• Tartalom

8005/2002. (PK 15.) PM tájékoztató

8005/2002. (PK. 15.) PM tájékoztató

a Központi Pénzügyi és Szerződéskötő Egység (KPSZE) közreműködésével megvalósuló PHARE programok, a SAPARD program és ISPA program kincstári rendszerben történő pénzügyi lebonyolítási rendjéről, valamint az előcsatlakozási eszközök fejezeti költségvetési és könyvviteli elszámolási rendjéről szóló 8005/2001. (PK. 15.) PM tájékoztató módosításáról

2002.09.23.
I.
A Központi Pénzügyi és Szerződéskötő Egység (KPSZE) közreműködésével megvalósuló
PHARE programok pénzügyi lebonyolítási rendje című A. fejezet
Az 1. pont hatályát veszti.
A 2. pont helyébe a következő rendelkezés lép:
„A fejezet felügyeletét ellátó költségvetési szerv (a továbbiakban: fejezet Költségvetési Osztály), amennyiben a Program szerepel a Korm. rendelet 7. számú mellékletét képező összehangolás szabályai alá tartozó előirányzatok között, a Korm. rendelet VIII. fejezetében előírt adatlapot nyújt be az Államháztartási Hivatal (a továbbiakban: ÁHH) Monitoring Osztálya részére. Az adatlap előkészítése (kitöltése) a fejezet belső szabályozásának megfelelően történhet a fejezeti Szakmai Programfelelősnél. Ebben az esetben a Szakmai Programfelelős kitölti az adatlapot és továbbítja a fejezet Költségvetési Osztálya részére aláírásra és az ÁHH Monitoring Osztályára történő benyújtásra.”
A 3. pont (1)-(2), és (7) bekezdéseiben az „ÁHH Központi Fejezetek Igazgatósága” helyébe az „ÁHH Feladatfinanszírozási Főosztálya” szövegrész lépnek.
A 8. pont helyébe a következő rendelkezés lép:
„A KPSZE intézkedik a PM Nemzeti Programengedélyező Iroda Nemzeti Alap (továbbiakban: Nemzeti Alap) felé arról, hogy a beérkezett számlák alapján a devizaszámlán a teljesítéshez szükséges fedezet rendelkezésre álljon.”
A 10. pont helyébe a következő rendelkezés lép:
„A KPSZE az ellenőrzést követően továbbítja a Budapesti Igazgatóságra a következő bizonylatokat:
- devizaátutalási megbízást (3 eredeti és 1 másolati példányban),
- kiegészítő szelvényt,
- PF1 átutalási megbízás(oka)t,
- hitelesített számla másolatot,
- utalvány 1 példányát.”
A 12. pont helyébe a következő rendelkezés lép:
„Az ÁHH Feladatfinanszírozási Főosztálya elvégzi a külön jogszabály szerinti ellenőrzéseket, majd ezt követően a 3 eredeti példányos devizaátutalási megbízást visszaküldi teljesítésre a Budapesti Igazgatóságra, a többi bizonylat a Feladatfinanszírozási Főosztályon marad.”
A 13. pont első bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:
„A Budapesti Igazgatóság a devizaátutalási megbízás 3 eredeti példányát teljesítésre benyújtja az MNB-hez.”
A 15. pont első bekezdésének utolsó mondatában az „e Tájékoztató 4. számú mellékletében” szövegrész helyébe az „e Tájékoztató D. részében” szövegrész lép.
A KPSZE közreműködésével megvalósuló PHARE programok pénzügyi lebonyolításának - forintban történő kifizetés esetén - egymásra épülő lépésenkénti rendjét bemutató táblázat az alábbiak szerint módosul:
- 1. sora hatályát veszti.
- 3. sorban a „feladat” oszlopban az „ÁHH Központi Fejezetek Igazgatóságára” szövegrész helyébe az „ÁHH Feladatfinanszírozási Főosztályára” szövegrész lép.
- 4. sorban a „végrehajtó” oszlopban az „ÁHH Központi Fejezetek Igazgatósága” szövegrész helyébe az „ÁHH Feladatfinanszírozási Főosztálya” szövegrész lép.
A KPSZE közreműködésével megvalósuló PHARE programok pénzügyi lebonyolításának - devizában történő kifizetés esetén - egymásra épülő lépésenkénti rendjét bemutató táblázat az alábbiak szerint módosul:
- 1. sora hatályát veszti.
- 3. sorban a „feladat” oszlopban az „ÁHH Központi Fejezetek Igazgatóságára” szövegrész helyébe az „ÁHH Feladatfinanszírozási Főosztályára” szövegrész lép.
- 4. sorban a „végrehajtó” oszlopban az „ÁHH Központi Fejezetek Igazgatósága” szövegrész helyébe az „ÁHH Feladatfinanszírozási Főosztálya” szövegrész lép.

II.
A SAPARD program pénzügyi lebonyolítási rendje
a kincstári rendszerben című B. fejezet
helyébe a következő B. fejezet lép:

„B.
A SAPARD program pénzügyi lebonyolítási rendje
a kincstári rendszerben
A SAPARD program pénzügyi lebonyolítása három számlán történik, melyből kettő alapvetően a források biztosítására, a harmadik pedig a források összevezetésére és a tényleges kifizetések lebonyolítására szolgál. Ezen struktúrának biztosítania kell a pénzforgalom, az igénybe vett források átláthatóságát, valamint ezek összekapcsolódása révén a végső kedvezményezettek felé az egységes pénzforgalmi lebonyolítást.
I. Pénzügyi lebonyolítás
A lebonyolításra szolgáló számlák megnyitása a pénz- és elszámolásforgalom, valamint a pénzfeldolgozás szabályairól szóló 9/2001. (MK. 147.) MNB rendelkezés, a kincstári rendszer működésével kapcsolatos pénzügyi szolgáltatások teljesítésének rendjéről szóló, többször módosított 36/1999. (XII. 27.) PM rendelet és a devizaszámla-szerződés előírásának megfelelően történik.
A pénzügyi lebonyolításra szolgáló számlák vezetésével kapcsolatos forgalmi jutalék elszámolása közvetlenül az MNB terhelése alapján a Központi költségvetés terhére történik a Pénzügyminisztérium fejezet 17. Egyéb költségvetési kiadások cím, 1. Vegyes kiadások alcím terhére.
II. Források biztosítása (számlastruktúra)
1. Nemzeti társfinanszírozás biztosítása és a közösségi támogatás elszámolása a költségvetésben
Az Államháztartási Hivatal (továbbiakban: ÁHH) nyilvántartja a Parlament által a költségvetési törvényben a SAPARD programhoz kapcsolódóan jóváhagyott éves előirányzatokat.
A fejezeti kezelésű előirányzatok támogatási részének rendelkezésre bocsátása finanszírozási terv alapján történik az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet 109. § (10) bekezdésében foglaltaknak megfelelően.
A negyedéves tervnek megfelelő kereteket az ÁHH havonta a hó elején nyitja meg a számlán.
Rendkívüli esetben (amennyiben ezt a kifizetések indokolják) hó közbeni pótlólagos keretnyitásra is sor kerülhet a jogszabályban rögzített eljárási rend szerint. Az EU forrás átmeneti hiánya esetében az előrehozás az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet 109. § (10) bekezdésében foglaltaknak megfelelően a program éves költségvetési támogatása erejéig történhet.
1.1. FVM Költségvetési Főosztály (továbbiakban: FVMK) és SAPARD Hivatal (továbbiakban: SH) feladata
A SAPARD program nemzeti társfinanszírozásához szükséges költségvetési támogatást az FVMK biztosítja. A központi költségvetési forrásból a nemzeti társfinanszírozáshoz biztosított költségvetési támogatás finanszírozási terv szerinti megnyitása az FVMK rendelkezése alapján a SAPARD fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámlára (továbbiakban: SAPARD EFK számla) történik, beleértve az árfolyameltérésből adódó finanszírozási szükségleteket is.
A finanszírozási terv elkészítéséhez a SH a kötelezettségvállalások alapján negyedévente megtervezi a várható kifizetések összegét a központi költségvetési forrás biztosítása érdekében. A megtervezett összegre vonatkozó szükséges keret megnyitását levélben kezdeményezi az FVMK-nál.
A finanszírozási tervet (EG-04 bizonylat) a számla tulajdonosa (FVMK) nyújtja be az ÁHH Központi Fejezetek Igazgatóságára.
Amennyiben év közben kerül sor az éves megállapodás aláírására, az FVMK kezdeményezi a szükséges előirányzat módosítást.
Az FVMK kijelölt munkatársai, valamint az FVMK által felhatalmazottak rendelkeznek a nemzeti társfinanszírozás - beleértve az árfolyameltérésből adódó összegeket is - átutalásáról a SAPARD lebonyolítási számlára.
1.2. SAPARD EFK számla kezelése
Az FVMK az ÁHH-nál egy elkülönített fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámla nyitását kezdeményezi a SAPARD programhoz kapcsolódó központi költségvetési forrás biztosítására, valamint a program teljes körű költségvetési elszámolására.

Számla neve:

SAPARD fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámla (SAPARD EFK számla)

Számlavezető:

Magyar Államkincstár Rt. (továbbiakban: MÁK Rt.) Budapesti Igazgatóság

Számlatulajdonos:

FVMK

Rendelkezők:

FVMK illetékes munkatársai, valamint az FVMK által az együttműködési megállapodásban felhatalmazottak

Számla devizaneme:

forint

Számla típusa:

fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámla

Számla jellege:

KTK és ÁHT köteles számla, a költségvetési elszámolás alapjául szolgál.

A számlára - pénzforgalom nélküli tételként, forint értékben - átvezetésre kerül a felhasznált közösségi támogatás. E források elszámolására - államháztartáson kívülről származó bevételként és kiadásként azonos összegben - a SAPARD lebonyolítási számlára történt átutaláskor kerül sor.
A nemzeti társfinanszírozás ezen számláról a SAPARD lebonyolítási számlára történő átutalásakor az összeg a számlavezető rendszerben egyidejűleg a megfelelő jogcímen kiadásként kerül elszámolásra a költségvetésben.
Az év végi záráskor biztosítani kell, hogy a lebonyolítási számlára csak olyan összeg kerüljön átutalásra, amely még a tárgyévben kifizetésre kerül a végső kedvezményezettek részére.
A MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság a SAPARD EFK számla forgalmáról a SH-t egy számlakivonat másolat egyidejű küldésével tájékoztatja.
A következő évben a SAPARD EFK számlán a SAPARD lebonyolítási számláról - előző évet, éveket érintő - visszautalt összegeket a fejezetnek tárgyévi bevételként kell elszámolni.
2. Közösségi támogatás biztosítása
2.1. PM Nemzeti Programengedélyező Iroda Nemzeti Alap (a továbbiakban: NA) feladatai
A közösségi támogatás fogadása a SAPARD euró számlán. A SAPARD euró számláról kerül átvezetésre a SAPARD lebonyolítási számlára a SH által igényelt, a kifizetésekhez szükséges közösségi támogatás.
2.2. SAPARD euró számla kezelése
A Nemzeti Programengedélyező (a továbbiakban: NAO) írásbeli rendelkezésére a MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság a NA részére egy euró számlát nyit a SAPARD támogatás fogadására és kezelésére

Számla neve:

SAPARD euró számla

Számlavezető:

MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság

Számlatulajdonos:

NA

Rendelkezők:

NAO, valamint a NA felhatalmazott munkatársai

Számla devizaneme:

euró

Számla típusa:

pénzforgalmi számla

Számla jellege:

A SAPARD EU forrás fogadására és kezelésére szolgál a tényleges felhasználás idejéig.

A számlán jóváírt kamatok a SAPARD program euró bevételeit növelik.
A MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság az Európai Bizottságtól érkezett átutalás összegét jóváírja a SAPARD euró számlán és erről számlakivonaton értesíti a számlatulajdonos NA-t. A számlakivonat az azonosító adatokon túl tartalmazza a jóváírt euró összeget, a könyvelési napot, az értéknapot és a Bizottság által megadott megjegyzéseket (közleményeket).
A SAPARD euró számláról átutalás kizárólag a SAPARD lebonyolítási számla javára történhet.
A SH a NA részére a várható kifizetésekről havonta prog-nózist készít.
3. Források összevezetése
3.1. SH feladata i
A SAPARD program közösségi támogatási és nemzeti társfinanszírozási részeinek fogadása a támogatások kedvezményezett részére történő egységes kifizetéséhez egy pénzforgalmi lebonyolítási számlán.
3.1.1. SAPARD lebonyolítási számla kezelése
A SH részére a SAPARD program közösségi támogatási és nemzeti társfinanszírozási részeinek fogadására, valamint a támogatások végső kedvezményezett részére történő egységes kifizetéséhez az FVMK a SH számára a MÁK Rt. Budapesti Igazgatóságnál egy pénzforgalmi lebonyolítási számlát nyittat. A számla nyitását az ÁHH-nál kell kezdeményezni.

Számla neve:

SAPARD lebonyolítási számla

Számlavezető:

MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság

Számlatulajdonos:

SH

Rendelkezők:

SH vezetője és kijelölt munkatársai

Számla devizaneme:

forint

Számla típusa:

pénzforgalmi számla

Számla jellege:

A teljes körű pénzügyi lebonyolításra szolgáló Ft számla. A költségvetési elszámolásnak nem képezi alapját.

A kincstári kifizetések teljesítéséhez szükséges források deviza része a SAPARD euró számláról, a központi költségvetési forrás része pedig az FVM SAPARD EFK számlájáról kerül átutalásra a SAPARD lebonyolítási számlára.
A jóváírások - a SAPARD Tervben meghatározott finanszírozási arányban - mindig csak a kifizetésre váró támogatások összegének megfelelően kerülnek a számlára. Először a nemzeti társfinanszírozási rész, majd azt követően a közösségi támogatási rész. A jóváírások megtörténtét követően a kifizetések azonnal indításra kerülnek.
Erről a számláról kerül kifizetésre a végső kedvezményezett részére a SAPARD program keretében nyújtott támogatás teljes összege. A támogatás összege minden esetben forintban kerül kifizetésre.
A számlán év végén egyenlegként csak az év utolsó munkanapjain a számlára érkező és idő hiányában már ki nem utalható közösségi támogatás SAPARD euró számlára és a SAPARD EFK számlára már vissza nem utalható visszatérítések, valamint a számlán keletkezett, még nem rendezett látra szóló kamat maradhatnak.
A költségvetési elszámolásnak a SAPARD lebonyolítási számla nem képezi alapját, így a számlán maradt év végi záró egyenleg sem lesz része a fejezet előirányzat maradványának, azt idegen pénzeszközként kell kimutatni.
III. A kifizetések lebonyolítása
1. Nemzeti társfinanszírozás biztosításához kapcsolódó feladatok
1.1. FVMK és a SH feladatai
Az SH a kedvezményezett által benyújtott és engedélyezett fizetési igények összesítése alapján elkészíti az adott időszakra vonatkozó az összes kifizetés költségvetési elszámolásához és a kincstári feldolgozásához szükséges információkat, melyek szükségesek a kifizetések indításához.
Az SH kijelölt munkatársa nyilvántartja az adott időszakra vonatkozó támogatásigényléshez kapcsolódó nemzeti és közösségi társfinanszírozás elszámolásához, és az összes kifizetéshez kötődő adatokat a Finanszírozási Adatlapon. Ezen információkat - aláírva - az SH eljuttatja a FVMK részére.
Az FVM fejezeti kezelésű előirányzatai között megtervezett SAPARD program előirányzatai felhasználásának nyomon követése a Finanszírozási Adatlapon meghatározott költségvetési azonosító adatok alapján történik. Az előirányzat-felhasználás figyelése törvényi soronként (ÁHT azonosítónként) és azon belül tranzakciós kódonként (KTK) szükséges. (Egy törvényi sor esetén az ÁHT azonosító állandó.) Ennek megfelelően az összesített utalandó forintösszegeket tovább kell bontani a megfelelő törvényi sor(ok) és tranzakciós kódok szerint.
Az FVMK felelős a nemzeti társfinanszírozási rész biztosításáért és a közösségi társfinanszírozási rész költségvetési elszámolásáért.
Az FVMK által kijelölt felelős a Finanszírozási Adatlap adatai alapján:
- Elkészíti a központi költségvetési forrás átutalásához szükséges átutalási megbízást, amennyiben több ÁHT-t és/vagy KTK-t érint az átutalás, átutalási megbízás kiegészítő szelvényt állít ki az átutalási megbízás mellé.
- Az átutalási megbízáson a terhelendő számla a SAPARD fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámla az elismerendő számla pedig a SAPARD lebonyolítási számla.
- Elkészíti a közösségi támogatásból származó rész bevételi és kiadási oldalon történő pénzforgalom nélküli elszámolásához szükséges átutalási megbízás kiegészítő szelvényt.
- Benyújtja a központi költségvetési forrás átutalásához szükséges átutalási megbízást és az átutalási megbízás kiegészítő szelvényt a MÁK Rt. Budapesti Igazgatósághoz.
1.2. MÁK Rt Budapesti Igazgatóság feladatai
A MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság érkezteti a nemzeti társfinanszírozás átutalásához szükséges dokumentumokat és ellenőrzi a SAPARD EFK számla terhére benyújtott forint-átutalási megbízást. A MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság számlavezető rendszerében rögzíti a tranzakciót, vagyis az átutalási megbízás összegével terheli a SAPARD EFK számlát és jóváírja a SAPARD lebonyolítási számlán. Rögzíti továbbá az ezzel kapcsolatos költségvetési elszámolási adatokat is a forint-átutalási megbízás erre vonatkozó adatai vagy a csatolt átutalási megbízás kiegészítő szelvény alapján.
A SAPARD társfinanszírozás számlán történt terhelésről (egyben a SAPARD lebonyolítási számlán történt jóváírásról) a MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság számlakivonaton értesíti az SH-t és az FVMK-t
2. Közösségi támogatás biztosításához kapcsolódó feladatok
2.1. SH feladatai
Párhuzamosan a nemzeti társfinanszírozás dokumentumainak kiállításával a SH a hozzá benyújtott számlák alapján, adott időszakra, az erre a célra összeállított „SAPARD Program támogatásigénylés „elnevezésű formanyomtatványon támogatást igényel a NA-tól a közösségi támogatási rész biztosítására.
A ’SAPARD Program támogatásigénylés’ formanyomtatvány intézkedésenkénti bontásban tartalmazza a kifizetések összegét, közösségi és költségvetésből finanszírozott részre bontva. A lista végén összesíti a kifizetendő támogatási összeget forrásonként megbontva és mindösszesen.
A ’SAPARD Program támogatásigénylés’ formanyomtatványt a SH nyújtja be a NA részére.
2.2. NA feladatai
A NA formailag, tartalmilag és számszakilag ellenőrzi a ’SAPARD Program támogatásigénylés’ formanyomtatványt, ha hibát talál és az átutalást nem tudja megindítani, akkor erről levélben értesíti az SH-t az elutasítás okának megjelölésével.
Amennyiben a NA mindent rendben talál, erről értesíti az SH-t és rendelkezik a deviza számlavezetőnél (MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság) a deviza átutalási megbízáson a támogatás átutalásáról a SAPARD euró számláról a SAPARD lebonyolítási forint számlára. A közösségi támogatás átutalására a SAPARD lebonyolítási számlára csak azt követően kerülhet sor, miután a hazai forrás jóváírásra került a SAPARD lebonyolítási számlán, és arról a NA a SAPARD Hivataltól számlakivonatot kapott. A Kincstárnál bejelentett módon aláírt deviza-átutalási megbízáson szerepel a vonatkozó EKB árfolyamon átszámított átutalandó összeg euróban, a terhelendő és jóváírandó számla száma és neve, a támogatásigénylés sorszáma és a dátum. (Az euró átváltása és terhelése az MNB napi devizavételi árfolyamán történik a tranzakció teljesítésekor.)
A tranzakció banki költségeinek terheléséhez a NA megjelöli a PM Egyéb pénzügyi elszámolások számlát.
2.3. MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság feladatai
A NA által kiállított deviza-átutalási megbízást a számlavezető hely érkezteti, fedezetet, aláírást vizsgál és egyben ellenőrzi a költségek elszámolásának külön számlán való feltüntetését. Előrögzítés és zárolás után intézkedik a folyósításról a SAPARD lebonyolítási számlára.
Az átutalás teljesítését követően megterheli a SAPARD euró számlát, és a számlakivonaton értesíti az NA-t, mint számlatulajdonost.
3. A végső kedvezményezett részére történő kifizetéshez kapcsolódó feladatok
3.1. SH és az FVMK feladatai
A SH a Pénzügyi Megállapodás szabályai, valamint a SAPARD program tartalmának megfelelően ellenőrzött számlák, dokumentációk alapján indíthatja a kifizetést.
A ’SAPARD program támogatásigénylés’ NA által elfogadását követően a SH kiállítja a forint átutalási megbízásokat a kedvezményezettek számára történő kifizetésekhez, ahol a terhelendő számla a SAPARD lebonyolítási számla, a jóváírandó számla pedig a végső kedvezményezett számlája. A forint átutalási megbízás Közlemény rovatában az átutalandó összeget euróban is feltünteti a Több Éves Pénzügyi Megállapodásban rögzítettek szerint.
Mindkét forrás meglétének ellenőrzése után az SH eljuttatja a Kincstárnál bejelentett módon aláírt átutalási megbízásokat teljesítésre a MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság felé.
Az FVMK által kijelölt felelős benyújtja a MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság felé a közösségi támogatás bevételi és kiadási oldalon történő pénzforgalom nélküli költségvetési elszámolásához szükséges átutalási megbízás kiegészítő szelvényt a SAPARD EFK számlán történő átvezetéshez.
3.2. MÁK Rt Budapesti Igazgatóság feladatai
A MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság érkezteti, ellenőrzi és rögzíti a számlavezető rendszerben a forint átutalási megbízásokat a kedvezményezettek részére történő átutaláshoz és az önálló kiegészítő szelvényt közösségi támogatás pénzforgalom nélküli átvezetéshez.
A MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság az átutalási megbízások és kiegészítő dokumentumok ellenőrzésénél a következőket vizsgálja: a cégszerű aláírások, a bélyegző lenyomat, a számlaszámok helyessége (CDV).
A számlavezető rendszerben ellenőrzi a fedezetet a SAPARD lebonyolítási számlán.
A MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság számlakivonaton értesíti az SH-t, mint számlatulajdonost a SAPARD lebonyolítási számla terheléséről, valamint az FVMK-t, mint számlatulajdonost a SAPARD EFK számlán történt pénzforgalom nélküli átvezetésekről.
IV. A visszafizetések lebonyolítása
1. Nemzeti társfinanszírozás és közösségi támogatás visszavezetés éhez kapcsolódó feladatok
1.1. S H és az FVMK feladatai
Az ellenőrzés által feltárt szabálytalan (jogosulatlan) felhasználás esetén a SH intézkedését követően a visszafizetést mindig a SAPARD lebonyolítási számlára kell teljesíteni.
Az SH a SAPARD lebonyolítási számlára jogosulatlan felhasználásból visszaérkezett bevételeket a MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság számlakivonata alapján megfelelő arányban a két forrás számlára visszavezetteti.
A visszautalás a SAPARD EFK számlára egy összegben történik, ezért az FVMK részére a költségvetési elszámoláshoz a SH Visszafizetési Adatlapot állít ki, mely tartalmazza a SAPARD euró számlára visszautalt összeg megbontását is a SAPARD EFK számlán történő pénzforgalom nélküli átvezetéshez.
A Visszafizetési Adatlapon az SH a jogtalanul/szabálytalanul felhasznált, visszautalt összeget két részben 1) tőketartozás (a támogatás közösségi támogatás és nemzeti társfinanszírozási részei) és 2) tőketartozást terhelő egyéb pótlékok (bírság, kamat pótlék stb.) bontásban szerepelteti.
Téves átutalás és meghiúsult átutalás esetén a tőketartozást nem terheli egyéb pótlék.
A Visszafizetési Adatlapot - aláírva - a SH a visszautaláshoz kiállított átutalási megbízásokkal egy időben postázza az FVMK részére.
A költségvetési elszámolásban történő átvezetéshez az FVMK PF-1K kiegészítő szelvényt tölt ki és nyújt be a MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság részére.
A jogtalan/szabálytalan felhasználásból eredően visszautalt összegek költségvetési elszámolása a következő:
a) Tárgyéven belüli visszautalt összegek esetében
a1) a SAPARD EFK számlán jóváírt visszautalt összeg
- azon részét, mely az EFK számláról korábban kiutalt központi költségvetési forrás, kiadási stornó tételként,
- azon részét, amely bírság, vagy pótlék stb., bevételként kell elszámolni,
a2) a SAPARD euró számlán jóváírt visszautalt összeg
- EU forrás részét a korábban pénzforgalom nélkül átvezetett összeg bevételi és kiadási előirányzat stornó tételként kell elszámolni,
- a bírságból, vagy pótlékból stb. származó pénzösszeg a felhasználásáig pedig nem képezi részét a költségvetésnek [Áht. 18/B. § (10)].
b) Tárgyéven túl visszautalt összegek esetén
b1) a SAPARD EFK számlán jóváírt visszautalt összeget (központi költségvetési forrás + bírság, vagy pótlék stb. együttesen) bevételként kell elszámolni,
b2) a SAPARD euró számlán jóváírt visszautalt összeg (EU forrás + bírság, vagy pótlék stb. együttesen) pedig a felhasználásáig nem képezi részét a költségvetésnek. A felhasználáskor pénzforgalom nélküli kiadási és bevételi tételként kerül átvezetésre a költségvetésben a SAPARD EFK számlán.
Amennyiben a SH visszafizetésre vonatkozó intézkedése eredménytelennek bizonyul, a szabálytalanul felhasznált összeg SAPARD euró számla javára történő visszafizetéséről az FVMK köteles gondoskodni. A később behajtott - a lebonyolítási számlára érkező - ilyen tartozásokat az FVMK javára az SH megtéríti.
1.2. MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság feladatai
A MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság szervezeti egységeinek visszautalásokból adódó feladatai - értelemszerűen - megegyeznek a kifizetési folyamat normál ügymenetből fakadó feladataival.
A MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság érkezteti, ellenőrzi és rögzíti a számlavezető rendszerben az SH által benyújtott forint átutalási megbízást, átutalási megbízás kiegészítő szelvényt, deviza-átutalási megbízást és az önálló kiegészítő szelvényt a közösségi támogatás pénzforgalom nélküli könyveléséhez visszavezetéséhez.
A MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság az átutalási megbízás, a deviza-átutalási megbízás, a kiegészítő szelvény és az önálló kiegészítő szelvény ellenőrzésénél a következőket vizsgálja: a cégszerű aláírások, a bélyegző lenyomat, a számlaszámok helyessége.
A MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság számlakivonatokon értesíti a számlatulajdonosokat a tranzakciókról.
1.3. Nemzeti Alap feladatai
Az NA érkezteti a MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság által küldött számlakivonatot és nyilvántartásba veszi a visszafizetés tényét és összegét. A SAPARD euró számlára visszavezetésre került tételek Bizottság számára történő elszámolásáról és esetleges visszautalásáról a Többéves Pénzügyi Megállapodásnak megfelelően a NAO gondoskodik.
V. Árfolyamváltozás elszámolása
A SAPARD program lebonyolítására az EU Bizottság euróban folyósítja a támogatást, a központi költségvetésben azonban az előirányzatok forintban szerepelnek.
Az EU felé az elszámolásokban az EU által meghatározott árfolyamon kell szerepeltetni a kifizetéseket. Az esetlegesen felmerült árfolyam különbözet elszámolása a fejezet feladata.
VI. Általános forgalmi adó elszámolása
A beszerzések általános forgalmi adó alóli mentesíthetősége érdekében az 52/2000. (XII. 27.) PM-TNM együttes rendeletnek megfelelően a SH három példányban kiállítja a megkapott számlához kapcsolódó Nyilatkozatot. A Nyilatkozat első példányát a számla kibocsátójának, harmadik példányát az áfa-kedvezményezettnek kell eljuttatni, a másodpéldány a kiállítónál marad.
VII. Információszolgáltatás a számszaki végrehajtásról
1. Számlakivonat
Az NA a SAPARD euró számla jóváírásáról és terheléséről a MÁK Rt. Budapesti Igazgatóságától kap számlakivonatot.
Az FVMK a SAPARD EFK számlakivonata alapján könyveli az előirányzatok teljesülését, felhasználását. A költségvetés szempontjából az Áht. vonatkozó 18/B. § (10) be-kezdése alapján akkor minősül egy-egy tranzakció kiadásnak, illetve bevételnek, amikor ezen a számlán jóváírásra és/vagy terhelésre kerül, illetőleg a pénzforgalom nélküli átvezetése megtörténik. A kötelező egyeztetés a Kincstár számlavezető rendszerében rögzített adatokkal a havi (féléves és éves) kincstári jelentések alapján történik.
Az SH a SAPARD lebonyolítási számláról kapott számlakivonat alapján értesül a tranzakciók végrehajtásáról, a forint és euró források jóváírásáról és a végső kedvezményezett részére történt utalásáról.
A számlakivonat alapján könyvel az SH az EU által jóváhagyott nyilvántartási rendszerében.
2. Havi jelentés
Az ÁHH előirányzat nyilvántartó rendszeréből mutatja be az eredeti és módosított előirányzatokat törvényi sorok szerinti bontásban, a hozzá tartozó teljesítéseket pedig ugyanilyen részletezésben az FVM SAPARD előirányzat-felhasználási keretszámla forgalma alapján. A jelentéseket az ÁHH havonta megküldi az FVMK-nak, a PM-nek és a NA-nak.
A SH a NA által meghatározott formátumban havi jelentésekben tájékoztatja a NAO-t a projektek pénzügyi helyzetéről. Ehhez mellékeli a vonatkozó időszakhoz tartozó valamennyi számlakivonatot.
3. Féléves, éves beszámoló
Az ÁHH a költségvetés szerkezetének megfelelő rendben mutatja be az eredeti és módosított előirányzatokat és ezek teljesítését. Az ehhez szükséges adatokat az ÁHH és a Kincstár információs rendszere biztosítja. A költségvetési beszámolót az FVMK a könyvviteli elszámolása alapján készíti el, amelynek meg kell egyeznie az ÁHH jelentésével. Az esetleges eltéréseket a beszámolóban tételesen indokolni kell.
4. SAPARD program elszámolása az EU Bizottsága felé
A SAPARD program EU normáknak megfelelő tételes elszámolását a SH végzi. Az EU Bizottság felé a végleges elszámolást és jelentést a NA ellenőrzi és nyújtja be.
VIII. Pénzügyi ellenőrzés a kincstári rendszerben
Az ÁHH, a NA és a MÁK Rt. a nemzetközi megállapodásokban és a külön jogszabályokban foglaltak szerint a SAPARD program pénzügyi lebonyolításából ráháruló feladatok során ellátja az alábbi pénzügyi ellenőrzési feladatokat.
Az ÁHH Központi Fejezetek Igazgatósága részéről a kincstári költségvetés rögzítése során megtörténik a SAPARD program előirányzatai visszatervezésének ellen-őrzése az FVM költségvetésében a költségvetési törvény szerint. A programhoz kapcsolódó előirányzatokra vonatkozó finanszírozási tervek benyújtását, azok szabályszerűségét, a támogatási keretnyitásnál az előirányzati fedezet ellen-őrzését szintén ezen szervezeti egység végzi. Ellátja a keret-előrehozás engedélyezéséhez kapcsolódó külön jogszabályban meghatározott feladatokat.
A NA a SAPARD támogatásigénylés formai, tartalmi és számszaki megfelelőségét és a támogatásigénylésen szereplő aláírást a SH által a NA-hoz bejelentett aláírások alapján végzi. A hiteles aláírásokkal ellátott, előlegigénylés számszaki ellenőrzésére, valamint a központi költségvetési források lebonyolítási számlán való likviditásának ellenőrzésére kerül sor.
A MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság részéről a deviza átutalási megbízások befogadásakor megtörténik a cégszerű aláírások vizsgálata, valamint a megfelelő fedezet ellenőrzése.
A MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság elvégzi a benyújtott forint átutalási megbízások és a PF-1K Kiegészítő szelvények ellenőrzését, különös tekintettel a következőkre: az aláírás, a bélyegző lenyomat, a számlaszámok helyessége, valamint a SAPARD fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámla esetén az ÁHT, KTK adatok feltüntetése. Az előirányzati és likviditási fedezet meglétét a kincstári számlavezető rendszer ellenőrzi az átutalási megbízások teljesítése előtt.
A független pénzügyi belső ellenőrzést a MÁK Rt. és az ÁHH Belső Ellenőrzési Főosztálya végzi a központi, a társadalombiztosítási és a köztestületi költségvetési szervek kormányzati, felügyeleti, valamint belső költségvetési ellen-őrzéséről szóló 15/1999. (II. 5.) Korm. rendelet előírásainak megfelelően. Ellenőrzi a munkafolyamatok és munkafolyamatba épített pénzügyi ellenőrzések betartását.”

III.
Az ISPA program pénzügyi lebonyolítási rendje a kincstári rendszerben című C. fejezet helyébe a következő C. fejezet lép:
„C.
Az ISPA program pénzügyi lebonyolítási rendje
a kincstári rendszerben
Az ISPA program pénzügyi lebonyolítása a feladatfinanszírozási rend alapulvételével - az ISPA program sajátosságait figyelembe véve - az alábbiak szerint valósul meg.
A pénzügyi lebonyolítás három típusú számlán történik, melyből kettő alapvetően a források fogadására és továbbítására, a harmadik pedig a források összevezetésére és a tényleges kifizetések lebonyolítására szolgál. A feladatfinanszírozás lebonyolítására szolgáló analitikus nyilvántartási rendszernek, az ehhez kapcsolódó azonosítószám rendszernek és a pénzforgalom elkülönített számlákon történő lebonyolításának biztosítania kell a pénzforgalom, az igénybe vett források átláthatóságát, valamint a központi költségvetési, az EU és az egyéb saját források összekapcsolódása révén a jogosultak felé az egységes pénzforgalmi lebonyolítást.
I. A lebonyolításhoz kapcsolódó számlák és szervezetek
A lebonyolításra szolgáló számlák megnyitása a pénz- és elszámolásforgalom, valamint a pénzfeldolgozás szabályairól szóló 9/2001. (MK. 147.) MNB rendelkezés, a kincstári rendszer működésével kapcsolatos pénzügyi szolgáltatások teljesítésének rendjéről szóló, többször módosított 36/1999. (XII. 27.) PM rendelet és a devizaszámlaszerződés előírásának megfelelően történik.
A pénzügyi lebonyolításra szolgáló számlák vezetésével kapcsolatos forgalmi jutalék elszámolása az MNB terhelése alapján a Központi költségvetés terhére történik a Pénzügyminisztérium fejezet 17. Egyéb költségvetési kiadások cím, 1. Vegyes kiadások alcím alatt.
1. ISPA euró számlák
1.1. A PM Nemzeti Programengedélyező Iroda Nemzeti Alap (a továbbiakban: NA) részére vezetett euró számlák
A Nemzeti Programengedélyező (a továbbiakban: NAO) intézkedésére a NA részére az EU elvárásai szerint a Magyar Államkincstár Rt. (továbbiakban: MÁK Rt.) Budapesti Igazgatósága az ISPA támogatás fogadására és kezelésére.

Számlák neve:

ISPA NA euró számlák

Számlavezető:

MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság

Számlatulajdonos:

NA

Rendelkezők:

NAO, valamint a NA felhatalmazott munkatársai

Számlák devizaneme:

euró

Számlák típusa:

pénzforgalmi számla

Számlák jellege:

Az ISPA program EU forrásainak fogadására és tovább utalására szolgál a projektet végrehajtó szakminisztérium részére.

Az összes jóváhagyott ISPA projekt EU forrásainak fogadása ezen a számlákon történik.
1.2. A minisztériumok részére vezetett euró számlák
Az érintett minisztériumok euró számlákat nyittatnak a MÁK Rt. Budapesti Igazgatóságnál az ISPA támogatás fogadására és kezelésére.

Számlák neve:

fejezeti ISPA euró számlák

Számlavezető:

MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság

Számlatulajdonos:

a fejezet Költségvetési Főosztálya

Rendelkezők:

a fejezet aláírás bejelentés szerint illetékes (ISPA végrehajtó szervezetek, vagy a végrehajtásra a fejezet által kijelölt központi költségvetési szerv, továbbiakban: IVSz) munkatársai

Számlák devizaneme:

euró

Számlák típusa:

pénzforgalmi számla

Számlák jellege:

Az ISPA program EU forrásainak fogadására és kezelésére szolgál a tényleges felhasználásig.

Az összes jóváhagyott ISPA projektekre fordítandó EU források fogadása a NA-tól ezeken a számlákon történik. Átutalás ezekről a számlákról közvetlenül a kedvezményezettek részére nem történhet.
Ezekről a számlákról kifizetés az alábbiak szerint történhet:
a) Forintban történő kifizetés a forint lebonyolítási számlán keresztül.
b) Euróban történő kifizetés az euró lebonyolítási számlán keresztül.
Az egyes projektek esetében az a) és a b) pont alkalmazása a szállítóval kötött szerződésnek megfelelően történik, tehát az adott projekt végrehajtása során úgy az euró, mint a forint lebonyolítási számláról történhet kifizetés, viszont egy számla nem fizethető megosztva részben az euró, részben a forint lebonyolítási számláról.
A fejezetek szakmai területéhez kapcsolódóan részletes analitikus nyilvántartás biztosítja az egyes projektek pénzforgalmi tranzakcióinak nyomon követhetőségét és a projektek mindenkori állapotának pontos meghatározását.
A számlákon jóváírt kamatokat projektenként elkülönítetten kell kimutatnia a fejezetnek.
2. A központi költségvetési forrás számlái
Az ISPA programban érintettek, mint a projekt végrehajtásáért felelős minisztériumok az ÁHH-nál egy-egy elkülönített fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámla nyitását kezdeményezik az ISPA programhoz kapcsolódó központi költségvetési forrás biztosítására, valamint a program teljes körű költségvetési elszámolására.

Számlák neve:

ISPA fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámla (ISPA EFK)

Számlavezető:

MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság

Számlatulajdonos:

a fejezet Költségvetési Főosztálya

Rendelkezők:

a fejezet aláírás bejelentés szerint illetékes munkatársai

Számlák devizaneme:

forint

Számlák típusa:

fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámla

Számlák jellege:

KTK és ÁHT köteles számlák, a költségvetési elszámolás alapjául szolgálnak.

Ezeken a számlákon történik a központi költségvetési előirányzat támogatási összegének finanszírozási terv szerinti megnyitása, jóváírása a fejezet rendelkezése alapján.
Az IVSz igénylése alapján az esedékes kifizetésekhez szükséges központi költségvetési forrás fedezete erről a számláról kerül átvezetésre az ISPA lebonyolítási számlára. A központi költségvetési forrás ezen számlákról történő átutalásakor az összeg a számlavezető rendszerben egyidejűleg a megfelelő jogcímen kiadásként kerül elszámolásra a költségvetésben.
A számlákra - pénzforgalom nélküli tételként - átvezetésre kerül az EU források forint ellenértéke. Az EU forrás elszámolására - államháztartáson kívülről származó bevételként és kiadásként azonos összegben kerül sor.
Az év végi záráskor biztosítani kell, hogy a lebonyolítási számlára csak olyan összeg kerüljön átutalásra, amely még a tárgyévben kifizetésre kerül a jogosultak részére.
A következő évben az ISPA EFK számlára visszautalt összegeket a fejezetnek tárgyévi bevételként kell elszámolni.
3. ISPA lebonyolítási számlák
3. 1. Forintban vezetett lebonyolítási számlák
Az ISPA program EU forrás, központi költségvetési forrás és a központi költségvetésben elszámolásra nem kerülő egyéb finanszírozási forrás részeinek fogadására, valamint a támogatások jogosult részére forintban történő kifizetéséhez a projekt végrehajtásáért felelős minisztériumok MÁK Rt. Budapesti Igazgatóságánál projektenként (Pénzügyi Megállapodásonként) egy forint lebonyolítási számlát nyittatnak. A számla nyitását az Államháztartási Hivatalban kell kezdeményezni.

Számlák neve:

ISPA (projekt neve) forint lebonyolítási számla (egy-egy számla projektenként)

Számlavezető:

MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság

Számlatulajdonos:

IVSz

Rendelkezők:

Az ÁHH kijelölt munkatársai az IVSz utalványozása alapján.

Számlák devizaneme:

forint

Számlák típusa:

pénzforgalmi számla

Számlák jellege:

Pénzügyi lebonyolításra szolgáló Ft számla. A költségvetési elszámolásnak nem képezi alapját.

Ezekről a számlákról kerül forintban kifizetésre a jogosult részére az ISPA program keretében az adott projektre nyújtott EU + hazai támogatás forintban kifizetendő teljes összege, valamint a Finanszírozási Alapokmányon a kifizetéshez kapcsolódó saját forrás, melyet a kedvezményezettnek szintén ezekre a számlákra kell utalni a kifizetés teljesítése előtt.
3.2. Euróban vezetett lebonyolítási számlák:
Az ISPA program EU forrás, központi költségvetési forrás és a központi költségvetésben elszámolásra nem kerülő egyéb finanszírozási forrás részeinek fogadására, valamint a támogatások jogosult részére euróban történő kifizetéséhez a projekt végrehajtásáért felelős minisztériumok a MÁK Rt. Budapesti Igazgatóságánál projektenként (Pénzügyi Megállapodásonként) egy euró lebonyolítási számlát nyittatnak. A számla nyitását a MÁK Rt. Budapesti Igazgatóságánál kell kezdeményezni, amennyiben lesz euróban kifizetés a jogosult részére.

Számlák neve:

ISPA (projekt neve) euró lebonyolítási számla (egy-egy számla projektenként)

Számlavezető:

MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság

Számlatulajdonos:

IVSz

Rendelkezők:

Az IVSz kijelölt munkatársai az ÁHH ellenjegyzésével.

Számlák devizaneme:

euró

Számlák típusa:

pénzforgalmi számla

Számlák jellege:

Pénzügyi lebonyolításra szolgáló euró számla. A költségvetési elszámolásnak nem képezi alapját.

Ezekről a számlákról kerül euróban kifizetésre a jogosult részére az ISPA program keretében az adott projektre nyújtott EU + hazai támogatás euróban kifizetendő teljes összege, valamint a Finanszírozási Alapokmányon a kifizetéshez kapcsolódó, euróban kifizetendő saját forrás, melyet a kedvezményezettnek szintén ezekre a számlákra kell utalni a kifizetés teljesítése előtt.
3.3. Forint és euró lebonyolítási számlákkal kapcsolatos egyéb feladatok:
A kedvezményezett saját forrása nem jelenik meg a fejezet költségvetésében és beszámolójában. Ha a saját forrás önkormányzati részt is tartalmaz, az a költségvetésben és beszámolóban egyaránt az önkormányzatok kiadásainál és bevételeinél szerepel.
A projekt megvalósításához szükséges egyéb források (pl. önkormányzat által felvett hitelek) biztosítása a kedvezményezett feladata.
Kincstári kifizetés csak a szükséges források rendelkezésre állása után igényelhető.
A számlákhoz az ÁHH Feladatfinanszírozási Főosztálya által vezetett analitikus nyilvántartás kapcsolódik, amely az egyes projekteket elkülönítetten kezeli.
A számlákra mindig csak a kifizetéshez szükséges források kerülnek átutalásra.
A számlán év végén egyenlegként csak az év utolsó munkanapjain a számlára érkező és idő hiányában már ki nem utalható EU forrás vagy az ISPA euró számlára és az ISPA EFK számlára már vissza nem utalható visszatérítések maradhatnak. A fejezet az ISPA EFK számláról az ISPA lebonyolítási számlára utaláskor végleges kiadásként már elszámolja és könyveli az átutalt költségvetési forrást, az önálló kiegészítő szelvény alapján átvezetett pénzforgalom nélküli tételek alapján pedig az igénybe vett EU forrást.
A költségvetési elszámolásnak az ISPA lebonyolítási számla nem képezi alapját, így a számlán maradt év végi záró egyenleg sem lesz része a fejezet maradványának, azt idegen pénzeszközként kell kimutatni.
A következő évben az ISPA EFK számlára visszautalt összegeket a fejezetnek tárgyévi bevételként kell elszámolni.
II. A források biztosítása
1. EU forrás
A MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság az Európai Bizottságtól érkezett átutalás összegét jóváírja a NA megfelelő ISPA euró számláján és erről számlakivonaton értesíti a számlatulajdonos NA-t. A számlakivonat az azonosító adatokon túl tartalmazza a jóváírt euró összeget, a könyvelési napot, az értéknapot és a Bizottság által megadott megjegyzéseket (közleményeket), az érintett projektek megnevezését.
Ezt követően a NA számláin rendelkezésre áll az ISPA program finanszírozására szolgáló bizottsági hozzájárulás. A NA a jóváírásokat átvezeti az analitikus nyilvántartásában az érintett projektekre.
A NA a számlájára érkezett teljes összeget továbbítja a fejezet ISPA euró számláját megjelölve az érintett projekt számát. Az Európai Bizottságtól érkező forrásokat csak az általuk megjelölt projektekre lehet felhasználni.
A MÁK Rt Budapesti Igazgatóság a NA átutalási megbízása alapján átvezeti az összeget a NA euró számlájáról a fejezet ISPA euró számlájára. A tranzakcióról mindkét felet számlakivonatban értesíti.
A fejezeti ISPA euró számláról az IVSz átutalást közvetlenül a jogosultak részére nem teljesíthet.
A NAO és az EU bizottság által kötött Pénzügyi megállapodás (Financing Memorandum) alapján a NAO projektenként finanszírozási szerződést köt az IVSz-szel.
Az IVSz a NA részére a projektenként s várható kifizetésről havonta negyedévre előre havi bontásban NA által meghatározott formában prognózist készítenek.
2. Központi költségvetési forrás és az egyéb saját források biztosítása
Az ÁHH a központi költségvetési támogatás finanszírozását az ISPA programra a fejezetenként jóváhagyott költségvetési előirányzatoknak megfelelően végzi, előirányzat-nyilvántartási rendszeréből.
A központi költségvetési támogatás biztosítása a fejezeteknél tervezett előirányzatok esetében a fejezeti ISPA EFK számlákról történik, melyről azonban közvetlen kifizetés a jogosultak részére nem történhet.
Az ISPA projektek költségvetési támogatási részének rendelkezésre bocsátása finanszírozási terv alapján történik az ÁHH által az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet 109. § (10) bekezdésében foglaltaknak megfelelően.
A keretnyitás mindig a fejezeti ISPA EFK számlára történik a finanszírozási terv szerint.
Amennyiben ISPA költségvetési támogatás más fejezetnél is tervezésre kerül, a fejezetek felügyeletét ellátó szervek vezetőinek megállapodása alapján előirányzat-átcsoportosítással kerül a támogatás a projektet lebonyolító fejezethez. Megállapodás hiányában - amennyiben az átcsoportosítandó előirányzat nem tartozik a feladatfinanszírozási körbe vont előirányzatok közé - a támogatás átvezetése a fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámláról pénzeszköz átadás tranzakcióként történik a megfelelő ISPA lebonyolítási számlára.
A kifizetést megelőzően az IVSz kezdeményezésére vezettetik át a minisztériumok a támogatást az ISPA lebonyolítási számlára. Az átvezetés és a felhasználás csak a benyújtott számlákon feltüntetett forrásarányos összegben történhet.
Az EU forrás átmeneti hiánya esetében támogatási keret előrehozás, a program szektoronkénti éves költségvetési támogatása erejéig történhet.
Az egyéb saját források biztosításához az EU Bizottság és a NAO által kötött Pénzügyi Megállapodás, valamint a NAO és az IVSz által kötött Finanszírozási Szerződés előírásainak érvényesítésére az IVSz támogatási szerződést köt a kedvezményezettel. A támogatási szerződésnek tartalmazni kell a források biztosításának rendjét. Az egyéb saját források ISPA lebonyolítási számlára történő utalásáról a kedvezményezett gondoskodik.
A kedvezményezettel kötött támogatási szerződés alapján a projekt végrehajtásáért felelős minisztérium az ÁHH Fel-adatfinanszírozási Főosztálya részére a finanszírozást megelőzően benyújtja a támogatási szerződést és a Finanszírozási Alapokmányt, amely tartalmazza a pénzügyi lebonyolításhoz szükséges adatokat.
3. A források összevezetése az ISPA lebonyolítási számlákon
A jogosult felé a kifizetések lebonyolításához projektenként (Pénzügyi Megállapodásonként) egy ISPA lebonyolítási forint számla kerül megnyitásra, valamint projektenként egy ISPA lebonyolítási euró számla is megnyitásra kerül abban az esetben, ha a jogosult részére euróban is történik kifizetés.
Ezekhez a számlákhoz kapcsolódik az ÁHH informatikai rendszere, amely vezeti az ISPA projektek analitikus nyilvántartását. Minden az ISPA lebonyolítási számlákon végrehajtott tranzakció megjelenik az analitikus rendszerben a megfelelő projektnél. Az analitikus rendszerben projektenként felvezetésre kerül a Finanszírozási Alapokmány, amely tartalmazza a teljes projektre vonatkozó adatokat, valamint a megvalósítás tervezett éves ütemét, továbbá a megvalósításra kötött és az ÁHH-hoz bejelentett szerződéseket. A rendszerben történő rögzítéskor minden projekt jelzőszámot kap, amelyre a továbbiakban az egyes átutalások kapcsán hivatkozni kell.
Az ISPA forint lebonyolítási számlák tartalmazzák a forintban, illetve az euró lebonyolítási számlák tartalmazzák az euróban lebonyolított pénzügyi tranzakciókat. Az ÁHH analitikus rendszeréből pedig projektenként és a teljes ISPA programra vonatkozóan összesítve is megjelenik a teljes (forintban és euróban kifizetett) felhasználás.
Az IVSz feladata annak biztosítása, hogy a kifizetésekhez szükséges források az ISPA lebonyolítási számlán időben a Finanszírozási Alapokmánynak megfelelő forrásösszetételben rendelkezésre álljanak.
A központi költségvetési rész biztosításához az IVSz igény szerinti rendszerességgel támogatást igényel a hozzá benyújtott számlák alapján írásban a minisztérium Költségvetési Főosztályától.
A minisztérium Költségvetési Főosztálya a kifizetések teljesítéséhez szükséges források központi költségvetési részét a fejezeti ISPA EFK számláról átutalja a megfelelő ISPA lebonyolítási számlára.
A kifizetések teljesítéséhez szükséges EU forrásokat az IVSz utalja a fejezeti ISPA euró számláról a megfelelő ISPA lebonyolítási számlára.
Az ISPA lebonyolítási számlán a fenti jóváírások - az előírt finanszírozási arányban - mindig csak a kifizetésre váró támogatások összegének megfelelően kerülnek a számlára. Az egyéb források számlára utalása is a kifizetések előtt történik meg. A jóváírásokat követően a kifizetések azonnal indításra kerülnek.
A kifizetések és a központi költségvetésben való elszámolás teljesítésarányosan történik.
III. A kifizetések lebonyolítása
1. Az IVSz feladatai:
Benyújtja az ÁHH Feladatfinanszírozási Főosztálya részére a támogatási szerződést, a Finanszírozási Alapokmányt, valamint a program megvalósítása érdekében kötött szerződéseket.
A Finanszírozás Szerződés szabályainak és az ISPA program tartalmának megfelelően ellenőrzött számlák, dokumentációk alapján indítja a kifizetést. Ehhez az alábbi feladatokat látja el:
- Intézkedik arról, hogy a számlák azok kiegyenlíthetőségét igazoló teljesítési záradékkal legyenek ellátva. A záradéknak tartalmaznia kell a kifizetéshez felhasználandó források megoszlását, valamint a projekt azonosítására vonatkozó adatokat is.
- A benyújtott számlák alapján a minisztérium Költségvetési Főosztályától igényli a központi költségvetési forrást. A támogatásigénylés tételesen tartalmazza a kifizetésre váró számlák adatait, a kifizetés összegét, az EU forrást, illetve a központi költségvetési forrást és az egyéb saját forrásokat megbontva. A lista végén összesíti forrásonként a kifizetendő összeget. Külön meg kell bontani az EU forrást forintban és euróban történő kifizetés szerint.
- Az összesített adatok alapján meghatározza a Fejezet Költségvetési Főosztálya számára a költségvetési elszámoláshoz és a kincstári feldolgozáshoz szükséges információkat.
A fejezeti kezelésű előirányzatok között megtervezett ISPA program előirányzatai felhasználásának nyomon követése az itt meghatározott költségvetési azonosító adatok alapján történik. Az előirányzat felhasználás figyelése törvényi soronként (ÁHT) és azon belül tranzakciós kódonként (KTK) szükséges.
Az IVSz az EU Bizottság további átutalásának igényléséhez projektenként kiállítja, a SAO-val aláírattatja és benyújtja a NA részére a Bizottság által meghatározott formában és tartalommal a további EU forrás rész igényléséhez szükséges nyomtatványokat, valamint az átutalás igényléshez tartozó lebonyolítási számlák és a fejezeti euró számlák forgalmáról a MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság által kiállított számlakivonatokat.
Az ellenőrzött számlák alapján a kifizetések átutalásához ellátja az alábbi feladatokat:
Forintban történő kifizetés esetén:
A jogosult részére történő kifizetéshez egy euró és két forint átutalási megbízást készít, valamint gondoskodik az egyéb saját források lebonyolítási számlára való utalásáról.
Az EU forrás rész összegéről készített euró átutalási megbízáson a terhelendő számla a fejezeti ISPA euró számla, az elismerendő számla pedig az ISPA forint lebonyolítási számla. A tranzakcióval kapcsolatban felmerült forgalmi jutalék terheléséhez megjelöli az I. pontban leírt elszámolás érdekében a PM Egyéb pénzügyi elszámolások számlát. Az átutalási megbízást a MÁK Rt Budapesti Igazgatósághoz nyújtja be és csatolja hozzá az EFK számlán történő pénzforgalom nélküli átvezetéshez szükséges PF-1K átutalási megbízás kiegészítő szelvényt.
A hazai társfinanszírozási rész lehívásához az IVSz egy forint átutalási megbízást állít ki és nyújt be a MÁK Rt. Budapesti Igazgatósághoz. Ezen forint átutalási megbízáson a terhelendő számla az EFK számla, jóváírandó számla pedig az ISPA forint lebonyolítási számla.
A számla teljes összegének (EU forrás + hazai társfinanszírozási rész) kifizetésére kiállított forint átutalási megbízáson a terhelendő számla az ISPA forint lebonyolítási számla, az elismerendő számla pedig a jogosult számlája. Az átutalási megbízást és a számlát benyújtja az ÁHH Feladatfinanszírozási Főosztályhoz.
Devizában történő kifizetés esetén:
A jogosult részére euróban történő kifizetéshez három euró átutalási megbízást készít, valamint gondoskodik az egyéb saját források lebonyolítási számlára való utalásáról.
Az EU forrás rész euró összegéről készített euró átutalási megbízáson a terhelendő számla a fejezeti ISPA euró számla, az elismerendő számla pedig az ISPA euró lebonyolítási számla. Az euró átutalási megbízást a MÁK Rt. Budapesti Igazgatósághoz nyújtja be és csatolja hozzá az EFK számlán történő pénzforgalom nélküli átvezetéshez szükséges PF-1K átutalási megbízás kiegészítő szelvényt.
A hazai társfinanszírozási rész lehívásához az IVSz szintén egy euró átutalási megbízást állít ki és nyújt be a MÁK Rt Budapesti Igazgatósághoz. Ezen euró átutalási megbízáson a terhelendő számla az EFK számla, jóváírandó számla pedig az ISPA euró lebonyolítási számla.
A számla teljes összegének (EU forrás + hazai társfinanszírozási rész) kifizetésére kiállított euró átutalási megbízáson a terhelendő számla az ISPA euró lebonyolítási számla, az elismerendő számla pedig a jogosult számlája. A tranzakcióval kapcsolatban felmerült forgalmi jutalék terheléséhez megjelöli az I. pontban leírt elszámolás érdekében a PM Egyéb pénzügyi elszámolások számlát. Az IVSz az euró átutalási megbízást és a számlát a MÁK Rt Budapesti Igazgatósághoz nyújtja be.
A jogosult részére az ISPA lebonyolítási számláról történő kifizetéshez szükséges euró átutalási megbízást az ISPA lebonyolítási számla felett rendelkezők (IVSz kijelölt vezető tisztségviselői) írják alá és alkalmazzák az elfogadott bélyegző lenyomatot.
2. A NA feladatai a pénzügyi lebonyolításban:
Befogadja - a Bizottság által meghatározott formában és tartalommal - kiállított igényléseket és mellékleteit, ellenőrzi az aláírások hitelességét és a kitöltés teljességét.
Számszakilag ellenőrzi az ISPA átutalás igényléseket és azt, hogy az igénylésekhez tartozó számlák valóban kifizetésre kerültek-e. Amennyiben mindent rendben talál aláírásra továbbítja a NAO-nak és gondoskodik az EU Bizottsághoz történő benyújtásáról. Probléma esetén visszaküldi az igénylést a hiba megjelölésével.
Rendelkezik a devizaszámla-vezetőnél (MÁK Rt Budapesti Igazgatóság) az euróátutalási megbízáson az EU Bizottságától érkezett támogatás átutalásáról a megfelelő ISPA euró számláról a fejezeti ISPA euró számlára. A MÁK Rt. Budapesti Igazgatóságánál bejelentett módon aláírt euró átutalási megbízáson szerepel az átutalandó összeg euróban, a terhelendő és elismerendő számla száma és elnevezése, az ISPA projekt azonosítója, az átutalás-igénylés sorszáma és a dátum.
A tranzakcióval kapcsolatban felmerült forgalmi jutalék terheléséhez megjelöli az I. pontban leírt elszámolás érdekében a PM Egyéb pénzügyi elszámolások számlát.
3. A MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság feladatai:
Érkezteti az euróátutalási megbízásokat, aláírás- és fedezetvizsgálatot végez és
- a NA rendelkezése alapján a fejezeti ISPA euró számlára történő utalás esetén átvezeti az összeget a két euró számla között,
- az IVSz rendelkezése alapján a fejezeti ISPA euró számláról az ISPA euró lebonyolítási számlára történő utalás esetén átvezeti az összeget a két euró számla között,
- az ISPA forint lebonyolítási számlára történő utalás esetén az IVSz rendelkezése alapján intézkedik az átutalásról az ISPA forint lebonyolítási számlára.
Az átutalás teljesítését követően számlakivonaton értesíti a számlatulajdonost a tranzakció (terhelés/jóváírás) teljesítéséről. Ez a számlakivonat az azonosító adatokon túl tartalmazza a terhelés összegét euróban, az értéknapot, a könyvelési napot, a tranzakció típusát.
A számlavezető rendszerben ellenőrzi a fejezeti ISPA euró számláról érkezett átutalást (jóváírást) az ISPA lebonyolítási számlán.
Érkezteti és ellenőrzi az ISPA EFK számla terhére benyújtott a támogatási keret átvezetésére kiállított átutalási megbízást. A MÁK Rt. számlavezető rendszerében rögzíti a tranzakciót, vagyis az átutalási megbízás összegével terheli az ISPA EFK számlát és jóváírja az ISPA lebonyolítási számlát. Rögzíti továbbá az ezzel kapcsolatos költségvetési elszámolási adatokat is az átutalási megbízás erre vonatkozó adatai vagy a csatolt kiegészítő szelvény alapján.
Érkezteti, ellenőrzi és rögzíti a számlavezető rendszerben a benyújtott pénzforgalom nélküli megbízási tételeket (PF-1K). (Pénzforgalom nélküli tételként kerül elszámolásra a fejezeti ISPA euró számláról átutalt euró összeg forint értéke, mint bevétel teljesülés, illetve mint kiadás).
A számlavezető rendszerben fogadja az ISPA analitikus nyilvántartó rendszeréből indított az ISPA lebonyolítási számla terhére a jogosultak felé indítandó átutalási megbízásokat.
Számlakivonaton értesíti a fejezetet, mint számlatulajdonost az ISPA EFK számlán történt jóváírásokról és terhelésekről, valamint a pénzforgalom nélküli átvezetésekről.
Számlakivonaton értesíti az IVSz-t és az ÁHH Feladatfinanszírozási Főosztályát az ISPA lebonyolítási számlákon történt jóváírásokról és terhelésekről, továbbá tájékoztató jelleggel a NA-t.
4. A Fejezet Költségvetési Főosztálya az IVSz igénylése alapján az alábbi feladatokat látja el:
EU forrás elszámolása a költségvetésben:
Gondoskodik a forintban és/vagy euróban kifizetett EU forrás bevételi és kiadási oldalon történő pénzforgalom nélküli elszámolásáról.
Központi költségvetési rész biztosítása:
Intézkedik a költségvetést terhelő támogatási rész rendelkezésre állásáról az ISPA fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámlán.
Kiállítja és benyújtja a MÁK Rt Budapesti Igazgatósághoz a központi költségvetést terhelő rész átvezetéséhez szükséges átutalási megbízást. Amennyiben több ÁHT-t és/vagy KTK-t érint az átvezetés, vagy euró átutalási megbízást nyújt be átutalási megbízás kiegészítő szelvényt állít ki az átutalási megbízás mellé.
Az átutalási megbízáson feltüntetett terhelendő számla az ISPA fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámla, az elismerendő számla pedig az ISPA lebonyolítási számla.
Amennyiben a költségvetési támogatás egy része más fejezet költségvetésében szerepel, az érintett minisztériumnál kezdeményezi az előirányzatmódosítás végrehajtását, vagy a megfelelő lebonyolítási számlára történő átutalást.
5. Az ÁHH Feladatfinanszírozási Főosztály feladatai:
Az analitikus informatikai rendszerében rögzíti a benyújtott Finanszírozási Alapokmányt.
A benyújtott Finanszírozási Alapokmány megfelelőségét vizsgálja, ellenőrzi a szállítókkal kötött szerződéseket.
A kifizetések kezdeményezésekor a program automatikusan ellenőrzi az Országos Támogatási Monitoring (OTMR) rendszerben a kötelezettség-vállalások meglétét.
Az ISPA lebonyolítási számlára érkezett jóváírásokat felvezeti az informatikai rendszerében a megfelelő ISPA projekt bevételei közé azonosítva a forrás eredetét.
Megvizsgálja, hogy a tervezett kifizetés megfelel-e a projekt lebonyolításához benyújtott okmányoknak (Finanszírozási Alapokmány, szállítóval kötött szerződések). A fejezeti ISPA euró számláról történő közvetlen euró kifizetés esetén analitikus rendszerében leköti a szükséges fedezetet, majd az átutalási megbízást visszaküldi a MÁK Rt. Budapesti Igazgatósághoz teljesítésre.
A források meglétének ellenőrzése után az IVSz által kiállított átutalási megbízások alapján indítja a végső átutalási megbízásokat teljesítésre a MÁK Rt. számlavezető rendszerében.
Informatikai rendszerében a számlakivonat alapján rögzíti a teljesítést, megjelölve az azokhoz felhasznált forrásokat.
Az IVSz részére elszámolást küld a projekttel kapcsolatos pénzügyi tranzakciókról.
Amennyiben a kifizetés nem teljesíthető, erről értesíti az IVSz-t.
Ha felmerülhet annak gyanúja, hogy a projekt lebonyolítása nem a Finanszírozási Alapokmányban rögzítetteknek megfelelően történik javaslatot tesz a helyszíni ellenőrzésre az IVSz és a fejezet ellenőrzési szervezete részére.
IV. A visszafizetések lebonyolítása
A számlákon visszafizetési tételek is jelentkezhetnek az alábbiak szerint.
Az ellenőrzés által feltárt szabálytalan (jogosulatlan) felhasználás esetén az IVSz intézkedése szükséges a visszafizetéshez. A visszafizetést mindig arra a számlára kell teljesíteni, ahonnan a kifizetés történt. Az IVSz az ISPA lebonyolítási számlára jogosulatlan felhasználásból visszaérkezett bevételeket a MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság értesítése alapján, megfelelő arányban a két forrás számlára visszavezetteti. A visszautalásnál felmerülő árfolyam különbözet fedezetéről az IVSz köteles gondoskodni.
A költségvetési elszámolásban történő átvezetéshez a Fejezet Költségvetési Főosztálya PF-1K kiegészítő szelvényt tölt ki és nyújt be a MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság részére.
A jogtalan/szabálytalan felhasználásból eredően visszautalt összegek költségvetési elszámolása a következő:
a)Tárgyéven belüli visszautalt összegek esetében
a1) az ISPA EFK számlán jóváírt visszautalt összeg
- azon részét, mely az EFK számláról korábban kiutalt központi költségvetési forrás, kiadási stornó tételként,
- azon részét, amely bírság, vagy pótlék stb., bevételként kell elszámolni,
a2) az ISPA euró számlán jóváírt visszautalt összeg
- EU forrás részét az EFK számlára a korábban pénzforgalom nélkül átvezetett összeg bevételi és kiadási előirányzat stornó tételként kell elszámolni,
- a bírságból, vagy pótlékból stb. származó pénzösszeg pedig éa felhasználásáig nem képezi részét a költségvetésnek [Áht. 18/B. § (10)].
b) Tárgyéven túl visszautalt összegek esetén
b1) az EFK számlán jóváírt visszautalt összeget (központi költségvetési forrás + bírság, vagy pótlék stb. együttesen) bevételként kell elszámolni,
b2) az ISPA euró számlán jóváírt visszautalt összeg (EU forrás + bírság, vagy pótlék stb. együttesen) pedig a felhasználásáig nem képezi részét a költségvetésnek. A felhasználáskor pénzforgalom nélküli kiadási és bevételi tételként kerül átvezetésre a költségvetésben az ISPA EFK számlán.
Amennyiben az IVSz visszafizetésre vonatkozó intézkedése eredménytelennek bizonyul, a szabálytalanul felhasznált összeget a fejezet téríti meg a fejezeti ISPA euró számla javára. A később behajtott - a lebonyolítási számlára érkező - ilyen tartozásokat az IVSz megtéríti a fejezet részére.
A visszatérítési kötelezettséggel nyújtott támogatások visszafizetési rendjét, annak költségvetésbe történő beépülését és ismételt felhasználásának szabályait külön jogszabály tartalmazza.
V. Árfolyamváltozás elszámolása
Az ISPA program lebonyolítására az EU Bizottság euróban folyósítja a támogatást. A központi költségvetésben az előirányzatok forintban szerepelnek.
Az EU felé az elszámolásokban az EU által meghatározott árfolyamon kell szerepeltetni a kifizetéseket. Az esetlegesen felmerült árfolyamkülönbezet elszámolása a fejezet feladata.
VI. Általános forgalmi adó elszámolása
A beszerzések általános forgalmi adó alóli mentesíthetősége érdekében az 52/2000. (XII. 27.) PM-TNM együttes rendeletnek megfelelően a projekthez tartozó IVSz három példányban kiállítja a megkapott számlához kapcsolódó Nyilatkozatot. A Nyilatkozat első példányát a számla kibocsátójának, harmadik példányát az áfa-kedvezményezettnek kell eljuttatni, a másodpéldány a kiállítónál marad.
VII. Információszolgáltatás a számszaki végrehajtásról
1. Számlakivonat
A NA az ISPA euró számla jóváírásáról és terheléséről a MÁK Rt Budapesti Igazgatóságtól kap számlakivonatot. A számlakivonat alapján a NA analitikus nyilvántartásában projektenként rögzíti a jóváírásokat és a felhasználást.
A fejezet Költségvetési Főosztálya a MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság számlakivonata alapján kap értesítést az euró jóváírásról és felhasználásról.
A fejezet az ISPA EFK számlakivonata alapján könyveli az előirányzatok teljesülését, felhasználását. A költségvetés szempontjából az Áht. vonatkozó 18/B. § (10) bekezdés alapján akkor minősül egy-egy tétel kiadásnak, illetve bevételnek, amikor ezen a számlán jóváírásra és/vagy terhelésre kerül, illetőleg az EU forrás pénzforgalom nélküli átvezetése megtörténik. A kötelező egyeztetés az ÁHH és a MÁK Rt. számlavezető rendszerében rögzített adatokkal a havi (féléves és éves) kincstári jelentések alapján történik.
Az ÁHH Feladatfinanszírozás Főosztálya a MÁK Rt. Budapesti Igazgatóságtól az ISPA lebonyolítási számláról kapott számlakivonat alapján értesül a tranzakciók végrehajtásáról, a forint és euró források jóváírásáról és a jogosult részére történt utalásáról.
A MÁK Rt Budapesti Igazgatóságtól az ISPA lebonyolítási számláról kapott számlakivonat alapján könyvel az IVSz az EU által jóváhagyott analitikus nyilvántartási rendszerében.
2. Havi jelentés
Az ÁHH előirányzat nyilvántartó rendszeréből a MÁK Rt. elkészíti az eredeti és módosított előirányzatokat törvényi sorok szerinti bontásban, a hozzá tartozó teljesítéseket pedig ugyanilyen részletezésben a fejezet ISPA előirányzat-felhasználási keretszámla forgalma alapján. A jelentéseket az ÁHH havonta megküldi a fejezet Költségvetési Főosztályának és a PM-nek. A fejezet Költségvetési Főosztálya és az IVSz havonta egyeztetik a nyilvántartást.
Az IVSz a NA által meghatározott formátumban havi jelentésekben tájékoztatja a NAO-t a projektek pénzügyi helyzetéről. Ehhez mellékeli a vonatkozó időszakhoz tartozó valamennyi számlakivonatot.
3. Féléves, éves beszámoló
Az ÁHH a költségvetés szerkezetének megfelelő rendben mutatja be az eredeti és módosított előirányzatokat és ezek teljesítését. Az ehhez szükséges adatokat a MÁK Rt. információs rendszere biztosítja. A költségvetési beszámolót a fejezet Költségvetési Főosztálya a könyvviteli elszámolása alapján készíti, amelynek meg kell egyeznie a ÁHH jelentésével. Az esetleges eltéréseket a beszámolóban tételesen indokolni kell.
A beszámoló adatainak egyeznie kell az IVSz projektenkénti elszámolásainak támogatás (EU + központi költségvetési rész) adataival és az ÁHH analitikus rendszerében nyilvántartott támogatás adataival.
4. ISPA program elszámolása az IVSz felé
Az ÁHH Feladatfinanszírozási Főosztálya az analitikus rendszeréből havonta elszámolást készít az IVSz részére. A fejezet Költségvetési Főosztálya és az IVSz havonta egyeztetik a nyilvántartást.
5. ISPA program elszámolása az Európai Bizottság felé
Az ISPA program EU normáknak megfelelő végső elszámolását az IVSz készíti el és azt a NA a NAO jóváhagyásával nyújtja be az EU Bizottsága részére.
A beszámoló auditálásáról az IVSz köteles gondoskodni a benyújtást megelőzően.
VIII. Pénzügyi ellenőrzés a kincstári rendszerben
A NA, az ÁHH és a MÁK Rt. nemzetközi megállapodásokban és a külön jogszabályokban foglaltak szerint az ISPA program pénzügyi lebonyolításából rá háruló feladatok végzése során ellátja az alábbi munkafolyamatba épített ellenőrzéseket:
- A NA az EU Bizottsághoz benyújtandó ISPA átutalás igénylés megfelelőségét az ISPA Pénzügyi Megállapodások, a csatolt számlák és az IVSz által benyújtott, a MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság által kiállított, számlakivonatok másolatai alapján végzi.
Figyelemmel kíséri, hogy az EU forrás utolsó részlete csak a projekt elszámolásának jóváhagyását követően igényelhető az EU Bizottságtól.
- Az ÁHH Központi Fejezetek Igazgatósága részéről a kincstári költségvetés alapján megtörténik az előirányzatok visszatervezésének ellenőrzése a költségvetési törvény szerint. Az előirányzatokra vonatkozó negyedéves, illetve szükség szerint hóközben benyújtott finanszírozási tervek (EG-04) szabályszerűségét, a támogatási keretnyitásnál az előirányzati fedezet ellenőrzését szintén ezen szervezeti egység végzi. Ellátja a keret-előrehozás engedélyezéséhez kapcsolódó külön jogszabályban meghatározott feladatokat.
- Az ÁHH Feladatfinanszírozási Főosztálya vizsgálja a vonatkozó kormányrendeletben meghatározott szabályok alapján az ÁHH-hoz benyújtott Finanszírozási Alapokmány megfelelőségét, és a benyújtott (szállítóval kötött) szerződéseket.
Kifizetések előtt meggyőződik arról, hogy a számla megfelel-e a benyújtott szerződésnek, illetve, hogy az IVSz megfelelő teljesítési záradékkal látta-e el.
Az EU és a hazai társfinanszírozási források rendelkezésre állásának és a támogatási szerződésben foglaltak betartásának ellenőrzése is megtörténik a bizonylatok alapján.
- A kifizetések engedélyezése előtt az átutalási megbízások kötelezettségvállalási szempontból történő ellenőrzését az ÁHH ISPA analitikus nyilvántartó rendszere az Országos
Támogatási Monitoring Rendszer adatbázisából automatikusan végzi el. A hatályos kormányrendelet előírásai szerint minden egyes támogatási döntésről meghatározott adattartalommal az IVSz köteles az ÁHH-t értesíteni, mely kötelezettségvállalási adatok megjelennek az OTMR adatbázisában. (217/1998. (XII. 3.) Korm. rendelet 78-93. §-ai.) Az ÁHH az OTMR adatbázis alapján a hivatkozott Korm. rendelet VIII. „Azonos támogatási célt szolgáló fejezeti kezelésű előirányzatok, illetve az elkülönített állami pénzalapok pénzeszközei felhasználásának speciális szabályai” című fejezetében meghatározott feladatokat is ellátja.
- A MÁK Rt. Budapesti Igazgatóság a benyújtott átutalási megbízások és kiegészítő szelvények ellenőrzését a belső előírásoknak megfelelően elvégzi, különös tekintettel az aláírás, a bélyegző lenyomat, a számlaszámok helyességére, valamint előirányzat-felhasználási keretszámla esetén az ÁHT, KTK adatok feltüntetésére is.
Az előirányzati és likviditási fedezet meglétét a MÁK Rt. számlavezető rendszere ellenőrzi az átutalási megbízások teljesítése előtt.
A független pénzügyi belső ellenőrzést a MÁK Rt. és az ÁHH Belső Ellenőrzési Főosztálya végzi a központi, a társadalombiztosítási és a köztestületi költségvetési szervek kormányzati, felügyeleti, valamint belső költségvetési ellen-őrzéséről szóló 15/1999. (II. 5.) Korm. rendelet előírásainak megfelelően. Ellenőrzik a fent leírt munkafolyamatok és munkafolyamatba épített pénzügyi ellenőrzések betartását. Az ellenőrzés a hazai jogszabályok, az EU ISPA rendelete és a belső szabályzatok előírásainak betartására vonatkozik.”
C./3

Államháztartási Hivatal

FINANSZÍROZÁSI ALAPOKMÁNY
ISPA projektek lebonyolítására

- eredeti előirányzat

 

- ..... sz. módosítás esetén projektazonosító szám:

………..………

Projekt megnevezése: .............................................................................................................................................................................................................

Költségvetési cím: ………..

Alcím: ………..

Jogcímcsoport: ………..

Jogcím: ………..

Fejezet száma, és neve: ………..
.........................................................................................................................................................................................….........................................…....

Törvényi sor ÁHT azonosítója: ………..

Megvalósító neve: .......................................................................

adószám:
………..………..

címe: .................................................................................................................................................................................................................

megvalósítás helye és megyekódja: ............................................................................

Lebonyolító neve: .......................................................................

adószám:
………..………..

lebonyolító címe: ................................................................................................

Teljesítésigazolásra jogosult személy(ek):
................................................................................................

Utalványozásra jogosult személyek:
................................................................................................
................................................................................................






A projekt teljes összege forintban:
A projekt végrehajtásához szükséges pénzügyi fedezet forrásnemenkénti bontásban

Forrás és %-os
aránya

EU támogatás

Közp. költségv. támogatás leb. fej.

Közp. költségv.
tám. maradvány

Kedvezményezett
saját forrása

Hitel

Egyéb EU által
el nem ismert költség

Évek

Ft-ban

%-ban

Ft-ban

%-ban

Ft-ban

%-ban

Ft-ban

%-ban

Ft-ban

%-ban

Ft-ban

Korábbi kifizetés

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tárgyévi ütem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

200…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

200…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

200…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Későbbi évek összesen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Összesen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Előleg igénybe vehető I/N: ……….

Projekt befejezésének határideje: ………..………..

Pénzügyi elszámolás ideje: ………..………..

Kifizetés dokumentumai: ...................................................................... .........................................................................................................................................................................................................................

Melléklet:

létesítmény- és gépjegyzék, valamint részletes költségkalkuláció a költségmegosztás módjának ismertetésével, támogatási szerződés.

A dokumentum adatai a Pénzügyi Megállapodásban és a finanszírozási szerződésben rögzítetteknek megfelelnek.

Dátum: ..... év .................. hó ..... nap

P. H.

.......................................

.....................................

kötelezettségvállaló aláírása

ellenjegyző

ÁHH Feladatfinanszírozás Főosztály részéről visszaigazolás:

Dátum: ......... év ................................. hó ..... nap

Projektazonosító szám ………..………..

P. H.

..........................................
ügyintéző

Államháztartási Hivatal Feladatfinanszírozási Főosztály



C./4
ISPA projektek pénzügyi lebonyolításának folyamata lépésenként részletezve
ISPA program előkészítése

Sor-szám

Feladat

Végrehajtó

Bizonylat

1.

Finanszírozási szerződés kötés a szakmai
és pénzügyi végrehajtásról

NAO, Szektor
Programengedélyező

Finanszírozási szerződés

2.

EU támogatás igénylés a Bizottságtól

NAO,-NA

 

3.

Számlanyitások

 

 

 

NA ISPA euró számlák nyitása

NAO,-NA

devizaszámla-szerződés,
aláírás bejelentés

 

ISPA euró számla nyitás

Fejezet Költségvetési
Főosztály

devizaszámla-szerződés,
aláírás bejelentés

 

ISPA EFK számla nyitás

Fejezet Költségvetési
Főosztály

számla bejelentő,
aláírás bejelentés

 

ISPA projekt lebonyolítási számla nyitás

Fejezet Költségvetési
Főosztály

számla bejelentő,
aláírás bejelentés

4.

Támogatási szerződés kötése
a végső kedvezményezettel

IVSz

Támogatási szerződés

5.

Hazai költségvetési rész biztosítása SPA EFK számlára

Fejezet Költségvetési
Főosztály

EG-04 bizonylat

6.

Finanszírozási Alapokmány és a támogatási
szerződés benyújtása az ÁHH Feladatfin. Főo.-ra

IVSz

Finanszírozási Alapokmány támogatási szerződés

7.

Finanszírozási Alapokmány megvizsgálása,
rögzítése visszaigazolása az IVSz részére

ÁHH Feladatfin.
Főosztály

Finanszírozási Alapokmány

8.

EU támogatás átutalása az ISPA eurószámlára

NA

euró átutalási megbízás

9.

Euró átutalási megbízás alapján átvezetés
a ISPA eurószámlára

MÁK Rt. Bp. I.

számlakivonat

10.

OTMR adatlap benyújtása az ÁHH Monitoring Osztály részére

Fejezet Költségvetési
Főosztály

OTMR adatlap

11.

Szerződéskötés a szállítóval

Végső kedvezményezett

szerződés

12.

Szerződés benyújtása az IVSz-hez

Végső kedvezményezett

szerződés

13.

Szerződésbejelentő elkészítése és a szerződéssel együtt megküldése az ÁHH Feladatfin. Főosztályára

IVSz

szerződésbejelentő szerződés

A kifizetések lebonyolítása forintban

Sor-szám

Feladat

Végrehajtó

Bizonylat

1.

Szállítói számla fogadása, teljesítés igazolása,
benyújtás az IVSz-hez

Kedvezményezett

Szállítói számla

2.

A kifizetésekhez szükséges adatok felvezetése
a számlára, átutalási megbízás készítése, benyújtás az ÁHH Feladatfin. Főo.-ra

IVSz

Szállítói számla,
átutalási megbízás

3.

A kifizetésre váró számlák összesítése,
támogatásigénylés benyújtása a Költségvetési Főo.-ra

IVSz

Támogatás igénylés
és a költségvetési elsz.-hoz szükséges adatok

4.

EU támogatás átutalása az ISPA lebonyolítási számlára

IVSz

euró átutalási megbízás

5.

Euró átutalási megbízás benyújtása az MNB-hez

MÁK Rt. Bp. I.

euró átutalási megbízás

6.

Átutalási megbízás teljesítése

MNB

számlakivonat

7.

MNB értesítése alapján számlakivonat
a Fejezet részére

MÁK Rt. Bp. I.

számlakivonat

8.

Gondoskodás az EU rész pénzforgalom nélküli átvezetéséről fejezeti kezelésű EFK számlára

Fejezet Költségvetési Főosztály

Átutalási megbízás kieg.
szelvény

9.

Átutalási megbízás kiegészítő szelvény feldolgozása

MÁK Rt. Bp. I.

számlakivonat

10.

Hazai költségvetési rész átvezetése az ISPA lebonyolítási számlára a fejezeti kezelésű EFK számláról

Fejezet Költségvetési Főosztály

Átutalási megbízás és szükség szerint kieg. szelvény

11.

Hazai költségvetési rész átvezetés kérése más
fejezettől

Fejezet Költségvetési Főosztály

értesítés a felhasználásról

12.

Hazai költségvetési rész átvezetése más fejezettől az ISPA lebonyolítási számlára

Fejezet Költségvetési Főosztálya

Átutalási megbízás és szükség szerint kieg. szelvény

13.

Átutalási megbízások feldolgozása

MÁK Rt. Bp. I.

számlakivonat

14.

Könyvelés a számlakivonatok alapján

Fejezet Költségvetési Főosztály

számlakivonat

15.

ISPA lebonyolítási számlára érkezett jóváírások felvezetése

ÁHH Feladatfinanszírozási Főosztály

számlakivonat

16.

A tervezett kifizetés megfelelőségének, a források meglétének vizsgálata, átutalások indítása
az IVSz átutalás megbízásai alapján

ÁHH Feladatfinanszírozási Főosztály

Átutalási megbízások

17.

Szükség esetén javaslat a helyszíni ellenőrzésre

ÁHH Feladatfinanszírozási Főosztály

Értesítő levél

18.

A benyújtott átutalási megbízások feldolgozása

MÁK Rt. Bp. I.

számlakivonat

19.

A teljesítések rögzítése a számlakivonat alapján, elszámolás készítése az IVSz részére

ÁHH Feladatfinanszírozási Főosztály

elszámolás

20.

A teljesítések felvezetése a nyilvántartásába,
negyedévente információ szolgáltatás a fejezet Költségvetési Főosztály részére

IVSz

Informatikai rendszer,
összevont teljesítési adatok

21.

EU támogatás igénylés benyújtása
a NA-hoz negyedévente

IVSz

Átutalás igénylés
formanyomtatvány

22.

EU támogatás igénylés ellenőrzése,
aláírása benyújtása a Bizottsághoz

NAO, NA

Átutalás igénylés
formanyomtatvány

A 4-9. EU támogatás és a 10-13. hazai támogatás ISPA lebonyolítási számlára történő átutalása egyidejűleg történik.

A kifizetések lebonyolítása euró lebonyolítási számla esetén

Sor-szám

Feladat

Végrehajtó

Bizonylat

1.

Szállítói számla fogadása, teljesítés igazolása,
benyújtása IVSz-hez

Kedvezményezett

Szállítói számla

2.

A kifizetésekhez szükséges adatok felvezetése
a számlára, euró átutalási megbízás és PF-1K
készítése az EU részről, euró átutalási megbízás készítése a teljes összegről a jogosult részére

IVSz

Szállítói számla,
euró átutalási megbízások,
PF-1K

3.

A kifizetésre váró számlák összesítése, támogatás igénylés készítése és benyújtása a Költségvetési Főo.-ra

IVSz

Támogatás igénylés, és a költségvetési elsz.-hoz szükséges adatok

4.

Az euró átutalási megbízás aláírása, EU támogatás átutalás indítása a lebonyolítási számlára, EU rész pénzforgalom nélküli átvezetéséhez PF-1K
csatolása, és ezen bizonylatok benyújtása a MÁK Rt. Bp. I.-hoz

IVSz

euró átutalási megbízás,
PF-1K átutalási megbízás
kieg. szelvény

5.

Fedezetvizsgálat, átutalás az euró lebonyolítási számlára, számlakivonat a Fejezet részére, másolat az ÁHH Feladafinanszírozási Főosztály részére

MÁK Rt. Bp. I.

számlakivonat

6.

EU rész pénzforgalom nélküli átvezetéséhez a forint érték felvezetése a benyújtott PF-1K-ra és továbbítás az ÁHH Feladafinanszírozási Főosztály részére

MÁK Rt. Bp. I.

Átutalási megbízás kiegészítő szelvény

7.

PF1-K benyújtása MÁK Rt. Bp. I. részére

ÁHH Feladafinanszírozási Főosztály

Átutalási megbízás
kiegészítő szelvény

8.

Átutalási megbízás kiegészítő szelvény feldolgozása

MÁK Rt. Bp. I.

számlakivonat

9.

Hazai költségvetési rész átutalása az ISPA lebonyolítási euró számlára a fejezeti kezelésű EFK számláról

Fejezet Költségvetési Főosztály

Euró átutalási megbízás
és PF1-K

10.

Fedezetvizsgálat, euró átutalási megbízás
benyújtása az MNB-hez

MÁK Rt. Bp. I.

euró átutalási megbízás

11.

Átutalási megbízás teljesítése

MNB

számlakivonat

12.

MNB értesítése alapján az EFK számla terhelése, PF1-K feldolgozása

MÁK Rt. Bp. I.

számlakivonat

13.

Könyvelés a számlakivonatok alapján

Fejezet Költségvetési Főosztály

számlakivonat

14.

ISPA lebonyolítási számlára érkezett jóváírások felvezetése

ÁHH Feladafinanszírozási Főosztály

számlakivonat

15.

IVSz által a jogosult részére történő utaláshoz
benyújtott euró átutalási megbízás
fedezetvizsgálata, és továbbítás az ÁHH Feladafinanszírozási Főosztály részére

MÁK Rt. Bp. I.

Szállítói számla,
euró átutalási megbízás

16.

A tervezett kifizetés megfelelőségének vizsgálata,
a források meglétének vizsgálata, rögzítés
az analitikus rendszerben, euró átutalási megbízás visszaküldése a MÁK Rt. Bp. I.-hoz az
IVSz rendelkezése alapján

ÁHH Feladafinanszírozási Főosztály

euró átutalási megbízás

17.

Szükség esetén javaslat a helyszíni ellenőrzésre

ÁHH Feladafinanszírozási Főosztály

értestő levél

18.

Fedezetvizsgálat, euró átutalási megbízás
benyújtása az MNB-hez

MÁK Rt. Bp. I.

euró átutalási megbízás

19.

Átutalási megbízás teljesítése

MNB

számlakivonat

20.

MNB értesítése alapján számlakivonat
az IVSz részére, másolat az ÁHH Feladafinanszírozási Főosztály részére

MÁK Rt. Bp. I.

számlakivonat

21.

A teljesítések rögzítése

ÁHH Feladafinanszírozási Főosztály

számlakivonat

22.

Elszámolás készítése az IVSz részére

ÁHH Feladafinanszírozási Főosztály

elszámolás

23.

A teljesítések felvezetése a nyilvántartásba,
negyedévente információ szolgáltatás
a fejezet Költségvetési Főosztály részére

IVSz

Informatikai rendszer,
összevont teljesítési adatok

24.

EU támogatás igénylés benyújtása
a NA-hoz negyedévente

IVSz

Átutalás igénylés
formanyomtatvány

25.

EU támogatás igénylés ellenőrzése,
aláírása benyújtása a Bizottsághoz

NAO, NA

Átutalás igénylés
formanyomtatvány

A 4-8. EU támogatás és a 9-12. hazai támogatás biztosítása egyidejűleg történik.


IV.
Az előcsatlakozási eszközök fejezeti költségvetési és könyvviteli elszámolási rendje című D. fejezet
Az 1. c) pontban a Jóváírásra vonatkozó szövegrész utolsó bekezdése helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:
„A Nemzeti Programengedélyező Iroda végzi a Nemzeti Alap részére nyitott, euróban vezetett, devizaszámlákon lévő támogatásokkal - mint költségvetésen kívüli pénzeszközökkel - kapcsolatos gazdasági események könyvelését, az EU által meghatározott közlemények szerint.”
Az 1. c) pontban a Terhelésre vonatkozó szövegrész utolsó bekezdése helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:
„A Nemzeti Programengedélyező Iroda végzi a Nemzeti Alap részére nyitott, euróban vezetett, devizaszámlákon lévő támogatásokkal - mint költségvetésen kívüli pénzeszközökkel - kapcsolatos gazdasági események könyvelését, az EU által meghatározott közlemények szerint.”

V.
Ahol a tájékoztató „MÁK”-ot említ azon „MÁK Rt.”-t, ahol „Magyar Államkincstár”-t, azon „Magyar Államkincstár Rt.”-t, ahol „Kincstár”-t, azon „Kincstár Rt.”-t kell érteni.

Ez a PM tájékoztató a kihirdetés napján lép hatályba.

Dr. László Csaba s. k.,
pénzügyminiszter
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére