58/2006. (HK 12.) HM utasítás
58/2006. (HK 12.) HM utasítás
a Honvédelmi Minisztérium fejezet költségvetés gazdálkodási információs rendszer felépítéséről, működési rendjéről, üzemeltetéséről és továbbfejlesztéséről*
Az utasítás hatálya
1. § Az utasítás hatálya kiterjed a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM), a minisztériumnak közvetlenül alárendelt szervezetekre, a honvédelmi miniszter közvetlen irányítása és felügyelete alá tartozó szervezetekre, valamint a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) katonai szervezeteire (a továbbiakban együttesen: honvédelmi szervezetek).
Értelmező rendelkezések
2. § Az utasítás alkalmazásában:
a) Adatgazda: a rendszerbe kerülő adatok előállításáért felelős honvédelmi szervezet vezetője, aki az adatok hitelességéért és azok időben történő biztosításáért felel;
b) Adattárház: a HM KGIR teljes adatbázisát átfogó elemző eszköz, mely a forrásrendszertől elkülönülten tárolja a szükséges átalakított adatokat és biztosítja a tárolt információk igény szerinti lekérdezését;
c) Csökkentett (korlátozott) üzemmód: a HM KGIR olyan sajátos üzemeltetési időszaka, amikor egyes kiemelt feladatok végrehajtásának biztosítása érdekében – a felhasználók meghatározott köre számára – bizonyos szolgáltatások ideiglenesen nem érhetőek el;
d) HM KGIR koordinációs munkacsoport: a HM KGIR üzemeltetésének, további fejlesztésének több szakterületét érintő együttműködés érdekében létrehozott, honvédelmi szervezeteket átfogó egyeztető, döntés-előkészítő és javaslattevő fórum;
e) Felhasználó: a rendszerben adott jogosultsággal bíró, telepített végponttal rendelkező személy;
f) Mentés: az a folyamat, amelynek során az informatikai rendszerben digitálisan tárolt vagy használatban lévő meghatározott adathalmazokról egy speciális adathordozóra másolat készül;
g) Rendszergazda: az a jelen utasításban kijelölt vezető, aki az adott alrendszerre, modulra vonatkozóan annak felépítéséért, használatának megszervezéséért, és az ahhoz kapcsolódó eljárási rend kialakításáért, illetve az adatelérési jogosultságok meghatározásáért, valamint a tartalom szolgáltatásáért felel;
h) Rendkívüli üzemeltetési helyzet: olyan, az üzemeltetésben zavart okozó rendkívüli helyzet, amelyben a HM KGIR rendes üzemeltetésének folytatására ideiglenesen vagy véglegesen nincsen lehetőség. Rendkívüli üzemeltetési helyzetnek minősül az is, ha illetéktelen behatolás vagy vírusfertőzés miatt a fenti esemény megtörténte alappal feltételezhető, vagy annak közvetlen veszélye fennáll. Nem minősülnek rendkívüli üzemeltetési helyzetnek a rendszer éves üzemeltetési tervében előzetesen tervezett időszakok, amikor a rendszer szolgáltatásai bizonyos felhasználók számára csak csökkentett üzemmódban érhetők el.
i) Üzemeltetés: az operatív működést biztosító rendszeres tevékenységek összessége;
j) Visszatöltés: az a folyamat, amelynek során a mentett adatokat tartalmazó adathordozókról a mentő eszköz segítségével a megfelelő adatstruktúra visszaállításra kerül.
A HM KGIR rendeltetése
3. § A HM KGIR alapvető rendeltetése, hogy a szolgáltatásai révén békeidőben biztosítsa:
a) a szakterületeket érintő szükséges, pontos, időbeni információkat a különböző vezetői szintek és honvédelmi szervezetek számára;
b) a HM fejezet gazdálkodási területein a jellemző adatok egységes rendszerben történő és egységes szempontok szerinti gyűjtését, tárolását, feldolgozását és értékelését;
c) a párhuzamos adatkezelés kiszűrését, a rendelkezésre álló adatok felhasználók közötti megosztását, az erőforrások optimális felhasználását;
d) a HM fejezet gazdálkodásának átláthatóságát, a folyamatos kontrollt a belső, a felügyeleti és a külső ellenőrzések számára;
e) a honvédelmi tárca és a honvédelmi szervezetek adatszolgáltatási kötelezettségeinek támogatását, valamint a HM egyéb informatikai rendszerei működéséhez szükséges adatok átadását;
f) a HM KGIR adataira támaszkodó, hatósági elektronikus ügyintézésben érintett honvédelmi szervezetek részére szükséges kiinduló adatokat az Adattárházban;
g) az üzemgazdasági szemléletű gazdasági tervezés, nyilvántartás és beszámolás követelményeinek való megfelelést;
h) az Európai Unió és a NATO számára szükséges adatszolgáltatási kötelezettség teljesítését;
i) a HM fejezet felkészítésének elősegítését az új hazai és nemzetközi követelményeknek megfelelő pénzügyi audit bevezetésére és alkalmazhatóságára, a pénzügyi monitoring rendszer kiszolgálására.
A HM KGIR felépítése
4. § A HM KGIR egységes információs rendszerként magába foglalja:
a) az integrált humánpolitikai alrendszert;
b) a személyi, pénzbeni járandóságok alrendszert;
c) a pénzügyi-számviteli alrendszert;
d) az üzemeltetési és alkalmazásfelügyeleti alrendszert;
e) az adattárházat (a gazdálkodási-, munkaügyi vezetői alrendszert).
5. § (1) Az integrált humánpolitikai alrendszer a következő modulokkal biztosítja a személyi állománnyal kapcsolatos humán feladatok végrehajtását:
a) személyzeti;
b) toborzási;
c) érdekvédelmi.
(2) A személyi pénzbeni járandóságok alrendszer a következő modulokkal biztosítja a személyi állomány és a hozzátartozók pénzügyi ellátásával kapcsolatos feladatok végrehajtását:
a) személyi juttatási;
b) társadalombiztosítási és családtámogatási;
c) nyugdíj;
d) bérgazdálkodási;
e) központi jutalomkeret kezelői.
(3) A pénzügyi-számviteli alrendszer a következő modulokkal biztosítja a költségvetési gazdálkodással kapcsolatos pénzügyi, költségvetési, főkönyvi könyvelési és beszámolási feladatok végrehajtását:
a) főkönyvi könyvelési;
b) házi pénztár;
c) kinnlevőségek (követelések);
d) kötelezettségek (tartozások);
e) beszerzés (ellenjegyzés);
f) Magyar Államkincstár átutalási.
(4) Az üzemeltetési és alkalmazásfelügyeleti alrendszer az alábbi modulokkal biztosítja a HM KGIR adatbiztonsági, üzemeltetés-biztonsági, valamint a felhasználó támogató feladatok végrehajtását:
a) védelmi;
b) felügyeleti;
c) HM KGIR levelező;
d) Service Desk.
(5) Az adattárház (gazdálkodási, munkaügyi vezetői) az éles rendszer fokozott védelme érdekében egy naponta frissített adatállomány segítségével biztosítja a HM KGIR-ben feldolgozott adatok gyors, egységes szempontok szerinti lekérdezhetőségét, elemzését.
(6) A logisztikai nyilvántartó rendszer kiépítéséig a befektetett és a forgó eszközök analitikus nyilvántartását és az adatok feladását a főkönyv felé a „Szakági analitikus nyilvántartó rendszerrel” és az „Egységszintű analitikus nyilvántartó rendszerrel” kell végrehajtani.
A HM KGIR biztonságát szolgáló rendelkezések
6. § (1) A rendszer információ biztonságát a kezelt személyes és közérdekű adatokra vonatkozó jogszabályok, állásfoglalások és a HM hatályos belső rendelkezéseiben meghatározottak szerinti védelmi rendszabályokkal kell megvalósítani.
(2) Az általános elektronikus információ biztonsági céloknak (bizalmasság, sértetlenség, rendelkezésre állás) megfelelő védelmi rendszabályokat a kezelt adatok és a rendszer fenyegetettségével és sebezhetőségével arányosan kell kialakítani.
(3) A rendszer interoperabilitása és továbbfejleszthetősége érdekében a védelmi rendszabályokat az érvényes szabványoknak megfelelően kell kialakítani.
(4) A rendszer fenyegetettségét és sebezhetőségét időszakosan felül kell vizsgálni, és a vizsgálat eredményének megfelelően a védelmi rendszabályokat módosítani kell.
(5) Az információ biztonságot befolyásoló eseményeket ki kell vizsgálni, és a vizsgálat eredményének megfelelően a védelmi rendszabályokat módosítani kell.
A HM KGIR működési modellje
7. § (1) A HM KGIR informatikai technológiai szempontból internetes szabványokat és eljárásokat használó, „központi szerver – távoli terminálok” felépítésű, nagykiterjedésű virtuális magánhálózat (INTRANET, WAN).
(2) A HM KGIR alapvetően a központi adatbázisban tárolt adatoknak a felhasználók által alkalmazási felületen keresztül történő közvetlen kezelésére épül. A vezetői információs igények kiszolgálására elsősorban az Adattárházat kell használni.
(3) A HM KGIR adatbázisa a benne rögzített adatokat és a számvitel egészét illetően bizonylatokon, hiteles okmányokon, illetve iratokon nyugszik. A hiteles adatok ügyrend szerinti ellenőrzési eljárások után kerülnek az adatbázisba. Az elemi adatokat a keletkezési helyük szerint illetékes honvédelmi szervezetek pénzügyi-számviteli és alapnyilvántartás vezetésére kötelezett személyügyi és ingatlanügyi szakállománya rögzíti.
(4) A HM KGIR adatszerkezete, az adatbázis kezelési eljárásai biztosítják, hogy rendszeren belül minden adat csak egyszer és ott kerüljön rögzítésre, ahol az keletkezik, illetve ahova funkcionálisan és felelősség szerint kötött.
(5) A rendszerben alapvető és nélkülözhetetlen információkat tartalmazó munkaköri jegyzékek és állománytáblák adatait a HM Tervezési és Koordinációs Főosztály (a továbbiakban: HM TKF) és a HM Honvéd Vezérkar Katonai Tervező Főcsoportfőnökség (a továbbiakban: HM HVK KTFCSF) folyamatosan biztosítja a meghatározott formában és tartalommal.
(6) Az Ut.-ban foglaltak szerint sajátosan gazdálkodó szervezetek tevékenységére vonatkozóan a kijelölt rendszergazdák az általánostól eltérő eljárási szabályokat állapíthatnak meg.
8. § A rendszerben feldolgozandó adatokat tartalmazó okmányok kezelését, az adatszolgáltatás rendjét, a feldolgozások végrehajtását, a központi adatbázishoz való hozzáférés és lekérdezés jogosultságát és módját, a visszanyerhető információk körét a szakterületekre vonatkozó – a rendszergazdák által kidolgozott és egyeztetett – külön szabályok határozzák meg.
A HM KGIR rendszergazdái
9. §
a) az Integrált humánpolitikai alrendszerre kiterjedően a HM Személyzeti Főosztály (a továbbiakban: HM SZEF) főosztályvezetője;
b) a Pénzügyi-számviteli alrendszerre, a Személyi pénzbeni járandóságok alrendszerre, illetve az Adattárházra (gazdálkodási-, munkaügyi vezetői alrendszerre) kiterjedően – az Ut. 19. § (1) bekezdésre figyelemmel – a HM Központi Pénzügyi és Számviteli Hivatal (a továbbiakban: HM KPSZH) főigazgatója;
c) az Üzemeltetési és Alkalmazás Felügyeleti alrendszerre kiterjedően a HM Pénzügyi Számító és Nyugdíjmegállapító Igazgatóság (a továbbiakban: HM PSZNYI) igazgatója.
10. § Az alrendszerek rendszergazdái a szakterületükre vonatkozóan részletesen, a több szakterületet érintő kérdésekben a projektvezetővel, az érintett rendszergazdákkal és a biztonsági felelőssel egyeztetve:
a) szabályozzák a HM KGIR egyes alrendszerei és moduljai alkalmazásával kapcsolatos eljárásokat, feladatokat, hatásköröket, javaslatot tesznek az eszközök elosztására és üzemeltetés szabályaira;
b) gondoskodnak a szakállomány folyamatos képzéséről, útmutatók és felhasználói kézikönyvek kiadásáról, naprakészen tartásáról, valamint a rendszeres belső és felügyeleti ellenőrzések végrehajtásáról;
c) kezdeményezik a HM PSZNYI-nél az alrendszerben használatos jogosultságok bővítését, szükség szerinti módosítását;
d) meghatározzák a központi adatbázishoz való hozzáférés jogosultjait, azok tevékenységi körét. A rendszeresített adatlapokon írásban engedélyezik az érvényesített felhasználók jogosultságát, biztosítják az engedélyezett jogosultságok HM KGIR-ben történő rögzítését;
e) folyamatosan ellenőrzik és biztosítják, hogy a szakterületüket érintően csak az arra jogosultak, a számukra engedélyezett feladatkörrel használják a rendszert;
f) együttműködés keretében biztosítják a HM KPSZH főigazgató számára az adott alrendszer üzemszerű működtetéséhez szükséges, illetékességi körükbe tartozó feltételeket;
g) a hatáskörükbe tartozó alrendszerek felhasználói részére támogató csoportot (Help Desk) hoznak létre és működtetnek a központi Service Desk (SD) programrendszer használatával.
11. § A HM TKF főosztályvezetője a HM HVK KTFCSF főcsoportfőnökével, illetve a HM KPSZH főigazgatóval együttműködésben gondoskodik a HM KGIR-nek a HM általános vezetési és információs rendszerébe történő illesztéséről.
12. § A HM HVK KTFCSF szakmai irányításával az MH Híradó és Informatikai Parancsnokság (a továbbiakban: MH HIP) a megfelelő sávszélességi, biztonsági és rendelkezésre állási paraméterekkel biztosítja az üzemeltetéshez szükséges adatkommunikációt és az adatátviteli csatlakozópontokat a rendszergazda által meghatározott vételi helyen.
13. § A honvédelmi szervezet felkészített szakállománya végrehajtja az adatszolgáltatás és feldolgozás feladatait, a központi adatbázishoz való hozzáférés és az adatok kezelésének szabályait meghatározó, a szakterületre vonatkozó belső rendelkezések, útmutatók és felhasználói kézikönyvek előírásait betartva.
A HM KGIR működtetésével összefüggő vezetői feladatok és jogkörök
14. § (1) A HM közigazgatási államtitkára (a továbbiakban HM KÁT), mint a HM KGIR legfelsőbb tárca szintű koordinációs vezetője, jóváhagyja a meghatározott rendszergazdák által készített és a projektvezető által előterjesztett rövid és hosszú távú fejlesztési javaslatait, az adott év költségvetési tervjavaslatát, kijelöli és irányítja a projektvezető tevékenységét, valamint a rendszergazdák bevonásával biztosítja a HM KGIR működtetéséhez szükséges szolgáltatói háttér megteremtését. Hatáskörét a projektvezetőn keresztül gyakorolja.
(2) A HM KGIR működtetésének, üzemeltetésének és további fejlesztésének tárca szintű operatív koordinációs vezetője a HM KÁT által kijelölt projektvezető, aki a rendszergazdák, az érintett szakterületeket és honvédelmi szervezeteket képviselő vezetők és szakemberek közreműködésével látja el feladatát.
(3) A HM KPSZH főigazgatója a projektvezető és a rendszergazdák útján felügyeli a HM KGIR üzemeltetését és annak minden oldalú informatikai biztosítottságát. A felmerülő problémák kivizsgálása és elhárítása érdekében biztosítja a rendszer folyamatos műszaki támogatását (supportját) és az üzemeltetés-támogatás rendelkezésre állását.
(4) A rendszergazdák a jelen utasításban nem szabályozott üzemeltetési kérdésekben a projektvezetővel történt előzetes egyeztetést követően szakterületükre vonatkozóan külön intézkedést adhatnak ki.
(5) A HM PSZNYI igazgatója a többi rendszergazdával történt előzetes egyeztetést követően a projektvezető egyetértésével teszi közzé a HM KGIR üzemeltetésére, felhasználására vonatkozó, a 20. § (3) bekezdésében megnevezett éves tervet, továbbá a felhasználók szakmai feladatai végrehajtásának támogatásához technikai jellegű útmutatót ad ki a többi rendszergazda egyidejű tájékoztatása mellett.
(6) A HM KPSZH főigazgatója a HM KGIR elektronikus információ biztonsága érdekében kijelöli a rendszer biztonsági felelősét. A rendszer biztonsági felelős feladata a biztonsági követelmények és az ezek megvalósítására irányuló védelmi rendszabályok meghatározása az egész rendszerre vonatkozóan, valamint a jogszabályban rögzített adatvédelmi felelős funkció ellátása. A rendszer biztonsági felelős feladatait a HM elektronikus információ biztonság területén szakirányítási jogosultsággal rendelkező szervezeti elem szakfelügyelete alatt látja el. A rendszer biztonsági felelős munkája során szorosan együttműködik a rendszergazdákkal és a projektvezetővel. A rendszer biztonsági felelősnek a rendszert illetően működtetési vagy üzemeltetési feladatai nem lehetnek.
15. § (1) A HM KGIR üzemeltetése, a gyűjtött tapasztalatok hasznosítása, a továbbfejlesztéséhez kapcsolódó problémák feltárása és megszüntetése, illetve javaslatok, tervek kidolgozása, a szükséges döntések előkészítése érdekében a projektvezető irányításával a koordinációs munkacsoport rendszeresen, de legalább havonta egy alkalommal ülésezik.
(2) A koordinációs munkacsoport munkájában az alábbi honvédelmi szervezetek vezetői vagy kijelölt szakemberei vesznek részt:
a) a HM TKF;
b) a HM SZEF;
c) a HM Humánpolitikai Főosztály (a továbbiakban: HM HPF);
d) a HM Jogi és Információvédelmi Főosztály (a továbbiakban: HM JIF);
e) a HM Védelmi Tervezési Főosztály (a továbbiakban: HM VTF);
f) a HM HVK Vezérkari Iroda (a továbbiakban: HM HVK VKI);
g) a HM HVK KTFCSF;
h) az MH Összhaderőnemi Logisztikai és Támogató Parancsnokság (a továbbiakban: MH ÖLTP);
i) a HM KPSZH;
j) a HM PSZNYI;
k) az MH HIP;
l) az MH Katonai Igazgatási és Adatfeldolgozó Központ (a továbbiakban: MH KIAK).
(3) Figyelemmel a speciális biztonsági szempontokra, a katonai nemzetbiztonsági szolgálatok – tanácskozási joggal – vesznek részt a koordinációs munkacsoport ülésein.
(4) A projektvezető a HM KGIR üzemeltetésével, működtetésével, fejlesztésével kapcsolatos feladatok döntés-előkészítő tevékenysége szakszerűségének fokozása érdekében rendszeresen koordinációs munkacsoport értekezletet tart a jelen utasításban érintett honvédelmi szervezetek kijelölt képviselőinek részvételével.
A HM KGIR üzemeltetése
16. § A HM KGIR üzemeltetését úgy kell megszervezni, hogy a számítógépes architektúra és szoftver környezet rendelkezésre állása folyamatosan biztosított legyen.
17. § (1) Az alrendszerekhez, modulokhoz és adatokhoz történő szabályozott hozzáférés érdekében minden felhasználót „Felhasználói névvel” kell azonosítani, és a rendszer adataihoz történő hozzáférését a HM KGIR jogosultsági rendszerén keresztül kell biztosítani, figyelembe véve az adatvédelmi előírásokat.
(2) Az üzemszerű működtetés biztosítása érdekében minden alrendszer részére típus jogosultságokat kell kialakítani. A típus jogosultságok kialakítására, azok dokumentálására a rendszergazdák egyetértésével az „Üzemeltetési és alkalmazás felügyeleti alrendszer” rendszergazda intézkedik.
(3) Az összes típus jogosultság leírását úgy kell kialakítani, hogy abból egyértelműen kiderüljön, hogy a rendszer mely adataihoz, milyen mélységű hozzáférést tesz lehetővé.
18. § (1) Az egyes munkakörök ellátásához szükséges jogosultságok beállítását a szakterületek rendszergazdái intézkedésének megfelelően kell elvégezni.
(2) A jogosultságokat minden esetben az „Üzemeltetési és alkalmazás felügyeleti alrendszer” rendszergazda által, a többi rendszergazdával egyetértésben rendszeresített igénylő lapokon, írásban kell kérni.
(3) Az igénylő lapokat és az engedélyezett jogosultságokat nyilván kell tartani. A nyilvántartást úgy kell kialakítani, hogy az alapján megállapítható legyen, hogy egy adott időpontban egy meghatározott adathoz a felhasználók milyen köre fért hozzá, és részükre ezt a jogosultságot ki engedélyezte.
(4) Azon felhasználók jogosultságát, akik a HM KGIR-t 60 napon keresztül nem használják, az „Üzemeltetési és alkalmazás felügyeleti alrendszer” rendszergazda által kialakított eljárásrendnek megfelelően le kell zárni. A jogosultságok lezárásáról az illetékes szakterület rendszergazdáját, valamint az illetékes szerv vezetőjét írásban értesíteni kell.
19. § (1) A HM KGIR üzemeltetésével kapcsolatos hatékony és gyors tájékoztatás, az egyszerűbb feladatok összehangolása érdekében az informatikai rendszer kezdő lapján (honlapon) a szakterületek rendszergazdái a felhasználói csoportoknak megfelelően kialakított elektronikus tájékoztatókat üzemeltetnek.
(2) Az elektronikus tájékoztatók működtetéséért felelős szervezeti elemeket a rendszergazdák jelölik ki.
(3) A kijelölt szervezeti elemek felelősséget viselnek a tájékoztatóban megjelenítendő anyagok tartalmáért, és együttműködve az „Üzemeltetési és alkalmazás felügyeleti alrendszer” rendszergazdájával gondoskodnak a szükséges információk naprakészségének biztosításáról.
(4) Az összes felhasználót érintő tájékoztatásokat a HM KGIR honlapján kell közzétenni. Az itt megjelenő információk tartalmáért és frissítéséért az „Üzemeltetési és alkalmazás felügyeleti alrendszer” rendszergazda tartozik felelősséggel.
20. § (1) Amikor az egyes alrendszerek által végrehajtandó feladatok nem teszik lehetővé, hogy a rendszer összes funkcionalitása minden felhasználó számára elérhető legyen, a rendszert szabályozott keretek között, csökkentett (korlátozott) üzemmódban kell üzemeltetni.
(2) A csökkentett (korlátozott) üzemmód időtartamát minden esetben úgy kell meghatározni, hogy az biztosítsa a tervezett feladatok végrehajtását és annak visszaellenőrzését, de a lehető legrövidebb ideig tartson.
(3) Az „Üzemeltetési és alkalmazás felügyeleti alrendszer” rendszergazdájának éves tervben rögzítenie kell a HM KGIR alrendszereihez és moduljaihoz kapcsolódó nyitási, zárási, végleges zárási időpontokat, illetve a tervszerinti karbantartási időszakokat az éves tervben, és ezt tárgyév november 30-ig közzé kell tennie a HM KGIR szakterületi tájékoztatóban. Az éves tervet a HM KGIR működtetésére kijelölt összes rendszergazda részére meg kell küldeni.
21. § (1) A felhasználók szakmai tevékenységének segítése érdekében szakterületenként segítő csoportokat (Help Desk) kell kialakítani és működtetni.
(2) A csoportok kialakításáért, munkájának megszervezéséért az adott szakterületek rendszergazdái felelősek.
(3) A segítő csoportok tevékenységi rendjét úgy kell kialakítani és megszervezni, hogy azok munkanapokon az általános munkarend szerint elérhetőek legyenek.
22. § (1) A felhasználók munkájának megkönnyítése érdekében a HM KGIR részeként „Levelező rendszert” kell üzemeltetni.
(2) A „Levelező rendszer”-ben csak a szolgálati feladatokkal összefüggő, nyílt adatok, közlemények továbbítása engedélyezett.
(3) A felhasználók „Levelező rendszer”-be történő felvételét és adatainak karbantartását, illetve a levelezési csoportok kialakítását a szakterületek rendszergazdáinak igényei alapján az „Üzemeltetési és alkalmazás felügyeleti alrendszer” rendszergazda koordinálja.
23. § (1) Üzemzavar, meghibásodás esetén a felhasználó a rendelkezésére álló ismeretek birtokában határolja be a hibajelenséget. A saját hatáskörében megoldható hibákat hárítsa el.
(2) Hiba fennállása esetén a felhasználó a „Hibabejelentés” menüpont alatt jelentse be a működést gátló hibát. Amennyiben ezt a számítógép, vagy az összeköttetés meghibásodása megakadályozza, a kijelölt hibabejelentő telefonszámon tegye meg.
(3) A „Hibabejelentés” menüpont alatt összegyűjtött meghibásodások kivizsgálását és megoldását, a szakterületek szakértői csoportjainak tevékenységét az „Üzemeltetési és alkalmazás felügyeleti alrendszer” rendszergazda koordinálja.
24. § (1) A rendszer rendkívüli üzemeltetési helyzetben történő leállítását minden esetben úgy kell végrehajtani, hogy az adatbázis integritásának megőrzését kell elsődleges célként tekinteni, és amennyiben a körülmények azt biztosítják, lehetővé kell tenni, hogy a felhasználók az üzemszerű működés keretei között léphessenek ki.
(2) Az „Üzemeltetési és alkalmazás felügyeleti alrendszer” rendszergazda a rendkívüli üzemeltetési helyzetekről, azok okairól és megszüntetésük módjáról haladéktalanul tájékoztassa a HM KGIR működtetésére kijelölt összes rendszergazdát.
(3) A rendszer összes felhasználóját a rendkívüli üzemeltetési helyzetekről a HM KGIR nyitó oldalán, felhívás formájában kell tájékoztatni.
(4) A HM KGIR eszközeinek meghibásodása esetén a károk minimalizálásához, és a hiba elhárításához szükséges intézkedések meghozatalára, az azonnali feladatok koordinálására, utasítási jogkörrel az „Üzemeltetési és alkalmazás felügyeleti alrendszer” rendszergazda köteles és jogosult.
25. § (1) Amennyiben a rendkívüli üzemeltetési helyzet következtében az adatbázis visszatöltése válik szükségessé arról az „Üzemeltetési és alkalmazás felügyeleti alrendszer” rendszergazda HM KGIR működtetésére kijelölt összes rendszergazdát haladéktalanul írásban köteles tájékoztatni.
(2) A tájékoztató minden esetben tartalmazza a visszatöltés sikerességére, illetve a visszatöltött adatbázis aktualitására vonatkozó adatokat.
Végpontokkal kapcsolatos feladatok
26. § (1) A végpontok létrehozását, áthelyezését, illetve megszüntetését a rendszergazdának címzett ügyirathoz csatolt adatlapon kell igényelni.
(2) Az ügyiratban részletesen meg kell fogalmazni a végpontokkal kapcsolatos igénylések indokait.
(3) Az engedélyezést követően az igényléseket a rendszergazda megküldi a HM PSZNYI részére.
(4) A HM HVK KTFCSF irányításával az MH HIP a HM PSZNYI-vel együttműködve tervezi, szervezi, koordinálja és hajtja végre a végpontokkal kapcsolatos feladatokat.
A HM KGIR működtetésével kapcsolatos egyéb feladatok
27. § A HM PSZNYI a rendszergazdák igényeinek és a HM HVK KTFCSF főcsoportfőnök által jóváhagyott üzemeltetési eljárások előírásainak figyelembevételével kidolgozza a HM KGIR üzemeltetési szabályzatát. Gondoskodik az informatikai rendszer üzemeltetéséről, a vonatkozó hatályos adatvédelmi jogszabályok és a HM belső rendelkezések betartásáról, melynek keretében:
a) gondoskodik a HM KGIR számítóközpontjának üzemeltetéséről és informatikai védelméről a szabványok minél szélesebb körű alkalmazásával;
b) végrehajtja – a rendszergazdák által kijelölt szakértők vagy együttműködők bevonásával – a rendszeradminisztrátor, az adatbázis-adminisztrátor hatáskörbe tartozó, valamint az üzemeltetéshez kötődő egyéb feladatokat;
c) az üzemeltetési szabályzatban rögzített gyakorisággal és tartalommal végzi a hardverek, az alapszoftverek, alkalmazások központi üzemeltetési feladatait;
d) rendszeresen gondoskodik a HM KGIR mentéséről, a mentési médiumok megőrzéséről, a visszaállítás lehetőségének folyamatos fenntartása érdekében a meghatározott megőrzési ideig biztosítja azok olvashatóságát és a visszatöltést biztosító szoftver- és hardverkörnyezetet;
e) a rendszeresített felügyeleti hardver és szoftver eszközök felhasználásával folyamatosan ellenőrzi a rendszer működését. Intézkedik az illetéktelen behatolások és vírusfertőzések megelőzésére, valamint előrejelzést ad a várható károkat okozó meghibásodásokról;
f) felel a HM KGIR biztonsági és jogosultsági rendszerének a rendszergazdák igénye alapján történő kialakításáért, annak üzemszerű működéséért és folyamatos karbantartásáért. A szakterületek rendszergazdáival együttműködve gondoskodik a biztonsági előírások maradéktalan betartásáról;
g) üzemelteti a felhasználókat segítő elektronikus rendszert, valamint a levelező modult. Szakértők bevonásával segíti a felhasználókat. A szakértői csoportok lehetőségeit meghaladó problémákat megoldásra továbbítja a szerződéses partnerek felé, ellenőrzi a kapott megoldások szakszerűségét;
h) a HM KPSZH főigazgató engedélyével a HM HVK KTFCSF-fel szoros együttműködésben, a rendszergazdák követelményei alapján közreműködik a HM KGIR fejlesztésében. Gondoskodik arról, hogy a végrehajtott változtatások illeszkedjenek a HM KGIR-hez, illetve a tárca mindenkori informatikai stratégiájához. Gondoskodik a HM KGIR-t felépítő szoftverek támogatási (support) szerződéseinek nyilvántartásáról és kezeléséről.
i) tervezi és szervezi az egyes alrendszerek vonatkozásában a felhasználók oktatását, az üzemeltető állomány továbbképzését.
28. § Az MH KIAK:
a) ellátja a humánpolitikai alrendszert érintően a felhasználók oktatását, a jogosultságok HM KGIR-ben történő rögzítését;
b) létrehozza és folyamatosan működteti a felhasználókat támogató és a felmerült problémákat kezelő csoportot, a hatáskörét meghaladó problémákat illetékességből továbbítja a HM PSZNYI-hez;
c) alrendszer szinten kezeli a hozzáférési jogosultságok kapcsolódó feladatait;
d) felel a HM KGIR tájékoztatójában elhelyezendő anyagok naprakészségéért, kezdeményezi anyagok megjelenését, illetve törlését.
A HM KGIR továbbfejlesztésével kapcsolatos feladatok
29. § (1) A HM KGIR használata során felmerülő felhasználói észrevételeket és a működést esetleg akadályozó hibákat gyűjteni kell. A HM KGIR működését érintő kérdésekben a változtatások szükségességéről a rendszergazda feljegyzést készít, így különösen:
a) a programmódosításokról;
b) felhasználói felület és szótárváltoztatásokról;
c) a szabályozó környezet megváltozásából adódó feladatokról.
(2) A rendszergazda az összegyűjtött észrevételeket szakmailag felülvizsgálja és szükség esetén fejlesztési javaslatait megteszi. A fejlesztések HM KGIR-ben történő alkalmazására kizárólag az eredményeként létrejövő rendszer funkcionális és technikai felépítését, működtetését és összefüggéseit leíró szakmai technikai útmutatóknak a rendszergazdák részére történő megküldését követően kerülhet sor, a szakállomány felkészítése, illetve az útmutatók, felhasználói kézikönyvek kidolgozásának biztosítottsága érdekében.
(3) A HM PSZNYI igazgatója a HM KGIR központi üzemeltetője, a rendszerben történő bárminemű módosítás csak az igazgató előzetes egyetértésével, vele együttműködve történik.
(4) A HM KGIR nyílt adatok bevitelére és feldolgozására készült, a fejlesztés előtt álló alrendszerek, illetve modulok kidolgozásánál a hatályos adatvédelmi jogszabályokat és a HM belső rendelkezéseit kell figyelembe venni.
(5) Az alrendszereket alkalmassá kell tenni az üzemgazdasági szemléletű gazdasági tervezésre, nyilvántartásra és beszámolásra.
(6) A logisztikai nyilvántartó (al)rendszer fejlesztésének előkészítése, dokumentációinak kidolgozása és javaslattétel az alrendszer bevezetésére.
Záró rendelkezések
30. § Ez az utasítás a közzétételt követő 8. napon lép hatályba, egyidejűleg a Honvédelmi Minisztérium fejezet költségvetés gazdálkodási információs rendszeréről és az információs rendszer továbbfejlesztéséről szóló 44/2002. (HK 17.) HM utasítás, valamint a Honvédelmi Minisztérium fejezet költségvetés gazdálkodási információs rendszeréről és az információs rendszer továbbfejlesztéséről szóló 44/2002. (HK 17.) HM utasítás módosításáról szóló 94/2003. (HK 1/2004.) HM utasítás hatályát veszti.
31. § Az informatikai rendszer üzemeltetéséhez szükséges számítógépes és szoftver infrastruktúra biztosítását, karbantartását, a beruházási és a fenntartási előirányzatok tervezését, felhasználási engedély alapján történő felhasználását a HM HVK KTFCSF-fel és a HM TKF-fel együttműködve a HM PSZNYI végzi.
32. § A HM PSZNYI hatósági, elektronikus ügyintézési feladatainak ellátásához biztosítani kell a hatályos jogszabályokban meghatározott IT feltételeket, figyelembe véve az MH fejlesztési terveit és a meglévő erőforrásait.
Juhász Ferenc s. k.,
honvédelmi miniszter
Az utasítást utóbb a 97/2007. (HK 17.) Hm utasítás 29. §-a hatályon kívül helyezte, 2007. szeptember 6. napjával.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás