a feladat- és hatáskörébe tartozó feladatokat.”
(A támogatási szerződésben rendelkezni kell a támogatás visszavonása, a támogatási szerződéstől történő elállás, illetve szabálytalanság esetén visszafizetendő támogatás visszafizetésének biztosítékairól. A támogatás visszafizetésének biztosítéka a felhívásban meghatározottak szerint)
„a) hitelintézet által kibocsátott garanciavállaló nyilatkozat,”
„56/A. § (1) A Magyarország uniós jogból fakadó kötelezettségének teljesítéséhez kapcsolódó, önkormányzati kedvezményezett által megvalósítandó projektek, valamint az egyéb közszféra szervezetek által megvalósítandó, a Nemzeti Fejlesztési Kormánybizottság egyedi döntése szerinti projektek esetén a kifizetési igénylésben elszámolható költségek alapján a projektre megítélt támogatás a) szállítói finanszírozás esetén az önerő arányos teljesítése nélkül is kifizethető,
b) utófinanszírozás esetén az elszámolható költség teljes összegére kifizethető,
ha a támogatási szerződésben vagy támogatói okiratban meghatározott támogatási mértéket legkésőbb a záró kifizetési igénylés keretében a kedvezményezett helyreállítja.
(2) Ha a támogatási szerződésben vagy támogatói okiratban meghatározott támogatási mérték nem áll vissza legkésőbb a záró kifizetési igénylés keretében, a kedvezményezett köteles a jogosulatlanul igénybe vett összeget a Ptk. 6:47. § szerinti kamattal növelt mértékben visszafizetni.”
[Az (1) bekezdéstől eltérően a támogatási előleg Ávr. 96. § (2) bekezdésben meghatározott legmagasabb százalékos mértékét az európai uniós források felhasználásáért felelős miniszter az államháztartásért felelős miniszter egyetértésével megemelheti]
„c) ha a kedvezményezett közszféra szervezet.”
„(8) Szakaszolt projekt esetében az indikátorok teljesülését a második szakasz végén kell vizsgálni. A (6) és (7) bekezdésben meghatározott intézkedések a szakaszolt projekt első szakaszában nem alkalmazandók.”
(A kifogást érdemi vizsgálat nélkül kell elutasítani, ha)
„f) a kifogást tartaléklista megszüntetése miatt nyújtották be.”
AZ OPERATÍV PROGRAMOK ZÁRÁSA
44/A. A közbeszerzéssel összefüggő,
az operatív programok zárása során alkalmazandó eltérő szabályok
114/A. § Építési beruházás és építési koncesszió tárgyú, háromszázmillió forintot elérő vagy meghaladó értékű közbeszerzési eljárás (ezen alcím alkalmazásában: közbeszerzési eljárás) tekintetében a 23. alcím rendelkezéseit ezen alcímben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni. 114/B. § (1) Közbeszerzési eljárás akkor indítható, ha ahhoz a Kormány hozzájárul. (3) Az (1) bekezdés szerinti hozzájárulásról a Kormány egyedi ügyben hozott nyilvános határozatot tesz közzé, amely tartalmazza a) a projekt azonosító számát,
b) a projekt megnevezését,
c) az érintett közbeszerzési eljárás tárgyát, és
d) a szakaszolt projektek kivételével a vállalkozási szerződés teljesítésének várható határidejét.
114/C. § (1) A közreműködő szervezet a 39/B. § (1) bekezdése szerinti elszámolhatósági szempontú minőség-ellenőrzés keretében vizsgálja, hogy az a projekt, amely keretében a közbeszerzési eljárás lefolytatása szükséges, megvalósítható-e olyan módon, hogy a projekttel összefüggő költségek a 2007–2013 programozási időszakban az alapokból származó források terhére elszámolhatóak legyenek. (2) Ha az (1) bekezdés szerinti vizsgálat alapján a közreműködő szervezet megállapítja a projekttel összefüggő költségek (1) bekezdés szerinti elszámolhatóságának valószínűségét, a 39/B. § (2) bekezdésében meghatározott határidőn belül – a kedvezményezett egyidejű értesítése mellett – kezdeményezi a 114/B. § (1) bekezdése szerinti hozzájárulás megadását, ha egyébként a közbeszerzési eljárással összefüggő, részére benyújtott dokumentumok az egyéb támogathatósági, elszámolhatósági és műszaki szempontoknak megfelelnek. (3) Ha az (1) bekezdés szerinti vizsgálat alapján a közreműködő szervezet megállapítja, hogy a projekttel összefüggő költségek (1) bekezdés szerinti elszámolhatósága nem valószínű, úgy a 39/B. § (2) bekezdése szerint elszámolhatósági észrevételt tesz, vagy a 39/B. § (4) bekezdése szerint nem támogató tartalmú nyilatkozatot állít ki. (2) A kedvezményezett az (1) bekezdésben meghatározott feltételek közül a legkésőbb teljesülő feltétel teljesülésétől számított öt napon belül köteles megindítani a közbeszerzési eljárást. b) a közbeszerzési eljárás eredményeként megkötendő szerződés megkötése esetén e szerződés hatályba lépését a 114/B. § (1) bekezdése szerinti hozzájárulás megadásához – mint felfüggesztő feltételhez – kötni. 44/B. Az operatív programok zárása során alkalmazandó eltérő pénzügyi szabályok
114/F. § (1) Ha a kedvezményezett valamely projektelem tekintetében szállítói finanszírozást választott, és az utolsó szállítói finanszírozású számlát – ideértve a szállítói előleggel történő elszámolást is – tartalmazó kifizetési igénylését várhatóan nem nyújtja be 2015. október 31-ig, köteles a támogatási szerződés módosítását kezdeményezni. (2) Az (1) bekezdés szerinti szerződésmódosításban rendelkezni kell arról, hogy 2015. október 31-ét követően kizárólag utófinanszírozású számla nyújtható be. (3) Az (1) és (2) bekezdés szerinti határidő nem vonatkozik a technikai segítségnyújtás projektekre. (4) Ha a támogatási szerződés módosítása következtében a közbeszerzési eljárás alapján megkötött szerződés módosítása is szükségessé válik, a közbeszerzési eljárás alapján megkötött szerződés támogatási szerződésnek megfelelő módosítására nem kell alkalmazni a 44. § (1) bekezdését. 114/G. § Az eredetileg szállítói finanszírozású projektelemekre jutó összes, még ki nem fizetett támogatásra – ideértve az EU Önerő Alapból nyújtott támogatást is – a közreműködő szervezet a kedvezményezett kérelmére előleget nyújt. Az előleggel való elszámolásra az egységes működési kézikönyvről szóló 547/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet 1. melléklet 173.1173.4. pontjában foglaltak az irányadók. 114/H. § A kedvezményezett csak olyan utófinanszírozású számlát nyújthat be, amelyet legkésőbb 2015. december 31-ig kifizetett a szállító, vagy a kedvezményezettel szerződő más fél részére.”
„121/A. § A Lechner Tudásközpont Területi, Építészeti és Informatikai Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság kizárólagos joggal végzi a 2007–2013 programozási időszakban az Európai Regionális Fejlesztési Alapból, az Európai Szociális Alapból és a Kohéziós Alapból származó támogatások felhasználásához kapcsolódó dokumentumok digitalizálását és dokumentumkezelését, kivéve a pénzügyi eszközök tekintetében a pénzügyi közvetítőnél és az alapkezelőnél rendelkezésre álló dokumentumokat.”
(17) Nem kell alkalmazni a 44/A. alcímet abban a 23. alcím szerinti minőségbiztosítási eljárásban, amely a Módr.8 hatálybalépésének napján már folyamatban van.”
13. § Az 547/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet 1. melléklet
24.1. pontjában az „államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 65/A. § (1) bekezdése” szövegrész helyébe az „Ávr.” szöveg,
201.8. pontjában az „Az Ávr. 78/F §-a alapján a derogációs kötelezettség teljesítéséhez kapcsolódó, önkormányzati kedvezményezett által megvalósítandó projektek, valamint az egyéb közszféra szervezetek által megvalósítandó, az NFK egyedi döntése” szövegrész helyébe az „A Rendelet 56/A. §-a” szöveg,
202.3. pont b) alpontjában a „78/E. §-a” szövegrész helyébe a „87. § (4) bekezdése” szöveg,
233.1. pontjában a „beszámolóban bemutatott szakmai előrehaladás kellőképpen” szövegrész helyébe a „vagy a záró beszámolóban bemutatott szakmai előrehaladás” szöveg,
253.5. pontjában az „összegével, valamint a pénzügyi zárás során kifizetendőnek minősített összeggel, ha a KSZ pénzügyi zárást vagy korrekciós” szövegrész helyébe az „összegével, ha a KSZ korrekciós” szöveg
lép.
15. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
1. melléklet a 69/2015. (III. 30.) Korm. rendelethez
„148.4. A 148.2. pont szerinti esetben az önerő kifizetésének igazolására nincs szükség a Rendelet 56/A. §-a szerinti esetben, és ha a kedvezményezett a kifizetési igénylés keretében önerő támogatásban részesül.” „154.1. A projekt, illetve a támogatott tevékenység akkor tekinthető befejezettnek, ha a támogatott tevékenység a támogatói okiratban, támogatási szerződésben meghatározottak szerint teljesült, a megvalósítás során keletkezett számlák kiegyenlítése megtörtént, próbaüzem esetén az annak megkezdéséhez szükséges feltételek fennállnak, valamint a kedvezményezettnek a támogatott tevékenység befejezését igazoló kifizetési igénylését és beszámolóját, elszámolását a KSZ jóváhagyta és a támogatás folyósítása megtörtént.
154.2. A támogatásból létrehozott vagy beszerzett eszközt a támogató által meghatározott időpontig, de legkésőbb 2017. március 31-ig aktiválni kell. Az aktiválásról az azt követő első projekt fenntartási jelentésben kell beszámolni.”
„185.1. Ha a projekt vagy projektelem vonatkozásában szállítói finanszírozási módot választ a kedvezményezett, a szállító részére a szállítói előlegre jutó támogatás kifizetése közvetlenül történik, a szállítói előlegre jutó önerő kifizetésének igazolását követően. A Rendelet 56/A. §-a szerinti esetben az önerő kifizetését nem kell igazolni.” „185.4. Ha a Rendelet 30. § (2) bekezdése által előírt dokumentumokat, illetve – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – a szállítóielőleg-igénylésre jutó önerő kifizetésének igazolását a kedvezményezett nem nyújtja be a hiánypótlási határidőig, a szállítóielőleg-igénylést el kell utasítani.” (A közvetlen szállítói előlegigénylés előfeltétele – a 190.1–190.3. pontban meghatározottakon túl –, hogy)
„b) a kedvezményezett a szállítói előlegigénylésre jutó önerő kifizetését igazolta a KSZ felé, kivéve 100%-os támogatási intenzitás, illetve a Rendelet 56/A. §-a alkalmazása esetén, és” „194. A kedvezményezettnek igazolnia kell a szállítói előlegre jutó önerő szállító részére történő kifizetését, kivéve 100%-os támogatási intenzitás, illetve a Rendelet 56/A. §-a alkalmazása esetén.” „262.2. A záró kifizetési igénylés és a záró beszámoló hitelesítés keretében végzendő ellenőrzésére megfelelően alkalmazni kell az időközi kifizetési igénylés és az időszakos beszámoló ellenőrzésére vonatkozó szabályokat, beleértve a 233.1. pontot is.”
„263.1. A záró beszámoló hiánypótlásának sikertelensége esetén a kifizetést fel kell függeszteni. Ha a záró beszámoló hiánypótlást követően elfogadható, a kifizetési igénylés hiánypótlással nem érintett tételei, illetve a megfelelően hiánypótolt tételei kifizethetők, a nem megfelelően hiánypótolt tételek kifizetését fel kell függeszteni.
263.2. A kifizetés felfüggesztése nem jelenti a záró kifizetési igénylés, illetve záró beszámoló egészének vagy részének automatikus elutasítását, hanem lehetőséget teremt annak korrekciójára”
„264.2. A korrekció teljes időtartama alatt a korrigált tételek kifizetése a 233.1. pont szerint történik, a korrekciók számától függően szükség esetén több alkalommal. A korrekció időtartama hiánypótlásra igénybe vett időtartamnak tekintendő, így késedelmi kamatfizetési kötelezettség nem áll fenn.”
„271.2. A korrekciós pénzügyi rendezés során számla szinten össze kell vetni a kifizetett összeg, valamint a státusz-, vagy intenzitásváltozás után kifizethető támogatás összegét, és ezek alapján meg kell határozni a szükséges kifizetés, illetve követelés mértékét.”
274.1. A pénzügyi zárás a záró elszámolást követő, a 275.1. és 275.2. pontban meghatározott időszakban végrehajtott, dokumentum alapú ellenőrzés, amelynek során az IH ellenőrzi a szerződéshez, finanszírozáshoz, szakmai előrehaladáshoz, helyszíni ellenőrzéshez, közbeszerzéshez, hazai és külső ellenőrzéshez kapcsolódó dokumentumok elektronikus, ennek hiányában papír alapú rendelkezésre állását, illetve ezek adatainak a monitoring és információs rendszerben való megfelelő rögzítettségét.
274.2. A pénzügyi zárást a monitoring és információs rendszerbe feltöltött ellenőrzési lista segíti. A projekteket az IH által meghatározott értékhatár alatt mintavételezés alapján lehet ellenőrizni, az IH által meghatározott értékhatár felett minden projektet ellenőrizni kell. A KSZ a mintavétel alapján kiválasztott, és az értékhatár feletti projektek esetében az ellenőrző lista kitöltésével és jóváhagyásával igazolja, hogy elvégezte a projektek zárása során az IH által előírt ellenőrzéseket. A mintavételezés módszerét az IH-nak alá kell támasztania.
274.3. A KSZ-nek lehetősége van csoportosan zárni azokat a projekteket, amelyek nem kerültek bele a mintába és nem értékhatár felettiek.
274.4. A pénzügyi zárást tagi konzorcium esetében minden konzorciumi tagra egyidejűleg el kell végezni.
274.5. A pénzügyi zárás során a négy szem elvét megfelelően alkalmazni kell.
274.6. A pénzügyi zárás folyamata jóváhagyással zárul.
275.1. Olyan projektek esetén, amelyekkel összefüggésben nem áll fenn fenntartási kötelezettség, a pénzügyi zárást a záró elszámolást követően, a kifogásra rendelkezésre álló határidő elteltét követő 60 napon belül kell elvégezni, ha a projekt a 276.2. és a 276.3. pont szerinti feltételeknek megfelel.
275.2. Olyan projektek esetén, amelyekkel összefüggésben fenntartási kötelezettség áll fenn, a pénzügyi zárást a fenntartási időszak végén benyújtott záró fenntartási jelentésről hozott döntéssel kapcsolatban a kifogásra rendelkezésre álló határidő elteltét követő 60 napon belül kell elvégezni, ha a projekt a 276.2. és a 276.3. pont szerinti feltételeknek megfelel.
275.3. A záró elszámolás elutasítása esetén a pénzügyi zárást az elutasítás miatti szabálytalansági eljárás döntésének meghozatalát követően kell elvégezni.
276.1. Az IH vagy a kedvezményezett szerződéstől történő elállása esetén nincs szükség pénzügyi zárás elvégzésére.
276.2. Pénzügyi zárás abban az esetben végezhető, ha
a) a záró elszámolásban benyújtott valamennyi elszámoló bizonylat ellenőrzése megtörtént, és az ellenőrzés kimenete szerinti döntés rögzítésre került a monitoring és információs rendszerben,
b) a projektben nincs folyamatban lévő szabálytalansági eljárás, szabálytalansági döntés ellen benyújtott jogorvoslati kérelem miatt vagy kifogás benyújtása miatt jogorvoslati eljárás,
c) a projektben nincs folyamatban lévő szerződésmódosítás,
d) nincs kifizetetlen vagy el nem számolt előleg.
276.3. A projekt pénzügyi zárása nem végezhető addig, amíg azzal összefüggésben előírásra váró vagy függőben lévő követelés áll fenn.
276.4. A záró elszámolás kifizetését követően, a kifogásra rendelkezésre álló határidő lejárta után, a pénzügyi zárást megelőzően a fel nem használt támogatást fel kell szabadítani a kötelezettségvállalás alól a kedvezményezett záró kifizetési igénylés keretében adott nyilatkozata alapján.”
d) 504.1. pont d) alpontja.