• Tartalom

102/2008. (HK 19.) HM utasítás

102/2008. (HK 19.) HM u t a s í t á s

az egységesítési, szabványosítási tevékenységről és a NATO egységesítési dokumentumok feldolgozásáról és végrehajtásáról*

2008.12.19.
A honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2004. évi CV. törvény 52. § (1) bekezdésének f) pontja alapján, a NATO tagság révén vállalt kötelezettségek tervszerű teljesítése érdekében az egységesítési, szabványosítási tevékenységről a NATO egységesítési tartalmú dokumentumainak feldolgozásáról és végrehajtásáról az alábbi

utasítást


adom ki:

Általános rendelkezések

1. § (1) Az utasítás hatálya kiterjed a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM), a honvédelmi miniszter közvetlen alárendeltségébe, közvetlen irányítása és fenntartói irányítása, továbbá közvetlen felügyelete alá tartozó szervezetekre, valamint a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) katonai szervezeteire.

(2) Ezen utasításban foglaltakat kell alkalmazni a NATO egységesítési, szabványosítási szervezetei által kiadott egységesítési dokumentumok feldolgozására.

(3) A honvédelmi tárca egységesítési, szabványosítási tevékenysége kiemelt feladat, amelynek végrehajtása során maradéktalanul érvényesíteni kell a honvédelmi tárca egységes álláspontjának kialakítása, a teljes körű egyeztetés, a megalapozott szakmai döntés-előkészítés, a lehető legalacsonyabb döntéshozatali szint kiválasztása, a lehető leggyorsabb döntéshozatal, a nemzeti álláspont egységes képviselete és továbbítása elveit.

Értelmező rendelkezések

2. § Ezen utasítás alkalmazásában:

(1) Egységesítés: a NATO interoperabilitás elérése és fenntartása érdekében, a kompatibilitás a csereszabatosság, vagy közös használhatóság megfelelő szintjeinek elérésére és fenntartására vonatkozó koncepciók, doktrínák, eljárások kialakítása és bevezetése a katonai műveleti, az anyagi-technikai és az igazgatási területeken.

(2) Szabvány: illetékes szervezet által jóváhagyott, egységesen alkalmazott, olyan dokumentum, amely tevékenységekre vagy azok eredményére vonatkozik és olyan, általános és ismételten alkalmazható szabályokat, útmútatókat vagy jellemzőket tartalmaz, amelyek alkalmazásával a rendező hatás az adott feltételek között a legkedvezőbb.

(3) Szabványosítás: – a nemzeti szabványosításról szóló 1995. évi XXVIII. törvény 1. számú mellékletének 1. pontjában foglaltakkal összhangban – olyan tevékenység, amely általános és ismételten alkalmazható megoldásokat ad a fennálló vagy várható problémákra azzal a céllal, hogy a rendező hatás az adott feltételek között a legkedvezőbb legyen.

(4) Egységesítési egyezmény: (STANAG) a NATO összes tagországa, vagy azok többsége által elfogadott, írásban rögzített egyezmény a hasonló vagy azonos katonai eszközök, anyagok, készletek, felszerelések, és szolgáltatások, továbbá a hadműveleti, logisztikai és igazgatási eljárások alkalmazására.

(5) Szövetségi kiadvány: (AP), olyan dokumentum, amelynek rendeltetése az interoperabilitás elérése érdekében a NATO szervek, szervezetek és a tagállamok által felajánlott erők egymással összehangolt, hatékony működtetésével kapcsolatos anyagi, műveleti és igazgatási (adminisztratív) előírások és eljárások egységesítése.

(6) Doktrína: a katonai erőket a célkitűzéseik elérésében támogató irányító alapelvek leírása. Felhatalmazó jellegű, de az alkalmazásához külön megítélés és döntés szükséges.

(7) Témafelelős: a honvédelmi tárcának az a szervezete, amely a szakterületének megfelelő egységesítési egyezmény hazai feldolgozásáért, alkalmazásba vételéért és végrehajtásáért felelős. Javaslatot tesz az adott egységesítési egyezmény nemzeti elfogadására, majd a NATO által kihirdetett, érvényes kiadvány alkalmazásba vételének módjára, továbbá kiadja a végrehajtásához szükséges nemzeti végrehajtási okmányt. Amennyiben az adott NATO egységesítési egyezmény szolgálati vagy szakmai jellegénél fogva széles körben alkalmazott, úgy kezdeményezi magasabb szintű belső szabályozó (utasítás, szakutasítás, intézkedés) kiadását. A témafelelősök jegyzékét a műveleti egységesítési területeket szakirányító HM Honvéd Vezérkar főnök helyettes (a továbbiakban: HM HVKF helyettes), illetve az anyagi egységesítési területeket szakirányító HM védelmi tervezési és infrastrukturális szakállamtitkár (a továbbiakban: HM VTI SZÁT) hagyja jóvá.

(8) Témakezelő: a honvédelmi tárcának az a szervezete, amely a szakterületének megfelelően az egységesítési egyezmény hazai kezeléséért, feldolgozásáért, a nemzeti végrehajtási okmány kidolgozásáért, illetve a végrehajtás folyamatos figyelemmel kíséréséért felelős. A témakezelő nem feltétlenül része vagy alárendeltje az adott dokumentum témafelelősének. A témakezelőket a témafelelősi jegyzékek tartalmazzák.

(9) Témavezető: (custodian) a honvédelmi tárcának az a szervezete, amely egy szakterületileg illetékes NATO szervezet felkérésére és megbízása alapján egy egységesítési egyezményt a Szövetség szintjén kezel és a kidolgozással és a kihirdetéssel kapcsolatos egyeztetéseket a tagállamok között levezeti. Tekintettel e tisztség kiemelkedő szolgálati és szakmai jelentőségére, illetve esetleges költségvonzataira, ilyen feladat vállalását anyagi jellegű dokumentumok esetében a szakirányító HM VTI SZÁT, műveleti jellegűeknél a HVKF helyettes engedélyezheti.

(10) Nemzeti képviselő: az a megfelelő képviseleti és tanácskozási joggal (mandátummal) felruházott személy, aki a NATO egységesítési bizottságaiban a nemzeti érdekeknek megfelelően képviseli a magyar álláspontot, valamint részt vesz az egységesítési egyezményt kidolgozó és kezelő NATO bizottság és munkacsoport tevékenységében. A nemzeti képviselő általában az adott dokumentum(ok) témafelelős vagy témakezelő szervezetétől kerül kijelölésre.

(11) Témafelelősi jegyzék: az egységesítési egyezmények olyan nemzeti feldolgozási listája, amely tartalmazza a dokumentumok jelzetét, címét, jellegét, a feldolgozásáért felelős szervezetet: témafelelős és témakezelő.

(12) Nemzeti álláspont: a nemzeti feldolgozási folyamat eredményeként kialakult, az illetékes hazai szervezetek által egyeztetett és a döntéshozó személyek által jóváhagyott vélemény egy adott NATO egységesítési egyezmény elfogadására, valamint bevezetésére és végrehajtására.

(13) Nemzeti elfogadás: (ratifikáció), az a NATO felé tett nyilatkozat, amellyel valamely tagállam hivatalosan, fenntartásokkal vagy fenntartások nélkül, illetve bevezetés vagy részvétel nélkül elfogadja egy egységesítési egyezmény (STANAG) tartalmát, vagy nem ratifikálja, megfelelő indokolással.

(14) NSA (NATO Standardization Agency): NATO Egységesítési Ügynökség.

Az egységesítési egyezmények kezelése

3. § A Magyar Köztársaság Állandó NATO Képviselete Katonai Képviselő Hivatala (a továbbiakban: KKH) az egységesítési egyezményeket a Magyar Köztársaság NATO-NYEU Központi Nyilvántartón (a továbbiakban: Központi Nyilvántartó) keresztül a következők szerint küldi meg:

a) az anyagi és egyes adminisztratív jellegű egységesítési egyezmények egy-egy példányát a HM Fejlesztési és Logisztikai Ügynökség (a továbbiakban: HM FLÜ) és a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Egyetemi Központi Könyvtár Katonai Szabvány Könyvtár (a továbbiakban: ZMNE EKK KSZK) részére;

b) a műveleti és egyes adminisztratív jellegű egységesítési egyezmények egy-egy példányát a HM Haderőtervezési Főosztály (a továbbiakban: HM HTF) és a ZMNE EKK KSZK részére.

Az egységesítési, szabványosítási tevékenység végrehajtásában részt vevők feladatai és jogköre

4. § (1) HM védelmi tervezési és infrastrukturális szakállamtitkár feladatai és jogköre:

a) az anyagi egységesítési egyezmények témafelelős szervezetére vonatkozó intézkedés kiadása;

b) a NATO anyagi egységesítési egyezmény magyar elfogadásáról közlemény kiadása*;

c) a NATO által kihirdetett (promulgated), érvényes anyagi jellegű egységesítési egyezmények hazai alkalmazásba vételének elrendelése.

(2) HM Honvéd Vezérkar főnök helyettes feladatai és jogköre:

a) a műveleti és egyes adminisztratív egységesítési-szabványosítási és ezzel kapcsolatos nemzetközi együttműködési tevékenység irányítása;

b) a műveleti egységesítési egyezmények témafelelős és témakezelő jegyzékének kiadása;

c) a NATO műveleti egységesítési egyezmény magyar elfogadásáról közlemény kiadása*;

d) a NATO által kihirdetett (promulgated), érvényes műveleti jellegű egységesítési egyezmények hazai alkalmazásba vételének elrendelése.*

(3) A HM Haderőtervezési Főosztály feladatai:

a) a NATO doktrínák adaptálása és a nemzeti doktrínák fejlesztése, összehangolásának irányítása;

b) a műveleti és kapcsolódó egységesítési egyezmények feldolgozásának koordinálása, a dokumentumok témafelelőseinek kijelölésére való javaslattétel;

c) az MH Műveleti Szabványosítási és Doktrinális Bizottság (a továbbiakban: MSZDB) működtetése;

d) a műveleti egységesítési egyezmények elfogadó nyilatkozatainak és al-kalmazásba vételi intézkedéseinek előkészítése jóváhagyáshoz, aláíráshoz történő előterjesztése a HM HVKF helyettes részére;

e) az NSA illetékes testületének tájékoztatása, a KKH útján, a NATO műveleti egységesítési egyezmények nemzeti elfogadásáról és bevezetéséről;

f) a műveleti egységesítési egyezmények témafelelősi jegyzékének összeállítása, naprakészen tartása és jóváhagyást követő kiadása;

g) az MSZDB döntése alapján a kitöltött NATO műveleti jellegű szabványosítási kérdőívek elküldése a NATO illetékes szerveinek;

h) az alaprendeltetéséből eredő feladatok végrehajtásával kapcsolatos mutatók elemzése, az összhaderőnemi tapasztalatok gyűjtése, feldolgozása és azok hasznosulásának biztosítása, az egységesítési és doktrinális hiányosságok megállapítása;

i) a NATO Szabványosítási Bizottság (NCS, NATO Committee for Standardization) tevékenységében a Magyar Köztársaság képviseletét a HM HTF főosztályvezető látja el.

(4) A HM Fejlesztési és Logisztikai Ügynökség feladatai:

a) részvétel a Magyar Szabványügyi Testület Szabványügyi Tanácsának (a továbbiakban: MSZT SZT-nek) a munkájában;

b) részvétel az MSZT 306. számú Katonai Szabványosító Műszaki Bizottságában;

c) a Katonai Szabványügyi Koordinációs Bizottság (a továbbiakban: KSZKB) működtetése;

d) az MSZT által kiadott katonai nemzeti szabványokról a Honvédelmi Közlönyben történő közlemény megjelentetése iránti intézkedés;

e) az anyagi szabványosításért felelős Operatív Koordinációs Bizottság (a továbbiakban: OKB) működtetése;

f) az anyagi egységesítési egyezmények témafelelősi jegyzékének összeállítása, naprakészen tartása és kiadáshoz való előkészítése;

g) az OKB döntése alapján a kitöltött NATO anyagi jellegű szabványosítási kérdőívek elküldése a NATO illetékes szerveinek;

h) az anyagi egységesítési egyezmények elfogadó nyilatkozatainak és alkalmazásba vételi intézkedéseinek előkészítése, aláíráshoz történő előterjesztése a HM Jogi Főosztály útján a HM VTI SZÁT részére;

i) az NSA illetékes testületének tájékoztatása, a KKH útján, a NATO anyagi egységesítési egyezmények nemzeti elfogadásáról és bevezetéséről;

j) a NATO egységesítési egyezmények, a katonai nemzeti szabványok, valamint a hazai és külföldi polgári szabványosítási dokumentumok nyilvántartása, tárolása. Az alapellátási körbe tartozó szervezetek központi ellátása NATO egységesítési dokumentumokkal, hazai és külföldi polgári és katonai szabványokkal, figyelemmel a HM FLÜ és az MSZT közötti, a katonai szabványok forgalmazására kötött megállapodásra. Egyes érintett polgári szervezetek ellátása STANAG-gal.

(5) Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem feladatai:

a) a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Doktrinális Tanácsa (a továbbiakban: ZMNE DT) végzi a haditengerészeti jellegű egységesítési egyezmények feldolgozásának felügyeletét, a dokumentum tartalmának megfelelően javaslatot tesz a dokumentumokkal kapcsolatos nemzeti állásfoglalás kialakítására;

b) az egységesítési egyezmények és a NATO doktrínák hazai katonai oktatásba történő beillesztése;

c) a ZMNE DT és a ZMNE KSZK részletes feladatait ezen utasítás alapján a ZMNE rektora szabályozza.

(6) Honvédelmi Minisztérium Védelmi Hivatal (a továbbiakban: HM VH) feladatai:

A HM VH a felelősségi körébe tartozó területeken – különös tekintettel a Polgári Veszélyhelyzeti Tervezés (CEP), a válságkezelésre, a Befogadó Nemzeti Támogatás (BNT), a kritikus infrastruktúra védelmére – együttműködik jelen utasítás 2. §-a (7)–(9) bekezdésében meghatározott személyekkel, illetve szervekkel.

(7) Témafelelős szervezetek feladatai:

a) a témafelelős a képviselője révén részt vesz a felelősségi körébe utalt egységesítési tevékenységet végző NATO bizottságok és munkacsoportok munkájában;

b) a témafelelősi jegyzékben meghatározott témafelelős szervezetek vezetői jogosultak a szakmai felelősségi körükbe tartozó NATO munkacsoportokban dolgozó személyekre, illetve azok cseréjére javaslatot tenni. A témafelelős megbízott szakembere jogosult az illetékességi körébe tartozó NATO egységesítési előírás folyamatban lévő kidolgozási munkálataival foglalkozó témavezetővel, az adott témával foglalkozó más ország képviselőjével vagy hazai együttműködőkkel közvetlen munkakapcsolatba lépni. A témafelelős szervezet vezetője jogosult a kidolgozás vagy módosítás alatt álló egységesítési előírás előzetes fogalmazványainak, munkaanyagainak és tanulmánytervének véleményezésére;

c) a témafelelős a hatáskörébe tartozó NATO egységesítési egyezményekkel kapcsolatos elfogadási és alkalmazásba vételi javaslatot előterjeszti az OKB és az MSZDB részére;

d) a témafelelős jelöli ki az MSZT szabványosítási műszaki bizottságában tevékenykedő, a honvédelmi tárcát képviselő személyeket, akik tevékenységüket az adott műszaki bizottság ügyrendje szerint végzik;

e) a témafelelős szervezetek jogosultak és kötelesek az általuk kiadott végrehajtási dokumentumokban szereplő feladatok végrehajtásának ellenőrzésére, valamint intézkedni az esetleges hiányosságok felszámolására.

(8) Témakezelő szervezetek feladatai:

a) a témakezelő szervezet a szakterületének megfelelően kezeli és feldolgozza az egységesítési egyezményeket, részt vesz az egységesítési dokumentum nemzeti elfogadási eljárásában;

b) a témakezelő szervezet kidolgozza az egységesítési egyezmény nemzeti végrehajtási okmányát, majd a témafelelős szervezet útján felterjeszti azt jóváhagyásra;

c) a témakezelő szervezet figyelemmel kíséri az egységesítési egyezmény nemzeti végrehajtásának folyamatát.

(9) Az MSZDB és az OKB munkarendje:

a) az MSZDB két havonta ülésezik, döntéseit egyszerű többséggel hozza, nemzeti elfogadás (ratifikálás) esetén csak a témafelelősi feladatokat ellátó szervezetek képviselői rendelkeznek szavazati joggal;

b) az MSZDB és az OKB üléséről feljegyzés készül, melyet a tagokat delegáló szervezetek vezetői kapnak meg a szükséges intézkedések megtételére. Az MSZDB tagjait a 1. számú melléklet tartalmazza. Az OKB tagjait a 2. számú melléklet tartalmazza;

c) az OKB szükség szerint, de legalább negyedévente ülésezik, döntéseit egyszerű többséggel hozza.

Az egységesítési egyezmények hatálybaléptetése
és végrehajtása

5. § (1) A hatálybaléptetés abban az esetben történik, ha a NATO által kihirdetett (promulgated) egységesítési egyezmény nemzeti elfogadási eljárása elfogadással vagy fenntartásos elfogadással végződött (beleértve az erőforrás szükséglet biztosítását is).

(2) A végrehajtás módjai az alábbiak:

a) jogszabály kidolgozása;

b) Nemzeti Katonai Szabvány kidolgozása;

c) szolgálati könyvek és a főnökségi kiadványok kiadása, illetve azokban történő bedolgozás;

d) külön erre a célra kiadott intézkedés;

e) az adott NATO egységesítési egyezmény kiadása teljes vagy részleges terjedelemben, eredetiben angol nyelven vagy magyar fordításban.

(3) Az egységesítési egyezményekkel kapcsolatos feldolgozói tevékenység egyszerűsítése és gyorsítása érdekében a nemzeti elfogadási eljárás lefolytatható az eredeti angol nyelvű dokumentumokkal is.

(4) A végrehajtási dokumentumok kidolgozása és kiadása a témafelelős szervezet feladata.

(5) A HM HTF, illetve a HM FLÜ a tájékoztatás alapján – KKH útján – küldi meg az illetékes NATO szabványosítási szervezet részére a nemzeti végrehajtásról szóló értesítést az AAP-3 kiadvány vonatkozó mellékletének alkalmazásával.

(6) A honvédelmi tárcánál minden új, saját fejlesztésű eljárás, doktrína vagy módszer kidolgozásának és bevezetésének előkészítése előtt egységesítési környezetelemzést, hatástanulmányt és költséghatékony alkalmazásra vonatkozó számítást kell végezni. Ennek során meg kell állapítani, hogy van-e érvényben NATO egységesítési egyezmény az adott témakörben, függetlenül attól, hogy annak hazai elfogadása megtörtént-e már. Ha már létezik az adott témát részben vagy teljesen felölelő NATO egységesítési dokumentum, úgy annak az előírásait figyelembe kell venni.

Záró rendelkezések

6. § (1) Ez az utasítás a közzététele napján lép hatályba.

(2) Az utasítás hatálybaléptetésével egyidejűleg az egységesítési, szabványosítási tevékenységről és a NATO egységesítési dokumentumok kezeléséről és feldolgozásáról szóló 1/2000 (HK 2.) HM utasítás, valamint a NATO egységes védelmi előírások és szabványosítási egyezmények feldolgozásáról szóló 115/2003. (HK 23) HM KÁT–HM HVKF együttes intézkedés hatályát veszti.

(3) 2009. augusztus 31-ével a Magyar Honvédség műveleti szabványosítási, a doktrínális és szabályozó okmányok fejlesztésének feladatairól szóló 198/2001 (HK 9.) MH PK intézkedés a hatályát veszti. Eddig az időpontig a HM HVKF helyettes és a HM VTI SZÁT együttes intézkedést ad ki a NATO egységesítési dokumentumok feldolgozásának gyakorlati részletes feladatairól.

Dr. Szekeres Imre s. k.,

honvédelmi miniszter

1. számú melléklet a 102/2008. (HK 19.) HM utasításhoz

Az MSZDB tagjai:

HM Haderőtervezési Főosztály
HM Személyzeti Főosztály
HM Vezérkari Titkárság
HM Hadműveleti és Kiképzési Főosztály, Hadműveleti és fegyvernemi osztály
HM Hadműveleti és Kiképzési Főosztály, Felderítő osztály
HM Hadműveleti és Kiképzési Főosztály, Kiképzési osztály
HM Hadműveleti és Kiképzési Főosztály, Híradó osztály
HM Hadműveleti és Kiképzési Főosztály, Informatikai osztály
HM Tervezési és Koordinációs Főosztály
HM Jogi Főosztály
HM Informatikai és Információvédelmi Főosztály
HM Védelempolitikai Főosztály
HM Védelmi Tervezési Főosztály
HM Nemzetközi Együttműködési Főosztály
HM Kommunikációs és Toborzó Főosztály
MH Dr. Radó György Honvéd Egészségügyi Központ
MH Műveleti Központ
MH Geoinformációs Szolgálat
MH Összhaderőnemi Parancsnokság
HM Fejlesztési és Logisztikai Ügynökség
HM Közgazdasági és Pénzügyi Ügynökség
HM Infrastrukturális Ügynökség
MK Katonai Felderítő Hivatal
MK Katonai Biztonsági Hivatal
Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Kossuth Lajos Hadtudományi Kar

2. számú melléklet a 102/2008. (HK 19.) HM utasításhoz

Az OKB tagjai:

HM Tervezési és Koordinációs Főosztály
HM Jogi Főosztály
HM Haderőtervezési Főosztály
HM Hadműveleti és Kiképzési Főosztály
HM Informatikai és Információvédelmi Főosztály
HM Védelmi Tervezési Főosztály
HM Védelemgazdasági Főosztály
HM Fejlesztési és Logisztikai Ügynökség
HM Közgazdasági és Pénzügyi Ügynökség
HM Infrastrukturális Ügynökség
MH Dr. Radó György Honvéd Egészségügyi Központ
MH Geoinformációs Szolgálat
MH Összhaderőnemi Parancsnokság
MK Katonai Felderítő Hivatal
MK Katonai Biztonsági Hivatal
Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Bolyai János Katonai Műszaki Kar
*

Az utasítást az 54/2015. (X. 21.) HM utasítás 9. § (3) bekezdése hatályon kívül helyezte 2015. október 22. napjával.

*;

Lásd a Honvédelmi Minisztérium Honvéd Vezérkar főnökhelyettesének a Hivatalos Értesítő 2009. évi 50. számában közzétett 6/2009. (X. 9.) közleményt, a Honvédelmi Közlöny 2010. évi 3. számában közzétett 1/2010. (I. 22.) HM VTI SZÁT közleményt.

*;

Lásd a Hivatalos Értesítő 2009. évi 63. számában közzétett 8/2009. (XII. 23.) HM HVKF közleményt, a Hivatalos Értesítő 2010. évi 8. számában közzétett 2/2010. (II. 5.) HM HV FH közleményt.

*

Lásd az 5/2010. (HK 3.) HM HVKFH intézkedést.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére