• Tartalom

31/2014. (HK 12.) HM KÁT szakutasítás

31/2014. (HK 12.) HM KÁT szakutasítás

a Honvédelmi Minisztérium mint intézmény Operatív Belső Kontrollok Rendszere Szabályzata kiadásáról

2014.11.05.

A honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény 52. § (2) bekezdése, valamint a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 290/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet 6. § (1) bekezdés 24. pontja alapján a következő

szakutasítást

adom ki:

1. A szakutasítás hatálya a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM), valamint a HM ellátását biztosító, a honvédelmi miniszter közvetlen alárendeltségébe tartozó szervezetekre, továbbá a Magyar Honvédségnek a HM ellátásában érintett katonai szervezeteire terjed ki.
2. A HM mint intézmény Operatív Belső Kontrollok Rendszere Szabályzatát a HM Kontrolling Főosztály dolgozza ki.
3. A HM operatív belső kontrolljai rendszerének részét képező, a Honvédelmi Minisztérium, mint intézmény Operatív Belső Kontrollok Rendszere Szabályzatát a szakutasítás 1. mellékleteként kiadom.
4. Ez a szakutasítás az aláírását követő 5. napon lép hatályba.**
5. Hatályát veszti a Honvédelmi Minisztérium, mint intézmény Operatív Belső Kontrollok Rendszere Szabályzata kiadásáról szóló 20/2013. (HK 11.) HM KÁT szakutasítás.


Dr. Dankó István s. k.,
HM közigazgatási államtitkár

1. melléklet a 31/2014. (HK 12.) HM KÁT szakutasításhoz

A Honvédelmi Minisztérium mint intézmény Operatív Belső Kontrollok Rendszere Szabályzata

1. Általános rendelkezések

1.1. Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 61. § (1) bekezdése és 69. §-a, valamint a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Bkr.) 3–14. §-ában meghatározott kötelezettségeknek megfelelően, a honvédelmi szervezetek operatív belső kontrolljai rendszerének kialakításáról, működtetéséről és fejlesztéséről szóló 12/2013. (II. 22.) HM utasításban (a továbbiakban: Utasítás) foglalt előírások alapján a Honvédelmi Minisztérium, mint intézmény (a továbbiakban: minisztérium) operatív belső kontrollok (a továbbiakban: OBK) rendszerének kialakítására és működtetésére a szabályzatban meghatározott eljárásrendet kell alkalmazni.

1.2. A szabályzat kiadásának célja a minisztérium OBK rendszerének kialakításával, működtetésével és fejlesztésével kapcsolatos alapvető feladatok, felelősségi-, tevékenységi- és jogkörök, végrehajtási szintek meghatározása annak érdekében, hogy az OBK működése az elvártaknak megfelelően valósuljon meg a meghatározott felelősségi szinteken.

2. A végrehajtás szabályai

2.1. A minisztérium operatív belső kontrolljai kialakításához, működtetéséhez, rendszeres felülvizsgálatához kapcsolódó szakmai koordinációs tevékenységet, valamint az OBK rendszeréhez kapcsolódó okmányok, eljárásrendek kidolgozását a HM Kontrolling Főosztály (a továbbiakban: HM KOF) végzi.

2.2. Az OBK összessége olyan irányítási és ellenőrzési rendszer, amely lefedi a minisztérium tevékenységének teljes vertikumát, és segítségével a minisztérium a működése során érvényesíti a feladatai ellátására szolgáló előirányzatokkal, humán-erőforrással és vagyonnal való szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes gazdálkodás követelményeit, – a minisztérium feladataira vonatkozó – pontos és naprakész információk rendelkezésre állását.

2.3. A minisztérium tevékenységének folyamataira és sajátosságaira tekintettel az OBK rendszerét a HM KÁT irányításával kell kialakítani, működtetni és fejleszteni.

2.4. A minisztérium OBK rendszerének kialakításáért és működtetéséért a HM Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 53/2014. (VIII. 1.) HM utasítás (a továbbiakban: HM SZMSZ) szerinti HM szervek (a továbbiakban: HM szervek) tevékenységén keresztül a HM KÁT a felelős. A tevékenység során a minisztérium minden szintjén érvényesülő

a) kontrollkörnyezetet,

b) kockázatkezelési rendszert,

c) kontrolltevékenységeket,

d) információs és kommunikációs rendszert,

e) operatív nyomon követési – monitoring – rendszert,

f) és az a)–e) pontok követelményeit intézményi szinten leíró okmányrendszert

kell kialakítani, működtetni és fejleszteni.

2.5. Az OBK rendszerének fejlesztése során figyelembe kell venni az államháztartási külső, a kormányzati szintű, és a belső ellenőrzést végző szervek által megfogalmazott ajánlásokat és javaslatokat.

3. Kontrollkörnyezet

3.1. A kontrollkörnyezet a minisztérium szervezeti céljainak elérése érdekében kialakított, működtetett és fejlesztett kontrollokat, valamint a külső és belső rendszerekből érkező információkra adott reakciókat jelenti. A feladatok maradéktalan végrehajtása érdekében:

a) a külső szabályozói környezet feldolgozásával, valamint saját szervezetre történő adaptálásával,

b) a célok és szervezeti felépítés meghatározásával,

c) azon területek kijelölésével, amelyek szabályozásáról a minisztérium szintjén kell gondoskodni, továbbá belső szabályzók kiadásával,

d) a belső szabályzók rendszeres felülvizsgálatával,

e) a feladat-, és felelősségi körök determinálásával,

f) a folyamatok leírásával, dokumentálásával,

g) humánerőforrás gazdálkodással és

h) az etikai értékek meghatározásával

olyan kontrollkörnyezetet kell kialakítani, amelyben világos a szervezeti struktúra, egyértelműek a felelősségi, hatásköri viszonyok és feladatok, meghatározottak az etikai elvárások a szervezet minden szintjén és átlátható a humánerőforrás-kezelés.

3.2. A minisztérium felelősségi szintjei a következők:

a) a HM KÁT,

b) a HM szervek vezetői.

3.3. A HM KÁT felelőssége, hogy a HM szervek irányításával megfelelő kontrollkörnyezetet hozzon létre

a) következetes írásos szabályozásokkal,

b) világos, egyértelmű kommunikációval,

c) a feladatok, hatáskörök és jogkörök pontos meghatározásával,

d) a munkatársak folyamatos képzésével,

e) megfelelő erkölcsi légkör kialakításával, az integritás erősítésével,

f) az etikátlan magatartás kiszűrésével, szankcionálásával.

3.4. A HM szervek vezetőinek felelőssége, hogy a HM KÁT által kialakított kontrollkörnyezeten belül a szabályozók betartásával és betartatásával elősegítsék a minisztérium céljainak elérését.

4. Az ellenőrzési nyomvonal

4.1. A minisztérium ellenőrzési nyomvonala a minisztérium alaprendeltetési és működési folyamatainak táblázatba foglalt leírása, amely tartalmazza a folyamatok meghatározását, a felelősségi és információs szinteket és kapcsolatokat, továbbá az irányítási és ellenőrzési folyamatokat, lehetővé téve azok nyomon követését és utólagos ellenőrzését.

4.2. Az ellenőrzési nyomvonalban a minisztérium tevékenységére jellemző összes folyamatot fel kell tüntetni, amelyet olyan mértékben kell részfolyamatokra, tevékenységekre bontani, hogy az alapul szolgáljon a kockázati tényezők felmérésére, értékelésére, valamint a kockázatok elemzésére, kezelésére is.

4.3. A minisztérium ellenőrzési nyomvonalát az alábbiak figyelembevételével kell kidolgozni:

a) a HM szervek az 1. függelék szerinti formában elkészítik a saját ellenőrzési nyomvonalukat, amelyeket szakmai összehangolás és felülvizsgálat céljából megküldenek a HM KOF részére;

b) az MH vitéz Szurmay Sándor Budapest Helyőrség Dandár HM Objektumok Üzemeltetési Igazgatóság (a továbbiakban: MH BHD HM OÜI), valamint a HM Védelemgazdasági Hivatal HM-I. Objektum Gazdálkodás Támogató és Pénzügyi Ellátó Referatúra (a továbbiakban: HM-I. OGTPER) a minisztérium szervezeti elkülönülése okán jelentkező, az ellátói jogosultságból, illetve kötelezettségből fakadó folyamatokra elkészített ellenőrzési nyomvonalukat megküldik a HM KOF részére;

c) a HM KOF a felülvizsgálat keretében ellenőrzi a megküldött okmányok előírt formai, tartalmi követelményeinek meglétét, az összehangolás, kialakítás megvalósíthatóságát. A HM KOF a felülvizsgálatot, valamint az érintett szervek közreműködésével történt összehangolást követően kialakítja a minisztérium összesített ellenőrzési nyomvonalát;

d) a minisztérium összesített ellenőrzési nyomvonalát a HM KOF a végrehajtott felülvizsgálatot követően a HM KÁT részére jóváhagyásra felterjeszti.

4.4. Az ellenőrzési nyomvonal pontosítását, aktualizálását a minisztérium feladatainak változásával összefüggésben esetenként, de évente legalább egy alkalommal, az Utasítás 15. § bekezdésében meghatározott beszámolási, értékelési kötelezettség végrehajtását megelőzően, felülvizsgálat keretében el kell végezni. A felülvizsgálat során át kell tekinteni

a) a szervezet fő-, és részfolyamatait, tevékenységeit,

b) az esetleges feladat-, hatás- és jogkörváltozásokat,

c) a jogszabályi, egyéb szabályozói változásokat,

d) az egyes folyamatok koordinációs követelményeit,

e) a felelősségi köröket, megjelöléseket,

f) a határidőket,

g) az ellenőrzési követelményeket és

h) a külső és belső ellenőrzések során tett intézkedési javaslatok érvényesülését.

5. A szabálytalanságok kezelésének eljárásrendje

5.1. A szabálytalanság valamely létező szabálytól való eltérést jelent, amely az államháztartás működési rendjében, a költségvetési gazdálkodás bármely gazdasági eseményében, az állami feladatellátás bármely tevékenységében, az egyes műveletekben előfordulhat. Ide tartoznak többek között mindazon tevékenységek, mulasztások, hiányosságok, amelyek büntető-, szabálysértési-, fegyelmi-, vagy kártérítési eljárás megindítására okot adó cselekménynek minősülnek. Az egyes szabálytalanságfajtákra vonatkozó példákat a 2. függelék tartalmazza.

5.2. A szabálytalanságok kezelésének eljárásrendje a minisztérium működési rendjében, a költségvetési gazdálkodás bármely gazdasági eseményében, az egyes műveletekben előforduló valamely normától, belső rendelkezéstől, felettesi utasítástól, elöljárói parancstól való eltérés esetén a vezetők és a beosztott állomány által alkalmazandó – a jogszabályokban, közjogi szervezetszabályozó eszközökben előírtakon alapuló – eljárási rendet és eljárási szabályokat rögzíti.

5.3. Az eljárásrend vonatkozásában a szabálytalanságok szándékosságának vagy gondatlanságának megítélése tárgyában a következő szempontok figyelembevételével kell eljárni:

a) szándékosan okozott a szabálytalanság, ha azt a munkatárs tudatosan, többnyire valamilyen előny saját részre való megszerzése céljából követi el, így szándékosságnak minősül különösen a félrevezetés, a csalás, a sikkasztás, a megvesztegetés és a szándékosan okozott szabálytalan kifizetés;

b) gondatlanságból okozott a szabálytalanság, ha azt a munkatárs figyelmetlenségből, hanyagságból, vagy nyilvántartás pontatlan vezetése miatt követi el.

5.4. A szabálytalanságok kialakulásának megelőzését szolgálja

a) a szabálytalanságok megelőzésére vonatkozó vezetői tudatosság, stratégia kialakítása,

b) a követelmények írásban való egyértelmű rögzítése, dokumentálása, megismertetése, elfogadtatása,

c) a hatékony belső kontrollok kialakítása,

d) a vezetés folyamatos tájékoztatására alkalmas információs rendszer működtetése,

e) a vagyonvédelem és az eszközbiztonság érvényesítése,

f) a munkatársak megfelelő motiváltságának kialakítása,

g) az elégtelen munkavégzés, az elkövetett szabálytalanság megfelelő szankcionálása és

h) a konkrét feladat ellátásához szükséges általános és speciális szakmai ismeret biztosítása.

5.5. Az előfordult szabálytalanság tapasztalatait összegezve más hasonló szabálytalanságok megelőzése céljából a HM KÁT

a) intézkedik az érintett HM szerv vezetője felé a vezetési tevékenység elősegítése érdekében,

b) javaslatot tesz a honvédelmi miniszter részére a HM Belső Ellenőrzési Főosztály (a továbbiakban: HM BEF) főosztályvezetője, mint a HM belső ellenőrzési vezetője által végzett ellenőrző tevékenység megfelelő irányú kiterjesztése érdekében, illetve

c) szükség szerint elrendeli a személyi állomány oktatását az adott témában.

5.6. A szabálytalanságokkal kapcsolatos intézkedések általános célja

a) a szabálytalanságok kialakulásának megakadályozása, a megelőzés,

b) a jogszerű állapot helyreállítása, a hibák, hiányosságok, tévedések korrigálása,

c) a tapasztalatok feldolgozása és beépítése a belső kontrollrendszerbe és a belső szabályozókba, valamint a személyi állomány képzésébe és

d) a felelősség megállapítása, a szankcionálás.

5.7. A szabálytalanságok megelőzése érdekében a minisztérium személyi állománya – saját beosztását, illetve munkakörét és személyét illetően – köteles megismerni és betartani a minisztérium működésével összefüggő jogszabályokat, közjogi szervezetszabályozó eszközöket és belső rendelkezéseket.

5.8. A HM KOF főosztályvezetője, mint a minisztérium szabálytalansági felelőse ellátja az alábbi feladatokat

a) adminisztratív feladatok:

aa) a szabályzatban előírtak betartásának felügyelete,

ab) a szabálytalanságok megelőzésének és kezelésének elősegítése,

ac) a minisztérium szabálytalansági nyilvántartásának vezetése,

ad) a nyilvántartások duplikációjának elkerülésére való intézkedés,

ae) a szabálytalanságok adminisztrációjának megfeleltetése a jogi és igazgatási tevékenység keretében végrehajtott hasonló feladattal és

af) a szabályzatban előírt, a vezető és külső szervezetek részére történő adatszolgáltatás és időszakos jelentéstételi kötelezettségek teljesítése,

b) operatív feladatok

ba) a szabálytalanságok okainak kivizsgálásában való részvétel,

bb) a feltárt szabálytalanságok minősítése, rangsorolása, csoportosítása,

bc) a várható következmények, hatások felmérése,

bd) az intézkedések gyakorlati megvalósításának figyelemmel kísérése és

be) a szabálytalanságok ismétlődését megakadályozó intézkedések kidolgozásában való részvétel.

5.9. A szabálytalanságok észlelése származhat

a) a minisztérium beosztott személyi állományától,

b) a HM szervek vezetőitől,

c) a HM KÁT részéről,

d) a HM BEF által végzett fejezetszintű és intézményi szintű államháztartási belső ellenőrzéstől,

e) az Állami Számvevőszék (a továbbiakban: ÁSZ), az európai támogatásokat ellenőrző szerv, és a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár) részéről, valamint a felsorolt szervezetek megbízottjai által végzett államháztartási külső ellenőrzéstől (a továbbiakban együtt: külső ellenőrzés), és a kormányzati ellenőrzési szerv által végzett ellenőrzéstől (a továbbiakban: kormányzati ellenőrzés), illetve

f) egyéb külső személytől.

6. A szabálytalanságok kezelése a belső kontrollfolyamatok rendszerében

6.1. Amennyiben a szabálytalanságot a beosztott személyi állomány tagja észleli, köteles arról értesíteni szervezeti egységének vezetőjét. Amennyiben a közvetlen elöljáró az ügyben érintett, annak elöljáróját kell értesíteni.

Amennyiben a szervezeti egység vezetője megalapozottnak találja a szabálytalanságot, a feladat- és hatásköri, illetve felelősségi rendnek megfelelően intézkedik a szabálytalanság korrigálására, megszüntetésére, vagy hatáskör hiányában az ügyet köteles jelenteni – a szolgálati út betartásával – a HM KÁT részére.

A HM KÁT gondoskodik a megfelelő intézkedések megtételéről és indokolt esetben a szükséges eljárások kezdeményezéséről.

6.2. Amennyiben a szabálytalanságot a HM szerv vezetője észleli, a feladat- és hatásköri, illetve felelősségi rendnek megfelelően köteles intézkedni a szabálytalanság korrigálására, megszüntetésére, vagy hatáskör hiányában köteles az ügyet jelenteni közvetlen felettese, elöljárója részére. Amennyiben a közvetlen elöljáró, felettes az ügyben érintett, annak elöljáróját, felettesét kell értesíteni.

A HM szerv vezetője a részére jelentett esetekben gondoskodik a megfelelő intézkedések megtételéről és indokolt esetben a szükséges eljárások kezdeményezéséről.

6.3. A HM KÁT a közvetlenül észlelt szabálytalanság alapján, annak megalapozottsága esetén megteszi az ügyben érintett HM szerv vezetője felé a szükséges lépéseket, illetve a hatáskörébe tartozóan intézkedést hoz. Indokolt esetben gondoskodik a szükséges eljárás megindításáról.

6.4. A HM BEF, mint a fejezetet irányító szerv belső ellenőrzési egysége a minisztérium államháztartási belső ellenőrzése során észlelt szabálytalanság esetén a Bkr. és a Honvédelmi Minisztérium fejezet államháztartási belső ellenőrzési rendjének szabályairól szóló 33/2014. (IV. 30.) HM utasítás (a továbbiakban: Beh. ut.) előírásaival összhangban jár el.

A minisztérium, mint a fejezetet irányító szerv belső ellenőrzési egységének az Áht. 70. § (1) bekezdésében meghatározott feladatait ellátó HM BEF fejezetszintű ellenőrzései a Bkr. 13. § (1) bekezdése értelmében külső ellenőrzésnek minősülnek.

Az ellenőrzés által feltárt szabálytalanságok megszüntetését célzó „Intézkedési terv” elkészítésének alapját az ellenőrzési jelentésben megfogalmazott ellenőri javaslatok képezik. A honvédelmi miniszter rendelkezésének megfelelően az ellenőrzési jelentésben megjelölt vezető köteles elkészíteni az intézkedési tervet az egyes feladatok végrehajtásáért felelős vezető, a kidolgozó és együttműködő szervek, valamint a végrehajtás határidejének megjelölésével. Az „Intézkedési terv” kidolgozásának, véleményeztetésének, jóváhagyásra történő felterjesztésének, valamint módosításának eljárásrendjét a Bkr. 13. § és 45. §-ában foglaltakra figyelemmel a Beh. ut. 14. § (9) bekezdése rögzíti.

Az érintett szerv, szervezeti egység vezetője a honvédelmi miniszter által jóváhagyott „Intézkedési terv”-ben elrendelt feladatokat köteles teljesíteni és végrehajtatni annak érdekében, hogy az államháztartási belső ellenőrzés megállapításai alapján feltárt szabálytalanságot és az azt előidéző vagy lehetővé tévő körülményeket megszüntesse.

6.5. A külső vagy kormányzati ellenőrzés tárgya, hatóköre és a szabálytalanságra vonatkozó megállapításai jellegének függvényében, a fejezet szintjén, a honvédelmi miniszter által jóváhagyott „Intézkedési terv” alapján kerül sor a külső vagy kormányzati ellenőrzés által felvetett szabálytalanságok megszüntetésére.

6.6. Az egyéb külső személyek által jelzett, szabálytalanságokra vonatkozó dokumentumokat (a továbbiakban: bejelentés) annak a HM szerv vezetőjének kell eljuttatni, ahol a szabálytalanságot elkövették.

A bejelentés szerint illetékes HM szerv vezetője köteles a bejelentésben foglaltak minősítésére és megállapított szabálytalanság esetén köteles az eljárásrendnek megfelelően eljárni és a szabálytalanság minősítéséről, valamint a tett intézkedésekről a bejelentőt is tájékoztatni.

7. A feltárt szabálytalanságok, a tett intézkedések nyilvántartása, elemzése

7.1. A szabálytalansági felelős intézkedik a szabálytalanságokról szóló dokumentumoknak a szankció elévülési idejétől számított legalább 5 évig tartó megőrzésére. A feltárt szabálytalanságok teljes iratanyagát a szabálytalansági eljárás lezárását követően a nyilvántartásokkal való egyeztetés és iratmegőrzés céljából át kell adni a szabálytalansági felelősnek. A szabálytalansági felelős azonban nem jelölhető ki a kapcsolódó döntések, intézkedések meghozatalára.

7.2. A HM KÁT nyomon követi az elrendelt vizsgálatokat, az általa meghozott döntések alapján tett intézkedéseket, megindított eljárások helyzetét, a kijelölt vizsgáló vagy vizsgáló bizottság működését. A HM KÁT figyelemmel kíséri az általa elrendelt intézkedések és a vizsgálatok során tett javaslatok végrehajtását.

7.3. A minisztérium működése során észlelt és feltárt szabálytalanságokról a HM szerveknek minden esetben jegyzőkönyvet kell felvenniük a 3. függelékben szereplő minta alapján. A HM szerveknek a tárgyévben felvett szabálytalansági jegyzőkönyvek alapján nyilvántartást kell felfektetniük a 4. függelékben meghatározott formában.

8. A kockázatkezelés eljárásrendje

8.1. A kockázat valamely esemény, tevékenység, vagy tevékenység elmulasztása, amely bekövetkezése esetén negatívan hatna a minisztérium céljainak elérésére. A kockázat lehet – többek között – véletlenszerű esemény, hiányos ismeret, vagy információ, illetve alulfinanszírozottság.

8.2. A minisztérium a kockázatkezelési eljárás meghatározására, vagyis a kockázat azonosítására, elemzésére, mérésére és kezelésére a kockázatkezelési feladatokra vonatkozó eljárásrendet és kockázat-nyilvántartást alakít ki. A cél egy olyan kockázatkezelési rendszer meghatározása, amely

a) tartalmazza az ellenőrzési nyomvonalba bevont folyamatok esetében a tevékenységeket és a befolyásoló kockázatokat,

b) alkalmas a kockázatok értékelésére, priorizálására és

c) a kockázatértékelés eredményei alapján lehetőséget ad intézkedések megfogalmazására.

8.3. A minisztérium valamennyi, az ellenőrzési nyomvonalban rögzített tevékenységében, gazdálkodásában rejlő kockázatokat kockázatelemzés keretében fel kell mérni. A kockázatok azonosításának eszköze a kockázati önértékelés. A kockázatkezelés rendjének kialakítása során meg kell határozni azon intézkedéseket és megtételük módját, amelyek csökkentik vagy megszüntetik a kockázatokat, másrészt megelőzik a minisztériumra gyakorolt negatív hatások bekövetkezését. A szervezet működésében rejlő kockázatos területek kiválasztására objektív kockázatelemzési módszert kell alkalmazni.

9. A kockázatkezelésért felelős vezetők kijelölése és kötelességeik

9.1. A minisztérium kockázatkezelési tevékenysége a HM SZMSZ-ében, valamint a HM szervek ügyrendjében meghatározott tevékenységek, feladatok vezetői szintű felelősségi rendszeréhez kötött kockázatkezelésen alapul.

9.2. Az OBK rendszeren belül a minisztérium kockázatkezelési feladatainak ellátásáért a HM KÁT felelős, aki tevékenységét az alábbiakban meghatározott, a szakfeladatok végzése során felmerülő kockázatok kezelésért felelős vezetők útján gyakorolja:

a) a HM szervek vezetői útján a vezetésük alá tartozó szervezeti egység tevékenysége vonatkozásában,

b) az MH BHD HM OÜI igazgatója útján az utaltsági rendnek megfelelően, az MH BHD HM OÜI szervezeti elkülönülése okán jelentkező, az ellátói jogosultságból, valamint kötelezettségből fakadó szakterületei vonatkozásában;

c) a HM-I. OGTPER vezetője útján a HM-I. OGTPER szervezeti elkülönülése okán jelentkező, az ellátói jogosultságból, valamint kötelezettségből fakadó szakterületei vonatkozásában.

Kockázatkezelő a fentieken túl minden olyan személy, aki döntéseivel, tevékenységével befolyással bír a szervezeti cél megvalósításához szükséges folyamatokra.

9.3. A HM KÁT a kockázatkezelés rendjének működtetésében szükséges korrekciók megállapítása és elrendelése tekintetében támaszkodik a külső és kormányzati ellenőrző szervek, a HM fejezet OBK rendszerével összefüggő fejezeti szintű, a szabályalkotási feladatokon keresztül megvalósuló irányítási és koordinációs tevékenységet végző HM Gazdasági Tervezési és Szabályozási Főosztály (a továbbiakban: HM GTSZF) és a minisztérium belső ellenőrzését és a fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzéseket végző HM BEF javaslataira, valamint a szakellenőrzések megállapításaira.

9.4. A minisztérium ellátását biztosító honvédelmi szervezetek vezetői szervezetüket illetően kötelesek intézkedni a minisztérium OBK rendszere kidolgozásának elősegítésére, kötelesek az ellenőrizhető, dokumentált módon történő szakmai együttműködésre a kapcsolódó tevékenységek és a kötelező egyeztetések meghatározása, a kockázatok felmérése, értékelése és kezelése terén jelentkező feladatok, a kapcsolódási pontok, hatáskörök egyértelmű, összehangolt szerepeltetése érdekében.

9.5. A szervezeti elkülönülés okán jelentkező, az ellátói jogosultságból, valamint kötelezettségből fakadó folyamatok szabály- és előírásszerű végrehajtásáért az ellátó honvédelmi szervezet vezetője, azoknak a minisztérium OBK rendszerébe történő beépítéséért a HM KÁT a felelős.

9.6. A tevékenységek mélységét, részletességét a minisztérium kapcsolódó szakfeladataival összhangban kell meghatározni.

10. A kockázatkezelési feladatok meghatározása

10.1. A minisztérium kockázatkezelésért felelős vezetőinek feladata a minisztérium tevékenysége végzése során felmerülő kockázati tényezők és elemek azonosítása, a kockázatok valószínűségének meghatározása, a kockázatok hatásainak mérése és lehetőség szerinti csökkentése.

10.2. A kockázatelemzésnek tartalmaznia kell a minisztérium valamennyi tervezési és végrehajtási szaktevékenységét, területét, amelyeket a kockázatkezelő az ellenőrzési nyomvonal alapján állapít meg.

10.3. A kockázatkezelésért felelős vezetők

a) saját szakterületük vonatkozásában elvégzik a minisztérium tevékenységét leíró fő-, és részfolyamatok, tevékenységek azonosítását és kockázatértékelését,

b) elkészítik a szakterületük célkitűzéseinek végrehajtását akadályozó kockázatok elemzését, azonosítását, értékelését, meghatározzák annak kezelési módját,

c) a kockázati tényezők azonosítása keretében felmérik, hogy mi jelenthet kockázatot az adott területen, és a kockázat egy egytől háromig tartó skálán mérve mekkora valószínűséggel léphet fel, valamint hogy az egy egytől háromig tartó skálán mérve milyen hatással lehet a HM szerv tevékenységére,

d) az éves munkaterv és a költségvetési terv elfogadása után, az ellenőrzési nyomvonal és a kockázat-nyilvántartás felülvizsgálatával, az új és év közben jelentkező feladatok vonatkozásában a feladat felmerülésekor a kockázat-nyilvántartási táblázat kitöltésével elkészítik a szakterületükön felmerülő kockázatok elemzését, meghatározzák azok kezelési módját és

e) a szükséges intézkedések meghatározását követően intézkednek azok végrehajtására és ellenőrzésére.

11. A kockázat azonosítása, az azonosítás kereteinek meghatározása

11.1. A kockázatazonosítás célja annak megállapítása, hogy a HM szerv által végzett tevékenységnek melyek a minisztérium feladatainak ellátását veszélyeztető fő kockázati tényezői. A tevékenység során felmerülő kockázatok típusait, a tipikus kockázati tényezőket és azok lehetséges kezelési módozatait az 5. függelék tartalmazza.

11.2. A kockázati tényezők azonosítását a kockázatkezelésért felelős vezetők végzik a minisztérium ellenőrzési nyomvonalában foglalt tevékenységei alapján.

12. A kockázati tényezők értékelése

12.1. A beazonosított kockázati tényezőket azok felmerülésének valószínűsége és a tevékenységre gyakorolt hatása alapján tevékenységenként a következő táblázat szerint kell értékelni:


A kockázat bekövetkezésének hatása
a szervezetre

nagy (3)

 

3

 

6

 

9

közepes (2)

 

2

 

4

 

6

kicsi (1)

 

1

 

2

 

3

 

alacsony (1)

közepes (2)

magas (3)

A kockázat bekövetkezésének valószínűsége

12.2. A kockázatok bekövetkezésének valószínűsége

a) alacsony (1), ha nem valószínű, vagy 30%-nál kisebb az esély a bekövetkezésre,

b) közepes (2), ha 30% és 50% közötti a bekövetkezés esélye,

c) magas (3), ha a bekövetkezés valószínűsége 50 % feletti, vagy a kockázati tényező rendszeresen be is következik.

12.3. A bekövetkezés minisztériumra gyakorolt hatása esetében azt kell meghatározni, hogy a kockázati tényező állapota alapján a kockázat bekövetkezésének a hatása kicsi (1), közepes (2), vagy nagy (3).

12.4. Azon kockázati tényezők, melyek valószínűségének és hatásának szorzata 1–3 közé esik, elfogadható kockázatúnak minősülnek. Esetükben kockázatkezelési intézkedésre nincs szükség.

13. A kockázatkezelés, a kockázatokra adott válaszok meghatározása

13.1. A feltárt kockázatok ismeretében saját szakterületük vonatkozásában a kockázatkezelésért felelős vezetők meghatározzák, hogy az egyes feladatok és tevékenységek vonatkozásában az alábbi kockázatkezelési módok közül melyiket kell alkalmazni:

a) kockázat átadása (Á) biztosítás kötésével, ez esetben a szükséges biztosítások megkötésére a HM védelemgazdaságért felelős helyettes államtitkár intézkedik. A biztosítási igényeket a HM-I. OGTPER útján a HM Védelemgazdasági Hivatal főigazgatója részére kell felterjeszteni;

b) kockázat elviselése (E), ez esetben nincs reakció. Külső kockázati tényezők esetében, és ha a kockázati tényező felmerülési valószínűsége és hatása értékeinek szorzata 1–3 közé esik, további intézkedés nem szükséges. Külső kockázati elemeknek kell tekinteni a minisztérium alaprendeltetés szerinti feladatainak azon kockázati tényezőit, amelyek felmerülése független a minisztérium tevékenységétől, ezért azok kezelése a minisztériumban nem lehetséges;

c) kockázat kezelése (K), melynek célja a kockázat elfogadható szintre csökkentése. Ez esetben a kockázatkezelésért felelős vezetők meghatározzák azokat az intézkedéseket, illetve az illetékes vezetőnél kezdeményezik azoknak az intézkedéseknek a megtételét, amelyek a kockázati szint csökkenését eredményezhetik;

d) kockázatos tevékenység befejezése (B). Amennyiben egy adott szervezeti elem alaprendeltetésébe nem tartozó tevékenységének kockázata meghaladja a minisztérium számára a tevékenység végzéséből származó előnyöket, és lehetőség van rá, akkor az érintett szervezeti elem vezetője javaslatot tehet a HM KÁT részére az adott tevékenység megszüntetésére vagy más honvédelmi szervezetnek történő átadására;

e) lehetőségek kihasználása, amely az előző kockázatkezelési módokkal ellentétben nem egy alternatíva a kockázatok kezelésére, hanem sokkal inkább egy lehetőség, amelyet érdemes figyelembe venni, akár elfogadjuk, áthárítjuk vagy kezeljük a kockázatot. A lehetőségek kihasználásának két aspektusa a kockázatmérséklés pozitív hatásainak és a kedvező körülményeknek a kiaknázása, így például az újonnan felmerülő kockázatnak lehetnek szervezeti megújulást segítő hatásai.

13.2. A kiemelten nagy kockázatú tevékenységek esetében, ahol a kockázat bekövetkezése valószínűsége és hatása értékeinek szorzata 9, a HM KÁT preventív ellenőrzés keretében intézkedik azok ellenőrzésére, folyamatos jelentést, beszámolót kér, vagy a HM BEF hatáskörébe tartozó államháztartási belső ellenőrzést kezdeményez az adott folyamat értékelése és hatékony kockázatkezelése céljából.

13.3. A kockázatkezelésért felelős vezetők a szakterületük vonatkozásában gondoskodnak a választott intézkedések kockázatkezelési folyamatba történő beépítéséről, figyelembe véve a 19.9. pontban felsorolt kockázatkezelő kontrollok alkalmazásának jellemzőit.

14. A kockázatkezelés, valamint a kockázatok felülvizsgálata

14.1. A kockázatkezelés, mint módszer a vezetés gyakorlati eszköze, a tervezés és döntéshozatal, a végrehajtás alapvető része, amely magában foglalja a kockázatok meghatározását, azok bekövetkezéséből eredő hatások felbecsülését, majd végül a kockázati tényezőkre történő reagálást. Folyamatosan nyomon kell követni a kockázatkezelési tevékenységet, frissíteni a megállapításokat, valamint ellenőrizni a megtett intézkedések hatásait.

14.2. A kockázatok felülvizsgálata során

a) fel kell mérni, hogy a korábban beazonosított kockázati tényezők még mindig fennállnak-e, esetleg merültek-e fel új kockázati tényezők, változott-e az egyes kockázatok bekövetkezésének valószínűsége, illetve a minisztériumra gyakorolt hatása, továbbá

b) meg kell vizsgálni, hogy az adott HM szerven belül működő kontroll tevékenységek megfelelően tudják-e csökkenteni a felmerülő kockázatok hatását, bekövetkezésük valószínűségét, szükség van-e új kontroll tevékenységek bevezetésére, a meglévők kibővítésére, esetleg a feleslegessé váltak kiszűrésére.

15. A kockázatok nyilvántartása

15.1. A HM KOF a HM szervek kockázat-nyilvántartásai alapján elkészíti és vezeti a minisztérium fő kockázat-nyilvántartását. A nyilvántartás tevékenységenként és feladatonként minden kockázati tényezőre nézve tartalmazza

a) a kockázat bekövetkezése valószínűségének, és a minisztériumra gyakorolt hatása nagyságának értékelését, illetve ezek szorzatát,

b) a kockázat kezelésére javasolt intézkedést,

c) a felelős megnevezését,

d) a kockázatkezelés hatékonyságát ellenőrző eljárás leírását és

e) a nem megfelelő hatékonyságú kockázatkezelés esetén az alkalmazandó eljárás leírását.

16. HM Kockázatkezelési Bizottság

16.1. A kockázatkezelési feladatok minisztériumi szintű összehangolása, a kockázatkezelési tevékenység eredményes végrehajtása a HM Kockázatkezelési Bizottság (a továbbiakban: HM KKB) feladata.

16.2. A HM KKB tagjai a HM szervek vezetői által kijelölt kockázatkezelési felelősök, vezetője a HM KOF főosztályvezetője.

16.3. Az OBK rendszere, így a kockázatkezelési rendszer, valamint a fő kockázat-nyilvántartás aktualizálását a minisztérium feladatainak változásával összefüggésben esetenként, de évente legalább egy alkalommal, az Utasítás 15. §-ában meghatározott beszámolási, értékelési kötelezettség végrehajtását megelőzően, felülvizsgálat keretében el kell végezni. A felülvizsgálat végrehajtásának módját és határidejét a HM KOF főosztályvezetője határozza meg. Indokolt esetben soron kívüli ülést a HM KKB vezetőjénél kell kezdeményezni.

16.4. A kockázatelemzés szempontjából meghatározott folyamatokat az ellenőrzési nyomvonalban szerepeltetett formában és részletességgel kell a nyilvántartásokban vezetni.

16.5. A kockázatelemzés a szaktevékenységek végzése során folyamatosan jelentkező feladat, melynek során a kockázatkezelési felelősök a fő kockázat-nyilvántartás vezetéséhez évente a 6. függelék, a tevékenység során bekövetkezett kockázatokról a 7. függelék szerinti formában adatokat szolgáltatnak a HM KOF részére.

17. Kontrolltevékenységek

17.1. A minisztérium működéséhez kapcsolódóan kontrolltevékenységeket kell kialakítani, melyek biztosítják a kockázatok kezelését, valamint hozzájárulnak a minisztérium céljainak eléréséhez.

17.2. A kontrolltevékenységek azok a kontrollkörnyezetet kiegészítő, abban működő eszközök, eljárások, mechanizmusok (a továbbiakban együtt: kontrollok), amelyek létrehozása az eredményességet, hatékonyságot, a megbízhatóságot és a jogszabályoknak, közjogi szervezetszabályozó eszközöknek, belső rendelkezéseknek való megfelelést segítik elő, lefedve a minisztérium tevékenységének egészét.

17.3. A kontrollok tartalmazzák mindazokat az előírásokat és eljárásokat – szabályokon, szabályozókon keresztül –, amelyek biztosítják, hogy a vezetés iránymutatásai a célokra ható kockázatok kezelésével kapcsolatban végrehajtásra kerüljenek.

17.4. A kontrollok létrehozásáért, működtetéséért és fejlesztéséért a HM KÁT, illetve a HM szerv vezetője a felelős.

17.5. A kontrollpontok jelzik az adott folyamat azon szakaszát, helyét, ahol ellenőrzési tevékenység hajtandó végre. A kötelezően előírt ellenőrzési tevékenységeken felül a HM szerv vezetője határozza meg, hogy hova kell kontrollpontot beiktatni és milyen tartalmú ellenőrzési tevékenységgel.

17.6. A kockázat-nyilvántartásban meghatározott ellenőrzési tevékenységek, amelyek az adott kockázat bekövetkezésének valószínűségét hivatottak csökkenteni, szintén beépítésre kerülnek az ellenőrzési nyomvonalba.

17.7. A kontrollok magukban foglalják a rendelkezésre álló források szabályszerű, szabályozott, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználását biztosító jogszabályokat, közjogi szervezetszabályozó eszközöket és egyéb belső rendelkezéseket és folyamatokat.

17.8. A kontrolloknak biztosítaniuk kell, hogy

a) a minisztérium valamennyi tevékenysége és célja összhangban legyen a szabályszerűség, szabályozottság és a megbízható gazdálkodás elveivel,

b) az eszközökkel és erőforrásokkal való gazdálkodásban ne kerüljön sor pazarlásra, visszaélésre, rendeltetésellenes felhasználásra,

c) megfelelő, pontos és naprakész információk álljanak rendelkezésre a minisztérium működésével kapcsolatosan.

17.9. A kontrollok típusai az alábbiak lehetnek:

a) megelőző – preventív – kontrollok, amelyek alapvető célja, hogy hibás lépések, nem előírásszerű teljesítések esetén megakadályozzák a folyamat továbbvitelét, s így megelőzzék a nagyobb hibák bekövetkezését. Ezt a célt szolgálja többek között a kötelezettségvállalást megelőző ellenjegyzés, illetve az utalványozást megelőző érvényesítés,

b) helyrehozó – korrekciós – kontrollok, amelyek kialakításának célja a már bekövetkezett, nemkívánatos esemény következményeinek kijavítása. Ezek biztosítékként is szolgálhatnak az elszenvedett veszteségek, károk miatt elmaradt haszon bizonyos mértékű visszaszerzésére, a pénzeszközök vagy a szolgáltatási képesség terén,

c) iránymutató – direktív – kontrollok, amelyek a minisztérium számára egy kiemelten fontos, negatív hatású cselekmény, esemény, kockázat elkerülésének lehetőségeire hívják fel a figyelmet, és így még időben lehetőséget adnak a vezetésnek a reagálásra, a várható negatív hatást megelőző, vagy mérséklő intézkedés meghozatalára, a hibás gyakorlat ismétlődésének megakadályozására, illetve

d) feltáró – detektív – kontrollok, amelyek a már bekövetkezett hibákat tárják fel, rámutatva a hiba, hiányosság előfordulásának tényén kívül a minisztériumra gyakorolt, már bekövetkezett hatására is. Utólagos jellegük ellenére visszatartó erővel bírnak.

17.10. Azt, hogy mely tevékenység esetében melyik kontrolltípust kell alkalmazni – esetleg egyidejűleg többet is –, a HM szervek vezetői határozzák meg.

17.11. A kontrolldokumentáció – az ellenőrzési nyomvonallal együtt alkalmazva – tartalmazza

a) a kontroll leírását, tartalmát,

b) a kontroll típusát, amelyek az alábbiak lehetnek:

ba) szervezeti kontrollok,

bb) személyi, személyzeti kontrollok,

bc) vezetői ellenőrzés,

bd) jóváhagyási, engedélyezési kontrollok,

be) működési – teljességi és pontossági – kontrollok,

bf) hozzáférési – fizikai – kontrollok,

bg) a működési folytonosság megszakításának, helyreállításának kontrolljai,

bh) rendszerfejlesztési kontrollok vagy

bi) dokumentációs kontrollok,

c) a kontroll felelősét,

d) a kontrolltevékenység elvégzésének gyakoriságát, elvárt idejét, a jelentési kötelezettséget és

e) a kontroll elvégzésének dokumentumait.

18. Információ és kommunikáció

18.1. A minisztérium működésében olyan rendszereket kell kialakítani és működtetni, amelyek biztosítják, hogy a megfelelő információk a megfelelő időben eljussanak az illetékes HM szervhez, szervezeti egységhez és személyhez, amely történhet

a) az információs és kommunikációs követelmények szabályozásával,

b) az információ kezelésének, és rendelkezésre bocsátásának követelményeivel, illetve

c) nyilvántartási, tárolási, hozzáférési szabályokkal.

18.2. Az információs rendszerek keretében a beszámolási rendszereket úgy kell működtetni, hogy azok hatékonyak, megbízhatóak és pontosak legyenek, a beszámolási szintek, határidők és módok világosan meghatározásra kerüljenek.

18.3. A rendszer kialakításakor figyelemmel kell lenni arra, hogy minden olyan információ megjelenjen és feldolgozásra kerüljön, amely alapvetően szükséges a minisztérium irányítása, működése és ellenőrizhetősége szempontjából. Ennek megfelelően információk áramlását biztosítani kell

a) vertikálisan, azaz a minisztérium vezetése által adott útmutatásoknak, információknak biztosítania kell az adott ponton a megfelelő kompetenciával rendelkező HM szerv vezetője döntéseinek megalapozását, illetve az alulról felfelé áramló információk – így különösen a kockázatok azonosítása, a hiányosságok, csalások, a szabálytalanságok bemutatása, beszámolás a működésről és a pénzügyekről – rendeltetési helyükre, végső soron a minisztérium vezetéséhez való eljutását, a visszacsatolást, valamint

b) horizontálisan, azaz a rendszert alkotó, egymás tevékenységét kiegészítő, egymásra hatást gyakorló folyamatok funkcionális kapcsolódási pontjaira beépített kontrollok hatékony működéséhez szükséges információkat a HM szervek vezetői, illetve az ellenőrzést végzők úgy kapják meg, hogy azok tegyék lehetővé az érintettek közötti együttműködést, véleménycserét, együttes fellépést, közös döntési javaslatot a nem előírásnak megfelelő feladatellátás akadályainak megszüntetésére, a szabályozás korrigálására.

19. Operatív nyomon követési – monitoring – rendszer

19.1. Olyan monitoring rendszert kell működtetni, amely lehetővé teszi a minisztérium tevékenységének, a célok megvalósításának nyomon követését.

19.2. Az ellenőrzési nyomvonalhoz kapcsolódóan ki kell alakítani egy olyan monitoring rendszert, amely egy hierarchikusan felépített vezetői információs, nyomon követési rendszer, amelynek alapján a minisztérium valamennyi tevékenységének minden szakasza értékelhető, és amelyből megfelelő visszacsatolás érkezik.

19.3. A folyamatokban meghatározott részfeladatok, illetve tevékenységek megvalósítását a beépített teljesítménymutatók, indikátorok révén kell mérni, melyek a célok teljesítésének státuszát jelzik.

19.4. A folyamatos monitoring lényegében beépül a minisztérium mindennapi működési tevékenységeibe, magában foglalva a vezetés rendszeres felügyelet-ellátó, ellenőrző tevékenységét, valamint más műveleteket, amelyeket az alkalmazottak hajtanak végre feladatkörük ellátása keretében.

19.5. A monitoringnak intézkedések nyilvántartásának rendszere útján biztosítania kell, hogy az érintettek az ellenőrzési megállapításokat és javaslatokat megfelelően hasznosítsák, és azonnal tegyék meg azok alapján a szükséges intézkedéseket.

19.6. Az OBK rendszer monitoringja rutintevékenységek, külön értékelések, vagy e kettő kombinációja révén valósul meg oly módon, hogy

a) a folyamatos operatív monitoring tevékenységek kiterjednek az összes kontrollelemre, és magukban foglalják a szabályellenes, etikátlan, gazdaságtalan tevékenységek megakadályozására létrehozott, de nem hatékony és nem kellően eredményes OBK rendszer ellen irányuló műveleteket, továbbá

b) a külön értékelések gyakorisága és terjedelme elsősorban a kockázatok értékelésétől és a folyamatos monitoring eljárások eredményességétől függ. A specifikus külön értékelések az OBK eredményességének kiértékelésére irányulnak és céljuk annak biztosítása, hogy a belső kontroll az előre meghatározott módszerekkel és eljárásokkal elérje a kívánt eredményeket. Az OBK hiányosságait a vezetés megfelelő szintjére kell jelenteni, hogy ezáltal biztosítani lehessen, hogy a belső kontroll eljárások teljesítik a megcélzott eredményeket az előzetesen meghatározott módszerek és eljárások alapján.

19.7. A monitoringnak biztosítania kell, hogy

a) a mindennapi feladatok elvégzésére létrehozott kontrollok a minisztérium minden szintjén, minden területén, minden funkcióban megfelelően működjenek,

b) folyamatosan a felügyelete alatt tartson minden folyamatot, és az azokba beépített kontrollokat,

c) a kockázatokkal és a kontrollok működésével kapcsolatos, a résztvevők számára nélkülözhetetlen információk jól megalapozottan és kellő időben eljussanak az érintettekhez,

d) a különböző szintű vezetők kockázatkezeléssel kapcsolatos beszámoltatására rendszeres időközönként kerüljön sor, továbbá

e) az ellenőrzési megállapítások és ajánlások megfelelően hasznosuljanak, és végrehajtásra kerüljenek.

19.8. Az operatív monitoring rendszer hatékony működésének alapfeltétele a megfelelően kialakított és működtetett jelentéstételi rendszer. Az OBK rendszerében található hiányosságokat minden vezetőnek a hiányosság észlelését követően azonnal jelentenie kell, mely alulról felfelé valósul meg a megfelelő magasabb szintekre.

19.9. A monitoring rendszerében a felelősségi szintek minden egyes résztvevője figyelemmel kíséri az egyes feladatok végrehajtásának alakulását, szintjét, értékelve az indikátor-rendszer alapján, és visszacsatolásként tájékoztatja az adott szintű vezetőt a beszámolás, beszámoltatás rendszerében.

20. Az OBK rendszerének egyéb okmányai

20.1. A HM szervek vezetői saját hatáskörükben határozzák meg az általuk vezetett HM szerv okmányai elkészítésének felelősét, amit ügyrendjeikben rögzítenek.

20.2. A minisztérium tevékenységének teljes vertikumát le kell fedni az OBK rendszere okmányainak kialakítása során a kitűzött eredményességi és hatékonysági célok elérése érdekében.

20.3. A HM szervek a külső és belső ellenőrzésekről – a 8. függelék szerinti formában és adattartalommal – két önálló nyilvántartást vezetnek, melynek segítségével nyomon követik az államháztartási külső, a kormányzati, valamint a belső ellenőrzések jóváhagyott jelentéseiben tett megállapítások, javaslatok alapján hozott intézkedések végrehajtását, illetve a végre nem hajtott intézkedéseket és azok okait. A Bkr. 13–14. §-ában foglaltak értelmében – a külső ellenőrzésekhez kapcsolódó intézkedések nyilvántartásának vezetése szempontjából – a kormányzati ellenőrzés külső ellenőrzésnek minősül, így ezekről egy közös nyilvántartást kell felfektetni.

20.4. A nyilvántartás áttekinthető képet ad a Bkr. 13. § (1) bekezdésébe tartozó külső ellenőrzések kapcsán az ellenőrzési jelentésben megfogalmazott javaslathoz kapcsolódó intézkedések végrehajtásának helyzetéről, intézkedésenként.

20.5. A nyilvántartásban a tárgyévben jóváhagyott intézkedési tervet kell szerepeltetni. A tárgyévben végre nem hajtott, illetve a tárgyéven túlnyúló határidős intézkedéseket a következő évi nyilvántartásba át kell vezetni.

20.6. A nyilvántartásban rögzített intézkedések és a kapcsolódó feladatok végrehajtásának nyomon követése – monitoringja – kiemelt vezetői feladat és kötelesség, melynek realizálása a HM szervek ez irányú tevékenységét jelenti.

20.7. Az intézkedések nyilvántartására szolgáló táblázat kitöltése, vezetése a HM szervek feladata a jóváhagyott, vonatkozó intézkedési tervek alapján.

20.8. A HM szervek vezetői a nyilvántartás adatait minden esetben felülvizsgálják, különös tekintettel a lejárt határidejű feladatokra, intézkedésekre, és az esetlegesen bekövetkezett változásokat, módosításokat a vonatkozó eljárásrend betartása mellett átvezetik a nyilvántartásokon.

20.9. A nyilvántartás tartalmáért, a megkövetelt információk valódiságáért, aktualitásáért a HM szervek vezetői, mint az elrendelt intézkedések végrehajtói a felelősek.

20.10. Az elrendelt feladatok végrehajtásának nyomon követését, a szükséges beszámoltatási, információszolgáltatási feladatokat a HM szerv vezetője végzi.


20.11.A belső ellenőrzésekhez kapcsolódó intézkedések nyilvántartását a Bkr. 45-46. §-ában foglaltak szerint kell elkészíteni, és a HM BEF részére megküldeni.

20.12. A HM szervek az általuk év közben folyamatosan vezetett, a külső ellenőrzésekhez kapcsolódó intézkedések nyilvántartását a tárgyévet követő év január 10-ig küldik meg a HM KOF-nak. A HM KOF összesíti a nyilvántartásokat, és az összesített nyilvántartást a tárgyévet követő év január 25-ig felterjeszti a HM KÁT részére jóváhagyásra. A HM KÁT által jóváhagyott nyilvántartást a HM KOF a tárgyévet követő év január 31-ig küldi meg a HM BEF részére.

21. Beszámolási kötelezettség, vezetői nyilatkozat

21.1. A HM KÁT a Bkr. 1. melléklete szerinti formában és tartalommal nyilatkozik a minisztérium belső kontrollrendszere működtetéséről.

21.2. Az értékelési feladattal összefüggésben – annak alapjaként és előzményeként – a HM szervek vezetői hasonló tartalommal, a 9. függelék szerinti formában saját feladatkörükkel összefüggésben értékelik a vezetésük alá tartozó szervezeti egység belső kontrollrendszerét. A nyilatkozathoz csatolni kell a feltárt szabálytalanságokat tartalmazó, 4. függelék szerinti szabálytalanság-nyilvántartást, valamint a 7. függelék szerinti nyilvántartást a bekövetkezett kockázatokról.

21.3. A kitöltött és a HM szervek vezetői által aláírt vezetői nyilatkozatokat a HM KOF részére kell megküldeni a tárgyévet követő év február 28-ig a HM KÁT nyilatkozatának előkészítése érdekében, amelyet a HM KOF március 31-ig megküld a HM GTSZF részére az államháztartásért felelős miniszternek történő továbbítás céljából.

21.4. Amennyiben az év során a HM szerv élén vezetőváltás történik, vagy a HM szerv átalakul, megszűnik, a távozó vezető, illetve az átalakuló, megszűnő HM szerv vezetője kitölti a vezetői nyilatkozatot a tevékenységére vonatkozó időszakra, melyet a HM KOF részére haladéktalanul meg kell küldeni.

21.5. A szabálytalanságok kezelésének eljárásrendje keretében a feltárt hibák minisztériumra vonatkozó összesített szabálytalanság-nyilvántartását, a bekövetkezett kockázatok összesített nyilvántartását, valamint a tevékenység eredményével, tapasztalataival kapcsolatos összesített értékelő jelentést a HM KOF készíti el március 31-ig.

21.6. Az összesített nyilvántartásokat és értékelő jelentést a minisztérium szabálytalansági felelősi feladatait ellátó HM KOF főosztályvezető hagyja jóvá és tájékoztatásul felterjeszti a HM KÁT részére. A HM KOF a HM KÁT által ellenjegyzett összesített értékelő jelentést megküldi a HM GTSZF részére a HM fejezet éves szöveges beszámolójába történő bedolgozás céljából.

21.7. A jelentési kötelezettségek maradéktalan és pontos végrehajtása érdekében a HM KOF minden évben december 15-ig felkészítő és egyeztető megbeszélést szervez a HM szervek vezetői részére vagy az általuk kijelölt ügyintézők számára.

1. függelék a Honvédelmi Minisztérium mint intézmény Operatív Belső Kontrollok Rendszere Szabályzatához

1. Minta az „Ellenőrzési nyomvonal” kidolgozásához


HM szerv

Nyt. szám:


A HM szerv ellenőrzési nyomvonala

Ssz./
KP sorszáma

Tevékenység, feladat/
Kontroll
tevékenység

Jogszabály,
utasítás,
belső rendelkezés/
A kontroll
típusa,
szabályzója

Előkészítő, koordináló, javaslatkészítő/
A kontroll végrehajtója,
felelőse

Keletkező dokumentum/
A kontroll jelentésének módja

Jóváhagyó (J) Felelős (F), Kötelezettség
vállaló (K)/
Értékelő vezető

Határidő/ Gyakoriság, határidő

Ellenőrzés (E),
Érvényesítés (É)

Utalványozás (U), Ellenjegyzés (E)

Pénzügyi
teljesítés

Könyvvezetésben megjelenés/
a kontroll elvégzésének dokumentumai

Szervezeti egység

I.

Főfolyamat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.

Részfolyamat

 

 

 

2.

Részfolyamat

 

 

 

1.

Tevékenység/pl.: az ellenőrzési nyomvonal felülvizsgálata

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KP 1

A felülvizsgálat eredményének ellenőrzése

Vezetői
és
rendszerfejlesztési/ Általános
Belső Kontroll Szabályzat

Felelősségi szint vezetője

Adatszolgáltatás a HM KÁT, vagy a HM szerv vezetője részére, írásban

A HM szerv vezetője

HM ut., belső szabályozó (ált.szab.)

 

 

 

A módosított ellenőrzési nyomvonal, illetve
az Általános Belső Kontroll Szabályzat jóváhagyása

II.

Főfolyamat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.

Részfolyamat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

Részfolyamat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Az ellenőrzési nyomvonal szerkezeti tartalma

2.1. Sorszám: a tevékenységek sorrendiségére utal, valamint a beépített Kontroll Pont (KP) sorszámát jelzi, amely folytonos.

2.2. Tevékenység/feladat: a tevékenység, feladat pontos tárgya, tartalmának, céljainak leírása, valamint a kontrolltevékenység részletezése.

2.3. Jogszabály, utasítás, belső rendelkezés: a tevékenységek jogi alapja – külső és belső jogforrások –, amelyet a feladat elvégzése során kötelezően figyelembe kell venni, továbbá a kontroll típusát és az azt előíró szabályozót kell feltüntetni.

2.4. Előkészítő, koordináló, javaslatkészítő: azon személy, illetve szervezeti egység megnevezése, aki az adott feladat előkészítését végzi, továbbá a kontroll végrehajtásáért felelős beosztás megnevezése.

2.5. Keletkező dokumentum: a tevékenység során keletkező dokumentum, illetve adat, amelyet a Felelős (F) rovatban megjelölt személy kiadmányoz, ellenjegyez, vagy egyéb módon jóváhagy, a kontroll eredménye jelentésének módját determinálja.

2.6. Jóváhagyó, Felelős, Kötelezettségvállaló: a tevékenység elvégzését jóváhagyó, az ellátásáért felelős személy, illetve szervezeti egység, illetve pénzügyi folyamat esetén a kötelezettségvállaló személy, illetve az (5.) oszlopban jelzett jelentés címzettje, előjáró vezető.

2.7. Határidő: a tevékenység elvégzésének pontos határideje, ismétlődő tevékenység esetén rendszeressége, valamint a kontroll végrehajtásának gyakorisága, időszakai, időpontjai.

2.8. Ellenőrzés, érvényesítés: a tevékenység előkészítésének, végrehajtásának ellenőrzését végző személy, szervezeti egység, szükség esetén az ellenőrzési feladatok rövid, tömör megfogalmazása, pénzügyi folyamat esetén az érvényesítő személy.

2.9. Utalványozás, ellenjegyzés: pénzügyi kifizetéssel járó tevékenység esetén az utalványozó, ellenjegyző megjelölése.

2.10. Pénzügyi teljesítés: a pénzügyi teljesítéssel kapcsolatos bármilyen megjegyzés.

2.11. Könyvvezetésben megjelenés: jelentheti konkrétan csak a könyvviteli elszámolásban, így különösen a HM KGIR rendszerben, illetve az Eszközprogramban való megjelenést, valamint jelentheti azon nyilvántartások megjelölését, amelyben a feladat végrehajtása során keletkezett adat, dokumentum megjelenik – ideértve az eredményességi, hatékonysági elemzéseket is –, illetve a kontroll elvégzésének dokumentumait, amelyeken az ellenőrzés tényét rögzítették.

Azoknál a tevékenységeknél, feladatoknál, ahol nem értelmezhető a táblázat valamennyi rovata, csak a vonatkozó rovatokat kell kitölteni, a nem jellemző rovatba a nem értelmezhető {né} megjegyzést kell tenni.

2. függelék a Honvédelmi Minisztérium, mint intézmény Operatív Belső Kontrollok Rendszere Szabályzatához

Példák szabálytalanságfajtákra
(nem taxatív jellegű felsorolás)

 

A

B

1

Szabálytalanság fajtája

Példa a szabálytalanságfajtára

2

Szabályozatlanság miatt bekövetkező

– az egyes területek tevékenységére vonatkozó szabályzatok hiánya, illetve azok aktualizálásának vagy testre szabásának elmaradása

3

Lebonyolítással kapcsolatos

– a feladatok elvégzésének elmaradása, nem előírásszerű ellátása,
– az előírt határidők be nem tartása,
– pénzbeli juttatásoknál a juttatás rendeletetéseként a szabályozásban rögzített céloktól való eltérés,
– uniós támogatásoknál a közösségi célkitűzések – így különösen az esélyegyenlőség, a környezetvédelem –figyelmen kívül hagyása

4

Pénzügyi

– pénztárban jelentkező pénztárhiány, – jogtalan kifizetések így különösen előirányzat nélküli vagy azt meghaladó elszámolás, jogalap nélküli pénzbeli juttatás folyósítása, – a szabályozásban meghatározottat meghaladó összeg kifizetése, folyósítása, – a szabályozásban foglalt feltételeknek meg nem felelő elszámolások befogadása

5

Számviteli

– a szabályozásban előírtaknak megfelelő számvitel vezetésének elmulasztása,
– olyan számvitel vezetése, amelyből a pénzmozgás, a pénzbeli juttatások tényleges felhasználása vagy a bevételek forrása a bizonylatok alapján nem vagy csak nehezen követhető

6

Irányítási-vezetési

– az ellenőrzési nyomvonal kidolgozásának vagy a folyamatba épített előzetes és utólagos vezető ellenőrzés – azon belül a kontrollok – kialakításának, aktualizálásának elmulasztása vagy nem megfelelő működtetésük,
– az egymással összeférhetetlen funkciók szervezeti és funkcionális szétválasztásának elmaradása,
– a beszámoltatási rendszer működtetésében jelentkező hiányosságok

7

Informatikai

– az informatikai rendszer hiányosságai így különösen egyes modulok vagy bizonyos kontrollpontok és kontrollfunkciók hiánya, a hozzáférés nem megfelelő korlátozása, azok kihasználása,
– adatbevitel, illetve adatmódosítás nyomon követhetőségének hiánya, pontatlansága,
– az adatkezelésre, adatvédelemre vonatkozó szabályok megsértése,
– számítástechnikai rendszerhiba miatt bekövetkező szabálytalanságok, azokon belül kiemelten a túlfizetések, hibás levonások,
– késve vagy egyáltalán el nem készített szoftverek,
– a programrendszer szabályozás szerinti működésének ki nem alakítása, a működtetés elmaradása vagy hiányos jellege,
– az ügyviteli folyamatokat, valamint a szakmai és informatikai hibajavításokat érintő programmódosítások végrehajtásának elmaradása vagy késedelmes teljesítése

8

Dokumentációs, nyilvántartásbeli

– nem megfelelő, nem megfelelően vezetett vagy nem a kellő tartalmú – az utólagos reprodukálást lehetővé nem tevő –, a nyomon követést és a vezetői ellenőrzést nem vagy nem kellően segítő, vagy nem az előírások szerint részletezett, illetve szervezetileg vagy helyileg szétszórt, ezért nehezen követhető nyilvántartás, dokumentáció

9

Adminisztratív jellegű

– számszaki hibák, – indokolatlan késedelem a szakmai feladatok vagy a kifizetések teljesítésekor,
– adatok téves megállapítása, így különösen hibás besorolás, az ügyintézőnek felróható okból tévesen levont adók, járulékok,
– pontatlan, valótlan, bizonylatokkal nem kellően alátámasztott adatok bevitele az informatikai nyilvántartási rendszerbe,
– az adatbevitel késve történő végrehajtása vagy elmaradása,
– bizonylatok, megállapodások, szerződések módosítása, annak megfelelő dokumentálása – így különösen a javítások leszignálása– nélkül;
– bizonylatok vissza dátumozása,
– az egyes bizonylatok tartalma közötti vagy azokon belüli ellentmondások

10

Közbeszerzéssel kapcsolatos

– a közbeszerzésre vonatkozó szabályok megsértése,
– hibás előkészítés, – a pályáztatás elhagyása vagy nem a tényleges érték szerinti megoldásnak megfelelő lebonyolítása,
– egyenlő elbánás elvének megsértése, így különösen szállító-specifikus feltételek kiírása. – megfelelő dokumentálás elhanyagolása

11

Ellenőrzéssel összefüggő

– a feltárt hiányosságok illetékesek felé történő továbbításának elmaradása.
– kötelező ellenőrzési tevékenységek elhanyagolása.
– elfogultság. – a vonatkozó szabályok megsértése,
– a kockázatelemzésen alapuló mintavételezés elhagyása, – ellenőrzési tervtől való engedély nélküli eltérés,
– belső ellenőrzési kézikönyv figyelmen kívül hagyása,
– függetlenség-csökkenése irányába ható bármely tevékenység,
– intézkedések nyomon követésének, monitoringjának elmaradása

12

Monitoringgal összefüggő

– kötelező monitoring tevékenységek elhanyagolása, – elfogultság

13

Összeférhetetlenséggel kapcsolatos

– az összeférhetetlenségi szabályok megsértése,
– a szabályozás szerint kötelezően szétválasztandó munkakörök, funkciók elkülönítésének elmulasztása

14

Titoktartással kapcsolatos

– a minősített adat kezelésének rendjére vonatkozó szabályok megsértése,
– a számítástechnikai rendszerrel össze nem függő adatkezelési és adatvédelemmel kapcsolatos szabálytalanságok

15

Tájékoztatással kapcsolatos

– szabályozásban foglalt jelentéstételi, információadási kötelezettség vagy az arra előírt határidők be nem tartása,
– a jelentésekben nem a valós helyzetet tükröző tények, adatok vagy mutatók szerepeltetése

3. függelék a Honvédelmi Minisztérium, mint intézmény Operatív Belső Kontrollok Rendszere Szabályzatához


HM szerv
Nyt. szám:
Jegyzőkönyv a szabálytalanságról

Iktatószám:

A vizsgálat kezdetének időpontja: 20… ……………….. hó ……. nap
A vizsgálat befejezésének időpontja: 20… ………………… hó …… nap
A vizsgálatot végző személy(ek) neve, beosztása, illetve munkaköre: ………………………………………….
A szabálytalanság észlelésének időpontja: 20. …………… hó ….… nap
A szabálytalanságot bejelentő neve, beosztása, munkaköre, illetve egyéb státusza: ………… (így különösen munkatárs, vezető, üzleti partner, ügyfél)
A szabálytalanság észlelésének módja az észlelő elmondása alapján:

Az észleléskor kiállított dokumentum tartalmi helyességének felülvizsgálati tapasztalatai:

Az észlelést követően már megtett intézkedések és azok hatásai:

A szabálytalanság leírása:
– a szabálytalanság ténye,
– a szabálytalanság minősítése –gondatlan, szándékos –,
– a szabálytalanság elkövetésének időpontja,
– a megsértett előírástól – jogszabálytól, utasítástól belső rendelkezéstől – való eltérés,
– a folyamat, vagy tevékenység szabálytalanság által érintett része,
– a szabálytalansághoz vezető körülmények, tényezők,
– a szabálytalanság korrigálhatóságának, vagy korrigálhatatlanságának ténye,
– a szabálytalanságot elkövetők megnevezése,
– az elkövetés módja,
– a szabálytalanság gyakorisága – eseti, időszakos, rendszeres –,
– a szabálytalanság következménye, így különösen minőségromlás, hibás szolgáltatás, téves kifizetés, egyéb kár .

A helyben hozott intézkedések:
– az intézkedés jogalapja
– a döntéshozó megnevezése
– a döntéshozatal időpontja
– az intézkedés ismertetése, így különösen megszüntetés, korrekció, javaslattétel felsőbb szintű intézkedésre
– az eljárás eredménye

A vizsgálatot végzők által szükségesnek tartott további intézkedések megtételére vonatkozó javaslatok:

A jegyzőkönyv továbbításának időpontja, az átadás napja

Csatolt dokumentumok
– a tényt alátámasztó alapdokumentumok, így különösen számlák, pénztári kiadási bizonylatok
– a szabálytalanságot elkövető/ és más érintettek nyilatkozatai

A jegyzőkönyv készítésének helye, időpontja: ……….., 20… ………….. hó …… nap


………………………………

………………………………

vizsgált
HM szerv vezetőjének aláírása

Jegyzőkönyv készítő aláírása

………………………………

………………………………

………………………………

 

A vizsgálatot végző személy(ek) aláírása

 

4. függelék a Honvédelmi Minisztérium, mint intézmény Operatív Belső Kontrollok Rendszere Szabályzatához


HM szerv
Nyt. szám:
A … (HM szerv megnevezése) 20… . évi szabálytalanság nyilvántartása

Sorszám:

A szabálytalanság típusa*:

A keletkezett kár összege:

A szabálytalanság leírása:

A lezárult eljárás eredménye:

A szabálytalanság kezelése érdekében tett intézkedések felsorolása:

A kapcsolódó dokumentáció nyilvántartási szám szerinti felsorolása:

A szabálytalanság kezelése érdekében tett intézkedések megvalósításának ellenőrzése, (nyomon követése):



* Büntető-, szabálysértési, kártérítési, illetve fegyelmi eljárásra okot adó szabálytalanság.

5. függelék a Honvédelmi Minisztérium, mint intézmény Operatív Belső Kontrollok Rendszere Szabályzatához

Kockázattípusok és tipikus kockázati tényezők
(nem taxatív jellegű felsorolás)

 

A

B

C

D

1

Kockázat típusa

Leírása

Konkrét kockázati tényezők

Kezelési lehetőségek

2

1. Külső kockázatok

3

1. Gazdasági

a nemzetközi és hazai gazdasági élet változásai, az infláció magasabb a tervezettnél

1.    a költségvetési források szűkösnek bizonyulnak
2.    a Nemzetgazdasági Minisztérium állásfoglalása
3.    gazdasági válság hatásai

takarékos gazdálkodás

4

2. Infrastrukturális

az infrastruktúra hiányosságai vagy hibái

1.    szolgáltatás időszakos kimaradása, ideértve különösen a közműveket
2.    elavult infrastruktúra
3.    használhatatlan infrastruktúra

tartalék kapacitás biztosítása

5

3. Jogi és szabályozási

Jogszabályok, vagy egyéb szabályozók hibái, hiánya, bonyolultsága, egymásnak ellentmondó jogszabályok, törvény végrehajtási rendeletének hiánya, időbeli csúszása

1.    szabályozatlan területek
2.    jogszabályváltozás
3.    bonyolult szabályozások
4.    jogszabályi háttér változásai
5.    határidők rövidsége
6.    jogszabályi ellentmondások

jogszabály, egyéb szabályozó megalkotása, ill.
nnak kezdeményezése

6

4. Politikai

kormányváltás, a minisztérium tevékenységének politikai megítélése változik

1.    politikai ellenállás a minisztérium tevékenységével kapcsolatban
2.    politikai döntések elhúzódása
3.    év közbeni irányváltás
4.    más kormányzati szervek beleszólása a tárca folyamataiba
5.    vezetői támogatottság hiánya

lobbitevékenység

7

5. Elemi csapások

„vis maior” események

1.    tűz, árvíz, belvíz, egyéb elemi csapások
2.    kedvezőtlen időjárás

katasztrófavédelmi terv készítése, tevékenység más időpontra helyezése,
felkészülés a tervezéskor

8

2. Pénzügyi kockázatok

9

1. Költségvetési

a feladat ellátásához elégtelen a rendelkezésre álló forrás

1.    költségvetési elvonás
2.    elégtelen költségvetési forrás
3.    előirányzat túllépése

prioritások kijelölése, feladatelhagyás kezdeményezése

10

2. Csalás vagy lopás

szándékos magatartással történő károkozás

1.    eszközvesztés
2.    leltárhiány

őrzés-védelem ellenőrzésének megszervezése, belső ellenőrzés,
nyilvántartások, fegyelmi eljárás

11

3. Felelősségvállalási

ellenjegyzési eljárási hibák, szabálytalan kötelezettségvállalás

1.    ellenjegyzés elmaradása
2.    jogtalan kifizetések
3.    szabálytalan kötelezettségvállalás

belső vezetői ellenőrzés

12

3. Tevékenységi kockázatok

13

1. Működési

elérhetetlen célkitűzések, csak részben megvalósuló feladatok, a működési folyamatok nem hatékony kialakítása ellátási hibák szakágak szerint, jogszabályok megsértése

1.    erőforrások pazarló felhasználása
2.    kevés, illetverossz minőségű a rendelkezésre álló anyag
3.    egyeztetések lehetőségének hiánya
4.    megfelelő feladatmegosztás hiánya
5.    tervek módosulása
6.    pontatlan tervezés
7.    évközbeni többletfeladat elrendelése
8.    feladat elmaradása
9.    ellenőrzés elmaradása
10.    igénylések jelentős száma
11.    névhez kötések elmaradása
12.    szervezeti érdekellentétek
13.    részben megvalósuló feladatok
14.    tárolókapacitás hiánya
15.    jogosulatlan hozzáférés
16.    ellátási hiba
17.    a szakmai, illetve a katonai szempontok nem jutnak érvényre

hatékonysági számítások, ellenőrzés, kiszervezés, szabályozás

14

2. Információs

információhiány, megalapozatlan döntések

1.    előzmények ismeretének hiánya
2.    információhiány
3.    információáramlási rendszer hiánya
4.    előre nem tervezett programok
5.    vélemények túlzottan széles körű begyűjtése
6.    kapcsolattartó változása
7.    megalapozatlan döntések
8.    késedelmes, hiányos adatszolgáltatás

döntés kizárólag az előzmények, korábbi anyagok ismeretében,
információs csatornák kiépítése, ügyintéző nyilvántartás

15

3. Technológiai

csökkenő hatékonyság az elavult technika miatt, rendszerhiba

1.    tűz, robbanás, egyéb elemi csapások
2.    veszélyes anyagok használata
3.    számítástechnikai háttér hiányosságai
4.    elavult eszközök, balesetveszély
5.    ügyirat-kezelési problémák
6.    adatok torzulása
7.    adatvesztés
8.    nem megfelelő eljárások alkalmazása
9.    tároló technikai hiba

felkészítés, munkavédelmi oktatás, a balesetekre való előzetes felkészülés,
beruházás ellenőrzése, átvizsgálás gyakoriságának emelése,
beszerzés kezdeményezése

16

4. Döntési

hosszú döntési lánc, kompetenciák nem egyértelműek, hatáskörök átfedik egymást, egyes területeknek nincs felelőse, rövid határidő szabása

1.    későn meghozott döntések
2.    „egymásra mutogatás”
3.    hosszú döntési lánc
4.    kompetenciák és felelősségi viszonyok nem egyértelműek
5.    rövid határidő
6.    hatásköri átfedések
7.    szervezeti változások
8.    szervezeti érdekellentétek
9.    gazdátlan területek
10.    felhatalmazás hiánya
11.    határidő mulasztások
12.    megalapozatlan döntések

döntési lánc pontosítása, szabályozók változtatása, döntési hatáskörök
alacsonyabb szintre szállítása

17

4. Emberi erőforrás kockázatok

18

1. Személyzeti

a szükséges számú, megfelelő képzettségű személyi állomány hiánya

1.    szakemberhiány
2.    felkészítetlen, képzetlen állomány
3.    nem megfelelő állománykategória alkalmazása

állománytábla módosítás kezdeményezése, toborzás

19

2. Munkahelyi környezet

egészséges és biztonságos munkahelyek hiánya

1.    betegség miatti hiányzás
2.    rossz munkahelyi hangulat
3.    balesetek
4.    rossz munkahelyi elhelyezés
5.    összeférhetetlen munkatársi környezet

munkahelyi körülmények javítása, vagy kompenzáció így különösen
pihenőidő, külön juttatás, ösztönzés, közös programok szervezése

20

3. Emberi

túlzott leterheltség, nem megfelelő hozzáállás, ismeretek, rutin hiánya

1.    határidők be nem tartása
2.    téves kifizetések
3.    könyveléstechnikai hibák
4.    túlzott leterheltség
5.    határidők be nem tartása
6.    hiányos felterjesztés
7.    pontatlan nyilvántartás
8.    hatáskör túllépés
9.    elhúzódó ügyintézés
10.    tartós távollétek
11.    kommunikációs nehézségek
12.    együttműködés hiánya
13.    szabályok felületes ismerete
14.    dokumentálás elmaradása
15.    megtévesztés
16.    szabálytalan feladat végrehajtás
17.    téves kifizetések
18.    tervezési pontatlanság

vezetői ellenőrzés, így különösen határidős munkák nyilvántartása
személyenként, oktatás, továbbképzés szervezése

6. függelék az Operatív Belső Kontrollok Rendszere Szabályzathoz

1. Minta a „Kockázat-nyilvántartás” kidolgozásához


HM szerv

Nyt. szám:

A HM szerv kockázat-nyilvántartása

Ssz.

Ellenőrzési nyomvonali hivatkozás

Tevékenység
/feladat megnevezése

Kockázati tényezők

Bekövetkezés valószínűsége

Tevékeny-
ségre gyakorolt hatás

Kockázat értéke

Besorolás

Javasolt intézkedés

Felelős

Ellenőrzési eljárás

Eljárás eredménytelenség esetén

I.

 

Szervezeti egység

1.

 

(Pl.:) Javaslatok összeállítása
a költségvetési előirányzatok módosítására

Külső: év közben felmerült, nem tervezett váratlan feladat(ok)

2

3

6

K

Körültekintő, átgondolt átcsoportosítás – feladattervezés

Log. Főn.

Felhasználások előtti folyamatos ellenőrzés

Előirányzatok újbóli módosítása – feladatstruktúra áttekintése

2.

 

 

Pénzügyi: a feladat ellátáshoz nem megfelelő összegű intézményi költségvetés

1

3

3

E

Takarékos, hatékony gazdálkodás, naprakész nyilvántartás vezetése

Log. Főn.

Felhasználások ellenőrzése

Költségvetési tartalék aktiválása, módosítási javaslat

3.

 

 

Működési: nem megfelelő bontásban, arányban javasolt módosítás

2

2

4

K

Felhasználási tervek készítése, feladatok átütemezése, előirányzat átcsoportosítás

Log. Főn.

Felhasználások ellenőrzése, felhasználási tervek készítése

Előirányzat módosítási javaslat

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. A kockázat-nyilvántartás szerkezeti tartalma:

2.1. Sorszám: a tevékenységek sorrendiségére utal.

2.2. Tevékenység, feladat megnevezése: az ellenőrzési nyomvonalban nevesített tevékenység.

2.3. Kockázati tényezők: itt kell elvégezni a kockázatok azonosítását, vagyis a tevékenység során, melyek azok a tényezők – így különösen megfelelő képzettségű személyi állomány hiánya, nem megfelelő megoszlásban jóváhagyott költségvetés –, melyek meggátolhatják a HM szervet a céljainak, az alaprendeltetési feladatainak az elérésében.

2.4. Bekövetkezés valószínűsége: a kockázat értékelése során itt kell meghatározni a kockázat bekövetkezése valószínűségének értékét az 1, 2, 3 értékek közül.

2.5. Tevékenységre gyakorolt hatás: a kockázat értékelése során itt kell meghatározni a kockázat bekövetkezése esetén a tevékenységre gyakorolt hatás értékét az 1, 2, 3 értékek közül.

2.6. Kockázat értéke: a bekövetkezés valószínűsége és a tevékenységre gyakorolt hatás értékének a szorzata.

2.7. Besorolás: itt kerül meghatározásra, hogy a kockázati tényezőkre adott válaszok – kockázatkezelési stratégiák – közül melyiket választja a HM szerv.

2.8. Javasolt intézkedés: a kockázat felmerülése esetén megteendő intézkedés, amellyel a kockázat újbóli bekövetkezésének a valószínűsége csökkenthető.

2.9. Ellenőrzési eljárás: módszer, amellyel ellenőrizhető, nyomon követhető a kockázat kezelésére hozott intézkedés.

2.10. Felelős: a tevékenység, feladat végrehajtásáért felelős személy megnevezése.

11. Eljárás eredménytelenség esetén: A kockázat csökkentésére tett intézkedés után még fennálló kockázat megszüntetését szolgáló intézkedések.

7. függelék a Honvédelmi Minisztérium, mint intézmény Operatív Belső Kontrollok Rendszere Szabályzatához


HM szerv
Nyt. szám:

Nyilvántartás a bekövetkezett kockázatokról

Ssz.

Beazonosítás
a kockázat nyt. alapján

Tevékenység/feladat megnevezése

Kockázati tényezők

Bekövetkezés valószínűsége

Tevékenységre gyakorolt hatás

Kockázat értéke

Besorolás

Javasolt/hozott intézkedés

Felelős

Ellenőrzési eljárás

Eljárás
eredmény telenség esetén

Szervezeti egység

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


(A bekövetkezett kockázatok értékelése megváltozik, hiszen a bekövetkezés valószínűsége magasabb lesz. A korrekciót a kockázat-nyilvántartásban kell átvezetni a meghatározott új értékekkel.)

8. függelék a Honvédelmi Minisztérium, mint intézmény Operatív Belső Kontrollok Rendszere Szabályzatához

Minta az „Ellenőrzésekhez kapcsolódó intézkedések nyilvántartásá”-nak kidolgozásához

HM szerv
Nyt. szám:

A HM szerv ellenőrzésekhez kapcsolódó intézkedések nyilvántartása

 

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

sorszám

Ellenőrzés iktatószáma / ellenőrzés azonosítója

A külső ellenőrzést bejelentő levél iktatószáma

A külső ellenőrzést végző megnevezése

A külső ellenőrzést végző vizsgálatvezető neve és elérhetősége

Az ellenőrzött szerv, illetve szervezeti egység megnevezése

Az ellenőrzött szervnél kijelölt szakmai kapcsolattartó neve és elérhetősége

Az ellenőrzés tárgya (címe) Intézkedést igénylő megállapítás

Intézkedést igénylő megállapodás

Ellenőrzési javaslat

A javaslat alapján előírt intézkedés

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

A vonatkozó intézkedési terv iktatószáma

A vonatkozó intézkedési terv jóváhagyásának időpontja

Az intézkedés felelőse (beosztás és szervezeti egység)

Az intézkedés végrehajtásának határideje

Módosítás (leírás / NEM)

Az intézkedés teljesítése (dátum / NEM)

Megtett intézkedések rövid leírása

A határidőben végre nem hajtott intézkedések oka

A nem teljesülés kapcsán tett lépések

Megjegyzés

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. függelék a Honvédelmi Minisztérium, mint intézmény Operatív Belső Kontrollok Rendszere Szabályzatához


HM szerv
Nyt. szám:

NYILATKOZAT

A)    Alulírott ................................................., a .......................................................................... (HM szerv megnevezése) vezetője jogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy az előírásoknak megfelelően ........................... évben / időszakban az általam vezetett HM szervnél gondoskodtam
– a belső kontrollrendszer kialakításáról, valamint szabályszerű, eredményes, gazdaságos és hatékony működéséről,
– a HM szerv használatába adott vagyon rendeltetésszerű igénybevételéről, a HM SZMSZ-ben, valamint a HM szerv ügyrendjében előírt tevékenységek jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáról,
– a rendelkezésre álló előirányzatoknak a célnak megfelelő felhasználásáról,
– a HM szerv tevékenységében a hatékonyság, eredményesség és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséről,
– a tervezési, beszámolási, információszolgáltatási kötelezettségek teljesítéséről, azok teljességéről és hitelességéről,
– a gazdálkodási lehetőségek és a kötelezettségek összhangjáról,
– olyan intézkedések bevezetéséről, amely megfelelő bizonyosságot nyújt a folyamatok jogszerűségére és szabályszerűségére vonatkozóan, valamint biztosítja az elszámoltathatóságot,
– arról, hogy a HM szerv állománya tisztában legyen a kitűzött célokkal, és az azok elérését segítő eszközökkel annak érdekében, hogy végre tudják hajtani a meghatározott feladatokat, és értékelni tudják az elért eredményeket. E tevékenységről a vezetői beszámoltatás rendszerén keresztül folyamatos információval rendelkeztem, a tevékenységet folyamatosan értékeltem.

A vonatkozó jogszabályok, közjogi szervezetszabályozó eszközök belső kontrollrendszerre vonatkozó előírásainak az alábbiak szerint tettem eleget:

Kontrollkörnyezet:

Kockázatkezelési rendszer:

Kontrolltevékenységek:

Információs és kommunikációs rendszer:

Nyomon követési rendszer, monitoring:


Kelt: ..................................

P. H.

................................. aláírás


B)    Az A) pontban meghatározott nyilatkozatot az alábbiak miatt nem áll módomban megtenni:

Kelt: ..................................

P. H.

.........................................................
aláírás
**

A szakutasítás aláírásának napja 2014. október 31.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére