45/2000. (HK 16.) HM utasítás
a Magyar Köztársaság Észak-atlanti Szerződés Szervezete mellett működő Képviseletének Védelempolitikai Részlege, Katonai Képviselő Hivatala és Katonai Képviselete, valamint az EBESZ Katonai Képviselet költségvetési gazdálkodásáról szóló 50/1998. (HK 14.) HM utasítás módosításáról
2000.10.16.
1. §
Az utasítás preambuluma helyébe a következő rendelkezés lép:
„A honvédelemről szóló 1993. évi CX. tv. 11. § (1) bekezdésének I.) pontjában kapott felhatalmazás alapján, figyelemmel az államháztartásról szóló, többször módosított 1992. évi XXXVIII. törvény és a végrehajtási rendelet előírásaira a Magyar Köztársaság Észak-atlanti Szerződés Szervezete mellett működő Képviselete Politikai Osztályának részét képező Védelempolitikai Részlege, a Katonai Képviselő Hivatala és a Nemzeti Katonai Képviselet, a Nemzeti Támogató Csoportok (beleértve az önálló NATO és NYEU beosztásba kihelyezésre kerülőket is), valamint az EBESZ Katonai Képviselet költségvetési gazdálkodására az alábbi utasítást adom ki:”
„1. § Az utasítás hatálya kiterjed a Magyar Köztársaság Észak-atlanti Szerződés Szervezete mellett működő Képviselet keretein belül működő Politikai Osztály Védelempolitikai Részlege (a továbbiakban: PO VPR), Katonai Képviselő Hivatala (a továbbiakban: KKH), Nemzeti Támogató Csoportjai (a továbbiakban: NTCS), a Nemzeti Katonai Képviselet (a továbbiakban: NKK), az önálló NATO és NYEU beosztásba kihelyezésre kerülők (a továbbiakban: ÖNB), valamint az EBESZ Katonai Képviselet (a továbbiakban: EBESZ KK), (a továbbiakban együtt: Képviseletek) költségvetési gazdálkodására (a továbbiakban: gazdálkodás), valamint ennek megtervezéséért, megszervezéséért, végrehajtásáért és az elszámolásáért felelős szervezetekre.”
„(1) A képviseletek költségvetési gazdálkodása teljes körű koordinálását a HM 1. sz. Területi Pénzügyi és Számviteli Igazgatóság (a továbbiakban: HM 1. sz. TPSZI) végzi.
(2) A PO VPR, a KKH és az NKK külhoni pénzforgalmának és finanszírozásának lebonyolítását, vezetői információszolgáltatást a gazdálkodásról, logisztikai biztosítását, valamint a személyi járandóságok biztosítását az NTCS, mint ezen szervezetek mellé rendelt gazdasági referatúra végzi, mely az ÖNB-k gazdasági szervezeteként is funkcionál.
(3) Az EBESZ KK gazdálkodását a képviselet vezetőjének irányítása mellett a pénzügyi feladatok ellátásával megbízott munkatárs szervezi és koordinálja.”
„3. § (1) A helyszíni költségvetési igények összeállítása során a kiadási és a bevételi előirányzatokat forintban és devizában egyaránt meg kell tervezni. (2) A Képviseletek állomáshelyén felmerülő kiadások költségvetési igényeit a HM 1. sz. TPSZI által kiadott tájékoztató alapján az aktuális Számlarendnek megfelelő részletezéssel kell összeállítani. A helyszínen devizában felmerülő igények tervezéséért, azok indokoltságáért, jogosságáért a Képviseletek vezetői, az ÖNB és az NTCS esetében pedig a területileg illetékes NTCS parancsnoka felelős.
(3) A hazai kiadások tervének számszaki helyességéért és a költségvetési előírásoknak való megfeleltetéséért a Képviseletekre vonatkozóan a HM 1. sz. TPSZI vezetője felelős.
(4) A PO VPR, a KKH és az NKK rész-költségvetési terveit (a hazai személyi járandóságok és azok járulékvonzata, valamint a hazai pénzügyi és logisztikai jellegű kiadások kivételével) a területileg illetékes NTCS, az EBESZ KK esetében pedig a pénzügyi feladatok ellátásával megbízott személy állítja össze, majd vezetőjének jóváhagyása után továbbítja a HM 1. sz. TPSZI Nemzetközi Osztályához (a továbbiakban: NO). Az ÖNB és a területileg illetékes NTCS működési feltételeinek fedezetét közös költségvetés tartalmazza, melyet az NTCS állít össze.
A NO a megküldött tervjavaslatokat, az illetményeket és azok járulékait nem tartalmazó hazai pénzügyi jellegű kiadásokkal, valamint a Magyar Honvédség Nemzetközi Katonai Kapcsolatok és Protokoll Igazgatóság (a továbbiakban: MH NKKPI) logisztikai jellegű tervjavaslatával kiegészítve elkészíti a képviseletek összesített költségvetéseit. A külszolgálatot teljesítők esetében a hazai személyi járandóságokat és azok járulékvonzatait az éves költségvetési tervjavaslatok elkészítésének rendjéről szóló HM utasításban* meghatározott szerv tervezi meg. (5) Az NO a (4) bekezdés szerinti részköltségvetések alapján a vonatkozó HM utasítás, valamint a HM Központi Pénzügyi és Számviteli Hivatal (a továbbiakban: HM KPSZH) főigazgatójának tervezésre vonatkozó intézkedésében foglaltak szerint elkészíti a tárgyévi képviseletenkénti (állomáshelyekre bontott) költségvetési tervjavaslatokat. (6) A költségvetési tervek, illetve a tervben benyújtott igények indokoltságának felülvizsgálatára a PO VPR esetén a HM NATO és Multilaterális Együttműködési Főosztály (a továbbiakban: HM NMEF), az EBESZ KK tekintetében a HM Fegyverzet Ellenőrzési Hivatal (a továbbiakban: HM FEH) vezetője, míg a KKH, az NKK, az ÖNB és a területileg illetékes NTCS-k esetében a Honvéd Vezérkar Főnökének helyettese (a továbbiakban: MH VKF helyettes) jogosult. A terveket a HM 1. sz. TPSZI vezetője jóváhagyásra történő felterjesztés előtt visszavárólag megküldi az illetékes felügyeleti szerv részére véleményezésre.
(7) Az (5) bekezdés szerint felülvizsgált képviseletenkénti (állomáshelyekre bontott) tervjavaslatokat – a tervezett nagyobb volumenű beszerzéseket, felújítási és beruházási kiadásokat – tételesen feltüntetve a HM KPSZH főigazgatója részére meg kell küldeni, aki azokat – a végleges szakmai felülvizsgálatot követően – jóváhagyásra felterjeszti. (8) A Képviseletek összesített költségvetési tervjavaslatát a honvédelmi miniszter hagyja jóvá.
(9) A jóváhagyást követő 15 napon belül a HM KPSZH főigazgatója a HM 1. sz. TPSZI igazgatója útján az állomáshelyekre jóváhagyott devizában felmerülő kiadási és bevételi előirányzatokról írásban értesíti:
– a PO VPR, a KKH és az NKK vezetőit a területileg illetékes NTCS vezetőjének egyidejű tájékoztatásával,
– az EBESZ KK tekintetében annak vezetőjét,
– a NTCS-k és az ÖNB-k tekintetében a területileg illetékes NTCS vezetőjét,
– ezen felül a működéssel kapcsolatosan devizában és forintban felmerülő kiadási és bevételi előirányzatokról (a vonatkozó mértékig) az állományilletékes alakulatok vezetőit, valamint az MH NKKPI igazgatóját.
(10) A Képviseletek tárgyidőszakra jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzataik figyelembe vételével meghatározott összegű támogatásra (pénzellátásra) jogosultak, amelyet a HM KPSZH főigazgatója a HM 1. sz. TPSZI útján biztosít.
(11) A Képviseletek részére az NO a támogatási ütemtervek alapján biztosítja a szükséges fedezetet.”
„(2) A szervezetekre jóváhagyott költségvetési keretek felett szervezeteik tekintetében a PO VPR, a KKH, az NKK, az EBESZ KK, valamint az NTCS-k vezetői saját hatáskörükben a vonatkozó előírások keretei között előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek. Az érvényesítési, ellenjegyzési jogkör a devizában felmerülő fizetési kötelezettség esetében az NTCS parancsnokát, valamint az EBESZ KK pénzügyi teendőkkel megbízott munkatársát illeti meg. A forintban felmerülő hazai kiadások tekintetében a 47/1999. (HK 16.) HM utasításban és a 32/1998. (HK 10.) HM utasításban foglaltak szerint kell eljárni azzal, hogy az ott említett referens alatt az NO vezetőjét kell érteni. (3) A pénzgazdálkodás körébe tartozó kötelezettségvállalási és utalványozási jogkör az 1 millió Ft-ot meghaladó beszerzések, vagy szolgáltatások igénybevételekor a PO VPR esetében a HM NMEF vezetőjét, az EBESZ KK esetében a HM FEH vezetőjét illeti meg. A KKH, az NKK, az NTCS-k és az ÖNB-k esetében ezeket a jogköröket az MH VKF helyettese gyakorolja. Az 1 millió Ft-ot meg nem haladó beszerzések vagy szolgáltatások igénybevételekor e jogkörök a logisztikai ellátást végző szervezetek vezetőit, a pénzügyi jogcímek esetén a NO vezetőjét illeti meg.
(4) A PO VPR vezetőjének szolgálati utazásaival összefüggő, költségkihatással járó jogosultságokat a HM NMEF vezetője, az EBESZ KK vezetőjének szolgálati utazásaival összefüggő költségkihatással járó jogosultságokat a HM FEH vezetője, a KKH és az NKK vezetőjének szolgálati utazásaival összefüggő költségkihatással járó jogosultságokat az MH VKF helyettese, a Szövetséges Fegyveres Erők Európai Legfelső Parancsnoksága (a továbbiakban: SHAPE) alárendeltségében szolgálatot teljesítő ÖNB-k esetében az NKK, a nem SHAPE alárendeltségben szolgálatot teljesítő ÖNB-k esetében a KKH vezetője, míg az NTCS-k állományának szolgálati utazásaival összefüggő költségkihatással járó jogosultságokat az MH NKKPI igazgatója határozza meg. Az engedélyezésre vonatkozó bizonylatok (kiküldetési rendelvény, parancs stb.) egy példányát – az engedélyezést követően azonnal a területileg illetékes NTCS parancsnokának, az EBESZ KK vezetőjének szolgálati utazásai esetén a HM FEH-en keresztül a NO vezetőjének kell megküldeni.
(5) A Képviseletek beosztott személyi állománya kiküldetéseivel kapcsolatos költségkihatással járó jogosultságokat a Képviseletek vezetői engedélyezik.”
„(7) A Képviseletek bevételeit fejezeti szintű központi bevételként kell kezelni, azokat a kiadások fedezetére alárendeltjeik tekintetében a HM NMFF és a HM NMEF és a HM FEH vezetője, illetve az MH VKF helyettese javaslatára a miniszter engedélyével lehet felhasználni.
(8) A hazai beszerzések esetén a közbeszerzésekről szóló törvény*, valamint a vonatkozó** kormányrendeletek előírásait kell alkalmazni.”
„(1) A jóváhagyott költségvetési előirányzatok módosítása történhet:
a) az elöljáró (HM NMEF és a HM FEH vezetője, illetve az MH VKF helyettese) kezdeményezésére, amennyiben az arra jogosult elöljárók intézkedései a költségvetési előirányzatok módosítását (megvonás, biztosítás) teszik szükségessé.
b) a PO VPR, a KKH, a NKK, illetve az NTCS-k és az EBESZ KK vezetőinek igénylése alapján, amennyiben a felmerült szükséglet a költségvetési tervjavaslat elkészítésekor még ismeretlen volt és ezen igényeknek más előirányzatok terhére történő kielégítése az alaprendeltetés szerinti feladatok végrehajtását veszélyeztetné, valamint ha az év során bekövetkezett szervezeti és normaváltozás az előirányzatok módosítását indokolja.
(2) Az előirányzatok közötti szükség szerinti átcsoportosítást, illetve módosítást a szervezetek vezetői a területileg illetékes NTCS közreműködésével kezdeményezhetnek, melyet a felügyeleti szervek vezetőinek egyetértése esetén a HM KPSZH főigazgatója engedélyezhet.”
„(1) A Képviseletek, valamint a velük kapcsolatos hazai kiadásokban érintett katonai szervezetek az ellátásukra vonatkozó költségvetési gazdálkodásukról a tárgyév június 30-ával és december 31-ével bezárólag részletes szöveges értékelő jelentést kötelesek készíteni, melyet legkésőbb a tárgyév július 31-ig, illetve a tárgyévet követő év február 10-ig a HM 1. sz. TPSZI részére meg kell küldeni.”
„(5) A félévi intézményi beszámoló szöveges része terjedjen ki:
a) a jóváhagyott költségvetési előirányzatok túllépése esetén, annak indoklására;
b) az előirányzatok felhasználási helyzetére és annak részletes indoklására;
c) a célelőirányzatok külön elemzésére;
d) a tervezés megítélésére;
e) a költségvetési gazdálkodásra és az azt akadályozó tényezőkre;
f) egyéb, a PO VPR, a KKH, az NKK, az EBESZ KK és az NTCS vezetője által fontosnak ítélt információkra.
(6) Az éves intézményi beszámoló szöveges részét az éves költségvetési beszámoló elkészítésére vonatkozó HM KPSZH intézkedés szerint kell elkészíteni.”
„(1) A Képviseletek pénzforgalmukat bankszámlájukon keresztül, valamint készpénzfizetéssel bonyolítják le, a kincstári számlakezelés és pénzforgalom rendjére vonatkozó HM KPSZH intézkedés* előírásai szerint.
(2) A Képviseletek pénzeszközeiket saját bankszámláikon, valamint házipénztárban kötelesek tartani. A záró pénzkészlet nagyságát a HM KPSZH főigazgatója – a szervezetek vezetőjének javaslatára – saját hatáskörben szabályozza.
(3) Bankszámlák megnyitása és megszüntetése a HM KPSZH főigazgató engedélye alapján történhet. A bankszámlák megnyitásáig a NO-nak a kezdeti működéshez elegendő készpénz (valuta) előleget kell biztosítania a területileg illetékes NTCS részére.”
„(7) A szervezetek helyszíni gazdasági eseményeinek okmányolásáért és az okmányok könyvviteli feldolgozásra való előkészítéséért az NTCS parancsnoka, az EBESZ KK esetében a pénzügyi feladatokkal megbízott munkatársa felelős.
(8) Az érvényes számviteli szabályok szerinti könyvelést a NO hajtja végre, mely alapján a beszámoló összeállításra kerül a HM 1. sz. TPSZI-nél.”
„(1) A Képviseletek hazai és helyszíni logisztikai ellátásáért, valamint az elkülönített vagyon- és készletgazdálkodásért, s azok analitikus számviteli nyilvántartásáért az MH NKKPI felelős. Ezen tevékenysége keretében:
a) végzi a beosztásba kerülő személyi állomány élet- és munkakörülményeinek kialakítását, melynek keretében összeállítja a személyi rotációk, valamint az újonnan kitelepülők kihelyezésével kapcsolatos beszerzési terveket, melyeket az MH VKF helyettes javaslata alapján a HM Védelempolitikai Helyettes Államtitkár hagy jóvá. Az MH NKKPI kezdeményezi a feladattal kapcsolatos beszerzési eljárásokat és végzi az azzal összefüggő további teendőket.
d) folyamatosan adatokat szolgáltat a gazdálkodási beszámoló és mérleg elkészítéséhez a HM 1. sz. TPSZI részére;”
„(3) A felügyeleti ellenőrzés történhet:
– a PO VPR-nél, a KKH-nál, a NKK-en, az NTCS-n és az EBESZ KK-nál;
– a HM 1. sz. TPSZI-nél a vezetett okmányok, bizonylatok és nyilvántartások ellenőrzése alapján.
(4) Belső ellenőrzést kötelesek végrehajtani:
a) a Képviseletek vezetői (könyvelési okmányok, az előírt nyilvántartások, a bankszámla ellenőrzése tekintetében és pénztárrovancsot havonta egyszer)
b) az NTCS vezetője, illetve a pénzügyi feladatok ellátásával megbízott munkatárs;
d) az EBESZ Katonai Képviseletnél a HM FEH vezetője, illetve az általa megbízott munkatárs.”
„(3) Felhatalmazom a HM KPSZH főigazgatóját, hogy a Képviseletek költségvetési gazdálkodásával, pénzügyi és számviteli tevékenységével, könyvviteli, beszámolási, adatfeldolgozási és finanszírozási rendjével kapcsolatos részletes feladatokat külön intézkedésben, az elöljárókkal való együttműködésben szabályozza.
(4) Felhatalmazom az MH VKF helyettesét, hogy – az MH NKKPI igazgatójának előterjesztése alapján – a terület logisztikai biztosítását az utasítás 8. §-ban megfogalmazott elveknek megfelelően külön intézkedésben, az elöljárókkal való együttműködésben szabályozza.”
12. §
Ez az utasítás a közzététele napján lép hatályba.
Dr. Szabó János s.k.,
honvédelmi miniszter