23/2008. (HÉ 54.) ÖM utasítás
a Közép-magyarországi Regionális Államigazgatási Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatának kiadásáról1
2010.05.30.
A Kormány általános hatáskörű területi államigazgatási szervéről szóló 318/2008. (XII. 23.) Korm. rendelet 8. § (1) bekezdésében meghatározott hatáskörömben eljárva, a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter, a 9. § (9) bekezdése, a 12. § (9)–(10) bekezdései, a 17. § c) pontja, a 35. § a 42. § (7) tekintetében a szociális és munkaügyi miniszter, valamint a 9. § (7) és (8) bekezdései, a 12. § (4)–(7) bekezdései, a 17. § c) pontja, a 32. § és a 33. §, illetve a 42. § (8) bekezdése tekintetében a nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter egyetértésével – tekintettel a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény 49. § (1) bekezdésére – kiadom a következő
utasítást:
1. A Közép-magyarországi Regionális Államigazgatási Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) szervezetét és működési rendjét a jelen utasítás mellékletét képező Szervezeti és Működési Szabályzat (a továbbiakban: Szabályzat) tartalmazza.
2. A Hivatal szervezeti egységei ügyrendjüket ezen utasítás hatálybalépésétől számított 30 napon belül készítik el, amelyet a hivatalvezető hagy jóvá.
3. Az ügyrendnek tartalmaznia kell az irányításra, a felügyeletre és a szervezet vezetésére vonatkozó legfontosabb szabályokat, a belső munkamegosztást, a szervezeti egységek részletes feladatait, a kiadmányozás és a helyettesítés rendjét.
4. Ez az utasítás 2009. január 1-jén lép hatályba.
Melléklet a 23/2008. (HÉ 54.) ÖM utasításhoz
A Közép-magyarországi Regionális Államigazgatási Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata
1. § (1) A Szabályzat hatálya kiterjed a Közép-magyarországi Regionális Államigazgatási Hivatal (a továbbiakban: regionális államigazgatási hivatal) vezetőjének (a továbbiakban: hivatalvezető) vezetése alatt álló szervezeti egységekre, az ágazati szakigazgatási szervekre (a továbbiakban: szakigazgatási szerv). (2) A regionális államigazgatási hivatal szervezeti felépítését és személyi állományát a Szabályzat III. fejezete tartalmazza.
2. § (1) Az 1. § (1) bekezdésben meghatározott szervezeti egységek tevékenységük során horizontális együttműködésre kötelezettek. A feladatkörükbe tartozó, de más szervezeti egységet, szakigazgatási szervet is érintő ügyekben az érdekeltek egymást folyamatosan tájékoztatva és egyeztetve kötelesek eljárni. Az egyeztetésért az a szervezeti egység, illetve szakigazgatási szerv a felelős, amelynek a feladat elvégzése a Szabályzat IV. fejezete szerint a fő szakmai feladatkörébe tartozik. (2) Az 1. § (1) bekezdésben meghatározott szervezeti egységek köztisztviselője és munkavállalója köteles a tudomására jutott hivatalos információt – az adat- és titokvédelmi szabályok betartásával – az illetékes szervezeti egységhez, vagy szakigazgatási szervhez eljuttatni, illetve szükség esetén, az információ alapján hivatalból eljárást kezdeményezni.
3. § (1) Ha jogszabály a regionális államigazgatási hivatalnak vagy a szakigazgatási szervnek címez hatáskört, azt a szerv vezetője gyakorolja. (2)2 Az Építésfelügyelet, az Állami Főépítész és a Szociális és Gyámhivatal önálló hatáskör címzettje, önálló kiadmányozási joggal rendelkezik.
(3) Ha jogszabály, vagy felettes szerv másként nem rendelkezik, a regionális államigazgatási hivatal törvényben vagy más jogszabályban megállapított hatáskörének gyakorlása történhet úgy is, hogy a szerv valamelyik szervezeti egysége folytatja le az eljárást, de ez a hatáskör jogosultjának személyét és személyes felelősségét nem érinti.
A regionális államigazgatási hivatal jogállása
és képviselete
4. § (1) A regionális államigazgatási hivatal a Kormány általános hatáskörű területi államigazgatási szerve. Az önkormányzati miniszter által kiadott alapító okirat a Szabályzat 1. számú melléklete.
5. § A Közép-magyarországi Regionális Államigazgatási Hivatal illetékessége Budapestre, és Pest megyére terjed ki.
6. § (1) A regionális államigazgatási hivatal jogi személy, általános képviseletét a hivatalvezető látja el. (2) A regionális államigazgatási hivatal önállóan gazdálkodó, az előirányzatok feletti rendelkezési jogosultság szempontjából teljes jogkörrel rendelkező költségvetési szerv.
(3) A hivatalvezető vezetése alatt álló szervezeti egységek, a szakigazgatási szervek egy költségvetési szervet képeznek.
A regionális államigazgatási hivatal elnevezése, címe, székhelye, bélyegzői és számlái
7. § (1) A regionális államigazgatási hivatal elnevezése: Közép-magyarországi Regionális Államigazgatási Hivatal Címe: 1056 Budapest-Belváros, Váci u. 62–64.
Levelezési címe: 1364 Budapest, Pf. 234.
1056 Budapest-Belváros, Váci u. 62–64.
1052 Budapest-Belváros, Városház u. 7.
(2) A regionális államigazgatási hivatal Szociális és Gyámhivatala elnevezése és címe:
Közép-magyarországi Regionális Államigazgatási Hivatal Szociális és Gyámhivatala
Címe: 1056 Budapest-Belváros, Váci u. 62–64.
Levelezési címe: 1364 Budapest, Pf. 234.
(3)3 A regionális államigazgatási hivatalban működő Állami Főépítész elnevezése és címe:
Közép-magyarországi Regionális Államigazgatási Hivatal Állami Főépítész
Címe: 1052 Budapest-Belváros, Városház u. 7.
Levelezési címe: 1364 Budapest, Pf. 270.
(4)4 A regionális államigazgatási hivatal Építésfelügyeletének elnevezése és címe:
Közép-magyarországi Regionális Államigazgatási Hivatal Építésfelügyelete
Székhelye, munkavégzés helye: Budapest
Címe: 1052 Budapest-Belváros, Városház u. 7.
Levelezési címe: 1364 Budapest, Pf. 270.
8. § (1) A regionális államigazgatási hivatal körbélyegzői középen tartalmazzák a Magyar Köztársaság címerét, körben a regionális államigazgatási hivatal elnevezését, székhelyét és a bélyegző sorszámát. – A hivatalvezető bélyegzője a körbélyegzők szerinti leírású, azzal az eltéréssel, hogy a sorszám helyett a “hivatalvezető” elnevezést tartalmazza.
– A szakigazgatási szerv bélyegzőin a sorszám mellett körben az igazgatási szerv megnevezése is szerepel.
– Az Állami Főépítész bélyegzője középen tartalmazza a Magyar Köztársaság címerét, körben a regionális államigazgatási hivatal elnevezését, székhelyét, valamint az „állami főépítész” megjelölést.
–5 Az Építésfelügyelet bélyegzője tartalmazza a Magyar Köztársaság címerét, körben a regionális államigazgatási hivatal elnevezését, székhelyét, valamint az „Építésfelügyelet” megjelölést és a bélyegző sorszámát.
– A regionális államigazgatási hivatal fejbélyegzője téglalap alakú, rajta a regionális államigazgatási hivatal megnevezése és postacíme szerepel.
– A regionális államigazgatási hivatal szakigazgatási szervének fejbélyegzője téglalap alakú, rajta a szakigazgatási szerv megnevezése és postacíme szerepel.
–6 A regionális államigazgatási hivatal Építésfelügyeletének fejbélyegzője téglalap alakú, rajta a regionális államigazgatási hivatal Építésfelügyeletének megnevezése és postacíme szerepel.
– Az Állami Főépítész fejbélyegzője téglalap alakú, rajta az Állami Főépítész megnevezése és postacíme szerepel.
(2) A regionális államigazgatási hivatalban használt bélyegzők lenyomatát, valamint a sorszámokkal azonosíthatóan az egyes bélyegzők használatára feljogosított személyeket, illetve szervezeti egységeket a regionális államigazgatási hivatal bélyegző-nyilvántartása tartalmazza.
(3)7 A hivatal költségvetésének végrehajtására szolgáló számlák:
Intézményi bankszámlákat vezeti: Magyar Államkincstár
4.1. Előirányzat-felhasználási keretszámla:
10023002-01450800-00000000
4.2. Programfinanszírozási előirányzat-felhasználási keretszámla:
10023002-01450800-00050005
4.3. Beruházási előirányzat-felhasználási keretszámla:
10023002-01450800-00030007
4.4. Európai Uniós programok célelszámolási forintszámla:
10023002-01450800-30005008
4.5. Lakásépítési alapszámla:
11705008-20004350-00000000
Intézményi letéti számla hatósági ügyekhez
10023002-01450800-20000002
A REGIONÁLIS ÁLLAMIGAZGATÁSI HIVATAL ALAPTEVÉKENYSÉGE
A regionális államigazgatási hivatal alapfeladatai
9. § (1) A regionális államigazgatási hivatal alaptevékenységként a jogszabályban foglalt feladatokat a Szervezeti és Működési Szabályzatában megjelölt szervezeti egységek útján látja el. (2) A hivatal jogszabályban meghatározott feladatai:
a) közigazgatási hatósági jogkört gyakorol,
b) felügyeleti jogkörében jár el,
c) választási eljárással kapcsolatos feladatokat lát el,
d) törvényességi felügyeletet gyakorol a működési területén székhellyel rendelkező területfejlesztési intézmények felett,
e) egyetértési jogot gyakorol a jegyző által kiadott egyedi iratkezelési szabályzat kiadásához,
f) végzi a közigazgatási informatikai rendszerek üzemeltetésével összefüggő ügyviteli és informatikai feladatokat,
g) ellátja a közszolgálati jogviszonyra vonatkozó jogszabályok végrehajtásának ellenőrzését, ellátja a közszolgálati nyilvántartás vezetésével és működtetésével kapcsolatos feladatokat,
h) helyi lakásügyi szervként jár el,
i) képzési, továbbképzési, vizsgaszervezési és vizsgáztatási feladatokat lát el,
j) szabálysértési eljárás során méltányossági jogkört gyakorol,
k) közreműködőként jár el a szomszédos államokban élő magyarokról szóló törvény alapján,
l) közreműködik a katasztrófák elleni védekezés szervezésére vonatkozó feladatok ellátásában,
(3) Ellátja a törvényben megállapított, továbbá a Kormány által hatáskörébe utalt egyéb államigazgatási feladatokat, hatásköröket, hatósági jogköröket.
(4) Ellátja a központi államigazgatási szervek területi szervei tekintetében a Kormány által meghatározott koordinációs, ellenőrzési, informatikai, képzési és továbbképzési feladatokat, gyakorolja az e feladatok ellátásához szükséges hatásköröket.
(5) Szervezi a régióban az államigazgatási feladatokat ellátó önkormányzati szervek köztisztviselőinek képzését, továbbképzését, közreműködik a helyi önkormányzatok, a kisebbségi önkormányzatok tisztségviselőinek, képviselőinek képzésében.
(7)8 A regionális államigazgatási hivatal Építésfelügyelete az illetékességi területén elsőfokú építésfelügyeleti hatóságként gyakorolja a külön jogszabályokban meghatározott feladat- és hatásköreit
(8) A regionális államigazgatási hivatal keretében működő Állami Főépítész
a) előzetesen véleményezi a terület- és településrendezési terveket, folyamatosan figyelemmel kíséri azok megvalósulását és állást foglal a településrendezési terveknek az országos és a megyei tervekkel való összhangjáról,
b) véleményezi az országos és regionális fejlesztési programokat és azok területrendezési tervekkel való összhangját,
c) ellátja a térségi terület-felhasználási engedélyezési eljárással összefüggő hatósági feladatokat,
d) vezeti – a külön jogszabályban meghatározott – Területi Tervtanácsot.
(9) A regionális államigazgatási hivatal Szociális és Gyámhivatala illetékességi területén gyakorolja a külön jogszabályban meghatározott feladat- és hatásköreit.
A regionális államigazgatási hivatal alaptevékenységéhez kapcsolódóan
az alábbi kisegítő tevékenységeket és feladatokat végzi
10. § (1) Kiegészítő és kisegítő tevékenységnek minősül az alaptevékenységhez kapcsolódó oktatások, szakmai rendezvények szervezése, feleslegessé vált tárgyi eszközök és készletek értékesítése. (2) A regionális államigazgatási hivatal alaptevékenységének forrásai költségvetési támogatás, valamint támogatásértékű és működési bevétel. A kisegítő tevékenységek és feladatok forrása működési bevétel.
(3) A regionális államigazgatási hivatal vállalkozási tevékenységet nem végez.
(4) A regionális államigazgatási hivatal tevékenységeihez mutatószámok nem tartoznak.
11. § (1) A regionális államigazgatási hivatal alaptevékenységét meghatározó főbb jogszabályok felsorolását a Szabályzat 1. számú függeléke tartalmazza. A REGIONÁLIS ÁLLAMIGAZGATÁSI HIVATAL SZERVEZETI FELÉPÍTÉSE
ÉS SZEMÉLYI ÁLLOMÁNYA
A regionális államigazgatási hivatal
szervezeti felépítése
12. § (1)9 A regionális államigazgatási hivatal szervezeti egységei és a hivatalvezető közvetlen irányítása alá tartozó munkakörök: – Felügyeleti és Igazgatási Monitoring Főosztály,
– Informatikai Főosztály,
– Állami Főépítészi Iroda (önálló osztály jogállású),
– Szociális és Gyámhivatal,
b) a hivatalvezető közvetlen irányítása alá tartozó munkakörök
– általános hivatalvezető-helyettes,
– hivatalvezető-helyettes,
– a belső ellenőrzést végző személy.
(2) Ha a Szabályzat eltérően nem rendelkezik a főosztályokat főosztályvezető, az osztályokat főosztályvezető-helyettes vagy osztályvezető vezetői megbízással rendelkező köztisztviselő vezeti, kivételesen közvetlenül a főosztályvezető vezetése alatt állnak.
(3)10 A főosztályok tagozódása:
a) Felügyeleti és Igazgatási Monitoring Főosztály
– Felügyeleti Osztály (a főosztályvezető közvetlen vezetésével),
– Kisajátítási és Általános Igazgatási Osztály,
– Adóigazgatási, Ipar-kereskedelmi Osztály,
– Okmányügyi Igazgatási Osztály,
– Általános Hatósági Osztály,
– Budapesti Területi Osztály,
– Pest megyei Területi Osztály,
– Továbbképzési Osztály (a főosztályvezető közvetlen vezetésével),
– Koordinációs és Ellenőrzési Osztály,
– Titkársági és Humánpolitikai Osztály,
e) Informatikai Főosztály
– Költségvetési és Számviteli Osztály,
– Pénzügyi és Ellátási Osztály
szervezeti egységből áll.
(4)11 Az Építésfelügyelet a regionális államigazgatási hivatal szervezetében működő szakigazgatási szerv, amely feladatait az építésügy szakmai irányításáért felelős miniszter irányításával látja el. Az Építésfelügyelet vezetője főosztályvezetői besorolású köztisztviselő.
(5) Az építésfelügyelők közötti munkamegosztást, működési terület megosztást a regionális államigazgatási hivatal belső szabályzatai, illetve a munkaköri leírások tartalmazzák.
(6) Az állami főépítész a regionális államigazgatási hivatal szervezetében működő szakigazgatási szerv, amely feladatait az építésügy szakmai irányításáért felelős miniszter irányításával látja el.
(7) Az Állami Főépítészi Iroda
a) Az Állami Főépítészi Iroda a regionális államigazgatási hivatal keretében működő Állami Főépítész munkaszervezete
b) Az Állami Főépítészi Irodát a szakigazgatási szerv vezetői (főosztályvezetői) megbízással rendelkező Állami Főépítész vezeti.
(8) A belső kontrollrendszer részét képező belső ellenőrzés kialakításáról a regionális államigazgatási hivatal vezetője köteles gondoskodni. A belső ellenőr tevékenységét – a Szabályzatban foglaltak szerint – közvetlen a regionális államigazgatási hivatalvezető alárendeltségében végzi, a belső ellenőr egyben belső ellenőrzési vezetőnek minősül
(9) A regionális államigazgatási hivatal Szociális és Gyámhivatala:
A Szociális és Gyámhivatal a regionális államigazgatási hivatal szervezetében működő szakigazgatási szerv, amely feladatait a szociális és gyámügyek szakmai irányításáért felelős miniszter és a Foglalkoztatási- és Szociális Hivatal főigazgatója közreműködésével látja el.
A Szociális és Gyámhivatal szervezeti felépítése:
– Gyermekvédelmi Intézmények Felügyeleti Osztálya
– Szociális Intézmények Felügyeleti Osztálya
(10) A szociális és gyámhivatalt a „regionális szociális és gyámhivatal vezető” címet viselő köztisztviselő vezeti.
(11) A regionális államigazgatási hivatal szervezeti és létszámtáblázata a Szabályzat 2. számú melléklete. A regionális államigazgatási hivatal személyi állománya
13. § (1) A hivatalvezető a jogszabályoknak és a szakmai követelményeknek megfelelően a) vezeti a regionális államigazgatási hivatalt,
b) gyakorolja a regionális államigazgatási hivatalhoz címzett hatásköröket, a regionális államigazgatási hivatal nevében a kiadmányozási jogot,
c) gyakorolja a regionális államigazgatási hivatalvezető nevére címzett hatásköröket, hatáskörében a kiadmányozási jogot,
d) ellátja a költségvetési szerv vezetőjének hatáskörébe utalt feladatokat,
e) a költségvetési szerv vezetőjeként gondoskodik az államháztartási belső pénzügyi ellenőrzés (kontrollrendszer) kialakításáról és megfelelő működtetéséről,
f) gondoskodik a regionális államigazgatási hivatal szakigazgatási szerve feladatainak ellátásához szükséges működési feltételek biztosításáról,
g) évente beszámol az önkormányzati miniszternek a hivatal tevékenységéről,
j) a Kollégium elnökeként vezeti a Regionális Államigazgatási Kollégiumot,
k) tagja a megyei védelmi bizottság(ok)nak,
l) egyetértési jogot gyakorol a jegyző által kiadott egyedi iratkezelési szabályzat kiadásához,
m) kinevezi a regionális államigazgatási hivatal belső adatvédelmi felelősét,
n) kezdeményezi a feladat- és hatáskörébe tartozó irat szolgálati titokká minősítését és a minősítés felülvizsgálatát,
o) munkáltatói jogot gyakorol a szakigazgatási szervek vezetői, a regionális államigazgatási hivatal szervezeti egységeinek köztisztviselői, ügykezelői és munkavállalói felett.
(2) A hivatalvezető a nevére, illetve a regionális államigazgatási hivatal nevére címzett feladat- és hatásköröket e Szabályzatban, a regionális államigazgatási hivatal Kiadmányozási és Helyettesítési Szabályzatában, egyéb belső szabályzatban, vagy a munkaköri leírásban megjelölt, kiadmányozási joggal felruházott vezető, illetve köztisztviselő útján is gyakorolhatja, aki a döntés meghozatala során a regionális államigazgatási hivatalvezető nevében jár el.
A hivatalvezető-helyettes
14. § (1) A hivatalvezető-helyettes általános feladatai körében ellátja e Szabályzatban, a regionális államigazgatási hivatal Kiadmányozási és Helyettesítési Szabályzatában, más belső szabályzatban, a munkaköri leírásában meghatározott feladatokat, és távolléte vagy akadályoztatása esetén teljes jogkörrel helyettesíti a hivatalvezetőt. E minőségében megilleti a kiadmányozási jog gyakorlása. (2) A hivatalvezető-helyettes feladatai különösen:
a) biztosítja, hogy a regionális államigazgatási hivatal által végzett ellenőrzések és vizsgálatok egységes szakmai szemlélet alapján, egységes eljárási rendben történjenek,
b) koordinálja a beszámolók és jelentések elkészítését,
c) összefogja az adatvédelemmel, a közérdekű adatok nyilvánosságával kapcsolatos és az elektronikus információszabadságból eredő feladatokat,
d) részt vesz a regionális államigazgatási hivatal feladat- és hatáskörében a koncepcionális, stratégia szintű elképzelések kialakításában, ezek megvalósítását szolgáló tevékenységek megalapozásában,
e) gondoskodik a hivatali munkatervek, feladattervek, munkaprogramok előkészítéséről,
f) tagja a Regionális Államigazgatási Kollégiumnak.
g) Közreműködik a több ágazatot érintő kormányzati döntések végrehajtásának területi összehangolásában.
15. § (1) Az általános hivatalvezető helyettes a hivatalvezető által meghatározottak szerint ellátja az Építésügyi Főosztály és a Szervezési Főosztály tevékenységének szakmai irányítását. (2) A hivatalvezető helyettes a hivatalvezető által meghatározottak szerint ellátja a Hatósági Főosztály, az Informatikai Főosztály tevékenységének szakmai irányítását, illetve a Szociális és Gyámhivatal szervi irányítását.
A szakigazgatási szerv vezetője
16. § A szakigazgatási szerv vezetője a jogszabályoknak és a szakmai követelményeknek megfelelően a) vezeti a szakigazgatási szervet,
b) gyakorolja a szakigazgatási szervhez címzett hatásköröket, a szakigazgatási szerv nevében a kiadmányozási jogot,
c) elkészíti a szakigazgatási szerv Ügyrendjét és az annak mellékletét képező munkaköri leírásokat,
d) szervezi és ellenőrzi a szakigazgatási szerv feladatainak végrehajtását, biztosítja az ügyintézés szakszerűségét, a szakmai követelmények érvényesülését,
e) kezdeményezi a munkavégzés személyi és tárgyi feltételei biztosításához szükséges intézkedések megtételét,
f) tagja a Regionális Államigazgatási Kollégiumnak,
g) gyakorolja a munkáltatói jogot a szakigazgatási szerv köztisztviselői, ügykezelői felett,
h) részt vesz a szakmai irányítását, felügyeletét ellátó központi államigazgatási szerv értekezletein, valamint a regionális államigazgatási hivatalvezetői értekezleten,
i) évente, illetve a szakmai irányítást, felügyeletét ellátó központi államigazgatási szerv által elrendelt esetekben beszámolót, jelentéseket készít.
j) évente tájékoztatást ad a hivatalvezető részére a szakigazgatási szerv tevékenységéről.
17. § (1) A főosztályvezető a jogszabályoknak és a szakmai követelményeknek megfelelően b) a főosztály feladatkörébe tartozó ügyekben a szerv vezetője nevében és megbízásából gyakorolja a szerv vezetője által részére – e Szabályzatban, a regionális államigazgatási hivatal Kiadmányozási és Helyettesítési Szabályzatában, más belső szabályzatban – átruházott kiadmányozási jogot,
c) jóváhagyásra előkészíti a főosztály ügyrendjét,
d) meghatározza a főosztály munkatervét, ellenőrzési tervét,
e) szervezi és ellenőrzi a feladatok végrehajtását,
f) biztosítja az ügyintézés szakszerűségét és az ügyintézési határidők betartását,
g) kézjegyével ellátja a főosztály által készített és a hivatalvezető, a hivatalvezető-helyettes vagy más felettes vezető által kiadmányozandó ügyiratokat,
h) tagja a Regionális Államigazgatási Kollégiumnak,
i) előkészíti a főosztály köztisztviselői, ügykezelői és munkavállalói tekintetében a munkaköri leírásokat,
j) gyakorolja a főosztály köztisztviselői, ügykezelői és munkavállalói tekintetében a hivatalvezető által a közszolgálati szabályzatban (a munkavállalók tekintetében külön szabályzatban) átruházott munkáltatói jogokat,
k) e Szabályzatban, a regionális államigazgatási hivatal Kiadmányozási és Helyettesítési Szabályzatában, más belső szabályzatban, a munkaköri leírásban meghatározott esetekben helyettesíti a hivatalvezetőt,
l) ellátja mindazokat az ügyeket, amelyeket a felettes vezetője állandó vagy eseti jelleggel a hatáskörébe utal.
A főosztályvezető-helyettes
18. § A főosztályvezető munkáját főosztályvezető-helyettesek segítik. Feladatai körében: a) a főosztályvezető-helyettes a főosztályvezető távolléte, vagy tartós akadályoztatása esetén helyettesíti a főosztályvezetőt, illetve jogkörében jár el;
b) a munkamegosztás szempontjából elkülönült szervezeti egység (osztály) vezetése esetén gyakorolja az osztályvezetőt megillető jogokat;
c) a főosztályvezető általános helyettesítésére egy, osztályt nem vezető főosztályvezető-helyettesi munkakör rendszeresíthető;
d) a főosztály feladatkörébe tartozó ügyekben a szerv vezetője nevében és megbízásából gyakorolja a szerv vezetője által részére – a Szabályzatban, a regionális államigazgatási hivatal Kiadmányozási és Helyettesítési Szabályzatában, más belső szabályzatban – átruházott kiadmányozási jogot;
e) ellenőrzi és szignálja a főosztály által készített és a hivatalvezető, hivatalvezető-helyettes, illetve a főosztályvezető, más felettes vezető által kiadmányozott iratok, szakmai munkaanyagok tervezeteit;
f) közreműködik a főosztályon dolgozó ügyintézők, ügykezelők, fizikai alkalmazottak feladatainak meghatározásában,
g) e Szabályzatban, a regionális államigazgatási hivatal Kiadmányozási és Helyettesítési Szabályzatában, más belső szabályzatban, a munkaköri leírásban meghatározott esetekben helyettesíti a hivatalvezetőt, a hivatalvezető helyettest;
h) ellátja mindazokat az ügyeket, amelyeket a felettes vezetője állandó vagy eseti jelleggel a hatáskörébe utal.
19. § (1) Az osztályvezető a Szabályzatban, más belső szabályzatban, valamint a munkaköri leírásban foglaltaknak megfelelően: b) az osztály feladatkörébe tartozó ügyekben a szerv vezetője nevében és megbízásából gyakorolja a szerv vezetője által részére – e Szabályzatban, a regionális államigazgatási hivatal Kiadmányozási és Helyettesítési Szabályzatában, más belső szabályzatban – átruházott kiadmányozási jogot,
c) távolléte vagy tartós akadályoztatása esetén helyettesíti a főosztályvezetőt mindazon szervezeti egységeknél, ahol nincs főosztályvezető-helyettes, megbízás, illetve kijelölés alapján helyettesíti a felettes vezetőt, illetve a helyettesített vezető jogkörében jár el,
d) meghatározza az ügyintézők, az ügykezelők és a fizikai alkalmazottak részletes feladatait, gondoskodik a hivatali fegyelem betartásáról,
e) ellenőrzi és szignálja az osztály által készített és a hivatalvezető, hivatalvezető-helyettes, a főosztályvezető, más felettes vezető által kiadmányozott iratok, szakmai munkaanyagok tervezeteit.
f) gyakorolja az osztály köztisztviselői, ügykezelői és munkavállalói tekintetében a hivatalvezető által a közszolgálati szabályzatban (a munkavállalók tekintetében külön szabályzatban) átruházott munkáltatói jogokat,
g) e Szabályzatban, a regionális államigazgatási hivatal Kiadmányozási és Helyettesítési Szabályzatában, más belső szabályzatban, a munkaköri leírásban meghatározott esetekben helyettesíti a hivatalvezetőt, a hivatalvezető helyettest,
h) eljár mindazon ügyekben, amellyel a hivatalvezető, a hivatalvezető-helyettes és a főosztályvezető, illetve a főosztályvezető-helyettes eseti vagy állandó jelleggel megbízza.
20. § (1) Az ügyintéző feladata: a regionális államigazgatási hivatal feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek érdemi döntésre való előkészítése, a végrehajtás szervezése. (2) A szerv vezetője nevében és megbízásából gyakorolja a szerv vezetője által részére – a Szabályzatban, a regionális államigazgatási hivatal Kiadmányozási és Helyettesítési Szabályzatában, más belső szabályzatban – átruházott kiadmányozási jogot.
(3) A regionális államigazgatási hivatal – jogszabályban előírt képesítési követelményekkel rendelkező – építésigazgatási ügyintézői a (2) bekezdésben foglaltak szerint építésügyi hatósági ügyekben átruházott hatáskörben kiadmányozási jogot gyakorolnak. (4) A kapott utasítások és határidők figyelembevételével munkaterületén felelős a regionális államigazgatási hivatal állandó és időszakos célkitűzéseinek, feladatainak megvalósításáért.
21. § (1) Az ügykezelő a munkaköri leírásban részére megállapított, illetve a vezető által kiadott feladatokat a kapott utasítások és határidők figyelembevételével, jogszabályok és ügyviteli szabályok ismeretében és betartásával végzi. (2) Ellátja mindazokat a nem érdemi jellegű feladatokat, amellyel a munkáltatói jogkör gyakorlója megbízza.
A fizikai foglalkozású alkalmazott
22. § (1) Tevékenységével segíti az érdemi ügyintézői és ügyviteli feladatok ellátását. (2) Ellátja mindazokat a kisegítői feladatokat, amellyel a munkáltatói jogkör gyakorlója megbízza.
A REGIONÁLIS ÁLLAMIGAZGATÁSI HIVATAL FELADATAI
A regionális államigazgatási hivatal főosztályainak általános feladatai
23. § A Kormány általános hatáskörű területi államigazgatási szervéről szóló kormányrendeletben meghatározott feladatok körében az egységes, hatékony működés, a regionális államigazgatási hivatal, mint az általános hatáskörű területi államigazgatási szerve funkcióinak érvényesülése, valamint az egységes joggyakorlat kialakítása érdekében a szakmai irányítás keretében a főosztályok: (1) Gondoskodnak a regionális államigazgatási hivatal feladatkörébe tartozó ügyekben a hivatalvezető szakmai irányítási feladatainak ellátásáról.
(2) Figyelemmel kísérik a jogszabályváltozásokat, a jegyzőkre, a központi államigazgatási szervek területi szerveire vonatkozóan segítik azok alkalmazását.
(3) Elemzik, értékelik szakterületük helyzetét, kezdeményezik a szükséges intézkedéseket, jogszabály módosításokat.
(4) Elkészítik a főosztály éves munkatervét és ellenőrzési tervét, kidolgozzák az ellenőrzések szempontrendszerét. Átfogóan értékelik és elemzik az ellenőrzési és vizsgálati tapasztalatokat, elkészítik az összegző anyagokat, melyben javaslatot tesznek a feltárt hiányosságok megszüntetésére, nyomon követik az ellenőrzések és vizsgálatok realizálását.
(5) Szervezik és koordinálják a munkatervben foglalt feladatok ellátását.
(6) Gondoskodnak az egységes statisztika és egyéb adatgyűjtésekről.
(7) Elkészítik a főosztály feladatkörét érintően a beszámolókat, összefoglaló jelentéseket, szakmai-, módszertani segédleteket.
Felügyeleti és Igazgatási Monitoring Főosztály
25. § (1) Ellátja a székhelyük szerint a hivatal illetékességi körébe tartozó regionális fejlesztési tanácsok, megyei területfejlesztési tanács, kistérségi, térségi fejlesztési tanácsok törvényességi felügyeletét. (2) Előkészíti – jogszabálysértés észlelése esetén – a jogszabálysértés megszüntetését célzó törvényességi felügyeleti intézkedéseket.
(3) Feldolgozza és elemzi a területfejlesztési intézmények törvényességi felügyeletének tapasztalatait.
(4) Véleményezi a feladat- és hatáskörébe tartozó ügyekben készített jogszabálytervezeteket.
(5) Ellenőrzi a területszervezési eljárás törvényességét, értékeli a kezdeményezés törvényi feltételeinek teljesítését, előkészíti azok felterjesztését a területszervezésért, területrendezésért felelős minisztériumba.
a) a feladat- és hatáskörrel rendelkező más államigazgatási szervekkel együttesen részt vesz a szakmai irányító miniszter ellenőrzési feladatainak teljesítésében, értékeli és elemzi az ágazati törvények, kormány- és miniszteri rendeletek hatályosulását, ennek keretében különösen
i. áttekinti és elemzi a helyi önkormányzatok ágazati rendeletalkotását, azokról összefoglalót készít,
ii. elemzi a helyi önkormányzatok intézményfenntartó tevékenységét,
iii. áttekinti és elemzi – a Hatósági Főosztály közreműködésével – a helyi önkormányzatok, valamint azok tisztségviselői és szervei átruházott államigazgatási, valamint önkormányzati hatósági hatáskörben végzett hatósági jogalkalmazó tevékenységét;
b) a helyi önkormányzatoktól – az Ötv. 97. § e) pontjára figyelemmel – adatokat és információkat kér a szakmai irányításért felelős miniszter ágazati feladatai ellátása érdekében, az információkat összegzi és továbbítja a szakmai irányításért felelős miniszternek, c) a helyi önkormányzat valamint annak társulásai felkérésére – a szakmai irányításért felelős miniszterrel, valamint a feladat- és hatáskörrel rendelkező, illetékes államigazgatási szervvel egyeztetve – az Ötv. 97. § d) pontjában foglaltakra figyelemmel a helyi önkormányzat és társulásai kérésére szakmai segítséget nyújt a helyi önkormányzatok és társulásai részére az önkormányzat és a társulás ágazati feladatainak ellátásához, ennek keretében különösen i.14 a feladatkörrel rendelkező államigazgatási szervekkel egyeztetve tájékoztatja a helyi önkormányzatokat az őket érintő fontosabb jogszabályváltozásokról, ezekről tájékoztató értekezletet szervez,
ii.15 rendelet- és normatív, valamint egyedi és hatósági határozatmintákat készít, amelyeket a helyi önkormányzat, illetve annak tisztségviselői és szervei felkérésére a helyi önkormányzatok rendelkezésre bocsát;
iii.16 a helyi önkormányzat kérésére szakmai segítséget nyújt az intézményi szervezési kérdések megoldásában;
iv.17 a helyi önkormányzat és társulásai kérésére közreműködik a helyi önkormányzat és társulásai által foglalkoztatott köztisztviselők és közalkalmazottak külön jogszabályban nem nevesített egyéb képzéseiben és továbbképzésében;
v.18 segít a helyi önkormányzat egyéb szakmai és ágazati kérdéseinek megválaszolásában.
(8) Közreműködik a hivatalvezető képzési, továbbképzési feladatainak ellátásában.
(9) Az önhibájukon kívüli hátrányos helyzetű önkormányzatok számára előkészíti az oktatási intézmények kapacitás kihasználtsága alóli felmentést.
a)19 a Szervezési, valamint az Informatikai Főosztállyal együttműködve az okmányirodák működésének ellenőrzésében,
b) a hivatal éves ellenőrzési programjában foglaltak szerint az államigazgatási feladatokat ellátó, államigazgatási hatósági jogkörben eljáró helyi önkormányzati szerveknél és a központi államigazgatási szervek területi szervei tevékenységében a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény végrehajtásának, illetve ezen szervek hatósági tevékenysége jogszerűségének ellenőrzésében,
c) a közszolgálati jogviszonyra vonatkozó jogszabályok végrehajtásának ellenőrzésében, a közigazgatási szervek vezetőinek köztisztviselőkkel, közalkalmazottakkal kapcsolatos munkáltatói intézkedései törvényességi ellenőrzésében,
d) az ügyiratkezelésről, valamint a központi államigazgatási szervek területi szervei által kezelt adatok nyilvántartásáról és védelméről, a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló jogszabályok végrehajtásának ellenőrzésében,
e) a helyi önkormányzati éves továbbképzési tervek elkészítésének és végrehajtásának ellenőrzésében.
(11) Intézi a feladatkörét érintő közérdekű bejelentésekkel, kérelmekkel, panaszokkal kapcsolatos ügyeket.
(12 ) Ellátja a hivatalvezető, a hivatalvezető-helyettes és a főosztályvezető által meghatározott egyéb feladatokat.
26. § A Hatósági Főosztály a) Gondoskodik a regionális államigazgatási hivatal feladatkörébe tartozó hatósági ügyekben a hivatalvezető szakmai irányítási feladatainak ellátásáról.
b) Előkészíti a regionális államigazgatási hivatal hatáskörébe utalt első- és másodfokú hatósági döntéseket, különösen a kisajátítási, szolgalmi jog alapítási, az anyakönyvi, népesség-nyilvántartási, vállalkozói igazolvánnyal kapcsolatos, közlekedési igazgatási, továbbá a kereskedelmi, ipari igazgatási, adóigazgatási és szabálysértési ügyekben.
c) Előkészíti a feladatkörébe tartozó hatósági ügyekben keletkezett közigazgatási perekkel összefüggő beadványokat. (Előkészítő iratok, ellenkérelmek, fellebbezések, stb.)
d) Előkészíti az osztály feladatkörébe tartozó hatósági ügyekben az elfogultság megállapítására, illetve – elfogultság, valamint egyéb kizárási ok és illetékességi összeütközés esetén – az eljáró szerv vagy ügyintéző kijelölésére vonatkozó döntéseket, az elsőfokú hatóság mulasztása miatt szükséges intézkedéseket.
e) Felügyeletet gyakorol az anyakönyvvezetők tevékenysége felett, előkészíti és szervezi az anyakönyvi szakvizsgákat.
f) Felügyeletet gyakorol a polgárok személyi adatainak és lakcímének helyi nyilvántartási tevékenysége felett, ellenőrzi a személyes adatok védelmének érvényesülését, szükség esetén helyreállítja a törvényes állapotot. Az Informatikai Főosztállyal együttműködve érvényesíti az ágazati főhatóság szakmai iránymutatásait, ellenőrzi ezek végrehajtását, tájékoztatást ad a felügyeleti és koordinációs tevékenységről. Az Informatikai Főosztállyal együttműködve felügyeli és ellenőrzi a személyi adat, lakcím-, valamint a címnyilvántartási adatok feldolgozását, és a nyilvántartási rendszeren belüli továbbítását, az okmányirodák működését.
h) A regionális államigazgatási hivatal éves ellenőrzési programjában foglaltak szerint ellenőrzi az államigazgatási feladatokat ellátó, államigazgatási hatósági jogkörben eljáró helyi önkormányzati szerveknél és a központi államigazgatási szervek területi szervei tevékenységében a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény végrehajtását, illetve ezen szervek hatósági tevékenysége jogszerűségét.
i) Segíti a központi államigazgatási szervek területi szervei ellenőrzési terveinek összehangolását, egyeztetett végrehajtását, illetőleg az ellenőrzési tapasztalatok közös elemzését, segíti a gazdaságos, egymást kiegészítő ellenőrzési módok kialakítását, alkalmazását.
j) Összeállítja, feldolgozza és elemzi az ügyiratforgalmi, a hatósági és a szabálysértési statisztikát, értékeli a hatósági tevékenység tapasztalatait.
k) Az önkormányzatok kérésére szakmai segítséget nyújt a feladatkörébe tartozó kérdésekben.
l) A regionális államigazgatási hivatal belső szabályzataiban, továbbá a hivatalvezető által meghatározott ügyekben a bíróságok és más hatóságok előtti eljárásban biztosítja a hivatalvezető és a regionális államigazgatási hivatal képviseletét.
m) A hivatalvezető által meghatározottak szerint gondoskodik a Szakmai Munkacsoport napirendjének, állásfoglalásainak előkészítéséről.
n) Közreműködik a hivatalvezető képzési, továbbképzési feladatainak ellátásában.
o) Ellátja a hivatalvezető a hivatalvezető-helyettes és a főosztályvezető által meghatározott egyéb feladatokat.
p) Intézi a feladatkörét érintő közérdekű bejelentésekkel, kérelmekkel, panaszokkal kapcsolatos ügyeket.
27. § Az Építésügyi Főosztály a) Gondoskodik a regionális államigazgatási hivatal feladatkörébe tartozó építésügyi igazgatási ügyekben a hivatalvezető szakmai irányítási feladatainak ellátásáról.
b) Ellátja a regionális államigazgatási hivatal feladat- és hatáskörébe tartozó építésügyi hatósági feladatokat, előkészíti a regionális államigazgatási hivatal hatáskörébe utalt hatósági döntéseket.
c) Ellenőrzi az elsőfokú építésügyi hatóságok tevékenységét, a jogszabályok előírásainak betartását.
d)21 Előkészíti a főosztály feladatkörébe tartozó hatósági ügyekben keletkezett közigazgatási perekkel összefüggő beadványokat (előkészítő iratok, ellenkérelmek, fellebbezések stb.)
e)22 Előkészíti a főosztály feladatkörébe tartozó hatósági ügyekben az elfogultság megállapítására, illetve – elfogultság, valamint egyéb kizárási ok és illetékességi összeütközés esetén – az eljáró szerv vagy ügyintéző kijelölésére vonatkozó döntéseket.
f) A regionális államigazgatási hivatal éves ellenőrzési programjában foglaltak szerint ellenőrzi az elsőfokú építésügyi hatósági feladatokat ellátó önkormányzati szerveket.
g) Összeállítja, feldolgozza és elemzi az építéshatósági statisztikát, értékeli a hatósági tevékenység tapasztalatait.
h) Az önkormányzatok kérésére szakmai segítséget nyújt a feladatkörébe tartozó kérdésekben.
i) A regionális államigazgatási hivatal belső szabályzataiban, továbbá a hivatalvezető által meghatározott ügyekben a bíróságok és más hatóságok előtti eljárásban biztosítja a hivatalvezető, illetve a regionális államigazgatási hivatal képviseletét.
j) Részt vesz a referensi rendszer működtetésében.
k) Intézi a feladatkörét érintő közérdekű bejelentésekkel, kérelmekkel, panaszokkal kapcsolatos ügyeket.
l) A hivatalvezető által meghatározottak szerint gondoskodik a Munkacsoport napirendjének, állásfoglalásainak előkészítéséről.
28. § (1) A Szervezési Főosztály: a) Ellátja a Regionális Államigazgatási Kollégium működésével kapcsolatos koordinációs és adminisztrációs feladatokat,
– az érintett szervezeti egységek bevonásával a központi államigazgatási szervek területi szervei ellenőrzési terveinek összehangolásáról, egyeztetett végrehajtásáról, illetőleg az ellenőrzési tapasztalatok közös elemzéséről, segíti a gazdaságos, egymást kiegészítő ellenőrzési módok kialakítását, alkalmazását.
– a regionális államigazgatási hivatalvezető utasítása szerint összehívott regionális koordinációs értekezletek megszervezéséről, valamint részt vesz a szakmai koordinációs értekezletek (jegyzői, területi államigazgatási szervek vezetői) szakmai napok napirendjének előkészítésében és megtartásában.
– az ügykezelői, közigazgatási alapvizsgák, közigazgatási szakvizsgák, alkotmányos alapismeretek vizsgák, továbbá külön jogszabály által meghatározott egyéb vizsgák előkészítésére szolgáló konzultációk megszervezéséről és a vizsgák lebonyolításáról
– a köztisztviselői vizsgarendszerben az informatikai követelmények érvényesítéséről.
– a köztisztviselők tervszerű továbbképzésével kapcsolatos feladatok ellátásáról, beleértve az éves és középtávú továbbképzési terv végrehajtását is.
d) Az érintett szervezeti egységek bevonásával ellátja
– a közigazgatási szervek vezetőinek köztisztviselőkkel, közalkalmazottakkal kapcsolatos munkáltatói intézkedései törvényességi ellenőrzését.
– a helyi önkormányzati éves továbbképzési tervek elkészítésének és végrehajtásának ellenőrzését.
e)24 Összeállítja a regionális államigazgatási hivatal ellenőrzési tervét.
– a regionális államigazgatási hivatal koordinációs feladat- és hatásköréhez kapcsolódóan a több ágazatot érintő kormányzati döntések végrehajtásának területi összehangolásában.
– a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter által meghatározottak szerint központi közszolgálati nyilvántartás hatékony működtetésével kapcsolatos feladatokban, előmozdítja a nyilvántartás működését és adattartalmának a területi államigazgatási szervek feladataival összefüggő használatát.
– a központi államigazgatási szervek területi szervei ügyfélfogadási, ügyfélszolgálati rendszereinek összehangolását célzó kezdeményezések megvalósításában, az ügyfélszolgálati tevékenységének bővítésének szakmai támogatásában.
– központi államigazgatási szervek területi szervei tevékenységében a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény végrehajtásának, illetve ezen szervek hatósági tevékenysége jogszerűségének az ellenőrzésében.
– a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszternek a régióban foglalkoztatott köztisztviselők képzésével, továbbképzésével, valamint a szakember-utánpótlás megszervezésével kapcsolatos feladatainak ellátásában, elemzi a képzés, továbbképzés színvonalát és eredményességét, kezdeményezi az érintett szerveknél a szükséges intézkedéseket.
– az Európai Uniós Programok keretében végrehajtandó képzések lebonyolításában.
– a központi államigazgatási szervek területi szervei feladatkörébe tartozó, köztisztviselőket érintő képzési, továbbképzési feladatok ellátásának összehangolásában.
– a közigazgatási szervek által az ügyfelek számára nyújtott elektronikus ügyintézést támogató képzések, továbbképzések összehangolásában, biztosítja azok megfelelő nyilvánosságát, terjeszti az ügyintézés elektronikus módszereit.
i)27 Ellátja a regionális államigazgatási hivatal főosztályainak 23. §-ban foglalt általános feladatait. j)28 Intézi a feladatkörét érintő közérdekű bejelentésekkel, kérelmekkel, panaszokkal kapcsolatos ügyeket.
l)29 Vezeti a hatósági közvetítők névjegyzékét.
m)30 Ellátja a közigazgatási szervek ügyiratkezelésének ellenőrzésével, valamint az önkormányzatok iratkezelési szabályzata jóváhagyásra felterjesztésével kapcsolatos feladatokat.
(2)31 A Főosztály a humánpolitikai feladatkörében ellátja különösen:
a) a regionális államigazgatási hivatallal közszolgálati jogviszonyban és munkaviszonyban álló köztisztviselők és munkavállalók tekintetében a személyzeti, munkaügyi, fegyelmi, humánpolitikai, szociális és kegyeleti döntésekkel, valamint a kitüntetési, elismerési javaslatok felterjesztésével összefüggő feladatokat,
b) a közszolgálati jogviszonyra vonatkozó jogszabályok végrehajtásának ellenőrzését, ellátja a közszolgálati nyilvántartás vezetésével és működtetésével kapcsolatos feladatokat,
c) a vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos munkáltatói intézkedések szakmai előkészítését, az ezzel kapcsolatos iratok és nyilvántartások elkülönített kezelését,
d) az integrált humánerőforrás-gazdálkodást támogató információs rendszer személyzeti munkát segítő programjának működtetését,
e) a tartalékállományba helyezett köztisztviselők adatainak gyűjtésével, nyilvántartásba vételével kapcsolatos feladatokat,
f) a munkavédelemmel kapcsolatos hivatali teendőket, a munkavédelmi oktatás megszervezését, a munkavédelmi helyzet folyamatos figyelemmel kísérését, az előírt jelentések, beszámolók, statisztikák készítésére vonatkozó feladatokat, valamint a munkavédelmi szabályzatok hatályosulásának és naprakészségének vizsgálatát.
(3)32 A Főosztály a humánpolitikai feladatkörében gondoskodik:
a) az alkalmazásban álló köztisztviselők és munkavállalók előzetes és időszakos munkaegészségügyi alkalmassági vizsgálatáról,
b) jogszabályban meghatározott személyek vonatkozásában a nemzetbiztonsági ellenőrzéssel összefüggő feladatok elvégzéséről,
c) a közigazgatási munka racionalizálása és teljesítményorientáltságának növelése érdekében az éves teljesítménykövetelmények kitűzéséről, továbbá a regionális államigazgatási hivatali egységek által elkészített egyéni teljesítmény értékeléséről,
d) az esélyegyenlőségi terv megvalósulásának figyelemmel kíséréséről és arról évente összefoglalót készít.
(4)33 A Főosztály a titkársági feladatkörében gondoskodik:
a) a hivatal munkavédelmi, tűzvédelmi feladatainak ellátásáról és felügyeletéről,
b) a hivatali adatvédelmi felelősi feladatok ellátásáról,
c) a hivatal titkos ügykezelésével kapcsolatos és a titokvédelmi felügyelői feladatkörök ellátásáról,
d) a hivatalvezetőhöz érkező kiemelt panaszok vizsgálatának megszervezéséről, ezen belül vizsgálja azok jogi alapját, illetve a panaszok okát, jogi véleményt ad a panaszosnak szóló tájékoztatás tekintetében, a panaszokban feltárt szervezeti hiányosságok esetén kezdeményezi a hivatalvezetőnél a megfelelő intézkedést,
e) a regionális államigazgatási hivatalvezető, illetve hivatalvezető-helyettes mellett a titkársági feladatok, valamint a regionális államigazgatási hivatal sajtókapcsolataival összefüggő feladatok ellátásáról,
f) a regionális államigazgatási hivatal munkatervének, továbbá mindazoknak az összefoglaló anyagoknak az összeállításáról, melyek több szervezeti egység közreműködésével készülnek,
g) a regionális államigazgatási hivatalvezető által készített éves beszámoló elkészítésének koordinálásáról.
29. § (1) Közreműködik a regionális államigazgatási hivatal informatikai tevékenység összehangolása érdekében végzett feladatainak ellátásában, ennek érdekében: a) kezdeményezi az ügyviteli tevékenység összehangolását, előmozdítja annak egységes program szerinti ellátását, és a közigazgatási informatikáért felelős miniszter irányítása mellett és az általa biztosított feltételeknek megfelelően biztosítja az ügyviteli és informatikai feladatok szolgáltatás alapú ellátásának kereteit.
b) Előmozdítja a központi közszolgálati nyilvántartás hatékony működését és adattartalmának a központi államigazgatási szervek területi szervei feladatával összefüggő használatát, illetve ellenőrzi a nyilvántartás adatainak védelmére vonatkozó szabályok érvényesülését.
c) A regionális Államigazgatási Kollégiummal összehangoltan közreműködik központi államigazgatási szervek területi szervei informatikai fejlesztésének összehangolásában.
(2) Szervezi a regionális államigazgatási hivatal informatikai koordinációs feladatainak ellátását, módszertani segítséget nyújt az önkormányzatoknak, központi államigazgatási szervek területi szerveinek feladataik informatikai feladatellátásukhoz.
(3) Kialakítja és működteti a regionális államigazgatási hivatal számítógépes informatikai rendszerét, végzi annak folyamatos karbantartását, szakmai segítséget nyújt a számítógépes rendszerek használóinak, terveket dolgoz ki az informatikai hálózat továbbfejlesztésére.
(4) Gondoskodik a regionális államigazgatási hivatal számítógépes fejlesztési- és védelmi tervének kidolgozásáról és közreműködik annak megvalósításában. Véleményezi a számítógépes informatikai rendszer kialakítását, szakmai javaslatot készít a számítógépes rendszerek felhasználására.
(5) Ellátja a választásokkal, a népszavazásokkal összefüggő informatikai feladatokat, ennek keretében:
a) Ellátja az Országos Választási Iroda szakmai irányítása alapján a Területi Választási Iroda informatikai feladatait.
b)34 Települések részére átadja a választójoggal nem rendelkező nagykorú polgárok jegyzékét.
c) Szervezi, oktatással egybekötve telepíti a választással kapcsolatos számítógépes rendszereket az okmányirodával nem rendelkező Helyi Választási Irodák népesség-nyilvántartási számítógépeire.
d) Szervezi és irányítja az Országos Választási Iroda által kiadott forgatókönyvben előírtak alapján a választási informatikai próbákat, a szavazást megelőző és a szavazás napi informatikai feladatokat.
(6) Ellátja a központi közszolgálati nyilvántartás működtetésével kapcsolatos feladatokat.
(7) Ellátja a regionális államigazgatási hivatal illetékességi területén az adatgyűjtői tevékenységet, az ehhez kapcsolódó koordinációs, ellenőrzési feladatokat.
a) Rendszergazdaként üzemelteti a polgárok személyi adatainak és lakcímének területi számítógépes rendszerét, elvégzi a területi nyilvántartás adatainak feldolgozását,
(8) Ellátja a regionális államigazgatási hivatal Interneten – adatszolgáltatóként és felhasználóként – történő megjelenésével kapcsolatos informatikai feladatokat.
(9) A Hatósági Főosztállyal együttműködve segíti az állampolgárok személyi adatainak és lakcímének helyi nyilvántartásával, és az adatvédelemmel kapcsolatos felügyeleti tevékenységet.
(10) Részt vesz az okmányirodák munkájának ellenőrzésében, kiemelt figyelmet fordítva a személyi adat- és lakcímnyilvántartás központi adatbázisának karbantartására. Az ellenőrzési tapasztalatok alapján javaslatot tesz szakmai felügyeleti intézkedésre, képzésre és egyéb segítségnyújtásra.
(11) Ellátja a regionális államigazgatási hivatal illetékességi területén működő okmányirodák technikai és alkalmazási HelpDesk felügyeletét a fórumalkalmazás és az okmányirodai levelezőrendszer használatával.
(12) Üzemelteti az okmányirodai számítógépes hálózat területi informatikai rendszerét.
(13) Módszertani segítséget nyújt az önkormányzatoknak feladataik informatikai támogatásához.
(14) Közreműködik a regionális államigazgatási hivatal oktatási tevékenységének ellátásában, végrehajtja az oktatással kapcsolatos telepítési és üzemeltetési feladatokat.
(15) A Hatósági Főosztállyal együttműködve végzi a helyi önkormányzatok anyakönyvi informatikai rendszereinek (ASZA) felügyeleti tevékenységét.
(16) Ellátja a Cím-, Körzet- és Szervnyilvántartási rendszer folyamatos informatikai, alkalmazási és igazgatási Help-Desk feladatait. Ellátja a regionális államigazgatási hivatalhoz rendelt felhasználói jogosultsággal és a szervnyilvántartással kapcsolatos feladatokat.
(17) Felügyeli és karbantartja a regionális államigazgatási hivatal számítástechnikai eszközeit és a helyi hálózatot.
(18) Ellátja az ügyiratkezelő program informatikai felügyeletét, üzemeltetését.
(19) Üzemelteti a számítógépes személyzeti nyilvántartást (SZENYOR program), a programfrissítéseket rendszeres átvezeti, teljesíti a havonkénti adatszolgáltatást (HUPA küldés).
(20) Ellátja a regionális államigazgatási hivatal külső és belső honlapjának működtetését, a szükséges frissítések rendszeres átvezetését, adatközlői feladatokat.
(21) Közreműködik a közérdekű adatok elektronikus közzétételében, végzi az adatszolgáltatást az egységes közadatkereső rendszer számára.
(22) Ellátja az elektronikus kormányzással (Elektronikus Kormányzati Gerinchálózat, Kormányzati Portál) kapcsolatos hivatali feladatokat.
(23) Részt vesz a közigazgatási eljárásról szóló törvény (KET) által előírt informatikai, technikai feltételek kialakításában az elektronikus ügyintézési rendszer bevezetése érdekében.
(24) Teljesíti az államháztartási, valamint az információszabadság törvényben előírt közzétételi kötelezettségeket.
(25)35 Ellátja a regionális államigazgatási hivatal iratkezelési feladatait.
30. § (1) A Pénzügyi Főosztály a regionális államigazgatási hivatal gazdasági szervezete. (2) A pénzügyi főosztályvezető a regionális államigazgatási hivatal gazdasági vezetője, aki közvetlenül irányítja a gazdasági szervezetet, a pénzügyi, gazdasági feladatot ellátó szakmai szervezeti egységek munkájához iránymutatást ad, ellenőrzi azt és gazdasági intézkedéseket hoz.
(3) A gazdasági szervezet feladat- és hatáskörét, a gazdasági vezető, valamint a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátásáért felelős további személyek konkrét feladatait, a hatáskör és a kiadmányozási jogkör gyakorlásának részletes szabályait a gazdasági szervezet Ügyrendje tartalmazza.
31. § A Pénzügyi Főosztály: (1) Saját szervezetével ellátja a költségvetési tervezéssel, előirányzat-felhasználással, a hatáskörébe tartozó előirányzat-módosítással, az üzemeltetéssel, fenntartással, működtetéssel, beruházással, a vagyon használatával, hasznosításával, a munkaerő-gazdálkodással, a készpénzkezeléssel, a könyvvezetéssel és a beszámolási, valamint a FEUVE kötelezettséggel, az adatszolgáltatással kapcsolatos összefoglaló és a saját szervezetére kiterjedő feladatokat, – amely a FEUVE kivételével – részben történhet vásárolt, a felügyeleti szerv által engedélyezett szolgáltatással, a felelősség átruházása nélkül.
(2) Gondoskodik a költségvetés tervezésével és végrehajtásával, a könyvvezetéssel és egyéb pénzügyi nyilvántartások vezetésével kapcsolatos feladatokról.
(3) Gondoskodik a regionális államigazgatási hivatalt illető bevételek beszedéséről, teljesíti a fizetési kötelezettségeket, figyelemmel kíséri a költségvetési kiadások és bevételek alakulását, arról havonta pénzforgalmi jelentést készít.
(4) A hivatalvezető egyetértésével kezdeményezi az Önkormányzati Minisztériumnál a szükséges fejezeti hatáskörű előirányzat-módosításokat, a Magyar Államkincstárnál pedig átvezetteti az intézményi hatáskörű előirányzat-módosításokat.
(5) Előkészíti a hivatalvezető hatáskörébe tartozó előirányzat-módosításokat.
(6) A vonatkozó jogszabályok előírásait figyelembe véve gondoskodik a hivatal számviteli politikájának kialakításáról, elkészíti a regionális államigazgatási hivatal pénzkezelési és egyéb gazdálkodással, illetve vagyonkezeléssel kapcsolatos szabályzatait, valamint hivatalvezetői intézkedéseit.
(7) Vezeti a regionális államigazgatási hivatal előirányzat-felhasználási keretszámláit, a lakás-támogatási számlát, valamint az ezzel kapcsolatos nyilvántartásokat, gondoskodik a számlákon keresztül teljesítendő pénzforgalom szabályszerű lebonyolításáról.
(8) Kezeli a regionális államigazgatási hivatal pénzkezelő helyét, gondoskodik a készpénz kifizetések szabályos és határidőben történő teljesítéséről.
(9) Egyezteti a Magyar Államkincstár által rendelkezésre bocsátott előirányzat-felhasználási keret kiadásának és bevételének alakulásáról szóló tájékoztató jelentést a regionális államigazgatási hivatal számviteli nyilvántartásával, elvégzi a szükséges korrekciókat.
(10) Vezeti az illetmény-gazdálkodással kapcsolatos nyilvántartásokat, tartja a kapcsolatot az illetményszámfejtést végző Magyar Államkincstárral. Gondoskodik a hóközi kifizetések számfejtéséről.
(11) Biztosítja az állami adóhatóság útján teljesítendő befizetési kötelezettségek bevallását és befizetését.
(12) Ellátja a regionális államigazgatási hivatal ingó- és ingatlanvagyonának kezelését, az ingó- és ingatlanvagyon kezelésével, használatával, fenntartásával és hasznosításával összefüggő feladatokat, teljesíti az ezzel kapcsolatos nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettségeket.
(13) Üzemelteti a hivatali gépjárműveket, biztosítja a járművek és egyéb hivatali eszközök üzemeltetéséhez, karbantartásához szükséges feltételeket, felügyeli a szükséges nyilvántartások vezetését.
(14) Gondoskodik a FEUVE rendszer kialakításáról, gondoskodik mindazon elvek, eljárások és belső szabályzatok kidolgozásáról, melyek alapján a regionális államigazgatási hivatal érvényesítheti a feladatai ellátására szolgáló előirányzatokkal, létszámmal és vagyonnal való szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes gazdálkodás követelményeit.
(15) Gondoskodik a közbeszerzési eljárások előkészítéséről.
32. § (1) Az Állami Főépítészi Iroda, mint a szakigazgatási szervként eljáró Állami Főépítész munkaszervezete segíti az Állami Főépítészt a jogszabályokban, valamint a szakmai irányítását ellátó miniszter által meghatározott feladatai ellátásában. (2) Az Állami Főépítészi Iroda a régióra kiterjedően:
a) közreműködik a regionális fejlesztési és rendezési tervekkel összefüggő területi feladatok ellátásában, illetőleg az ezzel kapcsolatos térségi koordinációban,
b) ellátja a térségi terület-felhasználási engedélyezési eljárással összefüggő hatósági feladatokat, hatásköri érintettség esetén szakhatóságként közreműködik a környezeti hatásvizsgálati eljárásban,
c) kapcsolatot tart az ágazati szakmai kamarákkal, szervezetekkel,
d) állandó meghívottként részt vesz a térségi területfejlesztési tanácsok ülésein,
e) felkérésre az önkormányzatok és a tervezők részére szakmai segítséget nyújt a területrendezési tervek elkészítéséhez,
f) vezeti – a külön jogszabályban meghatározott – Területi Tervtanácsot.
(3)36 Az állami főépítész gyakorolja a munkáltatói jogokat az Állami Főépítészi Iroda állományába tartozó köztisztviselők felett.
(4) Részletes feladatait az Állami Főépítészi Iroda Ügyrendje tartalmazza.
A regionális államigazgatási hivatal Építésfelügyelete37
33. §38 A regionális államigazgatási hivatal Építésfelügyelete önálló feladat- és hatáskörrel rendelkező szerv, amely feladatkörében: a) jogszabályban meghatározottak szerint építésfelügyeleti ellenőrzéseket végez, építésfelügyeleti hatósági intézkedéseket tesz;
b) vezeti az építésfelügyeleti hatóság hatáskörébe utalt nyilvántartásokat;
c) összeállítja munka- és ellenőrzési tervet, teljesíti az építésfelügyeleti ellenőrzési terv szerinti feladatait;
d) együttműködik ellenőrzési feladatai teljesítésében a szakmai kamarákkal;
e)39 építésfelügyeleti hatósági jogkörében jogszabályban meghatározott szabálytalanság esetén építésfelügyeleti bírságot szab ki;
A belső ellenőrzést végző személy
34. § (1) A regionális államigazgatási hivatalban működő belső ellenőrzést végző személy tevékenységét közvetlen a regionális államigazgatási hivatalvezető alárendeltségében végzi, a belső ellenőr egyben belső ellenőrzési vezetőnek minősül. (2) Az ellenőrzési tevékenységen kívül más tevékenység végrehajtásába nem vonható be.
(3) Tevékenységének tervezésében és az ellenőrzési módszerek kiválasztásában önállóan jár el.
(4) Feladatellátása során alkalmazza az annak minőségét biztosító eljárásokat, a pénzügyminiszter által közzétett módszertant.
(5) Összeállítja – a kockázatelemzéssel alátámasztott – stratégiai, középtávú és éves ellenőrzési terveket és a hivatalvezető jóváhagyását követően végrehajtja, valamint az intézkedési tervek megvalósulását nyomon követi.
(6) Az ellenőrzési program teljesítését, a – megállapításokat, következtetéseket és javaslatokat tartalmazó – ellenőrzési jelentés elkészítését befolyástól mentesen végzi, melynek tartalmáért felelősséggel tartozik.
(7) Tájékoztatja a hivatalvezetőt az éves ellenőrzési terv megvalósulásáról, az attól való eltérésekről, összeállítja az éves ellenőrzési jelentést.
(8) Évente értékeli a belső ellenőrzési tevékenység tárgyi, személyi feltételeit, javaslatot tesz a hivatalvezetőnek a feltételeknek az éves tervvel történő összehangolására.
(9) Vezeti az ellenőrzések nyilvántartását, gondoskodik az ellenőrzési dokumentumok legalább tíz évig történő irattári megőrzéséről, illetve a birtokában lévő dokumentumok, adatok biztonságos tárolásáról.
(10) Részt vesz a hivatalvezető által jóváhagyott – éves képzési terv szerinti, illetve szakmai fejlődését biztosító egyéb – képzése(ke)n.
(11) Részletes feladatait, felelősségi- és jogkörét a munkaköri leírása tartalmazza.
35. § (1) A gyermekvédelmi és gyámügyi igazgatással összefüggő feladat-és hatáskörében: a) Ellátja az illetékességi területéhez tartozó települési önkormányzat jegyzőjének és a városi gyámhivatalnak a szakmai irányítását, felügyeletét és ellenőrzését.
b) Első fokon dönt a gyermekek átmeneti gondozása és a gyermekvédelmi szakellátások működésének engedélyezéséről.
c) Másodfokú hatósági jogkört gyakorol a települési önkormányzat jegyzőjének, a városi gyámhivatalnak a gyermekvédelmi és gyámügyi hatósági ügyeiben.
d) Ellenőrzési jogkörében legalább négyévenként ellenőrzi a gyámhatóságok gyámügyi és gyermekvédelmi hatósági tevékenységének jogszerűségét, a gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók tevékenységét.
e) A szociális és családpolitikáért, valamint a gyermekek és az ifjúság védelméért felelős miniszter utasítása alapján az ellenőrzési tervben meghatározottakon túl vizsgálatot folytat le a meghatározott témakörben.
f) Tájékoztatja a minisztert az ellenőrzési tervről, valamint az ellenőrzések tapasztalatairól.
g) Szakmai koordinációs értekezletet hív össze, elsősorban a gyermekvédelmi és gyámügyi feladat- és hatásköröket ellátó hatóságok, valamint a gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók számára.
h) Kijelöli a gyermekjóléti alapellátást, illetve a gyermekvédelmi szakellátást nyújtó intézmények közül a szakmai módszertani feladatokat ellátó intézményeket.
i) Közreműködik az ágazati képzések, továbbképzések szervezésében.
j) Véleményezi a helyi önkormányzatnak az önkormányzati ellátórendszer átalakítására vonatkozó javaslatait, és szükség esetén kezdeményezi a javaslatok megváltoztatását.
k) Elősegíti és koordinálja a bűnelkövetés, illetve a bűnismétlés megelőzését célzó programok indítását a veszélyeztetett, továbbá a bűncselekményt elkövetett, de nem büntethető, valamint a büntetőeljárás alá vont gyermekek számára.
l) Minden év június 30. napjáig az előző évre vonatkozóan jelentésben elemzi az illetékességi területén a gyermekkorú, illetve a fiatalkorú bűnelkövetés helyzetét, és értékeli a bűnmegelőzési tevékenységet.
m) Egyeztető értekezletet tart jelentés ismertetése és a bűnmegelőzés érdekében elvégzendő feladatok megvitatása céljából.
n) Nyilvántartást vezet a jogszabály által elrendelt adatokról.
o) Szervezi a hivatásos gondnoki feladatot ellátó személyek képzését, illetve évenkénti továbbképzését.
p) Ellátja a jogszabályokban hatáskörébe utalt egyéb feladatokat.
(2) Szociális igazgatással összefüggő feladat és hatáskörében:
a) Ellátja a jegyző szakmai irányítását, felügyeletét és ellenőrzését, másodfokon jár el a jegyző hatáskörébe tartozó szociális hatósági ügyekben.
b) Első fokon dönt a működési engedélyek kiadásáról, módosításáról és visszavonásáról a bentlakásos szociális intézmények, valamint az alapszolgáltatások tekintetében, amennyiben az alapszolgáltatás mellett a fenntartó bentlakásos intézményi ellátást is nyújt.
c) Ellenőrzi működést engedélyező szervként, hogy a szociális intézmény működése, illetve szolgáltatás megfelel-e a működési engedélyben és a jogszabályokban foglaltaknak.
d) Folyamatosan figyelemmel kíséri a szociális törvényben meghatározott önkormányzati ellátási kötelezettségek teljesítését. Amennyiben az önkormányzat ellátási kötelezettségéből adódó feladatainak, különösen fenntartói feladatának, illetve szolgáltatástervezési koncepció elkészítésének nem tesz eleget, felszólítja az önkormányzatot – megfelelő határidő kitűzésével – a feladat teljesítésére.
e) Eljár első fokon, valamint a jegyző felügyeleti szerveként másodfokon a súlyos mozgáskorlátozottak közlekedési kedvezményeivel kapcsolatos ügyekben, illetve dönt a támogatási utalványok kiadásáról, érvényességi idejének meghosszabbításáról.
f) Felügyeleti szervként jár el az egyes lakáscélú kölcsönökből eredő adósságok rendezésével kapcsolatos ügyekben, elbírálja a jogorvoslati kérelmeket.
g) Első fokon dönt az intézményi jogviszonyban álló személyek intézményen belüli foglalkoztatása esetén a szociális foglalkoztatási engedélyek kiadásáról. Kétévente ellenőrzi az engedélyezett foglalkoztatást, valamint nyilvántartást vezet a szociális foglalkoztatásról.
h) Nyilvántartást vezet a jogszabály által elrendelt adatokról.
i) Közreműködik az ágazati képzések, továbbképzések szervezésében.
j) Ellátja továbbá mindazon szociális feladatokat, amelyeket jogszabály hatáskörébe utal.
a) Részt vesz az ágazati képzések lebonyolításában, szakmai képzéseket, továbbképzéseket szervez.
b) Elkészíti a régióra vonatkozó munka és ellenőrzési tervet, illetve a Szociális és Gyámhivatal éves tevékenységéről szóló jelentést.
c) Kapcsolatot tart a feladat- és hatáskörét érintő ügyekben feladat- és hatáskörrel rendelkező központi és területi államigazgatási szervekkel.
d) Ellátja a hivatalvezető által meghatározott funkcionális feladatokat.
e) Gondoskodik a Szociális és Gyámhivatalhoz érkező valamennyi ügyirat érkeztetéséről, és szignálásra, majd iktatásra, irattározásra történő továbbításáról.”
(4) Részletes feladatait a Szociális és Gyámhivatal Ügyrendje tartalmazza.
A központi államigazgatási szervek területi szervei koordinációja és az önkormányzatokkal való kapcsolattartás szervezeti formái
36. § (1) A Regionális Államigazgatási Kollégium a) A Kollégium a hivatalvezető véleményező, összehangolást elősegítő testülete. Működésének részletes szabályait az ügyrend tartalmazza.
b) A kollégium elnöke a hivatalvezető, tagjai a hivatalvezető-helyettes, a szakigazgatási szervek vezetői, a regionális államigazgatási hivatal főosztályvezetői, továbbá a központi hivataloknak és a kormányhivataloknak a hivatal illetékességi területén székhellyel rendelkező területi szerveinek a vezetői.
c) A Kollégium az ügyrendjében meghatározott módon tartja üléseit.
d) A Kollégium ülésén tanácskozási joggal részt vesznek az elnök által meghívott szervezetek vezetői is.
(2) A hivatalvezető szükség szerint, a kollégium tagjainak részvételével, a feladat- és hatáskörrel rendelkező központi államigazgatási szervek vezetőinek egyidejű tájékoztatása mellett regionális koordinációs értekezletet hívhat össze több ágazatot érintő feladat ellátásának előmozdítására.
(3) Szakmai koordinációs értekezlet
a) A regionális államigazgatási hivatal, valamint a szakigazgatási szerv vezetője az államigazgatási feladatokat ellátó, államigazgatási hatósági jogkörben eljáró helyi önkormányzati szervek vonatkozásában jogosult szakmai-koordinációs értekezletet összehívni.
b) Az értekezlet feladata a kölcsönös tájékoztatás és az aktuális szakmai feladatok megvitatása.
37. § (1) A hivatali értekezletek formái: a) regionális szintű éves munkaértekezlet,
b) hivatalvezetői értekezlet,
c) szakigazgatási szerv vezetői értekezlet,
d) főosztályi értekezlet,
f) szakigazgatási szerv értekezlete,
g) szakmai munkacsoportok munkamegbeszélései
aa)40 Regionális szintű éves munkaértekezlet
Célja: A regionális államigazgatási hivatal éves munkájának értékelése és a feladatok meghatározása.
Időpontja: Évente egyszer az Önkormányzati Minisztériumban megtartott évértékelő és feladatkitűző értekezletet, illetve az éves munkaértékelés elkészültét követően.
Résztvevői: A regionális államigazgatási hivatal valamennyi köztisztviselője, ügykezelője és munkavállalója.
A lebonyolítás módja: Az összehívásért és az előkészítésért a Titkársági és Humánpolitikai Osztály vezetője felelős, aki az értekezletről emlékeztetőt készít, amelyet a hivatalvezető hagy jóvá.
ba)41 Hivatalvezetői értekezlet
Célja: Az Önkormányzati Minisztérium által a hivatalvezetők részére havonta szervezett regionális hivatalvezetői értekezleten elhangzott információk átadása, tájékoztatás az értekezleten született döntésekről, feladatkitűzésekről és az azokból adódó regionális államigazgatási hivatali teendők meghatározása.
Célja továbbá a kölcsönös tájékoztatás az előző vezetői értekezlet óta történt jelentős eseményekről, a következő időszakra vonatkozó feladatok egyeztetése, összehangolása, az egységes jogalkalmazási gyakorlat kialakítása.
Időpontja: Kéthetente, általában a hétfői munkanapokon, illetve a regionális hivatalvezetői értekezletet követő munkanapon.
Résztvevői: Hivatalvezető-helyettes, a szakigazgatási szervek vezetője és a főosztályvezetők
A lebonyolítás módja: A megtárgyalandó napirendekre vonatkozóan a hivatalvezető-helyettesek, a szakigazgatási szerv vezetője, a hivatalvezető közvetlen vezetése alatt álló szervezeti egységek vezetői javaslatot tehetnek. Az összehívásért és az előkészítésért a Titkársági és Humánpolitikai Osztály vezetője felelős, aki az értekezletről emlékeztetőt készít, amelyet a hivatalvezető hagy jóvá. Az emlékeztető tartalmazza az értekezleten született döntéseket, a döntések végrehajtásáért felelő személyek nevét és a határidőket.
ca) Szakigazgatási szerv vezetői értekezlet
Célja: A hivatalvezetői értekezleteken elhangzott információk továbbadása. Célja továbbá a kölcsönös tájékoztatás az előző szakigazgatási szerv vezetői értekezlet óta történt jelentős eseményekről, a következő időszakra vonatkozó feladatok egyeztetése, összehangolása, az egységes jogalkalmazási gyakorlat kialakítása.
Időpontja: Havonta, a hivatalvezető által tartott vezetői értekezletet követő egy héten belül, illetve szükség szerint.
Résztvevői: A szakigazgatási szerv valamennyi köztisztviselője, ügykezelője és munkavállalója. Az értekezletre meg kell hívni a regionális államigazgatási hivatal vezetőjét.
A lebonyolítás módja: Az értekezlet összehívásáért és előkészítéséért a szakigazgatási szerv vezetője által megbízott köztisztviselő a felelős, aki az értekezletről emlékeztetőt készít, amit a szakigazgatási szerv vezetője hagy jóvá.
fa) Főosztályi értekezlet
Célja: A regionális államigazgatási hivatalon belüli szakmai feladatellátás, jogalkalmazás összehangolása, a soron következő feladatok meghatározása.
Időpontja: Havonta, illetve szükség szerint.
Résztvevői: A főosztály valamennyi köztisztviselője, ügykezelője és munkavállalója. Az értekezletre meg kell hívni a főosztály feladat- és hatáskörébe tartozó feladatokat ellátó osztályok vezetőit.
A lebonyolítás módja: Az értekezlet összehívásáért és előkészítéséért a főosztály vezetője által megbízott köztisztviselő a felelős, aki az értekezletről emlékeztetőt készít, amit a főosztály vezetője hagy jóvá.
Célja: A regionális államigazgatási hivatalon belüli szakmai feladatellátás, jogalkalmazás összehangolása, a soron következő feladatok meghatározása.
Időpontja: Havonta, illetve szükség szerint.
Résztvevői: Az osztály valamennyi köztisztviselője, ügykezelője és munkavállalója. Az értekezletre meg kell hívni az osztály feladat- és hatáskörébe tartozó feladatokat ellátó főosztályok vezetőit.
A lebonyolítás módja: Az értekezlet összehívásáért és előkészítéséért az osztály vezetője által megbízott köztisztviselő a felelős, aki az értekezletről emlékeztetőt készít, amit az osztály vezetője hagy jóvá.
ha) Szakigazgatási szerv osztályértekezlete
A szakigazgatási szerv vezetője, a szakigazgatási szerv területi osztályainak vezetői, szükség szerint a főosztályi, illetve az osztályértekezletekhez hasonló módon és tartalommal munkaértekezletet hívhatnak össze.
ia) Munkacsoporti megbeszélés
A hivatalvezető több szervezeti egységet érintő eseti vagy állandó koordinációt igénylő feladat ellátására a szervezeti egységek vezetői, illetőleg köztisztviselői részvételével munkacsoportot hozhat létre. A munkacsoport vezetője a hivatalvezető által kijelölt vezetői megbízással rendelkező köztisztviselő.
A munkacsoport – feladatai ellátása érdekében – a hivatalvezető által meghatározott, valamint szükség szerinti rendszerességgel a munkacsoport vezetője főosztályi, illetve osztályértekezlethez hasonló módon és tartalommal munkacsoporti megbeszélést hívhat össze.
A HIVATAL MŰKÖDÉSI RENDJE
38. § (1) A regionális államigazgatási hivatal folyamatos működését a jogszabályok, az állami irányítás egyéb jogi eszközei, az ezekre épülő Szervezeti és Működési Szabályzat, a 2.§-ban meghatározott szervezeti egységek ügyrendjei, további belső szabályzatok, valamint a felettes vezető utasításai határozzák meg. (2) A vezető, az ügyintéző, az ügykezelő és a fizikai alkalmazott részletes feladatait a Szabályzaton túl az Ügyrend, a regionális államigazgatási hivatal Kiadmányozási és Helyettesítési Szabályzata, más belső szabályzatok és a munkaköri leírások szabályozzák.
(3) A munkaköri leírás a felelősség megállapítására is alkalmas módon – többek között – tartalmazza: a munkakörben ellátandó feladat jellegét, a tevékenységi kört, a munkakört betöltők alá- és fölérendeltségi viszonyait, a munkáltatói jogkör gyakorlójának megjelölését, a munkakörre vonatkozó sajátos előírásokat és a helyettesítés módját.
(4) Az ügyintézésért felelős az eljárás során a következőket végzi el:
a) áttanulmányozza az ügyre vonatkozó ügyiratokat és más információkat tartalmazó anyagokat, szükség szerint intézkedik az ügyet érintő iratok pótlólagos összegyűjtésére és átmeneti csatolására, illetve különböző ügyiratdarabok végleges szerelésére,
b) amennyiben az ügyben más hivatali belső szervezeti egység, vagy más hivatalos szerv álláspontjának bekérése szükséges, erről indokolt esetben felettesét külön tájékoztatja, az egyeztetést az illetékessel szóban, szükség szerint írásban elvégzi,
c) az ügyben folytatott jelentősebb tárgyalásról, értekezletről, megbeszélésről, szóbeli megállapodásról, egyeztetésről szükség szerint jegyzőkönyvet, emlékeztetőt, vagy feljegyzést készít és azt az ügyiratban elhelyezi; fontosabb ügyeknél a lényeges vezetői utasításokat – indokolt esetben – az ügyiratra, illetve az előadói ívre, vagy az ügyet kísérő lapra külön feljegyzi,
d) megállapításait, javaslatát az ügyiratban rövid előadmány, feljegyzés formájában összegzi és elkészíti a kiadmány tervezetét,
e) az ügyiratot kiadmányozza, vagy továbbítja azt a kiadmányozásra jogosulthoz,
f) az iratra feljegyzi a kezelői és a kiadói utasításokat, az irattári tételszámot.
(5) Az ügy intézésére kijelölt köteles a vezető utasítása szerint eljárni.
(6) Ha az ügyintézés során kapott vezetői utasítással nem ért egyet:
a) köteles azt a közvetlen felettesének szóban megindokolni,
b) ezt követően jogosult az elutasított ellenvéleményét az ügyiratra, vagy az ügyiratot kísérő lapra rávezetni,
c) az ügyiratban feltüntetett ellenvéleményét a szolgálati felettese útján, vagy annak előzetes értesítésével felső szintű vezetők elé terjesztheti.
(7) Az ügyet intéző ellenvéleménye általában nem akadályozhatja meg a vezetői utasítás végrehajtását. A szabályszerű és a szolgálati úton előterjesztett ellenvéleményért az ügyintézőt semmilyen hátrány nem érheti. Az ügyintéző külön jogszabályban előírt kivételes esetekben köteles, illetve jogosult a vezetői utasítások végrehajtását megtagadni.
Munkarend és ügyfélfogadás
39. § (1) A regionális államigazgatási hivatal munkarendje a) a Hivatalban a munkaidő hétfőtől csütörtökig 8.00–16.30 óráig, pénteken 8.00–14.00 óráig tart, a munkaközi szünet (ebédidő) 11.30–14.00 óra között vehető igénybe, 30 perc időtartamban azokon a napokon, amikor a munkaidő a napi hat órát meghaladja,
b) a fizikai alkalmazottak (gépjárművezetők) munkarendje havi munkaidőkeretben kerül megállapításra,
c) munkaidőben a munkahelyről eltávozni a hivatali felettes engedélyével lehet.
a) A regionális államigazgatási hivatal valamennyi főosztályának, osztályának kijelölt ügyintézője(i) köteles a hét minden munkanapján munkaidőben fogadni az ügyfeleket.
b)42 A Szociális és Gyámhivatal, a Főépítészi Iroda és az Építésfelügyelet ügyfélfogadási rendjét az Ügyrendben kell meghatározni.
c) a vezetői megbízatású köztisztviselők ügyfélfogadási rendje:
ca) a hivatalvezető ügyfélfogadása:
minden hónap első keddjén 9.00 órától 12.00 óráig
cb) a hivatalvezető-helyettes ügyfélfogadása:
minden szerdán 9.00 órától 12.00 óráig.
cc) a főosztályvezetők ügyfélfogadása
A hivatali ügyfélfogadással egyező időpontban fogadják az ügyfeleket.
cd) a főosztályvezető-helyettesek és az osztályvezetők
A hivatali ügyfélfogadással egyező időpontban fogadják az ügyfeleket.
d) A hivatalvezető közvetlen vezetése alatt álló szervezeti egységek vezetői kötelesek gondoskodni arról, hogy az önkormányzati tisztségviselők és képviselők, valamint a helyi és területi közigazgatási szervek köztisztviselői soron kívül, illetve előre egyeztetett időpontban kereshessék fel a hivatalt.
40. § (1) A kiadmányozási jog az ügyben történő érdemi döntésre ad felhatalmazást. A kiadmányozási jog magában foglalja az érdemi döntést, a döntés kialakításának, valamint az ügyirat irattárba helyezésének jogát. A kiadmányozott irat tartalmáért és alakiságáért a kiadmányozó felelős. (2) Jogszabály a szerv vezetőjéhez vagy ügyintézőjéhez is címezhet hatáskört. A szerv vezetője kiadmányozási jogát a szervvel közszolgálati jogviszonyban álló személyre úgyszintén átruházhatja.
(3) Külső szervhez, vagy személyhez iratot, kiadmányt csak az adott ügyben kiadmányozási joggal rendelkező aláírásával (külső kiadmányozás) lehet továbbítani, kiadni. Külső kiadmánynak minősül a regionális államigazgatási hivatal köztisztviselői, ügykezelői és munkavállalói részére a munkáltatói jogkörben kiadmányozott és átadott irat is.
(4) A kiadmányozási jog jogosultja:
a) a regionális államigazgatási hivatal hatáskörébe tartozó ügyekben – mint a hatáskörrel rendelkező szerv vezetője – a regionális államigazgatási hivatal vezetője,
b) a szakigazgatási szerv hatáskörében a szakigazgatási szerv vezetője,
c) jogszabályban meghatározott hatáskörében a regionális államigazgatási hivatal köztisztviselője
(5) A kiadmányozási jog jogosultja e jogkörét e Szabályzatban, Ügyrendben, más belső szabályzatban, illetve egyedi írásbeli intézkedéssel részben, vagy egészben átruházhatja, az átruházott kiadmányozási jogot visszavonhatja. Az átruházott kiadmányozási jog tovább nem delegálható. Az átruházás nem érinti a hatáskör jogosultjának személyét és felelősségét.
(6) A szakigazgatási szervek vezetői ügyrendjükben szabályozzák a kiadmányozás rendjét.
(7) A regionális államigazgatási hivatal vezetője a kiadmányozás rendjét, annak részletes szabályait a regionális államigazgatási hivatal Kiadmányozási és Helyettesítési Szabályzatában határozza meg.
A kötelezettségvállalás rendje
41. § (1) A regionális államigazgatási hivatal, mint jogi személy és költségvetési szerv nevében, az alapító okiratban és költségvetési alapokmányban foglalt feladatok célszerű és hatékony ellátása (végrehajtása) során fizetési vagy más teljesítési kötelezettség vállalására – törvényben meghatározott kivétellel – a hivatalvezető vagy a külön szabályzatban meghatározottak szerint az általa megbízott személy vállalhat. A kötelezettségvállalás a gazdasági vezető, vagy az általa kijelölt személy ellenjegyzése után és csak írásban történhet. (2) Ha a regionális államigazgatási hivatal nevében nem a hivatalvezető az aláíró és a jogszabály a nyilatkozat érvényességéhez írásbeli alakot kíván, két, képviseleti joggal felruházott személy aláírása szükséges. A bankszámla felett való rendelkezéshez minden esetben két, képviseleti joggal felruházott személy aláírása szükséges.
(3) A képviseleti joggal, illetve bankszámla felett való rendelkezési jogosultsággal felruházott személyek nevét és beosztását, valamint az aláírás módját a kötelezettségvállalásra, ellenjegyzésre és utalványozásra vonatkozó szabályzat tartalmazza.
(4) A regionális államigazgatási hivatal által kötött polgári jogi és támogatási szerződésekhez jogi ellenjegyzés szükséges.
42. § (1) A hivatalvezető távolléte vagy akadályoztatása esetén helyettesítését az általános hivatalvezető-helyettes látja el. (2) Az általános hivatalvezető-helyettesi állás betöltetlensége, az általános hivatalvezető-helyettes távolléte vagy akadályoztatása esetén a hivatalvezető általános helyettesítését a hivatalvezető-helyettes vagy a hivatalvezető által kijelölt főosztályvezető, kijelölés hiányában a (3) bekezdésben meghatározott vezető látja el. (3) A pénzügyi főosztályvezető a hivatalvezetőt pénzügyi, gazdasági ügyekben – a fentiekben megjelölt helyettesítési rendtől függetlenül – minden esetben helyettesíti.
(4) A hivatalvezető-helyettesek egymás helyettesítését is ellátják.
(5) A hivatalvezető közvetlen irányítása alatt álló szervezeti egységek vezetőit távollétük esetén a kijelölt főosztályvezető-helyettes, ennek hiányában vagy akadályoztatása esetén a kijelölt osztályvezető helyettesíti.
(6) A hivatalvezető közvetlen irányítása alatt álló szervezeti egység vezetője és a helyettesítéssel megbízott köztisztviselő együttes távolléte esetén a szervezeti egység dolgozói közül a hivatalvezető jelöli ki a helyettesítést ellátó személyt.
(7) A Szociális és Gyámhivatal vezetőjét távollétében a főosztályvezető-helyettes, akadályoztatása esetén a kijelölt osztályvezető helyettesíti.
(8)43 Az Állami Főépítészt távollétében a főépítészi iroda kijelölt köztisztviselője helyettesíti. Az Építésfelügyelet vezetőjét az általa – a regionális államigazgatási hivatalvezető egyetértésével – kijelölt köztisztviselő helyettesíti. A helyettesítés rendjét szakigazgatási szerv ügyrendje tartalmazza.
(9) Az ügyintézők és ügykezelők helyettesítési rendjét a munkaköri leírásuk tartalmazza.
(10) A Szabályzat, az Ügyrend, a regionális államigazgatási hivatal Kiadmányozási és Helyettesítési Szabályzata, más belső szabályzata, munkaköri leírás vagy írásbeli kijelölés alapján helyettesítést ellátó személyt, e minőségében megilleti a kiadmányozási jog gyakorlása.
A munkáltatói jogok gyakorlásának rendje
43. § A munkáltatói jogok gyakorlásának és átruházásának részletes szabályait a Kiadmányozási és Helyettesítési Szabályzat, valamint a köztisztviselők és ügykezelők tekintetében a regionális államigazgatási hivatal egységes Közszolgálati Szabályzata, a munkavállalók tekintetében külön szabályzat tartalmazza.
Az adatvédelmi tevékenység
irányítása
44. § A regionális államigazgatási hivatalban a személyes adatkezelési, adatbiztonsági és adatszolgáltatási, valamint a közérdekű adatok nyilvánosságával összefüggő tevékenységet a hivatalvezető által kijelölt adatvédelmi felelősök látják el a regionális államigazgatási hivatal belső szabályzataiban és a munkaköri leírásaiban foglaltaknak megfelelően.
Államháztartási belső pénzügyi ellenőrzés Belső ellenőrzési és vezetői ellenőrzési tevékenység
45. § (1) Az államháztartási belső pénzügyi ellenőrzés szervezetére, felépítésére és módszerére vonatkozóan külön szabályzat, a Belső Ellenőrzési Kézikönyv rendelkezik, melyet a pénzügyminiszter által kiadott kézikönyv alapján kell összeállítani. (2) A szakmai feladatellátás irányítása, felügyelete során ellátandó folyamatos vezetői ellenőrzés működésére vonatkozó előírásokat a jelen Szabályzat, a regionális államigazgatási hivatal belső szabályzatai, valamint a vezetők munkaköri leírása tartalmazza.