• Tartalom

44/2014. (X. 31.) NFM rendelet

44/2014. (X. 31.) NFM rendelet

egyes közúti közlekedési tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról1

2015.01.01.

Az 1. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 12. alpontjában,

a 2. alcím és a 12. § (1) bekezdése tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 11. alpontjában,

a 3. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 26. alpontjában

kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 109. § 13. pontjában megállapított feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosítása

1. §2

2. § (1)–(2)3

3. §4

2. A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosítása

4–5. §5

6. § (1) Az MR. 120. § 90. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Ez a rendelet)

„90. a mezőgazdasági vagy erdészeti traktorok hajtására szánt motorok gáz- és szilárd halmazállapotú szennyezőanyag-kibocsátása elleni intézkedésről, valamint a 74/150/EGK tanácsi irányelv módosításáról szóló, 2000. május 22-i 2000/25/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek, továbbá az azt módosító 2005/13/EK bizottsági, 2006/96/EK tanácsi és 2010/22/EU bizottsági, valamint a 2011/72/EU és 2011/87/EU európai parlamenti és tanácsi, továbbá 2014/43/EU bizottsági irányelveknek;”

(való megfelelést szolgálja.)

(2)6

7. §7

8. § (1)8

(2) Az MR. C. Függelék C/12. számú melléklete a 7. melléklet szerint módosul.

9. §9

3. A gépjárműről és annak hatósági jelzéséről felvételt készítő eszközre vonatkozó követelményekről szóló 18/2008. (IV. 30.) GKM rendelet módosítása

10. §10

4. Záró rendelkezések

11. § (1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel – 2014. november 1-jén lép hatályba.

(2) A 2. § (3)–(5) bekezdése, a 6. § (1) bekezdése, a 8. § (2) bekezdése, valamint a 3–5. és 7. melléklet 2015. január 1-jén lép hatályba.

12. § (1) Ez a rendelet

a) a mezőgazdasági vagy erdészeti traktorok hajtására szánt motorok gáz- és szilárd halmazállapotú szennyezőanyag-kibocsátása elleni intézkedésről szóló 2000/25/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv I., II. és III. mellékletének módosításáról szóló, 2014. március 18-i 2014/43/EU bizottsági irányelvnek,

b) a mezőgazdasági vagy erdészeti traktorok, azok pótkocsijainak és cserélhető vontatott munkagépeinek, beleértve ezek rendszereit is, továbbá alkatrészeinek és önálló műszaki egységeinek típusjóváhagyásáról szóló 2003/37/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv I., II. és III mellékletének módosításáról szóló, 2014. március 18-i 2014/44/EU bizottsági irányelvnek

való megfelelést szolgálja.

(2) Ez a rendelet

a) a gépjárművek, az ezekhez tervezett pótkocsik és rendszerek, alkatrészek valamint önálló műszaki egységek általános biztonságára vonatkozó típus-jóváhagyási előírásokról szóló 2009. július 13-i 661/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet 18. cikk, 19. cikk (1) és (3) bekezdésében, valamint a 20. cikk negyedik bekezdésében foglaltak,

b) az 582/2011/EU rendeletnek a műszaki fejlődéshez történő hozzáigazítása érdekében a részecskekibocsátás fedélzeti diagnosztikai rendszerek általi megfigyelése tekintetében történő módosításáról szóló, 2014. június 12-i 627/2014/EU bizottság rendelet

végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.

1–2. melléklet a 44/2014. (X. 31.) NFM rendelethez11

3. melléklet a 44/2014. (X. 31.) NFM rendelethez


Az ER. C. Függelék C/1. számú mellékletének módosítása

    1.    Az ER. C. Függelék C/1. számú melléklet A. Minta 3.2.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
3.2.2. LÉGSZENNYEZÉS ELLENI INTÉZKEDÉSEK
3.2.2.1. Forgattyúházból származó kibocsátások visszavezetésére szolgáló eszköz: van/nincs (1)
3.2.2.2. További légszennyezés-csökkentő berendezések (ha vannak ilyenek, és más cím alatt nem szerepelnek)
3.2.2.2.1. Katalizátor: van/nincs (1)
3.2.2.2.1.1. Gyártmány(ok): …
3.2.2.2.1.2. Típus(ok): …
3.2.2.2.1.3. A katalizátorok és elemek száma: …
3.2.2.2.1.4. A katalizátor(ok) mérete és térfogata: …
3.2.2.2.1.5. A katalitikus reakció típusa: …
3.2.2.2.1.6. Teljes nemesfémtöltet: …
3.2.2.2.1.7. Relatív koncentráció: …
3.2.2.2.1.8. Hordozó (szerkezete és anyaga): …
3.2.2.2.1.9. Cellasűrűség: …
3.2.2.2.1.10. A katalizátor(ok) házának típusa: …
3.2.2.2.1.11. A katalizátor(ok) elhelyezése (helye és a motortól mért legkisebb/legnagyobb távolsága): …
3.2.2.2.1.12. Szokásos üzemi tartomány (K): …
3.2.2.2.1.13. Fogyó reagens (ha van): …
3.2.2.2.1.13.1. A katalitikus folyamathoz szükséges reagens típusa és koncentrációja: …
3.2.2.2.1.13.2. A reagens szokásos üzemi hőmérséklet-tartománya: …
3.2.2.2.1.13.3. Nemzetközi szabvány (ha van): …
3.2.2.2.1.14. NOx-érzékelő: van/nincs (1)
3.2.2.2.2. Oxigénérzékelő: van/nincs (1)
3.2.2.2.2.1. Gyártmány(ok): …
3.2.2.2.2.2. Típus: …
3.2.2.2.2.3. Elhelyezés: …
3.2.2.2.3. Légbefúvás: van/nincs (1)
3.2.2.2.3.1. Típus (rezgőszelep, levegőszivattyú stb.): …
3.2.2.2.4. Kipufogógáz-visszavezetés: van/nincs (1)
3.2.2.2.4.1. Jellemzők (hűtött/nem hűtött, magas/alacsony nyomás stb.): …
3.2.2.2.5. Részecskecsapda: van/nincs (1)
3.2.2.2.5.1. A részecskecsapda mérete és térfogata: …
3.2.2.2.5.2. A részecskecsapda típusa és kialakítása: …
3.2.2.2.5.3. Elhelyezés (hely és a motortól mért legkisebb/legnagyobb távolság): …
3.2.2.2.5.4. A regenerálás módja vagy rendszere, leírás, illetve rajz: …
3.2.2.2.5.5. Szokásos üzemi hőmérséklet- (K) és nyomástartomány (kPa): …
3.2.2.2.6. Más rendszerek: vannak/nincsenek (1)
3.2.2.2.6.1. Leírás és működés: …”

    2.    Az ER. C. Függelék C/1. számú melléklet A. Minta 3.2.4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
3.2.4. SZELEPVEZÉRLÉS
3.2.4.1. A legnagyobb szelepnyitás és a nyitási és zárási szögek a holtponthoz képest, illetve ezzel egyenértékű adatok: …
3.2.4.2. Vonatkoztatási és/vagy beállítási tartományok (1):
3.2.4.3. Változtatható szelepvezérlő rendszer (ha alkalmazható, és ahol szívó és/vagy kipufogó szelep van)
3.2.4.3.1. Típus: folytonos vagy kétállásos (1)
3.2.4.3.2. Bütyökállítási szög: …”

    3.    Az ER. C. Függelék C/1. számú melléklet A. Minta 3.3.1.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„3.3.1.2. Motortípusok műszaki leírása a családon belül

 

 

„Alapmotor(*)

A motorcsaládba tartozó motorok(**)

 

Motortípus

 

 

 

 

 

 

Hengerek száma

 

 

 

 

 

 

Névleges fordulatszám (fordulat/perc)

 

 

 

 

 

 

Löketenkénti tüzelőanyag-szállítás (mm3) dízelmotorok esetében, tüzelőanyag-áram (g/h) benzinmotorok esetében, a névleges hasznos teljesítmény mellett

 

 

 

 

 

 

Névleges hasznos teljesítmény (kW)

 

 

 

 

 

 

Legnagyobb teljesítményhez tartozó fordulatszám (fordulat/perc)

 

 

 

 

 

 

Legnagyobb hasznos teljesítmény (kW)

 

 

 

 

 

 

A legnagyobb nyomatékhoz tartozó fordulatszám (fordulat/perc)

 

 

 

 

 

 

Löketenkénti tüzelőanyag-szállítás (mm3) dízelmotorok esetében, tüzelőanyag-áram (g/h) benzinmotorok esetében, a legnagyobb nyomaték mellett

 

 

 

 

 

 

Legnagyobb nyomaték (Nm)

 

 

 

 

 

 

Alsó alapjárati fordulatszám (fordulat/perc)

 

 

 

 

 

 

Henger-lökettérfogat (az alapmotor %-ában)

100

 

 

 

 


__________________________
(*) A további részleteket lásd a 3.2. pontban.
(**) A további részleteket lásd a 3.4. pontban.”

    4.    Az ER. C. Függelék C/1. számú melléklet A. Minta 3.4.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
3.4.2. LÉGSZENNYEZÉS ELLENI INTÉZKEDÉSEK
3.4.2.1. Forgattyúházból származó kibocsátások visszavezetésére szolgáló eszköz: van/nincs (1) …
3.4.2.2. További légszennyezés-csökkentő berendezések (ha vannak ilyenek, és más cím alatt nem szerepelnek):
3.4.2.2.1. Katalizátor: van/nincs (1)
3.4.2.2.1.1. Gyártmány(ok): …
3.4.2.2.1.2. Típus(ok): …
3.4.2.2.1.3. A katalizátorok és elemek száma: …
3.4.2.2.1.4. A katalizátor(ok) mérete és térfogata: …
3.4.2.2.1.5. A katalitikus reakció típusa: …
3.4.2.2.1.6. Teljes nemesfémtöltet: …
3.4.2.2.1.7. Relatív koncentráció: …
3.4.2.2.1.8. Hordozó (szerkezete és anyaga): …
3.4.2.2.1.9. Cellasűrűség: .…
3.4.2.2.1.10. A katalizátor(ok) házának típusa: …
3.4.2.2.1.11. A katalizátor(ok) elhelyezése (helye és a motortól mért legkisebb/legnagyobb távolsága): …
3.4.2.2.1.12. Szokásos üzemi tartomány (K): …
3.4.2.2.1.13. Fogyó reagens (ha van): …
3.4.2.2.1.13.1. A katalitikus folyamathoz szükséges reagens típusa és koncentrációja: …
3.4.2.2.1.13.2. A reagens szokásos üzemi hőmérséklet-tartománya: …
3.4.2.2.1.13.3. Nemzetközi szabvány (ha van): …
3.4.2.2.1.14. NOx-érzékelő: van/nincs (1)
3.4.2.2.2. Oxigénérzékelő: van/nincs (1)
3.4.2.2.2.1. Gyártmány(ok): .…
3.4.2.2.2.2. Típus: .…
3.4.2.2.2.3. Elhelyezés: …
3.4.2.2.3. Légbefúvás: van/nincs (1)
3.4.2.2.3.1. Típus (rezgőszelep, levegőszivattyú stb.): …
3.4.2.2.4. Kipufogógáz-visszavezetés: van/nincs (1)
3.4.2.2.4.1. Jellemzők (hűtött/nem hűtött, magas/alacsony nyomás stb.): …
3.4.2.2.5. Részecskecsapda: van/nincs (1)
3.4.2.2.5.1. A részecskecsapda mérete és térfogata: …
3.4.2.2.5.2. A részecskecsapda típusa és kialakítása: .…
3.4.2.2.5.3. Elhelyezés (hely és a motortól mért legkisebb/legnagyobb távolság): …
3.4.2.2.5.4. A regenerálás módja vagy rendszere, leírás, illetve rajz: .…
3.4.2.5.5. Szokásos üzemi hőmérséklet- (K) és nyomástartomány (kPa): .…
3.4.2.2.6. Más rendszerek: vannak/nincsenek (1)
3.4.2.2.6.1. Leírás és működés: …”

    5.    Az ER. C. Függelék C/1. számú melléklet A. Minta 3.4.4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
3.4.4. SZELEPVEZÉRLÉS
3.4.4.1. A legnagyobb szelepnyitás és a nyitási és zárási szögek a holtponthoz képest, illetve ezzel egyenértékű adatok: …
3.4.4.2. Vonatkoztatási és/vagy beállítási tartományok (1)
3.4.4.3. Változtatható szelepvezérlő rendszer (ha alkalmazható, és ahol szívó és/vagy kipufogó szelep van)
3.4.4.3.1. Típus: folytonos vagy kétállásos (1)
3.4.4.3.2. Bütyökállítási szög: …”

    6.    Az ER. C. Függelék C/1. számú melléklet A. Minta 3.6. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
3.6. MOTORTELJESÍTMÉNY
„3.6.1. A motor legnagyobb hasznos teljesítménye: … kW, … fordulat/perc fordulatszámon [a 75/2005. (IX. 29.) GKM–KvVM együttes rendeletnek(*) megfelelően]
3.6.2. A motor névleges hasznos teljesítménye: … kW, … fordulat/perc fordulatszámon [a 75/2005. (IX. 29.)
GKM–KvVM együttes rendeletnek megfelelően]
3.6.3. Szabadon választható adat: az erőleadó tengelynél (PTO) (ha van erőleadó tengely) a névleges fordulatszám mellett mért teljesítmény (az OECD 2. kódexe, illetve az ISO 789-1:1990 szabvány szerint)

 

Az erőleadó tengely szabványos fordulatszáma
(fordulat/perc)

Az ennek megfelelő motorfordulatszám
(fordulat/perc)

Teljesítmény
(kW)

 

1–540

 

 

 

2–1000

 

 

 

3–540 ECO

 

 

 

4–1000 ECO

 

 

________________________
(*) 97/68/EK irányelv, HL L 59., 1998.2.27., 1. o.”

4. melléklet a 44/2014. (X. 31.) NFM rendelethez


Az ER C. Függelék C/2. számú mellékletének módosítása

Az ER C. Függelék C/2. számú melléklet C. Fejezet II. Rész 2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„2. A kipufogógáz-kibocsátási vizsgálatok eredményei

Az alapirányelv és az azt módosító legutóbbi irányelv száma, amely alapján megadták az EK-típusjóváhagyást. Két vagy több alkalmazási szakasszal rendelkező irányelv esetén meg kell jelölni az alkalmazott szakaszt: …
Változat/kivitel: …
a)    NRSC/ESC/WHSC (1) végleges vizsgálati eredmények, a romlási tényezők figyelembevételével (g/kWh)

 

Változat/kivitel:

Változat/kivitel:

Változat/kivitel:

CO

… g/kWh

… g/kWh

… g/kWh

HC

… g/kWh

… g/kWh

… g/kWh

NOx

… g/kWh

… g/kWh

… g/kWh

HC+NOx

… g/kWh

… g/kWh

… g/kWh

Részecskék

… g/kWh

… g/kWh

… g/kWh

CO2

… g/kWh

… g/kWh

… g/kWh


b)    NRTC/ETC/WHTC (1) végleges vizsgálati eredmények, a romlási tényezők figyelembevételével (g/kWh)*

 

Változat/kivitel:

Változat/kivitel:

Változat/kivitel:

CO

… g/kWh

… g/kWh

… g/kWh

HC

… g/kWh

… g/kWh

… g/kWh

NOx

… g/kWh

… g/kWh

… g/kWh

NMHC

… g/kWh

… g/kWh

… g/kWh

CH4

… g/kWh

… g/kWh

… g/kWh

Részecskék

… g/kWh

… g/kWh

… g/kWh

Melegindításos NRTC ciklus CO2-kibocsátása

… g/kWh

… g/kWh

… g/kWh

Melegindításos NRTC ciklusmunkája

… kWh

… kWh

… kWh

______________________
(1) A nem kívánt rész törlendő.
* Értelemszerűen.”

5. melléklet a 44/2014. (X. 31.) NFM rendelethez


Az ER C. Függelék C/3. számú mellékletének módosítása

    1.    Az ER C. Függelék C/3. számú melléklet I. Rész Minták „A – Kész/teljes traktorok” alcím 3.6. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„3.6. A MOTOR LEGNAGYOBB HASZNOS TELJESÍTMÉNYE: … KW, … FORDULAT/PERC FORDULATSZÁMON [75/2005. (IX. 29.) GKM–KVVM EGYÜTTES RENDELETNEK MEGFELELŐEN] (1)
3.6.1. A motor legnagyobb névleges teljesítménye: … kW, … fordulat/perc fordulatszámon [75/2005. (IX. 29.)
GKM–KvVM együttes rendeletnek megfelelően]
3.6.2. Szabadon választható adat: az erőleadó tengelynél (PTO) (ha van erőleadó tengely) a névleges fordulatszám mellett mért teljesítmény (az OECD 2. kódexe, illetve az ISO 789-1:1990 szabvány szerint)
_________________________
(1) Adja meg az alkalmazott vizsgálati módszert”

    2.    Az ER C. Függelék C/3. számú melléklet I. Rész Minták „A – Kész/teljes traktorok” alcím 15.1. és 15.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„15.1. NRSC/ESC/WHSC (1) VÉGLEGES VIZSGÁLATI EREDMÉNYEK, A ROMLÁSI TÉNYEZŐK FIGYELEMBEVÉTELÉVEL:
CO: … (g/kWh) HC: … (g/kWh) NOX… (g/kWh)
HC+NOX… (g/kWh) Részecskék… (g/kWh) CO2… (g/kWh)
15.2. NRTC/ETC/WHTC (1) VÉGLEGES VIZSGÁLATI EREDMÉNYEK, A ROMLÁSI TÉNYEZŐK FIGYELEMBEVÉTELÉVEL
(G/KWH) (*)
CO: … (g/kWh) HC: … (g/kWh) NOX… (g/kWh)
HC+NOX… (g/kWh) Részecskék… (g/kWh) A melegindításos ciklus alatt kibocsátott CO2 … (g/kWh) Ciklusmunka regenerálás nélküli melegindítás esetén (kWh)
_________________________
(1) A nem kívánt rész törlendő.
(*) Értelemszerűen.”

6. melléklet a 44/2014. (X. 31.) NFM rendelethez12

7. melléklet a 44/2014. (X. 31.) NFM rendelethez


Az MR. C. Függelék C/12. számú mellékletének módosítása

    1.    Az MR. C. Függelék C/12. számú melléklet I. Rész 3. pont 3.8. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
3.8 AZ ALTERNATÍV TÍPUSJÓVÁHAGYÁSOK ELISMERÉSE
A következő típus-jóváhagyásokat és adott esetben az ezekhez tartozó típus-jóváhagyási jeleket egyenértékűnek kell tekinteni az e rendelet szerinti jóváhagyással:
1. Az NRM. 10. § (4) bekezdés c) és d) pontjában meghatározott H, I, J és K kategóriájú (IIIA. szabályozási lépcsőbe sorolt) motorok tekintetében az NRM 12. melléklete 3.1., 3.2. és 3.3. pontjának megfelelő típusjóváhagyások.
2. Az NRM. 10. § (4) bekezdés e) pontjban meghatározott L, M, N és P kategóriájú (IIIB. szabályozási lépcsőbe sorolt) motorok tekintetében az NRM. 12. melléklete 4.1., 4.2. és 4.3. pontjának megfelelő típusjóváhagyások.
3. Az NRM. 10. § (4) bekezdés f) pontjában meghatározott Q és R kategóriájú (IV. szabályozási lépcsőbe sorolt) motorok tekintetében az NRM. 12. melléklete 5.1. és 5.2. pontjának megfelelő típusjóváhagyások.”

    2.    Az MR. C. Függelék C/12. számú melléklet I. Része a következő 3a. ponttal egészül ki:
3a. ELŐÍRÁSOK ÉS VIZSGÁLATOK
Az NRM. 1. mellékletének 4., 8. és 9. szakaszát, az 1. és 2. függelékét, valamint 3., 4. és 5. mellékletének rendelkezéseit kell alkalmazni.”
    3.    Az MR. C. Függelék C/12. számú melléklet II. Rész 2. pont 2.2. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
2.2. LÉGSZENNYEZÉS ELLENI INTÉZKEDÉSEK
2.2.1. Forgattyúházból származó kibocsátások visszavezetésére szolgáló eszköz: van/nincs (1)     
2.2.2. További légszennyezés-csökkentő berendezések (ha vannak ilyenek, és más cím alatt nem szerepelnek)
2.2.2.1. Katalizátor: van/nincs (1)     
2.2.2.1.1. Gyártmány(ok):     
2.2.2.1.2. Típus(ok):     
2.2.2.1.3. A katalizátorok és elemek száma:     
2.2.2.1.4. A katalizátor(ok) mérete és térfogata:     
2.2.2.1.5. A katalitikus reakció típusa:     
2.2.2.1.6. Teljes nemesfémtöltet:     
2.2.2.1.7. Relatív koncentráció:     
2.2.2.1.8. Hordozó (szerkezete és anyaga):     
2.2.2.1.9. Cellasűrűség:     
2.2.2.1.10. A katalizátor(ok) házának típusa:     
2.2.2.1.11. A katalizátor(ok) elhelyezése (helye és a motortól mért legkisebb/legnagyobb távolsága):     
2.2.2.1.12. Szokásos üzemi tartomány (K):     
2.2.2.1.13. Fogyó reagens (ha van):     
2.2.2.1.13.1. A katalitikus folyamathoz szükséges reagens típusa és koncentrációja:     
2.2.2.1.13.2. A reagens szokásos üzemi hőmérséklet-tartománya:     
2.2.2.1.13.3. Nemzetközi szabvány (ha van):     
2.2.2.1.14. NOx-érzékelő: van/nincs (1)
2.2.2.2. Oxigénérzékelő: van/nincs (1)
2.2.2.2.1. Gyártmány(ok):     
2.2.2.2.2. Típus:     
2.2.2.2.3. Elhelyezés:     
2.2.2.3. Légbefúvás: van/nincs (1)
2.2.2.3.1. Típus (rezgőszelep, levegőszivattyú stb.):     
2.2.2.4. Kipufogógáz-visszavezetés: van/nincs (1)
2.2.2.4.1. Jellemzők (hűtött/nem hűtött, magas/alacsony nyomás stb.):     
2.2.2.5. Részecskecsapda: van/nincs (1)
2.2.2.5.1. A részecskecsapda mérete és térfogata:     
2.2.2.5.2. A részecskecsapda típusa és kialakítása:     
2.2.2.5.3. Elhelyezés (hely és a motortól mért legkisebb/legnagyobb távolság):     
2.2.2.5.4. A regenerálás módja vagy rendszere, leírás, illetve rajz:     
2.2.2.5.5. Szokásos üzemi hőmérséklet- (K) és nyomástartomány (kPa):     
2.2.2.6. Más rendszerek: vannak/nincsenek (1)
2.2.2.6.1. Leírás és működés:     ”

    4.    Az MR. C. Függelék C/12. számú melléklet II. Rész 2. pont 2.4. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
2.4. SZELEPVEZÉRLÉS
2.4.1. A legnagyobb szelepnyitás és a nyitási és zárási szögek a holtponthoz képest, illetve ezzel egyenértékű adatok:     
2.4.2. Vonatkoztatási és/vagy beállítási tartományok (1):
2.4.3. Változtatható szelepvezérlő rendszer (ha alkalmazható, és ahol szívó- és/vagy kipufogószelep van)
2.4.3.1. Típus: folytonos vagy kétállásos (1)
2.4.3.2. Bütyökállítási szög:.     ”


    5.    Az MR. C. Függelék C/12. számú melléklet II. Rész 3. pont 3.1.2. alpontban lévő táblázat helyébe a következő rendelkezés lép:

 

 

„Alapmotor(*)

A motorcsaládba tartozó motorok (**)

 

Motortípus

 

 

 

 

 

 

Hengerek száma

 

 

 

 

 

 

Névleges fordulatszám (fordulat/perc)

 

 

 

 

 

 

Löketenkénti tüzelőanyag-szállítás (mm3) dízelmotorok esetében, tüzelőanyag-áram (g/h) benzinmotorok esetében, a névleges hasznos teljesítmény mellett

 

 

 

 

 

 

Névleges hasznos teljesítmény (kW)

 

 

 

 

 

 

Legnagyobb teljesítményhez tartozó fordulatszám (fordulat/perc)

 

 

 

 

 

 

Legnagyobb hasznos teljesítmény (kW)

 

 

 

 

 

 

A legnagyobb nyomatékhoz tartozó fordulatszám (fordulat/perc)

 

 

 

 

 

 

Löketenkénti tüzelőanyag-szállítás (mm3) dízelmotorok esetében, tüzelőanyag-áram (g/h) benzinmotorok esetében, a legnagyobb nyomaték mellett

 

 

 

 

 

 

Legnagyobb nyomaték (Nm)

 

 

 

 

 

 

Alsó alapjárati fordulatszám (fordulat/perc)

 

 

 

 

 

 

Henger-lökettérfogat (az alapmotor%-ában)

100”

 

 

 

 


*) A további részleteket lásd a 2. pontban.
(**) A további részleteket lásd a 4. pontban.

    6.    Az MR. C. Függelék C/12. számú melléklet II. Rész 4. pont 4.2. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
4.2. LÉGSZENNYEZÉS ELLENI INTÉZKEDÉSEK
4.2.1. Forgattyúházból származó kibocsátások visszavezetésére szolgáló eszköz: van/nincs (1)     
4.2.2. További légszennyezés-csökkentő berendezések (ha vannak ilyenek, és más cím alatt nem szerepelnek):
4.2.2.1. Katalizátor: van/nincs (1)
4.2.2.1.1. Gyártmány(ok):     
4.2.2.1.2. Típus(ok):     
4.2.2.1.3. A katalizátorok és elemek száma:     
4.2.2.1.4. A katalizátor(ok) mérete és térfogata:     
4.2.2.1.5. A katalitikus reakció típusa:     
4.2.2.1.6. Teljes nemesfémtöltet:     
4.2.2.1.7. Relatív koncentráció:     
4.2.2.1.8. Hordozó (szerkezete és anyaga):     
4.2.2.1.9. Cellasűrűség:     
4.2.2.1.10. A katalizátor(ok) házának típusa:     
4.2.2.1.11. A katalizátor(ok) elhelyezése (helye és a motortól mért legkisebb/legnagyobb távolsága):     
4.2.2.1.12. Szokásos üzemi tartomány (K):     
4.2.2.1.13. Fogyó reagens (ha van):     
4.2.2.1.13.1. A katalitikus folyamathoz szükséges reagens típusa és koncentrációja:     
4.2.2.1.13.2. A reagens szokásos üzemi hőmérséklet-tartománya:     
4.2.2.1.13.3. Nemzetközi szabvány (ha van):     
4.2.2.1.14. NOx-érzékelő: van/nincs (1)
4.2.2.2. Oxigénérzékelő: van/nincs (1)
4.2.2.2.1. Gyártmány(ok):     
4.2.2.2.2. Típus:     
4.2.2.2.3. Elhelyezés:     
4.2.2.3. Légbefúvás: van/nincs (1)
4.2.2.3.1. Típus (rezgőszelep, levegőszivattyú stb.):     
4.2.2.4. Kipufogógáz-visszavezetés: van/nincs (1)
4.2.2.4.1. Jellemzők (hűtött/nem hűtött, magas/alacsony nyomás stb.):     
4.2.2.5. Részecskecsapda: van/nincs (1)
4.2.2.5.1. A részecskecsapda mérete és térfogata:     
4.2.2.5.2. A részecskecsapda típusa és kialakítása:     
4.2.2.5.3. Elhelyezés (hely és a motortól mért legkisebb/legnagyobb távolság):     
4.2.2.5.4. A regenerálás módja vagy rendszere, leírás, illetve rajz:     
4.2.2.5.5. Szokásos üzemi hőmérséklet- (K) és nyomástartomány (kPa):     
4.2.2.6. Más rendszerek: vannak/nincsenek (1)
4.2.2.6.1. Leírás és működés:     ”

    7.    Az MR. C. Függelék C/12. számú melléklet II. Rész 4. pont 4.4. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
4.4. SZELEPVEZÉRLÉS
4.4.1. A legnagyobb szelepnyitás és a nyitási és zárási szögek a holtponthoz képest, illetve ezzel egyenértékű
adatok: …
4.4.2. Vonatkoztatási és/vagy beállítási tartományok (1):     
4.4.3. Változtatható szelepvezérlő rendszer (ha alkalmazható, és ahol szívó- és/vagy kipufogószelep van)
4.4.3.1. Típus: folytonos vagy kétállásos1
4.4.3.2. Bütyökállítási szög:     
_______________________________
1 A nem kívánt rész törlendő.”

    8.    Az MR. C. Függelék C/12. számú melléklet IV/A. Rész II. SZAKASZ 2.4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
2.4. A MOTOR/ALAPMOTOR (1) KIBOCSÁTÁSI EREDMÉNYEI
2.4.1. Az NRSC-vizsgálat végrehajtására vonatkozó információk
Romlási tényező (DF) számított/rögzített (1)
Az alábbi táblázatban adja meg a romlási tényezők értékét és a kibocsátási eredményeket:

 

NRSC-vizsgálat

 

DF mult/add (1)

CO

HC

NOx

HC+NOx

Részecskék

 

 

Kibocsátások

CO
(g/kWh)

HC
(g/kWh)

NOx(g/kWh)

HC+NOx
(g/kWh)

Részecskék
(g/kWh)

CO2(g/kWh)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vizsgálati eredmény

 

 

 

 

 

 

 

Végleges vizsgálati eredmény romlási tényezővel

 

 

 

 

 

 

 

Kiegészítő vizsgálati pontok az ellenőrzési tartományban (adott esetben)

 

Kibocsátás a vizsgálati ponton

Motorfordulatszám

Terhelés
(%)

CO
(g/kWh)

HC
(g/kWh)

NOx(g/kWh)

Részecskék
(g/kWh)

 

1. vizsgálati eredmény

 

 

 

 

 

 

 

2. vizsgálati eredmény

 

 

 

 

 

 

 

3. vizsgálati eredmény

 

 

 

 

 

 


2.4.1.2. Az NRSC-vizsgálat során használt mintavételezési rendszer: …
2.4.1.2.1. Gáz-halmazállapotú szennyező anyagok kibocsátása (*):. …
2.4.1.2.2. Részecskék(*):. …
2.4.1.2.3. Módszer: egy/több szűrő (1)
2.4.2. Az NRTC-vizsgálat végrehajtására vonatkozó információk (adott esetben):
2.4.2.1. A motor/alapmotor kibocsátási eredményei (romlási tényező [DF]): számított/rögzített (1)

Az alábbi táblázatban adja meg a romlási tényezők értékét és a kibocsátási eredményeket:
A IV. szakasznak megfelelő motorok esetében meg lehet adni a regenerálásra vonatkozó adatokat.

 

NRTC-vizsgálat

 

DF mult/add (1)

CO

HC

NOx

HC+NOx

Részecskék

 

 

Kibocsátások

 

 

 

 

 

CO2(g/kWh)

 

Kibocsátások

CO
(g/kWh)

HC
(g/kWh)

NOx(g/kWh)

HC+NOx(g/kWh)

Részecskék
(g/kWh)

 

CO
(g/kWh)

HC
(g/kWh)

NOx(g/kWh)

HC+NOx(g/kWh)

Részecskék
(g/kWh)

 

Hidegindítás

 

 

 

 

 

 

 

Melegindítás regenerálás nélkül

 

 

 

 

 

 

 

Melegindítás regenerálással

 

 

 

 

 

 

 

kr,u (mult/add) (1)
kr,d (mult/add) (1)

 

 

 

 

 

 

 

Súlyozott vizsgálati eredmény

 

 

 

 

 

 

 

Végleges vizsgálati eredmény romlási tényezővel

 

 

 

 

 

 


Ciklusmunka regenerálás nélküli melegindítás esetén kWh
2.4.2.2. Az NRTC-vizsgálat során használt mintavételezési rendszer:
Gáz-halmazállapotú szennyező anyagok kibocsátása(*):
Részecskék(*):
Módszer: egy/több szűrő(1)
_________________
(*) Az NRM. VI. mellékletének 1. pontjában meghatározott, alkalmazott rendszer ábrájának számát kell megadni.
(1) A nem kívánt rész törlendő.”

    9.    Az MR. C. Függelék C/12. számú melléklet IV/B. Rész a címe után a következő új rendelkezéssel egészül ki:
„A Adatközlő lap
1. SZAKASZ ÁLTALÁNOS RÉSZ
1. Traktortípus
1.1. Gyártmány(ok) (a gyártó megnevezése)     
1.2. A traktor típusa és kereskedelmi megnevezése     
1.3. A gyártó típuskódja a motor(ok)on lévő adatok alapján és a kód rögzítési módszere:     
1.3.1. A motortípus azonosító számának helye, kódja és rögzítési módszere:     
1.3.2. Az EK-alkatrész-típusjóváhagyási jel helye és rögzítési módszere:     
1.4. A gyártó neve és címe:     
1.5. Az összeszerelő üzem(ek) címe(i)     

2. SZAKASZ TRAKTORTÍPUS
2. A traktortípus lényeges jellemzői
2.1. A kompressziós gyújtású motor leírása
2.1.1. Gyártó     
2.1.2. A gyártó motorkódja a motoron történt rögzítés szerint     
2.1.3. Ütemek száma: négyütemű/kétütemű (1)
2.1.4. Furat: ........................................ mm
2.1.5. Löket: ........................................ mm
2.1.6. A hengerek száma és elrendezése:     
2.1.7. Hengerűrtartalom: .................................................. cm3
2.1.8. Névleges fordulatszám: .................................................. fordulat/perc
2.1.9. Legnagyobb nyomaték fordulatszáma: .................................................. fordulat/perc
2.1.10. Kompresszióviszony (2):     
2.1.11. Égési rendszer leírása     
2.1.12. Az égéstér és a dugattyútető rajza(i):     
2.1.13. A szívó-és kipufogócsatorna minimális keresztmetszetének területe     
2.1.14. Hűtésrendszer
2.1.14.1. Folyadékhűtés
2.1.14.1.1. Hűtőfolyadék fajtája:     
2.1.14.1.2. Keringtető szivattyú(k): van/nincs (1)
2.1.14.1.3. Jellemzők vagy gyártmány(ok) és típus(ok) (alkalmazhatóság szerint):     
2.1.14.1.4. Áttételi arány(ok) (alkalmazhatóság szerint):     
2.1.14.2. Léghűtés
2.1.14.2.1. Légfúvó: van/nincs (1)
2.1.14.2.2. Jellemzők vagy gyártmány(ok) és típus(ok) (alkalmazhatóság szerint):     
2.1.14.2.3. Áttételi arány(ok) (alkalmazhatóság szerint):     
2.1.15. A gyártó által megengedett hőmérséklet:     
2.1.15.1. Folyadékhűtés: maximális hőmérséklet a kilépésnél:     K
2.1.15.2. Léghűtés: referenciapont:     
Legmagasabb hőmérséklet a referenciapontnál:     K
2.1.15.3. A töltőlevegőlegmagasabb hőmérséklete a visszahűtőkilépőnyílásánál (alkalmazhatóság szerint)     K
2.1.15.4. A kipufogógáz maximális hőmérséklete a kipufogócsőben/-csövekben a kipufogógyűjtőcső/-csövek külső pereme, illetve peremei melletti ponton:     K
2.1.15.5. Kenőanyag hőmérséklete: minimum .................................................. K, maximum     K
2.1.16. Feltöltő: van/nincs (1)
2.1.16.1. Gyártmány:     
2.1.16.2. Típus:     
2.1.16.3. A rendszer leírása (például: maximális töltési nyomás, nyomáshatároló, alkalmazhatóság szerint):     
2.1.16.4. Visszahűtő: van/nincs (1)
2.1.17. Szívórendszer: legnagyobb megengedhetőszívási depresszió a névleges fordulatszám és teljes terhelés mellett:     kPa
2.1.18. Kipufogórendszer: legnagyobb megengedhetőkipufogási ellennyomás a névleges fordulatszám és teljes terhelés mellett:     kPa
2.2. Légszennyezés elleni intézkedések
2.2.1. Forgattyúházból származó kibocsátások visszavezetésére szolgáló eszköz: van/nincs (1)
2.2.2. További légszennyezés-csökkentőberendezések (ha vannak ilyenek, és más cím alatt nem szerepelnek):
2.2.2.1. Katalizátor: van/nincs (1)
2.2.2.1.1. Gyártmány(ok):     
2.2.2.1.2. Típus(ok):     
2.2.2.1.3. A katalizátorok és elemek száma:     
2.2.2.1.4. A katalizátor(ok) mérete és térfogata:     
2.2.2.1.5. A katalitikus reakció típusa:     
2.2.2.1.6. Teljes nemesfém töltet:     
2.2.2.1.7. Relatív koncentráció:     
2.2.2.1.8. Hordozó (szerkezete és anyaga):     
2.2.2.1.9. Cellasűrűség:     
2.2.2.1.10. A katalizátor(ok) házának típusa:     
2.2.2.1.11. A katalizátor(ok) elhelyezése (helye és a motortól mért legkisebb/legnagyobb távolsága):     
2.2.2.1.12. Szokásos üzemi tartomány (K):     
2.2.2.1.13. Fogyó reagens (ha van):     
2.2.2.1.13.1. A katalitikus folyamathoz szükséges reagens típusa és koncentrációja:     
2.3. Tüzelőanyag táprendszer
2.3.1. Tüzelőanyag tápszivattyú
    Nyomás (2), illetve jelleggörbe: .................................................. kPa
2.3.2. Befecskendezőberendezés
2.3.2.1. Szivattyú
2.3.2.1.1. Gyártmány(ok):     
2.3.2.1.2. Típus(ok):     
2.3.2.1.3. A szivattyú szállítási teljesítménye: .......... és .................... mm3 (2) löketenként, illetve munkaütemenként
........................................ fordulat/perc (a névleges fordulatszám) és .............................. fordulat/perc
(legnagyobb fordulatszám) esetén, illetve jelleggörbe
Közlendő, hogy melyik módszert alkalmazták: a motoron vagy a szivattyú próbapadon történt-e
a mérés. (1)
2.3.2.1.4. Befecskendezés
2.3.2.1.4.1. Befecskendezési görbe (2):     
2.3.2.1.4.2. Befecskendezés vezérlése (2):     
2.3.2.2. Befecskendező csővezeték
2.3.2.2.1. Hossz: .................................................. mm
2.3.2.2.2. Belső átmérő: .................................................. mm
2.3.2.3. Befecskendező fúvóka (fúvókák)
2.3.2.3.1. Gyártmány(ok):     
2.3.2.3.2. Típus(ok):     
2.3.2.3.3. Nyitási nyomás (2), illetve jelleggörbe (1):     
2.3.2.4. Regulátor
2.3.2.4.1. Gyártmány(ok):     
2.3.2.4.2. Típus(ok):     
2.3.2.4.3. Fordulatszám, amelynél teljes terhelés mellett megkezdődik a tüzelőanyag-adagolás elzárása (2):
        fordulat/perc
2.3.2.4.4. Legnagyobb fordulatszám (2) terhelés nélkül     fordulat/perc
2.3.2.4.5. Üresjárati fordulatszám (2):     fordulat/perc
2.3.3. Hidegindító berendezés
2.3.3.1. Gyártmány(ok):     
2.3.3.2. Típus(ok):     
2.3.3.3. Leírás:     
2.4. Szelepvezérlés
2.4.1. A legnagyobb szelepnyitás és a nyitási és zárási szögek a holtponthoz képest, illetve ezzel egyenértékű adatok:     
2.4.2. Vonatkoztatási és/vagy beállítási tartományok (1):     
2.4.3. Változtatható szelepvezérlőrendszer (ha alkalmazható, és ahol szívó- és/vagy kipufogószelep van)
2.4.3.1. Típus: folytonos vagy kétállásos (1)
2.4.3.2. Bütyökállítási szög:     
2.5. Elektronikus vezérlőfunkciók
Ha a motor rendelkezik elektronikusan vezérelt funkciókkal, meg kell adni a teljesítményére vonatkozó
információkat, ideértve:
2.5.1. Gyártmány:     
2.5.2. Típus:     
2.5.3. Részegységszám:     
2.5.4. A motor elektronikus vezérlőegységének helye:     
2.5.4.1. Érzékelt paraméter:     
2.5.4.2. Vezérelt paraméter:     
2.6. A furatok elrendezése
2.6.1. Helyzet, méret és számozás”
1

A rendelet a 2010: CXXX. törvény 12. § (3) bekezdése alapján hatályát vesztette 2015. január 2. napjával.

2

Az 1. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

3

A 2. § (1)–(2) bekezdése a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

4

A 3. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

5

A 4–5. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

6

A 6. § (2) bekezdése a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

7

A 7. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

8

A 8. § (1) bekezdése a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

9

A 9. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

10

A 10. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

11

Az 1–2. melléklet a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

12

A 6. melléklet a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére