1075/2004. (VII. 21.) Korm. határozat
a regionális és kistérségi szervezést igénylő államigazgatási feladat- és hatáskörök, valamint a területi államigazgatási szervek átalakítására vonatkozó intézkedésekről1
2004.07.21.
A Kormány a takarékos állam megvalósításának, valamint az állampolgárok magasabb színvonalú kiszolgálásának célját szem előtt tartva, a területi államigazgatás hatékony, áttekinthető és költségtakarékosan működő új rendjének a kialakítása érdekében a következő határozatot hozza:
1. A határozat 1. számú mellékletében megnevezett államigazgatási feladatok elemzése alapján előterjesztést kell benyújtani a feladatoknak a kistérségek megállapításáról, lehatárolásáról és megváltoztatásának rendjéről szóló 244/2003. (XII. 18.) Korm. rendelet szerinti kistérségi székhely település jegyzőjéhez való telepítéséhez szükséges jogszabály-módosításokról, illetve a feladatváltozásokkal összhangban az önkormányzatok közötti költségátcsoportosításokról.
Felelős: belügyminiszter, a koordinációért és az előterjesztés benyújtásáért érintett miniszterek, a jogszabálytervezetek előkészítéséért pénzügyminiszter
Határidő: 2004. október 31., az előterjesztés benyújtására
2. A kistérségi és körzeti szintű illetékességi területek átláthatósága érdekében az alábbi szempontok alapján egységesebbé kell tenni az államigazgatási körzethatárokat és a kistérségek határait:
– az államigazgatási körzethatárok ne metsszék a kistérség határait, egyúttal törekedni kell az azoknak való legnagyobb megfelelésre;
– a megyeinél alacsonyabb területi illetékességgel működő államigazgatási szervek illetékességét, azok számának növelése nélkül és az érintett önkormányzatok véleményének figyelembevételével, a kistérség határaihoz igazítva kell kijelölni;
– az államigazgatási körzetek kistérségen belüli kialakításánál számolni kell azzal, hogy azok a kistérségi székhelytelepülés jegyzőjéhez telepített feladatok ellátásában is közre tudjanak működni.
Felelős: érintett miniszterek
belügyminiszter, a koordinációért
Határidő: 2004. november 30.
a) felhívja a területi államigazgatási szerveket irányító, illetve felügyelő minisztereket, hogy a feladatellátás sajátosságainak figyelembevételével – a hatályos hatásköri jegyzék felülvizsgálata alapján – tegyenek javaslatot az ágazati területi államigazgatási szervek új, a határozat 2. számú mellékletében foglalt szempontok szerinti hatásköri és szervezeti rendjének kialakítására. A javaslat térjen ki
– a megszüntethető, illetve a helyi önkormányzatoknak és nem közigazgatási szerveknek átadható területi államigazgatási feladatokra és hatáskörökre;
– azokra a központi szintről területi szintre leadható államigazgatási feladatokra és hatáskörökre, amelyek önálló szervezet kialakítása nélkül a közigazgatási hivatalokhoz telepíthetők, illetőleg amelyek ellátása az irányító minisztérium megszüntethető területi szerve helyett egy másik területi szervének keretein belül történhet;
– azon területi államigazgatási feladatokra, melyek a regionálisnál alacsonyabb szintű illetékességi területet, esetleg ügyfélszolgálatot igényelnek;
– a területi államigazgatási szerveknek a statisztikai-tervezési régiókkal való területi harmonizációjára;
Felelős: érintett miniszterek, Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter, a koordinációért
Határidő: 2004. október 31.
b) elrendeli – a határozat 2. számú mellékletében foglaltaknak megfelelően – a regionális közigazgatási hivatalokra vonatkozó szabályozás kidolgozását, figyelembe véve az ágazati miniszterek szakmai irányítási jogosítványait is.
Felelős: belügyminiszter, Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter
Határidő: 2004. október 31.
4. A 3. a) pontban meghatározott feladat- és szervezeti felülvizsgálatnak összhangban kell lennie az államháztartás hatékony működését elősegítő, illetőleg azt megalapozó intézkedésekkel.
Felelős: érintett miniszterek, belügyminiszter, a koordinációért pénzügyminiszter, a megtakarítások, forrásátcsoportosítások érvényesítéséért
5. A Kormány elrendeli Kodifikációs Bizottság létrehozását, amelynek közreműködésével ki kell dolgozni az államigazgatási szervezetekre vonatkozó átfogó jogi szabályozás koncepcióját, illetőleg tervezetét.
Felelős: Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter, belügyminiszter, igazságügy-miniszter, pénzügyminiszter
Határidő: 2004. december 15. (a koncepció kidolgozására), 2005. március 31. (a jogszabálytervezet benyújtására)
6. A határozat 5. pontja alapján előkészítendő jogszabály hatálybalépéséig területi államigazgatási szerv kivételesen, a Kormány egyedi döntése alapján hozható létre, az új területi államigazgatási feladatokat elsősorban a közigazgatási hivatalok feladat- és hatáskörében kell ellátni.
Felelős: érintett miniszterek, Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter, belügyminiszter
8. Ez a határozat a közzététele napján lép hatályba.
1. számú melléklet az 1075/2004. (VII. 21.) Korm. határozathoz
Jegyzék a kistérségi székhely település jegyzője által ellátandó államigazgatási feladatok felülvizsgálatához
– anyakönyvi igazgatási feladat- és hatáskörök közül a magyar állampolgár, hontalan, illetőleg a magyar menekültügyi hatóság által menekültként elismert személy külföldi házasságkötéséhez szükséges tanúsítvány kiadása,
– szervezett bűnözéssel, valamint az azzal összefüggő egyes jelenségek elleni fellépéssel kapcsolatos feladat- és hatáskörök,
– temetkezési szolgáltatás végzésével és a telephely engedélyezésével, visszavonásával kapcsolatos feladat- és hatáskörök.
Okmányirodák által ellátott feladatok
Személyi adat és lakcím nyilvántartással kapcsolatos feladat- és hatáskörök:
– központi hivatal értesítése, ha az adatváltozást a személyazonosító igazolvány, valamint a személyazonosítás célját szolgáló és a jogosultságot igazoló egyéb okmányok kiadásával összefüggő eljárásban jelentik be,
– adatváltozások alapiratainak a központi hivatalhoz való megküldése, doktori cím nyilvántartásban történő átvezetése.
– szabálysértésekkel kapcsolatos feladat- és hatáskörök, szabálysértési feljelentések elbírálása,
– tűzvédelmi hatósági feladatok ellátása,
– katasztrófaelhárítás közös megszervezése,
– szakértő (jogi, munkavédelmi, tűzvédelmi stb.) közös foglalkoztatása, alkalmazása,
– közigazgatási végrehajtó szolgálat működtetése,
– önkormányzatok által fenntartott intézmények működési engedélyének kiadása,
– menekültek ellátásával kapcsolatos feladatok,
– külföldiek tartózkodásával kapcsolatos feladatok,
– fürdőhelyek kijelölése.
– a 17. életévüket betöltött magyar állampolgárságú férfiak kötelezése honvédelmi nyilvántartásba vételre, egészségi alkalmasságuk elbírálására, szakorvosi vizsgálatra, illetőleg a gyógykezelésre kötelezett hadköteles számára annak a gyógyintézetnek és időpontnak a kijelölése, ahol és amikor a hadköteles megjelenni köteles,
– a kérelmező részére annak igazolása, hogy a pszichiátriai beteget gondozásban, ellátásban és felügyeletben tudja részesíteni,
– a sürgősségi ellátást végző orvos részére a várakozási engedély kiadása a külön jogszabályban meghatározott rájegyzésekkel,
– foglalkozás-egészségügy területén dolgozó orvos kijelölése rehabilitációs bizottság tagjának,
– védőmunkahelyre való elhelyezés iránti kérelmek elbírálása,
– egyetértési jog gyakorlása a nem, vagy gyengénlátó személy távbeszélő alközpontvezetői munkakörbe történő kinevezéséhez.
– kiemelt építéshatósági feladatok,
– települési jegyző hatáskörébe tartozó egyes ki nem emelt építéshatósági feladatok (pl. létesítendő játékterem építésügyi szabályoknak megfelelőségét igazoló szakhatósági hozzájárulás, polgári lőtér, park, sportpálya, játszótér létesítésének engedélyezése, felvonó, mozgólépcső, mozgójárda építésének, áthelyezésének, átalakításának engedélyezése).
– szőlőtermesztéssel és borgazdálkodással kapcsolatos feladat- és hatáskörök,
– árutermelő gyümölcsös telepítésével, kivágásával kapcsolatos feladatok,
– vadkárbecsléssel kapcsolatos feladat- és hatáskörök.
– növényvédő szer nagy- és kiskereskedelmi forgalmazásának engedélyezése, az erre szolgáló üzlet működési engedélyének, raktár telepengedélyének kiadása, visszavonása, illetve a tevékenység korlátozása.
Állategészségüggyel, állatok védelmével és nyilvántartásával kapcsolatos feladatok:
– állatforgalmazási tevékenység, állatkiállítás, állatbemutató, állatverseny tartásának, valamint mutatványos tevékenység helyének és idejének engedélyezése,
– méhészkedéssel, méhészkedést végzőkkel kapcsolatos nyilvántartási feladatok,
– bejelentett ebek nyilvántartásával, összeírásával, veszettség elleni kötelező védőoltásával kapcsolatos feladatok,
– állati hullák elföldelésére alkalmas területek kijelölése,
– állattartók és állatállományuk nyilvántartása, állatok elhullásának bejelentés alapján történő nyilvántartása,
– állatvásártér, állatpiac, állatkiállítás létesítésének tartása, helyének és időpontjának engedélyezése,
– veszélyes ebekkel kapcsolatos valamennyi feladat- és hatáskör,
– veszélyes állattal kapcsolatos valamennyi feladat- és hatáskör,
– a települési önkormányzat jegyzőjéhez telepített, az állatok védelmével és nyilvántartásával kapcsolatos feladat- és hatáskörök,
– állatpanzió és állatmenhely létesítésével kapcsolatos feladatok.
– polgári szolgálat teljesítésével kapcsolatos feladat- és hatáskörök.
Hadigondozással kapcsolatos feladat- és hatáskörök:
– hadigondozási igényjogosultságról, hadirokkant járadékosztályba sorolásról, pénzellátás megállapításáról, szüneteltetéséről, megszüntetéséről, jogalap nélkül felvett pénzellátás visszafizetéséről, járadékösszeg növeléséről, hadigondozási igazolvány kiadásáról való döntés,
– hadigondozásba vett személyekről nyilvántartás készítése.
– Polgári Törvénykönyvvel kapcsolatos feladat- és hatáskörök közül a birtokháborítási ügyek,
– szakfordítói és tolmácsigazolvánnyal (beleértve a jeltolmácsot is) kapcsolatos feladat- és hatáskörök.
– üzletek működésével, a belkereskedelmi tevékenység folytatásával, a gazdasági reklámok és üzletfeliratok közzétételével kapcsolatos valamennyi jegyzői hatáskör (az engedélyek kiadása, a nyilvántartások vezetése, a hatósági ellenőrzések lefolytatása, a fogyasztói panaszbejelentések vizsgálata, műsoros előadás rendezésének megtartása, éjszakai nyitva tartás korlátozása stb.),
– javító-karbantartó szolgáltatások minőségvédelmével kapcsolatos jegyzői hatáskörök,
– magánszálláshelyek idegenforgalmi hasznosításával, vendéglátó üzletek kategóriába sorolásával, valamint az ártájékoztatással, továbbá a kereskedelmi és fizető-vendéglátó szálláshelyek osztályba sorolásával, a falusi szálláshelyek minősítésével kapcsolatos jegyzői hatáskörök,
– vásár és piactartással kapcsolatos jegyzői hatáskörök,
– telepengedélyezési eljárással kapcsolatos jegyzői hatáskörök,
– egyéni vállalkozói igazolványokkal kapcsolatos jegyzői hatáskör,
– távhőtermelő létesítmény létesítési működési engedélyének kiadása.
Környezet- és természetvédelem, vízügy
Környezetvédelmi igazgatás:
– a települési önkormányzat jegyzőjéhez telepített elsőfokú környezetvédelmi hatáskörök, ennek keretében:
– zaj- és rezgésvédelemmel kapcsolatos hatósági feladatok,
– levegőtisztaság-védelmi hatósági feladatok,
– hulladékgazdálkodási ügyekben hatósági jogkör,
– hulladékgazdálkodással kapcsolatos ellenőrzés, bírság kiszabása,
– hozzájárulás a kezelt, illetve tisztított szennyvíz iszapja felhasználásának engedélyezéséhez,
– települési folyékony hulladék mennyiségének és minőségének, az ürítés módjának, időpontjának meghatározása.
Természetvédelmi igazgatás:
– helyi jelentőségű védelemre tervezett terület ideiglenesen védetté nyilvánítása,
– helyi jelentőségű védett természeti területen lévő helyi közúton a közlekedés korlátozása,
– helyi jelentőségű védett természeti területen építési, telekalakítási tilalom elrendelése,
– helyi jelentőségű természetvédelmi területen természetvédelmi bírság kiszabása,
– helyi jelentőségű védett természeti területen az erdők természetvédelmével kapcsolatos feladatok,
– helyi védettségű természeti területen az eredeti állapot helyreállítására való kötelezés,
– egyes fák védelmével kapcsolatos feladat- és hatáskör,
– a fásítással kapcsolatos feladat- és hatáskör,
– helyi védettségű természeti terület esetén a terület károsító vagy súlyosan veszélyeztető tevékenységek korlátozása, felfüggesztése, megtiltása,
– települési önkormányzat államigazgatási hatósági hatáskörébe tartozó ügyekben az első fokú természetvédelmi hatósági feladatok ellátása,
– önkormányzati természetvédelmi őrszolgálat létrehozásával kapcsolatos jegyzői hatáskörök,
– önkormányzati természetvédelmi őrszolgálat ellenőrzése,
– önkormányzati természetvédelmi őrként foglalkoztatott személyek köréről nyilvántartás vezetése,
– előzetes szakhatósági hozzájárulás adása tájképvédelmi, valamint a védett erdő elsődleges rendeltetésének megváltoztatásához,
– helyi jelentőségű védett természeti területen a polgári természetőrökkel kapcsolatos feladatok.
– ingatlanok víziközmű-hálózatba történő bekötésének elrendelése (jogszabálysértés esetén),
– a szolgáltató hozzájárulása nélkül végzett bekötés, a bekötéssel összefüggő építmény, berendezés, felszerelés elbontásának, leszerelésének, illetve átalakításának elrendelése,
– kötelezés szennyvíz előzetes tisztításához szükséges berendezés létesítésére, korszerűsítésére, megfelelő üzemeltetésére,
– értesítés szükségtározó igénybevételéről,
– nádas égetésének engedélyezése (kivéve természeti területeken és védett természeti területeken),
– vízgazdálkodási feladatok ellátásához szükséges adatszolgáltatás,
– közműfejlesztési támogatás igénylése, szétosztása,
– vízvezetési és szennyvízelvezetési szolgalom alapítása,
– közcélú érdekeltségi hozzájárulás kivetése,
– parti sávval érintett ingatlan tulajdonosának a jogszabálynak megfelelő hasznosításra, használatra, illetőleg az ezzel összefüggő meghatározott magatartásra vagy attól való tartózkodásra kötelezése.
A társulás által fenntartott intézmények esetében:
– közreműködés az óvodákban, iskolákban, kollégiumokban folyó pedagógiai tevékenységgel összefüggő mérési, értékelési feladatok szervezésében, az alapműveltségi vizsga előkészítésében, megtartásában,
– ellátja az intézményvezetői pályázatokkal kapcsolatos előkészítő feladatokat.
A nem állami, nem helyi önkormányzati intézmények esetében:
– közoktatási intézmények működési engedély kiadása,
– közoktatást végző intézmények fenntartói tevékenységének törvényességi ellenőrzése.
– önkormányzati adóhatóság végrehajtási feladatai (adóügyi végrehajtási iroda), ennek végzésére köztisztviselők közös foglalkoztatása,
– önkormányzati adóhatóság adóellenőrzési feladatai (adóellenőrzési iroda), ennek végzésére köztisztviselők közös foglalkoztatása,
– adók módjára behajtandó köztartozások behajtása.
– nappali ellátást biztosító szociális intézmények működésének engedélyezése,
– szociális vállalkozás működési engedély kiadása,
– működési engedély kiadása alapellátást nyújtó szociális szolgáltatók és nappali ellátást nyújtó szociális intézmények számára,
– valamennyi alapellátást nyújtó szociális szolgáltató és nappali ellátást nyújtó szociális intézmény, szociális vállalkozó tevékenységének ellenőrzése.
– városi gyámhatóság feladatkörébe tartozó valamennyi gyámügyi igazgatási feladat,
– gyermekjóléti szolgáltató tevékenységek (gyermekek napközbeni ellátása, átmeneti gondozása, gyermekjóléti szolgáltatás) működésének engedélyezése (engedély kiadása, módosítása, visszavonása),
– megelőlegezett gyermektartásdíj behajtása,
– gyermekjóléti-gyermekvédelmi vállalkozói engedély kiadása.
2. számú melléklet az 1075/2004. (VII. 21.) Korm. határozathoz
Szempontrendszer a területi államigazgatás átalakításához
A jelenlegi igen széttagolt és nagyszámú területi államigazgatási szervezeti kört a felülvizsgálat eredményeképpen radikálisan csökkenteni kell. Cél az, hogy ágazatonként lehetőleg egy dekoncentrált szerv működjön, továbbá a jelenlegi államigazgatási feladatok közül minél többet a közigazgatási hivatalok lássanak el és bővüljön a hivatalok koordinációs és ellenőrzési feladatköre. A szervezeti átalakításnál kiemelt figyelmet kell fordítani a költségtakarékos működésre, a szervezeti felépítés áttekinthetőségére, az ügyfelek magas színvonalú kiszolgálására, valamint a feladatok gyors és határozott végrehajtására.
A területi államigazgatási szervek illetékességi területét össze kell hangolni a statisztikai-tervezési régiók területével. Az összehangolás során gondoskodni kell arról, hogy az ügyfelektől ne kerüljön messzebb az ügyintézés szintje.
A területi államigazgatás Kormány általi erőteljesebb ellenőrzését és összehangolását a közigazgatási hivatalok vezetőinek új és erősebb jogosítványai biztosítsák, így
– a dekoncentrált szervek létesítésének, átszervezésének, megszüntetésének kezdeményezéséhez társuló kötelező véleményezési jog;
– a létszám és költségvetés megállapításának kötelező véleményezési joga;
– a közigazgatási hivatalok által meghatározott egységes ügyfélfogadási, informatikai és információs rendszer működtetése;
– a közigazgatási hivatalok által működtetett egységes közbeszerzési, valamint műszaki, ellátó rendszer alkalmazása;
– a működésre vonatkozó beszámoltatási jog, amely szerint minden régió közigazgatási hivatalának vezetője ciklusonként egyszer a belügyminiszter előterjesztésében beszámol a Kormány előtt a régió államigazgatásának helyzetéről;
– kivételes esetben javaslatot tesz a belügyminiszter útján a Kormánynak az Alkotmány 35. §-a alapján a területi államigazgatási szervek törvénysértő határozatainak és intézkedéseinek megsemmisítésére, illetőleg megváltoztatására. A jelenlegi megyei szintről a statisztikai-tervezési régiók szintjére kerüljön a közigazgatási hivatalok működésének meghatározó része úgy, hogy a régióközpont székhely közigazgatási hivatalvezetője kapja a többletjogosítványokat.