49/2003. (VII. 30.) GKM rendelet
49/2003. (VII. 30.) GKM rendelet
a fogyasztói szerződés keretében érvényesített szavatossági és jótállási igények intézéséről1
A Polgári Törvénykönyv módosításáról és egységes szövegéről szóló 1977. évi IV. törvény hatálybalépéséről és végrehajtásáról szóló 1978. évi 2. törvényerejű rendelet 22. §-ában foglalt felhatalmazás alapján – az igazságügy-miniszterrel egyetértésben – a következőket rendelem el:
1. §2 A fogyasztói szerződés [a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény, a továbbiakban: Ptk. 685. §-ának e) pontja] hibás teljesítése miatt, vagy jogszabályon alapuló jótállás keretében érvényesített kifogás intézése során e rendelet szabályai szerint kell eljárni, azoktól a fogyasztó hátrányára eltérni nem lehet.
2. § Ha a fogyasztó szavatossági igényt kíván érvényesíteni a fogyasztói szerződés tárgyát képező szolgáltatást nyújtó forgalmazóval (a továbbiakban: forgalmazó) szemben, a fogyasztói szerződés megkötését bizonyítottnak kell tekinteni, ha a fogyasztó bemutatja az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot.
3. § (1) A forgalmazó a fogyasztó kifogásáról jegyzőkönyvet köteles felvenni, amelyben rögzíti:
a) a fogyasztó nevét, címét
b)3 a fogyasztási cikk (a továbbiakban: termék) megnevezését, vételárát
c) a vásárlás időpontját
d) a hiba bejelentésének időpontját
e) a hiba leírását
f) a fogyasztó által érvényesíteni kívánt igényt
g) a kifogás rendezésének módját.
(2) Ha a kifogás rendezésének módja a fogyasztó igényétől eltér, ennek indokolását a jegyzőkönyvben meg kell adni.
(3) A jegyzőkönyv másolatát a fogyasztónak át kell adni.
(4) Ha a forgalmazó a fogyasztó igényének teljesíthetőségéről annak bejelentésekor nem tud nyilatkozni, álláspontjáról legkésőbb három munkanapon belül köteles értesíteni a fogyasztót.
4. § (1)4 A forgalmazó köteles a fogyasztót tájékoztatni arról, hogy a kijavítást vagy kicserélést a Ptk. 306. §-ának (2) bekezdése értelmében – a termék tulajdonságaira és a fogyasztó által elvárható rendeltetésére figyelemmel – megfelelő határidőn belül, a fogyasztónak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül kell elvégezni.
(2) A forgalmazónak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze.
5. §5 Javításra a terméket elismervény ellenében kell átvenni. Az elismervényen fel kell tüntetni a fogyasztó nevét és címét, a termék azonosításához szükséges adatokat, a termék átvételének idejét, és azt az időpontot, amikor a fogyasztó a kijavított terméket átveheti.
6. §6 A rendelet rendelkezéseinek megsértése esetén a fogyasztóvédelmi hatóság jár el a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvényben meghatározott szabályok szerint. A rendelet rendelkezései a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény alkalmazásában fogyasztóvédelmi rendelkezések.
7. § (1) Ez a rendelet 2003. szeptember 1-jén lép hatályba.
(2)–(3)7
A rendeletet a 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet 11. §-a hatályon kívül helyezte 2014. május 14. napjával. Alkalmazására lásd e módosító rendelet 10. §-át.
Az 1. § a 25/2012. (VIII. 23.) NGM rendelet 7. §-a szerint módosított szöveg.
A 3. § (1) bekezdés b) pontja a 27/2008. (XII. 20.) NFGM rendelet 16. § (2) bekezdés a) pontja szerint módosított szöveg.
A 4. § (1) bekezdése a 27/2008. (XII. 20.) NFGM rendelet 16. § (2) bekezdés b) pontja szerint módosított szöveg.
Az 5. § a 27/2008. (XII. 20.) NFGM rendelet 16. § (2) bekezdés b)–c) pontja szerint módosított szöveg.
A 6. § a rendelet 7. §-ának (3) bekezdése alapján 2004. június 30. napján hatályát vesztette, újonnan a 27/2008. (XII. 20.) NFGM rendelet 16. § (1) bekezdése iktatta be, szövege a 27/2010. (XII. 31.) NGM rendelet 32. §-a szerint módosított szöveg.
A 7. § (2)–(3) bekezdését a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 10. §-ának 216. pontja hatályon kívül helyezte.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás