• Tartalom

14/2008. (VIII. 19.) NFGM–PM együttes rendelet

14/2008. (VIII. 19.) NFGM–PM együttes rendelet

a 2007–2013 időszakban az Európai Regionális Fejlesztési Alapból, az Európai Szociális Alapból és a Kohéziós Alapból származó támogatások felhasználásának általános eljárási szabályairól szóló 16/2006. (XII. 28.) MeHVM–PM együttes rendelet módosításáról1

2008.08.22.

A 2007–2013 programozási időszakban az Európai Regionális Fejlesztési Alapból, az Európai Szociális Alapból és a Kohéziós Alapból származó támogatások felhasználásának alapvető szabályairól és felelős intézményeiről szóló 255/2006. (XII. 8.) Korm. rendelet 21. § (3) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter feladat- és hatásköréről szóló 134/2008. (V. 14.) Korm. rendelet 1. § h) pontjában és a pénzügyminiszter feladat- és hatásköréről szóló 169/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörünkben eljárva a következőket rendeljük el:

1. § (1) A 2007–2013 időszakban az Európai Regionális Fejlesztési Alapból, az Európai Szociális Alapból és a Kohéziós Alapból származó támogatások felhasználásának általános eljárási szabályairól szóló 16/2006. (XII. 28.) MeHVM–PM együttes rendelet (a továbbiakban: R.) 3. § (1) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:

[A projektkiválasztás, illetve -jóváhagyás határideje a támogatásról vagy elutasításról hozott döntésről történő értesítésig – ide nem számítva az esetleges hiánypótlás idejét –]

d) kistérségi programban meghatározott projektek esetében a projektjavaslat részletes kidolgozását követően, a projektek kiválasztása során a projektjavaslat beérkezésétől számított 75 nap.”

(2) A R. 3. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(7) Ha e rendelet eltérően nem rendelkezik, kiemelt projekt, kistérségi programban meghatározott projekt és egyfordulós pályázat esetén a 4–10. §-t nem kell alkalmazni.”

2. § A R. a következő 3/A. §-sal egészül ki:

3/A. § (1) Amennyiben a felhívásban nem zárták ki, projektjavaslatot a projekt megvalósítására létrehozott konzorcium (a továbbiakban: konzorcium) is benyújthat.
(2) A konzorcium az erre irányuló, a felhívás részeként közzétett megállapodás-tervezetben foglalt rendelkezéseket is tartalmazó megállapodással (a továbbiakban: konzorciumi együttműködési megállapodás) jön létre.
(3) A konzorcium létrehozására irányuló konzorciumi együttműködési megállapodással projektjavaslat benyújtására jogosult lehetséges projektgazdák arra vállalnak kötelezettséget, hogy a projektet a projektadatlapban meghatározott módon közösen megvalósítják.
(4) Konzorcium tagja csak olyan szervezet lehet, amely a felhívásban meghatározott követelményeknek megfelel.
(5) A konzorciumot az NFÜ-vel és a közreműködő szervezettel szemben a konzorciumi együttműködési megállapodásban kijelölt tag képviseli.”

3. § (1) A R. 5. § (1)–(2) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A felhívást az NFÜ haladéktalanul elhelyezi saját honlapján. Az NFÜ a kormányzati internetes portálon biztosítja a pályázatkereső működését. Az NFÜ a közzétételről tájékoztatja a 255/2006. (XII. 8.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdés k) pontja szerinti minisztert (a továbbiakban: miniszter) és a közreműködő szervezetet.
(2) Ha a lehetséges projektgazdák köre ismert, és számuk legfeljebb 100, a közreműködő szervezet közvetlenül megküldi a felhívást a lehetséges projektgazdáknak.”

(2) A R. 5. § (7)–(8) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(7) Amennyiben az operatív program, az akcióterv vagy jogszabály módosítása miatt, vagy egyéb okból szükségessé válik a felhívás módosítása, az NFÜ haladéktalanul módosítja a felhívást a honlapján, ahol erről – a módosítások kiemelésével – közleményt is megjelentet. Erről a tényről az NFÜ vagy a feladat delegálása esetén a közreműködő szervezet a módosításnak az NFÜ honlapján való megjelenésével azonos napon
a) értesíti a nemzeti hírügynökséget,
b) tájékoztatja – regionális program kivételével – a területileg érintett regionális fejlesztési ügynökségeket,
c) sajtóközleményt ad ki, amelyet megküld legalább tíz országos sajtóorgánum, illetve regionális program esetében a régióhoz tartozó megyénként legalább három-három megyei sajtóorgánum számára.
(8) Folyamatos elbírálás esetében amennyiben a támogatásra rendelkezésre álló kötelezettségvállalási keret kimerül, vagy annak kimerülése előrejelezhető, az NFÜ a benyújtási határidő előtt a benyújtás lehetőségét felfüggeszti, és az erről szóló tájékoztatást az NFÜ honlapján közzéteszi. A felfüggesztés dátuma – a jogszabályok betartását, illetve a támogatási konstrukció céljait veszélyeztető esetektől eltekintve – legkorábban a közzétételt követő 3. nap lehet. A közreműködő szervezet értékeli a felfüggesztés dátuma előtt beérkezett projektjavaslatokat. A benyújtási lehetőség a felhívásnak az NFÜ honlapján való közzétételétől számított 30. nap előtt nem függeszthető fel.”

4. § A R. 6. § (4)–(7) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(4) A közreműködő szervezet – a tartalmi értékelési kritériumok vizsgálatát kivéve – megvizsgálja, hogy a projektjavaslat megfelel-e a felhívásban meghatározott alábbi befogadási kritériumoknak:
a) a pályázatot a pályázati útmutatóban meghatározott példányszámban nyújtották be,
b) a pályázati útmutató előírása esetén a hivatkozott kitöltő programmal készített projektadatlap az elektronikus formában benyújtásra került,
c) a pályázat a benyújtási határidőn belül került benyújtásra,
d) az igényelt támogatás összege nem haladja meg a maximálisan igényelhető támogatási összeget, és eléri a minimálisan igényelhető támogatást, és az igényelt támogatási arány nem haladja meg a kiírásban megjelölt maximális támogatási intenzitást,
e) a papír alapon benyújtott projektadatlap az arra jogosult által, a megfelelő módon aláírásra került,
f) a projektgazda a támogatásra való jogosultságát az útmutatóban előírt módon igazolta.
(5) Ha a projektjavaslat a (4) bekezdés a)–e) pontjában meghatározott kritériumoknak nem felel meg, a közreműködő szervezet a projektgazda egyidejű tájékoztatása mellett, az indokok megjelölésével, a projektjavaslat beérkezésétől számított 15 napon belül hiánypótlási felhívás nélkül elutasítja a projektjavaslatot.
(6) Ha a támogatásra való jogosultságot alátámasztó, a (4) bekezdés f) pontjában előírt dokumentumok nem, hiányosan vagy hibásan kerültek benyújtásra, a közreműködő szervezet a benyújtási határidőtől – folyamatos elbírálásnál a projektjavaslat beérkezésétől – számított 15 napon belül 15 napos határidő tűzésével, az összes hiány, illetve hiba egyidejű megjelölésével hiánypótlásra hívja fel a projektgazdát.
(7) Ha a hiánypótlást a megadott határidőn belül a projektgazda nem teljesíti teljeskörűen, az a projektjavaslat elutasítását eredményezi, ez esetben igazolásnak nincs helye.
(8) A közreműködő szervezet az (5) és a (7) bekezdés alapján hozott elutasító döntéséről az indokok részletes megjelölésével 2 munkanapon belül írásban tájékoztatja a projektgazdát. A tájékoztatásban ki kell térni a panasz benyújtásának lehetőségére és módjára is. Ha a projektjavaslat a (6) bekezdésben meghatározott hiányoknak, hibáknak az ott meghatározott módon és határidőben történő pótlását, illetve javítását követően – a tartalmi értékelési kritériumok vizsgálatát ide nem értve – megfelel a felhívásban meghatározott projektkiválasztási kritériumoknak, a közreműködő szervezet azt befogadja, és tartalmi értékelésre bocsátja. A befogadásról a közreműködő szervezet a benyújtási határidőtől – folyamatos elbírálásnál a projektjavaslat beérkezésétől, hiánypótlás esetén a hiánypótlás beérkezésétől – számított 15 napon belül írásban tájékoztatja a projektgazdát (befogadó nyilatkozat).”

5. § (1) A R. 7. § (2) bekezdésének felvezető szövege helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Az NFÜ, illetve a közreműködő szervezet biztosítja, hogy az értékelést olyan személy végezze, aki:”

(2) A R. 7. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(7) Az értékelés során az értékelő minden előzetes projektjavaslatról – az adott támogatási konstrukcióra meghatározott – értékelő lapot tölt ki.”

(3) A R. 7. §-a a következő (12) bekezdéssel egészül ki:

„(12) Amennyiben a pályázó pályázatában valótlan adatot közölt, illetve valótlan tartalmú nyilatkozatot tesz – a minden kétséget kizáró adminisztrációs hibák kivételével – a projektjavaslat nem támogatható.”

6. § (1) A R. 8. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A bíráló bizottság elnökét az NFÜ – vagy az NFÜ felkérése esetén a közreműködő szervezet –, titkárát a közreműködő szervezet jelöli. Az elnök felügyeli az eljárás átláthatóságát és pártatlanságát, az eljárási szabályok betartását. Tagot jelölhet a közreműködő szervezet, a miniszter és az NFÜ, regionális program esetében a regionális fejlesztési tanács (a továbbiakban: RFT); továbbá az NFÜ biztosítja nem-kormányzati szakmai szervezet által delegált egy tag részvételét. Az RFT által delegált tag az RFT álláspontját képviseli. A tagok száma – az elnökkel együtt – legfeljebb 7 fő. Megfigyelőt jelölhet a közreműködő szervezet, a miniszter és az NFÜ, regionális program esetében az RFT. A megfigyelők száma legfeljebb 6 fő, azzal, hogy az NFÜ minden esetben legalább 2 fő megfigyelőt jelölhet.”

(2) A R. 8. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A bíráló bizottság elnöke és tagjai legkésőbb a bíráló bizottság első ülésén benyújtják a vagyonnyilatkozatuk leadásáról az NFÜ által kiállított átvételi elismervény másolatát a bíráló bizottság titkára részére. A bíráló bizottság tagjaival és a megfigyelőkkel szemben az NFÜ írásban, indoklással ellátott kifogással élhet a (2) bekezdés szerinti jelölő szervezetnél. A jelölő szervezet köteles írásban megindokolni, ha a kifogás alapján nem jelöl másik személyt.”

(3) A R. 8. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(6) A bíráló bizottság az értékelő lapban foglalt javaslat alapján döntési javaslatot tesz
a) a projektjavaslat támogatására,
b) a 7. § (10) bekezdése szerint csökkentett összköltséggel történő támogatására és/vagy a 7. § (11) bekezdése szerint feltételekkel történő támogatására, vagy
c) a projektjavaslat elutasítására.”

(4) A R. 8. §-a a következő új (7) és (8) bekezdéssel egészül ki, ezzel egyidejűleg az eredeti (7)–(11) bekezdés számozása (9)–(13) bekezdésre változik:

„(7) A bíráló bizottság a legmagasabb összpontszámot kapott projektjavaslatok támogatására – folyamatos elbírálás esetén amíg a támogatásra rendelkezésre álló forrás elegendő, minden beérkezett és az előre meghatározott minimális pontszámot elérő projektjavaslat támogatására – tesz javaslatot. A forráshiány miatt nem támogatható, de a minimális pontszámot megkapott projektjavaslatokból tartaléklista képezhető, és forrás rendelkezésre állása esetén az NFÜ új bíráló bizottság összehívása nélkül a tartaléklistán szereplő projektgazdákat – sortartás mellett – támogatásban részesítheti.
(8) A bíráló bizottság a pályázati felhívásban meghatározott projektkiválasztási szempontok alapján újraértékelheti a pályázatot, és az értékelő javaslatától – részletes, írásban rögzített indoklás alapján – eltérő döntési javaslatot tehet, ha az új összpontszám az értékelő javaslatától eltérő döntési javaslatot indokol. Ha a bíráló bizottság nem rendelkezik a javaslattételhez szükséges információkkal, vagy nem ért egyet az értékelő, illetve értékelők javaslatával, tisztázó kérdés feltételét, illetve helyszíni szemlét kérhet a közreműködő szervezettől, illetve ha az értékelés és a bíráló bizottság által végzett újraértékelés összpontszáma között az adható maximális összpontszám 20 százalékánál nagyobb az eltérés, a bíráló bizottság írásban rögzített indoklás alapján legfeljebb egyszer elrendeli a projektjavaslat soron kívüli újbóli értékelését, melynek során a 7. § (2)–(3), (7)–(8), valamint (10)–(12) bekezdéseit alkalmazni kell.”

7. § A R. 9. § (1) bekezdés első mondata helyébe a következő rendelkezés lép:

„Ha a projektjavaslat javasolt támogatása meghaladja az 1 milliárd forintot, a közreműködő szervezet a befogadó nyilatkozat megküldésekor a teljes projektjavaslatot megküldi – ha a projektgazda nevében nem a miniszter nyújtotta be a projektjavaslatot – a miniszternek, valamint az érintett RFT-nek.”

8. § A R. 9/A. § helyébe a következő rendelkezés lép:

9/A. § Regionális, valamint ágazati programok adott támogatási konstrukciói esetében – ha az akcióterv vagy a felhívásban az NFÜ előírta – ha a projektjavaslat javasolt támogatása nem haladja meg az 1 milliárd forintot, és a projektjavaslat az értékelés során a felhívásban meghatározott pontszámot eléri, vagy attól legfeljebb 5 ponttal marad el, a közreműködő szervezet a projektjavaslatról készített összefoglalót megküldi az érintett RFT-nek. Az RFT a támogatási konstrukció kiválasztási szempontjainak megfelelő indoklással 20 napon belül nyilatkozik, hogy a projektjavaslat megvalósulása a régió szempontjából kiemelkedően jelentős, jelentős vagy nem jelentős. Az NFÜ az adott konstrukció kiválasztási kritériumrendszerének kialakítása során a horizontális szempontrendszer fejezetben maximum 5 pontos kritériumrendszert fogalmaz meg a regionális jelentőség érvényesítése érdekében. Ha a projektjavaslat megvalósulása a régió szempontjából kiemelkedően jelentős, akkor az RFT 5 pontra értékeli a regionális jelentőséget, ha jelentős 3, ha nem jelentős 0 pont az értékelés eredménye. A közreműködő szervezet a független értékelők – az adott konstrukció kiválasztási kritériumrendszere alapján megállapított – átlagpontszáma és az RFT által adott pontszám figyelembevételével állapítja meg a projektjavaslat végleges átlagpontszámát, melyet a bíráló bizottság elé terjeszt. Ha az RFT 20 napon belül nem nyilatkozik, véleményét a közreműködő szervezet figyelmen kívül hagyja.”

9. § (1) A R. 10. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A döntésről a közreműködő szervezet a döntés meghozatalától számított 3 munkanapon belül írásban tájékoztatja a projektgazdát. Csökkentett összköltségű támogatás vagy elutasítás esetén a közreműködő szervezet részletes indokolást ad, elutasítás esetén a panasz benyújtásának lehetőségéről és módjáról tájékoztatja a projektgazdát. Feltételes támogatás esetén a közreműködő szervezet meghatározza a 7. § (8) bekezdés d) pontja szerinti feltételeket.”

(2) A R. 10. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A döntésről szóló tájékoztatás tartalmazza a projektjavaslatra vonatkozóan az emlékeztetőben foglaltakat. A döntésről szóló tájékoztatást követően a projektgazda jogosult a projektjavaslatra vonatkozóan az értékelő lapban foglaltakat megismerni.”

(3) A R. 10. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(7) A közreműködő szervezet a részletes kidolgozásra javasolt projektek listáját – a támogatási konstrukció címét, a projektgazda nevét, a projekt tárgyát, a projekt megvalósulásának helyszínét, a lehetséges támogatás összegét és arányát, a döntés időpontját (év, hónap), a projektjavaslat összpontszámát – a döntést követő 3 munkanapon belül közzététel céljából megküldi az NFÜ-nek.”

10. § Az R. 10/B. § (2) bekezdésének a helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A kiemelt projekt bíráló bizottság elnökét és titkárát az NFÜ jelöli ki. Tagot jelölhet a miniszter – regionális program esetén a nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter is –, az RFT, az NFÜ, továbbá az NFÜ biztosítja nem-kormányzati szakmai szervezet által delegált egy tag részvételét. A bíráló bizottság tagjaival szemben az NFÜ írásban, indoklással ellátott kifogással élhet a jelölő szervezetnél. A jelölő szervezet köteles írásban megindokolni, amennyiben a kifogás alapján nem jelöl másik személyt. A kiemelt projekt bíráló bizottság szavazati joggal rendelkező tagjainak száma – az elnökkel együtt – legfeljebb 7 fő.”

11. § (1) A R. 11. § (1) bekezdése, valamint az azt megelőző alcím helyébe a következő rendelkezések lépnek:


„Részletes projektjavaslatok kiválasztása – kiemelt projekt, kistérségi programban meghatározott projekt, egyfordulós pályázat esetén, kétfordulós pályázat második fordulójában

11. § (1) Az NFÜ felhívásban tájékoztatja az akciótervben, illetve a kistérségi programban meghatározott, illetve kétfordulós pályázat esetében a 4–10. §, valamint a 3. § (9) bekezdése szerint kiválasztott lehetséges projektgazdákat a támogatás igénylésének feltételeiről a 4. § (2)–(4) bekezdésében meghatározott módon.”

(2) A R. 11. § (2) bekezdés e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[1 milliárd forintot meghaladó támogatással megvalósítandó beruházás esetén a projekt adatlaphoz csatolni kell]

e) közműberuházások esetén ha a projekt kedvezményezettje egynél több önkormányzat, a projekt megvalósítására létrehozott, a helyi önkormányzatok társulásairól és együttműködéséről szóló 1997. évi CXXXV. törvény 16. §-a szerinti jogi személyiséggel rendelkező társulás, vagy a települési önkormányzatok többcélú kistérségi társulásáról szóló 2004. évi CVII. törvény szerint megalakult többcélú kistérségi társulás megállapodását;”

(3) A R. 11. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(6) Kiemelt projekt, kistérségi programban meghatározott projekt, valamint kétfordulós pályázat második fordulója esetében a közreműködő szervezet biztosítja a projektgazdák számára a személyes konzultáció lehetőségét. Kiemelt projekt, kistérségi programban meghatározott projekt, valamint kétfordulós pályázat második fordulója esetében az 5. § (5) bekezdésében foglalt korlátozást nem kell alkalmazni.”

12. § A R. 12. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A közreműködő szervezet elvégzi a projektjavaslat befogadási kritériumok szerinti ellenőrzését a 6. § (3)–(8) bekezdésében meghatározott módon. Kiemelt projekt, kistérségi programban meghatározott projekt, valamint kétfordulós pályázat második fordulója esetében a közreműködő szervezet a hiánypótlásra 15 napnál hosszabb határidőt is megállapíthat. Ha a hiánypótlásra a határidő leteltétől számított 15 napon belül sem kerül sor, ez a projektjavaslat elutasítását eredményezi.”

13. § A R. 13. § (1)–(3) bekezdésének a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A közreműködő szervezet elvégzi a projektjavaslat tartalmi értékelését a 7. § (1)–(11) bekezdésében meghatározott módon. Kiemelt projekt, kistérségi programban meghatározott projekt esetén, valamint kétfordulós pályázat második fordulójában – a felhívás eltérő rendelkezése hiányában – a projektjavaslatot nem kell pontozni; az értékelő javaslatot tehet – a 7. § (8) bekezdés c) pontjában meghatározottakon túl – a projektjavaslat meghatározott szempontok szerinti és meghatározott határidőn belüli átdolgozására is. Ha a projektkiválasztási szempontok nem igényelnek mérlegelést (normatív jellegű támogatás), a projektjavaslatokat nem kell pontozni, a 7. § (8) bekezdése szerinti értékelőlap csak a projektkiválasztási szempontoknak való megfelelőséget tartalmazza. Az értékelő a támogatási keret kimerülésének az 5. § (8) bekezdése szerint megállapított időpontját követően benyújtott projektjavaslat elutasítására tesz javaslatot.
(2) A (3)–(4) bekezdésben meghatározottak, kistérségi programban meghatározott projekt, valamint a technikai segítségnyújtási projektek kivételével az NFÜ bíráló bizottságot állít fel és működtet a 8. §-ban meghatározott módon. Ha az adott ülésen elbírált projektjavaslatok száma meghaladja az 50-et, a 8. § (11)–(12) bekezdésében foglalt határidőt az NFÜ 8 nappal meghosszabbíthatja.
(3) Egyfordulós pályázat esetén, ha az egyes projektek támogatási igénye nem haladja meg az 50 millió forintot – vagy az NFÜ által ennél alacsonyabban meghatározott értéket –, és a projekt-kiválasztási szempontok mérlegelést igényelnek (nem normatív jellegű támogatás), az NFÜ egyszerűsített bíráló bizottságot állít fel és működtet a 8. § (1) és (3)–(13) bekezdésében meghatározott módon. Az egyszerűsített bíráló bizottság elnökét az NFÜ – vagy az NFÜ felkérése esetén a közreműködő szervezet –, titkárát a közreműködő szervezet jelöli. Az elnök felügyeli az eljárás átláthatóságát és pártatlanságát, az eljárási szabályok betartását. Tagot jelölhet a közreműködő szervezet és az NFÜ, továbbá az NFÜ biztosítja nem-kormányzati szakmai szervezet által delegált egy tag részvételét. A tagok száma 3 fő. Megfigyelőt jelölhet az NFÜ, és ha a közreműködő szervezet felett a tulajdonosi és irányítási jogokat nem a miniszter gyakorolja, megfigyelőt jelölhet az ágazatért felelős miniszter. Ha az adott ülésen elbírált projektjavaslatok száma meghaladja az 50-et, a 8. § (11)–(12) bekezdésében foglalt határidőt az NFÜ 8 nappal meghosszabbíthatja.”

14. § A R. 14. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

14. § (1) Támogatás megítélése esetén, ha a szerződés megkötésére a 15. § (4)–(5) bekezdésében meghatározott határidőn belül a kedvezményezettnek fel nem róható okból nem került sor, a közreműködő szervezet a határidőt egy alkalommal hivatalból vagy a kedvezményezett kérelmére legfeljebb 45 nappal, különös méltánylást érdemlő esetben a kedvezményezett kérelmére legfeljebb 90 nappal meghosszabbíthatja. Ha a kedvezményezett különös méltánylást érdemlő esetre hivatkozik, a kérelmében be kell mutatni az azt alátámasztó körülményeket.
(2) A közreműködő szervezet a támogatásban részesített projektek listáját – a támogatási konstrukció címét, a projektgazda nevét, a projekt tárgyát, a projekt megvalósulásának helyszínét, a támogatás összegét és arányát, a döntés időpontját (év, hónap), a projektjavaslat összpontszámát – a döntést követő 3 munkanapon belül rögzíti az EMIR-ben.”

15. § (1) A R. 15. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Nagyprojekt és közvetett támogatás esetén a támogatási szerződést az NFÜ ellenjegyzi.”

(2) A R. 15. § (2) bekezdés a)–b) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

[A támogatási szerződés megkötésének előfeltétele, hogy a kedvezményezett megküldi a közreműködő szervezetnek]

a) a kedvezményezett nevében aláírásra jogosult aláíró személy(ek) – bank vagy közjegyző által hitelesített – aláírásmintáját (költségvetési szerv, önkormányzat, egyház, felsőoktatási intézmény, közalapítvány, 100%-os állami tulajdonban lévő gazdasági társaság kivételével);
b) alapító (létesítő) okiratot, illetve a külön jogszabály szerinti nyilvántartást igazoló okiratot (költségvetési szerv, önkormányzat, egyház, felsőoktatási intézmény, közalapítvány, 100%-os állami tulajdonban lévő gazdasági társaság kivételével);”

16. § (1) A R. 16. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Nagyprojekt esetében a támogatási szerződés megkötését követően az NFÜ jóváhagyás céljából megküldi az Európai Bizottságnak a támogatási kérelmet. Kivételes esetben az NFÜ a támogatási szerződés megkötését megelőzően is megküldheti az Európai Bizottságnak a támogatási kérelmet; ez esetben amennyiben a támogatási szerződés megkötésére a támogatási kérelem megküldését követő 60 napon belül nem kerül sor, az NFÜ kezdeményezi az Európai Bizottságnál a jóváhagyás folyamatának felfüggesztését.”

(2) A R. 16. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Az NFÜ tájékoztatja a közreműködő szervezetet, az ágazati irányításért felelős minisztert, a kedvezményezettet és az igazoló hatóságot a támogatási kérelem Európai Bizottság által történő befogadásáról, valamint jóváhagyásáról vagy elutasításáról.”

17. § A R. 17. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A kedvezményezett tájékoztatja a közreműködő szervezetet, ha a szerződés hatályának időtartama alatt a szerződésben foglalt azonosító adatai, illetőleg a szerződés teljesítésével összefüggő adatai (pl. kapcsolattartó adatai, bankszámlaszám) megváltoznak, legkésőbb a változást követő 8 napon belül.”

18. § (1) A R. 20. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

20. § (1) A projektet érintő valamennyi közbeszerzési eljárás lefolytatásáért – a központosított közbeszerzés kivételével –, a közbeszerzési eljárásra vonatkozó valamennyi jogszabály elveinek és rendelkezéseinek betartásáért és ennek dokumentálásáért a támogató felé a projektgazda felelős. Ha a projektgazda és a projekt végrehajtásában részt vevő, a támogatási szerződésben megnevezett – elszámolható költség alapjául szolgáló számla benyújtására jogosult – ajánlatkérő szervezet személye elválik egymástól, úgy az NFÜ, illetve a közreműködő szervezet ebben az esetben is jogosult az ajánlatkérő közbeszerzési eljárása teljes folyamatában ellenőrzést végezni, melyet az ajánlatkérő köteles tűrni.
(2) A projektgazda a támogatási döntésről szóló értesítés kézhezvételét követően, kiemelt és kétfordulós projektek esetében a részletes projektjavaslat benyújtását követően jelen fejezet rendelkezései szerint köteles eljárni. Ha a projektgazda a 20–22/B. §-ban foglalt kötelezettségeit nem, vagy nem megfelelően teljesíti, a szabályok megsértéséért a felelőssége szabálytalansági eljárás keretében kerül megállapításra, illetve kiemelt projektek és kétfordulós pályázat esetében a támogatói döntés meghozataláig az igényelt támogatási összeg csökkenthető.
(3) A közbeszerzési eljárás lefolytatása során a hiánypótlás lehetőségét a közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvény (a továbbiakban: Kbt.) 83. § (2) bekezdésében, illetve 112. § (2) bekezdésében meghatározott körben biztosítani kell.
(4) A kedvezményezett az előrehaladási jelentésben tájékoztatja a közreműködő szervezetet a projektet érintő valamennyi közbeszerzési eljárás megindításáról, az esetleges jogorvoslati eljárásról és annak eredményéről, amelyre abban az esetben is köteles, ha a kedvezményezett és az ajánlatkérő személye elválik egymástól.
(5) A (4) bekezdésben meghatározott kötelezettsége alapján a kedvezményezett megküldi a közreműködő szervezetnek az ajánlati, részvételi, illetve ajánlattételi felhívást, az ajánlatok elbírálásának befejezésekor készített írásbeli összegzést, a nyertes ajánlattevővel kötött szerződést, jogorvoslati eljárás esetén az eljárás megindításáról szóló értesítést és a KDB határozatát, valamint a Kbt. által előírt esetekben hivatalos közbeszerzési tanácsadó igénybevételének igazolását, ha ezeket az előrehaladási jelentés megküldését megelőzően még nem küldte meg. Az ajánlati, részvételi, illetve ajánlattételi felhívást, és az ajánlatok elbírálásának befejezésekor készített írásbeli összegzést elektronikusan kell benyújtani. A közreműködő szervezet, illetve az NFÜ a közbeszerzéssel kapcsolatos egyéb dokumentumot is bekérhet.
(6) Jogorvoslati eljárás indulása esetén, ha az eljárást nem a közreműködő szervezet vagy az NFÜ kezdeményezte, a kedvezményezett haladéktalanul megküldi a közreműködő szervezetnek és az Európai Uniós Közbeszerzési Koordinációs és Szabályossági Egységnek (a továbbiakban: EKKE) az eljárás megindításáról szóló értesítést.
(7) Az NFÜ a honlapján közzéteheti:
a) az ajánlatok elbírálásakor készített írásbeli összegzést a Kbt. 73. §-ával összhangban;
b) ha a közbeszerzési eljárással kapcsolatban külön jogszabály szerint lefolytatott szabálytalansági eljárásban a közreműködő szervezet vagy az NFÜ szabálytalanságot állapít meg, a szabálytalanság tényét, elkövetésének módját és a szabálytalansággal érintett összeget.”

19. § A R. 21. § (1) bekezdésének a helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Az 1 milliárd forintot meg nem haladó támogatással megvalósuló projektek közösségi értékhatárokat elérő vagy meghaladó értékű közbeszerzései esetében a 20. §-ban foglaltak mellett a kedvezményezett a projektet érintő valamennyi közbeszerzési eljárás megindításának szándékáról az ajánlati, részvételi, illetve ajánlattételi felhívás, valamint a dokumentáció (a továbbiakban: közbeszerzési dokumentumok) megküldésével az eljárás tervezett megindítása előtt legalább 15 munkanappal tájékoztatja a közreműködő szervezetet. Ha a közreműködő szervezet az eljárás előkészítésébe vagy az eljárásba a (3) bekezdésben, valamint külön jogszabályban meghatározott módon be kívánja vonni az EKKE-t, a dokumentumok megküldésével erről haladéktalanul tájékoztatja.”

20. § A R. 22. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

22. § (1) Az 1 milliárd forintot meghaladó támogatással megvalósuló projektek keretében lefolytatott valamennyi beszerzés, illetve ilyenek előkészítésére vonatkozó beszerzés esetén – a 20. §-ban foglaltak mellett – a (2)–(8) bekezdésben meghatározott eljárás alkalmazandó.
(2) A kedvezményezett a közbeszerzési eljárás megindítása előtt legalább 30 munkanappal, illetve rendkívüli sürgősség miatt alkalmazott hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás esetén haladéktalanul a beszerzés 12 hónapnál nem régebbi költségkalkulációját a közreműködő szervezet részére megküldi.
(3) A kedvezményezett a közbeszerzési eljárás megindítása előtt legalább 30 munkanappal, illetve rendkívüli sürgősség miatt alkalmazott hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás esetén haladéktalanul – ha előzetes összesített tájékoztató közzétételét kérelmezte – az előzetes összesített tájékoztatót, valamint a közbeszerzési dokumentumokat projekt-megfelelőségi, támogathatósági és közbeszerzési-jogi szempontú szakmai minőségellenőrzés céljából a közreműködő szervezet részére megküldi. Ha a pályázati útmutató vagy a támogatási szerződés így rendelkezik, illetve az 5 milliárd forintot meghaladó támogatással megvalósuló projektek közösségi értékhatár feletti beszerzései esetében a kedvezményezett az előzetes összesített tájékoztatót, valamint a közbeszerzési dokumentumokat jóváhagyás céljából küldi meg a közreműködő szervezet részére. A közreműködő szervezet a dokumentumokat az EKKE, közösségi értékhatárokat elérő vagy meghaladó értékű közbeszerzés esetén az ajánlati, részvételi, illetve ajánlattételi felhívást a Gazdasági Versenyhivatal részére is haladéktalanul továbbítja.
(4) A közreműködő szervezet legfeljebb 15 munkanapon belül elvégzi a dokumentumok szakmai szempontú minőségellenőrzését, az erről készített jelentést az EKKE részére megküldi. Az EKKE legkésőbb a közreműködő szervezet jelentésének kézhezvételét követő 5 munkanapon belül elvégzi a dokumentumok közbeszerzési szempontú minőségellenőrzését, az erről készített jelentést a közreműködő szervezet részére megküldi. A közreműködő szervezet az összesítő jelentést a kedvezményezett részére megküldi. Az összesítő jelentés alapján módosított közbeszerzési dokumentumokat a kedvezményezett a közreműködő szervezet és az EKKE részére megküldi. A közreműködő szervezet és az EKKE a további észrevételeiről 3 munkanapon belül tájékoztatja a kedvezményezettet.
(5) Az EKKE a közbeszerzési bíráló bizottságba megfigyelőt jelölhet, közösségi értékhatárt elérő vagy meghaladó értékű közbeszerzés esetén megfigyelőt jelöl. Szakértőket és egy-egy szavazó tagot jelölhet a közreműködő szervezet és az NFÜ. Ha az NFÜ így rendelkezik, illetve az 5 milliárd forintot meghaladó támogatással megvalósuló projektek közösségi értékhatár feletti beszerzései esetében a közreműködő szervezet egy szavazó tagot jelöl.
(6) Amennyiben az EKKE megfigyelőként részt vett a közbeszerzési eljárásban, és bármilyen, az adott közbeszerzési eljárással kapcsolatos jogszabálysértés fennállásának lehetőségét észleli, ezt jelzi a kedvezményezettnek, a közreműködő szervezetnek és a közbeszerzési bíráló bizottság elnökének. Az EKKE megfigyelője az eredményhirdetést megelőzően írásos közbeszerzési szabályossági szakértői jelentést készít a kedvezményezett, a közreműködő szervezet, és a közbeszerzési bíráló bizottság elnöke részére.
(7) Ha a kedvezményezett, illetve az ajánlatkérő nem ért egyet a szabályossági jelentésben foglaltakkal, erről részletes indoklást készít, ezt a közreműködő szervezet és az EKKE részére megküldi.
(8) A közreműködő szervezet vezetője – egyetértése esetén – a szerződést ellenjegyezheti. Ha a pályázati útmutató vagy a támogatási szerződés így rendelkezik, illetve az 5 milliárd forintot meghaladó támogatással megvalósuló projektek közösségi értékhatár feletti beszerzései esetében a közreműködő szervezet vezetője – egyetértése esetén – a szerződést ellenjegyzi, és ebben az esetben támogatás csak a közreműködő szervezet vezetője által ellenjegyzett szerződés alapján felmerülő költségekre folyósítható.”

21. § A R. 22/A. és 22/B. §-ai a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

22/A. § A 21–22. § rendelkezéseinek alkalmazása során
a) a közbeszerzési eljárás időbeli ütemezését úgy kell megtervezni, hogy a 21–22. §-ban meghatározott határidőkkel összhangban álljon;
b) a kedvezményezett a közbeszerzési dokumentumokat elektronikus úton is megküldheti;
c) a kedvezményezett a közbeszerzési dokumentumok megküldésével egyidejűleg tájékoztatja a közreműködő szervezetet a beszerzés becsült értékéről, és feltünteti a projekt azonosítószámát;
d) a kedvezményezett a közbeszerzési eljárás során a bontás, a bíráló bizottság ülései, valamint az eredményhirdetés időpontjáról legalább két munkanappal előbb, rendkívüli sürgősség miatt alkalmazott hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás esetén haladéktalanul tájékoztatja a közreműködő szervezetet és – ha az eljárásban részt vesz – az EKKE-t is;
e) a kedvezményezett a közbeszerzési eljárás nyertes ajánlattevőjével kötött szerződés módosításáról – a módosítás tervezett időpontja előtt a 21. § esetében legalább 15 munkanappal, a 22. § esetében legalább 30 munkanappal – tájékoztatja a közreműködő szervezetet, és bemutatja a módosítás jogszerűségét megalapozó körülményeket.
22/B. § A támogatási döntésről szóló értesítés kézhezvételét – kiemelt projekt és kétfordulós pályázat esetén a részletes projektjavaslat benyújtását – követően a projektgazda köteles a közreműködő szervezetet a közbeszerzési eljárások megindításáról a 21–22. §-ban foglalt határidők szerint tájékoztatni. Ha a közreműködő szervezet, illetve az NFÜ a 21–22. §-ban meghatározott módon kíván eljárni, a tájékoztatás kézhezvételét követő 10 munkanapon belül tájékoztatja a kedvezményezettet.”

22. § A R. 24. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A kedvezményezett, valamint a támogatások lebonyolításában részt vevő szervezetek projekt szintű elkülönített számviteli nyilvántartást vezetnek, a projekttel kapcsolatos minden dokumentumot elkülönítetten nyilvántartanak, és legalább 2020. december 31-ig megőriznek.”

23. § (1) E rendelet – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba, azzal, hogy a R. e rendelettel megállapított rendelkezéseit – a (3) bekezdésben foglalt kivétellel – a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

(2) A 3. § (2) bekezdése az e rendelet kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba.

(3) A R. az e rendelet 4. §-ával megállapított rendelkezéseit az e rendelet hatálybalépése előtt már közzétett pályázati felhívásokra az e rendelet hatálybalépését követően benyújtott pályázatok vonatkozásában kell alkalmazni.

(4) Hatályát veszti a R. 6/A. §-a, valamint 23. § (3) bekezdés f) pontja.

1

A rendeletet a 4/2011. (I. 28.) Korm. rendelet 126. § (2) bekezdés 10. pontja hatályon kívül helyezte 2011. február 9. napjával. Alkalmazására lásd e hatályon kívül helyező rendelet 127. §-át.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére