29/2008. (XII. 31.) NFGM–PM együttes rendelet
a 2007–2013. időszakban az Európai Regionális Fejlesztési Alapból, az Európai Szociális Alapból és a Kohéziós Alapból származó támogatások felhasználásának általános eljárási szabályairól szóló 16/2006. (XII. 28.) MeHVM–PM együttes rendelet módosításáról1
2009.01.01.
[E rendelet alkalmazásában]
„d) közlekedésfejlesztési tárgyú, közcélú, kiemelt projektjavaslat: a Közlekedés Operatív Programban megvalósítandó olyan projektjavaslat, melynek támogathatóságáról a Kormány döntött;
e) pályázati felhívás: a pályázat benyújtásához szükséges valamennyi információ és informatikai eszköz;
f) indikátor: megvalósulást, teljesülést mérő fizikai vagy pénzügyi számszerűsített mutató;
g) Technikai Segítségnyújtás projektjei: azon projektek, melyek célja az Új Magyarország Fejlesztési Terv hatékony, eredményes, szabályszerű és átlátható megvalósításának biztosítása, valamint a végrehajtásáért felelős intézményrendszer magas színvonalú működése.”
2/A. § (1) Az NFÜ és a közreműködő szervezet az eljárása során köteles megtartani és másokkal is megtartatni a jogszabályok rendelkezéseit. Hatáskörét a jogszabályokban előírt célok megvalósítása érdekében, jogkörét a jogalkotó által meghatározott szempontok figyelembevételével és az adott ügy egyedi sajátosságaira tekintettel gyakorolja. (2) Az NFÜ és a közreműködő szervezet a hatáskörének gyakorlásával nem élhet vissza, hatásköre gyakorlása során a szakszerűség, az egyszerűség és a projektgazdával való együttműködés követelményeinek megfelelően köteles eljárni.
(3) Az NFÜ és a közreműködő szervezet előtti eljárásokban az egyenlő bánásmód követelményét meg kell tartani.
(4) A projektgazdákat megilleti a tisztességes ügyintézéshez, a jogszabályokban meghatározott határidőben hozott döntéshez való jog.
(5) Az NFÜ és a közreműködő szervezet a projektgazda és az eljárás más résztvevője számára biztosítja, hogy jogaikról és kötelezettségeikről tudomást szerezzenek, valamint előmozdítja a projektgazdát megillető jogok gyakorlását.
(6) Az NFÜ és a közreműködő szervezet előtti eljárásokban a projektgazda köteles jóhiszeműen eljárni. A projektgazda magatartása nem irányulhat a döntéshozó megtévesztésére vagy a döntéshozatal, illetve a végrehajtás indokolatlan késleltetésére.
(7) Az NFÜ és a közreműködő szervezet a költségtakarékosság és a hatékonyság érdekében úgy szervezi meg a tevékenységét, hogy az a projektgazdának a legkevesebb költséget okozza, és az eljárás a lehető leggyorsabban lezárható legyen.
(8) Valamely adat igazolása – az adatváltozás kivételével – a projektgazdától csak egy alkalommal kérhető.”
„(7) Ha az operatív program, az akcióterv vagy jogszabály módosítása miatt, vagy egyéb okból szükségessé válik a felhívás módosítása, az NFÜ haladéktalanul módosítja a felhívást a honlapján, ahol erről – a módosítások kiemelésével – közleményt is megjelentet. A pályázat benyújtására nyitva álló határidő nem lehet korábbi a közlemény megjelenésétől számított 21. napnál.”
„(6) Ha a projektjavaslat támogatási igénye meghaladja az 50 millió forintot és a projekt-kiválasztási szempontok mérlegelést igényelnek, a projektjavaslatot egymástól függetlenül legalább két értékelő értékeli. A projektjavaslat összpontszáma az értékelők által adott összpontszámok számtani átlaga. Ha az értékelők összpontszámai között 20 százalékpontnál nagyobb az eltérés, a közreműködő szervezet elrendeli a projektjavaslat soron kívüli újbóli értékelését. Egyéb esetekben, ha az irányító hatóság vezetője eltérően nem rendelkezik, a projektjavaslatot egy értékelő értékeli.”
„(10) A projektjavaslat csökkentett elszámolható összköltséggel, illetve csökkentett támogatási összeggel történő támogatására kell javaslatot tenni, ha a projektjavaslat tervezett elszámolható költségei között olyan költségtétel szerepel, amely nem elszámolható, nem szükséges a projekt céljának teljesítéséhez, illetve aránytalanul magas. A csökkentés mértéke nem haladhatja meg a tervezett összköltség 25%-át. Ha ennél nagyobb mértékű csökkentés szükséges, a projektjavaslat elutasítására kell javaslatot tenni.”
„(3) A bíráló bizottság elnöke és tagjai legkésőbb a bíráló bizottság első ülésén benyújtják az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló törvény szerint megtett vagyonnyilatkozatuk leadásáról szóló igazolást a bíráló bizottság titkára részére. A bíráló bizottság tagjaival és a megfigyelőkkel szemben az NFÜ írásban, indoklással ellátott kifogással élhet a (2) bekezdés szerinti jelölő szervezetnél. A jelölő szervezet köteles írásban megindokolni, ha a kifogás alapján nem jelöl másik személyt.”
[A bíráló bizottság az értékelő lapban foglalt javaslat alapján döntési javaslatot tesz:]
„(8) Ha a bíráló bizottság nem ért egyet az értékelő, illetve az értékelők javaslatával, a projektjavaslatot a pályázati felhívásban meghatározott projektkiválasztási szempontok szerint és részletes, írásban rögzített indoklás alapján
a) újraértékelheti és az értékelő javaslatától eltérő döntési javaslatot tehet, ha az új összpontszám az értékelő javaslatától eltérő döntési javaslatot indokol,
b) a jelenlévő értékelőkkel haladéktalanul újraértékeltetheti, és az újraértékelés eredményének megfelelő döntési javaslatot tehet,
c) legfeljebb 8 napos határidő tűzésével újraértékeltetheti, és az újraértékelés eredményének megfelelő döntési javaslatot tehet.
Az értékelő személyére a 7. § (2)–(3) , (7)–(8), valamint (10)–(12) bekezdését alkalmazni kell. A bíráló bizottság tisztázó kérdés feltételét, illetve helyszíni szemlét kérhet a közreműködő szervezettől.”
„(12) Az NFÜ az emlékeztető kézhezvételétől számított 8 napon belül jóváhagyja a bíráló bizottság döntési javaslatát, vagy részletes írásban rögzített indoklás alapján, a bíráló bizottság támogató javaslatát megváltoztatja. Jogszabálysértés vagy a pályázati kiírás szerinti tájékoztatásban foglaltak megsértésének gyanúja esetén részletes, írásban rögzített indoklás alapján elrendeli a pojektjavaslat soron kívüli újbóli értékelését.”
„9. § (1) Ha a projektjavaslat javasolt támogatása meghaladja az 1 milliárd forintot, a közreműködő szervezet a befogadó nyilatkozat megküldésekor a teljes projektjavaslatot megküldi – ha a projektgazda nevében nem a miniszter nyújtotta be a projektjavaslatot – a miniszternek. A miniszter a projektjavaslatot – a közzétett értékelési szempontok alapján – 20 napos határidővel külön értékelővel értékeltetheti, értékelését a közreműködő szervezetnek megküldi. A miniszter által megbízott értékelőre ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a közreműködő szervezet által megbízott értékelőre. A miniszter és az NFÜ egyetértésének hiányában az NFÜ kéri a Kormány jóváhagyását. (2) Ha a projektjavaslat javasolt támogatása meghaladja az 5 milliárd forintot, az NFÜ előterjesztésére a Kormány hagyja jóvá a döntést.
9/A. § Ha az akcióterv vagy az NFÜ a felhívásban előírta, a közreműködő szervezet valamennyi befogadott projektjavaslatot megküldi az érintett RFT-nek. Az NFÜ az adott konstrukció kiválasztási kritériumrendszerének kialakítása során legfeljebb 5 pontot érő kritériumrendszert fogalmaz meg a regionális jelentőség érvényesítése érdekében. A projektjavaslatot az RFT az 5 pontot érő kritériumrendszer alapján 21 napos határidővel értékeltetheti, és az értékelés eredményét a közreműködő szervezetnek megküldi. A pályázatok nagy számára tekintettel az NFÜ elnökének egyedi engedélye alapján a határidő egy alkalommal legfeljebb 8 nappal meghosszabbítható. Ha az RFT a határidőt elmulasztja, az értékelés eredményeit figyelmen kívül kell hagyni. A közreműködő szervezet az értékelők átlagpontszáma, valamint az RFT által adott pontszám figyelembevételével állapítja meg a projektjavaslat végleges pontszámát.”
„(1) A döntésről a közreműködő szervezet a döntés meghozatalától számított 8 munkanapon belül írásban tájékoztatja a projektgazdát. Csökkentett elszámolható összköltség, csökkentett támogatás vagy elutasítás esetén a közreműködő szervezet részletes indokolást ad, elutasítás esetén a panasz benyújtásának lehetőségéről és módjáról tájékoztatja a projektgazdát. Feltételes támogatás esetén a közreműködő szervezet meghatározza a 7. § (8) bekezdés d) pontja szerinti feltételeket.”
„(7) A közreműködő szervezet a részletes kidolgozásra javasolt projektek listáját – a támogatási konstrukció címét, a projektgazda nevét, a projekt tárgyát, a projekt megvalósulásának helyszínét, a lehetséges támogatás összegét és arányát, a döntés időpontját (év, hónap), a projektjavaslat összpontszámát – a döntést követő 3 munkanapon belül rögzíti az egységes monitoring információs rendszerben (a továbbiakban: EMIR).”
„10/D. § (1) A Technikai Segítségnyújtás projektjeire – a 10/A–10/C. §-ok kivételével – a kiemelt projektekre vonatkozó rendelkezéseket kell megfelelően alkalmazni. (2) A Technikai Segítségnyújtás projektjeit az akciótervek nevesítve nem tartalmazzák. E források az egyes operatív programok technikai segítségnyújtás fejezetében vagy a Végrehajtás Operatív Programban, valamint az egyes akciótervekben meghatározott támogatható tevékenységek alapján a Technikai Segítségnyújtás felhasználásáról szóló eljárásrendekben meghatározott szabályok szerint használhatók fel.”
„(2) Az 1 milliárd forintot meghaladó támogatással megvalósítandó beruházás esetén a projekt adatlaphoz csatolni kell legalább:
a) a megalapozó tanulmányokat és terveket, nyomvonalváltozással nem járó közútfelújítási projektek kivételével megvalósíthatósági tanulmányt, jövedelemtermelő és nagyprojektek esetén külön költség-haszon elemzést, külön jogszabály előírása esetén környezeti hatástanulmányt, engedélyezési vagy annál részletesebb terveket,
b) a projektgazda nyilatkozatát arról, hogy a fejlesztéssel érintett területek a tulajdonában vannak, vagy a területek tulajdonjogát a projekt megvalósítási során megszerzi, vagy – ha az ingatlan nem tartozik és nem is kerül a projektgazda tulajdonába – a tulajdonosnak a beruházás megvalósításához történő hozzájárulását megszerzi,
c) közműberuházások esetén, ha a projekt kedvezményezettje egynél több önkormányzat, a projekt megvalósítására létrehozott, a helyi önkormányzatok társulásairól és együttműködéséről szóló 1997. évi CXXXV. törvény 16. §-a szerinti jogi személyiséggel rendelkező társulás, vagy a települési önkormányzatok többcélú kistérségi társulásáról szóló 2004. évi CVII. törvény szerint megalakult többcélú kistérségi társulás megállapodását, d) nagyprojekt esetén a Bizottság 2006. december 8-i 1828/2006/EK rendeletének XXI. vagy XXII. számú melléklete szerinti támogatási kérelmet.”
„(4) Egyfordulós pályázat esetén, ha a projekt-kiválasztási szempontok nem igényelnek mérlegelést (normatív jellegű támogatás), a közreműködő szervezet vezetője vagy az általa felhatalmazott személy jóváhagyja az értékelő javaslatát, vagy részletes, írásban rögzített indoklás alapján elrendeli a projektjavaslat soron kívüli újbóli értékelését.”
„(6) Egyfordulós pályázat esetén, ha az akcióterv vagy az NFÜ a felhívásban előírta, a közreműködő szervezet kikéri a miniszter, illetve az érintett RFT véleményét a 9. § (1) bekezdésében és a 9/A. §-ban meghatározott módon. (7) Egyfordulós pályázat esetén, ha a projekt javasolt támogatása meghaladja az 5 milliárd forintot, az NFÜ előterjesztésére a Kormány hagyja jóvá a döntést.”
„13/A. § A közlekedésfejlesztési tárgyú, közcélú, kiemelt projektjavaslatok esetében nem kell alkalmazni e rendelet részletes projektjavaslatok kiválasztására vonatkozó rendelkezéseit. A részletes projektjavaslatok kiválasztására vonatkozó eljárásrendi szabályokat a Közlekedés Operatív Program Monitoring Bizottsága hagyja jóvá.”
„(1) Támogatás megítélése esetén, ha a szerződés megkötésére a 15. § (4)–(5) bekezdésében meghatározott határidőn belül a kedvezményezettnek fel nem róható okból nem került sor, a közreműködő szervezet a határidőt egy alkalommal, hivatalból vagy a kedvezményezett kérelmére legfeljebb 45 nappal, különös méltánylást érdemlő esetben a kedvezményezett kérelmére legfeljebb 90 nappal meghosszabbíthatja. Ha a kedvezményezett különös méltánylást érdemlő esetre hivatkozik, a kérelmében be kell mutatni az azt alátámasztó körülményeket. Ha a szerződéskötésre a meghosszabbított határidőn belül a kedvezményezett érdekkörében felmerült okból nem kerül sor, akkor a támogatási döntés érvényét veszíti. Erről a közreműködő szervezet a kedvezményezettet írásban tájékoztatja.”
„(2) Támogatási szerződés akkor köthető, ha a projekt megvalósítása megkezdhető, illetve legalább a megvalósítás megkezdéséhez szükséges közbeszerzési eljárás haladéktalanul elindítható. A közreműködő szervezet vezetője a támogatási szerződés megkötése előtt helyszíni szemlét rendelhet el. A támogatási szerződés megkötéséhez, de legkésőbb a támogatás kifizetéséhez a kedvezményezettől legalább az alábbi dokumentumokat kell bekérni:
a) a kedvezményezett nevében aláírásra jogosult aláíró személy vagy személyek – a költségvetési szerv, önkormányzat, egyház, felsőoktatási intézmény, közalapítvány, 100%-os állami tulajdonban lévő gazdasági társaság kivételével – bank által igazolt, ügyvéd által ellenjegyzett vagy közjegyző által hitelesített aláírásmintája,
b) a kedvezményezett – a költségvetési szerv, önkormányzat, egyház, felsőoktatási intézmény, közalapítvány, 100%-os állami tulajdonban lévő gazdasági társaság kivételével – alapító (létesítő) okirata, illetve a külön jogszabály szerinti nyilvántartást igazoló okirata,
c) a saját forrás rendelkezésre állását igazoló dokumentumok vagy nyilatkozatok,
d) ha a projektgazda lefolytatott feltételes közbeszerzési eljárást, a megjelent hirdetmény, az ajánlatok elbírálásának befejezésekor készített összegezés, jogorvoslati eljárás esetén a Közbeszerzési Döntőbizottság (a továbbiakban: KDB) határozata, valamint a vállalkozói szerződés,
e) ha a projektgazda a projektadatlapot a 6. § (2) bekezdésének megfelelően kizárólag elektronikusan, hitelesítés nélkül nyújtotta be, a kedvezményezett nevében aláírásra jogosult aláírásával ellátott projektadatlap, f) a projekt megvalósításának elindításához szükséges összes jogerős hatósági engedély, vagy az azok megadására vonatkozó kérelmek benyújtását igazoló dokumentumok,
g) a projektgazda beruházással érintett ingatlanán fennálló tulajdonjogát igazoló, 60 napnál nem régebbi tulajdoni lap, vagy ha az ingatlan nem tartozik és nem is kerül a projektgazda tulajdonába, a tulajdonosnak a beruházás megvalósításához történő hozzájárulását igazoló dokumentum, amely megjelöli a projektgazdának az ingatlannal kapcsolatos jogát.
(3) A támogatási szerződés megkötéséhez szükséges feltételeket a pályázati felhívás tartalmazza.”
„(1) A kedvezményezett legkésőbb a változást követő 8 napon belül tájékoztatja a közreműködő szervezetet, ha a szerződés hatályának időtartama alatt a szerződésben foglalt azonosító adatai, illetőleg a projekt jellemzői a (2) bekezdés a)–d) pontjában meghatározott mértéket el nem érő mértékben megváltoznak. A tájékoztatás a támogatási szerződés módosítását eredményezi. (2) A kezdeményezett a támogatási szerződés módosítását köteles kezdeményezni, ha
a) a projekt megvalósításának befejezése az eredeti támogatási szerződésben meghatározott időponthoz képest előre láthatóan 3 hónapot meghaladóan késik,
b) a projekt összköltségének összesen húsz százalékát meghaladó mértékben változik a költségek költségkategóriák szerinti bontása az eredeti támogatási szerződésben rögzített bontáshoz képest,
c) a projekt megvalósításának tervezett időtartama meghaladja a 2 évet vagy támogatása meghaladja a 250 millió forintot, és a teljes támogatás értékének összesen húsz százalékát meghaladó mértékben változik a költségek évek szerinti bontása az eredeti támogatási szerződésben rögzített bontáshoz képest,
d) az eredeti támogatási szerződésben rögzített bármely indikátor értékének várható teljesülése nem éri el a célérték 90%-át,
e) változik a projekt bármely egyéb, a célkitűzéseket befolyásoló lényeges jellemzője.”
„19/A. § Támogatási szerződés helyett az NFÜ vagy a közreműködő szervezet támogatás odaítéléséről szóló döntés alapján a 13. § (4) bekezdésben meghatározott esetben támogatást nyújt, egyéb esetekben támogatást nyújthat a kedvezményezett részére. Támogatás odaítéléséről szóló döntés esetén a 15. § (2) bekezdésében a támogatási szerződés megkötésén a támogatói okirat keltét, a 17. § (2) és (3) bekezdésében a támogatási szerződés módosításán a projekt módosítását, a 19. § (1) bekezdésében a támogatási szerződéstől történő elálláson a támogatás odaítéléséről szóló döntés visszavonását, támogatási szerződés aláírásán a támogatói okirat keltét, a 23. § (1) bekezdésében a támogatási szerződés megkötésén a támogatás odaítéléséről szóló döntés keltét kell érteni. Ahol e rendelet támogatási szerződés megkötéséhez feltételt szab meg, azon a támogatás kifizetéséhez szabott feltételt kell érteni.”
„(3) Az előrehaladási jelentés információkat tartalmaz a projekt eredményességéről és hatékonyságáról, így különösen:
a) a célokhoz mért előrehaladás, beleértve a számszerűsített célok mutatóit,
b) a céloktól való jelentős eltérések, megfelelő indoklással (például a projekt környezetében bekövetkezett változások ismertetése) és a célok aktualizálásával,
c) a közbeszerzéssel kapcsolatos kötelezettségek teljesítése, különös tekintettel az ajánlati, részvételi, illetve ajánlattételi felhívás közzétételének helyére, az esetleges jogorvoslati eljárás tényére és eredményére,
d) a tájékoztatással és a nyilvánossággal kapcsolatos kötelezettségek teljesítése, a támogatási szerződésben foglalt rendelkezések szerint,
e) a környezeti fenntarthatóság és az esélyegyenlőség érvényesítése a támogatási szerződésben foglalt rendelkezések szerint,
f) helyszíni szemlék, ellenőrzések megállapításai alapján a kedvezményezett által készített intézkedési tervek és megtett intézkedések.”
„(1) A kedvezményezett a projekt befejezésétől számított 5 évig, kis- és középvállalkozások esetében 3 évig a támogatás visszafizetésének terhe mellett vállalja, hogy a projekt megfelel az 1083/2006/EK rendelet 57. cikk (1) bekezdésében foglaltaknak.”
18. § (1) E rendelet – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – 2009. január 1-jén lép hatályba.
(2) A 11. § 2009. március 1-jén lép hatályba.
(3) Az R. e rendelettel megállapított rendelkezéseit – a (4) bekezdés kivételével – a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.