116/2005. (XII. 27.) GKM rendelet
116/2005. (XII. 27.) GKM rendelet
a magyar légtér igénybevételéért fizetendő díjról1
A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 9. §-ának (2) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján – a pénzügyminiszterrel egyetértésben – a következőket rendelem el:
Értelmező rendelkezések
1. § E rendelet alkalmazásában:
a) Budapest Repüléstájékoztató Körzet: a Magyar Köztársaság légterének azon része, amelyen belül a légiközlekedés számára FL660 (20 100 m STD) magasságig légiforgalmi szolgálatot biztosítanak,
b) Budapest Közelkörzet: külön jogszabályban2 meghatározott Budapest TMA (Terminal Control Area) ellenőrzött légtér,
c) Budapest-Ferihegy Repülőtéri Irányító Körzet: külön jogszabályban3 meghatározott Ferihegy CTR (Aerodrome Control Zone) ellenőrzött légtér,
d) műszer szerinti repülési szabályok (Instrument Flight Rules – IFR): a repülés műszeres meteorológiai körülmények közötti végrehajtását meghatározó szabályok együttese.
A magyar légtér igénybevételéért fizetendő díjak
2. § (1)4 A magyar légtér igénybevételéért – a Magyar Köztársaságnak a 19/1993. (I. 29.) Korm. rendelettel kihirdetett EUROCONTROL tagsága alapján, az e rendeletben meghatározott
a) útvonal-használati díjat és
b) közelkörzeti díjat
(a továbbiakban együtt: légtér igénybevételi díj) kell fizetni.
(2)5 A légtér igénybevételi díj a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény (a továbbiakban: Lt.) 61/A. §-ban meghatározott szervezetet illeti meg, az Lt. 61/A. §-ának (3) bekezdésében foglalt feladatainak ellátása érdekében.
A légtér igénybevételi díj fizetésének közös szabályai
3. § (1) A légtér igénybevételi díj összegét – a (2) bekezdésben foglalt eltéréssel – euróban kell megfizetni, az EUROCONTROL brüsszeli központjához.
(2) A Magyar Köztársaságban bejegyzett légijármű üzemben tartók, a légtér igénybevételi díj összegét nemzeti valutában (HUF) is megfizethetik.
Útvonal-használati díj
4. §6 (1) Útvonal-használati díjat – a (3) bekezdésben foglalt kivétellel – Budapest Repüléstájékoztató Körzetben – a (2) bekezdésben meghatározott távolság alapján – műszer szerinti repülési szabályoknak megfelelően működő repülések után kell fizetni.
(2) Az útvonal-használati díj meghatározása esetén:
a) a (di) távolságtényezőt az alábbi pontok között kilométerekben, a nagy kör mentén mért távolság 100-zal történő osztásával kell meghatározni:
aa) a díjszámítási körzetben lévő indulási repülőtér vagy a belépés pontja ezen légtérbe, és
ab) az első rendeltetési repülőtér ezen díjszámítási körzetben vagy ezen díjszámítási körzetből való kilépés pontja.
b) Az a) pontban említett belépési és kilépési pont azon pont, ahol a repülési tervben – beleértve a járató által a benyújtott repülési tervben tett, valamint a járató által az áramlásszervezési intézkedések eredményeként elfogadott módosításait – leírt útvonal keresztezi az adott díjszámítási körzet oldalhatárait.
c) Az a) és b) pontban meghatározott rendelkezéseket kell alkalmazni azon repülés esetében is, amely ugyanazon a repülőtéren fejeződik be, amelyről a légijármű felszállt, és a repülés folyamán közbeeső leszállás nem történt (körrepülés), kivéve ha:
ca) kizárólag egy díjszámítási körzetben végrehajtott körrepülés esetén a távolságtényező a repülőtér és a repülőtértől mért legtávolabbi repülési pontig a nagy kör mentén mért kilométerek száma osztva százzal (100) és megszorozva kettővel (2),
cb) egynél több díjszámítási körzetben végrehajtott körrepülés esetén a távolságtényezőt az a) és b) pontban meghatározott feltételek szerint kell meghatározni, kivéve azt a díjszámítási körzetet, amelyben a repülőtértől mért legtávolabbi repülési pont található. Ebben a távolságtényező az ezen díjszámítási körzetbe való belépés pontja és a repülőtértől mért legtávolabbi repülési pontig a nagy kör mentén mért kilométerek, valamint ezen legtávolabbi pont, és a díjszámítási körzetből való kilépési pont között nagy kör mentén mért kilométerek száma osztva százzal (100).
d) Budapest Repüléstájékoztató Körzet területén történő felszállás vagy leszállás esetén a számításba veendő távolságot 20 km-rel csökkenteni kell.
(3) Az útvonal-használati díj megfizetése alól a következő repülések mentesülnek:
a) olyan légijárművel végrehajtott repülések, amelyek engedélyezett legnagyobb felszálló-tömege kettő (2) tonnánál kevesebb,
b) hivatalos küldetésben lévő uralkodó és közvetlen családja, állam-, kormányfő és miniszterek kizárólagos szállítására végrehajtott repülések. Ezt valamennyi esetben a repülési terv megjegyzés rovatában a megfelelő státusindikátor jelzésével alá kell támasztani,
c) illetékes kutató-mentő testület által engedélyezett kutató-mentő repülések,
d) az EUROCONTROL tagállamok katonai légi járműveivel végrehajtott repülések,
e) azoknak az államoknak a katonai légi járműveivel végrehajtott repülések, amelyeknek a Magyar Köztársaság két- vagy többoldalú nemzetközi szerződésben díjmentességet biztosított,
f) földi léginavigációs berendezésként használt vagy használni tervezett berendezések ellenőrzése, vagy kipróbálásának kizárólagos céljával végrehajtott repülések, kivéve az adott légi jármű kereskedelmi áttelepüléseit,
g) repülések, amelyek ugyanazon a repülőtéren fejeződnek be, amelyről a légi jármű felszállt, és a repülés folyamán közbeeső leszállás nem történt (körrepülés).
(4) Az útvonal-használati díjrendszer alkalmazásának és a díj fizetésének feltételeit a rendelet melléklete tartalmazza.
(5) Az útvonal-használati egységdíjszabás mértéke 36,69 euró.
Közelkörzeti díj
5. § (1)7 A közelkörzeti díjat – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – a Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtérről induló – Budapest Repüléstájékoztató Körzetben a 4. § (2) bekezdésének d) pontjában meghatározott 20 km-es távolság alapján – valamint a Budapest Közelkörzetben és Budapest-Ferihegy Repülőtéri Irányító Körzetben végrehajtott – műszer szerinti repülési szabályoknak megfelelően működő repülések után kell fizetni.
(2) A közelkörzeti díj megfizetése alól a következő repülések mentesülnek:
a) olyan légijárművel végrehajtott repülések, amelyek engedélyezett legnagyobb felszálló-tömege kettő tonnánál kevesebb;
b) hivatalos küldetésben lévő uralkodó és közvetlen családja, állam-, kormányfő és miniszterek kizárólagos szállítására végrehajtott repülések. Ezt valamennyi esetben a repülési tervben a megfelelő státusindikátor jelzésével alá kell támasztani;
c) illetékes kutató-mentő testület által engedélyezett kutató-mentő repülések;
d) az EUROCONTROL tagállamok katonai légijárműveivel végrehajtott repülések;
e) azoknak az államoknak a katonai légijárműveivel végrehajtott repülések, amelyeknek a Magyar Köztársaság két- vagy többoldalú nemzetközi szerződésben díjmentességet biztosított;
f) földi léginavigációs berendezésként használt vagy használni tervezett berendezések ellenőrzése, vagy kipróbálásának kizárólagos céljával végrehajtott repülések, kivéve az adott légijármű kereskedelmi áttelepüléseit;
g) repülések, amelyek ugyanazon a repülőtéren fejeződnek be, amelyről a légijármű felszállt, és a repülés folyamán közbeeső leszállás nem történt (körrepülés).
(3) A közelkörzeti díj megfizetésére a repülést végrehajtó légijármű üzemben tartója köteles. Ha az üzemben tartó azonossága ismeretlen, a légijármű üzemben tartójának a légijármű tulajdonosát kell tekintetni, kivéve, ha bizonyítja az üzemben tartó kilétét.
(4) A közelkörzeti díj Budapest Közelkörzetben és Budapest-Ferihegy Repülőtéri Irányító Körzetben lévő léginavigációs berendezések és szolgálatok biztosítása, valamint az EUROCONTROL által működtetett közelkörzeti díjrendszer kapcsán felmerülő költségek fedezésére szolgál.
6. § (1) A közelkörzeti díjat a következő képlet alapján kell kiszámítani:
R = t x N
ahol is R a közelkörzeti díj, t az egység díjszabás és N az ezen repülésekhez tartozó közelkörzeti szolgálati egységek száma.
(2)8 A közelkörzeti egység díjszabás (t) mértéke 336,63 euró, amely az általános forgalmi adót nem tartalmazza.
(3)9 Az egység díjszabást az árfolyam kockázat csökkentésére havonta kiigazítják, úgy hogy a számlázáshoz a repülés végrehajtásának hónapját megelőző hónap átlagos havi devizaárfolyamát alkalmazzák az euró és a forint között. Az alkalmazott átváltási árfolyam megfelel a Reuter által kiszámított „Záró Kereszt Árfolyamok” havi átlagának, amely a napi BID árfolyamokon alapul.
(4)10 Egy adott repülésre az (1) bekezdésben meghatározott, N betűvel jelölt közelkörzeti szolgálati egység nagysága – a következő képlet szerint – a légijármű tonnában kifejezett, engedélyezett legnagyobb felszállótömege 50-nel történő osztással nyert hányadosának a 0,7-dik hatványa:
N = (MTOW/50)0,7
7. § (1) A közelkörzeti díj fizetésének feltételeire és a késedelmes fizetés esetén fizetendő késedelmi kamat mértékére, a rendelet mellékletének 2. függelékében meghatározott – az útvonal-használati díjra vonatkozó – rendelkezéseket kell alkalmazni.
(2) A közelkörzeti díj beszedésére és a számlareklamációk kezelésére az EUROCONTROL jogosult, a légiforgalom irányítására kijelölt szervvel kötött kétoldalú megállapodás alapján.
Záró rendelkezések
8. § (1) Ez a rendelet 2006. január 1-jén lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti az EUROCONTROL útvonal-használati díjak tárgyában hozott határozatának alkalmazásáról szóló 13/2002. (IX. 5.) GKM rendelet, valamint az annak módosításáról rendelkező 10/2005. (II. 14.) GKM rendelet.
(2)11
9. §12 Ez a rendelet a léginavigációs szolgálatok közös díjszámítási rendszerének létrehozásáról szóló, 2006. december 6-i 1794/2006/EK európai bizottsági rendelet 1. cikke (5) bekezdésének, 4. cikkének, 9. cikke (2) bekezdésének, 11. cikke (3) bekezdésének, 13. cikkének, 14. cikke (1) bekezdésének, valamint V. mellékletének végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg.
Melléklet a 116/2005. (XII. 27.) GKM rendelethez13
Díjszámítási körzet neve |
Légterek leírása |
Szerződő Állam |
---|---|---|
Albánia |
Tirana Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet |
Albán Köztársaság |
Németország |
Hannover Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet |
Német Szövetségi Köztársaság |
Örményország |
Yerevan Repüléstájékoztató Körzet |
Örmény Köztársaság |
Ausztria |
Wien Repüléstájékoztató Körzet |
Osztrák Köztársaság |
Belgium – Luxemburg |
Bruxelles Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet |
Belga Királyság – Luxemburgi Nagyhercegség |
Bosznia-Hercegovina |
Sarajevo Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet |
Bosznia-Hercegovina |
Bulgária |
Sofia Repüléstájékoztató Körzet |
Bolgár Köztársaság |
Ciprus |
Nicosia Repüléstájékoztató Körzet |
Ciprusi Köztársaság |
Horvátország |
Zagreb Repüléstájékoztató Körzet |
Horvát Köztársaság |
Dánia |
Kobenhavn Repüléstájékoztató Körzet |
Dán Királyság |
Spanyolország |
Madrid Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet |
Spanyol Királyság |
Kanári-szigetek |
Islas Canarias Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet |
Spanyol Köztársaság |
Finnország |
Finland Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet |
Finn Köztársaság |
Franciaország |
France Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet |
Francia Köztársaság |
Egyesült Királyság |
Scottish Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet |
Nagy-Britannia és Észak-Írország Egyesült Királysága |
Görögország |
Athinai Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet |
Görög Köztársaság |
Magyarország |
Budapest Repüléstájékoztató Körzet |
Magyar Köztársaság |
Írország |
Shannon Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet |
Írország |
Olaszország |
Milano Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet |
Olasz Köztársaság |
Litvánia |
Vilnius Repüléstájékoztató Körzet |
Litván Köztársaság |
Macedónia |
Skopje Repüléstájékoztató Körzet |
Volt Jugoszláv Köztársaság, Macedónia |
Málta |
Malta Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet |
Máltai Köztársaság |
Moldova |
Chisinau Repüléstájékoztató Körzet |
Moldovai Köztársaság |
Norvégia |
Norway Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet |
Norvég Királyság |
Hollandia |
Amsterdam Repüléstájékoztató Körzet |
Holland Királyság |
Lengyelország |
Warszava Repüléstájékoztató Körzet |
Lengyel Köztársaság |
Liszabon |
Lisboa Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet |
Portugál Köztársaság |
Santa Maria |
Santa Maria Repüléstájékoztató Körzet |
Portugál Köztársaság |
Románia |
Bucuresti Repüléstájékoztató Körzet |
Románia |
Szlovákia |
Bratislava Repüléstájékoztató Körzet |
Szlovák Köztársaság |
Szlovénia |
Ljubljana Repüléstájékoztató Körzet |
Szlovén Köztársaság |
Svédország |
Sweden Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet |
Svéd Királyság |
Svájc |
Switzerland Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet |
Svájci Államszövetség |
Csehország |
Praha Repüléstájékoztató Körzet |
Cseh Köztársaság |
Törökország |
Ankara Repüléstájékoztató Körzet |
Török Köztársaság |
Ukrajna |
Kyiv Repüléstájékoztató Körzet |
Ukrán Köztársaság |
A rendeletet a 84/2011. (XII. 29.) NFM rendelet 14. § (2) pontja hatályon kívül helyezte 2012. január 1. napjával.
A magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 14/1998. (VI. 24.) KHVM–HM–KTM együttes rendelet.
A magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 14/1998. (VI. 24.) KHVM–HM–KTM együttes rendelet.
A 2. § eredeti szövegének jelölését (1) bekezdésre változtatta a 83/2006. (XII. 13.) GKM rendelet 4. § (3) bekezdése, szövege a 82/2009. (XII. 29.) KHEM rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.
A 2. § (2) bekezdését a 83/2006. (XII. 13.) GKM rendelet 4. § (3) bekezdése iktatta be, egyidejűleg a § eredeti szövegének jelölését (1) bekezdésre változtatva.
A 4. § a 82/2009. (XII. 29.) KHEM rendelet 2. §-ával megállapított szöveg.
Az 5. § (1) bekezdése a 82/2009. (XII. 29.) KHEM rendelet 3. §-ával megállapított szöveg.
A 6. § (2) bekezdése a 82/2009. (XII. 29.) KHEM rendelet 4. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 6. § (3) bekezdése a 82/2009. (XII. 29.) KHEM rendelet 4. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 6. § (4) bekezdését a 82/2009. (XII. 29.) KHEM rendelet 4. § (2) bekezdése iktatta be.
A 8. § (2) bekezdését a 82/2009. (XII. 29.) KHEM rendelet 7. § (2) bekezdése hatályon kívül helyezte.
A 9. §-t a 112/2007. (XII. 29.) GKM rendelet 1. §-a iktatta be, szövege a 82/2009. (XII. 29.) KHEM rendelet 5. §-ával megállapított szöveg.
A melléklet a 112/2007. (XII. 29.) GKM rendelet 2. §-ával megállapított, a 40/2008. (XII. 31.) KHEM rendelet 1. §-a, a 82/2009. (XII. 29.) KHEM rendelet 6. §-a és 7. § (2) bekezdése szerint módosított szöveg.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás