• Tartalom

139/2011. (XII. 27.) HM utasítás

139/2011. (XII. 27.) HM utasítás

a Magyar Állam tulajdonában és a Honvédelmi Minisztérium vagyonkezelésében lévő, honvédelmi célra feleslegessé vált ingatlanok értékesítésének, és az értékesítésre nem tervezett felesleges ingatlanok vagyonkezelői jogának vagyonkezelésre jogosult más szervek részére történő átadása, valamint a tulajdonjog ingyenes átruházása előkészítésének rendjéről

2021.05.24.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (1) bekezdése alapján –az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. törvényben és az állami vagyonnal való gazdálkodásról szóló 254/2007. (X. 4.) Korm. rendeletben foglaltakkal összhangban – a Honvédelmi Minisztérium vagyonkezelésében lévő, honvédelmi célra feleslegessé nyilvánított ingatlanok értékesítésének, és az értékesítésre nem tervezett felesleges ingatlanok vagyonkezelői jogának vagyonkezelésre jogosult más szervek részére történő átruházása, valamint a tulajdonjog ingyenes átruházása előkészítésének rendjéről a következő utasítást adom ki:

1. Általános rendelkezések

1. § (1) Az utasítás hatálya

a) a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM),

b) a honvédelmi miniszter közvetlen alárendeltségébe tartozó szervezetekre,

c) a honvédelmi miniszter közvetlen irányítása alá tartozó szervezetre,

d) a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) katonai szervezeteire

(a továbbiakban együtt: honvédelmi szervezetek) terjed ki.

(2) Az utasítás tárgyi hatálya a Magyar Állam tulajdonában és a HM vagyonkezelésében lévő, a honvédelmi miniszter által honvédelmi célra feleslegessé nyilvánított (a továbbiakban: felesleges), más jogszabályban előírt elidegenítési korlátozás alá nem tartozó ingatlanok értékesítésének, a vagyonkezelői jog átruházásának és a tulajdonjog ingyenes átruházása előkészítésének rendjére terjed ki.

(3) Jelen utasítás alkalmazási köre nem terjed ki a lakóingatlanok és a lakóingatlanokhoz tartozó, nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítésének rendjére.

(4)1 A honvédelmi szervezetek működésének az államháztartás működési rendjétől eltérő szabályairól szóló 346/2009. (XII. 30.) Korm. rendelet 29/A. § (1) bekezdésére figyelemmel, az utasítás hatálya nem terjed ki a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálatnak az alaptevékenysége ellátásához szükséges, speciális kezelésű vagyonelemeire.

2. § (1) A felesleges és értékesítésre kijelölt ingatlanok értékesítésére, valamint a vagyonkezelői jog átruházására irányuló eljárás minden szakaszában az állami vagyon értékesítésére és a vagyonkezelői jog átruházására vonatkozó jogszabályokban és a közjogi szervezetszabályozó eszközökben meghatározott rendelkezéseknek, valamint a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (a továbbiakban: MNV Zrt.) és a HM közötti Vagyonkezelési Szerződésben (a továbbiakban: Vagyonkezelési Szerződés) foglaltaknak megfelelően kell eljárni.

(2)2 Az utasítás alkalmazásában

a) HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv: HM Vagyonfelügyeleti Főosztály,

b) HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv: HM Védelemgazdasági Hivatal (a továbbiakban: HM VGH),

c) HM közgazdasági és pénzügyi feladatokat ellátó szerv: HM VGH és

d) HM védelmi tervezési, gazdasági tervezési és szabályozási feladatokat ellátó szerv: HM Gazdasági Tervezési és Szabályozási Főosztály.

2. Az ingatlanok honvédelmi célra feleslegessé nyilvánításának szabályai

3. § (1) Az 1. § (1) bekezdés a)–c) pontjai hatálya alá tartozó szervezet vezetője a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szervnél kezdeményezheti a vezetése alatt működő költségvetési szerv használatában lévő ingatlan feleslegessé nyilvánítását. A kezdeményezésről szóló javaslatát a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv vezetője a Honvéd Vezérkar (a továbbiakban: HVK) hadműveleti csoportfőnökkel közösen előterjeszti a Honvéd Vezérkar főnökéhez (a továbbiakban: HVKF).

(2) Az 1. § (1) bekezdésének d) pontja hatálya alá tartozó szervezet vezetője – a szolgálati út betartásával – a HVK hadműveleti csoportfőnöknél kezdeményezheti a vezetése alatt működő költségvetési szerv használatában lévő ingatlan feleslegessé nyilvánítását. A kezdeményezésről szóló javaslatát a HVK hadműveleti csoportfőnök előterjeszti a HVKF-hez.

(3) Az (1)–(2) bekezdések alapján előterjesztett javaslat tárgyában a HVKF az 1. mellékletben foglalt minta alkalmazásával dönt az ingatlannak a szolgálati alárendeltségébe tartozó szervezetek feladatai ellátásához való szükségességéről. A HVKF döntéséről a HVK hadműveleti csoportfőnök – a döntésről szóló irat és a HVKF szolgálati alárendeltségébe tartozó szervezetek feladatai ellátásához nem szükséges ingatlanok aktualizált jegyzékének megküldésével – nyolc napon belül tájékoztatja a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szervet.

(4)3 A HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv vezetője a HVKF (3) bekezdés szerinti döntése alapján a 2. mellékletben foglalt minta alkalmazásával elkészíti a honvédelmi szervezetek jogszabályban és a közjogi szervezetszabályozó eszközökben meghatározott feladatai ellátásához nem szükséges ingatlanok jegyzékét, és azt előterjeszti a honvédelmi miniszterhez. Az előterjesztés az ingatlanok természetbeni és nyilvántartási adatain kívül tartalmazza az ingatlanok HM vagyonkezelői körön kívüli hasznosítására vonatkozó javaslatot is.

(5)4 Az ingatlanok honvédelmi célra feleslegessé nyilvánításáról a honvédelmi miniszter dönt. Ha az ingatlan a Nemzeti Földalapról szóló 2010. évi LXXXVII. törvény (a továbbiakban: NFAtv.) hatálya alá tartozik, feleslegessé nyilvánítása határozat formájában történik, függetlenül attól, hogy annak valós művelési ágba sorolása megtörtént-e.

(6)5 A HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szervet az (1)–(5) bekezdésben szabályozott eljárás során teljes körű adatszolgáltatási kötelezettség terheli a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szervvel szemben.

3. A felesleges ingatlanok jogi helyzetének és nyilvántartásának rendezésével kapcsolatos feladatok

4. § (1) A honvédelmi miniszter 3. § (4) bekezdése szerinti döntését követően az ingatlanok feleslegessé nyilvánításáról és a tervezett hasznosításról szóló iratokat a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv soron kívül megküldi a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv részére. A megküldött iratok alapján a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv vezetője a felesleges ingatlanok jogi helyzetének és nyilvántartásának rendezésére ütemtervet készít, valamint – az ütemterv megküldésével egyidejűleg – átmeneti hasznosításukra javaslatot tesz a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv részére.

(2) A felesleges ingatlanokat – amennyiben ez a jelen utasítás hatályba lépéséig nem történt meg – a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv központi vagyonba vonja.

(3) A HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv a felesleges ingatlanok jogi helyzetét és nyilvántartását rendezi. A felesleges ingatlan jogi helyzetének és nyilvántartásának rendezése során

a) fel kell mérni az ingatlan műszaki állapotát, a használattal és üzemeltetéssel összefüggő fontosabb körülményeket, valamint az ingatlan természetbeni telekhatárát;

b) szükség szerint el kell végezni az ingatlan előzetes környezetvédelmi vizsgálatát;

c) el kell végezni az ingatlan analitikus nyilvántartási adatainak és okmányainak pontosítását, az időközben bekövetkezett változások átvezetését;

d) ellenőrizni kell az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett jogokat, feljegyzett tényeket, átvezetett adatokat, valamint az esetleges széljegyek tartalmát, gondoskodni kell arról, hogy az ingatlan-nyilvántartás a valóságnak megfelelő állapotot tükrözze, kezdeményezni kell a téves bejegyzések törlését, tisztázni kell az ingatlan szabályozási terv szerinti övezeti besorolását;

e) számításba kell venni az ingatlan védett jellegét, az ingatlanon esetlegesen fennálló, vagy azt terhelő használati jogokat, hatósági kötelezéseket (ideiglenes fennmaradási engedély, hatályos bontási határozat, egyéb kötelezések) és tilalmakat (építési, telekalakítási tilalmak), valamint azok időtartamát, tartalmát, terjedelmét és megszüntetésének lehetőségét;

f) átadásra elő kell készíteni azokat az okiratokat, okmányokat, vagy az ezekből készült kivonatokat, illetve az ezekről készített másolatokat, amelyek a tájékoztatási kötelezettség körébe tartozó tényekre, jogokra, körülményekre vonatkoznak, azok fennállását vagy megszűnését bizonyítják, illetve igazolják;

g) fel kell mérni a határozott időre vagy feltétel bekövetkeztéig szóló (haszon)bérleti, vagy használatba adási szerződés alapján a vagyonkezelőt terhelő kötelezettségeket, tisztázni kell a kötelezettségek alóli mentesülés jogi lehetőségeit;

h) kezdeményezni kell a kivett, állami terület I. művelési ág bejegyzés törlését, egyidejűleg végre kell hajtani a művelési ágba sorolással kapcsolatos feladatokat;

i) az épületek energetikai jellemzőinek tanúsításáról szóló 176/2008. (VI. 30.) Korm. rendeletben meghatározott körben el kell készíteni az épület energetikai tanúsítványát.

(4) A HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv a rendezett ingatlanok dokumentációját haladéktalanul megküldi a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv részére, egyidejűleg javaslatot tesz a rendezett ingatlanok értékesítésére, illetve vagyonkezelői jogának vagyonkezelésre jogosult más szervek részére történő átruházására, vagy a tulajdonjog ingyenes átruházására.

(5) A felesleges ingatlan jogi helyzetének és nyilvántartásának rendezése során biztosítani kell azt, hogy a lehető legegyszerűbb rendezés eredményeként az ingatlan alkalmassá váljon az értékesítésre, illetve vagyonkezelői jogának vagyonkezelésre jogosult más szervek részére történő átruházására vagy a tulajdonjog ingyenes átruházására.

4. Az értékesítés lebonyolításába bevont gazdálkodószervezet megbízásának szabályai

5. § (1)6 A felesleges ingatlanok értékesítésének lebonyolítására a HM közigazgatási államtitkár a közbeszerzésekről szóló 2015. CXLIII. törvény 9. § (1) bekezdés h) pontjában foglalt feltételeknek megfelelő gazdálkodószervezetet (a továbbiakban: lebonyolító) bízhat meg.

(2)7 A lebonyolítóval a HM közigazgatási államtitkár a megbízási (keret)szerződést olyan tartalommal köti meg, mely szerint a felesleges ingatlan értékesítésének jelen utasítás 7–8. §-a szerinti előkészítésével, valamint a saját hatáskörű értékesítési eljárás jelen utasítás 9–15. §-a szerinti lefolytatásával összefüggő valamennyi feladat elvégzése – az MNV Zrt. hatáskörébe tartozó feladatok kivételével – a lebonyolító kötelezettsége legyen.

(3)8 A lebonyolítóval kötendő megbízási (keret)szerződés tervezetét a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv készíti el, és a szolgálati út betartásával jóváhagyásra felterjeszti a HM közigazgatási államtitkár részére. A szerződéstervezetnek teljes részletességgel tartalmaznia kell a HM és a lebonyolító közötti jogviszony tartalmát, a felek jogait és kötelezettségeit, a lebonyolítóra vonatkozó szakmai követelményeket, illetve a lebonyolító értékesítési eljárás során teljesítendő részletes feladatait. Az (1)–(2) bekezdés szerinti megbízási (keret)szerződés csak olyan gazdálkodószervezettel köthető meg, amely maradéktalanul megfelel a HM közigazgatási államtitkár által jóváhagyott szerződéstervezetben foglalt szakmai követelményeknek.

(4)9 A HM közigazgatási államtitkár által jóváhagyott szerződéstervezet alapján a lebonyolítóval véglegesített megbízási (keret)szerződést a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv a szolgálati út betartásával aláírásra felterjeszti a HM közigazgatási államtitkár részére.

(5)10 Megbízási keretszerződés esetén az egyes értékesítendő ingatlanokra vonatkozóan a HM közigazgatási államtitkár – a megbízási keretszerződés keretein belül – eseti megbízási szerződéseket köt a lebonyolítóval. Az eseti megbízási szerződések tervezeteit a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv készíti el és a szolgálati út betartásával felterjeszti azokat a HM közigazgatási államtitkár részére.

(6) A lebonyolítóval a kapcsolatot a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv tartja. A HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv kapcsolattartás körébe tartozó feladatait a megbízási (keret)szerződés tartalmazza.

(7) A HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szervet a megbízási (keret)szerződés hatálya alá tartozó értékesítési eljárás során teljes körű adatszolgáltatási kötelezettség terheli a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv felé. Ennek keretében a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv által meghatározottak szerint jár el.

6. §11 A HM közigazgatási államtitkár a felesleges és értékesítésre kijelölt ingatlanok értékesítésével és az értékesítésre irányuló eljárással kapcsolatos jogi feladatok ellátására – ide értve a lebonyolító értékesítési eljárással kapcsolatos tevékenysége jogszerűségének ellenőrzését is – jogi tanácsadó szervezetet bízhat meg.

5. A felesleges ingatlan értékesítésének előkészítése

7. § (1)12 Az értékesítésre tervezett ingatlan tekintetében a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv előterjesztése alapján a honvédelmi miniszter döntése alapján a HM közigazgatási államtitkár kezdeményezi a MNV Zrt.-nél az értékesítési eljárás lefolytatását (a továbbiakban: értékesítési javaslat).

(2) A honvédelmi miniszter (1) bekezdés szerinti döntéséről a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv tájékoztatja a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szervet.

(3) A HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv vezetője elrendelheti, hogy a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv az értékesítésre kijelölt – jogi és ingatlan-nyilvántartási szempontból rendezett – ingatlan forgalmi értékbecslését készíttesse el. Az értékesítésre kijelölt ingatlan hivatalos forgalmi értékbecslését a közbeszerzési, beszerzési szabályok betartásával kiválasztott értékbecslővel kell elkészíttetni. Az értékesítési eljárás során biztosítani kell azt a követelményt, hogy ugyanaz az értékbecslő két egymást követő értékesítési eljárásban nem vehet részt.

(4) Az értékesítési eljárás során készített értékbecslés szakmai tartalmának felülvizsgálatára a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv és a HM védelemgazdaságért felelős helyettes államtitkár (a továbbiakban: HM VGHÁT) szakértőt bízhat meg.

8. § (1)13 A 7. § (1) bekezdése szerinti előterjesztést megelőzően a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv intézkedik a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv felé az értékesíteni tervezett ingatlan tulajdoni lapjának beszerzésére, az ingatlan jogi és ténybeli adatait tartalmazó adatlapjának, szükség szerint az ingatlanforgalmi értékbecslés, az adásvételi szerződéstervezet, az állami vagyonnal való gazdálkodásról szóló 254/2007. (X. 4.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Vhr.) 26. § (3) bekezdése szerinti megállapodástervezet, valamint az értékesítési javaslat összeállításához a Vhr. 25. § (3) bekezdése szerint szükséges egyéb iratok összeállítására, és döntésre előterjeszti a honvédelmi miniszter részére az MNV Zrt.-nek szóló értékesítési javaslatot.

(2) A Vhr. 26. § (2) bekezdés a) pontja szerinti – az értékesítés lebonyolítására vonatkozó – megbízás esetén a Vhr. 26. § (3) bekezdése szerinti megállapodást az MNV Zrt.-vel a HM VGHÁT köti meg (saját hatáskörű értékesítés).

(3) Az ingatlan értékesítésére irányuló eljárás során a Vhr. rendelkezései az irányadóak.

6. A saját hatáskörű értékesítési eljárással kapcsolatos követelmények, előírások

9. § (1) A saját hatáskörű értékesítési eljárás a Vhr. 26. § (3) bekezdése szerinti megállapodás érvényes létrejöttét követően kezdődhet meg.

(2) Az értékesítési eljárást az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. törvény (a továbbiakban: Vtv.) 34–35. §-ára tekintettel, a Vhr. 26. § (3) bekezdése szerinti megállapodásban meghatározott módon kell lefolyatni.

10. § (1) A HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv az általa elkészített pályázati felhívás (árverés esetén az árverési hirdetmény) tervezetét megküldi a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv részére, aki – annak véleményezését követően – a Vhr. 32. § (1) bekezdésére tekintettel jóváhagyásra megküldi azt az MNV Zrt. részére. A pályázati felhívás kiírója – a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv eltérő intézkedése hiányában – a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv. A pályázatok bontására a kiíró telephelyén kerül sor, melyre meg kell hívni a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv részéről a (2) bekezdés szerinti Értékelő Bizottságba delegált személyt.

(2) Az MNV Zrt. által jóváhagyott, a Vhr. 32. § (3) bekezdése szerint közzétett, illetve a Vhr. 32. § (6) bekezdése szerint megküldött pályázati felhívásra beérkezett – a kiíró által feldolgozott és indokolt döntési javaslattal ellátott – ajánlatokat a kiíró megküldi a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv részére. A kiíró által döntésre előkészített ajánlatokat a HM VGHÁT, mint az Értékelő Bizottság elnöke által vezetett, és a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv vezetőjéből, a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv vezetőjéből, a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv ingatlanfelügyeleti feladatokat végző osztályának állományából kijelölt személyből (a továbbiakban együtt: tagok) álló Értékelő Bizottság értékeli. Indokolt esetben az Értékelő Bizottság az elnök által meghívott személyekkel bővíthető. A meghívottak az Értékelő Bizottság ülésén tanácskozási joggal rendelkeznek.

(3) Az Értékelő Bizottság üléséről jegyzőkönyvet kell vezetni.

(4) Az Értékelő Bizottság ülése zárt.

(5) Az Értékelő Bizottság összehívásával, az Értékelő Bizottság üléséről készítendő jegyzőkönyv vezetésével és a tagok részére történő kézbesítésével kapcsolatos feladatok teljesítése a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv kötelezettsége.

(6) Az Értékelő Bizottság – a tagjai által szótöbbséggel kialakított, a Vhr. 38. § (1) bekezdése szerinti – javaslatát a HM VGHÁT írja alá. Szavazategyenlőség esetén az Értékelő Bizottság elnökének szavazata dönt. A Vhr. 38. § (6) bekezdésében foglaltak betartásával az Értékelő Bizottság a javaslatát – az értékelési jegyzőkönyvvel együtt – döntésre megküldi az MNV Zrt.-nek.

11. § (1) Az MNV Zrt. Vhr. 40. § (1) bekezdése szerinti döntését követően, az abban foglaltaknak megfelelően a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv véglegesíti az adásvételi szerződés tervezetét, melyet felterjeszt a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv részére, aki a szerződés véleményezését követően intézkedik annak vevő általi aláíratására, majd felterjeszti azt a honvédelmi miniszter részére. Amennyiben a Vhr. 26. § (3) bekezdése szerinti megállapodás azt lehetővé teszi, a szerződéseket értékhatárra való tekintet nélkül a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv jogtanácsosának – illetve ennek hiányában a HM Igazgatási és Jogi Képviseleti Főosztály jogtanácsosának – ellenjegyzése mellett a honvédelmi miniszter, vagy az általa az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvény 33. § (2) bekezdésének megfelelően meghatalmazott személy köti meg. Az adásvételi szerződésnek a következő főbb tartalmi és formai elemeket kell tartalmaznia:

1. a szerződő felek pontos megnevezése, székhelye, telephelye (gazdasági társaság esetében a képviseletre jogosult neve és fontosabb személyi adatai, illetve az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvényben az okiratok kellékeiként meghatározott adatok);

2. az ingatlan megjelölése és jellemző adatai (cím, helyrajzi szám, tulajdoni lapszám, épületszám, területnagyság, légköbméter, értékadatok stb.);

3. a jogváltozás jogcímének megjelölése;

4. az ellenszolgáltatás teljesítésének feltételei, módja és mértéke, valamint határideje (vételár, készpénzfizetés, költségtérítés stb.);

5. a birtokbaadás feltételei (határideje, módja, szükség esetén rendelkezés a tulajdonjog fenntartással történő birtokbaadásról stb.);

6. az ingatlan lényeges tulajdonságai és esetleges hiányosságai (az ingatlan főbb műszaki és használati jellemzői);

7. az ingatlannal kapcsolatos jogok, terhek és tények felsorolása;

8. a szerződés megszűnésére vonatkozó megállapodások, a szerződésszegés következményei (A vevőt az adásvételi szerződésből eredően reá háruló kötelezettségek hibás vagy késedelmes teljesítése esetén a szerződésszerű teljesítésre írásban haladéktalanul fel kell szólítani. Amennyiben a szerződésből fakadó kötelezettségei teljesítésének pótlására megadott határidő eredménytelenül telt el, az eredeti állapot helyreállítása mellett intézkedni kell a szerződés felbontására, illetve az elállásra és a vevővel szemben a szerződés hibás, vagy nem teljesítéséből eredően fennálló követelés polgári peres úton történő érvényesítésére);

9. a vételár késedelmes teljesítése esetén fizetendő késedelmi kamat mértéke;

10. a szerződést biztosító mellékkötelezettségekre irányuló megállapítások (foglaló, kötbér, jótállás, bankgarancia, jogvesztés kikötése, zálogjog, óvadék, kezesség);

11. azon kérdések felsorolása, amelyek rendezését a szerződés külön megállapodás körébe utalja (így különösen az ütemeletetési költségek viselésére vonatkozó kérdések);

12. a szerződés hatályosságának feltételei (így különösen harmadik személy jóváhagyása, szükséges ellenjegyzések);

13. a szerződéskötéssel kapcsolatos és egyéb költségek viselésére vonatkozó fő és mellékkötelezettségek teljesítésére vonatkozó megállapítások;

14. a vevő tulajdonjogának a földhivatali ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzéshez szükséges hozzájárulás a tulajdonszerzési jogcím megjelölésével, illetve a hozzájárulás feltételei;

15. a vevő környezetvédelmi nyilatkozata, amely szerint az adásvételi szerződés tárgyát képező ingatlan környezeti állapotából – ide értve az ingatlanon esetlegesen végzendő régészeti feltárásból fakadó kötelezettségeket is –, azon esetlegesen feltárásra kerülő környezeti szennyeződésekből, tűzszerészeti előírásokból fakadó kötelezettségek megtérítését, kártérítését, illetve bármiféle ezzel kapcsolatos kárenyhítési térítés iránti igényt, követelést nem támaszt és nem érvényesít az eladóval szemben, egyúttal vállalja az ingatlan esetleges környezeti kármentesítésével összefüggő költségek viselését.

(2) A HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv az érvényesen létrejött adásvételi szerződés két eredeti példányát a szerződés teljesítése érdekében haladéktalanul megküldi a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv részére.

12. § (1) Amennyiben a vételár beszedését a Vhr. 26. § (3) bekezdése szerinti megállapodás a HM számára írja elő, az ezzel kapcsolatos feladatokat a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv végzi.

(2) Amennyiben az ingatlan teljes vételára nem folyik be a Vhr. 26. § (3) bekezdése szerinti megállapodásban foglaltakra tekintettel az adásvételi szerződésben megjelölt bankszámlára az adásvételi szerződésben megjelölt határidőre, a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv vezetője – a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv egyidejű tájékoztatása mellett – haladéktalanul felszólítja a vevőt a vételár késedelmes időszakra eső késedelmi kamattal növelt összege megfizetésének teljesítésére.

(3) Amennyiben a vételár – késedelmi kamattal növelt – teljes összege a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv által megadott póthatáridőre sem folyik be a (2) bekezdés szerinti bankszámlára, a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv vezetője haladéktalanul tájékoztatja erről a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv vezetőjét, aki intézkedik a szükséges jogi lépések megtételére.

13. § (1) A birtokbaadási eljárás lefolytatása a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv feladata. Az ingatlan birtokba, illetve tulajdonba adásának követelményei a következők:

1. Az adásvétel tárgyát képező ingatlant vagy ingatlanokat az érvényesen létrejött szerződésben rögzített feltételekkel a vevő részére birtokba kell adni.

2. A birtokbaadási eljáráson részt kell venni:

a) az eladó és a vevő képviselőjének,

b) az ingatlan utaltsági feladatait ellátó katonai szervezet képviselőjének,

c) amennyiben az ingatlan bérlettel, vagy használati joggal terhelten került eladásra a bérlő, illetve a használó képviselőjének, mint meghívottaknak,

d) felépítményes ingatlan esetében az üzemeltetési feladatokat ellátó szervezet képviselőjének.

3. A birtokbaadási eljárásra meg kell hívni az MNV Zrt. képviselőjét.

4. Amennyiben a birtokbaadási eljárást lefolytató HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv szükségesnek ítéli, az eljárásra meghívhatja a helyi önkormányzat képviselőjét, hatóságok és közművek képviselőit is.

5. Rögzíteni kell az ingatlan lényeges adatait, így különösen az épületek számát, rendeltetésüket, műszaki állapotukat, a közműellátás módját, a közművek műszaki állapotát, a mérőórák számát, állását, az utolsó leolvasás időpontját.

6. Az ingatlan területéről, az épületek, építmények műszaki állapotáról videofelvételt kell készíteni, azt nyilvántartási számmal kell ellátni, az átadó példányát a tervtárban kell tárolni.

7. A birtokbaadási eljáráson rögzíteni kell az ingatlannal kapcsolatban minden olyan tényt, ami az ingatlan birtoklásával, használatával kapcsolatos és arról az átadó tudomással bír.

8. A birtokbaadási eljárás meghiúsulásáról az átvevőt és átadót – valamint a 3. pont szerinti egyéb résztvevőket – azonnal tájékoztatni kell.

9. Az eljárásról jegyzőkönyvet kell felvenni. A jegyzőkönyvben rögzíteni kell az eljárás megkezdésének és lezárásának időpontját, a résztvevő személyeket, valamint az eljárással kapcsolatos összes lényeges tényt, körülményt.

10. A lezárult birtokbaadási eljárásról a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv tájékoztatja a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szervet.

(2) Az érvényesen létrejött adásvételi szerződés alapján az ingatlan birtokbaadására csak akkor kerülhet sor, ha a vételár teljes összege befolyt a 12. § (2) bekezdése szerinti bankszámlára. A birtokbaadást és lényeges körülményeit jegyzőkönyvben kell rögzíteni, amelyet az adásvételi szerződéshez kell csatolni.

(3) Amennyiben az ingatlan tulajdonjogát több természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság szerzi meg, a birtokbaadást lehetőleg egy eljárás keretében kell lefolytatni.

14. § Az értékesítéssel összefüggő gazdasági eseményekkel, az ingatlan egyedi nyilvántartásával, az ingatlanállomány- változással, a vagyonból történő kivezetéssel és az összesített adatok szolgáltatásával kapcsolatos feladatokat a hatályos jogszabályoknak és egyéb normatív rendelkezéseknek megfelelően kell végezni.

15. § Árverési eljárás keretében történő értékesítésre a Vhr. 44–47. §-a az irányadó azzal, hogy megbízott árvereztetőként – a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv eltérő intézkedése hiányában – a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv jár el.

16. § A HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szervet az értékesítési eljárás során teljes körű adatszolgáltatási kötelezettség terheli a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv felé. Ennek keretében a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv által meghatározottak szerint jár el.

17. § (1) Az utasítás 7–15. §-a – a 7. § (2) bekezdésében foglaltak kivételével – az 5. §-ban foglalt megbízási (keret)szerződés hatálya alá nem tartozó ingatlanok értékesítési eljárása során alkalmazandó. A megbízási (keret)szerződés hatálya alá tartozó ingatlanok értékesítési eljárására a (keret)szerződésben foglaltak az irányadóak.

(2) Az 5. §-ban foglalt megbízási (keret)szerződés hatálya alá tartozó, értékesítésre tervezett ingatlanok esetében a 4. § (3) bekezdésében foglaltak nem alkalmazandóak, ha a (keret)szerződés a 4. § (3) bekezdésében felsorolt feladatok elvégzését a lebonyolító kötelezettségévé teszi.

7. Az ingatlanok értékesítéséből befolyt bevételek és az értékesítésre irányuló eljárás során keletkezett kiadások kezelése, nyilvántartása

18. § (1)14 A vételár beszedésére, az értékesítésből származó bevétel felhasználására, illetőleg az értékesítéssel összefüggésben felmerült költségek elszámolására a számvitelről szóló 2000. évi C. törvényben, a Vtv.-ben, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvényben, a mindenkori költségvetési törvényben, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet, valamint a Vagyonkezelési Szerződésben foglaltak az irányadók.

(2)15 Az ingatlan értékesítéséből befolyt, a HM-et megillető bevételt, valamint az értékesítés előkészítésének és lebonyolításának költségeit a honvédelmi szervezetek költségvetési gazdálkodásának rendjéről szóló HM utasítás szerint kell elszámolni és nyilvántartani.

(3) A (2) bekezdés szerinti bevételt a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv bankszámláján kell nyilvántartani.

(4)16 A (2) bekezdés szerinti bevétel felhasználási javaslatát a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv kezdeményezésére a költségvetési törvénynek megfelelően a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv készíti el, és a HM közigazgatási államtitkár hagyja jóvá. A HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv vezetője a javaslatról – a HM közigazgatási államtitkár részére történő felterjesztéssel egyidejűleg – tájékoztatja a HM közgazdasági és pénzügyi feladatokat ellátó szerv, valamint a HM védelmi tervezési, gazdasági tervezési és szabályozási feladatokat ellátó szerv vezetőjét.

8. Az értékesítésre nem tervezett felesleges ingatlanok vagyonkezelői jogának vagyonkezelésre jogosult más szervek részére történő átruházása előkészítésének szabályai

19. § (1) Ingatlanokra vonatkozó vagyonkezelői jognak a vagyon kezelésére jogosult más szervek részére történő átruházása során alkalmazandó eljárásra a jogszabályokban – különös tekintettel a Vhr. 11. §-ában –, a Vagyonkezelési Szerződésben, valamint a jelen utasításban előírtak megfelelően irányadóak.

(2) A 3. § (4) bekezdése szerint a vagyonkezelői jognak más szerv részére történő átruházására javasolt ingatlan 4. § szerinti jogi és ingatlan-nyilvántartási rendezését – HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv szakmai felügyelete mellett – a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv hajtja végre.

(3) Az egyes ingatlanok rendezésének megtörténtéről a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv haladéktalanul tájékoztatja a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szervet, aki javaslatot tesz a honvédelmi miniszter részére az ingatlanok vagyonkezelői jogának átruházására.

(4) A vagyonkezelői jog átruházási megállapodást – a Vhr. 11. §-ában foglaltakra figyelemmel – a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv készíti elő, és terjeszti fel a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv részére. A megállapodást a HM részéről a honvédelmi miniszter, vagy az általa az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvény 33. § (2) bekezdésének megfelelően meghatalmazott személy köti meg.

(5) A megállapodásban rendelkezni kell arról, hogy az átruházással kapcsolatban felmerülő költségek az átvevőt terhelik, továbbá arról is, hogy – szükség esetén – a HM vagy a személyi állomány az átadott ingatlan tekintetében kedvezményes használati feltételekkel rendelkezzen. Ennek az elvnek az érvényesítésére törekedni kell az ingyenesen átadásra tervezett ingatlanok tekintetében is.

(6) Az érvényesen létrejött vagyonkezelői jog átruházási megállapodás két eredeti példányát a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv megküldi a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv részére. A megállapodásban foglaltak szerint a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv hajtja végre az ingatlanok birtokba adását, aki az átadott ingatlanokról átvevő szervenként nyilvántartást vezet. A nyilvántartás külön kimutatást tartalmaz az ingyenes tulajdonba adásra tervezett, illetve átadott – korábban HM vagyonkezelésű – ingatlanokról.

(7) Az ingatlanok birtokba adása után a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv ingatlan-nyilvántartási eljárást kezdeményez az ingatlannal kapcsolatos jogok bejegyzése, tények feljegyzése, illetve változások átvezetése érdekében, és eleget tesz a hatályos jogszabályokban rögzített adatszolgáltatási kötelezettségének, valamint a gazdasági eseményekkel, az ingatlan egyedi nyilvántartásával, az ingatlanállomány-változással, a vagyonból történő kivezetéssel és az összesített adatok szolgáltatásával kapcsolatos feladatokat elvégzi.

9. Az értékesítésre nem tervezett felesleges ingatlanok tulajdonjogának ingyenes átruházása előkészítésének sajátos szabályai

20. § (1) Ingatlan tulajdonjogának ingyenes átruházására a Vtv. 36. § (2) bekezdésében és az NFAtv. 22. § (1) bekezdésében foglalt esetekben, az e törvényekben és a külön jogszabályokban – így különösen a Vhr.-ben és a Nemzeti Földalapba tartozó földrészletek szociális földprogram megvalósítása céljából az önkormányzatok számára történő ingyenes tulajdonba vagy vagyonkezelésbe adásának szabályairól szóló 263/2010. (XI. 17.) Korm. rendeletben – meghatározottak szerint kerülhet sor.

(2) A felesleges, de értékesítésre nem tervezett ingatlanok ingyenes tulajdonba adása során az ingatlanok jogi rendezésének, az MNV Zrt., vagy az NFA részére történő átadásának, a tulajdonba és birtokba adás során a tárca részéről teljesítendő feladatok végrehajtásának szabályaira a jogszabályokban, a közjogi szervezetszabályozó eszközökben, valamint a jelen utasításban előírtak megfelelően irányadóak.

(3) A Vhr. 50. § (1)–(2) bekezdésére figyelemmel – a HM vagyonkezelésében lévő felesleges ingatlanra nézve – a HM-nél bejelentett és a honvédelmi miniszter által támogatott ingyenes tulajdonszerzési igényt a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv megküldi az MNV Zrt., vagy az NFA részére, és erről egyidejűleg értesíti az igénylőt.

(4) Az utasítás hatálya alá tartozó, az 1. § (1) bekezdés b)–d) pontjában szereplő szervezetnél – a (3) bekezdésben meghatározott módon – bejelentett igényt a szervezet vezetője a szolgálati út betartásával nyolc napon belül megküldi a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv részére.

(5) A jelen §-ban meghatározott feladatok végrehajtásában közreműködő szervek, illetve feladat- és hatáskörük tekintetében a 21. § vonatkozó rendelkezései irányadóak.

10. Az értékesítési, valamint a vagyonkezelői jog átruházására irányuló eljárásban részt vevő szervezetek főbb feladatai

21. § (1) A HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv

a) szükség esetén kezdeményezi az értékesítési eljárást szabályozó jogszabályok vagy egyéb normatív rendelkezések kiadását, módosítását, továbbá egyedi döntés meghozatalát kezdeményezi az illetékes szervnél, dönt a saját hatáskörébe tartozó kérdésekben;

b) a 7. § (3)–(4) bekezdésében foglaltakra tekintettel elrendeli az értékesítésre szánt ingatlan forgalmi értékbecslésének elkészíttetését, illetőleg szakértőt bíz meg az értékbecslés felülvizsgálatára;

c) irányítja és ellenőrzi az ingatlanok értékesítésével összefüggő tevékenységet;

d) aláírásra felterjeszti a honvédelmi miniszter részére az MNV Zrt.-nek szóló értékesítési javaslatot;

e) végzi a 10. § (5) bekezdésében meghatározott feladatokat;

f) aláírásra előterjeszti az adásvételi szerződéseket és a vagyonkezelőijog-átruházási megállapodásokat, az érvényesen létrejött szerződéseket és megállapodásokat megküldi a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv részére, intézkedik a HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv felé a birtokbaadási eljárás lefolytatására;

g)17 a 18. §-ban foglaltakra figyelemmel javaslatot terjeszt elő a HM közigazgatási államtitkár részére az értékesítésből befolyt bevételek felhasználására.

h) A 3. § (4) bekezdésében foglaltakra figyelemmel elkészíti a feleslegessé nyilvánításra tervezett ingatlanok hasznosítására vonatkozó javaslatot.

(2) A HM vagyonkezelői feladatokat ellátó szerv

a) elvégzi az értékesítésre tervezett ingatlanok központi vagyonba vonását;

b) a felesleges ingatlannál elvégzi a 4. §-ban számára meghatározott feladatokat;

c) kezeli, nyilvántartja és elszámolja az ingatlanok értékesítéséből a 18. §-ban foglaltakra tekintettel befolyt pénzeszközöket, teljesíti az utasításban meghatározott feladatai ellátásával kapcsolatos kifizetéseket;

d) külön nyilvántartást vezet az értékesítés kiadásairól, a benyújtott bizonylatok alapján gondoskodik a kifizetések teljesítéséről, valamint negyedévente tételes kimutatást küld a nyilvántartásról és a kifizetésekről a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv részére;

e) nyilvántartja az adásvételi szerződéseket és a vagyonkezelőijog-átruházási megállapodásokat, gondoskodik az azokban foglaltak végrehajtásáról, megszervezi és végrehajtja az ingatlanok birtokbaadását;

f) vezeti az értékesítésre kijelölt ingatlanok gyűjtőjét;

g) összeállítja a 8. § (1) bekezdésében meghatározott iratanyagot, és felterjeszti azt a HM vagyonfelügyeleti feladatokat ellátó szerv részére;

h) saját hatáskörű értékesítés esetén elkészíti az ingatlan pályázati dokumentációját, végzi a pályázati felhívás kiírásával és a pályáztatással kapcsolatos feladatokat, ide értve a 10. § (2) bekezdése szerinti feladatokat is, véglegesíti az adásvételi szerződés tervezetét;

i) elkészíti vagy elkészítteti a 7. § (3) bekezdése szerinti ingatlanforgalmi értékbecslést, az abban foglaltak szakmai megalapozottságáért felelősséggel tartozik.

11. Záró rendelkezések

22. § (1) Ez az utasítás 2012. január 1-jén lép hatályba.

(2)18

1. melléklet a 139/2011. (XII. 27.) HM utasításhoz

HONVÉDELMI MINISZTÉRIUM
HADFELSZERELÉSI ÉS VAGYONFELÜGYELETI FŐOSZTÁLY

HONVÉD VEZÉRKAR
HADMŰVELETI CSOPORTFŐNÖKSÉG


Nyt. szám:
számú példány

A felterjesztett ingatlanok a HVKF szolgálati alárendeltségébe tartozó szervezetek feladatai ellátásához nem szükségesek, azok honvédelmi célra feleslegessé nyilvánítását javaslom

 



Budapest, ......................................................-n

a Honvéd Vezérkar
főnöke

 



A Honvéd Vezérkar főnökének szolgálati alárendeltségébe tartozó szervezetek feladatai ellátásához
nem szükséges ingatlanok jegyzéke

Jóváhagyásra felterjesztem

Jóváhagyásra felterjesztem

 

 

Budapest, ..........................................-n

Budapest, ......................................-n

 

 

HM Hadfelszerelési és Vagyonfelügyeleti Főosztály
főosztályvezető

HVK Hadműveleti Csoportfőnökség
csoportfőnök

2. melléklet a 139/2011. (XII. 27.) HM utasításhoz

HONVÉDELMI MINISZTÉRIUM HADFELSZERELÉSI
ÉS VAGYONFELÜGYELETI FŐOSZTÁLY

. számú példány


Nyt. szám:

A felterjesztett ingatlanokat honvédelmi célra feleslegessé nyilvánítom

 



Budapest, ....................................................................-n


honvédelmi miniszter




Honvédelmi célra feleslegessé nyilvánításra javasolt ingatlanok jegyzéke

Jóváhagyásra felterjesztem

A jóváhagyást javasolom

A jóváhagyást javasolom

Budapest, .........................................-n

Budapest, .................................-n

Budapest, .........................................-n

 

 

 

 

 

 

HM Hadfelszerelési és Vagyonfelügyeleti Főosztály főosztályvezető

HM védelemgazdaságért felelős helyettes államtitkár

HM közigazgatási államtitkár

1

Az 1. § (4) bekezdése a 24/2018. (VII. 19.) HM utasítás 45. §-ával megállapított szöveg.

2

A 2. § (2) bekezdése a 24/2018. (VII. 19.) HM utasítás 46. §-ával megállapított szöveg.

3

A 3. § (4) bekezdése az 59/2014. (IX. 10.) HM utasítás 3. §-ával megállapított szöveg.

4

A 3. § (5) bekezdése az 59/2014. (IX. 10.) HM utasítás 3. §-ával megállapított szöveg.

5

A 3. § (6) bekezdését az 59/2014. (IX. 10.) HM utasítás 3. §-a iktatta be.

6

Az 5. § (1) bekezdése az 54/2017. (IX. 29.) HM utasítás 42. § a) és b) pontja szerint módosított szöveg.

7

Az 5. § (2) bekezdése az 54/2017. (IX. 29.) HM utasítás 42. § b) pontja szerint módosított szöveg.

8

Az 5. § (3) bekezdése az 54/2017. (IX. 29.) HM utasítás 42. § c) pontja szerint módosított szöveg.

9

Az 5. § (4) bekezdése az 54/2017. (IX. 29.) HM utasítás 42. § c) pontja szerint módosított szöveg.

10

Az 5. § (5) bekezdése az 54/2017. (IX. 29.) HM utasítás 42. § c) pontja szerint módosított szöveg.

11

A 6. § az 54/2017. (IX. 29.) HM utasítás 42. § b) pontja szerint módosított szöveg.

12

A 7. § (1) bekezdése az 54/2017. (IX. 29.) HM utasítás 42. § d) pontja szerint módosított szöveg.

13

A 8. § (1) bekezdése az 54/2017. (IX. 29.) HM utasítás 42. § e) pontja szerint módosított szöveg.

14

A 18. § (1) bekezdése a 44/2013. (VIII. 1.) HM utasítás 38. §-a szerint módosított szöveg.

15

A 18. § (2) bekezdése a 20/2021. (V. 19.) HM utasítás 139. §-a szerint módosított szöveg.

16

A 18. § (4) bekezdése az 54/2017. (IX. 29.) HM utasítás 42. § c) pontja, a 24/2018. (VII. 19.) HM utasítás 47. §-a szerint módosított szöveg.

17

A 21. § (1) bekezdés g) pontja az 54/2017. (IX. 29.) HM utasítás 42. § b) pontja szerint módosított szöveg.

18

A 22. § (2) bekezdése a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére