3316/2012. (XI. 12.) AB végzés
3316/2012. (XI. 12.) AB végzés
alkotmányjogi panasz visszautasításáról
2012.11.12.
Az Alkotmánybíróság tanácsa alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő
v é g z é s t :
Az Alkotmánybíróság a Pest Megyei Bíróság 8.K.27436/2009/39. számú ítéletével összefüggésben benyújtott a földrendező és a földkiadó bizottságokról szóló 1993. évi II. törvény 12/E–K. §-ai, valamint a részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetésének részletes szabályairól szóló 63/2005. (IV. 8.) Korm. rendelet egésze alaptörvény-ellenességének megállapítása iránti alkotmányjogi panaszt visszautasítja.
I n d o k o l á s
[1] Az indítványozók 2012. január 9-én alkotmányjogi panaszt nyújtottak be a Pest Megyei Bíróság 8.K.27436/2009/39. számú ítéletével szemben.
[2] Az indítványozók alkotmányjogi panaszaik keretében kérték a földrendező és a földkiadó bizottságokról szóló 1993. évi II. törvény (a továbbiakban: Fkbt.) 12/E–K. §-ai, valamint a részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetésének részletes szabályairól szóló 63/2005. (IV. 8.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. r.) egésze alaptörvény-ellenességének megállapítását, és a Pest Megyei Kormányhivatal Földhivatala alperes ellen közigazgatási határozat felülvizsgálata tárgyában hozott 8.K.27436/2009/39. számú bírósági ítélettel lezárt ügyükben a támadott jogszabályi rendelkezések alkalmazhatóságának kizárását.
[3] A jogvita alapját az képezte, hogy a Monori Körzeti Földhivatal 2008-ban termőföld ingatlanokon fennálló közös tulajdon megszüntetéséről határozott. A Pest Megyei Földhivatal 2009-ben másodfokon megváltoztatta e határozatot. A másodfokú határozattal szemben az indítványozók bírósági felülvizsgálatot kezdeményeztek. A Pest Megyei Bíróság a földhivatali határozatokat hatályon kívül helyezte és a körzeti földhivatalt a felmérési, térképezési, területszámítási hiba kijavítására vonatkozóan új eljárásra kötelezte. Az ügyben – az indítvány szerint – az Fkbt. 2002. február 28. napján, a kérelem ingatlan-nyilvántartási érkezésének napján hatályos szövegét alkalmazták. A Pest Megyei Bíróság 8.K.27436/2009/39. számú ítéletének indokolása a jogszabályok 2008. október 10. napján hatályban lévő rendelkezéseire utalnak.
[4] Az indítványozók szerint a részaránykiadással kiadott, osztatlan közös tulajdonú ingatlanokon a közös tulajdon megszüntetése – amennyiben arra nem a tulajdonostársak megállapodása alapján kerül sor – kizárólag bírósági úton tekinthető alkotmányosnak. Az Fkbt. rendelkezései szerint azonban a tulajdonostársak jogvitája esetén a közös tulajdon megszüntetése az ingatlan-nyilvántartási hatóság közigazgatási határozatával rendelhető el. Az indítványozók szerint azáltal, hogy a támadott rendelkezések a tulajdonostársak között a közös tulajdon megszüntetése körében felmerült magánjogi jogvita eldöntését közigazgatási szerv hatáskörébe utalják, sértik az Alaptörvény 25. cikk (1) bekezdését – amelynek értelmében a bíróságok igazságszolgáltatási tevékenységet látnak el –, továbbá az Alaptörvény 25. cikk (2) bekezdés a) pontjába is ütköznek, mely szerint magánjogi jogvitában a bíróság dönt. Az indítványozók érvelése szerint a felek közötti magánjogi jogvita érdemi feltárását az ingatlan-nyilvántartási hatóság nem végzi el. Az Fkbt. 12/F. § (1) bekezdése értelmében az osztatlan közös tulajdon jogerős bejegyzését követően bármelyik tulajdonostárs kérelmére, további feltételek vizsgálata nélkül a közigazgatási szerv elrendelheti a közös tulajdon sorsolás útján történő megszüntetését. Ez a jogvita érdemi elbírálását nélkülöző, automatikus megszüntetés az alkotmányossági követelményeket nem elégíti ki, a részaránykiadással keletkezett közös tulajdon és a más jogcímen keletkezett közös tulajdon megszüntetése közötti különbségtételnek alkotmányos indoka nincs, ezért az Alaptörvény XV. cikk (2) bekezdésébe is ütközik. Az indítványozók a XV. cikk (2) bekezdésével összefüggésben hivatkoznak a XIII. cikk (1) bekezdése szerinti tulajdonhoz és örökléshez való jogra. Álláspontjuk szerint ugyanis a jogerősen bejegyzett közös tulajdon esetén a közös tulajdon megszüntetésére – bármely jogcímen keletkezett is – a Polgári Törvénykönyv (a továbbiakban: Ptk.) alapján, kizárólag bírósági úton, a bíróság jogalakító ítéletével van alkotmányos lehetőség. A tulajdonjog jogerős bejegyzését követően álláspontjuk szerint nem tehető indokolatlan különbségtétel kizárólag a keletkezés jogcíme alapján.
[5] Az indítványozók hivatkoznak továbbá az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdése szerinti jogállamiság sérelmére is, mondván, hogy a Korm. r. záró rendelkezései nem határozzák meg, hogy a már folyamatban lévő ügyekben kell-e alkalmazni, ezért jogbizonytalanságot teremtett az eljárások során, hogy ti. több részletkérdésre az alkalmazható szabály kérdéses volt.
[6] Az Alkotmánybíróság az Abtv. 50. § (1) bekezdése és az Ügyrend 5. § (1) bekezdése alapján tanácsban járt el az ügyben.
[7] Az Alkotmánybíróság tanácsa az Abtv. 56. § (2) bekezdése értelmében mérlegelési jogkörében vizsgálja az alkotmányjogi panasz befogadhatóságának törvényben előírt tartalmi feltételeit, különösen a 26–27. § szerinti érintettséget, a jogorvoslat kimerítését, valamint a 29–31. § szerinti feltételeket.
[8] A jelen ügyben az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az alkotmányjogi panasz nem fogadható be.
[9] Az indítványozók a vélt alaptörvény-ellenességet egyrészt az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdés szerinti jogállamiság, illetve a 25. cikk (1) és (2) bekezdés a) pontjára alapozták, ám az Alaptörvény ezen rendelkezéseire hivatkozással nem állították „Alaptörvényben biztosított jogaik sérelmét”.
[10] Az indítványozók hivatkoznak továbbá az Alaptörvény XV. cikk (2) bekezdése szerinti jogegyenlőség és a XIII. cikk (1) bekezdése szerinti tulajdonhoz és örökléshez való joguk sérelmeire. Az indítványozók a XIII. cikk (1) bekezdése kapcsán részletes indokolást nem terjesztettek elő, csupán – közvetlenül a XV. cikk (2) bekezdésére való hivatkozást követően – szó szerint beidézték az Alaptörvény szövegét. Mindebből az Alkotmánybíróság arra következtetett, hogy az indítványozók a támadott rendelkezéseket nem önmagában a tulajdonhoz és örökléshez való jogba ütközőnek vélik, hanem álláspontjuk szerint a támadott rendelkezések – egyebek mellett – a tulajdonhoz való alapjog tekintetében eredményeznek hátrányos megkülönböztetést a részarány-kiadással keletkezett közös tulajdon tulajdonosai tekintetében azáltal, hogy a közös tulajdon megszüntetésére nem a Ptk. szabályai alapján – kizárólag bírósági úton – van lehetőség, így ez szerintük az Alaptörvény XV. cikk (2) bekezdésébe ütközik.
[11] Az indítványozók alkotmányjogi panasza azonban ezáltal olyan alkotmányjogi kérdést vet fel, amelyet az Alkotmánybíróság egy korábbi döntésében már elbírált, és az indítványt elutasította. A 115/2008. (IX. 26.) AB határozat [ABH 2008, 1449.] rámutatott arra, hogy „a diszkrimináció alkotmányos tilalma csak a szabályozás szempontjából egy csoportba tartozókra vonatkozik. A diszkrimináció vizsgálatának ennek megfelelően csak az egy csoportba tartozók közötti különbségtétel vizsgálata a tárgya.” Az Alkotmánybíróság a határozatban a Kbtv. és a Korm. r. közös tulajdonra vonatkozó szabályozása kapcsán kimondta, hogy a szabályozás szempontjából a tulajdonostársak két csoportja különül el: az egyik csoportot alkotják azok, akik az ingatlan megosztását kérik, a másik csoportot azok képezik, akik nem kérik, a megmaradó közös tulajdon tekintetében változatlanul tulajdonostársak. Ez utóbbi csoportba tartozók – akik tehát saját elhatározásukkal nem vesznek részt az Fkbt. és a Korm. rendelet szerinti eljárásban – a visszamaradó földrészleten tulajdonközösségben maradnak, és ennek a közös tulajdonnak a megszüntetésére már a Ptk. szabályait kell alkalmazni (985/B/2008. AB határozat, ABH 2010, 2424.). Az elkülönülő két csoportra természetesen külön szabályok vonatkoznak, s a Korm.r. az egy csoportba tartozókra nem állapít meg eltérő rendelkezéseket, így a diszkrimináció alkotmányos tilalmának sérelme nem állapítható meg. [115/2008. (IX. 26.) AB határozat, ABH 2008, 1449, 1458.]
[12] A jelen ügy ugyan – a konkrétan támadott jogszabályi rendelkezések különböző volta miatt – nem tekinthető ítélt dolognak, ugyanakkor az Alkotmánybíróság a korábbi döntéseiben kifejtett érveit az alkotmányossági kérdéseket illetően továbbra is fenntartja. Mivel ez az alkotmányjogi panasz nem tartalmaz az Abtv. 29. §-ában előírt olyan – az említett határozatokban kifejtettekhez képest új – alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdést, amely egy ismételt, érdemi alkotmánybírósági eljárásra okot adhatna, ezért az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panasz befogadását az Abtv. 29. §-a és 56. § (2) bekezdése, továbbá az Ügyrend 30. § (2) bekezdés a) pontja, valamint 61. § (1) bekezdése alapján visszautasította.
Budapest, 2012. október 29.
Dr. Paczolay Péter s. k., |
||||||
tanácsvezető alkotmánybíró |
||||||
|
||||||
|
Dr. Balogh Elemér s. k., |
Dr. Pokol Béla s. k., |
||||
|
alkotmánybíró |
előadó alkotmánybíró |
||||
|
||||||
|
Dr. Stumpf István s. k., |
Dr. Szívós Mária s. k., |
||||
|
alkotmánybíró |
alkotmánybíró |
Alkotmánybírósági ügyszám: IV/2477/2012.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás