1525/2013. (VIII. 12.) Korm. határozat
1525/2013. (VIII. 12.) Korm. határozat
a Honvédelmi Igazgatási Koordinációs Tárcaközi Munkacsoport létrehozásáról, valamint szervezeti és működési rendjének meghatározásáról
1. A Kormány a központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény 30. § (1) bekezdése alapján, a Kormány javaslattevő, véleményező, tanácsadói tevékenységet végző szerveként létrehozza a Honvédelmi Igazgatási Koordinációs Tárcaközi Munkacsoportot (a továbbiakban: HIKOM).
2. A HIKOM szervezeti és működési rendjét az 1. melléklet határozza meg.
3.1 A Kormány
a) felkéri az autonóm államigazgatási szervek vezetőit, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal elnökét, a legfőbb ügyészt, a Magyar Nemzeti Bank elnökét, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap vezérigazgatóját, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság elnökét, az Országos Bírósági Hivatal elnökét, valamint az Egyenlő Bánásmód Hatóság elnökét, hogy erre irányuló megkeresés esetén biztosítson szakterülete vonatkozásában szakértőt a HIKOM ülésére,
b) felhívja a HIKOM vezetőjét, hogy szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal, a HIKOM tárgyévet megelőző évi tevékenyégéről és a védelmi felkészítés feladatainak tárgyévet megelőző évi végrehajtásáról a Kormány részére szóló jelentésben számoljon be.
4. Ez a határozat a közzétételét követő napon lép hatályba.
1. melléklet az 1525/2013. (VIII. 12.) Korm. határozathoz
A HIKOM feladatai
1.2 A HIKOM a honvédelmi felkészülés időszakában a következő döntés-előkészítő feladatokat látja el:
a) a Honvédelmi Tanács és a Kormány speciális működési feltételeinek biztosításával összefüggő feladatok összehangolása, szakmai egyeztetése,
b) a rendkívüli állapotra, a megelőző védelmi helyzetre, a váratlan támadásra (a továbbiakban együtt: honvédelmi típusú különleges jogrend) történő felkészülés, valamint a válságok katonai kezelése során a polgári-katonai-rendvédelmi együttműködés összehangolása, a végrehajtás támogatása,
c) a honvédelmi típusú különleges jogrendben bevezethető rendkívüli intézkedések előkészítése, szakmai egyeztetése,
d) javaslattétel a NATO Válságreagálási Rendszer fejlesztésére, éves felülvizsgálatára, valamint az egyes válságreagálási intézkedések módosítására vonatkozó nemzeti álláspont kidolgozására,
e) a NATO Válságreagálási Rendszerrel összhangban álló Nemzeti Intézkedési Rendszerrel összefüggő feladatok összehangolása, szakmai egyeztetése,
f) javaslattétel a NATO válságreagálási intézkedések szövetségi szintű bevezetésének és visszavonásának kezdeményezésére, továbbá a NATO Válságreagálási Rendszerrel összhangban álló nemzeti intézkedések bevezetésére, felfüggesztésére és visszavonására,
g) a nemzetközi válságkezelési, valamint a honvédelmi igazgatási gyakorlatok tervezésének, előkészítésének és végrehajtásának összehangolása,
h) a honvédelmi érdekből létfontosságú infrastruktúra védelmével összefüggő ágazati feladatok összehangolása,
i) javaslattétel a nemzetgazdaság védelmi célú felkészítésére, a gazdaság mozgósítására vonatkozó kormányzati döntésekre, a javaslatok szakmai egyeztetése,
j) a Befogadó Nemzeti Támogatással kapcsolatos tervezés összehangolása, szakmai egyeztetése, valamint az igények kielégítésének figyelemmel kísérése,
k) a központi és területi védelmi igazgatási szervek intézkedési tervrendszere kidolgozásának, felülvizsgálatának figyelemmel kísérése,
l) a NATO Felsőszintű Polgári Veszélyhelyzeti Tervezési Bizottsággal történő kapcsolattartás, illetve a polgári veszélyhelyzeti tervezési feladatok koordinálásának rendjéről szóló kormányhatározat szerinti feladatok kivételével a NATO Állandó Védelmi Terveivel kapcsolatos feladatokkal, valamint a NATO Védelmi Tervezési Kérdőívére adandó nemzeti válaszok kidolgozásával összefüggő feladatok összehangolása, szakmai egyeztetése,
m) a NATO Felsőszintű Polgári Veszélyhelyzeti Tervezési Bizottsággal történő kapcsolattartás, illetve a polgári veszélyhelyzeti tervezési feladatok koordinálásának rendjéről szóló kormányhatározat szerinti feladatok kivételével a honvédelmi feladatokkal, valamint a szövetséges katonai műveletek tervezésével és végrehajtásával összefüggő polgári felkészültség szakmai követelményeinek és feladatainak meghatározásával és végrehajtásával, az erre irányuló felkészüléssel, e tárgykörben a NATO részére adandó információkkal, a nemzeti ellenálló képesség egyes összetevőinek kialakításával és fejlesztésével, továbbá a hibrid hadviselés elleni felkészüléssel összefüggésben felmerülő kérdések szakmai egyeztetése,
n) az országos légiriasztási rendszer kialakításával, fejlesztésével, működtetésével kapcsolatos koncepció, valamint jelentés véleményezése.
1a.3 A HIKOM honvédelmi típusú különleges jogrend esetén, a honvédelmi miniszter erre vonatkozó döntése esetén honvédelmi veszélyhelyzetben, továbbá nemzetközi szerződésből fakadó kötelezettség teljesítése érdekében, a honvédelmi igazgatási feladatokra vonatkozóan javaslatokat dolgoz ki, biztosítja a javaslatok szakmai egyeztetését, a javaslatokat a feladat- és hatáskörrel rendelkező kormánytag részére felterjeszti a Nemzetbiztonsági Kabinet, a Honvédelmi Tanács vagy a Kormány részére történő előterjesztése érdekében.
A HIKOM összetétele
2.4 A HIKOM vezetője a honvédelmi miniszter által kijelölt szakmai felsővezető vagy politikai felsővezető.
3.5 A HIKOM vezetőjének a helyettese a HIKOM vezetője által kijelölt szakmai vezető.
4.6 A HIKOM tagjai:
a) a Miniszterelnöki Kormányiroda közigazgatási államtitkára, a miniszterelnök kabinetfőnöke, a Miniszterelnökséget vezető miniszter, az agrárminiszter, a belügyminiszter, az emberi erőforrások minisztere, az igazságügyi miniszter, az innovációért és technológiáért felelős miniszter, a külgazdasági és külügyminiszter, valamint a pénzügyminiszter által kijelölt,
b) az Információs Hivatal főigazgatója, az Alkotmányvédelmi Hivatal főigazgatója, a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat főigazgatója, a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat főigazgatója, valamint a Terrorelhárítási Információs és Bűnügyi Elemző Központ főigazgatója által kijelölt,
c) az országos rendőrfőkapitány, a Terrorelhárítási Központ főigazgatója, az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság főigazgatója, valamint a Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság főigazgatója által kijelölt, továbbá
d) a HIKOM vezetője által felkért,
a delegáló szervezet hivatalos álláspontjának képviseletére feljogosított és a delegáló szervezet állományába tartozó, legalább főosztályvezetői vagy annak megfelelő kinevezéssel, beosztással rendelkező szakértő.
4a.7 A HIKOM tagja helyettesítéséről a 4. pont szerinti delegáló személy köteles gondoskodni.
5. A HIKOM vezetője a HIKOM üléseire a tagokon kívül az előkészítendő, illetve a végrehajtandó döntés jellegétől és tárgyától függően más szakértőket is meghívhat.
A HIKOM összehívásának és működésének rendje
6.8 A HIKOM üléseit a HIKOM vezetője hívja össze.
7.9 A HIKOM ülésének összehívását bármely HIKOM tag, az indok egyidejű megjelölésével kezdeményezheti a HIKOM vezetőjénél. A kezdeményezésről a HIKOM vezetője haladéktalanul dönt.
7a.10 Ha Magyarország NATO tagságából adódó szövetségesi kötelezettség teljesítése érdekében ez indokolt, a honvédelmi miniszter erre irányuló döntése alapján a HIKOM vezetője a HIKOM ülését 24 órán belüli időpontra is összehívhatja.
7b.11 A HIKOM tagját delegáló szervezet hivatali szervezetének vezetője köteles gondoskodni a kijelölt személynek a HIKOM vezetője által meghatározott időpontban történő megjelenéséről. Ilyen esetben a HIKOM összehívásáról és annak indokairól a honvédelmi miniszter a Kormányt a soron következő ülésén tájékoztatja.
8.12 A HIKOM adminisztratív feladatainak ellátásáról a HIKOM vezetője gondoskodik.
9.13 A HIKOM üléseiről emlékeztető készül. Az emlékeztető elkészítéséről és a munkacsoport tagok részére – az ülést követő 8 munkanapon belül – történő megküldéséről a HIKOM vezetője gondoskodik.
10. A HIKOM működésének részletes szabályait a HIKOM az ügyrendjében maga állapítja meg. A HIKOM ügyrendjét a honvédelmi miniszter hagyja jóvá.
Javaslattételi, véleményező, és tanácsadói tevékenység a Kormány részére
11. A HIKOM a Kormány döntését szükségessé tevő kérdésekben előterjesztést készít, amelyben a szükség szerinti részletességgel kifejti a javaslatait, véleményét, tanácsait. A HIKOM által előkészített kormány-előterjesztések benyújtója a honvédelmi miniszter.
12.14 A HIKOM által készített előterjesztések alapján született kormánydöntések végrehajtásának koordinálását a Honvédelmi Minisztérium végzi.
13.15 A HIKOM vezetője a HIKOM feladat- és hatáskörébe tartozó kérdésekben jogosult képviselni a HIKOM-ot más szervek előtt.
A 3. pont az 1570/2019. (X. 4.) Korm. határozat 1. pontjával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 1. pontja az 1570/2019. (X. 4.) Korm. határozat 2. pontjával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 1a. pontját az 1570/2019. (X. 4.) Korm. határozat 2. pontja iktatta be.
Az 1. melléklet 2. pontja az 1570/2019. (X. 4.) Korm. határozat 2. pontjával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 3. pontja az 1570/2019. (X. 4.) Korm. határozat 2. pontjával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 4. pontja az 1570/2019. (X. 4.) Korm. határozat 2. pontjával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 4a. pontját az 1570/2019. (X. 4.) Korm. határozat 2. pontja iktatta be.
Az 1. melléklet 6. pontja az 1501/2015. (VII. 23.) Korm. határozat 3. pont a) alpontja szerint módosított szöveg.
Az 1. melléklet 7. pontja az 1501/2015. (VII. 23.) Korm. határozat 3. pont a)–b) alpontja szerint módosított szöveg.
Az 1. melléklet 7a. pontját az 1570/2019. (X. 4.) Korm. határozat 2. pontja iktatta be.
Az 1. melléklet 7b. pontját az 1570/2019. (X. 4.) Korm. határozat 2. pontja iktatta be.
Az 1. melléklet 8. pontja az 1501/2015. (VII. 23.) Korm. határozat 3. pont a) alpontja szerint módosított szöveg.
Az 1. melléklet 9. pontja az 1501/2015. (VII. 23.) Korm. határozat 3. pont a) alpontja szerint módosított szöveg.
Az 1. melléklet 12. pontja az 1467/2016. (VIII. 31.) Korm. határozat 1. pont c) pontja szerint módosított szöveg.
Az 1. melléklet 13. pontját az 1570/2019. (X. 4.) Korm. határozat 2. pontja iktatta be.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás