• Tartalom

18/2009. (X. 6.) PM rendelet

18/2009. (X. 6.) PM rendelet

a költségvetési szervnél belső ellenőrzési tevékenységet végzők nyilvántartásáról és kötelező szakmai továbbképzéséről1

2011.01.01.

Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 124. § (4) bekezdés l) pontjában kapott felhatalmazás alapján – a pénzügyminiszter feladat- és hatásköréről szóló 169/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva – a következőket rendelem el:

Értelmező rendelkezések

1. § E rendelet alkalmazásában

a) ÁBPE: államháztartási belső pénzügyi ellenőrzés;

b) ÁBPE-továbbképzés I.: a belső ellenőrök kötelező szakmai továbbképzése keretében az „ÁBPE-továbbképzés I.” elnevezésű képzés (20 óra), amely az 1. számú melléklet I. pontja szerinti 1–3. modulokat tartalmazza, és amelyhez vizsga kapcsolódik;

c) ÁBPE-továbbképzés II.: a belső ellenőrök kötelező szakmai továbbképzése keretében az ÁBPE-továbbképzés I. képzésre épülő, az 1. számú melléklet II. pontjában felsorolt, a belső ellenőr által választott képzés;

d) kérelmező: a költségvetési szervnél belső ellenőrzési tevékenység végzésére jogosító engedéllyel kapcsolatosan a miniszter részére kérelmet benyújtó természetes személy;

e) kötelező szakmai továbbképzésben közreműködő szervezet: Vám- és Pénzügyőri Iskola;

f) Központ: az Európai Unió társfinanszírozásával létrehozott Államháztartási Belső Pénzügyi Ellenőrzési Módszertani és Képzési Központ;

g) miniszter: az államháztartásért felelős miniszter;

h) nyilvántartás: a költségvetési szervnél belső ellenőrzési tevékenységet végzőknek az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 121/C. § (7) bekezdése szerinti nyilvántartása.

Nyilvántartás

2. § (1) A kérelmezőnek a 2. számú mellékletben foglalt adattartalommal a Pénzügyminisztérium honlapján közzétett, a miniszter által e célra rendszeresített nyomtatványon vagy elektronikus űrlapon kell a kérelmet benyújtania. A kérelemhez mellékelni kell:

a) a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ber.) 11. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott szakirányú felsőfokú iskolai végzettséget igazoló oklevél, bizonyítvány másolatát;

b) a legalább kétéves szakmai gyakorlatot vagy a gyakorlat alóli felmentést igazoló dokumentumot;

c) az igazgatási szolgáltatási díj megfizetését igazoló dokumentumot.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározottakon túl mellékelni kell továbbá

a) a Ber. 11. § (1) bekezdés b) pontjának alkalmazása esetén a képesítést igazoló oklevél, bizonyítvány másolatát;

b) a Ber. 11. § (3) bekezdésének alkalmazása esetén a Ber. 11. § (1) bekezdésében foglaltak alóli felmentést igazoló dokumentumot.

3. §2 A belső ellenőr a nyilvántartásban szereplő adataiban bekövetkezett változást az adatváltozást követő 30 napon belül a 2. számú melléklet szerinti kérelmen köteles írásban bejelenteni a miniszternek. A kérelemhez csatolni kell az adatváltozást igazoló dokumentum másolatát, valamint az igazgatási szolgáltatási díj megfizetését igazoló dokumentumot. Amennyiben a miniszter az adatváltozás-bejelentés 30 napon túli elmulasztásának tényéről tudomást szerez, akkor a belső ellenőrt 30 napos hiánypótlási határidő megadásával adatváltozás-bejelentésre hívja fel.

4. § (1)3 Amennyiben a nyilvántartásból való törlésre – az Áht. 121/C. § (5) bekezdése szerinti – okot adó körülmény merült fel, a belső ellenőr köteles ezt a 2. számú melléklet szerinti kérelmen írásban bejelenteni, a körülmény bekövetkeztét követő 30 napon belül a miniszter részére.

(2) Amennyiben az Áht. 121/C. § (5) bekezdés b), c) vagy f) pontjaiban meghatározott, a nyilvántartásból való törlésre okot adó körülmény merült fel, a belső ellenőr vagy a képviseletében eljárni jogosult személy köteles az (1) bekezdés szerinti bejelentés mellékleteként megküldeni a törlés alapjául szolgáló bírósági döntés másolatát.

(3) Az Áht. 121/C. § (5) bekezdés g) pontja szerinti esetben a nyilvántartásból való törlésre a halotti anyakönyvi kivonat másolata vagy a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartását kezelő központi szerv igazolása alapján kerül sor.

(4) Amennyiben az Áht. 121/C. § (5) bekezdésében leírt körülmények bármelyike a miniszter tudomására jut, intézkedik annak ellenőrzéséről.

(5) Az Áht. 121/C. § (5) bekezdésében meghatározottak esetén a belső ellenőrt a miniszter törli a nyilvántartásból. A belső ellenőr – az Áht. 121/C. § (5) bekezdés g) pontja szerinti törlés kivételével – köteles a törlésről haladéktalanul értesíteni a munkáltatói jogok gyakorlóját (megbízóját).

5. § Az Áht. 121/C. § (6) bekezdésében meghatározott újbóli felvételi eljárásra a felvételi eljárásra vonatkozó szabályok irányadóak.

6. § (1) A tevékenység engedélyezése iránti eljárásért, a nyilvántartásba bejegyzett adatok módosításáért és a kérelemre történő törlésért a következők szerint kell igazgatási szolgáltatási díjat (a továbbiakban: díj) fizetni:

a) az engedély iránti eljárás díja 5500 forint;

b) a nyilvántartásba bejegyzett adatok módosításáért fizetendő díj 1000 forint;

c) a kérelemre történő törlés díja 1000 forint.

(2) Az (1) bekezdés szerinti díjakat a 10032000–01454055–00000000 számú, Pénzügyminisztérium, Budapest elnevezésű számlára kell befizetni.

(3) Az (1) bekezdés szerinti díj a Pénzügyminisztérium működési bevétele.

(4) Ha a kérelem és a befizetést igazoló okiratok alapján megállapítható, hogy a kérelmező a szükséges mértéket meghaladó összegű díjat fizetett, a többletet vissza kell téríteni.

(5)4 A többlet visszatérítését hivatalból kell elrendelni, és annak teljesítéséről a többlet megállapításától számított 30 napon belül intézkedni kell.

(6) A díj nyilvántartására, kezelésére és elszámolására az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló jogszabály előírásait kell alkalmazni.

(7) A díjfizetés vonatkozásában az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 28. § (2)–(3) bekezdésében foglaltakat, a 31. § (1) bekezdésének első mondatában foglaltakat, valamint a 73/A. §-ában foglaltakat, a mulasztási bírságra a 82. §-ában foglaltakat kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy az ott nevesített illeték helyett díjat kell érteni.

Szakmai továbbképzés

7. § (1) A belső ellenőrök kötelező szakmai továbbképzésen („ÁBPE-továbbképzés I.” és „ÁBPE-továbbképzés II.”) kötelesek részt venni.

(2) Az „ÁBPE-továbbképzés I.” elvégzése a tevékenység végzéséhez szükséges engedély iránti kérelem benyújtását követő évben, az „ÁBPE-továbbképzés II.” az „ÁBPE-továbbképzés I.” elvégzését követően kétévente (naptári évben számolva) kötelező.

(3) A továbbképzéssel és a vizsga letételével kapcsolatos tájékoztató információkat a miniszter a Központ honlapján is közzéteszi.

(4) A jelentkező a kötelező szakmai továbbképzésen való részvételi szándékát a nyilvántartásba vételét követő év február 28-ig a kötelező szakmai továbbképzésben közreműködő szervezethez történő jelentkezés megküldésével jelzi a Központ honlapján keresztül.

(5)5 A kötelező szakmai továbbképzésben közreműködő szervezet a jelentkezési lap beküldését követő 30 napon belül tájékoztatást ad a kötelező szakmai továbbképzéssel kapcsolatos tudnivalókról.

(6) A jelentkezés elfogadásának feltétele a jelentkezési díj megfizetése.

(7) A képzés megkezdésének feltétele a kötelező szakmai továbbképzésben közreműködő szervezet és a kötelező szakmai továbbképzésen részt vevő személy között a felnőttképzésről szóló 2001. évi CI. törvény (a továbbiakban: felnőttképzésről szóló törvény) 20. §-ában foglaltak szerint felnőttképzési szerződés megkötése.

(8) A kötelező szakmai továbbképzés éves időszaka február 1-jétől november 30-ig tart.

8. § (1) Az „ÁBPE-továbbképzés I.”-hez vizsga kapcsolódik.

(2)6 A vizsgát a kötelező szakmai továbbképzésben közreműködő szervezet 10 napon belül

a) kiválóan megfelelt,

b) megfelelt,

c) nem felelt meg

minősítéssel értékeli.

(3) Sikertelen vizsga esetén december 15-ig van lehetőség pótvizsgá(ka)t tenni.

(4)7 A kötelező szakmai továbbképzésben közreműködő szervezet a sikeres vizsgát követő 30 napon belül az „ÁBPE-továbbképzés I.”-et elvégzett személy részére tanúsítványt küld meg.

(5)8 Az „ÁBPE-továbbképzés II.”-n részt vett személy részére a kötelező szakmai továbbképzésben közreműködő szervezet a képzést követő 30 napon belül tanúsítványt küld meg.

(6) A felnőttképzésről szóló törvénynek megfelelően, a 7. § (1) bekezdésben foglalt kötelező szakmai továbbképzés – miniszter által jóváhagyott – akkreditált képzési programjában meghatározott előzetes tudásszint-felmérésen legalább 80%-os eredményt elérő belső ellenőr az adott év vonatkozásában mentesül a továbbképzésen való részvétel és vizsgatételi kötelezettség alól.

9. § (1) A kötelező szakmai továbbképzésben közreműködő szervezet havonta értesíti a minisztert a képzésekről, ezáltal igazolva a képzésben részt vett belső ellenőrök kötelezettségeinek teljesítését.

(2) A Központ a miniszter részére minden év január 31-ig összefoglalót készít az előző évben lebonyolított kötelező szakmai továbbképzésekről.

10. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 45. napon lép hatályba.

(2) A képzésre kötelezettek a Központ által 2009-ben meghirdetett és lebonyolításra kerülő képzések elvégzésével kiválthatják a 2010-ben esedékes képzési kötelezettségüket.

1. számú melléklet a 18/2009. (X. 6.) PM rendelethez


A belső ellenőrzési tevékenységet végzők kötelező szakmai továbbképzéseinek modultérképe

I. ÁBPE-továbbképzés I.:
1. Általános bevezető modul
2. Az általános belső ellenőrzés
3. FEUVE

II. ÁBPE-továbbképzés II.:
– „ÁBPE-továbbképzés II. – Informatikai szakellenőr”
1. Jogszabályi és módszertani háttér
2. Informatikai ellenőrzési feladatok ellátásának bemutatása – informatikai környezet és tevékenység felmérése, hozzáférés kontrollok ellenőrzése
3. Informatikai ellenőrzési feladatok ellátásának bemutatása – feladatkörök szétválasztása, konfiguráció- és változáskezelés ellenőrzése
4. Informatikai ellenőrzési feladatok ellátásának bemutatása – a folyamatos működést biztosító kontrollok ellenőrzése
– „ÁBPE-továbbképzés II. – (Államháztartás) Számvitel”
1. Beszámolókészítés rendszere és a beszámoló elkészítéséhez szükséges szabályzatok és rendszeres karbantartásuk
2. Mérlegben szereplő eszközök és források
3. Pénzforgalmi jelentés, kiadások elszámolása
4. Pénzforgalmi jelentés sajátos részei
5. Kiegészítő melléklet
6. Számlarend és könyvviteli elszámolások, analitikus nyilvántartásuk, és vezetésük
– „ÁBPE-továbbképzés II. – Államháztartási pénzügyi menedzsment”
1. Államháztartási ismeretek
2. A közszféra vagyongazdálkodása
3. A költségvetési szervek gazdálkodási rendszere
4. Ágazati gazdaságtan
5. Az önkormányzatok gazdálkodási rendszere
6. A fogyasztóvédelem
7. A pénzügyi rendszer működése a fejezeteknél és szerveknél
8. Közbeszerzés
– „ÁBPE-továbbképzés II. – Uniós támogatások ellenőrzése”
1. Mintavételes ellenőrzések
2. Rendszerellenőrzések
3. Zárónyilatkozatok és az azt megelőző ellenőrzések
4. Igazolási tevékenység
5. Hitelesítési tevékenység
6. Szabálytalanságok kezelése és jelentése
7. Költségnyilatkozatok és kifizetési kérelmek összeállítása
8. Speciális ellenőrzési tevékenységek
– „ÁBPE-továbbképzés II. – Pénzügyi-számviteli szakellenőrzés”
1. Az ellenőrzés gazdálkodási és jogi alapjai
2. Az államháztartás pénzügyi ellenőrzési rendszere és működési folyamata
3. Az államháztartás szervezetei pénzügyi ellenőrzésének általános módszertana
4. A pénzügyi folyamatok ellenőrzésének tervezése és gyakorlata
5. Az államháztartási szervezetek számviteli folyamatainak ellenőrzése és elemzése
– „ÁBPE-továbbképzés II. – Okleveles pénzügyi revizori képzés”
1. Önálló munkavégzés a belső ellenőrzési szakterületen és korszerű belső ellenőrzési standardok és módszerek alkalmazása
2. Belső ellenőrzési szervezeti egység felállítása és szakmai irányítása, belső ellenőrzési csoport vezetése
3. A belső ellenőrök tanácsadói tevékenysége
4. A belső ellenőrzési feladatok megtervezése
5. A belső ellenőrzésre való felkészülés (ellenőrzési program készítése), a belső ellenőrzési feladatok végrehajtása
6. Megalapozott, helytálló és szakszerű szakmai megállapítások, következtetések, javaslatok kidolgozása, valamint az ellenőrzési dokumentumok megőrzési rendje
7. Belső ellenőrzési jelentések és jegyzőkönyvek írásba foglalása, valamint az ellenőrzési megállapítások hasznosításának nyomon követése
– „ÁBPE-továbbképzés II. – Költségvetés-gazdálkodási szakügyintézés”
1. Az államháztartás fogalma, rendszere
2. Az államháztartás alapegységei
3. A költségvetés tervezése
4. A költségvetés végrehajtása
5. Az államháztartás vagyona, vagyongazdálkodás
6. A költségvetési szervek beszámolási kötelezettsége
– „ÁBPE-továbbképzés II. – Mérlegképes könyvelés az államháztartásban”
1. A költségvetési szervek gazdálkodási feladatai
2. A költségvetési szervek pénzügyei
3. Beszámolókészítés
4. Könyvvezetés
5. Elemzés
6. A költségvetési szervek ellenőrzése
– „ÁBPE-továbbképzés II. – Teljesítményellenőrzés”
1. Alapvető fogalmak
2. Teljesítményellenőrzési technikák, módszerek
3. A teljesítményellenőrzést megelőző folyamat
4. Helyszíni ellenőrzés, jelentésírás
– „ÁBPE-továbbképzés II. – Rendszerellenőrzés”
1. A rendszer fogalma, sajátos rendszerek az államháztartásban
2. Általánosan alkalmazható módszerek a rendszerek jellemzőinek beazonosítására, leírására
3. Ellenőrzési technikák a rendszerek megfelelőségének vizsgálatára
4. Költségvetési szerv működési modellje, rendszerszemléletben
5. A költségvetési szerv működésének vizsgálata a COSO modell alapelvei szerint – általános és specifikus megközelítés
6. Megbízható pénzügyi irányítás vizsgálata mint kiemelt ellenőrzési cél
7. A rendszerellenőrzésről készített jelentések sajátosságai
8. Informatikával támogatott rendszerek sajátos rendszervizsgálati követelményei
– „ÁBPE-továbbképzés II. – ÁBPE alapjául szolgáló jog”
1. A közigazgatási jog alapjai
2. A pénzügyi alaptan
3. Az államháztartás működési rendjének szabályozása
4. FEUVE jogszabályok
5. Az államháztartás ellenőrzésére vonatkozó jogszabályok
– „ÁBPE-továbbképzés II. – Közbeszerzések pénzügyi ellenőrzése”
1. Alapfogalmak
2. A közbeszerzési eljárás jogi háttere
3. Eljárási típusok és alkalmazásuk sajátosságai
4. Jogorvoslati rendszer
5. Közbeszerzések ellenőrzése
– „ÁBPE-továbbképzés II. – Közigazgatási projektek pénzügyi menedzsmentje, kontrolljai”
1. Projektszemlélet a közigazgatásban: módszertani alapok
2. Közigazgatási projektek előkészítése és tervezése
3. Közigazgatási projektek menedzselése
4. Közigazgatási projektek beszámolási rendszere és ellenőrzése

2. számú melléklet a 18/2009. (X. 6.) PM rendelethez


KÉRELEM
a költségvetési szervnél végzett, az Áht. 121/C. §-ában meghatározott belső ellenőrzési tevékenységgel kapcsolatos eljárásokhoz

A kérelem kötelező tartalmi elemei a következők:

1. A kérelemnek tartalmaznia kell annak megjelölését, hogy a kérelmezőnek a 18/2009. (X. 6.) PM rendelet (a továbbiakban: rendelet) alapján költségvetési szervnél végzendő belső ellenőrzésével kapcsolatosan kérelme
– a tevékenység folytatására,
– adatainak módosítására,
– vagy törlésére
irányul.

2. A tevékenység folytatására jogosító engedélyhez a kérelmen kötelezően szükséges megadni a következő adatokat:
a) név,
b) születési név,
c) születési hely,
d) születési idő,
e) anyja születési neve,
f) lakcím,
g) értesítési cím,
h) telefonszám,
i) elektronikus elérhetőség.

3. Nyilatkozatok:
a) „Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy a fenti adatok a valóságnak megfelelnek, továbbá nincs tudomásom olyan körülményről, amely a rendelet szerinti nyilvántartásba történő felvételemet kizárná.”
b) „Tudomásul veszem, hogy nevem és nyilvántartási számom, valamint – választás szerint – a lakcímem, értesítési címem, telefonszámom vagy elektronikus elérhetőségem az Áht. 121/C. § (8) bekezdése szerint nyilvánosak.”
c) „Hozzájárulok alábbi adataim nyilvánosságra hozatalához [az Áht. 121/C. § (8) bekezdése alapján]:
– lakcím,
– értesítési cím (tartózkodási hely),
– telefonszám,
– elektronikus elérhetőség”
d) „Kijelentem, hogy büntetlen előélethez vagy nemzetbiztonsági ellenőrzéshez kötött munkakörben dolgozom: igen – nem”
e) „Kijelentem, hogy a rendeletben meghatározott összegű igazgatási szolgáltatási díjat
a) magánszemélyként befizettem,
b) helyettem és nevemben, a közöttünk levő megállapodás szerint harmadik személy fizette be.
Egyúttal kijelentem, hogy a ....... számú .......... típusú bizonylat másolatát csatolom.”

4. Egyéb megjegyzés

5. Dátum

6. A kérelmező aláírása
1

A rendeletet a 28/2011. (VIII. 3.) NGM rendelet 15. §-a hatályon kívül helyezte 2011. augusztus 4. napjával.

2

A 3. § a 26/2010. (XII. 31.) NGM rendelet 8. §-a szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 15. §-a alapján a 2011. január 1-jét követően indult ügyekben és megismételt eljárásokban kell alkalmazni.

3

A 4. § (1) bekezdése a 26/2010. (XII. 31.) NGM rendelet 8. §-a szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 15. §-a alapján a 2011. január 1-jét követően indult ügyekben és megismételt eljárásokban kell alkalmazni.

4

A 6. § (5) bekezdése a 26/2010. (XII. 31.) NGM rendelet 8. §-a szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 15. §-a alapján a 2011. január 1-jét követően indult ügyekben és megismételt eljárásokban kell alkalmazni.

5

A 7. § (5) bekezdése a 26/2010. (XII. 31.) NGM rendelet 8. §-a szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 15. §-a alapján a 2011. január 1-jét követően indult ügyekben és megismételt eljárásokban kell alkalmazni.

6

A 8. § (2) bekezdés nyitó szövegrésze a 26/2010. (XII. 31.) NGM rendelet 8. §-a szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 15. §-a alapján a 2011. január 1-jét követően indult ügyekben és megismételt eljárásokban kell alkalmazni.

7

A 8. § (4) bekezdése a 26/2010. (XII. 31.) NGM rendelet 8. §-a szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 15. §-a alapján a 2011. január 1-jét követően indult ügyekben és megismételt eljárásokban kell alkalmazni.

8

A 8. § (5) bekezdése a 26/2010. (XII. 31.) NGM rendelet 8. §-a szerint módosított szöveg. E módosító rendelet 15. §-a alapján a 2011. január 1-jét követően indult ügyekben és megismételt eljárásokban kell alkalmazni.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére