• Tartalom

46/2005. (HK. 10.) HM utasítás

46/2005. (HK. 10.) HM utasítás

a Tárca Védelmi Tervező Rendszer működéséről, a rendszer fejlesztéséről, valamint a HM Védelmi Tervező Bizottság működéséről*

2005.05.27.
A honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2004. évi CV. törvény 52. § (1) bekezdés f) pontjában kapott felhatalmazás alapján – figyelemmel a 7002/2004. (HK 26.) HM irányelvvel módosított, a Honvédelmi Minisztérium 2004. évben végrehajtandó – 2005–2014. közötti időszakra vonatkozó – védelmi tervezési feladatainak végrehajtásáról szóló 7001/2004. (HK 25.) HM irányelv vonatkozó rendelkezéseire – a Tárca Védelmi Tervező Rendszer (a továbbiakban: TVTR) működésére, a rendszer fejlesztésére, valamint a HM Védelmi Tervező Bizottság (a továbbiakban: HM VTB) működésére a következő
utasítást
adom ki:

1. § Az utasítás hatálya a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM), a minisztériumnak közvetlenül alárendelt szervezetekre, a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) katonai szervezeteire, valamint a honvédelmi miniszter közvetlen irányítása és felügyelete alá tartozó szervezetekre terjed ki.

2. § (1) A TVTR rendeltetése, olyan védelmi tervezési eljárásrend biztosítása, melynek alkalmazásával lehetővé válik a biztonság- és védelempolitikai alapdokumentumokban támasztott követelményeknek, a nemzeti és nemzetközi elvárásoknak megfelelő, működőképes magyar haderő működésének, fenntartásának, alkalmazásának és fejlesztésének feladatorientált megtervezése.

(2) A TVTR Eljárásrendjét a melléklet tartalmazza.

3. § (1) A TVTR szakirányításáért a HM közigazgatási államtitkár, rendszer szintű működtetéséért, alkalmazásáért és fejlesztéséért – a HM SZMSZ-ben meghatározottak szerint – a HM védelmi tervezési főosztályvezető felelős.

(2) A TVTR alrendszerei:

a) Stratégiai Tervező Alrendszer (STAR),

b) Képesség- és Feladattervező Alrendszer (KFTAR),

c) Erőforrás- és Költségtervező Alrendszer (EKTAR),

d) Költségvetés Tervező Alrendszer (KTAR).

(3) Az alrendszerek irányításáért felelős vezetők:

a) a STAR-t a HM védelempolitikai helyettes államtitkár,

b) a KFTAR-t a HM HVK törzsigazgató,

c) az EKTAR-t a HM közigazgatási államtitkár,

d) a KTAR-t a HM védelemgazdasági helyettes államtitkár irányítja.

(4) Az alrendszerek működtetéséért és fejlesztéséért felelős vezetők:

a) a STAR tekintetében a HM védelempolitikai és nemzetközi együttműködési főosztályvezető,

b) a KFTAR tekintetében a HM HVK katonai tervezési főcsoportfőnök,

c) az EKTAR tekintetében a HM védelmi tervezési főosztályvezető,

d) a KTAR tekintetében a HM Központi Pénzügyi és Számviteli Hivatal főigazgató felelős.

4. § (1) A TVTR Eljárásrend szerinti tervező munka végrehajtására a HM közigazgatási államtitkár évente intézkedik.

(2) Az alrendszerek működtetéséért és fejlesztéséért felelős vezetők szakterületükre vonatkozóan szabályozzák a TVTR Eljárásrend végrehajtási intézkedése alapján az alrendszer belső működésével kapcsolatos eljárásokat, feladatokat és hatásköröket.

(3) A honvédelmi miniszter közvetlen irányítása és felügyelete alá tartozó szervezetek sajátos feladataik és szabályozásuk szerint, a TVTR Eljárásrend végrehajtási intézkedésével összhangban határozzák meg tervezési eljárásukat, feladataikat.

(4) A (2) és (3) bekezdésben nem szereplő tervező szervek feladataikat a TVTR Eljárásrend végrehajtási intézkedésében leírtak szerint végezzék.

(5) A tervezés alapja a mindenkori MH 10 éves terve, a HM szervek és alárendelt szervezetek T(+2) évi részletes tervei, valamint a védelmi tervezésre vonatkozó HM irányelv.

5. § (1) A védelmi tervezésben résztvevő szervezetek vezetői biztosítsák, hogy az alrendszerek számára szükséges információk a megszabott határidőre és formában rendelkezésre álljanak, valamint állományukból jelöljék ki az erőforrás-szükséglet és a költségvetési igény tervezéséért felelős személy(eke)t (referenseket).

6. § (1) A TVTR fejlesztésének rendszer szintű feladatait – a TVTR Eljárásrend alapján – a HM VTF végzi.

(2) A TVTR Eljárásrendjére vonatkozó módosításokat a HM védelmi tervezési főosztályvezető kezdeményezheti.

(3) Az alrendszerek működéséért és fejlesztéséért felelős vezetők a rendszer továbbfejlesztésére vonatkozó javaslataikat évente november 15-ig a HM Védelmi Tervezési Főosztály (a továbbiakban: HM VTF) részére küldjék meg.

(4) A HM VTF az alrendszerek működtetéséért és fejlesztéséért felelős vezetőkkel egyeztetve, azok egyetértésével, illetve javaslatai alapján készítse el a TVTR Eljárásrendjére vonatkozó módosítás(oka)t, és azokat a HM VTB állásfoglalását követően a honvédelmi miniszterhez jóváhagyásra terjessze elő.

(5) A TVTR fejlesztése területén fő feladat az alrendszerek tervezési eljárásainak részletes kidolgozása, az alrendszerekben folyó tervezési feladatok részletes lebontása, ütemezése és felelősökhöz kötése, a tervezési utaltsági rend kialakítása, valamint az alrendszerek tervezési okmányainak és a kapcsolódó kitöltési útmutatóinak elkészítése.

(6) A HM VTF – az illetékes szakmai szervezetekkel együttműködve – 2006. január 31-ig állítsa össze a Védelmi Tervezési Kézikönyv tervezetét. A szakmai szervezetek dolgozzák ki a Védelmi Tervezési Kézikönyv felelősségi körükbe tartozó részeit s küldjék meg a HM VTF részére.

A Védelmi Tervezési Kézikönyv tartalmazza: a részletes védelmi tervezési eljárásrendet, a program alapú tervezés eljárását, a normatív tervezéshez szükséges normákat, a tervezés módszerét, az egyes tervezési feladatokat és felelőseit, a határidőket, valamint a tervezési okmánymintákat és a kitöltési útmutatókat. A HM VTF 2006. február 15-ig a HM VTB részére terjessze fel a Védelmi Tervezési Kézikönyv tervezetét jóváhagyásra.

Kidolgozó szervezetek: HM VTF, HM VPNEF, HM HFF, HM HPF, HM IKH, HM BBBH, HM KPSZH, HM HVK KTFCSF, MH ÖLTP, MH LEP, MH SZFP, MH EÜP.

7. § (1) A HM VTB a honvédelmi miniszter döntés-előkészítő szervezete. Rendeltetése a honvédelmi miniszter védelmi tervezéssel kapcsolatos döntéseinek előkészítése.

(2) A HM VTB vezetője: a közigazgatási államtitkár.

(3) A HM VTB állandó tagjai: HM HVK vezérkar főnök, HM kabinetfőnök (helyettes államtitkár), HM védelemgazdasági helyettes államtitkár, HM védelempolitikai helyettes államtitkár, HM humánpolitikai helyettes államtitkár, HM jogi helyettes államtitkár, HM HVK törzsigazgató.

(4) A HM VTB ülésén meghívottként vesznek részt a HM VTB vezetője által kijelölt szakterületi vezetők.

(5) A HM VTB titkára a HM védelmi tervezési főosztályvezető.

8. § Ez az utasítás az aláírása napján lép hatályba.* A hatálybelépéssel egyidejűleg a Tárca Védelmi Tervező Rendszer bevezetéséről, működéséről és a rendszer fejlesztéséről szóló 20/2005. HM utasítás hatályát veszti.

Juhász Ferenc s. k.,

honvédelmi miniszter

Melléklet a 46/2005. (HK 10.) HM utasításhoz

A HM TÁRCA VÉDELMI TERVEZŐ RENDSZER
ELJÁRÁSRENDJE
I. A TVTR ÁLTALÁNOS ISMERTETÉSE
A TVTR rendeltetése olyan eljárásrend biztosítása, amelynek alkalmazásával lehetővé válik a biztonsági-, védelempolitikai alapdokumentumokban támasztott igényeknek, követelményeknek, a nemzeti és a nemzetközi elvárásoknak megfelelő, működőképes magyar haderő, működés-fenntartásának, alkalmazásának és fejlesztésének megtervezése.

1. A tervező rendszerrel szemben támasztott alapkövetelmények
a)    Legyen képes elégséges információt biztosítani a politikai és a szakmai döntések meghozatalához;
b)    Fogja át a HM tárca valamennyi feladatának, az azok végrehajtásához szükséges erőforrásoknak és költségeknek, valamint költségvetési előirányzatoknak a megtervezését, intézményi szinttől fejezeti szintig;
c)    Illeszkedjen az állami tervező rendszerekhez, a NATO és az EU tervezési és áttekintési eljárásaihoz;
d)    Segítse a feladatok végrehajtásának nyomonkövetését és ellenőrizhetőséget;
e)    Legyen ciklikus, gördülő rendszerű, folyamatrendje szabályozott, egymásra épülő tevékenységekkel, egyértelműen kijelölt döntési pontokkal és felelősökkel;
f)    Legyen feladatorientált, az állami, azon belül a HM Védelmi Szakfeladatrendre alapozott. A jelenlegi inputorientált – pénzforgalmi szemléletű – tervezés mellett biztosítsa az outputorientált – a szervezetek tevékenységének kimenetét, eredményét meghatározó, a szükséges erőforrásokat a feladatokhoz rendelő – tervezést;
g)    A tárca feladatai, a végrehajtáshoz szükséges erőforrások és költségek, valamint költségvetési igények, előirányzatok a fejlesztési feladatokhoz programozottan, a működési-fenntartási és alkalmazási feladatokhoz normatív alapon kerüljenek megtervezésre;
h)    A TVTR-t támogató informatikai rendszer – a meglévő, tervezési alapadatokat biztosító adatbázis(ok)ra épülve – legyen képes a nemzeti és szövetségi tervezési adatokat biztosítani, és a végrehajtásról adatokat szolgáltatni a vezetők és tervezők számára. A támogató informatikai rendszer teljes körű bevezetéséig a tervező rendszernek – korlátozottan, az alapvető követelményeket kielégítően – alkalmasnak kell lennie az MS Office alkalmazások bázisán való tervezésre.

2. A TVTR struktúrája és vezetési rendje
A TVTR Eljárásrendje a HM és alárendelt szervezeteinek vezető-, illetve tervező szervei közötti szabályozott feladat-, hatás-, felelősségi- és döntési jogkörrel biztosítja a tervezést. A tervező rendszer egymással szoros és többirányú kapcsolatot tartó, egymás működését elősegítő és egymásra épülő alrendszerekből áll. Az alrendszerek együttes tevékenységének eredményei biztosítják a tervezés céljainak, követelményeinek és feladatainak meghatározását, a 10 éves terv és annak alapján készülő T(+2) éves tervek, valamint a haderőfejlesztés programjainak (projektjeinek) kidolgozását, jóváhagyását, a vezetés minden szintjén a feladatok megszabását, a feladatok végrehajtását, majd a végrehajtott feladatoknak, a felhasznált erőforrásoknak és költségvetési előirányzatoknak az elszámolását, elemzését és értékelését.
A Tárca Védelmi Tervező Rendszer alkalmazását és fejlesztését a HM közigazgatási államtitkár irányítja. A honvédelmi miniszter tervezéssel kapcsolatos döntéseit a HM Védelmi Tervező Bizottság (HM VTB) támogatja. A HM VTB a HM közigazgatási államtitkár vezetésével működik.
A tervezés az egyes alrendszerekben, vezetési szinteken belül és között többszöri egyeztetéssel, iteratív jelleggel történik.
A vezetőket a döntések előkészítése, illetve meghozása során dinamikus szervezetek (bizottságok, kabinetek, testületek stb.) támogatják. A dinamikus szervezeteknek meghatározó szerepük van az alternatívákban (opciókban) megtervezett képességek és feladatok kiválasztásában, illetve azok megvalósításához szükséges erőforrások közel optimális elosztásában.
Az alrendszerek, illetve részrendszereik szakterületein kidolgozott tervezési okmányokkal kapcsolatos, a tervező alrendszerekben történő összesítéseket megelőző döntéseket az illetékes vezető (tervező) szervek szakmai testületei (kabinetek, bizottságok) készítik elő.
Az alkalmazás és fejlesztés rendszer szintű feladatainak végrehajtását szakmailag a HM VTF irányítja.
A TVTR – saját szintjükön önmagukban is rendszerként kezelhető – alrendszerei:
−    Stratégiai Tervező Alrendszer (STAR);
−    Képesség- és Feladat Tervező Alrendszer (KFTAR);
−    Erőforrás- és Költség Tervező Alrendszer (EKTAR);
−    Költségvetés Tervező Alrendszer (KTAR).
Az alrendszerek – a szervezeti-szakmai sajátosságoknak megfelelően – részrendszerekre tagolódnak.
Az alrendszerekben, azokon belül minden szak (rész) területen a tervezési tevékenységekért, a tervekért az adott szintű tervező szervezet vezetője felelős.

2.1. A Stratégiai Tervező Alrendszer (STAR)
A STAR rendeltetése: a nemzeti és nemzetközi kötelezettségekből eredő, a Kormány politikai szándékaival – a biztonságpolitikai céloknak, a nemzeti érdekeknek és a rendelkezésre álló erőforrásoknak megfelelően – összhangban lévő katonai képesség fejlesztés, fenntartás és alkalmazás stratégiai céljainak, irányelvének meghatározása, valamint azok tervezési folyamatban való érvényesülése és megvalósulásának nyomon követése, értékelése.
Az alrendszer (főbb) feladatai:
−    a Magyar Köztársaság kül- és biztonságpolitikai célkitűzései alapján a honvédelmi célkitűzéseknek, a Nemzeti Katonai Stratégiának, a haderő rendeltetésének, feladatainak azonosítása, pontosítása,
−    a védelmi tervezésre vonatkozó HM irányelv tervezési okmány kidolgozása,
−    a tervezési alapvetések, az ambíció szint, a humánpolitikai és védelemgazdasági (erőforrás és költségvetési) prognózisok összeállítása,
−    a NATO haderőfejlesztési javaslatokkal kapcsolatos nemzeti állásponthoz védelempolitikai javaslatok kidolgozása,
−    a Képesség és Feladattervező Alrendszerben készített – az ambíció szint teljesítéséhez javasolt – katonai képességek és haderőstruktúra véleményezése, egyeztetése,
−    a döntésekhez a kitűzött célok elérése érdekében döntési alternatívák felállítása a politikai vezetés számára,
−    haderő fejlesztéséhez kapcsolódó védelempolitikai megfontolások, javaslatok kidolgozása,
−    a védelmi tervezésre vonatkozó HM irányelvben meghatározott politikai és szakmai szándék érvényre juttatásának, illetve megvalósulásának nyomon követése.
Az alrendszer működését a HM védelempolitikai helyettes államtitkár irányítja, illetve felügyeli. Az alrendszer működéséért és fejlesztéséért a HM védelempolitikai és nemzetközi együttműködési főosztályvezető felelős.
Az alrendszer tervokmányait a HM Védelempolitikai és Nemzetközi Együttműködési Főosztály (HM VPNEF) készíti – együttműködve a HM illetékes tervező szerveivel.
Alapvető stratégiai kérdésekben a döntés, azaz a cselekvés legcélszerűbb irányának jóváhagyása az Országgyűlés, illetve a Kormány hatás- és jogköre, felelőssége.

2.2. A Képesség- és Feladat Tervező Alrendszer (KFTAR)
A KFTAR rendeltetése: az országvédelem katonai képességeit biztosító intézményrendszer bázisán, a polgári és rendvédelmi tervező szervekkel együttműködve, a Magyar Honvédség átalakítására és új szervezeti struktúrájának kialakítására vonatkozó előírásoknak megfelelően a védelemigazgatás feladatainak, a haderő képességei fenntartásának, alkalmazásának és fejlesztésének, valamint a HM és alárendelt szervezetei feladatainak tervezése, a képesség-követelmények meghatározása és priorizálása, a 10 éves terv elgondolás és a 10 éves terv képesség és feladat fejezeteinek és mellékleteinek összeállítása, döntés-előkészítése, továbbá a jóváhagyott feladatok végrehajtásának nyomon követése.
Az alrendszer (főbb) feladatai:
−    a védelmi tervezésre vonatkozó HM irányelvben meghatározottak szerint a haderő elérendő képességeinek részletes kibontása, a meglévő és az elérendő képességek közötti különbségek megállapítása,
−    a képességfejlesztés feladatainak megfogalmazása, a szervezeti fejlesztési projektek, és azok alapján a programelgondolások összeállítása, illetve meghatározása,
−    a fejlesztési követelményeket és ütemezést tartalmazó programelgondolások összeállítása,
−    a NATO haderőjavaslatokkal kapcsolatos nemzeti álláspont kialakításához katonai-szakmai javaslatok kidolgozása,
−    a védelemigazgatás feladatainak, a haderő nemzetgazdasági igényeinek, a befogadó nemzeti támogatás feladatainak tervezése,
−    a haderő, azon belül az egyes HM szervek, katonai szervezetek, HM hivatalok és háttérintézmények műveleti-, készenléti-, egyéni- és csapatkiképzési, oktatási stb. feladatainak tervezése,
−    a HM és alárendelt szervezetei humán-, egészségügyi-, logisztikai-, infrastrukturális-, nemzetközi stb. feladatainak megállapítása,
−    a képesség- és feladattervek kidolgozása, egyeztetése, és döntés előkészítése,
−    a képesség- és feladattervek pontosítása, a feladatszabás előkészítése, és a feladatok végrehajtásának nyomon követése.
Az alrendszer működését a HM HVK törzsigazgató az illetékes helyettes államtitkárokkal együttműködve irányítja, illetve felügyeli. Az alrendszer működéséért és fejlesztéséért a HM HVK katonai tervezési főcsoportfőnök felelős.
Az alrendszer HM szintű tervokmányait a katonai szervezetekre vonatkozóan a HVK Katonai Tervezési Főcsoportfőnökség, a HM hivatalok és háttérintézmények vonatkozásában a HM Tervezési és Koordinációs Főosztály, a védelemigazgatás területén a HM Védelmi Hivatal készíti és egyezteti.
A haderő képességei és feladatai kérdéseiben a döntés a honvédelmi miniszter illetve a HM HVKF hatás- és jogköre, felelőssége.

2.3. Az Erőforrás- és Költség Tervező Alrendszer (EKTAR)
Az EKTAR rendeltetése: a KFTAR-ben meghatározott működés-fenntartási és alkalmazási feladatok, képességfejlesztési programelgondolások végrehajtásához szükséges erőforrások és költségek, valamint költségvetési igények feladatorientált tervezése, a különböző időtávú és részletezésű erőforrás- és költségtervek kidolgozásának szakirányítása, erőforrás- és költség-, valamint költségvetési igénytervek összeállítása és tárca szinten történő összegzése. Ennek során – más tervező alrendszerekkel együttműködve – a forráskeretek elosztási javaslatának kidolgozása, a priorizált katonai feladatok erőforrás- és költség szükséglete alapján számvetett költségvetési (kiadási) igények és a rendelkezésre álló források összevetése, döntési alternatívák kialakítása, valamint a programok megvalósításának és a normatív alapú támogatás végrehajtásának nyomon követése.
Az alrendszer (főbb) feladatai:
−    elégséges információ (erőforrás- és költségbecslések, elsődleges forrás allokációs javaslatok, normák, normatívák, árak stb.) biztosítása a TVTR alrendszerei részére a feladatok és a gazdasági lehetőségek egyensúlyának megteremtése a megalapozott döntések érdekében,
−    a gazdasági tervezéshez normák, normatívák, tervezési mutatók rendszerének kidolgozása, valós ráfordítás-eredmény elemzések, értékelések végzése,
−    a tárca valamennyi feladatának végrehajtásához szükséges erőforrások és költségek, valamint költségvetési igények – programozott és normatív alapú – tervezése intézményi szinttől fejezeti szintig,
−    a haderő fejlesztési feladatainak, valamint a működés és fenntartás egyedi, egyszeri feladatainak programozott – teljes életciklusra történő – tervezése,
−    az egyes kiemelt, fejezeti szintű programok erőforrás- és költségterv okmányainak elkészítése, döntés-előkészítése,
−    a 10 éves terv elgondoláshoz erőforrás- és költségbecslések készítése, a 10 éves terv erőforrás-, költség-, valamint költségvetési igény fejezetének, illetve mellékletének kidolgozása, összeállítása, outputorientált (üzemgazdasági szemléletű) bemutatása és indoklása, döntés-előkészítése,
−    a programok megvalósításának és a normatív alapú támogatás végrehajtásának nyomon követése,
−    az erőforrás- és költségtervezésre vonatkozó normatív szabályozók elkészítése, jóváhagyásra történő előterjesztése.
Az alrendszer működését közvetlenül a HM közigazgatási államtitkár irányítja, illetve felügyeli. Az alrendszer működéséért és fejlesztéséért a HM védelmi tervezési főosztályvezető felelős.
A feladatok végrehajtásához szükséges erőforrásokat és költségeket, valamint kiadási igényeket a szervezetek (humán-, egészségügyi-, logisztikai, infrastrukturális, nemzetközi és pénzügyi stb.) tervező szervei, a HM szintjén – az intézmények igényei alapján – az MH szintű gazdálkodó szervezetek tervezik. A kiemelt programok programirodák, programmenedzserek, a szakági programok tervezését a HM Humánpolitikai Főosztály (HM HPF), az MH Összhaderőnemi Logisztikai Támogató Parancsnokság (MH ÖLTP) szolgálati ágai, az MH Egészségügyi Parancsnokság (MH EÜP), a HM Ingatlankezelési Hivatal (HM IKH), és a nemzetközi programok tervezését a HM Nemzetközi és Rendezvényszervező Hivatal (HM NRH) végzi. A hadfelszerelési programok tervezését szakmailag a HM KTFCSF-fel és a HM VTF-fel együttműködve, a HM Hadfelszerelés Fejlesztési Főosztály (HM HFF) irányítja.
A normatív alapú tervezéshez szükséges normák, normatívák (azok hiányában tapasztalati adatok) kidolgozását, rendszerbe foglalását, valamint a normarendszerek folyamatos karbantartását – a HM VTF koordinálásával – az anyagnem felelős tervező szervek (HM HPF, HM KPSZH, MH EÜP, MH ÖLTP, HM IKH, HM NRH) végzik. A normarendszereket, illetve azok módosításait a HM VTF javaslata alapján a honvédelmi miniszter hagyja jóvá.
Az erőforrás-, költség-, valamint kiadási igények tekintetében a döntés a honvédelmi miniszter, illetve a HM közigazgatási államtitkár hatás és jogköre, felelőssége.

2.4. A Költségvetés Tervező Alrendszer (KTAR)
A KTAR rendeltetése: a PM-mel egyeztetve a HM fejezet prognosztizált forrás, illetve költségvetési kereteinek összeállítása, az EKTAR-ban kidogozott erőforrás- és költségtervek, valamint költségvetési igények-, illetve az előző 10 éves terv alapján a költségvetési törvényjavaslat HM fejezetet illető részeinek összeállítása, a költségvetési előirányzatok teljes körű megtervezésével és jóváhagyásával a szabályszerű költségvetési előirányzat-gazdálkodás feltételeinek biztosítása, a költségvetési előirányzat gazdálkodás nyomon követése.
Az alrendszer (főbb) feladatai:
−    a HM fejezet prognosztizált forrás, illetve költségvetési kereteinek összeállítása,
−    a költségvetés tervezésére vonatkozó normatív szabályozás elkészítése, jóváhagyásra történő előterjesztése,
−    a 10 éves terv elgondolás és a 10 éves terv költségvetési mellékletének összeállítása,
−    a költségvetési javaslatok kidolgozása,
−    a HM fejezet költségvetési parlamenti prezentációjának és költségvetési tervének összeállítása, döntés-előkészítése, kormány- és parlamenti szintű egyeztetése,
−    a kincstári és elemi költségvetések elkészítése, felülvizsgálata, jóváhagyásra történő felterjesztése, jóváhagyás utáni kiadása,
−    a költségvetési terv végrehajtásának, illetve a költségvetési előirányzatok felhasználásának nyomon követése.
Az alrendszer működését a HM védelemgazdasági helyettes államtitkár irányítja, illetve felügyeli. Az alrendszer működéséért és fejlesztéséért a HM Központi Pénzügyi és Számviteli Hivatal (HM KPSZH) főigazgató felelős.
A HM fejezet költségvetési tervét – együttműködve az illetékes HM szintű tervező/gazdálkodó szervezetekkel és a HM VTF-fel – a HM KPSZH a HM tárca kiegyensúlyozott, HM KÁT által jóváhagyott erőforrás-, költség- és költségvetési igényterve alapján állítja össze. Az elemi költségvetéseket a Pénzügyi és Számviteli Szolgálat szervezetei, illetve a vonatkozó törvény alapján Sajátosan Gazdálkodó Szervezetek (SGSz) saját pénzügyi szerveikkel készítik. A 10 éves terv költségvetési mellékletét, valamint a költségvetési törvényjavaslat a HM fejezetet illető részeit a HM KPSZH állítja össze. Költségvetési kérdésekben a döntési hatás- és jogköröket állami színtű jogszabályok és HM szintű szabályozók tartalmazzák.
A HM fejezet költségvetését az Országgyűlés fogadja el, illetve hagyja jóvá, ami alapján a HM KPSZH összeállítja és megküldi a Kincstár részére a kincstári költségvetést.

2.5. A TVTR rendszer szintű szakmai irányítása
A TVTR alkalmazásának és fejlesztésének rendszer szintű szakmai irányításáért a HM VTF felelős. A szakmai irányítás magába foglalja:
−    A védelmi tervezésre vonatkozó normatív intézkedések kiadását a jogszabályokban és az állami irányítás egyéb jogi eszközeiben meghatározottak végrehajtására.
−    Egyedi intézkedések kiadását a tervezési tevékenység végrehajtásával kapcsolatban a közvetlenül alárendelt szervezetek, illetve a HM tervezési tevékenységet ellátó szerveire vonatkozóan.
−    A közigazgatási államtitkár megbízásából a HM és az alárendelt szervezetek tervező szervei védelmi tervezési tevékenységének ellenőrzését.
−    A védelmi tervezés feladatkörébe tartozó információk adását és kérését.
−    A védelmi tervezéshez tartozó tevékenységek egységes gyakorlatának kialakítása érdekében a vitás kérdések eldöntését, illetve állásfoglalás kiadását a tervezési feladatok egyöntetű végrehajtásának biztosítása érdekében.
−    A védelmi tervezés körébe tartozó szabályozók és HM szintű tervek döntés előkészítését, a véleményezési jog gyakorlását.
−    A tervezés, valamint a különböző időtávú tervek megvalósulásának nyomon követését.
−    A szakmai irányítás rendszer szintű (főbb) feladatai:
•    a védelmi tervezésre vonatkozó HM irányelv dokumentum kidolgozásának koordinálása,
•    a védelmi tervezési intézkedések kidolgozása,
•    a 10 éves terv elgondolások összeállítása,
•    a képesség és feladat-, valamint erőforrás- és költségtervek kiegyensúlyozása érdekében opciók kidolgozásának szakmai irányítása, illetve opciók kidolgozása, előterjesztése döntésekre,
•    a 10 éves terv összeállítása, döntésre történő előterjesztése,
•    a 10 éves terv végrehajtására vonatkozó HM utasítás kidolgozásának koordinálása,
•    az MH rendkívüli (eseti) feladatai tervezési eljárásának meghatározása,
•    a védelmi fejlesztési feladatok program alapú tervezésének, a normák, normatívák kidolgozásának, valamint a normarendszerek folyamatos karbantartásának szakmai irányítása,
•    a NATO haderő fejlesztési javaslatokkal kapcsolatos nemzeti álláspont kialakításának koordinálása,
•    a tervek aktualizálása és végrehajtásának követése.


II. A TERVEZŐ RENDSZER KÜLSŐ KAPCSOLATAI
A védelmi tervezés rendszerében alapvető feladat annak biztosítása, hogy a tervezési folyamat ütemezése és a folyamatban megszülető tervokmányok eleget tegyenek az államháztartás tervrendszere és a szövetségi védelmi tervezés által támasztott követelményeknek.

1. Nemzeti/állami szintű kapcsolatok
a) Állami szinten a védelmi tervezés az ország védelmi felkészítésére és védelmére vonatkozó – a honvédelmi tárca feladatkörébe tartozó katonai védelmet is magába foglaló – tervező rendszer kidolgozását, illetve működését jelenti. Erre vonatkozóan a Kormány 2236/2003. (X. 1.) a Magyar Honvédség 2004-2013. közötti időszakra vonatkozó átalakításának és új szervezeti struktúrájának kialakításáról szóló határozatában elrendelte, hogy a közigazgatás reformjával összhangban felül kell vizsgálni az országvédelem központi és helyi igazgatási szerveinek feladatrendszerét és struktúráját. A kialakításra kerülő új rendszernek képesnek kell lenni a válságkezelés komplex feladatainak a hazai és nemzetközi követelmények szerinti irányítására, ezen belül tervezésére és végrehajtására.
A fentiekből következően a HM tárca keretein belül folyó védelmi tervezést magában foglaló TVTR része az országvédelem, illetve a nemzetgazdaság védelmi felkészítését és mozgósítását tervező rendszernek, és annak működésére vonatkozó előírások érvényre juttatása a rendszer kidolgozásának, illetve bevezetésének meghatározó követelménye.
b) Az államháztartás rendszeréhez a TVTR, azon belül a KTAR közvetlenül három ponton – a költségvetési törvény előkészítése során a parlamenti prezentáció előállítása, a költségvetési év nyitásakor a kincstári költségvetés összeállítása, valamint az elemi költségvetések elkészítése során – kapcsolódik.
c) A tervezés a HM irányításának és vezetésének (egyik) meghatározó eleme. Ebből következően a TVTR része a HM tárca katonai és gazdasági vezetési rendszerének. Az eljárásrend a jelenlegi vezetési rendre épül, amelynek jelentősebb változása az eljárásrend korrekcióját is szükségessé teszi.

2. Nemzetközi/szövetségi szintű kapcsolatok
A NATO haderő tervezési eljárás (folyamat) a 2004. év tavaszi miniszteri ülésszakán elfogadott dokumentumok szerint 2005-től jelentősen változik, bár az eljárás három fő eleme továbbra is a politikai irányelv (PG), a haderőfejlesztési cél (FG) és a védelmi áttekintési (DR) folyamat marad.
Az új eljárás főbb jellegzetességei:
−    négyéves tervezési ciklus, négy- (CPG: Átfogó Politikai Irányelvek és FG: Haderőcélok) és kétéves (DR: Védelmi Áttekintés) gyakoriságú elemekkel, ezen belül a négyéves elemek kétévenkénti korrekciójának lehetőségével;
−    tízéves tervezési és felülvizsgálati időkeret;
−    az Átfogó Politikai Irányelvek elválasztása a Miniszteri Irányelvektől (MG), az előbbiben az ambíciószintek (LoA) hangsúlyosabb megfogalmazása, a Miniszteri Irányelvek kiegészítése egy katonai-szakmai irányultságú Kiegészítő Irányelvekkel (SG).
A nemzeti védelmi tervező rendszernek, illetve a tervezésben résztvevő szervezeteknek felkészültnek kell lenni arra, hogy a magyar fél képviselőit a különböző tárgyalásokra – a Katonai Bizottság (MC: Military Committee), a Védelmi Felülvizsgálati Bizottság (DRC: Defence Review Committee), a Védelmi Tervezési Bizottság (DPC: Defence Planning Committee) üléseire, az Összevont Konzultációkra (JC: Joint Consultations), a Trilaterális és Multilaterális ülésekre megfelelő háttérinformációkkal és a nemzeti álláspont kialakításához megalapozott javaslatokkal lássa el.
A TVTR Eljárásrend kidolgozása a szövetségi tervezési folyamat változásainak figyelembe vételével történt. Az eljárásrend – éves aktualizálással – képes a NATO haderőtervezés során kettő (négy)éves periódussal a változó szövetségi igények fogadására, illetve a kért információk biztosítására.


III. A TERVEZŐ RENDSZER MŰKÖDÉSE: TERVEZÉSI FOLYAMATOK
1. A védelmi tervezés alapelvei
A TVTR meghatározó folyamata a 10 éves tervek kidolgozásának tevékenységeit foglalja magába. A folyamat a kormányprogram és az aktuális védelem-, illetve katonapolitikai helyzet értékelése alapján fejezeti szinttől intézményi szintig átfogja a HM tárca valamennyi feladatának, az azok végrehajtásához szükséges erőforrásoknak és költségeknek, valamint költségvetési előirányzat szükségleteknek a megtervezését. A 10 éves terv jóváhagyását követően a HM szervek és az alárendelt szervezetek a 10 éves tervidőszak első három évére részletes – T(+2) éves – tervet készítenek.
A 10 éves terv HM szinten készül, első három évének részletezettsége megfelel az állami tervező rendszer jogszabályi előírásainak, további éveinek részletezettsége pedig kielégíti a NATO és az EU haderőtervezési, illetve védelmi áttekintési eljárások igényeit is. A jóváhagyott 10 éves terv az alapja a HM szervek és az alárendelt szervezetek valamennyi tervének.
A tervezés során a haderő képességei és feladatai, illetve azok megvalósításának erőforrás- és költség szükségletei, valamint költségvetési igényei -az adott tervidőszakra prognosztizált forrásokon belül – opciókban kerülnek kidolgozásra és előterjesztésre. Az opciók közül az (közel) optimális megoldás a vezetési szinteken végrehajtott egyeztetések, elemzések és értékelések alapján kerül kiválasztásra és megfelelő szintű döntéssel meghatározásra.
A tervezési ciklus a jövőben a NATO tervezési eljárásához hasonlóan két (négy)évente ismétlődő folyamat, amely a tervévet megelőző (T-2) év novemberében kezdődő előkészítéstől a tervév (T) februárjában befejeződő pontosításig tart. Az MH céljainak elérése, a haderőfejlesztés, működés és fenntartás folyamatosságának biztosítása érdekében a tervezés bázisa az előző, költségvetési törvény alapján pontosított 10 éves terv. A tervezés tartalma: az új (nemzeti és szövetségi), illetve a megváltozott feladatok, igények tervezése, ezen belül az első három év és az induló programok részletes megtervezése, valamint az előző 10 éves terv kiegészítése további két (négy) évvel. Az első (teljes) tervezési ciklus a 2007. tervévet megelőzően 2005. novemberben indul.
A tervezés folyamata a védelmi felülvizsgálat során alkalmazott 10 lépés szerint épül fel. A rendszerfejlesztés keretében elfogadott korrekciókat, illetve a folyamatrendnek a szövetségi tervezési eljárás kettő (négy)éves ciklusban évenként változó igényei miatt szükséges kiegészítéseit a HM közigazgatási államtitkár által a védelmi tervezési feladatok végrehajtására évente kiadásra kerülő Védelmi Tervezési Intézkedései tartalmazzák.
A 10 éves terv és a T(+2) évi részletes tervek kidolgozásának minden évben ismétlődő, azonos tervezési folyamatát az 1. számú (áttekintő) ábra szemlélteti.

2. A 10 éves tervek tervezési folyamata
A folyamatban a tervezési tevékenységek fázisai honvédelmi miniszteri, és HM KÁT úgynevezett mérföldkődöntésekkel kerülnek lezárásra és indításra. A tervezési folyamat mérföldkődöntéseit, a következő fázis tervezési feladatait a rendszer szintű tervezési okmányok tartalmazzák.

2.1. A védelmi tervezésre vonatkozó HM irányelv
A HM VPNEF együttműködve a Miniszterelnöki Hivatallal, a Külügyminisztériummal és az illetékes HM tervező szervekkel:
−    Az Országgyűlés, a Kormány által a haderőre meghatározottak alapján a Nemzeti Biztonsági Stratégiában és a Nemzeti Katonai Stratégiában azonosított célok figyelembevételével kidolgozza az „sszefoglaló a Magyar Köztársaság kül- és biztonságpolitikai, valamint a honvédelmi célkitűzésekről” (ÖKBHC) című okmányt;
−    a MK KFH által biztosított, valamint a NATO Katonai Bizottsága által jóváhagyott fenyegetettség elemzésekre (MC 161) alapozva áttekinti a Magyar Köztársaság biztonságát érintő fenyegetéseket, kockázatokat és kidolgozza „ Magyar Köztársaság biztonságát érintő fenyegetettségek” (MKBF) című dokumentumot;
−    elkészíti az „H képességei, feladatai és a tervezés alapvetései” (KFTA) című okmányt;
−    a fenti okmányokban foglaltak figyelembevételével áttekinti a katonai rendeltetéseket és feladatokat, valamint a tervezési alapvetéseket, megállapítja az MH ambíciószintjét.
A HM VTF együttműködve az érintett HM tervező szervekkel megállapítja a „M humán-, logisztikai-, infrastrukturális-, stb. erőforrás szükséglete”-it (ESZ). A HM KPSZH együttműködve a Pénzügyminisztériummal elkészíti a „M fejezet költségvetési prognózis”-át (KVP), egyezteti a várható költségvetési támogatás főösszegeit.
A HM VPNEF az illetékes HM tervező szervek bevonásával a kidolgozott, illetve a HM helyettes államtitkárok által jóváhagyott okmányok, az elvégzett elemzések, értékelések és egyeztetések alapján azonosítja az MH ambíciószintjének megfelelő képességek elérésének lehetőségeit (opcióit), megfogalmazza a tervezés során alkalmazandó prioritásokat és – a NATO átfogó politikai, illetve védelmi tervezésre vonatkozó HM irányelvek figyelembevételével – kidolgozza a „édelmi tervezésre vonatkozó HM irányelv” (Ml) című okmány tervezetét. A HM irányelvet a HM VTB állásfoglalása alapján a honvédelmi miniszter hagyja jóvá, illetve adja ki a HM és az alárendelt szervezetek tervező szerveinek.

2.2. A 10 éves terv elgondolás, a védelmi tervezési intézkedések
Az alárendelt szervezetek együttműködve az illetékes HM tervező szervekkel -a perspektivikus állománytáblák és fejlesztési törzskönyvek alapján és a HM irányelvben meghatározottak szerint – megállapítják a meglévő és az elérendő képességek közötti különbségeket, és javaslatokat tesznek a szervezetek képességeinek fejlesztésére és fenntartására szolgálati elöljáróiknak / hivatali feletteseiknek.
A HM HVK Katonai Tervezési Főcsoportfőnökség (HM HVK KTFCSF) együttműködve az érintett HM tervező szervekkel és a haderőnemekkel:
−    a parancsnoki- és programbeszámolók, az ellenőrzések, valamint az előző 10 éves terv időarányos feladatai végrehajtásának értékelése alapján összeállítja a „édelmi helyzetjelentés”-t (VHJ);
−    a doktrínák és szakutasítások alapján meghatározza a haderő, azon belül az egyes szervezetek kiképzési-, készenléti-, műveleti- stb. feladatait;
−    a védelmi tervezésre vonatkozó HM irányelvben meghatározottaknak megfelelően, figyelembe véve az alárendelt szervezetek javaslatait megállapítja a képesség fejlesztés feladatait, összeállítja a szervezetek fejlesztésének (humán, hadfelszerelés, létesítmény stb.) igényeit és a szervezetek fejlesztésére vonatkozó projekt elgondolásokat;
−    elkészíti az „H képességei fejlesztésének programjainak elgondolásai”-t (KF(P)E).
A HM VTF együttműködve a HM VPNEF-fel és a HM HVK KTFCSF-fel a HM irányelvnek megfelelően kialakítja a hadérőcélokkal kapcsolatos nemzeti álláspontot, az MH felsőszintű gazdálkodó szerveinek bevonásával, megállapítja az MH képességei fejlesztéséhez, a kiképzéshez, a szervezetek működéséhez és fenntartásához szükséges erőforrásokat, elvégzi és a HM HVK KTFCSF-fel egyezteti a megvalósításhoz az „rőforrás- és költségbecslések”-et (EKB).
A HM VTF az illetékes HM tervező szervekkel együttműködve – az előző, honvédelmi miniszter által jóváhagyott 10 éves terv, a védelmi helyzetjelentés, a haderő, azon belül az egyes szervezetek képesség fejlesztése és feladatai, valamint megvalósításhoz szükséges erőforrások és költségek alapján – összeállítja és egyezteti a „0 éves terv elgondolás tervezet”-ét (10Tet), amelyben a haderő képességeire és feladataira vonatkozóan – beleértve a szövetségi haderő célokat is -alternatív, priorizált javaslatokat (opciókat) dolgoz ki, és terjeszt elő döntésre a honvédelmi miniszternek.
A honvédelmi miniszter által jóváhagyott „0 éves terv elgondolás” (10Te) alapján a HM VTF az érintett HM tervező szervekkel együttműködve kidolgozza és a HM VTB elé terjeszti a 10 éves terv és a T(+2) évi részletes tervek elkészítésére vonatkozó „édelmi tervezési intézkedés tervezet”-ét (VTIt), amelynek mellékletében meghatározásra kerülnek a HM, a haderőnemek és a HM-nek közvetlenül alárendelt szervezetek T(+2) évi feladatai és azok forráskeretei. A melléklethez a HM, a HM hivatalok és háttérintézmények feladatait a HM Tervezési és
Koordinációs Főosztály (HM TKF), a katonai szervezetek feladatait a HM HVK KTFCSF állítja össze.
A haderőnemek a tervezés-, illetve az alárendelt szervezetek T(+2) évi feladatait – a HM KÁT „édelmi tervezési intézkedés”-e (VTI) alapján – a haderőnemi „édelmi tervezési intézkedés”-ekben (VTI) határozzák meg.

2.3. Az MH képesség és feladat-, valamint kiegyensúlyozott erőforrás- és költségterve
A HM szervek és az alárendelt szervezetek a védelmi tervezési intézkedésben meghatározottak szerint készítik el T(+2) évre vonatkozó „épesség és feladat terv tervezete”-ket (KFTt) és terjesztik fel azokat – szolgálati elöljárók / hivatali felettesek útján – az illetékes HM főosztályvezetőknek, és a HM HVK katonai tervezési főcsoportfőnöknek.
A HM szervek és az alárendelt szervezetek a képesség és feladatterv tervezetek alapján megállapítják kiképzési-, készenléti-, műveleti- stb. feladataik végrehajtásához, valamint fenntartásukhoz szükséges (egészségügyi-, logisztikai-, infrastrukturális-, pénzügyi-) erőforrásokat és költségeket, valamint költségvetési igényeiket, elkészítik „rőforrás- és költségtervek tervezete”-it (EKTt), és azokat -szolgálati elöljáróik / hivatali feletteseik útján – felterjesztik az erőforrások központi biztosításáért felelős HM felsőszintű gazdálkodó, illetve tervező szerveknek.
A katonai szervezetek képesség- és feladatterv tervezeteit, valamint erőforrás-, költség- és költségvetési igény tervezeteit a haderőnemek felülvizsgálják, egyeztetik és összesítik. A haderőnemi tervek tervezeteit a HM HVK KTFCSF-nek és az illetékes HM felsőszintű gazdálkodó szerveknek (HM HPF, MH EÜP, HM HFF, MH ÖLTP, HM IKH, HM KPSZH) küldik meg.
HM szinten – az illetékes HM tervező szervek bevonásával – a haderőfejlesztés, a haderő kiképzési-, készenléti-, műveleti- stb. feladatait a HM HVK KTFCSF és az érintett HM főosztályok tervezik. A haderő fenntartási feladatait és a speciális rendeltetésű előirányzatokat igénylő feladatokat (pl.: kedvezményes nyugellátást, társadalmi szervek támogatását) az illetékes HM felsőszintű gazdálkodó szervek tervezik, egyeztetik. Elkészítik a felelősségi körükbe tartozó „épesség és feladat terv tervezete”-iket (KFTt) és átadják azokat a HM HVK KTFCSF-nek.
A képesség és feladattervek elkészítésével párhuzamosan az illetékes HM felsőszintű gazdálkodó szervek tervezik a haderő képességei eléréséhez és valamennyi feladatának teljesítéséhez szükséges humán-, egészségügyi-, logisztikai-, infrastrukturális erőforrásokat és költségeket, illetve a személyi-, a nemzetközi és egyéb költségvetési igényeket, elkészítik és egyeztetik a felelősségi körükbe tartozó „rőforrás- és költség terv tervezete”-iket (EKTt) és átadják azokat a HM VTF-nek.
Az „H Képesség és feladat terv tervezet”-ét (KFTt) a HM HVK KTFCSF, a „M Erőforrás-, költség- és költségvetési igényterv tervezet”-ét (EKTt) a HM VTF állítja össze és egyezteti. A HM VTF és a HM HVK KTFCSF együttműködve a HM VPNEF-fel alternatív javaslatokat (opciókat) dolgoznak ki a kiegyensúlyozásához, amit a HM VTF terjeszt elő döntésekhez. Amennyiben a tervek kiegyensúlyozására tett javaslatok (opciók) érintik a haderő rendeltetését, képességeit, ambíciószintjét, javaslatokat készítenek elő az MH – korábban jóváhagyott – „épességei, feladatai és tervezési alapvetései módosítás”-ára (KFTAm).
A HM VTB megtárgyalja az MH képesség és feladatterv-, valamint a HM erőforrás-, költség- és költségvetési igényterv tervezeteit, dönt a tervek további pontosításához, (nagybani) kiegyensúlyozásához szükséges kérdésekben.
A HM tervező szervek – a HM VTB döntéseinek megfelelően – módosítják terveiket, és átadják azokat a HM HVK KTFCSF-nek, és a HM VTF-nek a tervjavaslatok összeállításához.
A HM HVK KTFCSF és a HM VTF – a HM tervező szervek módosításai figyelembevételével – összeállítják az „H képesség és feladatterv” (KFT), valamint az „M erőforrás-, költség- és költségvetési igényterv javaslata”-it (EKTj), további opciókat dolgoznak ki és terjesztenek elő a tervek kiegyensúlyozásához, szükség szerint javaslatokat készítenek elő az „H Képességei, feladatai és tervezési alapvetései módosítás”-ára (KFTAm).
Az MH képesség és feladat tervét, valamint a HM tárca kiegyensúlyozott erőforrás-, költség- és költségvetési igénytervét a HM VTB fogadja el, és a honvédelmi miniszter hagyja jóvá. A HM VTF a jóváhagyott erőforrás-, költség- és költségvetési igénytervet a HM Védelmi Szakfeladatrendnek megfelelően véglegesíti, és a T(+2)évek tervét – a hatályos jogszabályi követelmények teljesítése érdekében – átadja a HM KPSZH-nak a HM fejezet költségvetésének megtervezéséhez.
A honvédelmi miniszter által jóváhagyott tervekben meghatározottakról a HM VTF tájékoztatja a HM szerveket és az alárendelt szervezeteket a rájuk vonatkozó mértékben.

2.4. A HM fejezet költségvetési részletes terve
A költségvetés tervezésének rendjét az Államháztartásról szóló többször módosított 1992. évi XXXVIII törvény, valamint az államháztartás működési rendjéről szóló, többször módosított 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendeletek és 226/2004. (VII. 27.) Korm. rendeletek szabályozzák.
A Pénzügyminisztérium tervezési köriratában illetőleg a vonatkozó jogszabályokban foglaltak alapján a HM KPSZH elkészíti a „M fejezet .... évi költségvetési tervének összeállításához szükséges adatszolgáltatás rendjéről szóló HM utasítást” röviden „öltségvetési adatszolgáltatási utasítás tervezet”-ét (KAUt). Az utasítás tervezet tartalmazza a költségvetés tervezésével összefüggő az alárendelt szervezetek feladataira vonatkozó alapvető információkat.
A HM utasításban meghatározottak szerint a költségvetést tervező szervek -ideértve a Sajátosan Gazdálkodó Szervezetek – a visszacsatolt információkat tartalmazó képesség- és feladatterv tervezeteikkel, valamint erőforrás- és költség igényeikkel összhangban tervezik költségvetési igényeiket, készítik el és terjesztik fel a HM KPSZH-nak „öltségvetési igényeikre vonatkozó adatok”-at (KVA) és a költségvetési törvénybe felvenni javasolt normaszöveget.
A honvédelmi miniszter által jóváhagyott, kiegyensúlyozott HM erőforrás-, költség költségvetési igényterv alapján, valamint költségvetést tervező szervek adatszolgáltatásai figyelembe vételével a HM KPSZH az érintett HM tervező szervek bevonásával:
−    elkészíti és egyezteti a HM fejezet „öltségvetési részletes terv tervezetét (KVTt), illetve „öltségvetési Parlamenti Prezentáció tervezet”-ét (KPPt) amit a HM VTB megtárgyal.
−    a HM VTB állásfoglalása alapján a „öltségvetési Parlamenti Prezentáció javaslat"-ot (KPPj) felterjeszti a honvédelmi miniszternek, aki jóváhagyást követően megküldi a pénzügyminiszternek a „öltségvetési Parlamenti Prezentáció”-t (KPP).
−    összeállítja a HM fejezet költségvetési javaslatáról szóló tájékoztatásokat az OGY Honvédelmi Bizottsága, a HM kollégiuma, illetve a HM Érdekegyeztető Fóruma stb. részére, szükség szerint képviseli a tárcát az OGY különböző bizottságainak munkájában, valamint részt vesz képviselői indítványok feldolgozásában, a tárca álláspontjának kialakításában.
A továbbiakban – nem a TVTR részeként – a pénzügyminiszter a Kormány elé terjeszti a „öltségvetési törvényjavaslat tervezet”-ét (KTJt), a Kormány benyújtja az Országgyűlésnek a következő T(+2) éves „öltségvetési törvényjavaslat”-ot (KTJ) és ehhez tájékoztatási céllal mellékeli az államháztartás helyzetét bemutató összefoglaló táblázatokat, mérlegeket, majd a fejezeti részletező táblázatokat és ezek szöveges indoklásait.

2.5. A 10 éves terv, HM utasítás a 10 éves terv végrehajtására
A tervező alrendszerek működtetéséért és fejlesztéséért felelős HM VPNEF, HM HVK KTFCSF, HM VTF és HM KPSZH – a HM felsőszintű tervező szervek bevonásával – kidolgozzák és egyeztetik a 10 éves terv tervezetének felelősségi körükbe tartozó fejezeteit és mellékleteit. A mellékleteket a HM közigazgatási államtitkár, az illetékes HM helyettes államtitkárok és a HM HVK törzsigazgató hagyják jóvá.
A HM VTF összeállítja, egyezteti a „0 éves terv tervezet”-ét (10Tt), amelyet elfogadásra előterjeszt a HM VTB-nek.
A HM VTB által elfogadott „0 éves terv javaslat” (10Tj) alapján a HM TKF elkészíti a „elentést a 10 éves terv tartalmáról” (J10T), amelyet a honvédelmi miniszter a Kormány elé terjeszt.
A HM VTF – együttműködve a HM tervező szervekkel – a költségvetési törvénynek megfelelően felülvizsgálja a terv első és annak következményeként a további évek tervét, elkészíti és egyezteti a „0 éves terv pontosítás”-át (10Tp).
A költségvetési törvénynek megfelelően pontosított „0 éves terv”-et (10T) a honvédelmi miniszter – 10 éves terv tartalmáról szóló jelentésnek a Kormány által történő tudomásul vétele után – hagyja jóvá.
Az MH Éves Beszerzési Tervét a 10 éves terv, illetve a központi ellátó szervek és az ajánlatkérő jogosultsággal felruházott szervezetek éves beszerzési tervei alapján az MH ÖLTP állítja össze, a HM VTF által felülvizsgált és a HM KPSZH által ellenjegyzett tervet a HM HFF terjeszti elő jóváhagyásra a honvédelmi miniszternek.
A 10 éves terv és a T év feladatainak végrehajtására, a HM szervek és az alárendelt szervezetek részletes terveinek kidolgozására vonatkozó utasítás tervezetet a HM TKF készíti és egyezteti. A „égrehajtásra vonatkozó utasítás”-t (VHU) a honvédelmi miniszter hagyja jóvá, illetve adja ki a HM szerveknek és az alárendelt szervezeteknek.

2.6. A költségvetés (vissza)tervezése
A költségvetési törvényben elfogadott előirányzatok és szabályok szerint, illetve keretei között a HM KPSZH felterjesztése alapján a honvédelmi miniszter megállapítja a „öltségvetési keretszámok”-at (KVK).
A miniszteri döntéseknek megfelelően a HM KPSZH:
−    kiadja a „öltségvetési keretszámok”-at (KVK);
−    összeállítja az „ntézményi költségvetési tervjavaslatok elkészítésének és felülvizsgálatának a rendjére vonatkozó HM utasítás”-t, röviden „öltségvetés tervezési utasítás”-t (KTU);
−    elkészíti és benyújtja a kincstári költségvetést;
−    elkészíti „ fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználási rendjéről szóló HM rendelet”-et (FER).

3. A T(+2) éves részletes tervek tervezési folyamata
A HM szervek és az alárendelt szervezetek a jóváhagyott 10 éves terv alapján illetve annak tervezési folyamatában készítik T(+2) éves részletes terveiket.

3.1. Az alárendelt szervezetek tevékenysége a 10 éves terv tervezési folyamatában
Az alárendelt szervezetek a 10 éves terv első három évének tervezésében vesznek részt. A tervezés során:
−    A védelmi tervezési intézkedésben meghatározottak szerint elkészítik és felterjesztik „épesség- és feladatterv tervezete”-iket (KFTt), azok alapján megállapítják a kiképzési és működés-fenntartási feladataik végrehajtásához szükséges erőforrásokat és költségeket, valamint költségvetési igényeiket, elkészítik „rőforrás- és költségterv tervezete”-iket (EKTt). A terv tervezeteket felterjesztik az illetékes szolgálati elöljáróiknak/ hivatali feletteseiknek, valamint az őket ellátó gazdasági szervezeteknek.
−    A költségvetési adatszolgáltatásra vonatkozó HM utasításnak megfelelően -a képesség- és feladatterv-, valamint erőforrás- és költségterv tervezeteik alapján – elkészítik és felterjesztik a „öltségvetési igényekre vonatkozó adatok”-at (KVA).
Az alárendelt szervezetek a 10 éves terv tervezési folyamatának végén, illetve a T(+2) évi tervek tervezési folyamatának elején képesség- és feladatterv-, valamint erőforrás- és költségterv tervezetekkel, illetve időközben pontosított információkkal, költségvetési igényeikre vonatkozó adatokkal rendelkeznek.

3.2. A HM szervek és az alárendelt szervezetek tevékenysége a T(+2) éves terv tervezési folyamatában
A HM szervek és az alárendelt szervezetek a T(+2) éves terv tervezési folyamatában feladat- és munkatervet, erőforrás- és költségtervet, valamint elemi költségvetést készítenek.
A HM szervek és az alárendelt szervezetek az intézményi költségvetési javaslatok elkészítésének és felülvizsgálatának rendjéről szóló HM utasítás – röviden „öltségvetés tervezési utasítás” (KTU) – szerint a képesség- és feladat, valamint az erőforrás- és költségterv tervezeteikkel összhangban készítik el, és terjesztik fel jóváhagyásra „lemi költségvetés”-eiket (EKV).
A jóváhagyott 10 éves terv, illetve az annak végrehajtására vonatkozó HM utasításnak megfelelően, a korábban elkészített képesség és feladatterv-, valamint erőforrás- és költségterv tervezeteik alapján, elemi költségvetéseikkel összhangban:
−    együttműködve a szolgálati elöljáró / hivatali felettes tervező szerveivel elkészítik „eladat és munkaterv”-eiket (FMT);
−    együttműködve a központi ellátó és HM felsőszintű gazdálkodó szervekkel megtervezik erőforrás- és költség szükségleteiket, valamint költségvetési igényeiket, elkészítik „rőforrás- és költségterv”-eiket (EKT);
A HM szervek és alárendelt szervezetek feladataik végrehajtásához a hatás- és jogkörükbe tartozó erőforrás- és költség szükségleteiket, valamint költségvetési igényeiket intézményi szinten tervezik, a központi- és a központosított természetbeni ellátás körébe tartozó erőforrás szükségleteiket az illetékes központi ellátó, illetve HM felsőszintű gazdálkodó szervezetektől igénylik.
A gazdasági szervvel és önálló költségvetéssel nem rendelkező HM szervek és alárendelt szervezetek erőforrás- és költség szükségleteit, valamint költségvetési igényeit az utaltsági rend szerint illetékes ellátó-, vagy HM felsőszintű gazdálkodó szervek tervezik.
A HM szervek és az alárendelt szervezetek elemi költségvetései, feladat- és munkatervei, valamint erőforrás- és költségtervei a vonatkozó HM utasítások alapján kerülnek jóváhagyásra.


IV. A TERVEZŐ RENDSZER ALAPVETŐ OKMÁNYAI
Az operatív tervezés rendszer szintű tervokmányainak rendeltetése, felépítése és tartalma:

1. A védelmi tervezésre vonatkozó HM irányelv (Ml)
A HM irányelv – a nemzetbiztonsági célkitűzések, a védelmi tárca (azon belül kiemelten a haderő) állapota alapján – tartalmazza az MH 10 évet átfogó céljait, a haderővel szemben támasztott képességigényeket, követelményeket, az egyes küldetésekhez kapcsolódó ambíciószinteket és prioritásokat, valamint a gazdasági, azon belül kiemelten a költségvetési lehetőségeket és irányelveket (fejlesztési-, működési-, fenntartási kiadási arányokat, prioritásokat). A HM irányelv lefedi a szövetségi, illetve a nemzetközi feladatok teljes skáláját, beleértve az EU vezette műveleteket is.
Az irányelv felépítése, tartalma:
I.    Bevezetés
II.    A tervezési időszakot meghatározó körülmények (Biztonsági környezet, annak hatása a haderőre, gazdasági, illetve költségvetési feltételek)
III.    A haderővel szemben támasztott követelmények és a haderő fejlesztésének prioritásai. Haderőkép (a haderő szerkezete) a tervidőszak végén
IV.    A védelmi erőforrások felhasználásának irányelvei

2. 10 éves terv elgondolás (10Te)
Az elgondolás tartalmazza a 10 éves terv képesség- és feladattervének, valamint az ennek támogatási (gazdálkodási) vonzatait bemutató erőforrás- és költségtervének a kidolgozását indító Védelmi tervezési intézkedés összeállításához szükséges átfogó elveket és adatokat.
Az elgondolás felépítése, tartalma:
I.    Biztonsági-, védelempolitikai, katonai helyzetértékelések, célkitűzések és tervezési alapvetések;
II.    A haderő képességcéljai, főbb feladatai, felkészítésének alapvető követelményei;
III.    A HM, illetve az MH területi elhelyezkedése, szervezeti struktúrája, létszáma, főbb technikai eszközei;
IV.    A fejlesztendő, létrehozandó képességek priorizáltan, szükség szerint alternatívákban;
V.    A HM tárca nagybani erőforrás szükségletei, tervezett költségvetési igényei, a költségvetési támogatás prognózisa.

3. Védelmi tervezési intézkedés (VTI)
A HM közigazgatási államtitkár „édelmi tervezési intézkedés”-ben (VTI) határozza meg a 10 éves terv kidolgozásának HM szintű feladatait, valamint a HM szervek és alárendelt szervezetek első három évben végrehajtásra tervezett fő feladatait.
Az intézkedés felépítése, tartalma:
I.    Általános rendelkezések a 10 éves terv, azon belül az első három év részletes tervei kidolgozására;
II.    Fő célkitűzések, új, illetve megváltozott fő feladatok, azok megvalósításának gazdasági feltételei;
III.    Képességek és feladatok, a végrehajtáshoz szükséges erőforrások és költségek, valamint kiadási igények részletes, opciókban történő megtervezésének, a tervek felterjesztésének rendje.(Opciók a tervezés folyamatában, illetve a terv kiegyensúlyozásához készülnek).
Az intézkedés melléklete tartalmazza a HM, a katonai szervezetek, a HM hivatalok és háttérintézmények, valamint a honvédelmi miniszter irányítása és felügyelete alá tartozó szervezetek tervezett struktúráját, feltöltöttségét, feladatait és a tervezés főbb alapadatait.

4. Képesség- és feladatterv (KFT)
A képesség- és feladattervek a haderő perspektivikus állománytáblák és fejlesztési törzskönyvek alapján számvetett, képességcsomagokba rendezett fejlesztési feladatait, a doktrínák és katonai szabványok alapján meghatározott működési (egyéni- és csapatkiképzési- készenléti-, műveleti stb.) feladatokat, valamint a vonatkozó jogszabályok és szakutasítások alapján tervezett fenntartási feladatokat tartalmazzák, az erőforrás- és költségtervezéssel megalapozott költségvetési igénytervezéshez szükséges feladat- és teljesítménymutatókkal.

5. Erőforrás- és költségterv (EKT)
Az erőforrás- és költségtervek tervezési szinteknek megfelelő részletezettséggel tartalmazzák:
−    a haderőfejlesztés képességcsomagokban, illetve a programelgondolásokban meghatározott feladatainak, a haderőműködés jelentősebb egyedi / egyszeri feladatainak (pl. nemzetközi gyakorlatoknak, műveleteknek), valamint a haderőfenntartás jól behatárolható, meghatározott időn belül megvalósítható feladatainak (pl. inkurrens haditechnikai eszközök, hadianyagok megsemmisítésének) programokba rendezett erőforrás szükségleteit, valamint erőforrás- és költségtervezéssel megalapozott költségvetési igényeit, továbbá
−    a haderő kiképzésének, működés-fenntartásának és egyéb (ismétlődő) feladatainak normatív alapú erőforrás- és költségtervezéssel megalapozott költségvetési igényeit.

6. Költségvetési adatszolgáltatási utasítás (KAU)
Az utasítás meghatározza a tárca nagybani költségvetés tervezésében résztvevő HM és MH szintű tervező szerveket, a szervekhez kapcsolódó tervezési feladatokat. Alapját egyrészt a PM Tervezési Köriratában, másrészt a tárca – HM KÁT által jóváhagyott és kiegyensúlyozott – 10 éves erőforrás- és költségterve képezi. Az adatszolgáltatás összeállítása az államháztartás költségvetés tervezési rendszerében a PM Tervezési Körirata mellékletében kiadott formában kerül végrehajtásra.
A tárca erőforrás- és költségtervének költségvetési igénytervvé való átforgatását a HM VTF együttműködésével a HM felsőszintű tervező/gazdálkodó szervei hajtják végre, és azokat – ezen szervek adatszolgáltatása alapján – a HM KPSZH beépíti a T(+2) éves költségvetési tervbe, illetve tervjavaslatba.

7. Költségvetési részletes terv (KVT)
A költségvetési részletes terv (KVT) felépítését és tartalmát a PM által kiadott Tervezési Körirat szabályozza. Az államháztartás tervezési rendszerében előírtak szerinti felépítésű és tartalmú költségvetési terv mellett a Költségvetés Parlamenti Prezentációja (KPP) tartalmazza a tervek feladatorientált indoklását, és részét képezi a HM fejezet által előterjesztett költségvetési törvény normaszöveg javaslat.

8. Az MH működés-fenntartására, alkalmazására és fejlesztésére vonatkozó 10 éves terv (10T)
A 10 éves terv rendeltetése:
−    megfelelő alapot és áttekintést nyújt a haderő működés-fenntartás, alkalmazás, fejlesztés tervidőszakra vonatkozó átfogó és kiemelt feladatainak végrehajtásához, a professzionális haderő megteremtéséhez, a haderő képességének növeléséhez, folyamatos fejlesztéshez és fenntartáshoz;
−    tartalmazza az elérendő katonai képességeket, a haderő struktúráját, létszámát, kiemelt technikai eszközeit, az egyes tervezési területekre (a haderő fejlesztésére, működés-fenntartására és alkalmazására) vonatkozó stratégiát, a haderő kialakításának folyamatát és a feladatok ütemezését;
−    rögzíti a haderő átalakításához szükséges erőforrásokat, erőforrás- és költségtervezéssel megalapozott költségvetési igényeket, valamint a prognosztizált forrásokat, illetve a rövidtávon tervezhető költségvetési előirányzatokat;
−    alapul szolgál a NATO és EU felajánlások megtételéhez, a NATO Védelmi Tervezési Kérdőív megválaszolásához, az Éves Beszerzési Terv elkészítéséhez, a HM fejezet költségvetési tervének, illetve költségvetési parlamenti prezentációjának összeállításához;
−    megfelelő alapot biztosít az Állami Számvevőszék és más, a tárca tevékenységének ellenőrzésére hivatott szervek előtti beszámoláshoz, valamint a tárca szintű felügyelet ellenőrzéséhez.
A 10 éves terv tartalma és felépítése:
A 10 éves terv alapdokumentumból és öt mellékletből áll.
Az alapdokumentum tartalmazza:
I.    A MK védelempolitikai céljai, a MK biztonságát érintő fenyegetések és a szükséges védelmi, illetve katonai képességek
II.    Az előző évre meghatározott feladatok végrehajtásának főbb tapasztalatai
III.    Az MH képességei alakításának általános céljai, prioritásai, a haderő képességei, ambíciószintje, képesség szükséglete
IV.    Az MH 10. tervévre kialakuló szervezeti struktúrájának alapvető elemei és főbb jellemzői, sajátosságai
V.    A szövetségi követelmények szerint biztosított képességek
VI.    A HM humánpolitikai, haditechnikai, infrastrukturális fejlesztési feladatai
VII.    Kiképzési, alkalmazási, szabványosítási és doktrinális feladatok
VIII.    Az MH működés-fenntartási és egyéb feladatai
IX.    A HM tárca erőforrás- és költség szükséglete
X.    A 10 éves terv katonai és gazdasági kockázatai
Az alapdokumentum mellékletei:
Az MH képességeinek alakításához szükséges haderőtervezési követelmények
Az erők csoportosítása
A kiemelt prioritású kötelékek feladatrendszere és képességi követelményei
Az MH szervezeti felépítése
A haderő képességei átalakításának részletes ütemezése
A HM 10 éves összegezett erőforrás-, költség- és költségvetési igényterve
A HM fejezet prognosztizált költségvetési előirányzatai, illetve terve 1(+2) év vonatkozásában (KVT)

9. Jelentés a 10 éves tervről (J10T)
A jelentés rendeltetése:
−    bemutatni a Kormánynak az előző tervben – az első évre – meghatározott feladatok végrehajtásának eredményeit, tapasztalatait;
−    ismertetni a módosuló feladatokat, azok okait;
−    röviden bemutatni a gördített, az új időszakra szóló 10 éves terv tartalmát.
A jelentés tartalma és felépítése:
I.    Az előző 10 éves terv első, tárgyévére meghatározott feladatok végrehajtásának eredményei, főbb tapasztalatai
II.    A Magyar Honvédség aktuális 10 éves terve:
1.    Kül-, biztonság- és védelempolitikai célok, a Magyar Köztársaság biztonságát érintő lehetséges fenyegetések
2.    A Magyar Honvédség képességeinek fejlesztése
−    fejlesztési prioritások
−    a NATO és az EU igényeinek teljesítése
3.    A tervidőszak főbb fejlesztési feladatai, erőforrás- és költségtervezéssel megalapozott költségvetési igényei
−    egyes tervezési területek jellemzői
III.    Összegzés

10. Végrehajtási utasítás (VHU)
Az utasítás rendeltetése:
−    hatályba léptetni a jóváhagyott 10 éves tervet,
−    elrendelni a 10 éves terv végrehajtásának és a 10 éves terv első évének feladatait, valamint a HM szervek és az alárendelt szervezetek T(+2) éves terveinek kidolgozását.
Az utasítás tartalma és felépítése:
HM utasítás a §-ba szedett feladatok végrehajtásának elrendelésére, és a 10 éves terv kiadására.
Mellékletek: a tárca fő feladatainak meghatározása.

11. Fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásáról szóló HM rendelet (FER)
Kijelöli a fejezeti kezelésű előirányzatok egyes jogcím-csoportjaihoz kapcsolódóan az előirányzatok tervezésére, felhasználására és elszámolására, illetve az előirányzatok felhasználásával összefüggő feladatok felügyeletére vonatkozó jogosítványokat gyakorló szervezeteket.

12. Költségvetés tervezési utasítás (KTU)
Meghatározza a HM és az alárendelt tervező szerveket, a hatáskörükbe tartozó tervezési feladatokat. Tartalmazza az elemi költségvetés összeállításához szükséges előírásokat valamennyi kiemelt előirányzat tekintetében, e mellett a személyi juttatások és munkaadókat terhelő járulékok esetében a számvetések alapját képező paramétereket, a nemzetközi feladatokhoz kapcsolódó költségvetések összeállításának alapjait, illetve az elkészített elemi költségvetések felterjesztésének, összesítésének felülvizsgálatának rendjét.

V. JEGYZÉK
1. sz. jegyzék: Rövidítések jegyzéke az áttekintő ábrához

VI. ÁBRA
1. sz. ábra: Áttekintő ábra a 10 éves terv és a T(+2) évi részletes tervek kidolgozásának tervezési folyamatáról
1. sz. jegyzék a 46/2005. (HK 10.) HM utasítás mellékletéhez
Rövidítések jegyzéke az áttekintő ábrához

10T e/j/t/p

10 éves terv (elgondolás/ javaslat/ tervezet/ pontosítás)

EKB

Erőforrás- és költség becslés

EKT t/j

Erőforrás- és költségterv (tervezet/ javaslat)

EKV

Elemi költségvetés

ESZ

Erőforrás- és költség szükséglet

FER

Fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználására vonatkozó rendelet

FMT

Feladat- és munkaterv

J10T

Jelentés a 10 éves terv tartalmáról

KAU t

Költségvetési adatszolgáltatási (HM ) utasítás (tervezet)

KF(P)E

Képességfejlesztési (program) elgondolás

KFT t

Képesség- és feladatterv (tervezet)

KFTA m

Képességek, feladatok és tervezési alapvetések (módosítás)

KORM

Kormány

KPP t/j

Költségvetés parlamenti prezentáció (tervezet/ javaslat)

KTJ t/j

Költségvetési törvényjavaslat (tervezet/ javaslat)

KTU

Költségvetés tervezési (HM) utasítás

KTV

Költségvetési törvény

KVA

Költségvetési igényekre vonatkozó adatok

KVK

Költségvetési keretszámok

KVT t

Költségvetés (részletes) terve (tervezete)

KVP

Költségvetési prognózis

MI t/j

Védelmi tervezésre vonatkozó HM irányelv (tervezet/ javaslat)

MKBF

MK biztonságpolitikai fenyegetések

OGY

Országgyűlés

OPC

Opciók (alternatívák)

ÖKBHC

Összefoglaló a MK kül- és biztonságpolitikai, honvédelmi célkitűzéseiről

VHJ

Védelmi helyzetjelentés

VHU

Végrehajtási utasítás

VTB

Védelmi Tervező Bizottság

VTI t

(HM KÁT) Védelmi tervezési intézkedés (tervezet)


1. sz. ábra a 46/2005. (HK 10.) HM utasítás mellékletéhez
A 10 éves terv és a T(+2) évi részletes tervek kidolgozásának
minden évben ismétlődő, azonos tervezési folyamata
(áttekinthető ábra)
*

Az utasítást a 6/2006. (HK 4.) HM utasítás 27. §-a hatályon kívül helyezte, 2006. január 9. napjával.

*

Az utasítás aláírásának napja: 2005. április 27.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére