2291/2004. (XI. 17.) Korm. határozat
2291/2004. (XI. 17.) Korm. határozat1
a határátkelőhelyek fejlesztésének időszerű feladatairól
A Kormány
1/a)2 felhívja az érintett minisztereket, hogy folytassák a nemzetközi tárgyalásokat a határforgalom ellenőrzéséről szóló nemzetközi szerződések létrehozása érdekében, valamint a jelen kormányhatározat mellékletének 1. pontjában szereplő határátkelőhelyek megnyitásáról, illetve forgalmi jellegének módosításáról, és tegyék meg a szükséges lépéseket a tárgyalások lehetőség szerint 2004. évi lezárására, a fejlesztések 2004–2006-ban folytatására, illetve befejezésére;
Felelős: belügyminiszter, pénzügyminiszter, földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter, gazdasági és közlekedési miniszter, külügyminiszter
Határidő: folyamatos, illetve 2006. június 30.
1/b)3 felhívja a külügyminisztert, hogy diplomáciai úton tájékoztassa Románia Kormányát arról, hogy a magyar fél a szükséges feltételeket megteremtette, amely nyomán Kiszombor–Csanád, Méhkerék–Szalonta és Battonya–Turnu közúti határátkelőhelyek jellegének módosítása tárgyában létrehozandó kormányközi megállapodás létrejöttéig a magyar fél egyoldalúan biztosítja – 2005. július 1. napjával, illetve legkésőbb augusztus 1. napjával – a 7,5 tonna összsúlyig történő áruforgalom-ellenőrzést, melyhez a román féltől viszonos kötelezettségvállalást kér;
2. felhívja az érintett minisztereket, hogy a jelen kormányhatározat mellékletében szereplő határátkelőhelyek és az azokhoz kapcsolódó közutak, vasutak, kikötők fejlesztését és működését hazai pályázatok, tárgyévi költségvetésük előirányzatai és a Magyarország számára rendelkezésre álló uniós források, köztük a Schengen Alap felhasználása révén biztosítsák, és azokat a fejlesztési programokban foglaltak szerint valósítsák meg;
Felelős: belügyminiszter, pénzügyminiszter, európai ügyekért felelős tárca nélküli miniszter, földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter, gazdasági és közlekedési miniszter
Határidő: folyamatos, illetve 2006. június 30.
3. felhívja a külügyminisztert, hogy a Kormány nevében diplomáciai úton tájékoztassa a Szerb- és Montenegrói Kormányt arról, hogy Bácsalmás–Bajmok, Tiszasziget–Dala (Gyála) közúti, Szeged vízi határátkelőhely jellegének a nemzetközi forgalomra történő módosítása tárgyában létrehozandó kormányközi megállapodás létrejöttéig a magyar fél – európai uniós tagságából eredő kötelezettségei teljesítésére figyelemmel – egyoldalúan biztosítja az EGT tagállamok állampolgárainak átlépését is az említett átkelőkön, melyhez viszonos kötelezettségvállalást kér, figyelemmel a szerb- és montenegrói fél által követett eddigi gyakorlatra;
Határidő: azonnal
4. felhívja a gazdasági és közlekedési minisztert, hogy a határforgalom ellenőrzésében érintett miniszterekkel egyetértésben kezdeményezzen tárgyalásokat a román féllel a Budapesten, 1997. március 12-én aláírt, az államhatáron megvalósuló, a vasúti határforgalom lebonyolításáról szóló egyezmény szükséges módosítására, a Magyar Népköztársaság és a Román Népköztársaság között Curtici (Kürtös) közös állomáson végzendő határszolgálat szervezéséről szóló, Bukarestben, 1960. március 22-én aláírt Egyezmény korszerű nemzetközi szerződéssel történő felváltására;
Felelős: gazdasági és közlekedési miniszter, belügyminiszter, pénzügyminiszter, földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter
Határidő: a tárgyalások megkezdésére: 2004. december 31.
5. a) egyetért azzal, hogy a Magyar Köztársaság Kormánya és a Horvát Köztársaság Kormánya között Letenye–Goričan (Muracsány) települések között, magyar államterületen létesítendő nemzetközi személyforgalmi autópálya határátkelőhely létesüljön, ahol a két ország határforgalom-ellenőrző szervei közös helyen végzik ellenőrző tevékenységüket,
b) felhatalmazza a pénzügyminisztert, hogy a magyar tárgyaló küldöttség vezetőjét, továbbá az érdekelt miniszterekkel egyetértésben, a küldöttség tagjait kijelölje;
Felelős: pénzügyminiszter, belügyminiszter, gazdasági és közlekedési miniszter, külügyminiszter
Határidő: azonnal, a nemzetközi tárgyalás befejezése: folyamatos
6. felhívja az érintett minisztereket, hogy a határátkelőhely megnyitásának, megszüntetésének, a működtetés rendjének és feltételeinek szabályairól szóló 305/2001. (XII. 27.) Korm. rendeletnek a közúti határátkelőhelyen biztosítandó feltételekre vonatkozó 7. és 10. §-aiban meghatározott követelmények módosítására tegyenek előterjesztést;
Felelős: belügyminiszter, pénzügyminiszter
Határidő: 2004. november 30.
7. a) felhívja a pénzügyminisztert mint a részvényesi jogok gyakorlóját, hogy alapítói határozat meghozatalával, az ÁPV Rt. útján, szólítsa fel a Budapest Airport Rt.-t a Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtéren a növény- és állat-egészségügyi szolgálattal szemben támasztott bérleti díj fizetési igény megszüntetésére,
Határidő: azonnal
b) felhívja az érdekelt minisztereket, gondoskodjanak a Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtéren a terminálok schengeni követelményeknek megfelelő átalakításának befejezéséről;
Felelős: gazdasági és közlekedési miniszter, belügyminiszter, pénzügyminiszter, földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter
Határidő: 2006. június 30.
8. felhívja a pénzügyminisztert és a gazdasági és közlekedési minisztert, hogy a vonatkozó nemzetközi szerződések végrehajtása érdekében gondoskodjanak arról, hogy a Tornyiszentmiklós–Pince gyorsforgalmi közúti határátkelőhely a közút 2005. évre tervezett határcsatlakozásával egy időben valósuljon meg, a következők szerint:
a) a magyar fél a szlovén határőrizeti szervek számára az ellenőrzés feltételeit magyar államterületen, közös helyen biztosítja oly módon, hogy az átkelőhely alapinfrastruktúrája (beleértve a forgalmi sávokat, a közműveket és sorompókat) a beruházó Nemzeti Autópálya Rt. költségvetése terhére megépítendő M70 gyorsforgalmi út beruházásának részeként épüljön meg,
b) az ellenőrzéshez szükséges felépítményt pedig az üzemeltető Vám- és Pénzügyőrség készíti el, figyelemmel a határforgalmi megállapodásban vállalt magyar kötelezettségre;
Határidő: a közút 2005. évre tervezett határcsatlakozásával egyidejűleg
9. úgy határoz, hogy a 2004–2006-ra előírt fejlesztési feladatok prioritást élveznek, és azok megvalósulásáig újabb határátkelőhely megnyitásáról csak a megvalósítással összhangban hoz döntést;
10. felhívja a gazdasági és közlekedési minisztert, hogy
a) az Európai Unióhoz történő csatlakozás utáni belső határvonalakon a közúti lehetőségek sűrítésének vizsgálata címmel készített jelentés eredményét egyeztesse az érintett szomszédos államok kormányzati szerveivel, és az érdekelt miniszterekkel egyetértésben kezdeményezze a fejlesztési programok társfinanszírozással történő, összehangolt megvalósítását,
b) a közúti lehetőségek sűrítésének vizsgálatára vonatkozó, az a) pont szerinti felmérés szempontjainak megfelelő felmérést az ukrán, a román, a szerb- és montenegrói, valamint a horvát határvonalakon is végezze el, és tegyen javaslatot arra, hogy mely határon átnyúló utak, hidak felújítása, bővítése célszerű, a megvalósítás időkeretének megjelölésével;
Felelős: gazdasági és közlekedési miniszter, Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter, területpolitika kormányzati koordinációjáért felelős kormánymegbízott
Határidő: folyamatos
11. a) felhívja a környezetvédelmi és vízügyi minisztert, hogy a belső határszakaszokon lévő közúti határátkelőhelyekre telepített, a radioaktív anyagok ellenőrzésére szolgáló technikai eszközöket (sugárkapukat) telepítse át a kijelölt külső határszakaszokra,
b) úgy határoz, hogy az a) pontban említett eszközök külső határszakaszokon kijelölt határátkelőhelyekre történő áttelepítését követően azok üzemeltetését a Vám- és Pénzügyőrség látja el;
Határidő: 2004. december 31.
12. felhívja az érintett minisztereket, hogy a magyar–osztrák határátkelőhelyeken kialakult forgalmi torlódások megszüntetése érdekében haladéktalanul tegyék meg a szükséges intézkedéseket a meglévő infrastruktúra jobb hasznosítása, a forgalomirányítás korszerűsítése, illetve az áteresztőképesség kisebb beruházásokkal történő bővítése révén.
Felelős: belügyminiszter, pénzügyminiszter, gazdasági és közlekedési miniszter
Határidő: azonnal, illetve folyamatos a feladatterv szerint
13. Ez a határozat a közzététele napján lép hatályba, ezzel egyidejűleg
a) az országos közúthálózat fejlesztésének, fenntartásának és üzemeltetésének hosszú és középtávú feladatairól, valamint finanszírozásának egyes kérdéseiről szóló 2044/2003. (III. 14.) Korm. határozat 2.2. pontja a következő 2.2.10. alponttal egészül ki:
b) hatályát veszti a Magyar Köztársaság Kormánya és Románia Kormánya között a Magyar Köztársaság és Románia között a közúti és a vasúti határforgalom ellenőrzéséről szóló Egyezmény végrehajtásáról szóló, Bukarestben, 2004. április 27-én aláírt Megállapodás kihirdetéséről szóló 2169/2004. (VII. 12.) Korm. határozat 2. pontja, illetve az Európai Unióhoz történő csatlakozással összefüggésben az egységes határellenőrzési rendszer megvalósításáról szóló kormányzati koncepcióról elfogadott 2013/2001. (I. 17.) Korm. határozat időarányos végrehajtásáról, valamint az abban foglalt egyes feladatok módosításáról és a további feladatok meghatározásáról szóló 2365/2001. (XII. 18.) Korm. határozat, az Európai Unióhoz történő csatlakozással összefüggésben az egységes határellenőrzési rendszer megvalósításáról és a 2003–2004-ben fejlesztendő határátkelőhelyek meghatározásáról szóló 2365/2002. (XII. 13.) Korm. határozat, annak 6. pontja kivételével, amely a Sármellék Nemzetközi Kereskedelmi Repülőtérre vonatkozóan hatályban marad.
Melléklet a 2291/2004. (XI. 17.) Korm. határozathoz
1. Nemzetközi szerződések módosítása, létrehozása
1.1. ukrán viszonylatban:
– Beregsurány közúti határátkelőhely (nemzetközi korlátozott áruforgalom számára történő átminősítés 6 t össztömeg súlyig, a jelenlegi infrastruktúra mellett, újabb fejlesztés nélkül),
– Tiszabecs közúti határátkelőhely (nemzetközi korlátozott áruforgalom számára történő bővítés 3,5 vagy 6 t össztömeg súlyig, a jelenlegi infrastruktúra mellett, újabb fejlesztés nélkül; az ukrán féllel folytatandó tárgyalások függvényében legkorábban 2005-ben;
1.2. szerb- és montenegrói viszonylatban:
– Bácsalmás közúti határátkelőhely (nemzetközi személyforgalom számára átminősítés),
– Tiszasziget közúti határátkelőhely (nemzetközi személyforgalom számára átminősítés),
– Hercegszántó közúti határátkelőhely (a nemzetközi korlátozott áruforgalom számára átminősítés),
– Röszke régi közúti határátkelőhely (az autópályát igénybe nem vevő forgalom számára történő módosítás az M5 autópálya teljes megépítését követően),
– Szeged vízi határátkelőhely (nemzetközi forgalom számára átminősítés);
1.3. román viszonylatban:
– Vállaj közúti határátkelőhely (nemzetközi korlátozott áruforgalom számára történő bővítés 3,5 t össztömeg súlyig, a jelenlegi infrastruktúra mellett, újabb fejlesztés nélkül; a román féllel folytatandó tárgyalások függvényében),
– Nyírábrány közúti határátkelőhely (nemzetközi korlátozott áruforgalom számára történő bővítés 3,5 t össztömeg súlyig, a jelenlegi infrastruktúra mellett, újabb fejlesztés nélkül, a román féllel folytatandó tárgyalások függvényében);
1.4. horvát viszonylatban:
– Letenye–Goričan (Muracsány) autópálya közúti határátkelőhely (nemzetközi személyforgalmi határátkelőhely létesítése).
2. Az egyes fejlesztendő határátkelőhelyek, illetve a meglévő infrastruktúra fejlesztése
2.1. ukrán viszonylatban:
– Barabás közúti határátkelőhely (nemzetközi személyforgalom számára, amennyiben az infrastrukturális feltételek biztosítottak, az autóbusz-forgalom számára),
– Lónya közúti határátkelőhely nemzetközi személyforgalom számára, amennyiben az infrastrukturális feltételek biztosítottak, az autóbusz-forgalom számára),
– Záhony közúti határátkelőhely (a kilépő teherforgalmi terminál bővítése);
2.2.4 román viszonylatú határátkelőhelyek:
– Létavértes közúti határátkelőhely (infrastrukturális fejlesztés 2005-ben),
– Battonya közúti határátkelőhely (nemzetközi korlátozott, a legfeljebb 7,5 tonna össztömegű áruforgalom számára történő bővítés)
2.3. szerb- és montenegrói viszonylatban:
– Hercegszántó közúti határátkelőhely (a nemzetközi személyforgalom számára),
– Bácsalmás közúti határátkelőhely (nemzetközi személyforgalom számára, csökkentett forgalmi sávokkal),
– Tiszasziget közúti határátkelőhely (nemzetközi személyforgalom számára, csökkentett forgalmi sávokkal),
– Röszke régi közúti határátkelőhely (az épület állagmegóvása 2005-ben),
– Mohács vízi határátkelőhely,
– Szeged vízi határátkelőhely;
2.4. horvát viszonylatban:
– Beremend közúti határátkelőhely (a nemzetközi személyforgalom számára),
– Letenye nemzetközi személyforgalmi autópálya határátkelőhely (magyar államterületen kihelyezett horvát határforgalom-ellenőrző szolgálati hely egyidejű létesítésével a nemzetközi szerződés rendelkezései szerint),
– Udvar nemzetközi közúti határátkelőhely (a schengeni követelményekhez igazodó fejlesztés),
– Berzence nemzetközi közúti határátkelőhely (a schengeni követelményekhez igazodó fejlesztés, az áruforgalom ellenőrzéséhez szükséges feltételek megteremtése),
– Ivándárda autópálya határátkelőhely (létesítés előkészítése; az autópálya építésével egy időben);
2.5. szlovén viszonylatban:
– Tornyiszentmiklós–Pince autópálya határátkelőhely – magyar államterületen kihelyezett szlovén határforgalom-ellenőrző szolgálati hely egyidejű létesítésével:
– az átkelőhely alapinfrastruktúrája (beleértve a forgalmi sávokat, a közműveket és sorompókat) a beruházó Nemzeti Autópálya Rt. költségvetése terhére megépítendő M70 gyorsforgalmi út beruházásának részeként valósul meg,
– az ellenőrzéshez szükséges felépítményt pedig az üzemeltető VPOP készíti el, figyelemmel a határforgalmi megállapodásban vállalt magyar kötelezettségre;
2.6. szlovák viszonylatban:
– Esztergom vízi belföldi és nemzetközi hajóállomás (személyforgalmi);
2.7.5 osztrák viszonylatban:
Hegyeshalom (forgalmi sávok helyreállítása, illetve bővítése 2005-ben).
3. A növény- és állat-egészségügyi állomások fejlesztése 2005–2006-ban
Növény-egészségügyi állomás:
– Mohács vízi határátkelőhely.
4. A 2004–2005-ös határátkelőhely fejlesztésekhez kapcsolódó közúti, vasúti és kikötői fejlesztések
4.1. Közúti fejlesztések az egyes határszakaszokon
2004-ben:
a) román határszakasz:
– Gyula,
– Méhkerék;
b) szerb- és montenegrói határszakasz:
– Bácsalmás,
– Tiszasziget,
– Tompa;
c) horvát határszakasz:
– Letenye új autópálya (M7),
– Beremend,
– Drávaszabolcs,
– Ivándárda autópálya közúti határátkelőhely (M6) előkészítése;
d) szlovén határszakasz:
– Tornyiszentmiklós–Pince autóút (M70 autóút);
e) ukrán határszakasz:
– Barabás,
– Lónya;
f) osztrák határszakasz:
– Pinkamindszent;
2005-ben:
a) szerb- és montenegrói határszakasz:
– Hercegszántó.
4.2. Vasúti fejlesztések az egyes határszakaszokon
2004-ben:
a) román határszakasz:
Biharkeresztes (magasépítmény, peronépítés),
Lőkösháza (magasépítmény átalakítás, felújítás a vámszolgálat részére, informatika),
Nyírábrány (felvételi épület átalakítás, raktár, peronépítés);
b) szerb- és montenegrói határszakasz:
Röszke (felvételi épület),
Kelebia (térvilágítás, vágányépítés, felvételi épület, közművek);
c) horvát határszakasz:
Magyarbóly (térvilágítás, felvételi épület, peronépítés),
Gyékényes (peronépítés).
4.3. Kikötői fejlesztések 2004–2006-ban
a) szerb- és montenegrói, valamint horvát határszakasz:
– Mohács vízi határátkelőhely;
b) szerb- és montenegrói határszakasz:
– Szeged vízi határátkelőhely;
c) horvát határszakasz:
– a Dráva folyón, Drávaszabolcsnál a személyforgalom ellenőrzése érdekében minimális infrastrukturális feltételek kialakítása (felépítményes ponton);
d) szlovák határszakasz:
– Esztergom vízi belföldi és nemzetközi hajóállomás (személyforgalmi határátkelőhely).
4.4. Repülőtéri fejlesztések 2004–2006-ban
– Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtér,
– Sármellék Nemzetközi Kereskedelmi Repülőtér.
Megjelent: Határozatok Tára 2004. évi 56. szám.
Az 1. pont eredeti szövegének jelölését 1/a) pontra változtatta a 2170/2005. (VIII. 3.) Korm. határozat 1. pontja.
Az 1/b) pontot a 2170/2005. (VIII. 3.) Korm. határozat 1. pontja iktatta be, egyidejűleg az 1. pont eredeti szövegének jelölését 1/a) pontra változtatva.
A melléklet 2.2. pontja a 2170/2005. (VIII. 3.) Korm. határozat 2. pontjával megállapított szöveg.
A melléklet 2.7. pontját a 2170/2005. (VIII. 3.) Korm. határozat 3. pontja iktatta be.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás