86/2011. (VII. 29.) HM utasítás
a honvédelmi tárca ellenőrzési rendjéről szóló 52/2007. (HK 11.) HM utasítás módosításáról1
2011.08.06.
„1. § (1) Az utasítás hatálya kiterjed a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM), a honvédelmi miniszter közvetlen alárendeltségébe, közvetlen és fenntartói irányítása, valamint felügyelete alá tartozó szervezetekre, továbbá a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) katonai szervezeteire és a külföldön szolgálatot teljesítő katonai szervezetekre (a továbbiakban együtt: honvédelmi szervek). (2) A HM parlamenti államtitkár által felügyelt szervezet, valamint a HM gazdasági és nonprofit korlátolt felelősségű társaságok és a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2004. évi CV. törvény (a továbbiakban: Hvt.) 52. § (1) bekezdés e) pontjában meghatározott centrális alárendeltségű közigazgatási és helyi védelmi igazgatási szervek felügyeletét ellátó – az (1) bekezdés hatálya alá tartozó – vezetők intézkednek az utasításban foglaltaknak az adott szervezet működését meghatározó jogszabályok figyelembevételével történő érvényesítésére. (3) Az államháztartási belső pénzügyi ellenőrzések, valamint a HM hatóságok által végzett ellenőrzések előkészítését és végrehajtását – amennyiben jogszabály vagy a közjogi szervezetszabályozó eszköz másként nem rendelkezik – az utasítás előírásainak figyelembevételével kell végrehajtani.”
(Az utasítás alkalmazásában:)
„(2) A honvédelmi szervek rendeltetésével és a szakfeladataik ellátásával összefüggő ellenőrzés kiterjed az alaprendeltetési feladatok végrehajtására való alkalmasságra. Magában foglalja – a szakterületek vonatkozásában – kiemelten a honvédelmi szerv tevékenységi körének megfelelően
a) a törvényességi felügyeleti, a fegyelmi szakellenőrzést;
b) az információ- és dokumentumvédelemi szakellenőrzést;
c) a pénzügyi-számviteli szakellenőrzést;
d) a személyügyi humán tevékenység, a hadkiegészítés, a toborzás, valamint az oktatás-képzés helyzetének szakellenőrzését;
e) az alapító okiratban, az SZMSZ-ben meghatározott feladataik teljesítését, a vezetés szervezettségének és színvonalának szakellenőrzését;
f) a vezetés híradó és informatikai biztosítottságának szakellenőrzését;
g) a hadműveleti szakfeladatok végrehajtásának szakellenőrzését;
h) a kiképzési szakfeladatok végrehajtásának szakellenőrzését;
i) a logisztikai ellátottság, biztosítás helyzetével, valamint a beszerzésekkel kapcsolatos szakellenőrzést;
j) az ingatlangazdálkodás és ingatlankezelés szakellenőrzését;
k) az egészségügyi ellátás helyzetének szakellenőrzését;
l) a haderőtervezési-szervezési és az önkéntes haderő képességei kialakítása helyzetének szakellenőrzését;
m) a tűzvédelmi, katasztrófavédelmi, munkavédelmi (munkabiztonsági és munka-egészségügyi) tevékenység szakellenőrzését.”
„(2) Komplex ellenőrzés az állami feladatként ellátandó, alaptevékenységként (rendeltetésként) meghatározott feladatok végrehajtására való alkalmasság mérésére a honvédelmi miniszter hatáskörében, több szakterületre kiterjedően elrendelt ellenőrzés, ami a honvédelmi szervek alaprendeltetésre való alkalmassága helyzete objektív felmérésének, tevékenységük ellenőrzésének, feladataik végrehajtása segítésének és a számonkérésnek a legmagasabb formája. Nem kerül végrehajtásra az 1. § (2) bekezdésében meghatározott szervezeteknél.”
„(1) A fejezetszintű komplex ellenőrzés külön miniszteri döntésre, eseti jelleggel kerül elrendelésre és végrehajtásra – a 10. § (2) bekezdésében felsoroltak kivételével – a HM szervezetek és az MH középszintű vezető szerve tekintetében. Fejezetszintű komplex ellenőrzés keretében az elöljárói tevékenység értékelésének objektív megalapozása érdekében, a vizsgált honvédelmi szerv elrendelés szerint kijelölt alárendeltjeinél átfogó ellenőrzés, témavizsgálat, illetve célellenőrzés kerül végrehajtásra. (2) A HM illetékes vezetői 3–5 évente, az MH középszintű vezető szerve 4–6 évente átfogó parancsnoki, elöljárói felügyeleti ellenőrzést hajtanak végre az irányítási körükbe tartozó, illetve az alárendelt honvédelmi szervnél. Kivételt képez ez alól azon honvédelmi szerv, amelynél ezen időszakban magasabb szintű elöljáró által elrendelt átfogó ellenőrzés került végrehajtásra, ideértve a HM belső ellenőrzési szervezete, vagy átruházott hatáskörrel rendelkező elöljáró belső ellenőrzési egysége által végzett államháztartási ellenőrzést, kivéve a megbízhatósági vizsgálatot.”
6. § Az Ut. 14. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„14. § (1) Az ellenőrzések tervezésére HM szinten – a fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzések, és a HM mint intézmény államháztartási belső ellenőrzései kivételével – az éves munkatervezéssel összhangban, a HM éves munkatervének (a továbbiakban: HM éves munkaterv) részeként kerül sor. (2) A HM éves munkaterv meghatározza az adott év és az azt követő év első negyedévre tervezett fejezetszintű ellenőrzéseket, a HM szervek, szervezetek által tervezett felügyeleti ellenőrzéseket, a HM szervek egyéb szervezeti és szakterületi belső ellenőrzési feladatait. A HM éves munkaterv-ellenőrzési fejezete tartalmazza:
a) a fejezetszintű komplex ellenőrzéseket;
b) az átfogó ellenőrzéseket,
ba) a fejezetszintű átfogó törvényességi felügyeleti ellenőrzéseket,
bb) a parancsnoki felügyeleti átfogó ellenőrzéseket,
bc) az elöljárói felügyeleti átfogó szakellenőrzéseket,
bd) a NATO és nemzeti TACEVAL/CREVAL ellenőrzéseket;
ca) a fejezetszintű törvényességi felügyeleti témavizsgálatokat;
cb) a parancsnoki felügyeleti témavizsgálatokat;
cc) az elöljárói felügyeleti szakmai témavizsgálatokat;
da) a fejezetszintű törvényességi felügyeleti célellenőrzéseket;
db) a parancsnoki felügyeleti célellenőrzéseket;
dc) az elöljárói felügyeleti szakmai célellenőrzéseket;
ea) a fejezetszintű törvényességi felügyeleti utóellenőrzéseket;
eb) a parancsnoki felügyeleti utóellenőrzéseket;
ec) az elöljárói felügyeleti szakmai utóellenőrzéseket;
f) a külföldön végrehajtandó ellenőrzéseket (típus szerint);
g) a HM szervezeti és szakterületi belső ellenőrzéseit, a vezetői ellenőrzéseket.
(3) A HM éves munkatervben meg kell határozni az ellenőrzés vezetéséért felelős szervet, az ellenőrzésben közreműködő, illetve az ellenőrzésre kerülő honvédelmi szerveket, valamint az ellenőrzés és a jelentés előterjesztésének időpontját.
(4) Külföldön végzendő ellenőrzés – figyelemmel a külföldi szolgálatot teljesítők ellenőrzési rendjéről szóló HM utasításra – az ellenőrzött szervezet jellegéhez igazodva, a takarékos gazdálkodás követelményeinek figyelembevételével az érintett ellenőrző szervezetek javaslatai alapján kerül megtervezésre. Az ellenőrzést végrehajtó honvédelmi szervek ellenőrzési javaslataikat az éves munkatervezéssel összhangban, a HM éves munkatervének kidolgozására vonatkozó javaslatokkal egy időben terjesztik fel.
(5) A HM fejezetszintű, illetve a HM mint intézmény államháztartási belső ellenőrzésének terveit, a vonatkozó jogszabályi előírások alapján a HM belső ellenőrzési szervezete készíti elő és terjeszti fel a honvédelmi miniszterhez jóváhagyásra.”
„(1) Az alárendelttel rendelkező vezető szervek éves szinten az éves munkatervükben tervezik az ellenőrzést.”
„(3) Az éves munkaterv állapítja meg az év során, az érintett szerv által az alárendeltek körében elrendelésre kerülő parancsnoki felügyeleti ellenőrzéseket, az elöljárói felügyeleti szakellenőrzéseket, valamint az érintett szerv belső ellenőrzési feladatait. A tervben szerepeltetni kell a HM éves munkatervéből az érintett szervezetre, illetve alárendeltjeire vonatkozó ellenőrzéseket. Az éves munkaterv tartalmazza:
b) a saját intézményi államháztartási belső ellenőrzéseit;
c) a honvédelmi szerv szervezeti és szakterületi belső ellenőrzéseit, a vezetői ellenőrzéseket.”
„(1) A 10. § (2) bekezdése szerinti ellenőrzés előkészítése a honvédelmi miniszter által kijelölt szervezet vezetőjének koordinálásával történik. (2) Az egyes ellenőrzések előkészítésére és végrehajtására a honvédelmi miniszter bizottságvezetőt és bizottságot jelöl ki.
(3) A bizottság vezetője az ellenőrzési programot a HM közigazgatási államtitkára útján – az MH katonai szervezetei vonatkozásában a HVKF egyetértésével – az ellenőrzés megkezdése előtt legalább 45 nappal jóváhagyásra előterjeszti a honvédelmi miniszterhez.”
„(11) Az értékelés részét képezik az ellenőrzésben érintett honvédelmi szerv elöljáró szervei által – az előző ellenőrzéstől eltelt időszakban – végrehajtott ellenőrzések értékelései, valamint a végrehajtott gyakorlatok eredményei. Azon szakterületeken, ahol az ellenőrzés – felsőbb szintű felügyeletet ellátó szerv, szervezet hiányában – nem valósítható meg, az értékelést a parancsnok/vezető beszámolója és önértékelése alapján a bizottságvezető hagyja jóvá.”
„(15) A hiányosságok megszüntetése a 24. § (2) bekezdés szerint történik azzal, hogy intézkedési tervet – azon hiányosságok felszámolására, melyek kiküszöbölése az ellenőrzött honvédelmi szerv vezetője hatáskörét meghaladja – az érintett szakterületek vezetői készítenek. Az intézkedési tervet az ellenőrző bizottság vezetőhöz terjesztik elő. (16) A komplex ellenőrzés során feltárt hiányosságok megszüntetését, az adott szakterületért felelős vezető utóellenőrzés keretében az intézkedési terv jóváhagyását követően, a hiányosságok felszámolására szükséges idő figyelembevételével önállóan ellenőrizteti.”
9. § Az Ut. 25. § (2) bekezdése a következő k) ponttal egészül ki:
(Az ellenőrző személy az ellenőrzés érdekében köteles)
„k) a Honvédelmi Minisztérium Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 87/2010. (X. 6.) HM utasítás melléklete 7.0.0.1.2.a. pontjában nevesítettek szerinti ellenőrzés esetén – annak megkezdésekor – szóban tájékoztatni az ellenőrzött honvédelmi szerv vezetőjét az ellenőrzés tényéről és céljáról, illetve azt követően az ellenőrzés befejezéséről, melynek során egyúttal tegyen javaslatot az általa indokoltnak tartott azonnali parancsnoki intézkedés megtételére is. A szóbeli tájékoztatás, illetve a javasolt azonnali parancsnoki intézkedés tényét az ellenőrzést végrehajtó személy az erre a célra rendszeresített „Ellenőrzési füzet”-ben rögzíti, amelyet az ellenőrzött honvédelmi szerv vezetője aláírásával tudomásul vesz.”
10. § (1) Az utasítás a közzétételét követő 8. napon lép hatályba.
(4) Az utasítás a hatálybalépését követő napon hatályát veszti.