• Tartalom

20/2009. (IV. 17.) KHEM–ÖM együttes rendelet

20/2009. (IV. 17.) KHEM–ÖM együttes rendelet

a helyi közösségi közlekedés normatív támogatásáról1

2009.04.23.

A Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetéséről szóló 2008. évi CII. törvény 5. számú melléklet 13. pontjában kapott felhatalmazás alapján, a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter feladat- és hatásköréről szóló 133/2008. (V. 14.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdés a) pontjában, valamint az önkormányzati miniszter feladat- és hatásköréről szóló 132/2008. (V. 14.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörünkben eljárva – a pénzügyminiszter feladat- és hatásköréről szóló 169/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörében eljáró pénzügyminiszterrel egyetértésben – a következőket rendeljük el:

1. § (1) A központi költségvetés által biztosított támogatást (a továbbiakban: normatív támogatás) az a helyi közösségi közlekedéssel (a továbbiakban: helyi közlekedés) rendelkező települési önkormányzat (a továbbiakban: önkormányzat) igényelheti, amely az autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállításról szóló 2004. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban: Atv.) 2. § c) pontjában, valamint 3. § (4) bekezdés a) pontjában meghatározott esetekben

a) helyi közlekedést lebonyolító gazdálkodó szervezetet, illetve költségvetési szervet tart fenn,

b) a helyi közlekedés lebonyolítására a közszolgáltatási szerződést az önkormányzati, állami vagy egyéb szolgáltatóval megkötötte,

c) a helyi közlekedés lebonyolítására a közszolgáltatási szerződésnek megfelelő szerződést vagy koncessziós szerződést az önkormányzati, állami vagy egyéb szolgáltatóval megkötötte, vagy

d) a tevékenység gyakorlásának jogát koncessziós szerződés keretében időlegesen átengedte.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott önkormányzat azon helyi személyszállítási tevékenység után is igényelheti a normatív támogatást, amelyre az Atv. 3. § (4) bekezdés b) pontjában meghatározott, helyi járattal a közigazgatási határon kívül autóbusszal végzett személyszállításra vonatkozó megállapodás alapján az önkormányzati, állami vagy egyéb szolgáltatóval a közszolgáltatási szerződést megkötötte. Ebben az esetben az érintett önkormányzatok közötti megállapodás szerint történik a normatív támogatás igénylése. Az érintett járatokra az önkormányzatok a megállapodás szerinti arányban igényelhetnek normatív támogatást.

(3) A normatív támogatás igénylésének feltétele az önkormányzat – képviselő-testületi határozatba foglalt – nyilatkozata arról, hogy

a) a helyi közlekedés működtetéséhez (folyamatos üzemeltetéséhez és eszközfenntartási ráfordításaihoz), valamint fejlesztéséhez (beruházásaihoz) a tárgyévet megelőző évben szolgáltatónként milyen összegű saját forrásból származó, vissza nem térítendő önkormányzati támogatással járult hozzá,

b) a helyi közlekedést a tárgyév január 1-jétől december 31-éig folyamatosan fenntartja, továbbá

c) az Atv. 6. §-a alapján lefolytatott pályázati eljárás útján vagy pályázati eljárás nélkül a közszolgáltatással közvetlenül megbízva kötötte meg a szolgáltatóval a közszolgáltatási szerződést.

(4) Az önkormányzat akkor is jogosult normatív támogatás igénylésére időarányosan, ha a helyi közlekedést a tárgyévet megelőző év közben hozták létre, és annak működtetését az önkormányzat a tárgyévben is fenntartja.

2. § (1) A támogatási kérelmet az 1. mellékletben meghatározott tartalommal, a 2. melléklet szerinti, szolgáltatónként kitöltött adatlappal együtt kell a tárgyév június 20-áig a Magyar Államkincstár Regionális Igazgatóságának az önkormányzat székhelye szerint illetékes megyei szervezeti egységéhez (a továbbiakban: Igazgatóság) 2 példányban benyújtani.

(2) A 2. melléklet szerint kitöltött adatlapnak a hatósági férőhellyel számított, tárgyévet megelőző évi közlekedési teljesítményeket kell tartalmaznia. A statisztikai férőhellyel számított tárgyévet megelőző évi közlekedési teljesítmények rendelkezésre állása esetén az adatlapnak azt az adatot is tartalmaznia kell.

(3) Az Igazgatóság a kérelmet annak előírt tartalmi és formai teljessége szempontjából ellenőrzi. Hiányos kérelem esetén az Igazgatóság 8 napos határidő tűzésével hiánypótlásra hívja fel az önkormányzatot.

(4) A formai és tartalmi követelményeknek megfelelő kérelem egy példányát az Igazgatóság a tárgyév július 5-éig továbbítja a közlekedésért felelős miniszter által vezetett minisztérium (a továbbiakban: minisztérium) részére.

3. § (1) A Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetéséről szóló 2008. évi CII. törvényben (a továbbiakban: költségvetési törvény) meghatározott éves támogatási keretet a feltételeknek megfelelően benyújtott támogatási kérelmek és a 2. melléklet szerinti adatlapon közölt adatok alapján a tárgyévet megelőző évben ténylegesen teljesített – környezetvédelmi szempontból súlyozott – közlekedési teljesítmény arányában kell elosztani az egyes közlekedési üzemágazatok, illetve a következő településkategóriák súlyozott – a tárgyévet megelőző évi üzemi szintű – fajlagos ráfordításai figyelembevételével:

a) főváros és megyei jogú városok,

b) városok, nagyközségek és községek.

(2) Az (1) bekezdés szerint számított normatív támogatás összege

a) önkormányzatonként legfeljebb 25%-kal haladhatja meg az 1. § (3) bekezdés a) pontjában meghatározott saját forrású önkormányzati támogatás összegét, és

b) a (3) bekezdésben foglalt kivétellel az önkormányzat által a helyi közlekedés működtetésének (folyamatos üzemeltetésének és eszközfenntartási ráfordításainak), finanszírozására fordított támogatásával együttesen nem haladhatja meg a vasúti, közúti és belvízi közlekedési közszolgáltatás fogalmában benne rejlő kötelezettségek terén a tagállamok tevékenységéről szóló, 1969. június 26-i 1191/69/EGK tanácsi rendeletben meghatározott elvek szerint számított, a bevételekkel nem fedezett indokolt költségek és az ágazatban szokásos ésszerű nyereség együttes összegét.

(3) Azon önkormányzatok esetében, amelyek a szolgáltatót az Atv. 6. §-ában meghatározott pályázati eljárás alapján választották ki, a közszolgáltatási kötelezettségek teljesítéséért járó ellentételezés mértékéig igényelhetnek normatív támogatást, amely nem eredményezheti a szolgáltató túlfinanszírozását.

4. § (1) A közlekedésért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter), a helyi önkormányzatokért felelős miniszter, valamint az államháztartásért felelős miniszter Tárcaközi Bizottságot (a továbbiakban: Bizottság) hoz létre a normatív támogatás elosztási javaslatának elkészítésére.

(2) A Bizottság működési feltételeit a minisztérium biztosítja. A Bizottság az ügyrendjét az első ülésén fogadja el.

(3) A Bizottság tagjainak száma 9 fő, amelyből 2 főt a miniszter, 2 főt a helyi önkormányzatokért felelős miniszter, 1 főt az államháztartásért felelős miniszter, 1 főt a környezetvédelemért felelős miniszter, 1 főt Budapest Főváros Önkormányzata és 2 főt az országos önkormányzati szövetségek delegálnak. A Bizottság elnökét a miniszter jelöli ki. A Bizottság döntése alapján a Bizottság munkájában az önkormányzatok részéről tanácskozási joggal további delegáltak vehetnek részt.

(4) A Bizottság határozatképes, ha a tagok kétharmada jelen van. A Bizottság döntéseit nyílt szavazással hozza, a döntések elfogadásához a jelen lévő tagok többségének támogató szavazata szükséges.

(5) A Bizottság javaslatát a tárgyév augusztus 5-éig a hatályos jogszabályok, továbbá a 3. §-ban meghatározott feltételek alapján készíti el. Az e rendeletnek megfelelően benyújtott kérelmekről – a Bizottság javaslatának figyelembevételével – a miniszter, valamint a helyi önkormányzatokért felelős miniszter együttesen dönt a tárgyév augusztus 20-áig.

(6) A döntés eredményéről a kérelmet benyújtó önkormányzatot a minisztérium írásban értesíti, továbbá a miniszter, valamint a helyi önkormányzatokért felelős miniszter együttes tájékoztatóban közzéteszi önkormányzatonként és szolgáltatónként a normatív támogatások összegét, valamint a normatív támogatás megállapítása során alkalmazott súlyszámokat. Ha az önkormányzat több gazdálkodó szervezettel áll az 1. § (1)–(2) bekezdése szerinti jogviszonyban, a normatív támogatást a szolgáltatók részére a pályázati döntés szerinti összegben utalja tovább.

(7) A 3. § (1) bekezdése alapján számított, megítélt normatív támogatásnak a tárgyév szeptember 20-ától havi egyenlő részletekben, az önkormányzatok költségvetési számlájára történő utalásáról minden hónap 20-áig a helyi önkormányzatokért felelős miniszter által vezetett minisztérium gondoskodik. A normatív támogatást az önkormányzat a szolgáltatónak az önkormányzat költségvetési számlájára történő megérkezésétől számított 8 napon belül továbbutalja.

(8) Az önkormányzat részére az előleggel csökkentett normatív támogatás összege kerül átutalásra. Ha a folyósított előleg meghaladja az önkormányzat részére megítélt normatív támogatás összegét, az önkormányzatnak a különbözetet a döntéstől számított 8 munkanapon belül vissza kell fizetnie, ezt követően a visszafizetés napjáig a különbözetet az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 64/B. §-a szerinti kamat terheli.

5. § (1) A költségvetési törvény 17. §-a értelmében az odaítélt normatív támogatás csak a helyi közlekedés működtetésének, folyamatos üzemeltetésének és eszközfenntartási ráfordításainak finanszírozására használható fel.

(2) Ha az önkormányzat a normatív támogatást részben vagy egészben nem a kérelemben szereplő helyi közlekedési célra használta fel, illetve a támogatás igényléséhez valótlan adatot szolgáltatott, köteles a nem jogszerűen felhasznált támogatás összegét az Áht. 64/B. §-a szerinti kamattal megnövelve a központi költségvetésnek visszafizetni.

(3) A normatív támogatásból származó működési támogatást a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 77. § (2) bekezdés d) pontja alapján a szolgáltatónak egyéb bevételként kell elszámolnia.

(4) Az önkormányzat a támogatás rendeltetésszerű felhasználásáról a benyújtott éves költségvetési beszámolója keretében köteles elszámolni az Igazgatóság részére.

6. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.

(2) E rendelet alkalmazásában

a) közlekedési teljesítmény (férőhely-kilométer; fhkm): az egyes járművek (szerelvények) férőhelyének (befogadóképességének) és hasznos kilométerének szorzata, több jármű közlekedtetése esetén az előzőek szerint járművenként számított teljesítmények összege,

b) önkormányzati működési támogatás: a helyi önkormányzatok által önkormányzati önrészként vagy egyéb jogcímen nyújtott, működési célú (a helyi közlekedés folyamatos üzemeltetéséhez és eszközfenntartási ráfordításaihoz biztosított) támogatás,

c) önkormányzati fejlesztési támogatás: a helyi önkormányzat által fejlesztési célra nyújtott támogatás.

(3)2

1. melléklet a 20/2009. (IV. 17.) KHEM–ÖM együttes rendelethez


1. A támogatási kérelemnek tartalmaznia kell:
a) az önkormányzat KSH statisztikai számjelét, pontos nevét, címét, telefonszámát, adószámát, számlaszámát a számlavezető bank megnevezésével,
b) a helyi személyszállítást végző közlekedési szolgáltató pontos nevét, címét (székhely, telephely), telefonszámát.

2. A kérelemhez csatolni kell eredetiben vagy hiteles másolatként
a) az 1. § (1) bekezdés a) pontjában foglaltak fennállása esetén a gazdálkodó szervezet 30 napnál nem régebbi cégkivonatát, illetve a költségvetési szerv alapító okiratát, továbbá a tárgyévet megelőző évi menetrendet igazoló dokumentumot,
b) az 1. § (1) bekezdés b) pontjában foglaltak fennállása esetén az Atv. 9. §-a szerinti közszolgáltatási szerződést, amelynek része a tárgyévet megelőző évi menetrend,
c) az 1. § (1) bekezdés c) pontjában foglaltak fennállása esetén az Atv. 17. § (2) bekezdése szerinti (koncessziós) szerződést és a tárgyévet megelőző évi menetrendet igazoló dokumentumot,
d) az 1. § (1) bekezdés d) pontjában foglaltak fennállása esetén a koncessziós szerződést és a tárgyévet megelőző évi menetrendet igazoló dokumentumot,
e) az 1. § (2) bekezdésében foglaltak fennállása esetében az Atv. 3. § (4) bekezdése szerinti megállapodást, az Atv. 3. § (5) bekezdése szerinti megbízást (közszolgáltatási szerződést), a tárgyévet megelőző évi menetrendet igazoló dokumentumot és az 1. § (2) bekezdés második mondatában meghatározott megállapodást,
f) az önkormányzat hatályos, a menetrend szerinti helyi közlekedés díjairól szóló rendeletét,
g) a helyi közlekedés tárgyévet megelőző évi közlekedési teljesítményét és a megjelölt gazdálkodási adatait bemutató, a 2. melléklet szerinti adatlapot (helyi személyszállítást végző közlekedési szolgáltatónként külön),
h) az 1. § (3) bekezdésének megfelelő nyilatkozatokat,
i) a beszámolóban tényadatként szereplő önkormányzati nettó támogatási összeget,
j) a szolgáltató tárgyévet megelőző évi beszámolóját.

2. melléklet a 20/2009. (IV. 17.) KHEM–ÖM együttes rendelethez


Adatlap a helyi közösségi közlekedés normatív támogatásának igényléséhez

Települési önkormányzat KSH statisztikai számjele:     
neve:     
címe:     
telefonszáma:     

Közlekedési szolgáltató neve:     
címe:     
telefonszáma:     


Ezt a táblázatot csak a megyei jogú városok és a főváros esetén kell kitölteni!

Tárgyévet megelőző év(6)

helyi közforgalmú közlekedési üzemágazat neve

közlekedési teljesítmény (ezer fhkm)

üzemi (üzleti) tevékenység ráfordításai a település helyi közforgalmú közlekedésére vonatkoztatva(5) (ezer Ft)

önkormányzati működési támogatás (ezer Ft)

önkormányzati fejlesztési támogatás (ezer Ft)

hatósági
férőhellyel(1) (2)

statisztikai férőhellyel(3) (4)

dízelüzemű autóbusz

 

 

 

 

 

gázüzemű autóbusz

 

 

 

 

 

közúti vasút (villamos)

 

 

 

 

 

trolibusz

 

 

 

 

 

metró

 

 

 

 

 

HÉV

 

 

 

 

 

Összesen

 

 

 

 

 


Ezt a táblázatot csak a nem megyei jogú városok és a községek esetén kell kitölteni!

Tárgyévet megelőző év(6)

helyi közforgalmú közlekedési üzemágazat neve

a szolgáltató helyi közforgalmú közlekedési teljesítménye összesen, az adott településre vonatkozóan (ezer fhkm)(7)

a szolgáltató helyi közforgalmú közlekedési tevékenységére vonatkozó üzemi (üzleti) tevékenység ráfordítása összesen, az adott településre vonatkozóan(8) (ezer Ft)

hatósági férőhellyel(1) (2)

statisztikai férőhellyel(3) (4)

dízelüzemű autóbusz

 

 

 

gázüzemű autóbusz

 

 

 

Összesen

 

 

 


Ezt a táblázatot minden településtípus esetén ki kell tölteni!

Tárgyévet megelőző év

 

Társaság 1

Társaság 2

Társaság 3

a helyi közlekedéséből származó tényleges nettó (áfa nélküli) díjbevétel (ezer Ft)

 

 

 

igénybe vett fogyasztói árkiegészítés nettó
(áfa nélküli) összege (ezer Ft)

 

 

 

bevételekkel nem fedezett, indokolt költség(9) (ezer Ft)

 

 

 


Egyéb megjegyzés1(10):     
Egyéb megjegyzés2(11):      

Kelt: ................................................

P. H.

........................................................................

.................................................................

települési önkormányzat polgármestere

települési önkormányzat jegyzője

Megjegyzés:

(1)

A hatósági engedélyes közlekedési teljesítmény oszlopot kötelező kitölteni.

(2)

Hatósági férőhely: a megengedhető terhelés alapján számított, a járművel a forgalmi engedélye szerint szállítható személyek számaként bejegyzett férőhely (az utazószemélyzet leszámításával).

(3)

Ha rendelkezésre áll a teljesítmény adat, akkor az oszlopot ki kell tölteni.

(4)

Statisztikai férőhely: a kocsiszekrények ülőhelyeinek és a (kerékdobok, lépcsők és lábtartó dobogók nélküli) szabad állófelületéből 5 fő/m2-rel számított állóhelyeinek összege.

(5)

Üzemi (üzleti) tevékenység ráfordításai a település helyi közforgalmú közlekedésére vonatkoztatva: a számvitelről szóló törvénynek és a számviteli politikának megfelelően a szolgáltatónak az adott település helyi menetrend szerinti személyszállítási tevékenységére kimutatott üzemi (üzleti) tevékenység ráfordítása.

(6)

Ha a településen több szolgáltató látja el a közlekedési szolgáltatást, a szolgáltatók által megadott adatokat a település vonatkozásában összesítve és szolgáltatónként is szükséges megadni.

(7)

A szolgáltató helyi közforgalmú közlekedési teljesítménye összesen a megyei jogú városok és a főváros kivételével: a több településen működő szolgáltató a megyei jogú városokra és a fővárosra vonatkozó adatot nem tartalmazó összes helyi járati közlekedési teljesítménye.

(8)

A szolgáltató helyi közforgalmú közlekedési tevékenységére vonatkozó üzemi (üzleti) tevékenység ráfordítása összesen a megyei jogú városok és a főváros kivételével: a számvitelről szóló törvénynek és a számviteli politikának megfelelően a több településen működő szolgáltató a megyei jogú városokra és a fővárosra vonatkozó adatot nem tartalmazó, az adott településen végzett valamennyi helyi közforgalmú közlekedési tevékenységére kimutatott üzemi (üzleti) tevékenység ráfordítása.

(9)

A 3. § (2) bekezdés b) pontjára figyelemmel számított bevételekkel nem fedezett indokolt költség és az ágazatban szokásos ésszerű nyereség együttes összege. Az Atv. 6. §-a alapján lefolytatott eljárásban odaítélt pályázatok esetében itt az ilyen eljárásban odaítélt szolgáltatás ellenértékét (a pályázati díjat) szükséges megadni. A táblázat kitöltése minden esetben kötelező.

(10)

Egyéb megjegyzés1: a tárgyévet megelőző évben indított helyi közlekedés esetén a járatindítás pontos dátuma.

(11)

Egyéb megjegyzés2: több települést kiszolgáló társaság esetén a megyei jogú városok kivételével a települések megnevezése.

1

A rendeletet a 33/2010. (IV. 16.) KHEM–ÖM együttes rendelet 7. § (2) bekezdése hatályon kívül helyezte 2010. április 21. napjával.

2

A 6. § (3) bekezdése ugyanezen bekezdés alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére