• Tartalom

2046/2007. (III. 19.) Korm. határozat

2046/2007. (III. 19.) Korm. határozat1

a terrorizmus elleni küzdelem aktuális feladatairól szóló 2112/2004. (V. 7.) Korm. határozat módosításáról2

2007.03.19.

A Kormány, a terrorizmus elleni küzdelem aktuális feladataira, különösen az Európai Unió hatályos Terrorizmus Elleni Cselekvési Tervében foglaltak hatékony hazai végrehajtására tekintettel a következő határozatot hozza:

1. A terrorizmus elleni küzdelem aktuális feladatairól szóló 2112/2004. (V. 7.) Korm. határozat (a továbbiakban: Kormányhatározat) 1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„1. A Kormány, a terrorizmus elleni küzdelem aktuális feladataira, különösen az Európai Unió hatályos Terrorizmus Elleni Cselekvési Tervében foglaltak hatékony hazai végrehajtására tekintettel egyetért az 1. számú mellékletben foglalt Terrorizmus Elleni Nemzeti Akciótervvel (a továbbiakban: Akcióterv), és elrendeli az Akciótervben foglalt intézkedéseknek az ott megjelölt határidők szerinti végrehajtását, valamint felkéri a legfőbb ügyészt az ezekben való közreműködésre.”

2. A Kormányhatározat 3. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„3. A Kormány elrendeli, hogy a terrorizmus elleni harc uniós politikája és a kapcsolódó nemzetközi kötelezettségvállalások hazai végrehajtása céljából az igazságügyi és rendészeti miniszter irányításával Terrorizmus Elleni Tárcaközi Munkacsoport (a továbbiakban: Munkacsoport) működjön, szoros összhangban a Nemzetbiztonsági Kabinettel, valamint a terrorfelderítés műveleti koordinációjáról és a Terrorellenes Koordinációs Bizottság létrehozásáról szóló 2239/2005. (X. 28.) Korm. határozat alapján operatív együttműködést folytató nemzetbiztonsági és rendészeti szervekkel.
Felelős: igazságügyi és rendészeti miniszter, az érintett miniszterek és szervek, valamint a terrorizmus elleni nemzeti koordinátor bevonásával
Határidő: folyamatos”

3. A Kormányhatározat 4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„4. A Munkacsoport félévente, illetve szükség szerint tekintse át a terrorizmus elleni harc uniós politikájából és a kapcsolódó nemzetközi kötelezettségvállalásokból fakadó hazai feladatokat és kezdeményezze a szükséges intézkedések meghozatalát, valamint gondoskodjon az uniós és a nemzetközi intézményekben képviselt magyar álláspont összehangolásáról.
Felelős: igazságügyi és rendészeti miniszter, az érintett miniszterek és szervek, valamint a terrorizmus elleni nemzeti koordinátor bevonásával
Határidő: azonnal”

4. Ez a határozat a közzététele napján lép hatályba; egyidejűleg a Kormányhatározat 1. számú melléklete helyébe a határozat melléklete lép, valamint a Kormányhatározat 2. és 5. pontjai a hatályukat vesztik.

Melléklet a 2046/2007. (III. 19.) Korm. határozathoz


III. Terrorizmus Elleni Nemzeti Akcióterv
az Európai Unió jelenleg hatályos, az Állandó Képviselők Bizottsága 2006. szeptember 13-ai ülésén elfogadott Terrorizmus Elleni Cselekvési Terve (11882/1/06 REV 1 számú tanácsi dokumentum,
a továbbiakban: UAP) alapján

Rövidítések jegyzéke:

A.m.i. – Autonóm magyar intézkedés
EüM – Egészségügyi Minisztérium
FVM – Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium
GKM – Gazdasági és Közlekedési Minisztérium
HM – Honvédelmi Minisztérium
HŐR – Határőrség
IRM – Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium
KEKKH – Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala
KüM – Külügyminisztérium
KvVM – Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium
LÜ – Legfőbb Ügyészség
MeH – Miniszterelnöki Hivatal
NBSZ – Nemzetbiztonsági Szakszolgálat
OIT – Országos Igazságszolgáltatási Tanács
OKF – Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság
ORFK – Országos Rendőr-főkapitányság
ÖTM – Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium
PM – Pénzügyminisztérium
SZBKK – Szervezett Bűnözés Elleni Koordinációs Központ

UAP pontjai

Hazai intézkedés

Felelős

Határidő

Megjegyzés

1.1.3. és 3.7.5.

Kormány-előterjesztés kidolgozása az Európa Tanács Terrorizmus Megelőzéséről szóló Egyezményéhez való magyar csatlakozásról.

IRM, KüM

2007. június 30.

Az Egyezmény 5. Cikk (1) bekezdésével összefüggésben, tekintettel az Alkotmánybíróság gyakorlatára, az aláíráskor a Magyar Köztársaság részéről nyilatkozat tétele szükséges, amely szerint a bekezdésben szereplő „veszély” fogalma alatt a Magyar Köztársaság „nyilvánvaló és közvetlen veszélyt” ért.

1.1.7. és 3.3.5.

Az IRM koordinációjával az érintett magyar hatóságok folyamatosan vegyenek részt a Németország által szervezett Check the Web projektben.

IRM, ORFK, nemzetbiztonsági szolgálatok, GKM

Folyamatos

 

1.2.4.

A vonatkozó uniós médiakommunikációs stratégiát és végrehajtási dokumentumait alkalmazni kell a terrorizmussal foglalkozó hazai kormányzati kommunikációban.

MeH, KüM

Folyamatos

 

2.1.2.

Biztosítani szükséges a fenyegetettségek felmérésének és elemzésének strukturált felhasználását a kockázatfelmérés, megelőzés és következménykezelés során. Amennyiben szükséges, a hírszerző szolgálatok, a nemzeti hatóságok és a releváns veszélyhelyzeti szolgálatok, mint például a polgári védelmi, egészségügyi szervezetek és a rendőrség az arra megfelelő csatornákon keresztül valósítsanak meg fokozott együttműködést a tagállamokban működő társszervekkel. Erősíteni szükséges a kétoldalú információcserét a határon átnyúló kockázatokról.

MeH (polgári nemzetbiztonsági szolgálatok), HM (katonai nemzetbiztonsági szolgálatok), IRM (ORFK, HŐR), EüM, ÖTM (OKF)

Folyamatos

 

2.3.1.

A Kritikus Infrastruktúra Védelem Európai Programjának megközelítését tükröző, a különböző ágazati feladat- és hatáskörbe tartozó kritikus infrastruktúra védelmi tevékenységek közös keretrendszerbe foglalásáról, ágazatközi összehangolásáról szóló előterjesztés benyújtása a Kormánynak.

ÖTM (OKF), IRM, GKM, KvVM, FVM, EüM, MeH, HM, KüM

2007. december 31.

 

2.4.4.

A Bizottság közleményeiben foglaltak figyelemmel kísérése, nemzeti álláspont képviselete, a szállítási rendszerekre vonatkozó védelmi ajánlások, intézkedések végrehajtása érdekében szükséges hazai intézkedések megtétele.

GKM, IRM

Folyamatos

 

2.5.5.

Folytatni kell a második biometrikus azonosítónak az útlevélbe való beépítésére történő felkészülést.

MeH, KEKKH

2009. június 28.

 

2.6.1.

Kiemelt figyelmet kell fordítani a kritikus infrastruktúra részének nem tekinthető, potenciális terrorista célpontok (pl. „puha” célpontok, tömegtartózkodási helyek, tömegrendezvények, közforgalmú közlekedési eszközök) biztonságának növelésére.

ORFK, OKF, polgári nemzetbiztonsági szolgálatok

Folyamatos

 

3.1.6.

Az ORFK folyamatosan hajtsa végre az egyes adatoknak az Interpollal történő cseréjéről szóló 2005/69/IB (2005. január 24.) közös álláspontból eredő feladatokat.

ORFK

Folyamatos

 

3.1.7.

Át kell ültetni a magyar jogba az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak a nyilvánosan elérhető elektronikus hírközlési szolgáltatások nyújtása, illetve a nyilvános hírközlő hálózatok szolgáltatása keretében előállított vagy feldolgozott adatok megőrzéséről és a 2002/58/EK irányelv módosításáról szóló 2006/24/EK (2006. március 15.) irányelve rendelkezéseit.

GKM, NBSZ, IRM

2007. szeptember 15.

 

3.1.8. és 3.1.11.

Az ORFK a lehető legnagyobb mértékben támaszkodjon az Europol elemzési kapacitására a terrorizmus elleni küzdelem során; továbbá az ORFK és a Legfőbb Ügyészség folyamatosan hajtsa végre a Tanácsnak a terrorista bűncselekményekre vonatkozó információcseréről és együttműködésről szóló 2005/671/IB (2005. szeptember 20.) határozatából adódó feladatokat.

ORFK, LÜ

Folyamatos

Az SZBKK elemzési és koordinációs kapacitásának felhasználásával.

3.2.1. és 3.2.2.

Fokozott figyelmet kell fordítani a konfliktuszónákba, illetve azokból történő utazásokra, valamint annak megakadályozására, hogy személyek terrorista kiképzésben részesüljenek.

Polgári és katonai nemzetbiztonsági szolgálatok, HŐR, ORFK

Folyamatos

 

3.3.2.

Az UAP-ban említett kézikönyv Europol általi közzétételét követően az ORFK ismertesse azt meg az érintett állománnyal és a Terrorellenes Koordinációs Bizottság tagjaival.

ORFK

Azonnal

 

3.3.4.

Elő kell készíteni a kormányzati döntést a Prümi Szerződéshez való magyar csatlakozás megindításáról, a Miniszteri Bizottság és a Közös Munkacsoport tevékenységébe való bekapcsolódást lehetővé tévő szándéknyilatkozat megtételéről.

IRM, KüM

2007. március 31.

Az EKTB keretében végzett, a Prümi Szerződés hazai jogi és intézményi környezetre gyakorolt hatását vizsgáló felmérés eredményére építve, figyelembe véve a német EU-elnökség vonatkozó javaslatait és a 2007. januári informális Bel- és Igazságügyi Tanács kimenetelét.

3.3.6.

Át kell tekinteni az interneten fellelhető illegális tartalom eltávolítására vonatkozó hazai szabályozást.

IRM (a GKM, a nemzetbiztonsági szolgálatok és az ORFK bevonásával)

2007. június 30.

 

3.5.2.

Figyelembe véve a BIÜT 2005. december 1–2-ai ülésén elfogadott alapelveket és a COM(2005) 620 végleges a nemzeti szintű koordináció és a nonprofit szektor átláthatóságának fokozásával a terrorizmus finanszírozásának megakadályozásáról és leküzdéséről szóló bizottsági közleményt, valamint az e tárgyban előkészítés alatt álló bizottsági javaslatokat; át kell tekinteni a nonprofit szervezetekre vonatkozó hazai szabályozást a Financial Action Task Force VIII. speciális ajánlásának való megfelelés szempontjából, különös tekintettel a nonprofit szervezetek kategóriájának definiálására.

IRM (a PM, az OIT és a LÜ bevonásával)

2007. december 31.

 

3.5.5.

El kell készíteni az EU által elrendelt vagyoni korlátozó intézkedések hatékonyabb hazai végrehajtásáról szóló kormány-előterjesztést.

IRM (az érintett tárcák bevonásával)

2007. március 31.

A hazai jogszabályi környezet vizsgálatát az I. és a II. Nemzeti Akcióterv, valamint a 2221/2005. (X. 17.) Korm. határozat is előírta. A korábbi Belügyminisztérium, majd az IRM által készített tervezettel kapcsolatban alkotmányossági aggályok merültek fel, ezért a szabályozási technika újragondolása vált szükségessé.

3.5.7. és 3.5.9.

Át kell ültetni a magyar jogba az Európai Parlament és a Tanács 2005/60/EK (2005. október 26.) a pénzügyi rendszereknek a pénzmosás, valamint terrorizmus finanszírozása céljára való felhasználásának megelőzéséről szóló irányelve rendelkezéseit.

PM

2007. december 15.

Folyamatban.

3.5.8.

Az ORFK terrorizmus és pénzmosás elleni szakegységei szorosan működjenek együtt felderítési, nyomozási és egyéb tevékenységük során.

ORFK

Folyamatos

Az SZBKK elemzési és koordinációs kapacitásának felhasználásával.

3.5.11.

Át kell ültetni a magyar jogba az Európai Parlament és a Tanács 1889/2005/EK rendeletét (2005. október 26.) a Közösség területére belépő, illetve a Közösség területét elhagyó készpénz ellenőrzéséről.

PM

2007. június 15.

Folyamatban.

3.7.2.

A Nukleáris terrorcselekmények visszaszorításáról szóló Nemzetközi Egyezmény kihirdetéséről szóló törvényjavaslat elkészítése, majd benyújtása az Országgyűlésnek.

IRM

2007. február 28.

Folyamatban. A Nukleáris terrorcselekmények visszaszorításáról szóló Nemzetközi Egyezmény szövegének végleges megállapításáról szóló 2188/2005. (IX. 13.) Korm. határozat 2006. január 1-jei határidővel előírta, hogy az Egyezmény szövegének végleges megállapítását követően az igazságügy-miniszter, a külügyminiszter, a gazdasági és közlekedési miniszter, továbbá a belügyminiszter közreműködésével készüljön előterjesztés az Egyezmény kötelező hatályának elismerését, valamint az Egyezmény és a belső jog összhangjának megteremtéséhez szükséges jogszabályváltozásokat és egyéb intézkedéseket tartalmazó kihirdető törvényjavaslat beterjesztése érdekében. Az Egyezmény által szükségessé tett Btk.-módosítás szintén folyamatban van.

3.7.4.

Az ENSZ Közgyűlése által 2006. szeptember 8-án elfogadott Globális Terrorellenes Stratégia meg- valósulásának támogatása.

KüM

Folyamatos

 

4.1.10.

A terrorfenyegetések megelőzése és az ellenük történő fellépés szempontjainak figyelembevétele a Civilian Headline Goal 2008 képességfejlesztési folyamatba illeszkedő magyar felajánlások megtételekor.

IRM, KüM

Folyamatos (a CHG2008 képességfejlesztési folyamat időtartamára)

 

4.2.5.

Az Európai Unióról szóló Szerződés V. címe szerinti válságkezelési műveletekben részt vevő magyar személyi és eszközállomány, valamint erőforrások védelmének (szükség szerint beleértve a rendelkezésre álló eszközök és képességek keretei között, eseti alapon és fenyegetettségi elemzés alapján, a műveleti területen található kulcsfontosságú polgári célpontok, köztük a létfontosságú infrastruktúrák védelmére irányuló képesség) megerősítése.

HM, IRM, ÖTM (OKF)

Folyamatos

 

A.m.i.

A kormányzati struktúra változása miatt a 29/2005. (BK 15.) BM utasítás helyett együttes IRM–ÖTM utasítás kiadása.

IRM, ÖTM

2007. március 31.

 


1

Megjelent: Határozatok Tára 2007. évi 10. szám.

2

A határozatot az 1117/2010. (V. 12.) Korm. határozat 1. pont 1.55. alpontja hatályon kívül helyezte 2010. május 13. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére