12/2014. (V. 16.) ORFK utasítás
az elektronikus Modus Operandi Nyilvántartás működtetésével kapcsolatos egyes feladatokról1
2015.10.01.
1. Az utasítás hatálya kiterjed
a) az Országos Rendőr-főkapitányságra (a továbbiakban: ORFK);
b)2 a Készenléti Rendőrségre, Repülőtéri Rendőri Igazgatóságra, a Nemzetközi Bűnügyi Együttműködési Központra, a megyei (fővárosi) rendőr-főkapitányságokra (a továbbiakban együtt: területi szervek), valamint
c) a rendőrkapitányságokra (a továbbiakban: helyi szervek).
1. Az elektronikus Modus Operandi Nyilvántartás célja
2. Az elektronikus Modus Operandi Nyilvántartásban (a továbbiakban: eModus) szereplő adatok kezelésének célja az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv törvényben meghatározott bűnmegelőzési, bűnüldözési feladatai ellátásának elősegítése.
2. Az eModus adatköre, valamint az ezzel kapcsolatos adatkezelési és üzemeltetési kötelezettségek
3. Az eModus az utasítás 1. mellékletében meghatározott bűncselekmények (a továbbiakban: modus tárgyú bűncselekmény) vonatkozásában tartalmazza: a) a felderítetlenül maradt bűncselekmény kriminalisztikai szempontból fontos jellemzőit;
b) a szándékos bűncselekmény elkövetésének megalapozott gyanúja miatt kihallgatott személy adatait, személyleírását, fényképét;
d) a szervezett bűnözésre utaló cselekményekben érintett, illetőleg a bűnözői csoportban részt vevő vagy azzal együttműködő személyek, valamint kapcsolataik adatait és kriminalisztikai szempontból fontos jellemzőit;
e) a bűncselekmény ügyszámát, a tényállás megnevezését, elévülési idejét és az ügyben eljáró szervet.
4. Az eModus valamennyi szándékos bűncselekmény elkövetésének megalapozott gyanúja miatt kihallgatott, tetoválással rendelkező személy vonatkozásában tartalmazza:
a) a 3. pont b) és e) alpontjaiban meghatározott adatokat;
b) a személyleírási és fénykép adatok közül a tetoválás képét és leírását.
5. Az eModus adatkezelője az ORFK, az ezzel kapcsolatos feladatokat az ORFK Bűnügyi Főigazgatóság Bűnügyi Elemző-Értékelő Főosztály (a továbbiakban: Bűnügyi Elemző-Értékelő Főosztály) látja el.
6. Az eModus technikai üzemeltetésével kapcsolatos feladatokat az ORFK Gazdasági Főigazgatóság látja el.
3. Az eModushoz kapcsolódó jogosultságok
7. Az eModushoz kapcsolódó jogosultsági szintek:
a) személylekérdező jogosultsági szint: az arra feljogosított felhasználók által betöltött szerepkör, amelynek jogosultja személyre irányuló egyszerű lekérdezést végezhet;
b) ügyelőadói jogosultsági szint: nyomozást folytató személy által betöltött szerepkör, amelynek jogosultja személyre, ügyre, helyre irányuló egyszerű lekérdezést végezhet a Robotzsaru integrált ügyviteli, ügyfeldolgozó és elektronikus iratkezelő rendszerben (a továbbiakban: Robotzsaru rendszer) biztosított jogosultsága alapján;
c) elemző-értékelő jogosultsági szint: az elemző-értékelő tevékenységet végző személy által betöltött szerepkör, amelynek jogosultja személyre, ügyre, helyre irányuló egyszerű lekérdezést, kereső-kutató tevékenységet, valamint a dokumentumokban szöveges adattartalmakra irányuló keresést végezhet;
d) adatkezelői jogosultsági szint: a Bűnügyi Elemző-Értékelő Főosztály munkatársa által betöltött szerepkör, amelynek jogosultja az eModusba érkező adatok ellenőrzését, rögzítését, módosítását, törlésre jelölését végzi, és feladatának ellátása érdekében rendelkezik a c) alpontban meghatározott jogosultsággal is;
e) adminisztrátori jogosultsági szint: a Bűnügyi Elemző-Értékelő Főosztály munkatársa által betöltött szerepkör, amelynek jogosultja az eModus működésével kapcsolatos adminisztratív feladatokat látja el, továbbá jogosult a naplózási adatok, üzemi statisztikák lekérdezésére, tömeges lekérdezés és törlésre jelölés indítására, valamint a törlésre jelölt adatok tényleges törlésére.
8. Az ORFK az Rtv. 91/E. § (3) bekezdésében meghatározott szervekkel – személylekérdező jogosultság biztosítása érdekében – együttműködési megállapodást köt, amely rögzíti a jogosultság karbantartási rendjét is olyan módon, hogy a nem rendőri szervtől érkező igénylés kizárólag egyetlen csatornán keresztül valósuljon meg. A személylekérdező jogosultsági szint engedélyezésének rendjét az együttműködési megállapodások tartalmazzák.
9. Az elemző-értékelő jogosultsági szinthez kapcsolódó jogosultságok biztosítását és törlését az elemző-értékelő feladatokat ellátó szervezeti elemek vezetői a Bűnügyi Elemző-Értékelő Főosztály Bűnügyi Adatkezelési és Alkalmazás-felügyeleti Osztály (a továbbiakban: BAAO) vezetőjéhez címzett átiratban kezdeményezhetik. Az elemző-értékelő szintű jogosultságot a BAAO vezetője engedélyezi.
10. Az adatkezelői és adminisztrátori szintű jogosultságok biztosításáról a Bűnügyi Elemző-Értékelő Főosztály vezetője a BAAO vezetője útján gondoskodik.
11. A BAAO a lekérdezésre jogosult személyekről – az ügyelőadói jogosultsági szinttel rendelkező személyek kivételével –, és egyedi azonosítójukról naprakész nyilvántartást vezet.
12. Az adatok forrása a Robotzsaru rendszer, amelyből az eModus leválogatás után – a két rendszer között kialakított elektronikus kapcsolat útján – automatikusan átveszi a lezárt ügyek strukturált adatait és a hozzájuk kapcsolódó egyes kriminalisztikai szempontból jelentős dokumentumok Robotzsaru rendszer Dokumentumtárára történő hivatkozásait, valamint a 3–4. pontokban meghatározott adatokat.
13.3 A modus tárgyú bűncselekmény elkövetésének megalapozott gyanúja miatt folytatott nyomozás befejezésekor, az ENYÜBS adatlapok kitöltése után az eljáró nyomozó vagy vizsgáló köteles a szándékos bűncselekmény elkövetésének megalapozott gyanúja miatt kihallgatott személyre vonatkozóan a nyilvántartás alapjául szolgáló modus operandi adatlapot a 2. mellékletben meghatározott kitöltési segédlet alapján a Robotzsaru rendszerben elektronikusan kitölteni. Nem kell kitölteni a modus operandi adatlapot, ha megállapítást nyert, hogy a cselekmény nem bűncselekmény, vagy a bűncselekményt nem a gyanúsított követte el, illetve az elkövető halála esetén. A modus operandi adatlapot a Robotzsaru rendszerben – alszámra iktatás nélkül – hitelesíteni kell.
14. Az eModusban kezelt adatok tájékoztató jellegű információk, amelyek
a) az érintettel szemben semmilyen joghátrányt nem eredményezhetnek;
b) megőrzési idejére az Rtv. bűnüldözési adatkezelésre vonatkozó rendelkezései irányadóak.
15. Az eModus az elévülési és mentesítési időpontoktól számított, az ügy adatainál rögzített selejtezési időnek megfelelően automatikusan törlésre jelöli a személyek, valamint az ügyek adatait.
16. Amennyiben az adatkezelői jogosultsággal rendelkező személy – a személy- és lakcímnyilvántartás adatai alapján – a nyilvántartott személy elhalálozását állapítja meg, a halál időpontját rögzíti az eModusban.
17. A törlésre jelölt adatok megsemmisítését az adminisztrátori jogosultsággal rendelkező személy hetente két alkalommal hajtja végre.
6. Adatigénylés és adatszolgáltatás
18. Az ügyelőadói jogosultsággal rendelkező személyek a Robotzsaru rendszerben rendelkezésre álló jogosultsággal végezhetnek lekérdezéseket a Robotzsaru rendszerben biztosított kapcsolaton keresztül.
19. Az elemző-értékelő, az adatkezelői és az adminisztrátori jogosultsággal rendelkezők számára az eModus az országos zárt, belső intranetes hálózaton keresztül érhető el.
20. A személyi adatok, ügyszám vagy hely címének birtokában egyéni jogosultság alapján lehet ellenőrzést végrehajtani (azonnalos priorálás). Az ellenőrzés végrehajtható töredék adatok alapján is.
21. Ismeretlen tettes ellen folytatott eljárásban az elkövetőről és a bűncselekményről rendelkezésre álló adatok alapján lehet a hasonló ismérvekkel, kriminalisztikai jellemzőkkel nyilvántartásba vett személyek, illetve ügyek adatait kérni.
22. A 4. pontban meghatározott adat kifejezetten csak tetoválásra vonatkozó adatkérésre szolgáltatható.
23. A területi és helyi szervek illetékességi területére vonatkozó, kereső-kutató, elemző tevékenységet igénylő adatkéréseket a területi elemző-értékelő feladatokat ellátó szervezeti elemek teljesítik. A megkereséseket átirat formájában a megkeresés célja, jogalapja és az ügyiratszám megjelölésével kell megküldeni.
24. Az ORFK adatkéréseit és a több megyét érintő, valamint az országos szintű, kereső-kutató, elemző tevékenységet igénylő adatkéréseket a BAAO teljesíti. A megkereséseket átirat formájában a megkeresés célja, jogalapja és az ügyiratszám megjelölésével kell megküldeni.
25. Az eModus a rendszerben végrehajtott valamennyi tevékenységet és folyamatot naplózza. A naplóállomány tartalmazza:
a) a felhasználó nevét, beosztási helyét;
b) a lekérdezés jogalapját és célját;
c) a hozzáférés időpontját;
d) az esemény típusát, az esemény leírását, technikai jellemzőit;
e) az adattovábbítással érintett személy azonosításához szükséges adatokat;
f) a továbbított adatfajták megnevezését;
26. Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
1. melléklet a 12/2014. (V. 16.) ORFK utasításhoz5
A nyilvántartásba vétel alapját képező bűncselekmények
Emberölés (szándékos) |
Btk. 166. § (1)–(3), (5) bekezdése |
Erős felindulásban elkövetett emberölés |
Btk. 167. §-a |
Testi sértés (súlyos, életveszélyt vagy halált okozó) |
Btk. 170. § (2)–(4), (6) bekezdése |
Kényszerítés |
Btk. 174. §-a |
Személyi szabadság megsértése |
Btk. 175. §-a |
Emberrablás |
Btk. 175/A. §-a |
Emberkereskedelem |
Btk. 175/B. §-a |
Btk. XIV. fejezet – A házasság, a család, az ifjúság és a nemi erkölcs elleni bűncselekmények
Erőszakos közösülés |
Btk. 197. §-a |
Szemérem elleni erőszak |
Btk. 198. §-a |
Tiltott pornográf felvétellel visszaélés |
Btk. 204. §-a |
Üzletszerű kéjelgés elősegítése |
Btk. 205. §-a |
Kitartottság |
Btk. 206. §-a |
Kerítés |
Btk. 207. §-a |
Szeméremsértés |
Btk. 208. §-a |
Btk. XV. fejezet – Az államigazgatás, az igazságszolgáltatás és a közélet tisztasága elleni bűncselekmények
Embercsempészés |
Btk. 218. §-a |
Közveszélyokozás (szándékos) |
Btk. 259. § (1)–(3), (5) bekezdése |
Terrorcselekmény |
Btk. 261. § (1)–(6) bekezdése |
Visszaélés robbanóanyaggal vagy robbantószerrel |
Btk. 263. §-a |
Visszaélés lőfegyverrel vagy lőszerrel |
Btk. 263/A. § (1)–(3) bekezdése |
Visszaélés haditechnikai termékkel és szolgáltatással, illetőleg kettős felhasználású termékkel |
Btk. 263/B. §-a |
Közokirat-hamisítás |
Btk. 274. § (1) bekezdés a) pontja
Btk. 275. § (1) bekezdése a) pontja |
Visszaélés kábítószerrel |
Btk. 282. §-a
Btk. 282/A. §-a
Btk. 282/B. §-a
Btk. 282/C. § (1)–(4) bekezdése |
Pénzhamisítás |
Btk. 304. §-a |
Készpénz-helyettesítő fizetési eszköz hamisítás |
Btk. 313/B. §-a |
Lopás
– bűnszövetségben
– dolog elleni erőszakkal (betöréses)
– megtévesztéssel, tudta, beleegyezése nélkül (trükkös, besurranásos)
– hamis vagy lopott kulcs használatával |
Btk. 316. § (2) bekezdés a) pontja
Btk. 316. § (2) bekezdés d) pontja
Btk. 316. § (2) bekezdés f) pontja
Btk. 316. § (2) bekezdés g) pontja
|
Lopás |
Btk. 316. § (4)–(7) bekezdése |
Csalás |
Btk. 318. §-a |
Rablás |
Btk. 321. § (1)–(4) bekezdése |
Kifosztás |
Btk. 322. §-a |
Zsarolás |
Btk. 323. §-a |
Emberölés (szándékos) |
Btk. 160. § (1)–(3) bekezdése |
Erős felindulásban elkövetett emberölés |
Btk. 161. §-a |
Testi sértés (súlyos, életveszélyt vagy halált okozó) |
Btk. 164. § (3), (6), (8) bekezdése |
Btk. XVI. fejezet – Az egészségügyi beavatkozás és kutatás rendje elleni bűncselekmények
Emberi test tiltott felhasználása |
Btk. 175. § (1)–(3) bekezdése |
Kábítószer-kereskedelem |
Btk. 176. §-a |
|
Btk. 177. §-a |
Kábítószer birtoklása |
Btk. 178. § (1)–(4) bekezdése |
|
Btk. 179. §-a |
Kóros szenvedélykeltés |
Btk. 181. §-a |
Kábítószer készítésének elősegítése |
Btk. 182. §-a |
Kábítószer-prekurzorral visszaélés |
Btk. 183. § (1) bekezdése |
Új pszichoaktív anyaggal visszaélés |
Btk. 184–184/C. §-a |
Egészségügyi termék hamisítása |
Btk. 186. § (1)–(4) bekezdése |
Méreggel visszaélés |
Btk. 188. § (1) bekezdése |
Emberrablás |
Btk. 190. §-a |
Emberkereskedelem |
Btk. 192. § (1)–(7) bekezdése |
Kényszermunka |
Btk. 193. §-a |
Személyi szabadság megsértése |
Btk. 194. §-a |
Kényszerítés |
Btk. 195. §-a |
Szexuális kényszerítés |
Btk. 196. §-a |
Szexuális erőszak |
Btk. 197. §-a |
Kerítés |
Btk. 200. §-a |
Prostitúció elősegítése |
Btk. 201. §-a |
Kitartottság |
Btk. 202. §-a |
Gyermekprostitúció kihasználása |
Btk. 203. §-a |
Gyermekpornográfia |
Btk. 204. § (1)–(6) bekezdése |
Szeméremsértés |
Btk. 205. §-a |
Btk. XXI. fejezet – Az emberi méltóság és egyes alapvető jogok elleni bűncselekmények
Közösség tagja elleni erőszak |
Btk. 216. § (2)–(3) bekezdése |
Magánlaksértés (fegyveresen vagy felfegyverkezve elkövetett) |
Btk. 221. § (2) bekezdés b)–c) pontja |
Terrorcselekmény |
Btk. 314. §-a |
|
Btk. 315. §-a |
Terrorizmus finanszírozása |
Btk. 318. §-a |
Jármű hatalomba kerítése |
Btk. 320. §-a |
Bűnszervezetben részvétel |
Btk. 321. §-a |
Közveszély okozása (szándékos) |
Btk. 322. § (1)–(4) bekezdése |
Közérdekű üzem működésének megzavarása (fegyveresen vagy felfegyverkezve elkövetett) |
Btk. 323. (3) bekezdés a)–b) pontja |
Robbanóanyaggal vagy robbantószerrel visszaélés |
Btk. 324. §-a |
Lőfegyverrel vagy lőszerrel visszaélés |
Btk. 325. § (1)–(3) bekezdése |
Btk. XXXI. fejezet – A nemzetközi kötelezettségen alapuló közbiztonsági célú gazdasági előírások elleni bűncselekmények
Nemzetközi szerződés által tiltott fegyverrel visszaélés |
Btk. 326. § (1)–(6) bekezdése |
Haditechnikai termékkel vagy szolgáltatással visszaélés |
Btk. 329. § (1)–(4) bekezdése |
Kettős felhasználású termékkel visszaélés |
Btk. 330. § (1)–(3) bekezdése |
Garázdaság (fegyveresen vagy felfegyverkezve elkövetett) |
Btk. 339. § (2) bekezdés c)–d) pontja |
Rendbontás (fegyveresen vagy felfegyverkezve elkövetett) |
Btk. 340. § (3) bekezdés b)–c) pontja |
Közokirat-hamisítás (hamis közokirat készítésével vagy közokirat tartalmának meghamisításával elkövetett) |
Btk. 342. § (1) bekezdés a) pontja
Btk. 343. § (1) bekezdés a)–b) pontja |
Biztonsági okmány hamisítása (hamis biztonsági okmány készítésével vagy biztonsági okmány tartalmának meghamisításával elkövetett) |
Btk. 344. § a)–b) pontja |
Embercsempészés |
Btk. 353. §-a |
Rablás |
Btk. 365. § (1)–(4) bekezdése |
Kifosztás |
Btk. 366. §-a |
Zsarolás |
Btk. 367. §-a |
Önbíráskodás (fegyveresen vagy felfegyverkezve elkövetett) |
Btk. 368. § (2) bekezdés a)–b) pontja |
Lopás |
Btk. 370. § (2) bekezdés a) pontja
Btk. 370. § (2) bekezdés b) pont ba)–bd), bf), bg) alpontja
Btk. 370. § (3) bekezdés a)–b) pontja
Btk. 370. § (4)–(6) bekezdése |
Csalás |
Btk. 373. § (1)–(6) bekezdése |
Információs rendszer felhasználásával elkövetett csalás |
Btk. 375. § (1)–(4) bekezdése |
Orgazdaság |
Btk. 379. § (1) bekezdés c) pontja |
Jármű önkényes elvétele (fegyveresen vagy felfegyverkezve elkövetett) |
Btk. 380. § (3) bekezdés 1–2. fordulata |
Uzsora-bűncselekmény |
Btk. 381. § (1)–(2) bekezdése |
Pénzhamisítás |
Btk. 389. § (1)–(3) bekezdése |
Pénzhamisítás elősegítése |
Btk. 390. §-a |
Készpénz-helyettesítő fizetési eszköz hamisítása |
Btk. 392. § (1)–(2) bekezdése |
Készpénz-helyettesítő fizetési eszköz hamisításának elősegítése |
Btk. 394. §-a |
XLIII. fejezet – Tiltott adatszerzés és az információs rendszer elleni bűncselekmények
Információs rendszer vagy adat megsértése |
Btk. 423. § (1)–(4) bekezdése |
Információs rendszer védelmét biztosító technikai intézkedés kijátszása |
Btk. 424. § (1) bekezdése |
2. melléklet a 12/2014. (V. 16.) ORFK utasításhoz
Modus operandi adatlap kitöltési segédlet
1. A modus operandi adatlapot elektronikusan kell kitölteni a Robotzsaru rendszerben. A modus operandi adatlap megnyitásakor az előzőleg elmentett, strukturált adatokat a rendszer beemeli az adatlap megfelelő mezőibe.
2. A személyi és lakcím adatokat a személyi és lakcímnyilvántartás adatai alapján, a nyilvántartásban történő ellenőrzést követően kell kitölteni.
3. Az egyes mezőkbe több, de nem ellentétes fogalom is beírható (pl. nyak: „hosszú”, „ferde”).
4. Lehetőség szerint a személyleírás összes mezőjét ki kell tölteni.
5. A jövőben történő visszakereshetőség érdekében a különleges ismertetőjelekről is pontos és részletes leírás szükséges, így különösen a tetoválások testrész szerinti elhelyezkedése, színe, kiterjedése és leírása tekintetében fontos az azonosításra alkalmas meghatározás. Célszerű az egyes tetoválások és testrészek kapcsolatának jelzése (pl. nyak: pókháló, bal alkar: „Anyám” felirat, hát: tigris).
6. A bűncselekmény helyszíne mezőbe a helyszín jellegét kell beírni (pl. iskola, utca, üzlet, családi ház, lift).
7. Sértett, károsult neve, megnevezése mezőbe a természetes személy sértett családi és utónevét, cég esetében a hivatalos cégnevet, megnevezést kell beírni. Természetes személy esetében a sértett kriminalisztikai szempontból fontos jellemzőit is le kell írni (pl. idős, egyedülálló sértett, banki alkalmazott, gyermekkorú, terhes nő).
8. Az elkövetés során használt járművek, illetve a megszerzett tárgyak, értékek mezőkbe csak a jármű, illetve tárgy megnevezését kell beírni, a jármű, illetve tárgy pontos típusát és egyéb azonosító adatait nem.
9. Megszerzett értékek felhasználási módja mezőt a megszerzett érték felhasználására vonatkozó információ alapján kell kitölteni (pl. átalakít, elajándékoz, elrejt, értékesít, használ, megsemmisít, szétszerel).
10. Az elkövető személyiségére, bűnöző tevékenységére utaló adatok mezőben a bűncselekményhez kapcsolódó olyan fontos kriminalisztikai jellemzőket kell leírni, amely a későbbi keresést ilyen szempontok alapján lehetővé teszi (pl. előre megtervezi a bűncselekmény elkövetését, kábítószer hatása alatt követi el a bűncselekményt, visszatér a helyszínre, csak pénzt visz el a helyszínről).
11. A bűncselekményre jellemző ismérvek, az elkövetés, a támadás, a behatolás módszerei jellemzők gyűjtése a nyilvántartás fő feladata, ezért kiemelt jelentőségű. A mező kitöltésekor az ügy tényállását és kriminalisztikai jellemzőit mondatokba fogalmazva kell leírni. A tettestársak adatait és ügyek közötti összefüggéseket minden esetben be kell írni.
12. Ha az ügyek összetettsége (több helyszínes ügy, sorozat jelleg, tettestársak száma és kapcsolatai) indokolja, akkor összefoglaló jelentést kell készíteni, amelyben az ügyek részletes leírása szükséges a modus operandi adatlap tartalmának megfelelően.