• Tartalom

12/1999. (HK 10.) HM KÁT intézkedés

12/1999. (HK 10.) HM KÁT intézkedés

a Honvédelmi Minisztérium, mint intézmény gazdálkodásának általános szabályairól

1999.03.30.

A honvédelemről szóló 1993. évi CX. törvény 10. § h) pontjában kapott felhatalmazás alapján a Honvédelmi Minisztérium, mint intézmény (a továbbiakban: minisztérium, illetve HM) gazdálkodásának általános szabályozására a többször módosított, államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény, a végrehajtására kiadott – 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet, illetve 90/1997. (V. 30.) – kormányrendeletek, valamint a Honvédelmi Minisztérium fejezet központi és intézményi gazdálkodásának rendjéről szóló 9/1998. (HK 4.) HM utasítás vonatkozó rendelkezéseit figyelembe véve, a HM Központi Pénzügyi és Számviteli Hivatal (a továbbiakban: HM KPSZH) és a HM Költségvetési Ellenőrzési Hivatal (a továbbiakban: HM KVEH) főigazgatóinak szakmai egyetértésével a következők szerint

intézkedem:

1. Az intézkedés hatálya kiterjed a HM vezetőire és szervezeti elemeire (a továbbiakban: HM szervekre), valamint a minisztérium teljes személyi állományára.

A.
Általános szabályok

2. A minisztérium hivatali szervezetét a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról és felelősségéről szóló 1997. évi LXXIX. törvény 25. § (1) bekezdése alapján – a honvédelmi miniszter irányítása mellett – a HM közigazgatási államtitkár (a továbbiakban: HM KÁT) vezeti. A HM KÁT-ot – akadályoztatása esetén – a gazdálkodással kapcsolatos vezetői döntések vonatkozásában a HM gazdasági ügyeket felügyelő helyettes államtitkár (a továbbiakban: HM GÜF HÁT) helyettesíti.
3. A HM KPSZH főigazgatója szaktanácsadói tevékenységet folytat a HM KÁT részére. A szaktanácsadó illetékességét, felelősségét és feladatait a HM Pénzügyi és Számviteli Szolgálat (a továbbiakban: HM PSZSZ) alapítói határozata és a 81/1996. (HK 2/1997.) HM utasítás tartalmazza.
4. A minisztérium saját gazdasági-pénzügyi (és számviteli) szervezettel nem rendelkezik. A minisztérium éves elemi költségvetését, továbbá számszaki beszámolóját a HM 1. sz. Területi Pénzügyi és Számviteli Igazgatóság (a továbbiakban: HM 1. TPSZI) igazgatója a minisztérium gazdasági vezetőjeként írja alá.
5. A minisztérium az MH utaltsági rendszere keretében – a HM anyagi-koordinációs osztály útján – térítésmentesen veszi igénybe a logisztikai és egyéb ellátásokat. Az ezzel kapcsolatos kiadásokhoz szükséges előirányzatok felszámításához a HM szervek a költségvetés tervezésének szakaszában a logisztikai ellátó szervezetek felé – a szükséges mértékben – adatszolgáltatásra kötelezettek. Az utaltsági rendben történő változtatásra tett javaslatot – a 9/1998. (HK 4.) HM utasítás 52. § (6) bekezdés alapján – a HM GÜF HÁT részére kell felterjeszteni.
6. A minisztérium pénzügyi és számviteli ellátását a HM PSZSZ illetékes szervei: a HM Pénzügyi Számító és Nyugdíjmegállapító Igazgatóság (a továbbiakban: HM PSZNYI), továbbá a HM 1. TPSZI a részükre előírt és rájuk vonatkozó szakmai előírások teljes körű megtartásával valósítják meg.
7. A HM 1. TPSZI és a HM PSZNYI a minisztérium intézményi ellátási tevékenységével kapcsolatos operatív összekötő, koordináló, pénzügyi előkészítő és végrehajtó feladatait a minisztériumhoz a HM 1. TPSZI állományából kikülönített pénzügyi főtiszt – és a neki beosztott állomány – (a továbbiakban együtt: pénzügyi referes) útján látja el.
8. A pénzügyi referens a HM 1. TPSZI igazgatójának megbízása alapján végzi feladatait, így különösen:
– ellenjegyzi a hatáskörébe tartozó intézményi szintű kötelezettségvállalásokat,
– vezeti a minisztérium részére a pénzügyi jellegű analitikus nyilvántartásokat, a szakmai előírások szerint végrehajtja az egyeztetéseket a HM szervekkel,
– végzi a minisztérium pénztárszolgálatával és pénzforgalmával kapcsolatos feladatokat,
– biztosítja az információk, a bizonylatok, a dokumentumok gyűjtését és szükség szerinti átadását a HM 1. TPSZI és a HM PSZNYI részére,
– biztosítja az információáramlást a minisztérium személyi állománya és a HM PSZNYI között,
– ellenőrzi a HM PSZNYI által a minisztérium személyi állománya részére kifizetendő személyi juttatásokat,
– együttműködik – a felső szintű pénzügyi és számviteli szerv által előírt alkalmakkor, ügyekben
– az illetékes HM szervekkel és pénzügyi ellátó szervezetekkel az adatszolgáltatási, számszaki és szöveges (beszámoló-) jelentés elkészítésében.
9. A minisztérium pénzügyi és számviteli ellátásával kapcsolatos intézményi – tervezési, gazdálkodási, operatív adatszolgáltatási, egyeztetési, beszámolási, ellenőrzési stb. – végrehajtói feladatokat a pénzügyi ellátó szervek szakmai illetékességükben teljeskörűen tervezik, szervezik, koordinálják, végzik és ellenőrzik. A pénzügyi ellátó szervek a HM szervektől – a HM GÜF HÁT útján és a HM KÁT elrendelésével – adatszolgáltatásokat igényelhetnek.
10. A minisztériumi főosztályokkal, közvetlen osztályokkal és egyéb HM szervekkel, valamint egyéni (vagy egyedi) ügyekben a minisztérium ellátandó állományának tagjaival a pénzügyi referens – feladatai ellátása érdekében – folyamatos és kölcsönös munkacsoportot tart fenn. A pénzügyi referens igazolja vissza (jegyzi be a HM szerv által vezetendő nyilvántartásba) a HM szerv (vezetője) részére a HM KÁT által engedélyezett költségvetési előirányzatot.
11. A minisztérium előirányzatait, továbbá az előirányzatokban változást okozó szakmai feladatok módosításait a HM 1. TPSZI tartja nyilván.
12. Az illetékes HM szervek vezetői – az általuk vagy részükre elrendelt – az intézményi költségvetést érintő feladatváltozásokról – a HM GÜF HÁT záradékolásával – a pénzügyi referens útján tájékoztatják a HM 1. TPSZI-t. A minisztériumi tájékoztatás után a szakmai feladat végrehajtásához szükséges intézkedésekre a HM 1. TPSZI igazgató hatáskörében tesz javaslatot – a HM GÜF HÁT útján – a HM KÁT részére.
13. A HM szervek az általuk vezetett pénzügyi jellegű analitikus nyilvántartásokat – negyedévenként – rendszeresen, valamint szükség szerint egyeztetik a pénzügyi referens (a HM 1. TPSZI) által vezetett nyilvántartásokkal.

B.
A költségvetési előirányzatok felhasználása keretében végrehajtandó feladatok
Kötelezettségvállalás

14. Kötelezettségvállalásnak minősül a minisztérium intézményi feladatainak ellátását (végrehajtását) szolgáló minden olyan döntés (intézkedés, szerződés, munkaszerződés, megbízás, megrendelés, előlegfelvétel stb.), amely a jóváhagyott költségvetési előirányzatok terhére pénzügyi kihatással vagy követelés előírásával jár, illetve a kezelt eszközök vagy források vonatkozásában változást okoz, továbbá mindazon jogi tények – vagy azok összessége – melyekhez gazdasági jellegű joghatások, jogkövetkezmények fűződnek.
15. Az előirányzattal rendelkező HM szerv vezetője – a költségvetési kiadások csökkentése, a költségvetési előirányzatok tervszerű felhasználása érdekében az árubeszerzések és szolgáltatások megrendelése, valamint azok előkészítése során – felelős a közbeszerzésre, a központosított közbeszerzésre, illetve a szabadkézi vételre vonatkozó előírások betartásáért.
16. Kötelezettségvállalásra jogosult személyek gazdasági eseményenként:

 

 

 

 

 

közigazgatási államtitkár

5 millió forintot meghaladóan,

 

helyettes államtitkárok

a rendelkezésükre bocsátott saját, illetve az irányításuk alá tartozó HM szervek részére jóváhagyott előirányzatok terhére – 5 millió forintig terjedően.

 

a HM szervek vezetői

1 millió forintig terjedően a részükre jóváhagyott előirányzatok terhére.

 

 

 

 

17. A HM KÁT egyedi elbírálás alapján kötelezettségvállalásra – írásban – kijelölhet előirányzat felett nem rendelkező személyt is. A kötelezettségvállalásra kijelölés is kötelezettségvállalás, a kijelölés egy példányát a pénzügyi referensnek kell kezelésre (nyilvántartás, megőrzés) stb.) átadni.
18. Azon gazdálkodási keretek, előirányzatok vonatkozásában, melyek más költségvetési szervhez kerülnek átcsoportosításra, a kötelezettségvállalásról a kijelölt, felhatalmazott HM vezető, illetve HM szerv vezetője – a felhatalmazás szerint – dönt.
19. A minisztérium tárgyévi költségvetési előirányzatainak jóváhagyásáig kötelezettség csak az évenként rendszeresen jelentkező feladatokra vonatkozóan, a beterjesztett javaslat időarányos mértékéig vállalható.
20. Kötelezettségvállalás (a 16. pont szerint) írásban történik. A kötelezettségvállalás egy példányát az illetékes pénzügyi és számviteli szervnek (pénzügyi referensnek), egy példányát pedig az illetékes felettes HM vezetőnek – az átvételek igazolásával – kell leadni. A kötelezettségvállalás legjellemzőbb formái a (keret-)szerződés, megrendelés, személyügyi határozat, két- vagy többoldalú megállapodás, jegyzőkönyv, szolgálati jegy stb.
21. Kötelezettségvállalás csak (a 22–25. pont szerinti) ellenjegyzéssel együtt érvényes.

Ellenjegyzés

22. Az ellenjegyzés a kötelezettségvállalások pénzügyi fedezete meglétének igazolását jelenti. Az ellenjegyzés vonatkozásában a pénzügyi ellátó szervek a 32/1998. (HK 10.) HM utasítás szerint járnak el.
23. A kötelezettségvállalás ellenjegyzése – jellegétől és értékhatárától függően – a felhatalmazással rendelkező pénzügyi ellátó szerv szakmai feladata. Az ellenjegyzést a pénzügyi referens útján kell kezdeményezni. A pénzügyi referens – HM KPSZH intézkedés alapján – meghatározott értékhatárig teljesíti az ellenjegyzést, értékhatáron felül a dokumentumot a HM PSZSZ illetékes szervéhez ellenjegyzésre megküldi.
24. A kötelezettségvállalás okmányának egy példányát – eredeti aláírással – az illetékes pénzügyi ellátó szervezet részére biztosítani kell.
25. A HM Személyügyi Osztály által készített, a személyi juttatásokról és költségtérítésekről szóló határozat-tervezeteket minden esetben, összeghatárra, létszámra, eseményre és alkalomra tekintet nélkül – előzetesen – a pénzügyi referenssel (illetve azon keresztül az illetékes pénzügyi ellátó szervezettel) egyeztetni kell. Az egyeztetés célja a határozat jogosságának, szakmai megalapozottságának és pénzügyi fedezetének vizsgálata. A pénzügyi referens (illetve az illetékes pénzügyi ellátó szervezet) az egyeztetést aláírásával igazolja, az egyeztetés megfelel a kötelezettségvállalás ellenjegyzésének.

Utalványozás és ellenjegyzése

26. Utalványozásnak minősül a kiadás teljesítésének és a bevétel beszedésének vagy elszámolásának – jogosult vezető által történő – elrendelése. Utalványozásra a jóváhagyott költségvetési előirányzattal rendelkező HM szerv vezetője jogosult, az általa kezelt költségvetési előirányzat mértékéig.
27. Az utalványozás ellenjegyzése az illetékes pénzügyi ellátó szervezet feladata. Az utalványozást elsősorban a pénzügyi referens ellenjegyzi, illetve – a szakmai intézkedés alapján – az utalványt a HM PSZSZ illetékes szervezetéhez ellenjegyzésre megküldi.
28. Az utalványozást és annak ellenjegyzését a pénzügyi teljesítési határidőt megelőzően legalább 3 munkanappal kell végrehajtani.

Érvényesítés

29. Az érvényesítés tartalmazza a kötelezettségvállaláson alapuló kifizetések, illetve bevételek beszedésének elrendelését, a pénzügyi teljesítés jogosságának, összegszerűségének, az okmányok előírt záradékolásának és az előírt alaki követelmények betartásának ellenőrzését.
30. Az érvényesítést az illetékes pénzügyi ellátó szervezet állományából kijelölt személy végzi.
31. Az érvényesítés a teljesítés szakmai igazolásán alapul. A teljesítés szakmai igazolására (záradékolásra) – az általuk kezelt költségvetési előirányzatok vonatkozásában – az előirányzattal rendelkező szervek vezetői jogosultak.

C.
Belső ellenőrzés, feladatszabás

32. A minisztérium vonatkozásában a belső ellenőrzési tevékenységet a 36/1993. (HK 10.) HM intézkedés alapján a HM KVEH, illetve a hatáskörébe tartozó területeken a HM PSZSZ kijelölt szervezete végzi.
33. Az ellenőrzés megállapításairól készült jelentést – valamint az érintett és/vagy illetékes HM vezető vagy HM szerv vezetője által összeállított realizálási javaslatot – a HM GÜF HÁT útján a HM KVEH főigazgatója a HM KÁT elé terjeszti.
34. Az adott tervezési, gazdálkodási év vonatkozásában évenként, illetve a minisztérium részére engedélyezett költségvetési előirányzatokban elrendelt változásokhoz kapcsolódva – a gazdálkodásban résztvevő HM vezetők, HM szervek, HM PSZSZ és a belső ellenőrzést folytató HM KVEH szervezetek együttműködésével, a HM GÜF HÁT útján előterjesztett javaslat alapján – gazdálkodási intézkedés kerül kiadásra.

D.
Záró rendelkezések

35. Az intézkedés aláírása napján* lép hatályba. Egyidejűleg a Honvédelmi Minisztérium pénzgazdálkodása egyes kérdéseinek átmeneti szabályozásáról szóló 44/1995. számú HM KÁT intézkedés hatályát veszti.
36. Amennyiben a HM PSZSZ egyes szerveinél, illetve szervei között, továbbá a szervek szakmai feladatainak végzésében változás következik be, a jelen intézkedés módosítására a HM KPSZH főigazgató kezdeményezése alapján a HM KVF tesz javaslatot.

Wachsler Tamás s. k.,
HM közigazgatási államtitkár
*

Az intézkedés aláírásának napja: 1999. március 30.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére