1993. évi XXIII. törvény
1993. évi XXIII. törvény
a Nemzeti Kulturális Alapról1
1. §2 A Nemzeti Kulturális Alap (a továbbiakban: Alap) az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) szerinti – a nemzeti és az egyetemes értékek létrehozásának, megőrzésének, valamint hazai és határon túli terjesztésének támogatása érdekében létrehozott – elkülönített állami pénzalap. Az Alap feletti rendelkezési jogot – ágazati stratégiai döntéseivel összhangban – a kultúráért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) gyakorolja, és felel annak felhasználásáért.
2. §3 (1) Az Alap céljainak megvalósítása érdekében a miniszter az elvi, irányító és koordináló döntések meghozatalára Nemzeti Kulturális Alap Bizottságot (a továbbiakban: Bizottság) létesít. A Bizottság tagjainak felét a miniszter saját hatáskörében, másik felét pedig az érintett szakmai, illetve társadalmi szervezetek javaslata alapján bízza meg. A Bizottság elnökét a miniszter nevezi ki.
(2) A Bizottság a miniszter által jóváhagyott éves munkaterv alapján látja el feladatát.
(3) A miniszter az Alap forrásainak felhasználására állandó szakmai kollégiumokat hoz létre és kinevezi azok vezetőit. Az állandó szakmai kollégiumok hatáskörébe nem tartozó igények elbírálására a miniszter ideiglenes kollégiumot is létrehozhat.
(4) A miniszter az állandó szakmai kollégiumok tagjainak felét saját hatáskörben kéri fel a szakmai, illetve társadalmi szervezetek véleményének meghallgatása után, másik felét pedig az érintett szakmai szervezetek delegálják. Az ideiglenes kollégium tagjainak kinevezésénél a miniszter – külön jogszabályban meghatározottak szerint – ezektől a feltételektől eltérhet.
(5) Az állandó szakmai és az ideiglenes kollégium (a továbbiakban együtt: kollégium) – a miniszteri keret kivételével – a Bizottság által meghatározott támogatási célok alapján, a Bizottság elnökének egyetértésével dönt a pályázatok kiírásáról. A Bizottság elnökének egyetértése hiányában a pályázat kiírásáról a Bizottság dönt.
(6) A pályázat elbírálásáról a kollégium dönt. Amennyiben a Bizottság elnöke a kollégiumnak a pályázat elbírálására vonatkozó támogató döntésével nem ért egyet, akkor azt – a döntés végrehajtásának felfüggesztésével egyidejűleg, indokolással – végleges elbírálás végett a Bizottság elé terjeszti.
(7) A kollégium feladata a támogatott célok megvalósulásának szakmai ellenőrzése.
(8) A Bizottság, illetve a kollégium döntéseit egyszerű szótöbbséggel hozza, szavazategyenlőség esetén a Bizottság elnökének, illetve a kollégium vezetőjének szavazata dönt.
(9) A Bizottság döntései a kollégiumok számára kötelezőek.
2/A. §4 (1) A kollégium döntéseiben nem vehet részt a Bizottság elnöke és tagja.
(2) A Bizottság elnökének és tagjainak, a kollégium vezetőinek és tagjainak, valamint ezek közeli hozzátartozóinak [Ptk. 685. § b) pont] pályázatát érdemi vizsgálat nélkül el kell utasítani.
(3) A Bizottság elnöke és tagjai, a kollégium vezetője és tagjai nem vehetnek részt olyan szervezetek támogatási igényeinek elbírálásában, amelyben mint tagok, tulajdonosok, vezető tisztségviselők, illetve felügyelő bizottsági tagok érintettek, vagy a támogatást igénylővel a döntést megelőző egy évben ilyen kapcsolatban álltak, továbbá, ha a döntés következtében akár közvetve is vagyoni előnyben részesülnének.
(4) A (3) bekezdésben meghatározott esetben a döntéshez az összeférhetetlenséggel nem érintett tagok háromnegyedének szavazata szükséges.
(5) A Bizottság elnöke és tagja, a kollégium vezetője és tagja nem vehet részt olyan pályázat elbírálásában, amelynek megítélésénél tőle elfogulatlan állásfoglalás nem várható.
(6) Az összeférhetetlenségről legkésőbb a pályázat elbírálására összehívott ülésen az érintettnek nyilatkoznia kell. Az összeférhetetlenség kérdésében vita esetén a Kollégium, illetve a Bizottság dönt. A kollégium vezetője esetében a Bizottság elnöke, a Bizottság elnökének összeférhetetlensége kérdésében pedig a miniszter dönt.
(7) Ha az érintett az összeférhetetlenség fennállásáról valótlanul nyilatkozik vagy valótlan adatot szolgáltat, a Bizottság elnöke javaslatot tesz a miniszternek a tisztségviselő visszahívására.
2/B. §5 Az Alapot a miniszter felügyelete alá tartozó, önálló költségvetési szerv, a Nemzeti Kulturális Alap Igazgatósága (a továbbiakban: Igazgatóság) kezeli. Az Igazgatóság felel a bizottsági és kollégiumi döntések előkészítésének és végrehajtásának törvényességéért, valamint ellátja az Áht. 54/A. §-ában meghatározott feladatokat.
3. §6 Az Alap pótlólagos forrást biztosít a célja szerint megvalósítandó feladatokhoz.
4. §7 (1) Az Alap bevételi forrásai:
a)8 az ötöslottó szerencsejáték játékadójának 90 százaléka,
b) központi költségvetési előirányzatokból átvett pénzeszközök;
c) a jogi személyek, jogi személyiség nélküli gazdasági társaságok és természetes személyek befizetései;
d) egyéb bevételek.
(2) Az (1) bekezdés c) pontjában foglalt befizetések közérdekű kötelezettségvállalásnak minősülnek (Ptk. 593–596. §).
(3) A központi költségvetési előirányzatból átvett pénzeszköz kezelésére, illetve a pályáztatás lebonyolítására is az Alapra érvényes szabályokat kell alkalmazni.
(4)9 Az Alap bevétele és év végi maradványa nem vonható el. Az Alap költségvetésének tervezésére, végrehajtására és zárszámadására egyebekben az Áht. és az éves költségvetési törvény vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.
(5)10 A miniszter jogosult – a pályázati döntések függvényében – az Alap 7. § (1) bekezdése szerinti kiadási jogcímei között átcsoportosítást végrehajtani.
5. §11
5/A. §12
5/B. §13
6. §14 Az állami adóhatóság megbízásából a kincstár a befolyt ötöslottó szerencsejáték játékadó összegének 90 százalékát havonta átutalja az Alap számlája javára.
7. §15 (1) Az Alapból az alábbi célokra adható támogatás:
a) a kulturális ágazat területén a nemzeti és az egyetemes értékek létrehozására, megőrzésére, valamint hazai és határon túli terjesztésére;
b) a kulturális ágazatot érintő évfordulókra, fesztiválokra, hazai és külföldi rendezvényekre;
c) a nemzetközi kiállításokon, vásárokon a nemzeti kulturális jelenlét biztosítására, a hazai és külföldi kulturális rendezvényeken, fesztiválokon történő részvételre;
d) a művészeti alkotások új irányzataira, új kulturális kezdeményezésekre, a kultúrával kapcsolatos tudományos kutatásokra, az épített örökséggel, az építőművészettel kapcsolatos tevékenységekre;
e) a kultúrateremtő, kultúraközvetítő, valamint egyéni és közösségi tevékenységre, a kiemelkedő szakmai teljesítmények elismerésének díjazásához, valamint a szakmai szervezetek által alapított díjakhoz való hozzájárulásra;
f) a nemzetközi tagdíjakra.
(2) Az Alap az (1) bekezdésben foglalt támogatásokon felül felhasználható az Alap és kezelője működésével, valamint a pályáztatás lebonyolításával kapcsolatos költségek fedezetére, figyelembe véve a 4. § (3) bekezdése szerinti pályázatkezeléssel összefüggő kiadásait is.
7/A. §16 (1) Az Alap tárgyévi bevételei terhére legfeljebb a tárgyévet követő harmadik év végéig megvalósuló feladatra (programra) vállalható kötelezettség.
(2) Az Alap tárgyévet követő bevételei terhére – éven túli kötelezettségvállalásként – legfeljebb három évre vállalható kötelezettség.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott kötelezettségvállalás legfeljebb az Alap éves bevételi előirányzata 50%-áig terjedhet, amely évenként nem haladhatja meg a 20%-ot.
7/B. §17 (1) Az Alapból – a kulturális örökségvédelmi célból megítélt támogatás, illetve a 4. § (1) bekezdésének b) és c) pontja szerinti átadó vagy befizető által meghatározott pályázati célra rendelt támogatás felhasználása kivételével – építési beruházás, felújítás nem támogatható.
(2) Az állandó fenntartási és üzemeltetési kiadásokra az Alap keretében nyújtott támogatás legfeljebb 5%-át számolhatja el átalánydíjként a pályázó, vagy a pályázóval történő megállapodás alapján a pénzügyi lebonyolító.
(3) A támogatás törzstőke-, illetve alaptőke-emelésre, valamint egyéb befektetési célra nem fordítható.
7/C. §18 A miniszter által közvetlenül felhasználható keret a 4. § (1) bekezdés a) pontja szerinti bevétel – a 7. § (2) bekezdésben foglalt költségekkel csökkentett – összegének 25%-a (a továbbiakban: miniszteri keret).
8. § (1)19 Az Alapból természetes és jogi személyek, jogi személyiség nélküli gazdasági társaságok, egyéni cégek, valamint egyéni vállalkozók igényelhetnek támogatást.
(2)20 Az Alap kezelője a pályázat nyerteseivel szerződést köt.
9. §21 (1) Az Alap terhére a támogatás visszatérítendő és részben vagy egészben vissza nem térítendő formában nyújtható.
(2) A támogatások nyílt, vagy meghívásos pályázatok útján, illetve – a miniszteri keret felhasználása során vagy kivételesen indokolt esetben – egyedi elbírálás alapján adhatók.
(3) Az (1)–(2) bekezdések szerinti megosztás arányairól – ideértve a támogatás összegének a kollégiumok közötti felosztását is – a bizottság a miniszter egyetértésével dönt.
(4) Az Alapból támogatás kizárólag az Alap kezelőjénél rendszeresített pályázati adatlap kitöltésével igényelhető.
(5) Az Alapból a támogatás folyósítása – a program jellegére, valamint a támogatási összeg nagyságára tekintettel – a támogatási szerződésben meghatározott ütemezésben történik.
(6) Költségvetési szervek esetén az Alapból származó támogatás és azok év végi kötelezettségvállalással terhelt maradványa nem vonható el és évek között átcsoportosítható, valamint a támogatási szerződésben meghatározott elszámolási határidőig felhasználható.
(7) A támogatott program lezárásaként a szakmai és pénzügyi teljesítésről a támogatottnak írásban be kell számolnia. Ha a támogatott a támogatást részben vagy egészben nem a támogatási szerződésben meghatározott célra fordítja, vagy egyéb módon eltér a szerződésben foglaltaktól, azt a támogatás folyósításától a mindenkori jegybanki alapkamat kétszeresével növelt összegben az Alap számlájára haladéktalanul vissza kell fizetni.
(8) Az Alap kezelője gondoskodik az Alap terhére juttatott támogatásokra vonatkozó döntések folyamatos nyilvánosságra hozataláról.
9/A. §22
10. § (1)23 Ez a törvény 1993. április 1-jén lép hatályba.
(2)24 Felhatalmazást kap a kultúráért felelős miniszter, hogy az Alap kezelésének és felhasználásának részletes szabályait, az ellenőrzés és beszámolás rendjét, valamint a pályázati rendszerre vonatkozó további előírásokat rendeletben szabályozza.25
(3)26 Felhatalmazást kap a kultúráért felelős miniszter, hogy
a)–b)27
c) a Bizottság és a kollégiumok létesítésére, működésére, valamint az összeférhetetlenségre és a nyilvánosságra vonatkozó részletes eljárási szabályokat rendeletben állapítsa meg.
Melléklet az 1993. évi XXIII. törvényhez28
A törvényt az Országgyűlés az 1993. március 23-i ülésnapján fogadta el. A kihirdetés napja 1993. március 31. A törvény címe a 2005: CL. törvény 7. § (3) bekezdése szerint módosított szöveg.
Az 1. § a 2005: CL. törvény 1. §-ával megállapított és a 2006: CIX. törvény 168. § (2) bekezdésének a) pontja szerint módosított szöveg.
A 2. § a 2005: CL. törvény 1. §-ával megállapított szöveg.
A 2/A. §-t a 2005: CL. törvény 2. §-a iktatta be.
A 2/B. §-t a 2005: CL. törvény 2. §-a iktatta be.
A 3. § a 2005: CL. törvény 7. § (3) bekezdése szerint módosított szöveg.
A 4. § a 2005: CL. törvény 3. §-ával megállapított szöveg.
A 4. § (1) bekezdés a) pontja a 2009: LXXVII. törvény 155. §-ával megállapított szöveg. A 2009: CXVI. törvény 159. §-a alapján a 2009. december 31-én hatályos 1993: XXIII. törvény alapján befolyó kulturális járulék a Nemzeti Kulturális Alap bevételét képezi.
A 2005: CL. törvény 7. § (4) bekezdése alapján az Alapot megilleti a Nemzeti Kulturális Alapprogram 2005. évi és azt megelőző évek előirányzat-maradványa, ideértve a támogatott által fel nem használt támogatás összegét is.
A 4. § (5) bekezdését a 2006: CXXI. törvény 5. § (1) bekezdése iktatta be.
Az 5. §-t a 2009: LXXVII. törvény 202. § (2) bekezdése hatályon kívül helyezte.
Az 5/A. §-t a 2000: CXL. törvény 3. §-a iktatta be, hatályon kívül helyezte a 2009: LXXVII. törvény 202. § (2) bekezdése.
Az 5/B. §-t a 2001: L. törvény 55. § (1) bekezdése iktatta be, hatályon kívül helyezte a 2009: LXXVII. törvény 202. § (2) bekezdése.
A 6. § a 2009: LXXVII. törvény 156. §-ával megállapított szöveg.
A 7. § a 2005: CL. törvény 4. §-ával megállapított szöveg.
A 7/A. §-t a 2005: CL. törvény 5. §-a iktatta be.
A 7/B. §-t a 2005: CL. törvény 5. §-a iktatta be.
A 7/C. §-t a 2005: CL. törvény 5. §-a iktatta be, szövege a 2009: LXXVII. törvény 157. §-ával megállapított szöveg.
A 8. § (1) bekezdése a 2004: CXXXV. törvény 90. § (4) bekezdésével megállapított, valamint a 2005: CL. törvény 7. § (3) bekezdése és a 2009: CXV. törvény 48. §-a szerint módosított szöveg.
A 8. § (2) bekezdése a 2005: CL. törvény 7. § (3) bekezdése szerint módosított szöveg.
A 9. § a 2005: CL. törvény 6. §-ával megállapított szöveg.
A 9/A. §-t a 2000: CXL. törvény 5. §-a iktatta be, hatályon kívül helyezte a 2009: LXXVII. törvény 202. § (2) bekezdése.
A 10. § (1) bekezdése a 2007: LXXXII. törvény 2. §-ának 121. pontja szerint módosított szöveg.
A 10. § (2) bekezdése a 2005: CL. törvény 7. § (3) bekezdése és a 2006: CIX. törvény 168. § (2) bekezdésének a) pontja szerint módosított szöveg.
Végrehajtására lásd a 9/2006. (V. 9.) NKÖM rendeletet.
A 10. § (3) bekezdését a 2007: LXXXII. törvény 9. § (2) bekezdése iktatta be.
A 10. § (3) bekezdés a)–b) pontját a 2009: LXXVII. törvény 202. § (2) bekezdése hatályon kívül helyezte.
A mellékletet a 2009: LXXVII. törvény 202. § (2) bekezdése hatályon kívül helyezte.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás