36/2014. (XII. 12.) NFM utasítás
a Zöld Beruházási Rendszer működtetésének, felhasználásának, nyilvántartásának és ellenőrzésének részletes szabályairól szóló 18/2011. (III. 29.) NFM utasítás és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fejezet egyes fejezeti és központi kezelésű előirányzatainak felhasználásáról szóló 23/2013. (VI. 18.) NFM utasítás módosításáról1
2014.12.13.
(A kezelő szerv különösen a következő feladatok ellátásáról gondoskodik:)
„d) előkészíti a támogatási szerződéseket vagy támogatói okiratokat,”
(Az útmutató különösen az alábbiakat tartalmazza:)
„h) a támogatási szerződés vagy támogató okirat feltételeit,”
„15. § (1) A kezelő szerv elkészíti a támogatási szerződés vagy támogatói okirat mintáját, amit a helyettes államtitkár hagy jóvá. A támogatási szerződésben vagy támogatói okiratban, amennyiben azt a pályázati felhívás előírja, meg kell határozni a támogatásban részesülő beruházásokkal kapcsolatos korlátozásokat és tilalmakat (különösen az elidegenítési tilalmat meghatározott ideig, a felhasználási cél megváltoztatásának tilalmát), valamint az előlegfizetés feltételeinek és a biztosíték kikötésének lehetőségét. A támogatási szerződésben vagy támogatói okiratban ki kell kötni a támogató helyszíni ellenőrzésre való jogosultságát. (2) A támogatási szerződés – az általános szerződési feltételeken, valamint az Ávr. 73. §-ában megjelölt elemeken túl, a támogatói okirat az Ávr. 73. §-ában megjelölt elemeken túl – tartalmazza: b) a költségek elszámolhatóságának szabályait,
c) a szakkivitelező megbízásával kapcsolatos feltételeket,
d) a mérőeszköz telepítésére vonatkozó feltételeket,
e) az üvegházhatású gáz kibocsátása csökkentésének várható és vállalt mértékét és igazolásának módját különösen a megtakarítás mérhetővé tétele érdekében,
f) a projekt megvalósítására vonatkozó jelentések elkészítésével kapcsolatos kötelezettségeket,
g) az állami támogatásokkal kapcsolatos szabályokra történő utalást,
h) a közbeszerzéssel kapcsolatos szabályokra történő utalást,
i) a tájékoztatással és nyilvánossággal kapcsolatos kötelezettségeket,
j) a dokumentációs kötelezettségeket,
k) az ellenőrzés-tűrési kötelezettségeket,
l) a helyszíni ellenőrzések végzésére vonatkozó szabályokat,
m) a támogatási szerződés esetén a szerződésszegés eseteit, a támogatás kifizetésének felfüggesztésére, illetve a támogatás visszafizetésére, visszavonására vonatkozó szabályokat,
n) támogatási szerződés esetén a szerződéstől való elállás, a támogatói okirat esetében a visszavonásának szabályait és ennek jogkövetkezményeit és
o) a támogatási szerződés vagy támogatói okirat módosításának folyamatát.
(3) A támogatás folyósítására irányuló szerződésben vagy támogatói okiratban – amennyiben a pályázati felhívás másként nem rendelkezik – biztosítékot kell kikötni a támogatás visszafizetésének, a pályázati cél megvalósításának biztosítása érdekében.
(4) A kezelő szerv a támogatási döntésről történő értesítéssel egyidejűleg:
a) megküldi a kedvezményezett számára a támogatási szerződés tervezetét, amennyiben a támogatási szerződés megkötéséhez szükséges – a pályázati kiírásban előírt – dokumentumok rendelkezésre állnak, vagy
b) felhívja a kedvezményezettet a támogatási szerződés megkötéséhez vagy támogatói okirat kiadásához szükséges dokumentumok megküldésére.
(5) A pályázó által aláírt szerződést a miniszter vagy a kezelő szerven belül a miniszter által megbízott aláírási jogosultsággal rendelkező személy írja alá 10 munkanapon belül.
(6) Amennyiben a kedvezményezett nem nyilatkozik a támogatás elfogadásáról, illetve nem teljesíti a jogszabályi előírásokat, a szerződéskötési előfeltételeket, a támogatási döntést – a miniszter egyidejű tájékoztatása mellett – a kezelő szerv törli a nyilvántartásból.
(7) A szerződéskötés vagy támogatói okirat kiadása előtt álló pályázatokról és a szerződésekről vagy támogatói okiratokról a nyilvántartást a kezelő szerv vezeti, és arról az általános szabályok szerint rendszeres és eseti beszámolót készít.”
„16. § A támogatási szerződés vagy támogatói okirat módosítására irányuló javaslatot – amennyiben az a miniszteri döntés lényeges tartalmi elemét érinti, így különösen a program műszaki tartalmát, a támogatás formáját, valamint a támogatás folyósításának időbeli ütemezését – a kezelő szerv javaslattal együtt küldi meg a támogatási szerződés vagy a támogatói okirat aláírójának.”
„17. § (1) A támogatási szerződés vagy támogatói okirat feltételei akkor tekinthetők teljesítettnek, ha a szerződésben vagy a támogatói okiratban meghatározott feladat, cél a támogatási szerződésben vagy támogatói okiratban meghatározottak szerint és a hatósági engedélyekben foglaltaknak megfelelően teljesült. (2) Az (1) bekezdés szerinti tényről szakmai beszámolóval, bizonylatokkal és hatósági nyilatkozatokkal alátámasztva a kezelő szervnek számol be a kedvezményezett. A beszámolóhoz szükséges tartalmi-formai követelményeket a támogatási szerződés vagy támogatói okirat részeként a kedvezményezett rendelkezésére szükséges bocsátani. A helyszíni ellenőrzés mértékét a támogató és a kezelő szerv által kötött megállapodás határozza meg. A támogatási szerződés vagy támogatói okirat lezárása a kedvezményezett által megküldött záró jegyzőkönyv elfogadása alapján történik.”
„(1) A támogatás kifizetésére a benyújtott számlák, számlát helyettesítő okiratok, illetve a támogatási szerződésben vagy támogatói okiratban előírt más dokumentumok alapján kerül sor.”
„(4) A kezelő szerv a számlákat ellenőrzi. Az ellenőrzés különösen az alábbiakat foglalja magában:
a) a számlát a jogosult nevére és címére állították ki,
b) a számla a program keretében jóváhagyott projektre vonatkozik,
c) a számla a támogatási szerződésben vagy támogatói okiratban szereplő támogatható költségeket tartalmaz,
d) a számlát más programhoz nem nyújtották be.
(5) Amennyiben a pályázati kiírás vagy a támogatási szerződés, illetve a támogatói okirat arról külön rendelkezik, a támogatás kifizetésének további feltétele az építési napló másolata ellenjegyzett példányának a kezelő szerv részére történő megküldése.”
„1. § (1) Az utasítás hatálya a XVII. Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (a továbbiakban: NFM) fejezet részére megállapított fejezeti és központi kezelésű előirányzatokra [a továbbiakban: előirányzat(ok)] terjed ki. (2) A Gazdaságfejlesztést szolgáló célelőirányzat, az Intézményi kezességi díjtámogatások és a Zöldgazdaság Finanszírozási Rendszer fejezeti kezelésű előirányzat célját, felhasználásának különös szabályait külön rendelet tartalmazza.
(3) Az Egyedi kormánydöntésen alapuló közlekedési beruházások, az Országos közúthálózat és gyorsforgalmi úthálózat fejlesztés, a Belvízi hajózási alapprogram, a Győri útfejlesztési beruházáshoz kapcsolódó kompenzációs intézkedések, a Közúti közlekedéssel összefüggő környezetvédelmi feladatok, a Területfejlesztési célelőirányzat, a Digitális megújulás és kapcsolódó feladatok, az Energetikai célú feladatok, az ÉMI Nonprofit Kft. támogatása, A Várkert Bazár rekonstrukciója, A Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. működtetése, az UD rendszer működtetése és kapcsolódó feladatok, A Határon Átnyúló Együttműködési Programokból megvalósuló útépítési projektek, az ÉRV Zrt. egészséges ivóvízellátással kapcsolatos feladatainak támogatása, a Csepeli hidak felújítása, a Magyar légiközlekedés-történeti hagyaték létrehozása, a Hungaroring Sport Zrt. támogatása, a Balaton fejlesztési feladatok támogatása, a Szúnyogirtási program támogatása, a Kulturális célú fejlesztések, a Megyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testületek támogatása, valamint a Fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületek támogatása fejezeti kezelésű előirányzatok célját, felhasználásának különös szabályait a fejezeti kezelésű előirányzatok kezelésének és felhasználásának szabályairól szóló miniszteri rendelet (a továbbiakban: miniszteri rendelet) tartalmazza.”
„(2a) Az Áht. 32. §-a szerinti előirányzatokat terhelő kötelezettségvállalások esetén a pénzügyi ellenjegyzőnek kizárólag arról kell meggyőződnie, hogy a kötelezettségvállalás nem sérti a gazdálkodási szabályokat. A szabad előirányzat rendelkezésre állását az Áht. 32. §-ában meghatározott előirányzatok tekintetében nem kell vizsgálni.”
„(3) A támogatói okiratban, támogatási szerződésben rendelkezni kell a támogatói okirat visszavonása vagy a támogatási szerződés felmondása, az attól történő elállás esetén visszafizetendő költségvetésből nyújtott támogatás visszafizetésének biztosítékairól. Az Ávr. 77. § (1) bekezdés b) pontja alapján történő biztosíték kikötésétől való eltekintésről a jelen utasítás szerint kötelezettségvállalásra jogosult személy dönt.”
„(21) Amennyiben a támogatás nyújtására pályázati úton kerül sor, a szakmai kezelő a pályázati kiírás közzétételét megelőzően a Kincstár részére – a KF egyidejű tájékoztatása mellett – megküldi a pályázati kiírás tervezetét és az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet] 10. § (2) bekezdése szerinti intézkedést vagy az előirányzat kezelő szervének jogszabályi hivatkozással alátámasztott nyilatkozatát arról, hogy az adott költségvetési támogatás mentesül a 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet által előírt eljárási kötelezettség alól. (22) A szakmai kezelő a támogatási döntésről a döntést követő 10 munkanapon belül – a KF egyidejű értesítése mellett – tájékoztatja a Kincstárat. Amennyiben az adatokban változás következik be, a támogatási döntés hatályát veszti, vagy a támogató a támogatói okirat kiadásáról, módosításáról, visszavonásáról vagy a támogatási szerződés megkötéséről, módosításáról, felbontásáról, megszüntetéséről dönt, a szakmai kezelő 5 munkanapon belül – a KF egyidejű értesítése mellett – tájékoztatja a Kincstárat.
(23) Amennyiben a támogatás nyújtására egyedi döntés útján kerül sor, a szakmai kezelő a támogatási döntésről a döntést követő 5 munkanapon belül adatot szolgáltat a KF részére, amely azt 5 munkanapon belül továbbítja a Kincstárnak. Amennyiben az adatokban változás következik be, a támogatási döntés hatályát veszti, vagy a támogató a támogatói okirat kiadásáról, módosításáról, visszavonásáról vagy a támogatási szerződés megkötéséről, módosításáról, felbontásáról, megszüntetéséről dönt, a szakmai kezelő köteles a KF-et 3 munkanapon belül értesíteni. A KF az értesítésről 2 munkanapon belül tájékoztatja a Kincstárat.
(24) A költségvetési támogatás folyósítása csak akkor kezdeményezhető a Kincstárnál, ha a Kincstár részére a támogatás bejelentésre került.
(25) Amennyiben a támogatás nyújtására pályázati úton kerül sor, a költségvetési támogatásnak a költségvetési évben történő folyósításával összefüggő adatait a szakmai kezelő köteles – a KF költségvetési évet követő év január 20-ig teljesített adatszolgáltatása alapján – a Kincstárnak a költségvetési évet követő év január 31-ig elektronikus úton megküldeni. Ezt követően a szakmai kezelő köteles negyedévente – a KF negyedévet követő hó 20. napjáig megküldött adatszolgáltatása alapján – a folyósítással összefüggő adatokat a negyedévet követő hó 30. napjáig megküldeni.
(26) Amennyiben a támogatás nyújtására egyedi döntés útján kerül sor, a költségvetési támogatásnak a költségvetési évben történő folyósításával összefüggő adatait a KF a Kincstárnak a költségvetési évet követő év január 31-ig elektronikus úton megküldi. Ezt követően a KF a negyedévet követő hó 30. napjáig küldi meg a Kincstár részére a folyósítással összefüggő adatokat.
(27) Amennyiben az előirányzatok kezelését kezelő szerv vagy lebonyolító szerv látja el, a szakmai kezelő vagy a KF (21)–(26) bekezdésben meghatározott feladatait a kezelő szerv vagy a lebonyolító szerv látja el.”
„(3) A szakmai kezelő köteles a visszavonásról a kedvezményezettet haladéktalanul, írásban igazolható módon értesíteni. Ha a kedvezményezett a fizetési felszólítás átvételét követően, az abban foglalt határidőn belül fizetési kötelezettségét nem teljesíti, és a visszafizetési kötelezettség részletfizetés formájában történő engedélyezésére nem kerül sor, a követelést elsősorban beszedési megbízás vagy garancia, egyébként a támogatási szerződésben vagy támogató okiratban foglalt, az Áht. 50. § (5) bekezdésével összhangban előírt biztosítékok alkalmazásával kell érvényesíteni. Ha a biztosíték alkalmazása nem vezet eredményre, a 14. § (2) bekezdés szerint kell eljárni.”
„(1) Az előirányzatok pénzügyi műveleteinek lebonyolítására nyitott Kincstár által vezetett számlák tekintetében a Kincstár által felszámított, számlavezetéshez kapcsolódó díjak és rendelkezésre állási díjak, valamint a pénzügyi tranzakciós illetékről szóló törvény alapján fizetendő pénzügyi tranzakciós illeték finanszírozása az NFM Igazgatás Szakmai Programok költségvetésében kerül tervezésre. Ez alól kivételt képez a Közúti közlekedésbiztonság javítása és szakképzési feladatok, a Nemzeti beruházás ösztönzési célelőirányzat, a Zöld Beruházási Rendszer végrehajtásának feladatai, a Zöldgazdaság Finanszírozási Rendszer és az Autópálya rendelkezésre állási díj fejezeti kezelésű előirányzat. Ezeknek az előirányzatoknak az esetében a pénzügyi tranzakciós illeték az előirányzatok terhére kerül tervezésre, az illeték kifizetése az előirányzatok pénzforgalmának bonyolítására szolgáló előirányzat-felhasználási keretszámlákról történik.”
„(2) A kötelezettségvállalásra a TEN-T Végrehajtó Hatóság vezetőjeként a CEF Főosztály főosztályvezetője jogosult, aki a kötelezettségvállalás előtt köteles
a) nettó 100 millió forint értékhatárig a közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkár,
b) nettó 500 millió forint értékhatárig a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár,
c) nettó 500 millió forint értékhatár felett a miniszter
„(3) Az előirányzat terhére
a) a közlekedésszervező irodákat működtető KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. (a továbbiakban: KTI) Személyközlekedési Igazgatóság,
b) a KTI Stratégiai Projekt Igazgatóság és a keretében működő Közlekedési Módszertani Központ
által ellátott, miniszteri rendeletben meghatározott feladatokkal összefüggésben felmerülő működési és felhalmozási költségek finanszírozására a KTI-vel kötött támogatási szerződés keretében kerül sor.”
„(3) Az előirányzat szakmai kezelője az ÉMI Nonprofit Kft. közreműködésével elkészíti a pályázati konstrukciók pályázati felhívását, pályázati útmutatóját, a pályázati űrlapokat és a támogatási szerződés vagy támogatói okirat mintáját.”
„41. § (1) Amennyiben az Áht. 47. § (1) bekezdése alapján az NFM irányítása alá tartozó költségvetési szervek részére év közben az Intézményfelügyeleti és Számviteli Főosztály kezdeményezésére a miniszter által befizetési kötelezettség kerül előírásra, azt jelen előirányzat javára kell teljesíteni. (2) Az előirányzat a fejezetnél év közben jelentkező olyan többletfeladatok ellátásának fedezetére szolgál, amely feladatok elvégzésére forráshiány miatt nem kerülhetne sor. Az előirányzat célja továbbá a miniszter egyes egyedi támogatói döntései alapján támogatandó feladatok, programok megvalósítása. Az előirányzat felhasználására közvetlenül annak terhére kötött szerződés alapján, illetve NFM-en belüli vagy más fejezethez tartozó fejezeti kezelésű előirányzat vagy költségvetési szerv javára történő átcsoportosítás útján kerülhet sor.
(3) A (2) bekezdés szerinti feladat ellátásához szükséges forrásigényt (a továbbiakban: forrásigény), az érintett szervezeti egység vezetője – az illetékes helyettes államtitkár, kabinetfőnök egyetértésével, valamint a felügyeletet gyakorló felsővezető jóváhagyásával – a KF (szakmai kezelő) részére küldi meg. A forrásigényt részletesen indokolni és ahhoz a vonatkozó dokumentációt és a 4. melléklet szerinti igénylőlapot csatolni kell. (4) Az (1) bekezdés szerinti befizetési kötelezettség teljesítéséből származó bevétel felhasználhatósága érdekében az előirányzat szakmai kezelője felhasználási javaslatot küld a gazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkár részére, aki gondoskodik a javaslat miniszter részére történő továbbításáról. A miniszter jóváhagyó döntése esetén az igényt egyetértésre továbbítja az államháztartásért felelős miniszternek. Az államháztartásért felelős miniszter döntéséről a gazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkár tájékoztatja a szakmai kezelőt. (5) Az előirányzat javára átcsoportosított központi, irányító szervi támogatást az átcsoportosításról szóló döntés szerinti célra kell felhasználni.
(6) Amennyiben az előirányzat felhasználására olyan előirányzat-átcsoportosítással kerül sor, amelynek forrása központi, irányító szervi támogatás, a szakmai kezelő a miniszter általi jóváhagyást követően kezdeményezi az átcsoportosításhoz az államháztartásért felelős miniszter Áht. 33. § (4) bekezdése szerinti engedélyének megkérését. (7) Az előirányzat-átcsoportosítással történő felhasználás esetén a döntés a (6) bekezdés szerinti jóváhagyással lép hatályba, amelyet követően a szakmai kezelő gondoskodik a forrásnak a feladat ellátásában érintett költségvetési szerv, fejezeti kezelésű előirányzat javára történő biztosításáról, és értesíti az igénylőt a forrásigény jóváhagyásáról. (8) Az előirányzat további felhasználása során az átcsoportosításban érintett intézmény, fejezeti kezelésű előirányzat felhasználási szabályait kell alkalmazni. Az NFM Igazgatáshoz átcsoportosított előirányzat felhasználása az NFM Igazgatás költségvetése pénzügyi-gazdasági feladatai ellátásáról és a döntési eljárásokról szóló miniszteri utasítás szerint történik.
(9) Amennyiben a XVII. Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fejezet felelősségi körébe tartozó feladat költségvetési szervhez nem köthető, illetve a feladatnak megfelelő fejezeti kezelésű előirányzat nem áll rendelkezésre, akkor a miniszter által jóváhagyott feladatra megkötött szerződéshez szükséges forrás az előirányzat terhére közvetlenül is biztosítható. Ebben az esetben, valamint az (5) bekezdés szerinti döntés alapján megkötendő szerződés esetében a kötelezettségvállaló az igény benyújtását, valamint az átcsoportosítást kezdeményező szakterület 11. § szerinti értékhatárok alapján jogosult vezetője.”
20. § Hatályát veszti az Utasítás 2. 46. §-a és az azt megelőző „19. K-600 hírrendszer működtetésére (17-24)” alcím.
21. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.