3351/2012. (XII. 5.) AB végzés
3351/2012. (XII. 5.) AB végzés
alkotmányjogi panasz visszautasításáról
2012.12.05.
Az Alkotmánybíróság tanácsa alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő
v é g z é s t :
Az Alkotmánybíróság a Kúria mint felülvizsgálati bíróság Pfv.III.22.191/2011/4. számú ítélete ellen – a Fővárosi Bíróság 56.Pf.632.094/2011/6. számú ítéletére, valamint a Budapesti II. és III. Kerületi Bíróság 19.P.II.21.909/2008/45. számú ítéletére is kiterjedő hatállyal – benyújtott alkotmányjogi panaszt visszautasítja.
I n d o k o l á s
[1] 1. Az indítványozó az Alaptörvény 24. cikk (2) bekezdés d) pontja, 24. cikk (3) bekezdés b) pontja, illetve az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 26. § (1) bekezdése, illetve 27. §-a alapján, a törvényben meghatározott határidőn belül alkotmányjogi panasszal fordult az Alkotmánybírósághoz, kérve a Kúria Pfv.III.22.191/2011/4. számú ítélete felülvizsgálatát, valamint – a Fővárosi Bíróság 56.Pf.632.094/ 2011/6. számú ítéletére, valamint a Budapesti II. és III. Kerületi Bíróság 19.P.II.21.909/2008/45. számú ítéletére is kiterjedő hatályú – megsemmisítését, mert ellentétesnek tartja az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdésében megfogalmazott jogállamiság elvével.
[2] Előadja, hogy a támadott határozatokban az eljáró bíróságok ingatlanforgalmi szakértő kirendelésével megállapították, hogy az indítványozó ingatlana a közúti forgalom megnövekedésével kárt szenvedett, ennek ellenére azonban az okozott kárnak csak töredékét ítélték meg számára. Az indítványozó szerint a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (a továbbiakban: Ptk.) 339. §-a a károkozó magatartás jogellenességét vélelmezi, így a károsultnak az ok-okozati összefüggés bizonyítása után a jogellenességet nem kell tovább bizonyítania.
[3] Ezzel szemben az eljáró bíróságok – a Ptk. 339. §-ával összeegyeztethetetlen módon – a szakértők által kiszámított teljes kártól indokolatlanul kisebb kártérítési összeget állapítottak meg. Az indítványozó szerint a jogállamiság elvével ellentétes, hogy a vétlen károsult viselje a kár jelentős részét, azaz a bíróság kártérítés fizetésére kötelezi az alperest, ugyanakkor az értékcsökkenés miatti kárigényt elutasítja.
[4] A diszkrimináció tilalmát sérti az indítványozó szerint az, hogy más hasonló eljárásokhoz képest, ahol csak ingatlanforgalmi szakértői bizonyítás történt, a bíróság útforgalmi szakértő véleményét is figyelembe vette az ügyben. Szerinte ez nem csak hátrányos megkülönböztetést jelent az indítványozó sérelmére – mivel a bíróság többletbizonyításra kötelezte más, hasonló eljárásokhoz képest –, hanem a „túlbizonyíttatás” összeegyeztethetetlen a jogállamiság elvével is.
[5] Hivatkozik az indítványozó a tulajdonjog sérelmére is, hiszen a károkozás jogtalan tulajdonelvonás, ezért ingatlanát vissza kellene állítani eredeti állapotára, ami adott ügyben szerinte az azonnali, teljes és feltétlen kártérítést jelenti. Mivel a bíróságok csak részben adtak helyt a felperes keresetének, és nem ítélték meg az általa kért teljes kártérítési összeget, a „részkártérítéssel” megsértették a tulajdon védelmének elvét.
[6] 2. Az Abtv. 56. § (1) bekezdése alapján az Alkotmánybíróság az ügyrendjében meghatározottak szerinti tanácsban dönt az alkotmányjogi panasz befogadásáról, az 56. § (2) bekezdése értelmében pedig a befogadhatóságról dönteni jogosult tanács mérlegelési jogkörében vizsgálja az alkotmányjogi panasz befogadhatóságának törvényben előírt feltételeit, különösen a 26–27. § szerinti érintettséget, a jogorvoslat kimerítését, valamint a 29–31. § szerinti feltételeket.
[7] Az alkotmányjogi panasz vizsgálata alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az nem felel meg a befogadhatóság követelményeinek: az indítványozó a bírósági ítéletek érdemével kapcsolatosan nem állított a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenességet, illetve alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdést sem vetett fel. Indokolása csak érintőlegesen tartalmaz alapjogi érvelést: tulajdonhoz való jogát annyiban érzi sérülni, amennyiben nem kap teljes kártérítést. Ténylegesen azt vitatja, hogy a bíróság milyen szakértői bizonyítást vett igénybe, és annak megállapításait hogyan értékelte; azaz kérelme döntően arra irányul, hogy az Alkotmánybíróság vizsgálja felül a bizonyítást és a bizonyítékok bírói mérlegelését. Az Alkotmánybíróságnak az Alaptörvény 24. cikk (2) bekezdés d) pontja alapján a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenesség kiküszöbölésére van hatásköre, ebbe azonban a bizonyítékok bírói mérlegelésének és a bírósági eljárás teljes egészének felülbírálata nem tartozik bele. Az indítványozó sem a bíróság eljárásával, sem az ítélet érdemével kapcsolatosan nem állított olyan pontosan körülírt alaptörvény-ellenességet, amelyet alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdésként lehetne értékelni, vagy amely a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenességet vetne fel.
[8] Az Abtv. 56. § (3) bekezdése értelmében a befogadás visszautasítása esetén az Alkotmánybíróság rövidített indokolással ellátott végzést hoz, amelyben megjelöli a visszautasítás indokát.
[9] Mindezeket figyelembe véve az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az alkotmányjogi panasz nem felel meg az Abtv. 29. §-ában szabályozott befogadási feltételeknek, ezért az indítványt az Ügyrend 30. § (2) bekezdés a) pontja alapján visszautasította.
Budapest, 2012. november 26.
Dr. Holló András s. k., |
|||||||
tanácsvezető alkotmánybíró |
|||||||
|
|||||||
|
Dr. Balsai István s. k., |
Dr. Bragyova András s. k., |
|||||
|
alkotmánybíró |
előadó alkotmánybíró |
|||||
|
|||||||
|
Dr. Kiss László s. k., |
Dr. Kovács Péter s. k., |
|||||
|
alkotmánybíró |
alkotmánybíró |
Alkotmánybírósági ügyszám: IV/3101/2012.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás